پنجشنبه, ۱۱ بهمن, ۱۴۰۳ / 30 January, 2025
مجله ویستا

آلفارومئو ۱۴۷ GTA ۲۰۰۳


آلفارومئو ۱۴۷ GTA ۲۰۰۳
آلفارومئو ۱۴۷ GTA ۲۰۰۳ ۱۴۷ GTA آخرین پدیده از كارخانه آلفارومئو می باشد. آلفا رومئو كه بخاطر خودروهای اسپرتی آن معروف می باشد دوباره با این مدل می خواهد باعث جلب نظرها و گردش گردنها می گردد. فراری و لامبورگینی خودروهای سوپر اسپرتی هستند كه نامشان برای همگی آشنا می باشد و دلیلی برای معرفی آنها وجود ندارد، ولی متأسفانه قیمت آنها بسیار بالا می باشد و تقریباً برای ۹/۹۹ درصد انسانها غیر قابل دست یابی می باشد.
یكی از دلایلی كه باعث ازدحام اطراف GTA شده این است كه قیمت این سوپر اسپرت ایتالیایی در حدود ۳۶.۵۰۰ $ می باشد. اولین مدل GTA (كه مخفف GRAN TURISVO ALLEGGRITA) است از سال ۱۹۶۵ میلادی در نمایشگاه آمستردام به مردم معرفی شد و این دقیقاً همزمان با معرفی مدل معروف GIVLIA بود. در سال ۱۹۹۲ آلفارومئو دوباره توانست مدل GTA را زنده كند با بردن تقریباً تمامی مسابقات TOURING در سطح اروپا و جان دوباره ای به GTA بخشید با معرفی مدل جدیدی از آن(بر روی مدل پایه ۱۵۶) در سال ۲۰۰۲ . .
آلفارومئو مدلهای چهار درب و واگن ۱۵۶ GTA را درنمایشگاه ۲۰۰۲ ژنو معرفی نمود و مدل ۱۴۷ GTA خود را كمی دیرتر در نمایشگاه پاریس. در مدل ۱۴۷ از همان موتور مدل ۱۵۶ كه موتوری CC ۳۲۰۰ V۶ ۶۰ درجه كه قابلیت تولید ۲۵۰ اسب بخار را دارا می باشد، استفاده شده. این موتور كه بازدهی بالایی دارد نهایت قدرت خود را در دور ۶۲۰۰ و بیشترین میزان گشتاور آن ۲۲۲ پوند فوت در دور ۴۸۰۰ می باشد. شتاب ۱۰۰-۰ این خوردو در حدود ۶ ثانیه می باشد و حداكثر سرعت آن ۲۶۰ كیلومتر در ساعت.
تمام حركات اتفاق می افتند بدون هیچ پیچیدگی. درست مانند این می ماند كه خدایان با ما مانند پشه ای بازی می كنند، پس ۱۴۷ GTA مانند تیری در جاده حركت می كند كه با زیبایی و قدرت تمام تمامی موانع و انحرافها را می پیماید. مدل پایه ۱۴۷ را میتوان یك قطعه هنری دانست و این ادعا كسب مقام بهترین طراحی خودرو اثبات شده. مدل ۱۴۷ GTA تحت نظر آقای آندریاس زاپاتیناس طراحی شده كه پس از جدا شدن از آلفارومئو در حال حاضر مدیر طراحی شركت سوبارو می باشد. در GTA تمامی قسمتهای بدنه بر آمده شده اند و آن بخاطر جای دادن به اجزای بزرگتر (مانند موتور حجیم تر) نسبت به مدل پایه هستند. GTA با رینگهای ۷.۵×۱۷ اینچی و لاستیكهای رادیال Z ۲۲۵/۴۵ میشلین به بازار عرضه می شود. از تفاوتهای دیگر آن با مدل پایه دریچه های ورودی هوای اضافه برای تنفس سنگینتر می باشد. در داخل این خودرو سادگی اسپرتی را مشاهده خواهید كرد. صندلیهای جلو بلند با قدرت در برگیری بالا می باشند كه با وجود اینكه بسیار اسپرت هستند از راحتی بسیار بالایی نیز برخوردارند و در مسافرتهای طولانی اصلاً باعث ناراحتی نمی شوند.
قدرت فرمانپذیری و مانور GTA مانند خودروهای مسابقه ای می باشد و فرمان راك اند پینیون هیدرولیك آن از قفل تا قفل یك و سه چهارم دور می چرخد. تنها عارضه جانبی آن زاویه چرخش كمتر چرخها می باشد كه كمی در خیابانهای تنگ و پاركینگها مشكل ساز می شود. جلو بندی این خودرو شامل چند زانو در جلو و سیستم مكفرسون توی در عقب می باشد كه با وجود سطح پائین خودرو ، GTA مانند چسب به زمین می چسبد. گیربكس ۶ دنده GTA بسیار قوی بوده كه با كلاچ بزرگی كه گشتاور زیادی دارد تكمیل گشته. البته از سال دیگر گیربكس SEQUENTIAC مانند اتومبیلهای F۱ بر روی فرمان سه پره آن نصب خواهد شد. یكی از معایب بزرگ این خودرو مصرف سوخت بالای آن می باشد.
می توان گفت اخیراً بیاد نداشته ایم خودرویی را با موتور شش سیلندر كه سوزن نمایشگر بنزین آن به این سرعت نزول كند. ولی لذت رانندگی با GTA به حدی است كه شما حاضرید دو برابر این میزان را بپردازید تا این احساس را از دست ندهید. می توان گفت شما در این خودرو مانند یك خواننده معروف می مانید. در تور اروپایی كه ما با این خودرو داشتیم در پنج كشور پلیس ما را متوفق كرد ( ایتالیا، فرانسه، آلمان، اسپانیا و سوئیس) و همگی افسران پلیس از ما دو سئوال كردند كه اولی این بود كه آیا ما صاحب این خودرو هستیم؟ و دومی اینكه آیا رانندگی با این خودرو فوق العاده است یا خیر؟ كه جواب ما به سئوال اول خیر و دومی بله بود. در آخر اگر آلفارومئو كمی به مصرف سوخت این خودرو دقت كند، GTA می تواند خیلیها را بخاطر عدم رعایت سرعت مجاز روانه زندان كند.
منبع : خودرو وب