چهارشنبه, ۱۸ مهر, ۱۴۰۳ / 9 October, 2024
مجله ویستا
ویژگیهای حج ابراهیمی از دیدگاه حضرت امام خمینی - رضواناللَّه تعالی علیه -
۱) بعد معنوی حج اكنون كه در آستانه فریضه مباركه حج هستیم، لازم است توجهی به ابعاد «عرفانی»، «روحانی»، «اجتماعی»، «سیاسی» و «فرهنگی» آن داشته باشیم، باشد كه این امر، راهگشایی برای قدمهایِ مؤثرِ دیگر باشد. در این موضوعات، بسیاری از دوستان متعهد مطالبی گفتهاند این جانب نیز اشارهای گذرا، تنها به بعض ابعاد آن میكنم، شاید تذكری از آن حاصل شود. از آن جا كه در این مناسكِ عجیب، از اول احرام و تلبیه تا آخر مناسك، اشاراتی عرفانی و روحانی است - كه تفصیل آنها در این مقال میسر نیست - اكتفا به بعض اشارات تلبیهها میكنم: لبیكهای مكرر از كسانی حقیقت دارد كه ندای حق را به گوش جان شنیده و به دعوت اللَّه تعالی به اسم جامع جواب میدهند.
مسأله، مسأله حضور در محضر است و مشاهده جمال محبوب، گویی گوینده از خود در این محضر بیخود شده و جواب دعوت را تكرار میكند و دنباله آن، سلب شریك به معنای مطلق آن مینماید كه اهل اللَّه میدانند، نه شریك در الوهیت فقط. گرچه سلب شریك در آن نیز شامل همه مراتب تا فنای عالم در نظر اهل معرفت است و حاوی جمیع فقرات احتیاطی و استحبابی است مثل «الحمدلك» و «النعمهٔ لك» و حمد را اختصاص میدهد به ذات مقدس، همچنین نعمت را، و نفی شریك میكند و این نزد اهل معرفت، غایت توحید است و به این معناست كه هر حمدی و هر نعمتی كه در جهان هستی تحقق یابد، حمد خدا و نعمت خداست بدون شرك۱.
جهات معنوی حج بسیار است و مهم آن است كه حاج بداند كه كجا میرود و دعوت كی را اجابت میكند و میهمان كیست و آداب این میهمانی چیست و بداند هر «خودخواهی» و «خودبینی»، با «خداخواهی» مخالف است و با هجرت الیاللَّه مباین و موجب نقض معنویت حج است۲. مراتب معنوی حج، كه سرمایه حیات جاودانه است و انسان را به افق توحید و تنزیه نزدیك مینماید، حاصل نخواهد شد، مگر آن كه دستورات عبادی حج به طور صحیح و شایسته و مو به مو عمل شود و حجاج محترم و روحانیون معظم كاروانها تمام همّ خود را صرف در تعلیم و تعلم مناسك حج كنند و بر مسألهدانان است كه از همراهان خود مواظبت كنند كه خدای نخواسته تخلف از دستورات نشود. و بعد سیاسی و اجتماعی آن حاصل نمیگردد، مگر آنكه بعد معنوی و الهی آن جامه عمل پوشد و لبیكهای شما جواب دعوت حق تعالی باشد و خود را محرم برای وصول به آستانه محضر حق تعالی نمایید و لبیكگویان برای حق، نفی شریك به همه مراتب كنید و از «خود» كه منشأ بزرگ شرك است به سوی او - جل و علی - هجرت نمایید. و امید است برای جویندگان، آن موتی كه دنبال هجرت است حاصل آید و اجری را كه علی اللَّه است دریافت نمایند و اگر جهات معنوی به فراموشی سپرده شود، گمان نكنید كه بتوان از چنگال شیطان نفس رهایی یابید. و تا در بند خویشتن خویش و هواهای نفسانی خود باشید، نمیتوانید جهاد فی سبیلاللَّه و دفاع از حریماللَّه نمایید۳.
۲) ابعاد سیاسی و اجتماعی حج ای مسلمانان جهان كه به حقیقتِ اسلام ایمان دارید! بپا خیزید و در زیر پرچم توحید و در سایه تعلیمات اسلام، مجتمع شوید و دست خیانتِ ابرقدرتان را از ممالك خود و خزائن سرشار آن كوتاه كنید و مجد اسلام را اعاده كنید و دست از اختلافات و هواهای نفسانی بردارید كه شما دارای همه چیز هستید. بر فرهنگ اسلام تكیه زنید و با غرب و غربزدگی مبارزه نمایید و روی پای خودتان بایستید و بر روشنفكران غربزده و شرقزده بتازید و هویت خویش را دریابید كه روشنفكران اجیر شده، بلایی بر سر ملت و مملكتشان آوردهاند كه تا متّحد نشوید و دقیقاً به اسلام راستین تكیه ننمایید، بر شما آن خواهد گذشت كه تاكنون گذشته است. امروز زمانی است كه ملّتها چراغ راه روشنفكرانشان شوند و آنان را از خود باختگی و زبونی در مقابل شرق و غرب نجات دهند كه امروز روز حركت ملتهاست و آنان هادی هدایت كنندگان تاكنونند. بدانید كه قدرت معنوی شما بر همه قدرتها چیره، و قریب یك میلیارد جمیعت شما با خزائن بیپایان، میتواند تمام قدرتها را در هم شكند. نصرت كنید خدا را تا نصرت دهد شما را. ای اقیانوس بزرگ مسلمانان! خروش بر آورید و دشمنان انسانیت را درهم شكنید كه اگر به خدای بزرگرو آوردید و تعلیمات آسمانی را وجهه خود قرار دهید، خدای تعالی و جنود عظیم او با شماست۴. از همه ابعاد آن مهجورتر و مورد غفلتتر، بعد سیاسی این مناسك عظیم است كه دست خیانتكاران برای مهجوریت آن بیشتر در كار بوده و هست و خواهد بود. و مسلمانان امروز و در این عصر، كه عصر جنگل است، بیشتر از هر زمان، موظف به اظهار آن و رفع ابهام از آن هستند، زیرا بازیگران بینالمللی با اغفال مسلمین و عقب نگهداشتن آنان از یك سو و عمّال سودجوی آنان از سوی دیگر و غفلتزدگان نادان از طرفی و آخوندهای درباری یا كج فهم از سوی دیگر و متنسكان جاهل از یك طرف، دانسته یا ندانسته پشت در پشت هم ایستاده و در محو این بعدِ سرنوشتساز و نجات دهنده مظلومان، در فعالیت هستند.
و لازم است متعهدان و بیداران و دلسوزان برای غربت اسلام و مهجوریت این بعد، در احكام اسلام به ویژه حج كه این بعد در آن ظاهرتر و مؤثرتر است، با قلم و بیان و گفتار و نوشتار به كوشش برخیزند، خصوصاً در ایام مراسم حج كه پس از این مراسم عظیم انسانها میتوانند در شهر و دیار خود با توجه به این بعد عظیم، مسلمانان و مظلومان جهان را بیدار و برای خروج مظلومان جهان از تحت فشارهای روز افزون ستمگران مدعی حمایت از صلح، به حركت وادارند. و پرواضح است كه اگر در این كنگره عظیم جهانی كه همه اقشار ملتهای مظلوم اسلامی از هر مذهب و ملت و دارای هر زبان و مسلك و هر رنگ و قشر، ولی با زیّ واحد و لباس مشابه، دور از هر آلایش و آرایش اجتماع نمودهاند، مسائل اساسی اسلام و مسلمین و مظلومان جهان از هر فرقه حل نشود و حكومتهای مستكبر و زورگو سرجایشان ننشینند، از اجتماعات كوچك منطقهای و محلی كاری بر نخواهد آمد و راه حل فراگیری به دست نخواهیم آورد۵. باید بدانند كه حج ابراهیمی، محمدی - صلیاللَّه علیهما و آلهما - سالهاست غریب و مهجور است، هم از جهات «معنوی و عرفانی» و هم از جهات «سیاسی و اجتماعی». و حجاج عزیز تمامی كشورهای اسلامی باید بیت خدا را در همه ابعادش از این غربت درآورند، اسرار عرفانی و معنویش به عهده عرفای غیر محجوب.و ما اینك با بعد سیاسی و اجتماعی آن سر و كار داریم كه باید گفت فرسنگها از آن دوریم. ما مأمور به جبران مافات هستیم. این كنگره سراپا سیاست كه به دعوت ابراهیم و محمد - صلیاللَّه علیهما و آلهما - برپا میشود و از هر گوشه دنیا و از هر فجّ عمیق در آن اجتماع میكنند، برای منافع ناس است و قیام به قسط است و در ادامه بتشكنیهای ابراهیم و محمد است و طاغوت شكنیها و فرعون زدودنهای موسی است، و كدام بت به پایه شیطان بزرگ و بتها و طاغوتهای جهانخوار میرسد كه همه مستضعفان جهان را به سجده خود و ستایش خویش فرا خوانند و همه بندگان آزاد خدای تعالی را بنده فرمانبردار خویش دانند۶؟. مكه و منی قربانگاه عاشقان است و اینجا محل نشر توحید و نفی شرك؛ كه دلبستگیِ به جان و عزیزان نیز شرك است.
به فرزندان آدم درس آموزنده جهاد در راه حق را داد كه از این مكان عظیم نیز فداكاری و از خود گذشتن را به جهانیان ابلاغ كنید. به جهانیان بگویید «در راه حق و اقامه عدل الهی و كوتاه كردن دست مشركان زمان باید سر از پا نشناخت و از هر چیزی حتی مثل اسمعیل ذبیحاللَّه گذشت كه حق جاودانه شود». این بتشكن و فرزند عزیزش بتشكن دیگر سید انبیا محمد مصطفی - صلیاللَّه علیه وآله وسلم - به بشریت آموختند كه بتها هر چه هست باید شكسته شود و كعبه كه امّالقُری است و آنچه از آن بسط پیدا كرده تا آخرین نقطه زمین، تا آخرین روز جهان باید از لوث بتها تطهیر شود. بت هر چه باشد، چه هیاكل، چه خورشید، چه ماه و چه حیوان و انسان و چه بتی بدتر و خطرناكتر از طاغوتهای در طول تاریخ از زمان آدم صفیاللَّه تا ابراهیم خلیلاللَّه تا محمد حبیباللَّه - صلیاللَّه علیهم و آلهم اجمعین - تا آخرالزمان كه بتشكن آخر، از كعبه ندای توحید سر دهد. مگر ابرقدرتهای زمان ما و بتهای بزرگ نیستند كه جهانیان را به اطاعت و كرنش و پرستش خود میخوانند و بازور و زر و تزویر، خود را به آنان تحمیل مینمایند؟ كعبه معظمه، یكتا مركز شكستن این بتهاست. ابراهیم خلیل در اول زمان و حبیب خدا و فرزند عزیزش مهدی موعود روحی فداه - در آخر زمان از كعبه ندای توحید سر دادند و میدهند. خداوند تعالی به ابراهیم فرمود: «وَ اَذِّنْ فِی النّاسِ بِالْحَجّ یَأتُوكَ رِجالاً وَ عَلی كُلِّ ضامِرٍ یَأتینَ مِنْ كُلِّ فَجٍّ عَمیق» و فرمود: «و طَهِّرْ بَیْتیِ لِلطَّائِفینَ وَالْقائِمینَ وَالرُّكّع السُّجُودِ» و این تطهیر از همه ارجاس است كه بالاترین آنها شرك است كه در صدر آیه كریمه است و در سوره توبه میخوانیم: «وَ اَذانٌ مِنَاللَّهِ وَ رَسوُلِهِ اِلَی النّاسِ یَوْمَ الحَجّ الاَكْبَرِ اَنَّ اللَّهَ بَرئٌ مِنَ الْمُشرِكینَ وَ رَسوُلُهُ» و مهدی منتظر در لسان ادیان و به اتفاق مسلمین از كعبه ندا سر میدهد و بشریت را به توحید میخواند. همه فریادها را از كعبه و مكه سر میدهند و ما باید از آنها تبعیت كنیم وندای «توحید كلمه» و «كلمه توحید» را از آن مكان مقدس سردهیم و با فریادها و دعوتها و تظلمها و افشاگریها و اجتماعات زنده و كوبنده در مجمع مسلمین در مكه مكرمه بتها را بشكنیم و شیاطین را كه در رأس آنها شیطان بزرگ است در عقبات رَمْی كنیم و طرد نماییم تا حج خلیلاللَّه و حبیباللَّه و ولی اللَّه مهدی عزیز را بجا آورده باشیم والا در حق ما گفته میشود «ما اَكْثَرَ الضَجیج وَ اَقَلَ الحَجیج». امید است حجاج محترم بیتاللَّه الحرام از هر فرقه هستند و اهل هر مذهب میباشند در مواقف و مشاعر محترمه دستهجمعی برای پیروزی اسلام بر كفر جهانی دعا كنند و برای بیداری مسلمانان و حكومتهای آنان فریاد كنند و دعای بلیغ نمایند. شاید به بركت دعا در محیط وحی و محل كسر اصنام جاهلیت، خداوند تبارك و تعالی بر مسلمین تفضل كند و مجد و عظمت صدر اسلام را به آنان برگرداند و دست اجانب و جهانخواران را از بلاد آنان كوتاه فرماید و ابر رحمت و غفران خود را بر سر عموم مسلمین بباراند. «انه عفواً عفوراً»۷.
۳) حفظ وحدت مسلمین دل میقات در هوای زائرانی میتپد كه از كشور «لاشرقیه ولا غربیه» آمدهاند تا با تلبیه و لبیك لبیك، دعوت خداوند را به سوی صراط مستقیم انسانیت اجابت كنند و با پشت پا زدن بر مكتبهای شرقی و غربی و انحرافات ملیگرایی، فرقهزدایی نموده، با همه ملتها بدون در نظر گرفتن رنگ و ملیت و محیط و منطقه، برادر و برابر، غمخوار یكدیگر باشند و تحكیم وحدت كنند و با «ید واحده» بر دشمنان بشریت و زورگویان جهانخوار بتازند۸. از ملّیگرایی خطرناكتر و غمانگیزتر، ایجاد خلاف بین اهل سنّت و جماعت با شیعیان است و القاء تبلیغات فتنهانگیز و دشمنیساز، بین برادران اسلامی است و بحمداللَّهتعالی در انقلاب اسلامی ایران هیچ اختلافی بین این دو طایفه وجود ندارد و همه با دوستی و اخوت در كنار هم زندگی میكنند. و اهل سنت كه در ایران جمعیتش بیشمارند و در اطراف و اكناف كشور زیست میكنند و دارای علما و مشایخ بسیار هستند، با ما برادر و ما با آنها برادر و برابریم۹. امروز چاره چیست و برای شكستن این بتها چه تكلیفی متوجه مسلمانان جهان و مستضعفان میباشد؟ یك چاره كه اساس چارههاست و ریشه این گرفتاریها را قطع میكند و فساد را از بن میسوزاند، وحدت مسلمانان بلكه تمامی مستضعفان و دربند كشیده شدگان جهان است و این وحدت كه اسلام شریف و قرآن كریم بر آن پافشاری كردهاند، با دعوت و تبلیغ دامنهدار باید بوجود آید و مركز این دعوت و تبلیغ، مكه معظمه در زمان اجتماع مسلمین برای فریضه حج است كه ابراهیم خلیلاللَّه و محمد حبیباللَّه شروع و در آخرالزمان حضرت بقیهٔاللَّه - ارواحنا لمقدمهالفدا - تعقیب میكند. به ابراهیم خلیلاللَّه خطاب میشود كه مردم را به حج بخوان تا برای شهود منافع خود از همه اقطار بیایند. این منافع جامعه است، منافع سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی. بیایند و ببینند تو كه بر آنان پیغمبری، عزیزترین ثمره حیات خود را در راه خدا تقدیم كردی و همه ذریه آدم باید به تو تأسی كنند، ببینند كه بتها را شكستی و آنچه جز خداوند بود به دور افكندی، شمس باشد یا قمر، هیاكل حیوانات یا انسانها و گفتی و از روی حقیقت گفتی «وَجَّهْتُ وَجْهِیَ لِلَّذی فَطَرَالسَّمواتِ وَالاَرْضَ حَنیفاً مسلماً وَ ما اَنَا مِنَالْمُشْرِكینَ» و همه باید به پدر توحید و پدر پیامبران عظیمالشأن تأسی كنند۱۰.
۴) وظایف حجّاج محترم لازم است برادران ایرانی و شیعیان سایر كشورها از اعمال جاهلانه كه موجب تفرق صفوف مسلمین است احتراز كنند و لازم است در جماعات اهل سنت حاضر شوند و از انعقاد تشكیل نماز جماعات در منازل و گذاشتن بلندگوهای مخالف رویه، اجتناب نمایند و از افتادن روی قبور مطهره و كارهایی كه گاهی مخالف شرع است جداً اجتناب كنند. نیابت از سعی برای نماز طواف، صحیح نیست. باید هر كس خودش به هر نحو میتواند نماز بخواند و مجراست از گرفتن نایب و مزاحمت به نمازگزاران اجتناب نمایند. طواف را به نحو متعارف كه همه حجاج به جا میآورند، به جا آورند و از كارهایی كه اشخاص جاهل میكنند احتراز شود و مطلقاً از كارهائی كه موجب وهن مذهب است باید احتراز شود۱۱.
به خواهران و برادران محترم كشورهای اسلامی، قبل از هر چیز این نكته را باید عرض كنم كه صورت حج، این عبادت بزرگ را كه برای انجام آن مشرف میشوید، به صورتی شایسته و موافق دستور الهی انجام دهید و مسائل آن را نزد علمای اعلام با دقت فراگیرید. مبادا خدای ناخواسته پس از انجام حج و گذشت وقت، معلوم شود كه خللی در آنها وارد شده و موجب بطلان حج گردیده و زحمتهای شما هدر رفته است. حضرات آقایان علمای محترم كوشش فرمایند كه زائران محترم را به وظایف خود آشنا نمایند تا صورت حج، مطابق شرع مطهّر انجام گیرد. و از مهمات در همه عبادات، اخلاص در عمل است كه اگر خدای نخواسته كسی عملی را برای خودنمایی و عرضه به دیگران انجام دهد و خوبی عملش را به رخ دیگری بكشد، عمل او باطل است. و حجاج محترم مواظب باشند كه رضای غیر خداوند را در اعمال خود شركت ندهند۱۲.
پاورقیها:
۱ - صحیفه نور، ج ۱۹ ، ص ۴۲ .
۲ - همان، ص ۱۹۹ .
۳ - همان، ص ۴۲ .
۴ - همان، ج ۱۳ ، ص ۸۳ .
۵ - همان، ج ۱۹ ، ص ۴۳ .
۶ - همان، ج ۲۰ ، ص ۱۸ .
۷ - همان، ج ۱۸ ، ص ۸۷ .
۸ - همان، ج ۱۹ ، ص ۱۹۷ .
۹ - همان، ج ۱۳ ، ص ۸۱ .
۱۰ - همان، ج ۱۸ ، ص ۹۰ .
۱۱ - همان، ج ۹ ، ص ۱۷۶ .
۱۲ - همان، ج ۱۹ ، ص ۱۹۹ .
۱ - صحیفه نور، ج ۱۹ ، ص ۴۲ .
۲ - همان، ص ۱۹۹ .
۳ - همان، ص ۴۲ .
۴ - همان، ج ۱۳ ، ص ۸۳ .
۵ - همان، ج ۱۹ ، ص ۴۳ .
۶ - همان، ج ۲۰ ، ص ۱۸ .
۷ - همان، ج ۱۸ ، ص ۸۷ .
۸ - همان، ج ۱۹ ، ص ۱۹۷ .
۹ - همان، ج ۱۳ ، ص ۸۱ .
۱۰ - همان، ج ۱۸ ، ص ۹۰ .
۱۱ - همان، ج ۹ ، ص ۱۷۶ .
۱۲ - همان، ج ۱۹ ، ص ۱۹۹ .
منبع : فصلنامه الکترونیکی میقات حج
وایرال شده در شبکههای اجتماعی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست