جمعه, ۱۴ دی, ۱۴۰۳ / 3 January, 2025
مجله ویستا
او محترمانه رانندگی نمی کند،زیرا...
سالانه یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در سراسر جهان براثر حوادث رانندگی کشته و میلیونها نفر دچار ضایعات جسمی میشوند که در هر صورت برای خانوادهها و بازماندهها اثرات زیانبار روحی و اقتصادی به جای میگذارد.
در کشور ما نیز سالانه ۲۸ هزار نفر در حوادث رانندگی کشته میشوند. با هر تصادف و کشته و مجروح شدن هر فرد، کانون گرم خانوادهها علاوه بر خلأ عاطفی از بعد اقتصادی نیز دچار مشکل میشود.
براساس آمارها، ۷۰ درصد کشته شدگان سرپرست خانواده هستند که با مرگ و از کارافتادگی آنها پیامدهای ناگواری گریبانگیر خانوادههای آنها می شود و بعضاً به سمت فقر و تنگدستی پیش میروند. چه بسا معلولیتهای جسمی و نقص عضو و دردهای مزمن مجروحان تصادفات رانندگی، سلامت روان آنها را نیز به خطر میاندازد.
۰۰۰۸ نفر زندانی براثر تصادف در زندان به سر میبرند و برای آزادیشان به ۶۰۰ میلیارد تومان پول نیاز است. همچنین ۴۰ درصد از مرگهای ناشی از حوادث ترافیکی به گروه سنی زیر ۲۵ سال اختصاص دارد که علاوه بر از دست دادن جان خود بر سلامت روانی نزدیکان نیز اثرات قابل ملاحظهای میگذارد. اگر بنای عقیدتی این اشخاص سست شود، زمینه برای جرم و کجروی آنان فراهم میشود و در کل امنیت اجتماعی جامعه اختلال ایجاد میشود.
دامنه این مصایب برای عابران و رانندگان بسیار وسیع است. در کنار حوادث رانندگی که آسیبهای فردی و اجتماعی جبرانناپذیر و هزینههای سرسامآوری را برجامعه تحمیل میکنند، فرهنگ عمومی اجتماع و رفتار رانندگی نیز به طور اساسی دستخوش تزلزل و تنزل شده است که خود متقابلاً برایمنی ترافیک و مشکلات ترافیکی اثرات منفی غیرقابل انکاری گذاشته و میگذارد.
رفتار رانندگی نشان از فرهنگ عمومی جامعه دارد و رانندگی یکی از مواردی است که شخصیت انسان را در اجتماع آشکار میسازد. روابط اجتماعی نوعی رفتار اجتماعی را ایجاد میکند که در ذات خود برآموختههای فرد از اجتماع از زمان کودکی به بعد دلالت دارد. مشکلات و عقدههای روانی، اجتماعی، اقتصادی، تربیتی و فرهنگی روح مخالفتجویی و ماجراجویی را تقویت کرده است.
میزان عصبانیت، بیصبری، رقابتجویی و انتقامجویی در رفتارهای پرخاشگرانه و تهاجمی رانندگان بسیار بالاست.
در تمامی ساعاتی که افراد چه راننده و چه مسافر و عابر در خیابانها در تردد هستند، با بریدن راه و به زور راه گرفتن مواجهاند رانندگانی که سریع مسیر خود را عوض میکنند یا راه دیگران را میگیرند و یا سپر به سپر رانندگی میکنند، سرعت غیرمجاز و اکثراً انحراف به چپ، گردش به چپ، تصمیمگیریهای آنی دارند؛ همواره دیده میشوند. ویراژ دادن، لایی کشیدن، سرعت را زیاد و کم کردن، رعایت نکردن فاصله و بوقزدنهای مکرر از جمله روشهای این قبیل رانندگان است.
در کنار این روشها استفاده از نور بالا برای تنبیه دیگران و رفتارهای ناپسند همراه با فحاشی و هتاکی به دیگران نیز بخشهایی از مفهوم رانندگی تهاجمی است که میزان علاقه و احترام فرد را به همنوعان نشان میدهد.
فردی که براین باور است که به حقوق فردی او تجاوز شده است، به حقوق دیگران تجاوز میکند.
احساس محرومیت نسبی تأثیری منفی در تمام زمینهها و ابعاد میگذارد و از تعلق اجتماعی فرد کم کرده و احساس قانونگریزی، بیتفاوتی یا خصومت نسبت به دیگران و احیای تبعیض در جامعه را در پی دارد. این بیاعتنایی به حقوق دیگر شهروندان از سوی شهروندی صورت میگیرد که کسی حقوق او را رعایت نکرده است. حق دیگران را میخورد و از دیگران طلبکار است.او محترمانه رفتار نمیکند، زیرابا او محترمانه رفتار نکردهاند. اگر میخواهیم شهروندان محترمانه رفتار کنند، باید با آنها محترمانه رفتار شود. نظم در رانندگی بازتابی از نظم و ترتیب فکری و رفتاری افراد است که خود تابعی از نظم و مهم شناختن آن در ادارات، مشاغل و بینظمیها و تأخیرهای مرسوم در اجتماع است.
وقتی احتمالاً عدهای با قانونشکنی سریعتر به مدارج بالاتر و یا خواستههایشان میرسند و مجازات هم نمیشوند، مردم هم رفته رفته به رعایت مقررات پایبندی نشان نمیدهند.
بیاعتنایی و حتی مقاومت در برابر قوانین راهنمایی و رانندگی، تظاهری از یکی از وجوه فرهنگی ماست که به همراهی تأمین نکردن معاش و آتیه و خدمات حمایتی دولتی به کاهش حس تعلق اجتماعی منجر میشود.
فشار کاری و بعضاً دو یا سه شغله بودن و یا گرایش مردم به استفاده از موتورسیکلت که به یکی از ارکان مهم نابسامانی ترافیک تبدیل شده، در درجه نخست پیامد وضعیت پایین اقتصادی مردم است که به خرید وسیله نقلیه ارزانتر به قصد تأمین حداقل نیازهای رانندگی منجر شده است.
توجه به تأثیر مشکلات اقتصادی و نارضایتی مردم و خصوصاً رانندگان از دیگر جنبههای زندگی اجتماعی در رعایت نکردن قوانین و مقررات راهنمایی است که توجه بیشتر مسئولان را میطلبد.
از دیگر سو اعمال قانون و مقررات نوعی هدایت و رهبری جامعه و موجب نظم عمومی است. اعمال موقتی قوانین تخریب فرهنگ است. در سایه اعمال جامع، پیوسته، مداوم و منظم قانون است که مردم نظاممند میشوند و فرهنگ عمومی ارتقا مییابد.
جدیت و مداومت در اجرای قانون میتواند در درازمدت فرهنگساز باشد و برعکس اجرای موقتی و تظاهر به جدیت در اجرا و مقطعی یا ساعتی عمل کردن میتواند باعث جدی نگرفتن مقررات و کاهش اعتماد مردم به نهاد مجری قانون شود.
سنگینتر کردن جرایم رانندگی و سختگیری در اجرای فقط پارهای از قانون و عمل نکردن به پارهای دیگر از آن، واکنش نامناسب از سوی مردم را به دنبال خواهد داشت.
اعمال قوانین برای همه مردم بدون تبعیض، شفافیت، حدومرز دقیق قانون، شرایط محیطی، مجریان قانون، نوع و میزان جرایم متناسب با تخلفات و... پارهای از پیششرطها و زمینههای لازم در این زمینه است که با اعمال پیوسته و دائمی مقررات در قانونمند شدن مردم مؤثر خواهد بود و فرهنگ عمومی جامعه را ارتقا خواهد داد.
منبع : نوآوران فناوری اطلاعات
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست