دوشنبه, ۲۸ خرداد, ۱۴۰۳ / 17 June, 2024
مجله ویستا

قدرتمندتر از «سی دی»


قدرتمندتر از «سی دی»
DVD دیسک هایی مانند CD هستند که می توانند اطلاعات بسیار بیشتری را نسبت به آنها ذخیره کنند.
یک DVD با فرمت معمولی می تواند تقریباً هفت برابر بیشتر از یک CD اطلاعات را در خود ذخیره کند. اکثر فیلم هایی که به صورت DVD عرضه می شوند دارای صدای Dolby هستند و همان کیفیتی که شما در سینما می شنوید را به شما عرضه می کنند. همچنین اکثر این DVDها برای زبان های مختلفی زیرنویس دارند.شما می توانید درحالی که در حال مشاهده فیلم هستید زیرنویس مورد نظر خود را انتخاب کنید تا در زیر فیلم به نمایش در آورده شود.
● ساختار DVD
شعاع و ضخامت DVD همانند CD است و به روش مشابهی نیز تولید می شود اما آنچه که حجم ذخیره سازی بالا را در یک DVD سبب می شود فشرده بودن طراحی آن است. اطلاعات در DVD به صورت برآمدگی هایی در سطح دیسک ذخیره می شوند.
یک دیسک DVD از چندین لایه پلاستیک پلی کربنیت تشکیل شده است که با روش INJECTION روی هم قرار می گیرند.
با این روش می توان دیسکی ساخت که برآمدگی های موجود در سطح آن بر شیارهایی قرارگیرد که از مرکز آغاز شده و تا شعاع بیرونی دیسک ادامه می یابد.
بعد از مرحله INJECTION لایه شفافی روی برآمدگی های دیسک قرار می گیرد و روی آن یک لایه طلایی نیز قرار داده می شود که همانند یک عدسی لیزر DVD Player را روی برآمدگی های دیسک متمرکز می کند. بعد از آن در پشت برآمدگی ها یک لایه آلومینیومی نیز قرار می گیرد.
در پایان لایه ای لاکی شکل روی لایه های بیرونی قرار داده می شود و پس از فشرده سازی در زیر نور مادون قرمز قرار می گیرد تا پس از آن بر لایه پشت برآمدگی ها برچسب DVD قرار داده شود.
بدین ترتیب مراحل طراحی یک DVD یک طرفه کامل می شود.
رمز ذخیره سازی بالای DVD در فاصله بسیار کوچکی است که هنگام طراحی مارپیچ برآمدگی های آن میان دورهای متوالی در نظر گرفته می شود که به ۷۴۰ نانومتر می رسد. علاوه برآن برآمدگی های روی سطح DVD نیز بسیار کوچک اند و ابعادی حدود ۳۲۰ در ۴۰۰ نانومتر دارند.
● DVDهای صوتی
DVDهایی که برای داده های صوتی استفاده می شوند از قالب کاملاً متفاوتی نسبت به DVDهای تصویری برخوردار هستند.
تفاوت این نوع از داده های صوتی با انواع قبلی مثلاً در CDها، به خاطر کیفیت صدای ذخیره شده در آنهاست. این تفاوت در کیفیت کاملاً برای شنونده محسوس است. پخش کننده یا Player این نوع از فایل های صوتی باید دارای این قابلیت باشد که khz/۲۴-bit۱۹۲ اطلاعات دیجیتال را به آنالوگ تبدیل کند و این در حالی است که Player های رایج فقط قادر به تبدیل khz/۲۴-bit۹۶ اطلاعات دیجیتال به آنالوگ هستند.
منبع : روزنامه سرمایه