چهارشنبه, ۱۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 5 February, 2025
مجله ویستا
جستجوی عرفان در ادبیات آمریکای لاتین
● كوئیلو بادهائی پر از خورشید
اسپانیا، سرزمین رازها و رؤیاست. از آداب اجتماعی خارقالعاده مردمش كه بگذریم، هنر رویایی خلق شده در حوزهٔ تمدنیاش، چندان چشم نوازست كه جز رؤیا هیچ دگر، نمیتوان دید، از نقاشیهای چند بعدی و جهانگیر تا فیلمهای كم مخاطب، تا شعرهای جهانی و داستانهای پر فروش. در همه و همه یك چیز را میتوان یافت؛ رؤیا، نوعی رؤیاهای عرفانی كه در آن همه چیز جان دارند و دست و پای و دهان دارند و همه چیز میتوانند همه چیز باشند. آدم وقتی از حوزهٔ تمدنی اسپانیا حرف میزند؛ حكومت شعاعهای تمدن و اخلاق عرفانی اسلام را میتواند بوضوح دریابد ـ آن چند زمان سیطرهٔ اسلام در اسپانیا برای هر دو طرف، فرصتی گران بوده است. برای اسلام اشراق فلسفی و عرفان عقلی برخاسته از ذوقهای غریب فرزندان اندلس را دربرداشت. وبرای اسپانیا سلوكی بسیط و عزیز را برای ذوقهای سالكانه و شوقهای عارفانه در پیداشت. و البته منظور از حوزهٔ تمدنی اسپانیا نه تنها مرزهای جغرافیایی خودش كه پرتغال و همسایگان دیگر كه وامدار و سایهكش تمدن اسپانیولی بودهاند و همینطور، سرتاسر كشورهای آمریكای جنوبی است، چه آنها كه به اسپانیولی مینویسند و چه آنان كه به غیر اسپانیولی ماركز، پاز، بورخس، لوركا و … و بسیاری ستارگانی كه میشود در این حوزهٔ فرهنگی نام برد. اكثر در آمریكای جنوبی، پرورش یافتهاند.
اگر بخواهیم یك نگاه كلان به عرفان در ادبیات آمریكای جنوبی (حوزه تمدن اسپانیا) بیفكنیم. كاری صعب و زمانبر خواهد بود. اما اگر به مثابهٔ مشت نمونهٔ خروار بخواهیم كارهای یكی از بزرگان زا بررسی كنیم، پائولو كوئیلو[۱]، نمونهٔ خوبی میتواند باشد. اول از اینجهت كه كارهای او توفیق چشمگیری در بین خاص و عام داشته و زبان او سلیستر از مابقی است و دیگر، باین خاطر كه، تأثیر اخلاق و عرفان اسلامی را در كارهای او بیشتر میشود، پیدا كرد. اگرچه، خود او پرتغالی زبان است اما چنانكه عرض كردیم از سیطرهٔ تمدن اسپانیا هیچ خارج نشده است و اتفاقات داستانهای مهمش نیز اكثراً در اسپانیا رخ داده است.
كیمیاگر، قصهٔ كشیش اسپانیولی است كه چوپان شده است و به دنبال رؤیاهایش میگردد ـ سفر به دشت ستارگان نیز، حكایت یك زیارت مذهبی در اسپانیاست و تمام این مسیر در این سرزمین است. در كنار رودخانهٔ پیدرا نیز طلبهای اسپانیولی معجزه میكند و عاشق میشود و …
سلوك عرفانی كه كوئیلو معرفی میكند، چندان بیشباهت به طریقت عارفان ما و سلكهای سائد و جاری عرفان در عالم نیست.
خیلی از مؤلفههایی را كه میشود از آثار او در آورد؛ مؤلفههایی مانند با شناسههای عرفان اسلامی است و بعضی، مؤلفههاییاست كه منحصر در آثار اوست و البته شاید متأثر از اخلاق مسیحی و آیات انجیل و شاید تجربههای عرفانی خودش كه معجونی از هر دو و چیزهای تازه است، باشد. مؤلفههای مشترك با عرفان اسلامی، و موارد تمایزش:
از مؤلفههای مشترك با عرفان اسلامی در آثار كوئیلو میتوان به چند مورد اشاره كرد. كوئیلو به نقش پیر و مراد خیلی معتقد است و بهمین خاطر است كه در جای جای داستانهای او به آدمهایی بر میخوریم كه چنین نقشی دارند.
در سفر به دشت ستارگان ـ كه یك سلوك كامل عرفانیست ـ تمام راه، همراه سالك ما یك راهنما هست كه به او تمارین طریقت و ریاضت و كشف را میآموزد و چشم او را به درست دیدن میگشاید، و البته بدون او، سفر عرفانی بیارزش خواهد بود.
در «كنار رودخانهٔ پیدرا» نیز طلبهٔ عاشق ما كه صاحب كرامات و معجزه است صاحب مراد و راهنمائیست كه او را هدایت میكند و طریقهٔ ریاضت و سلوك را به او میآموزد. در «كیمیاگر» نیز این نقش در چند جا به چند نفر داده میشود.
درابتدای سفر ـ این پادشاه سالیم ـ است كه بعنوان مرشد بر او ظاهر میشود. بعد مرد انگلیسی كه به سلوك او علم دارد و سرانجام، مرد كیمیاگر كه سالك را به منتها درجهٔ رشدش میرساند ـ و البته از سالك بعنوان شاگرد یاد میكند.
«مرد كیمیاگر خوشحال شد كه شاگرد را یافته است» (ص۱۴۶، كیمیاگر[۲]) در سلوك اسلامی نیز پیر یا مراد ـ مهمترین نقش را بعهده دارد.
قطع این مرحله بیهمرهی خضر مكن
ظلمات است بترس از خطر گمراهی (حافظ شیرازی)
اینست كه مولانا تا شمس را در نیافته، دانشمند بیعشقی بیش نیست.
چون اصل ما بر خلاصه نویسی است از آوردن مثالهای متعدد دست میشوییم ورنه میشود شاهد مثالهای شعری بسیاری از دواوین شعرای عارف مسلمان نشان داد.
از دیگر خصوصیات كه كوئیلو، برای یكی از مرشدان داستانش میآورد (پادشاه سالیم) اینست كه او میتواند به هر شكلی ظاهر شود.
«بله، هیچ وقت كوتاهی نكردهام، اما همیشه با این شكل ظاهر نمیشوم؛ گاهی بصورت یك فكر خوب یا راهحل ظاهر میشوم، گاهی هم در لحظات دشوار كاری میكنم كه كار آسان شود ولی آنها متوجه نمیشوند … هفتهٔ پیش ناچار شدم بصورت یك سنگ بریك كاشف ظاهر شوم ـ (كیمیاگر ۲۶) از دیگر مؤلفههایی كه میشود در سلوك عرفانی او پیدا كرد، ریاضت، تنهایی، دعا، و تحول است.
«آنها آمادهٔ بخشش بسیاری بودند ولی جهان خیلی كم میخواست، در نتیجه مجبور شدند به صحرا و مكانهای خلوت پناه ببرند، چون عشقشان آنقدر بزرگ بود كه آنها را تغییر داده بود، آنها تبدیل به زاهدان و قدیسین شدند (سفر به دشت ستارگان ص[۳]۱۳۰)
«با ایجاد یك تغییر بزرگ ما میتوانیم خودمان را به زمینی حاصلخیز بدل كنیم و بگذاریم تا تخیل خلاق در وجود ما تخم پاشی كند.» (سفر به دشت ستارگان، ص۱۹۴)
«پاك كردن گلها، كار خوبیست زیرا موجب میشود كه ما نیز اندیشههای خود را پاك كنیم»
«تصفیه فلزات موجب تصفیه خود ایشان نیز شده است» (كیمیاگر ص۴۵)
«من كمیاگران حقیقی را میشناختهام آنها خودشان را در آزمایشگاههایشان حبس میكردند و میكوشیدند كه مثل طلا متحول شوند» (همان، ص۱۳۱)
یا در همین كتاب، مرد جوان كه میخواهد تبدیل به باد شود. به صحرا رجوع میكند و نومید میشود. به باد رجوع میكند. به آسمان وخورشیدرو میكند، از همه كه نومید میشود رو به دستی میآورد كه همه چیز را نوشته است و از خواستهاش را میطلبد.
«عشق در قلب او جوشید و شروع به دعا كرد، این دعایی بود كه هرگز قبلاً نكرده بود، چون دعایی بیكلام بود و در آن هیچ نمیخواست» (همان، ص۱۴۴)
اینجا دیگر، اوج تحول و جذبه و حیرت را از سالك نشان میدهد.[۴]
مورد دیگر، كه برآن تأكید شده است، رجوع به خویشتن و یافتن خویش است. والبته، نوعی وحدت وجود كه در اندیشههای عرفای مسلمان اسپانیا نیز میشود یافت:
«به قبلت گوش بده، او همه چیز را میشناسد. چون از روح جهان نشأت گرفته و روزی به آن باز میگردد» (ص۱۳۳ كیمیاگر)
«و مرد جوان به قلبش گوش فرا داد، در حالیكه در صحرا راه میرفت، موفق شد به حیلهها و خدعههایش پی ببرد» (همان، ص۱۲۴)
«زیارت در راه سن ژاك به من اجازه داد كه بالاخر خودم را پیدا كنم» (ص، سفر به دشت ستارگان)
«تو فقط در صورتی به شمشیرت میرسی كه بفهمی و كشف كنی كه راهحقیقت و زندگی همه در قلب تو وجود دارد.»
و بالاخره، در پایان سفر كیمیاگر، كه به دنبال گنج از اسپانیا تا اهرام مصر آمده، معلوم میشود گنج پنهان در حقیقت، در اسپانیا و در محل اقامت خود او بوده است.
به حبیب توست اگر خلوتی و انجمنی است
برون زخویش كجا میروی جهان خالیست (میرزا بیدل)
«مرد جوان در جهان غرق شده، دید كه روح جهان جزئی از روح خداست و دید كه روح خدا، روح خود اوست» (ص۱۴۴)
كه مطمئناً متأثر از نوشتههای اسلامی است:
«و نفخت فیه من روحی» (قرآن كری)
یا فرمایشات حضرت علی(ع) كه جهان درون تو عالم اكبر است و جهان برون عالم اصغر یا این شعر بیدل كه:
زین عجز كه در كارگه طینت ماست
الله نمیتوان شدن، آدم باش.
یا همان مصرع معروف: «خویش را در خویش پیدا كن كمال اینست و بس.»
از دگر مولفههای سلوك معرفی شده توسط كوئیلو، پای در راه نهادن است و تن به همت سپردن و باور داشتن به هدایت غیبتی است.
«ولی علیرغم فقدان پطرس، من بدون راهنما نبودم، خود راه مرا هدایت میكرد»
«… و در آن لحظه من وسیله یا ابزاری بودم كه جادهٔ سنژاك آنرا هدایت میكرد» (سفر به دشت ستارگان، ص۲۶۹)
ما هم داریم كه:
تو پای به راه درنه و هیچ مپرس
خود راه بگویدت كه چون باید رفت. (خیام)
از جهت رعایت اختصار، از پرداختن به باقی مؤلفات آسان میگذریم:
جوانمردی: «ر برای راستی … آ برای آزادگی ـ م ـ برای مروت»
كه در سلوك ما نیز این اصول جزء اصولی است كه سالك میبایستی آنانرا دریافته باشد.
▪ تعلق نداشتن و آزادگی:
«به آزادی باد، رشك برد و فهمید كه میتواند مثل آن باشد»
غلام همت آنم كه زیر چرخ كبود
ز هر چه رنگ تعلق پذیرد آزادست[۵]
▪ تقابل بین عقل و دل:
صحبتها و معاوضهٔ شغل مرد جوان كه نماد سالك شهودی است با مرد انگلیسی كه عالم با خبر از مسائل عرفانی و تجربه ناكرده است. و درك همدیگر و خوش نیامدنشان از كار یكدیگر:
این مرا به یاد آن ملاقات معروف بوعلی و بوسعید در نیشابور میاندازد.
▪ در بند حال بودن:
«اگر در زمان حال باشی زندگی تبدیل به جنبشی دائمی میشود، به عیدی بزرگ، چون همیشه لحظهای كه در آن زندگی كنیم جریان دارد.» (ص ۸۲)
اما موارد تمایز در سلوك و عرفانِ معرفی شده توسط او سه چیزند:
۱) یكی، توجه به نشانهها و دریافت اینكه، همه چیز در جهان نشانه است و نگاه كردن با چشمی اینچنین به جهان،
۲) دوم: توجه به عشق زمینی، و اینكه مجاز سایهٔ حقیقت است و رسیدن از عشق زمینی به عشقالهی ـ یا لااقل داشتن هر دو را توأمان،
۳) و بالاخره، مهمترین مؤلفه سلوك او بازگشت به زندگی است و یافتن سلوك در دل همین زندگی ( در «من در كنار رودخانهٔ پیدرا نشستم و گریه كردم» مرد داستان بالاخره دست از ریاضتها و كوهنشینیها و زهد فردی برمیدارد و به دامن زندگی برمیگردد ولو به قیمت از دست دادن كراماتش باشد.
در كیمیاگر، نیز مرد گنجینه را در خانهٔ خودش مییابد و خوشبختی را در اوج با محبوبش و زندگی كردن با مردمان دیگر.
در سفر به دشت ستارگان ـ به سعادت رسیدگان، همه به زندگی خویش باز میگردند و سلوك را در درون خویش اما در اجتماع مردم میپیمایند.[۶]
نویسنده: سید رضا محمدی
پی نوشت:
[۱] پائولو كوئیلو در سال ۱۹۴۷ در شهر ریودوژانیرو برزیل به دنیا آمده است و اینك ساكن اسپانیاست و با نوشتن رمانهای خارقالعاده، خصوصاً كیمیاگر، جهانی شد.
[۲] چ ۱۳، تهران ۱۳۷۸، ترجمه دل آرا قهرمان
[۳] چ۳، تهران ۱۳۷۷، ترجمه دل آرا قهرمان
[۴] گفت كه دیوانه نهای، لایق این خانه، نهای
رفتم ودیوانه شدم، سلسله بندنده شدم (مولانا)
[۵] گفت كه تو شمع شدی قبله این جمع شدی
شمع نیام، جمع نیام دود پراكنده شدم (مولانا)
[۶] البته، پیشوایان و بزرگان ما نیز، چنین بودهاند و سلوكشان در دل اجتماع بوده است. نه در زهد و كنارهگیری از جهان.
پی نوشت:
[۱] پائولو كوئیلو در سال ۱۹۴۷ در شهر ریودوژانیرو برزیل به دنیا آمده است و اینك ساكن اسپانیاست و با نوشتن رمانهای خارقالعاده، خصوصاً كیمیاگر، جهانی شد.
[۲] چ ۱۳، تهران ۱۳۷۸، ترجمه دل آرا قهرمان
[۳] چ۳، تهران ۱۳۷۷، ترجمه دل آرا قهرمان
[۴] گفت كه دیوانه نهای، لایق این خانه، نهای
رفتم ودیوانه شدم، سلسله بندنده شدم (مولانا)
[۵] گفت كه تو شمع شدی قبله این جمع شدی
شمع نیام، جمع نیام دود پراكنده شدم (مولانا)
[۶] البته، پیشوایان و بزرگان ما نیز، چنین بودهاند و سلوكشان در دل اجتماع بوده است. نه در زهد و كنارهگیری از جهان.
منبع : باشگاه اندیشه
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست