دوشنبه, ۲۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 10 February, 2025
مجله ویستا
صعود به ایدرو
![صعود به ایدرو](/mag/i/2/3c8v3.jpg)
مراسم معارفه وی به عنوان هجدهمین رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران ۱۵ دی ماه ۱۳۸۶ در سالن کنفرانس سازمان مدیریت صنعتی کشور با حضور بلندپایهترین مدیران حوزه صنعت از جمله محرابیان وزیر صنایع و معادن، حجتالاسلام قربانی عضو هیئترئیسه مجلس، دکتر تمدن عضو کمیسیون برنامه و بودجه، آقایی عضو کمیسیون عمران، نمایندگان کمیسیون صنایع و معادن و همچنین مدیران عامل بزرگترین شرکتهای سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و شرکتهای خودروساز برگزار شد.
● نقش مفیدی در رفع ابهامات سازمان گسترش
سخنران اول مراسم معارفه، دکتر امامی مدیر دفتر مطالعات و برنامهریزی استراتژیک سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران بود که گزارش عملکرد دو ساله ایدرو را ارائه کرد. وی سخنانش را چنین آغاز کرد: قبل از آن که به طور تیتروار عملکرد سازمان را عرض کنم، با این مقدمه شروع میکنم که جناب مهندس مفیدی زمانی به سازمان وارد شدند که یکسری ابهامات در جایگاه قانونی و تعریف شده سازمان پیش آمده بود که من به چند مورد آن اشاره میکنم: براساس بند "ه" ماده ۷ قانون برنامه چهارم، شرکتهای تخصصی مادر که سازمان هم این گونه تعریف شده بود، مجاز بودند بخشی از سهام خود را به بخش غیردولتی واگذار کنند. ماده ۲۱ هم سقف آن را ۴۹ درصد تعیین کرده بود. بر این اساس ۲۰ درصد از سازمان واگذار شد.
این یکی از ابهامات موجود بود و دولت نهم تصمیم داشت که سازمان گسترش به همان شکل توسعهای باقی بماند. با آن که در برنامه چهارم وظیفه سازمان گسترش، توسعه و نوسازی تعریف شده بود، در ماده ۱۶۰ آن را همانند دیگر شرکتهای دولتی قلمداد کرده بودند ولی قانون خاصی که بهعنوان یکی از روشهای راهگشا برای سازمانهای توسعهای در نظر گرفته میشود در مورد سازمان گسترش نادیده انگاشته شده بود.
این هم از عوامل تأثیرگذار بر کار سازمان بود. در تبصره یک قوانین بودجه سالهای ۱۳۸۵ و ۱۳۸۶ چنین دیده شده بود که از منابع سازمان و ۴۰ درصد از درآمد سازمان، جدا از مالیات، به دولت پرداخت شود. استحضار دارید براساس ماده ۱۶۰ تبصره چهار بودجه ۱۳۸۶ از فعالیتهای اقتصادی و سرمایهگذاری شرکتهای دولتی ممانعت به عمل میآید، به هر حال سازمان گسترش هم جزء سازمانهای توسعهای بهشمار میآید و مهمترین ابزارش برای توسعه، سرمایهگذاری است و چون سازمان گسترش دولتی قلمداد شده بود، آن را مشمول این ماده قانون کرده بودند؛ در حالی که یک سازمان توسعهای به ابزار کار نیاز دارد.
نگرانی دیگر سازمان هم لایحه خدمات کشوری بود. در مجموع در دو سال گذشته سازمان گسترش با موانع عدیدهای روبهرو شد.
اما براساس برنامه استراتژیک، سازمان گسترش سه محور کلی را برای خود در نظر گرفته است: محور اول، توانمند کردن بخش خصوصی است. سازمان گسترش از ابتدای تأسیس نیز برای تأمین همین ضرورت شکل گرفت چون در بعضی شرایط بهویژه به دلیل مسائل مالی، شرکتهای خصوصی تمایلی به سرمایهگذاری در بعضی حوزهها ندارند و در چنین وضعیتی قرار بر این است که سازمان گسترش مشارکت کند. این سیاست تاکنون جزء محورهای اصلی برنامه استراتژیک سازمان بوده است.
محور دوم، توسعه صنایع پیشرفته و فناوری نوین است که در اصل ۴۴ هم بر آن تأکید شده است.
محور سوم، اجرا و مدیریت پروژههای مهم صنعتی است. درحوزه توانمند کردن بخش خصوصی مصوبات زیادی وجود داشت و حدود ۱۱ طرح در دو سال گذشته به بهرهبرداری رسید. تعداد زیادی هم در دست اجراست. در مورد توسعه فناوریها پیشرفته، سازمان گسترش در دو سال گذشته حدود هشت طرح سرمایهگذاری به ارزش ۳۳ میلیارد تومان راه اندازی کرده است.
۴۵ میلیارد تومان هم اعتبار این طرحهاست. قرارداد پنج هزار دستگاه ATM برای بانک صنعت و معدن، طرح ساخت کیسه هوا و سیستم ضدسرقت خودرو هم از جمله این طرحها بوده است. همچنین در بخش پژوهش فعالیتهای قابل قبولی انجام شده است. ۹ طرح پژوهشی به طرح تولید تبدیل و وارد حوزه سرمایهگذاری شده است. در حوزه اجرا و مدیریت پروژههای صنعتی، اگر بنا باشد چند مورد شاخص را نام ببرم، برای ادامه فازهای ۶،۷ و ۸ پارس جنوبی، راهاندازی پالایشگاه گاز تابناک به ارزش ۲۷۵ میلیون دلار و امضای قرارداد فازهای ۱۷ و ۱۸ در مجموع یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون دلار سهم سازمان گسترش بوده است. همچنین عملیات خط ۳ متروی تهران که از سال ۱۳۸۴ برنامهریزی شده بود در حال اجراست.
در حوزه بهرهبرداری، بیشتر طرحها مربوط به خارج از کشور و صادرات کالاهای صنعتی بود. صادرات سازمان در سال ۱۳۸۴ حدود ۲۱۱ میلیون دلار بود که در سال ۱۳۸۵ به حدود ۳۶۲ میلیون دلار رسید یعنی ۷۱ درصد رشد داشت. شش ماهه اول امسال هم نشان میدهد نسبت به سال ۱۳۸۵ حدود صددرصد رشد خواهد کرد.
پیشبینی ما ۵۵۰ میلیارد دلار است که انشاءالله محقق خواهد شد. از نظر واگذاریها، سازمان گسترش همواره در راستای اجرای اصل ۴۴ حرکت کرده، قبل از آن هم پیشتاز بوده است. سال گذشته در مجموع ۱۹۲ میلیارد تومان سرمایهگذاری شده که ارزش این سهم واگذار شده حدود ۳۶۵ میلیارد تومان است.
آخرین موضوعی که میخواهم عرض کنم این است که در این دوره، سازمان موفق شد جایگاه خودش را در سیستمهای بینالمللی از نظر مالی و اعتباری مشخص کند و در اصطلاح Rating آن مشخص شده است. سازمان گسترش از طرف مؤسسه اعتباری Capital Intelligence مورد ارزیابی قرار گرفت و اعتبار آن در سطح بینالمللی مشخص شد. لازم میدانم در پایان از زحمات مهندس مفیدی و هیئت عامل سازمان در این مدت تشکر و قدردانی و برای مهندس قلعهبانی و هیئت عامل جدید آرزوی موفقیت کنم.
● سازمان گسترش سازمان توسعهای است
در بخش بعدی مراسم از دکتر مسگریان حقیقی مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی به نیابت از مدیران ارشد شرکتهای تابعه سازمان گسترش دعوت شد تا در مورد نگرش مدیران ارشد سازمان درباره عملکرد ایدرو به سخنرانی بپردازد.
دکتر مسگریان چنین گفت: سعادت بزرگی است که نصیب سازمان مدیریت صنعتی شده، به عنوان قدیمیترین رکن پرورش مدیر در کشور، مهماندار جمع گرامی است و سعادت مضاعفی نصیب بنده شده است که بهعنوان عضو کوچکی از مدیران سازمان به ذکر چند نکته بپردازم. در صحبتهای همکار قدیمیمان جناب آقای دکتر امامی، به این اشاره شد که سازمان در دو سال اخیر در شرایط خاصی قرار داشته، به هر صورت تغییرات عمدهای که در وضعیت عمومی سازمان و شرایط قانونی حاکم بر آن اتفاق افتاد، ابهامات زیادی را ایجاد کرد. شاید یکی از ویژگیهای مهندس مفیدی این بود که ابهامات و عدم قطعیتها را کمتر به بدنه سازمان تسرّی میداد؛ شاید خیلی از مدیران شرکتها در جریان این مشکلات قرار نگرفتند چون اگر قرار میگرفتند ممکن بود در اجرای مأموریتها دچار سستی شوند.
خوشبختانه در ماههای اخیر از نظر حقوقی و قانونی افق برای سازمان بهتر شده است. ضمن تشکر از جناب مهندس مفیدی و هیئتمدیره محترم همراه ایشان، باید خیرمقدم عرض شود حضور مدیرعامل و هیئت عامل جدید. خوشبختانه در بین اعضای جدید هم چهرههای آشنا زیاد هستند. سازمان گسترش و نوسازی که بنده افتخار ۳۰ سال همکاری با آن را دارم، جایگاه مردان بزرگ بوده و مردان بزرگی را هم به صنعت کشور تحویل داده است.
در هیئت دولت و مدیران ارشد کشور از گذشته تا امروز آثار سازمان مشهود بوده است. شاید هنوز بسیاری از آثار وجودی سازمان ناشناخته مانده باشد ولی حتما با حضور جناب قلعهبانی و تیم جدید و در اختیار گرفتن اطلاعاتی که در سازمان گرد آمده، نقش مهم سازمان بیشتر مشخص میشود. در هر صورت سازمان گسترش، دانشگاه بزرگ و محل بسیار خوبی برای خدمتگزاری به مردم عزیز است. من با سه ویژگی موسفیدی، قدمت زیاد در سازمان و استفاده از کرسی مدیریت صنعتی از وزیر محترم صنایع و معادن و از مدیریت جدید سازمان تقاضا دارم به این نکته عنایت داشته باشند، هر چند سازمان به قانون قدیم خود برگردد اما کماکان یک شرکت است. بسیاری از تصمیمهایی که در مورد سازمان گرفته میشود، بهخصوص تصمیمهای قانونی، پیامد بسیار سنگینی برای سازمان خواهد داشت. سازمان پرچمدار بخش صنعت در تأمین منابع خارجی برای اجرای طرحها و در معرفی صنعت کشور بوده؛ در بسیاری از نهادهای بینالمللی، بنده خودم این سعادت را داشتهام که سازمان را معرفی کنم. به زبان بینالمللی ما میگوییم سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران یک سازمان توسعهای با قدمت ۴۰ ساله است و از این جمله مفهوم خاصی نتیجه میشود.
همه دنیا تشخیص میدهند که میتوان با چنین سازمانی همکاری کرد، قرارداد منعقد کرد، میتوان رابطه بلندمدت تکنولوژی و اقتصادی برقرار کرد. سازمان بنا بر مأموریتی که در گذشته داشته، به سرمایهگذاریهای وسیعی در بخش خصوصی پرداخته و به اتکای سرمایه و داراییهایش ارقام سنگینی اعتبار از سیستم بانکی گرفته، لذا هر تصمیمی در مورد دسترسی سازمان به منابع مالی خودش، اگر بدون توجه به نقش توسعهای سازمان اتخاذ شود میتواند در آینده در چند زمینه برای صنعت کشور مسئلهساز شود. تقاضای من بهعنوان یک دانشجوی کوچک مدیریت، این است که سازمان گسترش و شرکتهای آن بهمثابه یک مجموعه صنعتی که در عین حال ذینفعان متعددی در جامعه دارد، از سیستم بانکی تا مشتریان، صاحبان سهام، به توجه جدی نیاز دارد.
یکی از ویژگیهای بارز سازمان، صحت و دقت نزدیک به صددرصد در عملکرد مالی بوده و شفافترین سازمان یا بنگاه کشور است. گزارش عملکرد حسابرسی تلفیقی و تجمیعی آن حدودا یک صفحه است. این درصد شفافیت و جلب اطمینان بازار سرمایه و سرمایهگذاران بخش خصوصی، سرمایه بزرگی است که در اختیار بخش صنعت کشور بوده است و سکان آن اکنون به دست باکفایت مدیریت جدید سازمان و اعضای هیئتمدیره جدید سپرده خواهد شد. تقاضای ما و مدیران بنگاهها این است که در تصمیمگیریها به شرکتها و بنگاهها و پیامدهایی که برای این مجموعه خواهد داشت، عنایت کافی مبذول دارند.
در پایان صحبتهای دکتر امامی هم اشاره شد، سازمان رکن بینالمللی است و کسب رتبه اعتباری برای این سازمان کار سادهای نبود؛ بهخصوص در شرایط خاصی که ما در گذشته داشتیم. با اعتقاد شدیدی که مهندس مفیدی به این موضوع داشتند و همکاری مدیران شرکتهای بزرگ از جمله شرکت سایپا و جناب مهندس قلعهبانی، یکی از بهترین رتبههای اعتباری به دست آمد که برابری میکند با رتبه اعتباری بانک مرکزی. کسب این رتبه به معنی کسب اعتبار لازم برای تأمین مالی در جهت سرمایهگذاریهای جدید است و انتظار ما این است که این رتبه ارتقا پیدا کند.
● مدیرانی را که در طول زمان پرورش یافتهاند، دلخور نکنیم
در ادامه از دکتر استکی عضو کمیسیون صنایع و معادن دعوت شد تا به نمایندگی از این کمیسیون دیدگاه و انتظارات نمایندگان مجلس شورای اسلامی را از رئیس جدید سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران تبیین کند. استکی در سخنرانی خود گفت: برای من افتخار است که در جمع بزرگان و ریشسفیدان صنعت حضور پیدا کردهام. حضور در این جمع بسیار مغتنم است. با ابلاغ اصل ۴۴ قانون اساسی که بهتازگی در مجلس به تصویب رسیده است و مراحل اقدام و اجرای خود را میگذراند امیدواریم سازمان، نقش خود را بیش از پیش در این حوزه به اثبات برساند و با اجرای مصوبات مجلس شورای اسلامی و موضوعاتی که در دولت محترم به تصویب میرسد، انشاءالله در جهت پیشبرد این اهداف قدمهای اساسی بردارد؛ فارغ از این که کدام برادر عزیز مسؤولیت این سازمان را بر عهده داشته باشد. برای سکانداری این مجموعه لازم است معیارهای اساسی و اصولی در نظر گرفته شود و وزیر محترم هم در انتخاب ریاست این سازمان باید توجه کافی به این معیارها داشته باشد. امیدواریم توفیق لازم هم حاصل شود.
نباید مدیرانی را که در مدت زمان طولانی در سازمان گسترش و عرصههای مختلف دیگر پرورش مییابند بهراحتی از دست بدهیم؛ نباید دست به کاری بزنیم که این مدیران دلخور شوند. من از مهندس مفیدی گله دارم که در این جلسه حضور ندارند. لازم بود که در این جلسه تشریف میآوردند و این مسؤولیت را در اختیار فرد بعد از خودشان میگذاشتند و ما از صحبتهای ایشان استفاده میکردیم.
با شناختی که از مهندس مفیدی دارم، میدانم در پستها و سنگرهای بعدی کما فی السابق مؤثر واقع میشوند. همانطور که در صحبتهای همکارانشان مشخص بود ایشان منشأ آثار مهمی برای سازمان بودند. وقتی چشمانداز ۲۰ ساله برای کشور تعریف میشد، بخش عمدهای از وظایف برای بخش صنعت و معدن در نظر گرفته شد. اگر میخواهیم ظرف ۲۰ سال در منطقه رتبه اول را داشته باشیم، وظایف بسیار خطیری بر عهده صنایع و معادن ماست. دو سال و نیم بعد از ابلاغ چشمانداز نظام میتوانیم ارزیابی کنیم که آیا واقعا به اندازه یک دهم این مسؤولیت را انجام دادهایم یا نه و اگر خدای نکرده عقب هستیم، باید خیز لازم را از همین حالا برداریم. امیدواریم بتوانیم کارنامه قابل قبولی را در پایان خدمات خود ارائه کنیم. برای جناب آقای قلعهبانی در پست جدید آرزوی توفیق دارم. برای مهندس مفیدی هم در پستهای بعدیشان آرزوی موفقیت میکنم.
● از نمایندگان مجلس عذر میخواهم
مهندس قلعهبانی که دارای مدرک کارشناسی مهندسی صنایع از دانشگاه شریف و کارشناس ارشد مدیریت است، ۲۶ سال سابقه خدمت در صنایع ایران بهخصوص صنعت خودرو دارد.
وی در این مدت در شرکتهای ایرانخودرو، ساپکو، چرخشگر و گروه خودروسازی سایپا خدمت کرده و دستاوردهای مهمی در دوران ششساله مدیریت سایپا داشته است که مهمترین آنها عبارتند از: اجرای موفق برنامه استراتژیک پنجساله اول موسوم به راه سایپا در سالهای ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۵ و سپری کردن یک سال از برنامه استراتژیک پنجساله دوم موسوم به سمت نود، طراحی خودروی کاملا ایرانی اس۸۱، راهاندازی خط تولید کاروان به عنوان اولین خودروی تماما ساخت داخل، سرمایهگذاری بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان در بخشهای مختلف، پرداخت بیش از ۱۳۰۰ میلیارد تومان تحت عنوان مالیات و عوارض، همکاری با دولت در طرحهایی مثل تبصره ۱۳ و خروج خودروهای فرسوده، سرمایهگذاری در مناطق محروم، افزایش کمی و کیفی سالانه به میزان ۳۰ درصد، افزایش سهم بازار خودروی سایپا از ۲۷ درصد در سال ۱۳۸۰ به ۵۱ درصد در سال ۱۳۸۶، رشد مستمر صادرات سودآور و کسب عنوان صادرکننده نمونه کشور برای دو سال پیاپی، رشد ارزش سهام از رتبه پنجم در سال ۱۳۸۰ به رتبه اول بورس در سال ۱۳۸۵ در گروه صنایع غیرمعدنی، کسب عنوان سودآورترین شرکت کشور در چهار دوره پیاپی، بهترین عملکرد در تاریخ بورس ایران، سود قابلتخصیص بالغ بر ۷۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۳۸۵، افزایش بهرهوری و تولید سرانه هر نیروی کار از ۲۹ دستگاه خودرو در اوایل سال ۱۳۸۰ به ۶۲ دستگاه در سال ۱۳۸۶، کسب تندیس برنزین جایزه ملی کیفیت بهعنوان اولین خودروساز ایرانی حائز این رتبه، ایجاد کارخانه تولید سایپا ۱۴۱ و صبا در کشورهای ونزوئلا و سوریه، آغاز صادرات انبوه به کشورهای مصر و الجزایر، کسب رتبه اول ارائه خدمات پس از فروش خودرو و دریافت لوح تقدیر مؤدی نمونه مالیاتی کشور از وزارت اقتصاد و دارایی و دریافت تقدیرنامههای متعدد.
قلعهبانی ۲۶ سال پیش از رده کارشناسی گام به گام پلههای ترقی را طی کرد و پس از کسب تجارب لازم اکنون در جایگاه معاون وزارت صنایع و معادن و رئیس هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران قرار گرفته است.
احمد قلعهبانی در سخنرانی معارفهاش به عنوان ریاست ایدرو این طور آغاز کرد: من سخنران نیستم. آنچه مجری به عنوان معرفی اینجانب قرائت کرد، بهتنهایی به دست نیاوردهام و تکتک کارگران، کارشناسان، مدیران و معاونان در دستاوردهای سایپا سهیم بودهاند و برنامه را هم یک شخص تدوین نمیکند. اینها همه کار تیم بوده و امیدواریم مقبول خداوند، مسؤولان و مردم قرار بگیرد. من ابتدا از وزیر صنایع و معادن تشکر میکنم که مرا شایسته این پست دانستند.
از نمایندگان مجلس، مدیران عامل بانکها، اعضای هیئتمدیره شرکتهای تابعه سازمان گسترش، رئیس مؤسسه استاندارد و کلیه همکارانی که در این جلسه حضور پیدا کردهاند، تشکر میکنم و در حضور همین تعداد از نمایندگان مجلس از آنان عذرخواهی میکنم؛ در مورد تحقیق و تفحص متأسفانه اینگونه برداشت شد که من توهین کردهام؛ در حالی که با همه اعضای کمیسیون صنایع ارتباط بسیار دوستانه داشتهام و لطف آنها همواره شامل حال من بوده است. در مصاحبه مطبوعاتی من چنین برداشت شد که از جانب بنده توهینی نسبت به نمایندگان شده است؛ در حالی که من تحقیق و تفحص را حق مجلس میدانم و اعتقاد دارم که هیچ سیستمی بدون نقص و اشکال نیست و صنعت خودرو هم عاری از اشکال نیست.
البته آنچه مطبوعات از تحقیق و تفحص مجلس از صنعت خودرو به تصویر کشیدند با متن اصلی آن تفاوت زیادی دارد. نکات مثبت آن بسیار است و جای تقدیر و تشکر دارد؛ هر چند متن کامل آن هنوز به دست من نرسیده است. به هر حال از نمایندگان محترم بابت موضوع تحقیق و تفحص و برداشت پیشآمده عذرخواهی میکنم.
در این پست جدید انشاءالله سعی میکنم با تیمی که جناب محرابیان به عنوان اعضای هیئت عامل معرفی کردهاند برای اهداف مورد نظر تلاش کنم. این تیم انتخاب شده بسیار خلاق و مجرب است و امیدوارم بیش از گذشته موجب حرکت این سازمان شود.
همین جا باید از رئیس سازمان و اعضای هیئت عامل آن تشکر کنم چون من در این چند سال شاهد زحمات آنان بوده و از نزدیک با آنان ارتباط داشتهام و تمام موانعی را که در سخنرانیهای قبلی به آنها اشاره شد مشاهده کردهام.من در صنعت کار کردهام و برای کار کارشناسی اهمیت ویژهای قائلم؛ سعی میکنم با گروههای جدید در سازمان، به کار کارشناسی اهمیت بدهیم، از کارشناسان هم سرعت بخشیدن به فعالیتها را انتظار داریم. در سایپا هم مهمترین کاری که کردیم سرعت بخشیدن به کار کارشناسی بود. ده بندی که مهندس محرابیان سرلوحه کارهای ما قرار دادند، با جدیت دنبال خواهیم کرد.
اگر به گزارشهای سازمان بازرسی کل کشور نگاه کنید، برخی پروژهها با تأخیر مواجه بودهاند. پروژهای که با تأخیری ۱۶ ساله اجرا شود، به کشور لطمه میزند. ما نمیخواهیم پروژهها بیش از زمانبندی طول بکشند. برای رسیدن به چشمانداز نظام جمهوری اسلامی سازمان گسترش و نوسازی به تحولاتی نیاز دارد که خود را برای این هدف بزرگ آماده کند و با کمک جناب آقای محرابیان و نمایندگان مجلس این تحولات را پیگیری خواهیم کرد.
ما سازمان گسترشی مطابق با پیشرفتهای تکنولوژیکی، ساختاری و سیستمی دنیا نیازمندیم؛ سازمانی که برازنده نظام مقدس جمهوری اسلامی باشد. امیدواریم کار تیمی که در همه ردهها انجام میشود نتیجهبخش باشد. همچنین امیدوارم بتوانم از فرصت خدمتی که به من داده شده و آن را غنیمت میشمارم، به کمک این تیم جدید به بهترین نحو استفاده کنم.
● ده فرمان!
اما ده بندی که محرابیان به قلعهبانی و هیئت عامل جدید ابلاغ کرده است از این قرار بود:
جناب آقای قلعهبانی، معاون محترم وزیر و رئیس هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران،
با سلام؛
پیرو احکام انتصاب جنابعالی و اعضای هیئت عامل لازم است موارد ذیل بهعنوان اهم سیاستها و محورهای کاری آن سازمان مد نظر قرار گیرد و برای اجرای آنها با تدبیر و دوراندیشی، برنامهریزی لازم صورت پذیرد و به طور مستمر پیشرفت امور را به اینجانب گزارش کنید:
۱) سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران یک سازمان توسعهای است و در راستای سیاستها و اهداف عالی نظام، مقام معظم رهبری و ریاست محترم جمهوری و دولت محترم در جهت خدمتگزاری و تعالی کشور، در بخش صنعت و معدن فعالیت میکند و همواره برنامهریزی و سیاستگذاری در این حوزه برمبنای توسعه و رشد صنعت میباید انجام پذیرد؛ به نحوی که سازمان مذکور پلی برای توسعه صنعتی کشور در همه زمینهها باشد.
۲) تسهیل و آمادهسازی شرایط لازم برای اجرایی کردن اصل ۴۴ قانون اساسی همراه با در نظر گرفتن ملاحظات عملیاتی کردن این سیاستهای اصولی در راستای چشم انداز ۲۰ ساله.
۳) برنامهریزی برای توسعه و تکمیل پروژههای نیمه تمام در حوزههای مختلف صنعتی در زیرمجموعه سازمان مذکور.
۴) زمانبندی و اجرای مصوبات سفرهای استانی دولت محترم در آن حوزه به ترتیبی که تمامی این مصوبات در قالب یک برنامه جامع، عملیاتی شود و نتایج آن برای ملت شریف ایران اسلامی ملموس باشد.
۵) توجه جدی به مناطق محروم و کمتر توسعه یافته در برنامهریزیها و سیاستگذاری صنعتی در راستای محرومیتزدایی و عدالتگستری دولت محترم.
۶) تعامل سازنده و همکاری نزدیک با سازمانها و نهادهای دولتی برای تسهیل امور اجرایی و سرمایهگذاری بخش خصوصی در حوزههای صنعتی.
۷) تعامل سازنده با بانکها و مؤسسات مالی و پولی کشور برای ارائه تسهیلات مناسب به بخش خصوصی و سرمایهگذاران.
۸) توجه جدی و حمایت همه جانبه از صنایع نوین و پیشرفته و صنایع پر ریسک در برنامهریزیها و سیاستگذاریها.
۹) ایجاد شرایط و بستر مناسب برای جذب و مشارکت بخش خصوصی در سرمایهگذاریها اعم از داخلی و خارجی بهمنظور توسعه و نوسازی صنایع کشور و ایجاد شرایط لازم در جهت امنیت سرمایهگذاری و ایجاد انگیزههای لازم برای سرمایهگذاران.
۱۰) استفاده از نیروهای متعهد، متخصص و توانمند بهویژه نخبگان جوان کشور برای اجرای این سیاستها.
انتظار میرود با سرلوحه قراردادن سیاستهای ریاست محترم جمهوری و دولت خدمتگزار و ایجاد عدالت در توزیع فرصتهای صنعتی در کشور گامهای مؤثری بردارید. از خداوند متعال توفیق جنابعالی و همه همکاران را در خدمت به نظام جمهوری اسلامی در سایه توجهات حضرت ولی عصر(عج) و پیروی از فرامین مقام معظم رهبری مسألت میکنم.
علیاکبر محرابیان وزیر صنایع و معادن
● سازمان توسعهای را نمیتوان واگذار کرد
بعد از قرائت ده فرمان وزیر، از وی دعوت شد برای ایراد سخنرانی به جایگاه برود. خلاصه سخنرانی وی به این ترتیب بود:
علاقهمند بودم در خدمت مهندس مفیدی باشم، ایشان یادداشتی را برای من فرستادند و به خاطر کاری که برایشان پیش آمده بود عذرخواهی کردند. یکی از پارامترهای بسیار مهم در رشد اقتصادی کشور طبیعتا رشد صنعتی است و هیچ فردی نقش و اهمیت سازمان گسترش را در بالا بردن رشد صنعتی کشور فراموش نمیکند. اگر میبینیم در بعضی از سالها میزان این رشد مطابق برنامهها پیش نرفته، اولین جایی که باید به آن حساس شویم و آن را مورد بررسی قرار دهیم، سازمان گسترش است. این سازمان با قدمتی چند ده ساله، برخوردار از نخبهترین و باتجربهترین نیروهای صنعتی کشور است و برای تمامی برنامهریزان اقتصادی کشور، در نظر گرفتن شرایط رشد و توسعه این سازمان جزء اهم برنامهها قرار دارد. بحمدالله در طول سالیان گذشته مدیران شایستهای بر این سازمان مدیریت کرده و در بدنه این سازمان، کارشناسان نخبهای حضور داشتهاند ولی با برنامههایی که دولت در زمینههای مختلف دارد، انتظاراتش هم متفاوت میشود. من در حوزه رشد پروژههای عمرانی در سه شاخص عرض میکنم، بعد ببینیم آیا مطابق این اعداد و ارقام رشد، ما نقش خودمان را ایفا کردهایم یا تلاش بیشتری لازم است و باید از این پتانسیل بزرگ و نهفته استفاده بیشتری کنیم.
در شاخصهای عمرانی و پروژههای کشور میبینیم طی دو سال گذشته اعتبارات در این بخش بیشتر شده، سرعت اجرای پروژهها افزایش و زمان اتمام و متوسط زمان اجرا کاهش یافته است. یکی از شاخصهای مهم در توسعه طرحهای عمرانی استفاده از سیمان و فولاد است. اگر سرانه مصرف سیمان و فولاد را در سالهای گذشته ملاحظه کنید میبینید سالانه یک رشد چند ده درصدی در این شاخص داشتهایم. برای مثال سرانه مصرف سیمان در کشور در سال ۱۳۸۰ حدود ۳۶ کیلوگرم است یعنی به ازای هر ایرانی ما ۳۵۰ یا ۳۶۰ کیلوگرم مصرف سیمان داشتهایم. در سال ۱۳۸۶ براساس آمار و ارقام توزیع شده و به ثبت رسیده در طرحهای عمرانی و آن میزان سیمانی که ما طی دو ماه مانده از سال ۱۳۸۶ توزیع خواهیم کرد، سرانه مصرف سیمان کشور به حدود ۶۵۰ کیلوگرم میرسد یعنی رشدی نزدیک به صددرصد طی پنج سال.
سرانه مصرف فولاد هم در سه سال گذشته از ۱۷۰ یا ۱۸۰ کیلو به حدود ۲۲۰ کیلوگرم رسیده است. البته میزان رشد شاخصهای صنعتی مشابه رشد شاخصهای عمرانی در کشور نبوده ولی بهطور قطع شما هم تصدیق میکنید که اگر ما بخواهیم رشد متوازن داشته باشیم این دو فاکتور باید متوازن رشد کنند. عزیزان نظراتشان را گفتند.
ما دو یا سه عامل در تفسیر و تعبیر وظایف و اقداماتی که در این سازمان توسعهای باید انجام شود، داشتیم. در پایان عمر دولت قبلی تفسیر اشتباهی از این سازمان به عمل میآید و یک سازمان توسعهای که ابزار رشد صنعت کشور است، بهعنوان یک بنگاه قابل واگذاری تلقی و تصمیمگیری میشود ۲۰ درصد این سازمان بهعنوان مطالبات یک نهاد عمومی واگذار شود. خوب آیا این تعبیر و تفسیر با وظایف سازمان سازگاری دارد؟ یعنی نگاهها این بوده که سازمان توسعهای یک بنگاه اقتصادی است و یک ارزشی دارد و ما میتوانیم آن را بفروشیم و خصوصیسازی کنیم. اما اینگونه نیست.
شما اگر اساسنامه سازمان را که اخیرا به تأیید رسیده، ببینید به هیچ وجه چنین نقش یا وظیفهای برای سازمان دیده نشده است. اصولا اگر ما بنگاه توسعهای را قابل واگذاری بدانیم معلوم میشود که آن بنگاه را بهدرستی نشناختهایم. کشورهایی که پیشرفت چشمگیری در عرصه خصوصیسازی داشتهاند، تعداد سازمانهای توسعهایشان بسیار زیاد است.
در دولت محترم این بحث کاملا تشریح شد و تمامی وزرا به این اتفاق نظر رسیدند که نباید این سازمان توسعهای را واگذار کنیم. تصمیم قبلی ابطال شد. البته در فرایند ابلاغ آن در مجلس شورای اسلامی مشکل کوچکی پیش آمده است که در حال رفع آن هستیم. ذکر این نکته هم ضروری است که ابطال آن تصمیم به معنای کند کردن روند خصوصیسازی نیست.
وقتی سازمانهای توسعهای را مطالعه میکنیم میبینیم این سازمانها وظایف بسیار مهمی دارند، از جمله سرمایهگذاری در صنایع پرریسک و صنایع نوین و نیز سرمایهگذاری در مناطقی که امکان سرمایهگذاری برای بخش خصوصی وجود ندارد و در یک کلام در حوزههایی که بخش خصوصی نمیتواند یا انگیزه ندارد یا علم و تکنولوژی در آن بخش آنقدر پیشرفته است که وظیفه سازمان توسعهای است به آن بپردازد.
یک طرح یا پروژه تنها زمانی واگذار میشود که به حد کافی از پیشرفت رسیده و انگیزه در بخش خصوصی فراهم آمده باشد؛ بدون این دو شرط امکان واگذاری پروژه یا طرح وجود ندارد.
امروز مالکیت چند صد شرکت در اختیار سازمان گسترش است. عمده این شرکتها به قابلیت واگذاری رسیدهاند. انشاءالله مطابق یک برنامهریزی زمانبندی شده و اجرایی به کمک هیئت عامل و رئیس جدید این شرکتها را مشخص و اعلام عمومی میکنیم و به نحو شایستهای این سیاست مقام معظم رهبری و اصل ۴۴ قانون اساسی را اجرایی خواهیم کرد.
باید توجه داشت که واگذاری چند شرکت یا بنگاه به معنی توقف فعالیتهای سازمان نیست. این به معنی روانسازی و گردش درست کارهاست. ما در دهها بلکه صدها حوزه به تحقیق، توسعه و اجرای طرحهای جدید نیاز داریم؛ بهخصوص حوزههایی که بخش خصوصی نمیتواند یا نمیخواهد وارد شود.
اگر شاخص انحراف از توازن منطقهای را تعریف کنیم، هر چند ممکن است فاکتور استانداردی نباشد، براساس مطالعات بهعملآمده، میزان انحراف از معیار عدم توازن منطقهای در کشور ما در سال ۱۳۸۴ حدود ۳۸درصد بوده است. اگر بخواهیم به زبان ساده بگوییم به این معناست که چنانچه تمامی صنعت را در شهر تهران و اطراف آن جمع کنیم، انحراف صددرصد خواهد بود. اگر براساس فاکتورهای مختلف شرکتهای صنعتی را در کل کشور توزیع کنیم این درصد کاهش خواهد یافت.
خوشبختانه شش ماهه اول سال ۱۳۸۶ این شاخص به ۳۱درصد رسیده یعنی ۷ درصد را شما صنعتگران کاهش دادهاید. باید برنامهریزی کنیم و به کاهش این شاخص شتاب بیشتری بدهیم. هرچند متولی توسعه صنعتی وزارت صنایع و معادن است ولی بدون مشارکت دستگاههای دیگر امکانپذیر نیست. سه دستگاه نقش قابلتوجهی دارند. در حوزه نفت و انرژی ظرفیتها و قابلیتهای فراوانی برای توسعه وجود دارد. با مذاکره و توافق به عمل آمده انشاءالله در حوزههایی که ساخت داخل نداریم اما زیرساخت و زمینه لازم را داریم صنعتگران ما وارد شوند. در حوزههای دیگر از جمله نیرو هم این اتفاق خواهد افتاد.
نکته آخری که میخواهم به استحضار شما صنعتگران برسانم، این است که امروزه در حوزه توسعه صنعتی بهدلیل شرایط اقتصادی کشور و استفاده از حساب ذخیره ارزی مشاهده میشود ما در محدوده ساخت برخی ماشینآلات وارد نشدهایم، برای مثال دستگاههایی که کاربرد دوگانه دارند و برای واردات آنها دچار مشکل میشویم.
تازه افسوس میخوریم که چرا در طول سالیان گذشته بهدنبال ساخت داخل آنها نرفتهایم. یک اتفاقی که انشاءالله در صنایع و معادن و بهخصوص سازمان گسترش باید بیفتد این است که بررسی کنیم و ماشینآلاتی را که امکان ساخت داخل آنها برایمان فراهم است داخلیسازی کنیم و سازوکار استفاده از حساب ذخیره ارزی را به سمتی ببریم که از ورود برخی ماشینآلات به داخل کشور اجتناب شود. بخشی از آن از طریق نظام تعرفهای امکانپذیر است و بخشی هم با سیاستگذاری وزارت صنایع و معادن ممکن است و ما باید شرایط سهل و راحتی را برای ساخت داخل ایجاد کنیم.
در پایان از زحمات تمام اعضای هیئتمدیره سابق بهخصوص جناب آقای مهندس مفیدی، قلباً و جداً تشکر میکنم؛ تلاش صادقانهای را در طول این دو سال انجام دادند. البته بهطور قطع در حوزههای دیگر صنعت از ایشان و بقیه اعضای هیئتمدیره استفاده بهتری خواهد شد. خود آقای مفیدی هم برای حضور در عرصههای مختلف اعلام آمادگی جدی کردهاند.
در انتخاب اعضای هیئتمدیره جدید هم سعی شده است این اعضا مکمل هم باشند و تخصصهای مالی، مهندسی و مدیریتی در کنار هم قرار گیرند. امیدوارم از منابع انسانی کارآمد که سالیان سال در این سازمان خدمت کردهاند بهدرستی استفاده کنند. بهطور قطع یکی از مطالبات هفتگی و ماهیانه من به عنوان فردی که برنامهای را تقدیم مردم عزیز و مجلس محترم کردهام، این است که هم در شاخصهای رشد صنعتی و هم در اجرایی شدن محورهای اصلی مشخص شده انتظارات ما را برآورده کنند و بتوانیم کارنامه مثبتی را عرضه کنیم.
● متن حکم
در پایان، مجری برنامه حکم انتصاب ریاست جدید سازمان را قرائت و سایر اعضای جدید هیئت عامل سازمان را به این ترتیب معرفی کرد: صفر خلیل ارجمندی، رحیم اسماعیلی دانا، رستم قاسمی و محمد زالی.
متن حکم از این قرار بود:
جناب آقای احمد قلعهبانی، با عنایت به تعهد، تخصص و سوابق ارزشمند جنابعالی و با استناد به صورتجلسه مورخه ۲۸/۹/۱۳۸۶ مجمع عمومی و عادی فوقالعاده سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، به موجب این حکم به سمت معاون وزیر صنایع و رئیس هیئت عامل سازمان منصوب میشوید. انتظار میرود با سرلوحه قرار دادن اخلاق و معنویت و بسط عدالتگستری و مهرورزی و خدمت به بندگان خدا و استفاده از تمامی ظرفیتها در راستای سیاستهای رئیسجمهور محترم و دولت خدمتگزار در جهت توسعه آبادانی کشور ایران اسلامی در سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گامهای مؤثری بردارید. امید است با توکل به خداوند متعال و همکاری سایر اعضای هیئت عامل در انجام وظایف و مأموریتهای محوله موفق و مؤید باشید.
علیاکبر محرابیان وزیر صنایع و معادن و رئیس مجمع عمومی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران
منبع : اندیشه گستر سایپا
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست