یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا

خلاقیت در عصر عدم تداوم


خلاقیت در عصر عدم تداوم
بسیاری از صاحب‌نظران و محققان از دنیای امروزی به عنوان "عصر عدم تداوم" یاد می‌کنند. عصر عدم تداوم به این معنا است که دیگر تجارب و راه‌حل‌های گذشته برای مسائل جاری و آینده سازمان کارگشا نیستند و باید به شیوه‌ای دیگر اندیشید و به دنبال راه‌کارهای جدید سازمانی با ساختارهای نوین بود تا بتوان کالا و خدمات را با حداقل هزینه و با کیفیت برتر، متناسب با نیاز‌ها و سلیقه‌های مشتری و مخاطب، تولید و ارائه کرد و این امر مستلزم داشتن نیروی انسانی پرتوان و خود اتکا و دارای روحیه‌ی خلاق و کارآفرین است.
سازمان‌ها و شرکت‌ها در برهه‌ای از زمان که تحت عناوین مختلف از جمله "عصر دانش"، "عصر فرا صنعت"، "عصر سرعت"، "عصر کارآفرینی" و بالاخره "عصر خلاقیت و نوآوری" مطرح شده است، خود را در جهت مدیریت تغییرات شتابان و دگرگونی‌های ژرف جهانی آماده می‌سازند. امروزه خلاقیت و نوآوری لازمه ی بقاء و ارتقای موقعیت سازمان‌ها است. در این مقطع حساس، سازمان‌ها و شرکت‌های آینده نگر به رویارویی با این تحولات گسترده و فراگیر و جستجوی روش‌های نوین پرداخته‌اند.
اکنون سرعت تغییر و تحولات از حد تصور فراتر رفته است، به‌گونه‌ای که خلاقیت و نوآوری به عنوان اصلی اساسی از عوامل مهم بقای سازمان است و نوآوری مهم‌ترین منبع مزیت رقابتی محسوب می‌شود. در چنین شرایطی سازمان‌ها به شرطی می‌توانند موفق باشند که از نیروی انسانی خلاق و نوآور و مهمتر از آن، از مدیرانی که بتوانند فضای خلاق و نوآور را در سازمان ایجاد کنند، بهره‌مند باشند.
برای انجام این مهم، روابط عمومی‌ به عنوان پیشانی و ویترین هر سازمان و دستگاهی علاوه بر پیشگام بودن در این عرصه، باید زمینه‌ها و بستر لازم را برای هماهنگی سایر مجموعه‌ها در سازمان، با سرعت شتابان تغییرات آماده سازد و اصطکاک در مقابل تغییر را به حداقل ممکن برساند. چراکه خلاقیت و نوآوری یک استعداد اسرارآمیز و کمیاب برای یک عده معدود برگزیده نیست. خلاقیت تنها شیوه‌ای متمایز از نگاه کردن به جهان است که این نگاه را باید روابط عمومی‌ با تدابیر درست و منطقی اشاعه دهد.
منبع : خبرگزاری ایسنا


همچنین مشاهده کنید