دوشنبه, ۲۵ تیر, ۱۴۰۳ / 15 July, 2024
مجله ویستا

تغذیه، چاقی تناسب اندام


تغذیه، چاقی تناسب اندام
انسانها در طول زندگی خود به‌طور مکرر و مداوم نیاز به مصرف آب، هوا و غذا دارند و این عناصر حیاتی بر جسم و روح انسان، اثراتی پایدار بر‌جای می‌گذارند و بدون شک این محور جذبی یعنی آب سالم ـ هوای سالم ـ غذای سالم تضمین کننده سلامتی انسان است. غذا به ما انرژی می‌دهد و نیروی لازم برای تحرک و کار را ایجاد می‌کند. تنوع غذائی (مطابق با ذائقهٔ هر فرد) و به طبع، تجربه طعم‌های مختلف، یکی از خاطرات خوش افراد، در طی دوره زندگانی است لیکن مصرف بی‌رویه باعث چاقی و حتی موجب بروز بیماریهای مختلف می‌گردد پس اکنون چهار سئوال مهم تغذیه‌ای مطرح می‌شود: چه بخوریم؟ چگونه بخوریم؟ چقدر بخوریم؟ و چه وقت بخوریم؟ غذاها به انسان انرژی می‌دهند اما مصرف برخی از آنها تجمع مواد مضر (رادیکالهای آزاد اکسیدانها) را در بدن زیاد می‌کنند و برخی دیگر چاق کننده‌اند. یکی از اصول مهم در تغذیه نوین، حق انتخاب است یعنی انسان غذایش را خودش انتخاب کند و این انتخاب باید بر طبق اصولی استوار و شامل غذاهائی باشد که:
۱) حاوی انواع مواد مورد نیاز بدن از قبیل اسیدهای آمینه ضروری ـ ویتامینها ـ اسیدهای چرب ضروری و املاح باشد.
۲) خواص آنتی اکسیدانی داشته باشد
۳) باعث تجمع مواد سمی و مضر در بدن نگردد
۴) هضم راحتی داشته باشد و به سیستم گوارشی آسیب نرساند
۵) عاری از میکروب باشد و کاملاً بهداشتی تهیه شده باشد
۶) هنگام مصرف دمای مناسبی داشته باشد
۷) تعادل گروه‌های غذائی در آن رعایت گردد (چربی ـ کربوهیدرات یا قند‌ها ـ پروتئین ـ ویتامین و املاح) امروزه ثابت شده که هر غذای مصنوعی که نام خوردنی را دارد ارزش خوردن را ندارد و نهایتاً تغذیه نا‌درست و غیر اصولی به گرسنگی سلولی منجر می‌شود و این چیزی است که در حال حاضر جامعه ما بالاخص کودکان و نوجوانان به آن دچار هستند. مصرف انواع غذاهای مصنوعی، فست فودها و همین طور نوشیدنی‌های مصنوعی و گازدار در زندگی ماشینی باعث عوارض ناگواری از جمله چاقی می‌گردد. چاقی عبارت است از ذخیره اضافی چربی در بافت چربی که بر سلامت انسان تأثیر نامطلوب می‌گذارد.برای چاقی حدود ۴۰ نوع بیماری و تأثیر روانی ـ اجتماعی ذکر شده است. بین ۲ تا ۱۰% کل بودجه بهداشتی درمانی کشورها برای مسائل مربوط به چاقی هزینه می‌شود. چاقی موجب کوتاهی عمر و در نهایت مرگ زودرس می شود. وزن مناسب و مطلوب به وزنی اطلاق می‌گردد که متناسب با قد و جنسیت باشد. پس در اولین فرصت، وزن خود را بسنجید و برای تضمین سلامتی خود اقدام نمائید.
منبع : مجله موفقیت