یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
مجله ویستا
نوسازی صنایع ایران برای جهانی شدن
با ورود به هزاره سوم و جدیتر شدن مفهوم جهانی شدن در اقتصاد، پیچیدگی رقابت در فضای كسب و كار، افزایش نرخ ظهور و افول بنگاههای اقتصادی و كوچك شدن فرایندهای تولید و ادغام برنامههای توسعه بازار در چرخه رقابتهای جهانی و نیز گسترش مفهوم تولید ناب در كلاس جهانی و افزایش انعطافپذیری در تولید، تناسب با سلیقههای مشتری در حداقل زمان و نقش تعیینكننده (IT) در تجارت، باعث تغییرات زیادی در مفاهیم كسب و كار و نیز عرصههای مدیریت و توسعه بازار برای بنگاههای اقتصادی و صنعتی شده است.در این فضا و با افزایش سیكل حیات و مرگ سازمانها، نوسازی مستمر بنگاههای اقتصادی و واحدهای صنعتی در كلیه مراحل حیات آنها و در تمامی كشورهای صنعتی در حال توسعه به یك اصل مسلم و انكارناپذیر تبدیل شده است. در این فراز و نشیبهای سریع، بنگاههای اقتصادی موجود و در حال تولد در كشورمان از این قاعده مستثنی نبوده و یكی از رسالتهای بزرگ دولت، ایجاد زیرساختها، حذف بوروكراسیها و ارائه كمكهای گسترده و سخاوتمندانه به توسعه دانایی و انتقال دانش فنی است.در راستای اهداف توسعه اقتصادی و اجتماعی برنامههای سوم و چهارم توسعه كشور و تدوین قانون نوسازی صنایع، شركت نوسازی صنایع ایران (وابسته به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران) تاسیس و با وظایف و اهداف بنیادی ماموریت یافت كه نسبت به تهیه، تدوین و اجرای سیاستهای كمك به بهسازی و نوسازی صنایع كشور در سالهای ۸۴ و ۸۵ اقدام كند. به گفته مهندس امین افشار كارشناس سیستمهای نوسازی صنایع، وظیفه این شركت ارتقای توان رقابتپذیری واحدهای صنعتی كشور در بازار جهانی، توسعه همكاری شراكتی گسترده با شبكه خدمات تخصصی – صنعتی و هدایت منابع اعتباری – مالی و حفاظت از محیط رقابتی كشور است. وی اهداف بنیادی این شركت را حفظ محیط رقابتی دانست و گفت: ارتقای كمی و كیفی محصولات صنعتی در افزایش بهرهوری بسیار موثر است. رفع بحرانها و عارضههای واحدهای صنعتی از مهمترین اهداف این شركت است. مهندس افشار اظهار داشت: توسعه ظرفیتهای مدیریت علمی و فنی در صنایع، حمایتهای مالی و تكنولوژیك از واحدهای صنعتی و توسعه همه جانبه مشاوران، مهندسان و مدیران كارآمد صنایع در ارتقا و بهبود اوضاع صنعت كشور نقش موثری دارد و در راستای جهانی شدن صنایع كشور است. وی رفع موانع ساختاری و ایجاد بستر مناسب را از وظایف دولت دانست و گفت: تاكنون چهار هزار قرارداد با شركتهای مختلف منعقد و درصد قابل قبولی خدمات ارائه كردهایم . امیر صدیقی، كارشناس بهبود كیفیت و افزایش بهرهوری در شركت نوسازی صنایع ایران مشكل اصلی صنعت را اجرایی و عملی نشدن استراتژی مدون دانست و گفت: هرچند استراتژی چشمانداز بیست ساله طراحی شده است اما به دلیل محدودیت منابع مالی، عدم ارائه بودجه یارانهای، باعث ایجاد نگرانی در بخش صنعت شده است. وی افزود: اگر بخواهیم ایران به عنوان قدرت اول اقتصادی منطقه مطرح شود، باید در توسعه فرهنگ صنعتی كشور كوشا باشیم چون بزرگترین مشكل ما در صنعت، رفتار فرهنگی است و این نیاز به برنامه تدوین شده و درج اولویتها دارد. مهندس صدیقی تصریح كرد: هرچند در ۱۵ سال اخیر، رشد قابل توجهی در صنعت داشتهایم اما از نظر كیفی و كمی به رشد واقعی خود دست نیافتهایم و هنوز فاصله زیادی با كشورهای توسعه یافته داریم. وی اذعان داشت: در سالهای بعد از جنگ تحمیلی، تفكرات سودجویانه برخی از صنعتكاران و كاهش عرق میهنی در كاهش رشد صنعت تاثیر داشته است در حالی كه یكی از دلایل پیشرفت ژاپن، پیشرفت امپراتوری ژاپن است كه این ریشه در فرهنگ آن كشور دارد.
الهام دریابر
الهام دریابر
منبع : مجله گسترش صنعت
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
حسین امیرعبداللهیان مصر سازمان همکاری اسلامی دولت امیرعبداللهیان سیستان و بلوچستان انتخابات جنگ مجلس شورای اسلامی دولت سیزدهم حجاب مجلس
تهران سیل شهرداری تهران هواشناسی بارندگی سازمان هواشناسی باران فضای مجازی یسنا آتش سوزی هلال احمر آموزش و پرورش
هوش مصنوعی یارانه تورم خودرو قیمت خودرو قیمت دلار قیمت طلا مسکن دلار بازار خودرو بانک مرکزی حقوق بازنشستگان
تلویزیون صدا و سیما مسعود اسکویی مهران غفوریان موسیقی صداوسیما سریال سینمای ایران سازمان صدا و سیما
غزه رژیم صهیونیستی اسرائیل فلسطین جنگ غزه آمریکا اوکراین انگلیس یمن نوار غزه ایالات متحده آمریکا جنگ اوکراین
فوتبال رئال مادرید پرسپولیس استقلال سپاهان لیگ برتر بازی باشگاه استقلال باشگاه پرسپولیس علی خطیر جواد نکونام بایرن مونیخ
اینستاگرام اپل ناسا عکاسی تبلیغات گوگل کولر
کبد چرب