جمعه, ۱۴ دی, ۱۴۰۳ / 3 January, 2025
مجله ویستا
رویکرد اندیشمندانه به مضامین مذهبی
به اعتقاد بسیاری از صاحب نظران متون نمایشی كه به عنوان نمایشنامه مذهبی در حوزه دین و متاثر از وقایع تاریخ مذهبی نگارش یافته اند عموما از سه رویكرد عمده نسبت به تاریخ مذهب برخوردارند. رویكرد اول «نگاه مستند» و بی واسطه به تاریخ است.
در این رویكرد نویسنده همانند یك مورخ - درام نویس عمل نموده و وقایع تاریخ مذهب را عین به عین روایت كرده است. هرچند به هرحال در مسیر تبدیل روایت تاریخی به بیان نمایشی برحسب ضرورت های دراماتیك تغییراتی در قصه ها و روایات صورت گرفته اما آن چه در این نوع رویكرد مهم تلقی گردیده وفاداری به تاریخ و روایات مذهبی بوده است.
در رویكرد دوم نویسنده ضمن توجه و تاكید بر روایت تاریخی از آن عبور كرده و در اثر خود داستان و روایت متفاوتی را از تاریخ مذهب خلق و ایجاد كرده است. در این رویكرد البته سنگ بنای اثر بر روایت یا واقعه ای مشخص از تاریخ گذاشته شده و حتی گاه تمامی و یا بخشی از وقایع و رویدادها در همان زمان و یا مكان تاریخی روی می دهد. این امر در ارتباط با اشخاص نمایش نیز اتفاق افتاده است.
در رویكرد دوم به تاریخ مذهب كه می توان آن را «نگاه متفاوت» و دیگرگون به وقایع مذهبی نامید اشخاص نمایش نامه ها گاه تماما دارای شناسنامه تاریخی اند و گاه تركیبی از افراد شناسنامه دار و اشخاصی كه به ضرورت نمایشی وارد قصه شده اند را شامل می شوند.
اما در رویكرد سوم ما با داستان و حتی مضمونی كاملا متفاوت با روایت تاریخی مواجه هستیم. نویسنده در این رویكرد تنها با گوشه چشمی به واقعه تاریخی موقعیت داستان و شخصیت های تازه ای را خلق كرده و منظری كاملا متفاوت را بر وقایع تاریخ مذهبی می گشاید. در چنین رویكردی به وقایع تاریخی عموما قصه آدم ها و موقعیت ها چه به لحاظ مكانی و یا زمانی روایتگر زمان حال و شرایط اكنون اند. به نظر می رسد نویسنده در این رویكرد به تاریخ تلاش می كند تفسیری نو و متناسب با شرایط امروز جامعه ارائه دهد.
به طور مثال در موضوع مورد بحث ما عاشورا گاه اشخاص موثر در آن واقعه با صورتی امروزی و در چهره آدم هایی آشنا با مخاطب امروز ظاهر می شوند و گاه رویدادی از خیل وقایع عاشورا در قالب اتفاقی روزمره بروز می كند. حتی گاه نویسنده تنها تفسیر و تاویل خود از واقعه عاشورا و یا رویداد و اتفاقی خاص در تاریخ را با كمال ظرافت به شكلی ارائه می دهد كه هیچ ارتباط مستقیمی میان اثر و واقعه تاریخی دیده نمی شود.
در این رویكرد كه می توان آن را «نگاه اندیشمندانه» به تاریخ مذهب نامید نویسنده نه تنها از روایت مستند وقایع تاریخی فراتر رفته و از نگاه صرفا متفاوت و دیگرگون می گذرد بلكه با ارائه نگاهی نو، تفكر و اندیشه مخاطب امروز را با خود همراه می سازد.
چه بسا در یك نمایش عاشورایی حتی در تمام طول اثر حتی نامی از نام های آشنا و اثری از نشانه ها و نمادهای معروف عاشورا دیده نشود اما در نهایت مفهوم و یا تفكری عاشورایی به مخاطب منتقل گردد.
ناگفته پیداست كه متون نمایشی امروز ما بیش از هرچیز به چنین رویكردی نسبت به تاریخ وقایع و روایات مذهبی نیازمند است. چرا كه مخاطب امروز حتی اگر علاقه مند و اهل مطالعه در تاریخ مذهب باشد اطلاعات تاریخی را پیشتر شنیده و خوانده است پس صرفا برای كسب اطلاعات به دیدن نمایش نمی آید.
آنچه او در تئاتر مذهبی می جوید و درعین حال نیاز امروز او به حساب می آید بازتاب مسائل و دغدغه های كنونی جامعه در آئینه اعتقادات روایات و وقایع تاریخ مذهبی است. مخاطب امروز اگر به دیدن نمایش مذهبی می آید یا نیازمند معرفی تازه در حوزه دین است و یا در جست وجوی یافتن پاسخی از مذهب برای گشایش آلام بشر كنونی و یافتن درمانی برای دردهای لاعلاج دنیای مدرن.
سید حسین فدایی حسین
منبع : روزنامه جوان
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست