شنبه, ۶ بهمن, ۱۴۰۳ / 25 January, 2025
مجله ویستا
دین و چرتکه دکارتی
اگر برخی مسائل و موضوعات اسلامی با استدلالهای عقلی ما تضاد یا تناقض داشته باشد و ما برای یافتن پاسخ و راه انطباق، تلاش کنیم و به پاسخ نرسیم، وظیفه چیست؟
هیچ گونه تضادی میان اسلام و عقلانیت نیست؛ البته گاهی جای دادن امری خارج از قلمرو دین، در حیطه دین یا برخوردار نبودن استدلال عقلانی از شرایط و مقدمات درست و یا گزینش معنایی خاص از عقل، ما را به سوی این ناسازگاری رهنمون میشود. برای آشنایی با وجوه مختلف این بحث، توجه به نکات زیر، ضرورت دارد:
الف) عقل و رویکردهای عقلانی در تاریخ فلسفه به گونههای مختلفی مطرح شده که عبارتند از:
۱) افلاطون میان dianoia (عقل استدلالی و جزئی) و noesis (عقل شهودی یا عقل کلی)، فرق مینهاد؛ متعلق اولی را مفاهیم ریاضی و متعلق دومی را صور علوی شهودی یا عالم مثل میخواند؛ مثال عقل استدلالی و جزئی، اثبات تمام قضایای ریاضی است که توسط dianoia صورت میگیرد؛ مثل مجموع زوایای یک مثلت، صد و هشتاد درجه است و یا اگر به طرفین تساوی، مقدارهای مساوی اضافه شود، به تساوی طرفین، خللی وارد نمیگردد.
همچنین مثال عقل شهودی و کلی، اثبات حقایق عالم تجرد، اثبات اسما و صفات حضرت حق، اثبات وحدانیت حضرت پروردگار و این که هر علتی، معلولی دارد و علت، اصل و معلول، فرع آن است.
۲) در زبان لاتین، دو واژه ratio و intellectus، برای عقل به کار برده میشوند. متفکران قرون وسطا نیز به تفاوت این دو عقل واقف بودند. در نگاه آنان، محصول ratio، علم و شناخت جزئی است و نتیجه intellectus، حکمت و دانایی یا معرفت به حقایق ازلی، به ویژه خداوند است.
برای شناخت جزئی علم نیز میتوان محسوسات و امور جسمانی پیرامون ما را مثال زد؛ مثل این که ماه به دور زمین میچرخد؛ خورشید نورانی است و امروز هوا گرم است و مثال برای حکمت و دانایی، این است که عالم ملکوت، بر عالم ماده و جسم، مقدم است؛ خداوند، غنی مطلق است و همه ممکنات در سلسله وجود، به واجب منتهی میشوند.
۳) دکارت، عقل کلی را نمیپذیرد و به آن اشاره نمیکند و تمام توجه وی، به عقل حسابگر و دوراندیش است.۱ عقل حسابگر و ابزاری، همان عقلی است که چرخ فعالیتهای روزمره انسان را به حرکت در میآورد؛ مثل عقل معاش، عقل مدیریت، عقل حساب و کتاب و عقل موفقیت در امور زندگی.
۴) از دیدگاه مکتب پراگماتیسم، عقلانیتی مثمرثمر است که گرهای از مشکلات تجربی ما بگشاید و به عبارت دیگر، این مکتب، عقل را خادم رغبتهای انسان میداند و ارزش معرفت را به جنبه عملی، منحصر میکند.۲
این مکتب، اصطلاحات خاصی از قبیل «ارزش نقدی»، «ثمره و نتایج» و «منافع» را به گونهای به کار میبرد که گویا میخواهد تمام افکار و اندیشههای خود را درخور فهم کاسبان و بازاریان ارائه کند و هیچ مسئلهای برای این مکتب ارزش ندارد؛ مگر این که در راهنمایی و تشویق امور دنیوی ما مؤثر باشد.۳
عقل در مکتب پراگماتیسم، پشتوانه اقتصاد، بازار، داد و ستد و بانکداری و در یک کلام، سرمایهداری است؛ یعنی آنچه سرمایه را بارور میسازد، عقل است؛ حال از هر طریق ممکن که صورت پذیرد و اصل، زیادی ثمره و نتیجه است و وسیله، هر چه باشد، باکی نیست.
۵) از نظر کانت، عقل نظری در حل مسائل متافیزیکی، ناتوان و احکام عقلی، در این زمینه، فاقد ارزش علمی است. وی به صراحت گفت: مسائلی از قبیل وجود خدا، جاودانگی روح و اراده آزاد را نمیتوان با برهان عقلی اثبات کرد؛ ولی ایمان به آنها برای پذیرش نظام اخلاقی، ضرورت دارد.۴
ب) عقل و عقلانیت از نظر فلسفه اسلامی
یکی از امتیازات بارز انسان، نیروی تفکر است. تفکر، فعالیتی درونی است که بر روی مفاهیم ذهنی انجام میگیرد و بر اساس معلومات شناخته شده، مسائل مجهول، حل میشوند؛ روش تعقلی، بر قیاسی که از مقدمات عقلی محض تشکیل میشود، مبتنی است و مقدمات، یا از بدیهیات اولیه هستند و یا به آنها منتهی میشوند؛ مانند همه قیاسهای برهانی که در فلسفه اولی و ریاضیات و بسیاری از مسائل علوم فلسفی به کار میروند. فرق روش تعقلی و تجربی در این است که تکیهگاه روش تعقلی، بدیهیات اولیه و تکیهگاه روش تجربی، مقدمات تجربی هستند.۵ فلسفه اسلامی، هستیشناسی، خداشناسی و انسانشناسی را به روش تعقلی ارائه میدهد.
● روش انبیا و روش عقلانی
اصولاً بین روش انبیا در دعوت مردم به حق و حقیقت و بین آنچه انسان از طریق استدلال درست و منطقی به دست میآورد، تفاوتی نیست و تنها فرق آن است که پیغمبران از مبدأ غیبی کمک میجستند و از زلال چشمه وحی، مینوشیدند. آن بزرگان، با این که به جهان بالا مرتبط بودند، اما خود را تنزل میدادند و به اندازه فهم و درک مردم، سخن میگفتند و از بشر میخواستند تا این نیروی فطری و همگانی را به کار برده، به استدلال و دلیل استوار و منطقی، چنگ زند. بنابراین ساحت انبیا، پاکتر از آن است که مردم را به حرکت بدون بصیرت و تبعیت کورکورانه، مجبور سازند. قرآن کریم میفرماید: «بگو این راه من است؛ من و پیروانم، با بصیرت کامل، همه مردم را به سوی خدا دعوت میکنیم».۶
از این رو، دین و عقلانیت یا شریعت و حکمت که هدف و واضع و روش آنها یکی است، باهم هیچ گونه اختلافی ندارند. دین حقیقی، مردم را فرا میخواند تا از روی دلیل عقلی، به عالم ماورای طبیعت، یقین و علم پیدا کنند. عقل و نقل در طول هم جای دارند و همان مطالب کتاب و سنت را با دیدی عمیقتر نگریستن، حکمت و فلسفه است. فلسفه و دین، دو چهره یک حقیقت و دو نماد یک واقعیت به شمار میآیند.
عقل، حجت درونی انسانهاست که آنان را در مسیر کمال، راهبری میکند. شریعت، حجت بیرونی برای نجات انسانها از گرداب آلودگیها و سوق دادن آنان به سوی کمال و سعادت انسانی است. امام کاظم علیه السلام میفرماید: «خداوند، برای مردم، دو حجت قرار داده است؛ حجت ظاهری و حجت باطنی؛ اما حجت ظاهری، فرستادگان الهی و پیامبران و امامان علیهمالسلام هستند و اما حجت باطنی، عقلهایند».۷
بر این اساس، ممکن نیست که حجت ظاهر و باطن، با یکدیگر تعارض داشته باشند. حجت، به معنای دلیل و راهنماست و راهنما به کسی گویند که با راه و مقصد و منتهای آن آشنا باشد. طبق روایت امام کاظم علیه السلام، برای رسیدن به خدای واحد، دو راهنما وجود دارد؛ راهنمایی از بیرون و راهنمایی از درون. این دو حجت ظاهر و باطن، دو طریق مستقل و بینیاز از هم نیستند. وقتی انسان به هدف میرسد که نهایت همسویی و هماهنگی میان این دو راهنما، برقرار باشد.
حجت ظاهر (انبیا و امامان) علیهم السلام با عقلانیت بیگانه نیست؛ زیرا که هماره واسطه فیض معصوم علیه السلام، عقل کامل است و واژه بصیرت در آیه ۱۰۸ سوره یوسف، به خوبی روشنگر این مطلب است. رسول مکرم اسلام- صلی الله علیه و آله و سلم، میفرماید: «کسی که عقل ندارد. دین ندارد».۸
حجت باطن نیز از شریعت و دین، بینیاز نیست. امام حسین علیه السلام میفرماید: «کمال عقل، در پیروی از حق است».۹
بنابراین، در پیروی از حضرت حق، عقل به کمال میرسد. یکی از دستورهای پروردگار، تبعیت از حجت ظاهر است. قرآن کریم میفرماید: «اطاعت کنید خدا را و اطاعت کنید پیامبر خدا و اوصیای پیامبر را».۱۰
نکته مهم این است که حقایق بلند دینی، گاهی با عقل جزئی و حسابگر دکارتی یا عقل در مکتب پراگماتیسم یا عقل نظری از دیدگاه کانت، معارض تصور میشوند. واضح است که ایثار و از خود گذشتگی، شهادت، انفاق، ایمان به غیب و هزاران واقعیت بنیادین اسلامی، با عقل جزئی و حسابگر، قابل تحلیل و تبیین نمیباشند؛ اما این حقایق ارزشمند دینی، هیچ یک با عقلانیت فلسفی، تضاد و تنافی ندارند.
نتیجه این که با تبیین هماهنگی و همسویی عقل و دین و بطلان فرض تضاد و تناقض میان اسلام و استدلالهای عقلی، به خاطر یگانگی هدف و واضع و روش آنها، در صورت عدم تطبیق اصلی از اصول عقلی با حقایق دینی، یا مقدمات و ضوابط منطقی برهان و استدلال عقلی مراعات نشده و یا برداشت ما از گزاره دینی، ناروا بوده است.۱۱
۱. ر. ک: شهرام پازوکی، تأملی در معنای یقین در فلسفه دکارت، ص ۳.
۲. ر. ک: پاپکین و استرول، متافیزیک و فلسفه معاصر، ترجمه سید جلال الدین مجتبوی، ص ۲۴۱.
۳. ر. ک: ویل دورانت، تاریخ فلسفه، ترجمه عباس زریاب، صص ۴۴۳- ۴۵۰.
۴. ر. ک: مصباح یزدی، آموزش فلسفه، ج ۱، ص ۴۲.
۵. همان، ص ۱۰۱.
۶. یوسف، آیه ۱۲.
۷. ر. ک: ری شهری، منتخب میزان الحکمه، ص ۳۵۸، روایت شماره ۴۳۸۷.
۸. ر. ک: همان، ص ۳۵۷، روایت شماره ۴۳۶۳.
۹. ر. ک: همان، ص ۳۵۹، روایت شماره ۴۴۰۷.
۱۰. نساء، آیه ۴.
۱۱. ر.ک: علامه طباطبایی، علی و فلسفه الهی و تفکر در قرآن؛ جوادی آملی، حکمت نظری و عملی در نهج البلاغه.
۲. ر. ک: پاپکین و استرول، متافیزیک و فلسفه معاصر، ترجمه سید جلال الدین مجتبوی، ص ۲۴۱.
۳. ر. ک: ویل دورانت، تاریخ فلسفه، ترجمه عباس زریاب، صص ۴۴۳- ۴۵۰.
۴. ر. ک: مصباح یزدی، آموزش فلسفه، ج ۱، ص ۴۲.
۵. همان، ص ۱۰۱.
۶. یوسف، آیه ۱۲.
۷. ر. ک: ری شهری، منتخب میزان الحکمه، ص ۳۵۸، روایت شماره ۴۳۸۷.
۸. ر. ک: همان، ص ۳۵۷، روایت شماره ۴۳۶۳.
۹. ر. ک: همان، ص ۳۵۹، روایت شماره ۴۴۰۷.
۱۰. نساء، آیه ۴.
۱۱. ر.ک: علامه طباطبایی، علی و فلسفه الهی و تفکر در قرآن؛ جوادی آملی، حکمت نظری و عملی در نهج البلاغه.
منبع : نشریه الکترونیکی پرسمان
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست