پنجشنبه, ۲۷ دی, ۱۴۰۳ / 16 January, 2025
مجله ویستا
اسرائیل از نگاه پست صهیونیستها
از زمانی که "ناتان برن بام"۱ در یک جلسه مباحثه عمومی در شهر وین اتریش در تاریخ ۲۳ ژانویه ۱۸۹۲ برای اولینبار اصطلاح " صهیونیسم" را بکار گرفت و تئودر هرتزل، روزنامهنگار مجاریالاصل ساکن اتریش در اولین کنگره صهیونیستها در تاریخ ۲۹ اوت ۱۸۹۷ در شهر "بال "سوئیس، صهیونیسم را از حالت مذهبی به صهیونیسم سیاسی تبدیل کرد، در جهان اسلام و خود یهودیت صدای اعتراض به این مکتب جدید بلند شد . با پیدایش رژیم صهیونیستی اسرائیل در سال ۱۹۴۸ و اقدامات این رژیم در طی نیم قرن گذشته، انتقاد از صهیونیسم جان تازهای به خود گرفته است .
نتوری کارتاها، یهودیانی هستند که معتقد به صهیونیسم مذهبی هستند نه صهیونیسم سیاسی که هرتزل آنرا به وجود آورد . یا (Siyon) ، که ریشه صهیونیسم استبه معنی کوه خشک یا پر آفتاب و نام تپهای در جنوب غربی شهر بیتالمقدس در سرزمین فلسطین میباشد . در بعضی از اساطیر یهودی آمده است که ناجی قوم یهود پس از ظهور در همین کوه، قدرت مطلقه آنان را به تمام اقوام و ملل جهان مستقر میسازد . صهیونیسم مذهبی عبارت از امید بزرگ رهاییبخش یهودیان در آخر زمان است . بر اساس این اعتقاد هنگام ظهور حضرت عیسی (ع)، در آخر زمان، دوره حکومتخداوند که تمام قبایل زمین به آن دعوت شدهاند، برای تمام افراد بشر تحقق خواهد یافت و این ملتبه سوی سرزمینهایی که تورات حماسه ابراهیم و موسی را در آنجا قرار داده رهسپار خواهد شد . صهیونیست مذهبی سنت زیارت سرزمین مقدس و تشکیل جوامع روحانی در برخی نقاط مقدس فلسطین را بنیان نهاد . صهیونیسم سیاسی به عنوان یک مقوله کاملا جدایی از صهیونیسم مذهبی در اواخر قرن نوزدهم و با افکار و اهدافی سیاسی پا به عرصه نهاد .
نتوری کارتاها معتقدند نتایج صهیونیسم سیاسی هم به صورت مادی و هم معنوی برای ملتیهود فاجعهآمیز است . اینان معتقدند در تورات از طرف خداوند به مردم یهود حق زندگی و حاکمیتبه سرزمین موعود داده است ولی این حق بیقید و شرط نبود . این حق بر اساس فرمانبرداری از دستورات الهی و مشیت او به آنها داده شده است . در تورات آمده است که اگر آنها از انجام این کار سرباز زنند، باید در انتظار تنبیه سخت آوارگی و تبعید در سراسر جهان باشند، که این امر دو بار اتفاق میافتد و در هر دو بار یهود مجبور به تبعید شده که تبعید دوم تا به امروز به طول انجامیده است . به گفته پیامبران تورات، تبعید دوم به صورت معجزهآسا از طریق معجزات و وقایع شگرف به پایان میرسد . تنها راهی که برای نجات از تبعید وجود دارد، راهی روحانی است، یهودیان باید از گناهان توبه کنند و به کمالاتی نظیر دعا، آموزش تورات و اعمال خوب و مهربانانه روی آورند .
به زعم نتوری کارتاها، قدرت نظامی و فشار سیاسی نخواهد توانست تبعید یهودیان را به پایان رساند . ماجراجوییهای نظامی بیربط و یا حتی زیانبار خواهند بود و هیچ تاثیری در نجات ملتیهود نخواهد داشت . پرخاشگری نسبتبه دیگر ملل جهان نخواهد توانست رهایی و نجات یهودیان را تسریع کند . اینها صهیونیسم سیاسی را زائیده ذهن افراد سرخورده و سست ایمان نظیر هرتزل میدانند . آنها از فرمان الهی در مورد تبعید خسته شده و این موضوع را که تبعید یک مشیت الهی بود قبول نداشتند . نتوری کارتاها میگویند این جنبش که بیش از صد سال عمر ندارد ولی از تمام یهودیان میخواهد تا درک سنتی خود را از تبعید و نجات کنار بگذارند، ترور و خونریزی و جنگ نظامی ابزار صهیونیسم شده است . تنفر جهانیان از اسرائیل ریشه در اعمال صهیونیسم سیاسی دارد . این ورود بیپایان به خوبی توسط دانیال متخصص کتابهای مقدس به عنوان نتیجه غیرقابل اجتناب سرپیچی از شرایط تبعید توصیف شده است . نتوری کارتاها میگویند روش یهودیان سنتی باعثحفظ یهودیت در طول ۲ هزار سال شده است و یهودیت مقیم فلسطین تا قبل از ورود صهیونیسم سیاسی در صلح و آرامش با اعراب در حال زندگی بودند . ملیگرایی غیرمذهبی صهیونیسم سیاسی نه تنها خالی از روح خداوندی میباشد بلکه پرخاشگر و فاقد اصول اخلاقی نیز هست . صهیونیسم یهودیان را دعوت به جنگ دائمی علیه همسایگان غیریهود در سراسر جهان میکند . در این تفکر، اسرائیل که ادعای به وجود آوردن مکانی امن برای یهودیان را دارد در حقیقتخطرناکترین مکان در سراسر جهان برای یهودیان است . پس از آنکه صهیونیستهای مذهبی (نتوری کارتاها) اندیشه صهیونیسم سیاسی را مورد انتقاد قرار دادند، گروهی دیگر از اندیشمندان اسرائیلی با توجه به عملکرد نیم قرن گذشته اسرائیل، این رژیم را از درون مورد انتقاد قرار دادهاند . این گروه که به پست صهیونیستها معروف شدهاند روایتهای غلط تاریخی صهیونیستهای سیاسی و نیز تضادها و شکافهای درونی این رژیم را نمایان ساختهاند .
● پست صهیونیسم و اسرائیل
واژه پست صهونیسم۲ (فراصهیونیسم - مابعدصهیونیسم - پساصهیونیسم) یک اصطلاح سیاسی است که برای اولین بار "یوری رام"۳ جامعهشناس اسرائیلی به گروهی از نخبگان اسرائیل اطلاق کرد . این واژه دو گروه را دربرمیگیرد:
۱ ) مورخین جدید
۲) جامعهشناسان منتقد .
تعبیر پست صهیونیسم بر تمامی کسانی اطلاق میشود که در کارهای علمی و تحقیقاتی خود اعمال و اقدامات اسرائیل را از آغاز تاکنون مجددا مورد بررسی قرار داده و از آن انتقاد میکنند . جنبش پست صهیونیسم از سال ۱۹۷۸ یعنی پس از آنکه اسناد جنگ ۱۹۴۸ بعد از یک دوره سی ساله از آرشیوهای محرمانه بیرون آمد از محافل آکادمیک و دانشگاهی آغاز شد و سپس برخی دیکر از عرصهها را در برگرفت و هماکنون در صحنه عمل سیاسی در اسرائیل نمایان شده است .
● تاریخنگاران جدید
تاریخنگاران جدید کسانی هستند که از سال ۱۹۷۸ به این سو از دانشگاههای اسرائیل فعالیت علمی خود را بر اساس بررسی اسناد آرشیوهای اسرائیل، انگلیس و آمریکا شروع کردهاند . تام سگو، بن موریس۴، ایلان پاپ۵، آوی شالیم، شلوموسند و ... مورخینی هستند که شکلگیری دولت اسرائیل را زیر سوال بردهاند .
یکی از تئوریهای بنیادین صهیونیستهای سیاسی این بود که "یهودیان ملتی بدون سرزمین هستند و فلسطین نیز سرزمینی بدون ملت است . " بر اساس تفسیری که تا دهه ۱۹۷۰ گفتمان حاکم در اسرائیل بود، جنگ ۱۹۴۸ یک پروسه تئولوژیکی و بازگشت رنسانس مردم یهود بود . وظیفه تاریخنگاران محدود بود به بازسازی این موضوع و این که این نهضت از سال ۱۸۸۰ شروع و جنگ ۱۹۴۸ "جنگ آزادی و رهایی" علیه انگلیس بود . تاریخنگاران اسرائیلی هنگام بررسی تاریخ این حوادث حتی نسبتبه جنگ سال و رهایی دیاسپورا از یوغ ( (Shihru میآوردند . اعراب در این تاریخنگاری جایگاهی ندارد . تاریخنگاران گفتمان صهیونیستی از نوشتن اینکه جنگ ۱۹۴۸ یک تراژدی انسانی است، خودداری میکنند . در تاریخنگاری سنتی اسرائیل، اعراب در ۱۹۴۸ کاملا غایب هستند، سرزمینی که اسرائیل در سال ۱۹۴۸ به آن دستیافتند را بخشی از امپراتوری عثمانی معرفی میکنند که بدون سکنه بوده است . بطورکلی در مباحث تاریخنگاری ۱۹۴۸ تا ۱۹۶۷ اصلا بحثی از فلسطینیها نیست و از آنها صرفا با نام آواره یاد میشود و از سال ۱۹۶۷ به بعد آنها را چهرههای تروریستی معرفی میکنند که درصدد نابودی قوم یهودی هستند . نتیجه مطالعات آکادمیک بر روی اسناد آرشیوها توسط مورخین جدید اسرائیلی برعکس آن چیزی که در تاریخنگاری سنتی بود نشان داد و از آن لحظه به بعد فلسطین به یکی از عناصر این تاریخ تبدیل شده و اثبات گردید که تئوری یک سرزمین بدون ملت واهی است .
از طرف دیگر در تاریخنگاری سنتی صهیونیستها گفته میشد که موقعیتیهودیان در سال ۱۹۴۸ نسبتبه فلسطینیها مانند یهودیان تحت کنترل نازیها در جنگ جهانی دوم بود که در آستانه نابودی کامل قرار داشتند در تاریخنگاری جدید، مورخین پست صهیونیست اثبات کردند که فلسطینیها در آن موقع آنچنان قدرتی نداشتند که در ۱۴ مه ۱۹۴۸ یهودیان را نابود کنند و در واقع برخلاف قیاس مذکور، یهودیان گروههای منسجمی بودند که از جهان خارج بطور منظم حمایت میشدند و این اعراب بودند که بصورت پراکنده و ضعیف قرار داشتند و روابط یهودیان و اعراب ساکن فلسطین قبل از ۱۹۴۸ برخلاف نظر صهیونیستها بسیار خوب بود وگرنه میان دشمن معاملهای انجام نمیشود . (منظور فروش زمین توسط اعراب به یهودایان است) .
تاریخنگاران صهیونیست میگفتند که معدود فلسطینیهای موجود بطور دلخواهانه و به درخواستسران عرب آنجا را ترک کردهاند . پاپ مورخ پست صهیونیست در انتقاد از صهیونیستها میگوید اگر فلسطینیها خود از سرزمینهایشان داوطلبانه بیرون رفتند، پس قهرمانان یهودی چه کسانی بودند و با چه کسانی میجنگیدهاند؟
تام سگو یکی از پیشگامان تاریخنگاری پست صهیونیستی، نخستین کسی بود که جامعه و تاریخ کنونی اسرائیل را با مطالعه خویش زیر سوال برد . وی در کتاب "نخستین اسرائیلیها" که در سال ۱۹۸۴ منتشر شده است، هژمونی از تاریخ و جامعه اسرائیل را پیرامون موضوعات تاریخی تشکیلدهنده اسرائیل مورد چالش قرار داد . سگو میگوید تاکنون فقط بخشی از آرشیوها رو شده است و اسرار بسیار مهمی هستند که هنوز کشف نشدهاند . از یادداشتهای روزانه بن گوریون فصلهایی که به تحقیقات هستهای اختصاص یافته است، هنوز دور از دسترس است . در فهرستی از معادنی که در آن هنگام امید به یافتن آنها در صحرای نقب میرفته و بدستبنگوریون تنظیم شده استیک کلمه حذف شده است و این کلمه به اندازه واژه اورانیوم است . طرح ساختبمب اتمی برای فهم تاریخ سیاسی، اقتصادی و دیپلماتیک اسرائیل ضروری به نظر میرسد . کمیسیون ذیربط با مساله خارج شدن اسناد دولتی از طبقهبندی با اکراه برخورد میکند زیرا این کار تاریخ ما را به گونهای نه چندان خوشایند روشن میسازد . وی میافزاید با مطالعه این کتاب دریافتم که در سال ۱۹۴۸ یک واحد ویژه تشکیل شده، کتابهای بدست آمده از خانههای تصرف شده در اروشلیم را میدزدیده است . دو نهاد هنوز دور از دسترس هستند: موساد (سازمان جاسوسی) و شاباک (سازمان امنیت داخلی)
بن موریس دیگر مورخ پست صهیونیست در سال ۱۹۸۷ در کتابی تحت عنوان "پیدایش مساله آوارگان فلسطینی ۱۹۴۹ - ۱۹۴۷" افسانههایی که رهبران یهودی در مورد جنگ ۱۹۴۸ ساخته بودند به این شرح برمیشمارد:
۱) در حالیکه رهبران اسرائیلی از طرح تقسیم سازمان ملل در سال ۱۹۴۷ استقبال میکردند; رهبران عرب با آن مخالفت مینمودند .
۲) جنگ ۱۹۴۸ جنگی بود میان یک اقلیتبیدفاع و پراکنده (یهود) با گرده نسبتا قوی (اعراب) .
۳) مساله آوارگان فلسطینی به رهبران عرب برمیگردد . چون آنان به فلسطینیها میگفتند شما فلسطین را تخلیه کنید تا ما زودتر پیروز شویم .
۴) اسرائیل به دنبال صلح بوده است اما اعراب اعتقادی به آن نداشتهاند .
موریس میگوید این چهار پارامتر جزیی از تاریخ و فرهنگ و گفتمان حاکم در اسرائیل بوده و دانشآموزان در مدارس بر این اساس جامعهپذیر میشوند . وی در عین حال میگوید که تجربه و اسناد تاریخی عکس این چهار پارامتر را نشان میدهد .
موریس معتقد است که اسرائیلیها، اعراب را در سال ۱۹۴۸ به زور از خانههایشان بیرون کردند و در فاصله آوریل و دسامبر ۱۹۴۸ سربازان اسرائیلی روستاهای اعراب را تخریب کرده و برای جلوگیری از استقرار مجدد آنها در خانههایشان، شروع به اختشهرکهای یهودی نمودند . به اعتقاد وی کشور اسرائیل بر روی "یک گناه" پایهگذاری شده یعنی اخراج وحشیانه و به زور اعراب توسط اسرائیل . شلوموسند، استاد تاریخ دانشگاه تلآویو و از مورخین پست صهیونیستبا انتقاد از سیاستهای آموزش و پرورش اسرائیل در تفسیری که از تاریخ قوم یهود نشان میدهد، خطاب به وزیر آموزش و پرورش میگوید: توصیه میکنم که تحقیقات باستانشناسان اسرائیلی را مطالعه کنید .
طبق این کاوشها، ماجرای فتح سرزمین کنعان و کشتار ساکنان آن به دستور خداوند، داستان بیاساسی بیش نیست . وی میگوید من جز آن دسته از اسرائیلیها هستم که از مطالبات خود بر اساس تاریخ خیالی دستبرداشتهام . اگر ما بخواهیم برای ساختن جهانی جدید مرزها و یا حقوق دو هزار سال پیش را معیار قرار دهیم تیمارستانی به ابعاد کره زمین به وجود خواهد آمد . اگر ما تاریخی ساختگی را همچنان به کودکان اسرائیلی یاد دهیم، هیچگاه به مصالحهای پایدار دست نخواهیم یافت .
اسحق دویچر، مورخ پست صهیونیست دیگری است که تاسیس کشور اسرائیل را به وضعیت مردی تشبیه میکند که از خانهای آتش گرفته بیرون میپرد و بر روی مرد دیگر که جلوی خانه ایستاده فرو میافتد، مردی که روی زمین ایستاده بطور قطع خسارت میبیند اما اظهارنظر درباره مردی که میپرد حالت نسبی دارد . وی میگوید ماجرای اشغال سرزمینهای فلسطین در سال ۱۹۶۷ نیز میتوان اینگونه تشبیه کرد . مردی که از بام خانهای که در حال سوختن هم نیست پایین میپرد و بر لگدکوب کردن مردم دیگری میپردازد که دست و پا بسته بر روی زمین دراز کشیدهاند .
● جامعهشناسان جدید و نقد جامعه دموکراتیک اسرائیل
همواره از سوی غرب ادعا میشود که اسرائیل تنها دموکراسی خاورمیانه است . این مطلب بارها توسط مقامات آمریکایی اعلام شده است . جامعهشناسان جدید یا منتقد گروهی از پست صهیونیستها هستند که ضمن رد کردن مبانی اصولی دموکراتیک در اسرائیل، به شکافهای عظیم طبقاتی و نژادی در این رژیم میپردازند . در بیانیه تشکیل اسرائیل که در ۱۴ مه ۱۹۴۸ بوسیله دیوید بن گوریون قرائتشد، تصریح شده است: اسرائیل کاملترین مساوات اجتماعی و سیاسی را برای تمام شهروندانش بدون تمایز مذهبی، نژادی یا جنسی را تامین خواهد کرد . اما وی در عین حال چندین بار میگوید که اسرائیل یک دولتیهودی است .
آلن داوتی یکی از جامعهشناسان پست صهیونیست میگوید آیا یک دولت میتواند هم یهودی باشد و هم دموکراتیک؟ به نظر وی از آنجا که اسرائیل یک دولتیهودی است و تنها یهودیان را به رسمیت میشناسد، نمیتواند دموکراتیک باشد . به اعتقاد داوتی کشوری که بنیان آن; توجه شدید به نژاد بنا شده باشد، آشکارا یک کشور نژادپرستخواهد بود . جامعهشناسان جدید از چند منظر به نقد جامعه و دولت اسرائیل میپردازند . عدهای از جامعهشناسان پست صهیونیست، اسرائیل را از دیدگاه "استعمار" تبیین کردهاند . "باروخ کایمرلینگ"۶ در سال ۱۹۸۳ در کتابی تحت عنوان "صهیونیسم و سرزمین: بعد اجتماعی - سرزمینی سیاستهای صهیونیستی" تشکیل دولت اسرائیل را در قالب نظریه استعمار شرح میدهد . به نظر وی اسرائیل وابسته به جهان استعمار است که هدف آن توسعه سفیدپوستان در مناطق غیر سفیدپوست است . "گرشون شافیر"۷ نیز معتقد استیهودیان در اثر توسعه مهاجرین در امور اقتصادی در اواخر قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰ و امتزاج آن با ایدئولوژی صهیونیسم زمینه برای استثمار اعراب فراهم شد .
به اعتقاد وی در سال ۱۹۰۵ یهودیان بسیار زیادی از اروپای شرقی برای دستیابی به موفقیت کاری بهتر برای کار به فلسطین آمدند . آنان که به فلسطین آمدند با توجه به سرمایهای که داشتند اعراب را به کار گرفتند و بعدها به عنوان یک مساله فرعی و روساختاری مساله مرزها و تشکیل دولت اسرائیل میان آنها مطرح شد . وی بازگشتیهودیان به فلسطین را نه بر اساس ایده مذهبی صهیونیسم بلکه صرفا با دیدگاه استعماری تحلیل مینماید .
شاماس و جیبی که دو جامعهشناس پست صهیونیست هستند، تئوری استعمار را با وضعیت کنونی اعراب ساکن در مرزهای ۱۹۴۸ تطبیق میدهند . به زعم آنان اعرابی که تعداد آنها بیش از یک میلیون نفر نیز هستبه یک مستعمره در کنار یهودیان تبدیل شدهاند به گونهای که آنها امروزه از نظر فیزیکی به حاشیه اسرائیل رانده شده و به زبان اقلیت صحبت میکنند و جایگاهی در ساختار سیاسی قدرت در اسرائیل ندارند به عقیده این دو، گفتمان استعماری صهیونیسم باعثشده است که اسرائیل به صورت گروهی متشکل از یک ملت (نه شامل گروههای دیگر) ایجاد شود که در تناقض با شعارهای اولیه تشکیل اسرائیل مبنی بر جامعهای فارغ از هرگونه تبعیض نژادی است .
"نیرماساه"۸ اخیرا کتابی تحتعنوان "امپراتوری اسرائیل و فلسطین، سیاست توسعهطلبی" منتشر کرده است . موضوع اصلی این کتاب توسعهطلبی اسرائیل در سرزمینهای اشغال شده کرانه باختری و نوار غزه از سال ۱۹۶۷ میباشد . وی در این کتاب مبانی ایدئولوژیکی اسرائیل برای توسعهطلبی همراه موارد استفاده از خشونت و زور و جنایات جنگی که توسط برخی از سازمانهای حقوق بشر مورد تایید قرار گرفته را تبیین مینماید .
وی معتقد است که ایدئولوژی توسعهطلبی صهیونیسم که از سال ۱۹۴۸ در وجود رهبران اسرائیل تجلی یافته تاکنون به رغم جابجایی و تغییر و تحولات سیاسی در داخل اسرائیل یکسان مانده است و همگی آنها تئوری اخراج فلسطینیها از سرزمین مادری خود و یک سرزمین بدون ملت را دنبال میکنند . ماساه تاکید میکند که این استراتژی کلی در قالب تاکتیکهای متفاوت انجام شده است . برای نمونه از سال ۱۹۶۷ به این سو انتقال جمعیت مهاجر یهودی، جایگزین اخراج فلسطینیها در این مناطق شده است . مبنای این اقدام صهیونیستها از نظر وی این است که باید یک توازن دموگرافیکی در این مناطق به وجود بیاید . به نظر وی احزاب اسرائیل از چپ گرفته تا راست همه توسعهطلب و استعمارگر هستند . ماساه میگوید چهار گرایش عمده: صهیونیسم حزب کار، صهیونیسم تجدیدنظر طلب، گروههای بنیادگرای یهودی و سکولارهای افراطی نظیر Tahiya - moleder - Tsomet همگی توسعهطلب هستند و مساله انتقال جمیعت موضوع محوری و مشترک همه اینهاست .
● شکاف میان سفاردیها و اشکنازیها
یکی از مسائلی که جامعهشناسان پست صهیونیست در انتقاد از اسرائیل مورد توجه قرار دادهاند، شکاف میان یهودیان اشکنازی و سفاردی۹ است . سفاردیها به یهودیانی گفته میشود که منشا آفریقایی - آسیایی و اروپای شرقی دارند . در مقابل اشکنازیها به یهودیانی که از اروپای غربی به اسرائیل آمدهاند، گفته میشود . به رغم تعداد زیاد سفاردیها، در اسرائیل قدرت در انحصار اشکنازیهاست (یهودیان بومی فلسطین را صبرا (Sabra) میگویند) .
بر اساس گفتمان مدرنیستی صهیونیستی، یهودیان سفاردی دارای نقص تکاملی هستند . بر اساس این گفتمان اشکنازیها متمدن و مدرن هستند و سفاردیها، اهل خرافه، سنتی و غیرمتمدن . اریحا جلیله یک روزنامهنگار اسرائیلی در مورد سفاردیها که از دوران مهاجرت دستهجمعی یهودیان از کشورهای عربی و خاورمیانه به اسرائیل آمدهاند، میگوید:
ما با اشخاصی سر و کار داریم که بدون بودن آنها در بالاترین سطح قرار داشته و سطح معرفت آنها در واقع در حد جهل و نادانی مطلق میباشد . بدتر اینکه آنها فاقد موهبت درک هرگونه امور عقلی هستند . این یهودیان همچنین از ریشه و اصالت عمیق در دین یهودیت نیز برخوردار نیستند زیرا کاملا تحتسیطره غرایز بدوی و وحشیانه قرار دارند .
این نگرش حتی در سالهای اولیه پیدایش اسرائیل نیز وجود داشتبه گونهای که بن گوریون معتقد بود:
"یهودیان سفاردی از زمانی دیگر آمدهاند که پیشرفتشان کمتر بوده است . آنها متعلق به قرن شانزدهم میباشند و دیگر یهودیان متمرکز در پیرامون اروپا در قرون وسطی به سر میبرند . آیا ما توان آنرا داریم که این مهاجران را به سطح تمدنی مناسبی ارتقا دهیم؟
کالمان کاتسنلول در سال ۱۹۶۴ در کتابی تحت عنوان "انقلاب اشکنازی" به شدت سرازیر شدن سیلوار یهودیان سفاردی به اسرائیل را مورد انتقاد قرار داده و حتی به اشکنازیها هشدار داده استبرای رهایی از آلودگی نژادی با آنها وصلت نکنند .
القای این چهره عقبمانده از سفاردیها در طول دهه ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ به طرق گوناگون در کتب و مطبوعات اسرائیل بیان شده است . ادوارد سعید، خاورشناس مشهور در اینباره میگوید: گفتمان صهیونیست فرهنگ سفاردی ماقبل صهیونیستی را به صورت یک فرهنگ ساکن و منفی در نظر میگیرد که در انتظار سرازیر شدن حیات و نشاط فرهنگ اروپا به سر میبرد . این در حالی است که بنیانگذاران صهیونیسم فلسطین را به مثابه سرزمین خالی تصور میکردند که منتظر فعالیتیهودیان برای تغییر چهره آن میباشند . آنان یهودیان عرب را همچون ظرفی خالی در نظر میگرفتند که در انتظار روح برانگیزاننده صهیونیستی برای شکل دادن به آن میباشد .
تحقیقات جامعهشناسان پست صهیونیستشکاف بسیار زیادی را در میان اشکنازیها و سفاردیها نشان میدهد . جامعه شناسان مذکور رگههای نابرابری را در این زمینه در متون درسی، شعارها، موزیکها و مراسم مختلف پیدا کردهاند . سفاردیها که دو سوم جمعیت اسرائیل را تشکیل میدهند، جایگاه بسیار ضعیفی در عرصه قدرت سیاسی در این رژیم صاحب هستند به گونهای که از ۶ رئیسجمهور اسرائیل از بدو پیدایش تاکنون تنها ۲ نفر سفاردی بودهاند . در کنست نیز وضعیت همینگونه است .
شکاف میان سفاردیها و اشکنازیها جامعه اسرائیل را با یک مشکل جدی مواجه کرده است . تداوم مقاومت فلسطینیها و ناامن شدن مناطق اشغالی باعثشده است که یهودیان اشکنازی کمتر به اسرائیل مهاجرت کنند . اما یهودیان سفاردی به انگیزههای مختلف همچنان در حال مهاجرت هستند . پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، بسیاری از یهودیان این کشور پس از آنکه با مشکلات مالی مواجه شده و از طرف دیگر نتوانستند به کشورهای غربی مهاجرت کنند . با توجه به تسهیلاتی که آژانس جهانی یهود برای آنها فراهم کرد به اسرائیل مهاجرت کردند . به همین دلیل هم اکنون تعداد یهودیانی که از اتحاد جماهیر شوروی سابق به اسرائیل مهاجرت کردهاند حدود یک میلیون نفر میباشد . از طرف دیگر در کشورهای دیگر نظیر اتیوپی که فقر اقتصادی شدیدی حاکم است، یهودیان، بسیاری از اتباع اتیوپی را به جهت استفاده از نیروی آنها مهاجرت دادهاند . این اقدام، برای ایجاد تعادل میان جهتیهودیان با اعراب است . طبیعتا مهاجرین جدید کسانی هستند که در شهرکهای یهودینشین اسکان داده میشوند از آنجا که این شهرکها ناامن هستند و این افراد برای دستیافتن به رفاه اقتصادی مهاجرت کرده و تعلقات ایدئولوژیک ندارند، روند مهاجرت معکوس افزایش یافته است از طرف دیگر استفاده ابزاری از سفاردیها، موجبات اعتراض آنان را فراهم کرده است .
● اسرائیل، جامعهای میلیاریستی
یکی از انتقادات جامعهشناسان پست صهیونیستبه جامعه اسرائیل، ماهیت نظامیگری آن است . بن موریس بر اساس اسناد آرشیوها ماهیت تهاجمی رژیم اسرائیل را در طول سالهای ۱۹۴۸ و ۱۹۵۰ استخراج کرده است . بر اساس این تحقیقات اسرائیل برای تهاجم و توسعهطلبی یک دولت نظامی و میلیاریستی تشکیل داده که بر همه ابعاد جامعه سایه افکنده است . به زعم وی در جامعه اسرائیل که ادعا میشود یک جامعه دموکراتیک است، ماهیت تهاجمی آن باعثشده که "امنیت" اولویت اساسی جامعه شود و مسائل اجتماعی در اولویتهای بعدی قرار گیرند .
باروخ کایمرلینگ و "یوناتان شاپیرو"۱۰ نیز اسرائیل را دولتی اقتدارگرا و دیکتاتور میدانند و ماهیت اقتدارگرایانه این نظام سیاسی و نقش رهبران آن در شکلگیری و تداوم عمر اسرائیل استنباط میکنند .
پروفسور زیمرمن جامعه اسرائیل را از این دیدگاه با نازیسم مقایسه میکند . وی میگوید: هیولایی در وجود تک تک ما لانه کرده است و اگر همچنان اعمال خود را موجه جلوه دهیم این هیولا بزرگ و بزرگتر میشود، امروز من به پدیدهای میاندیشم که هر روز ابعاد بزرگتری به خود میگیرد . بخشی از ملتیهود وجود دارد که من بدون هیچ تردیدی آنها را نسخه برابر اصل آلمانیهای نازی میدانم . کودکان شهرک یهودی نشین هبرون را ببینید آنها کاملا شبیه جوانان دوره هیتلر هستند . از همان دوران کودکی به آنها یاد میدهند که همه عربها بد و تمام غیر یهودیان دشمن ما هستند . با این کار نوعی بیاعتمادی کلی در آنها به وجود آمده است . آنها خود را نژاد برتر میدانند و این همان احساسی است که جوانان دوره هیتلر داشتند .
●شکاف مذهب در اسرائیل
سنجش افکار عمومی در اسرائیل حاکی از آن است که شکاف میان مذهبیون و سکولارها در اسرائیل حادتر از تعارض میان اعراب و اسرائیل است . به گونهای که در روز ۱۴ فوریه ۱۹۹۹ همزمان با تظاهرات عظیم از سوی مذهبیون و سکولارها در بیتالمقدس برگزار شد که در هر یک از آنها تقریبا ۳۰۰ هزار تن شرکت کردند .
نماد این تعارض مذهبی، ترور اسحاق رابین توسط ایگال امیر، دانشجوی افراطی مذهبی بود . این ترور در پی فتوای رهبران افراطی مذهبی مبنی بر استنکاف سربازان از تخلیه شهرکها صورت گرفت . در مقابل این طیف افراطی مذهبی، نظرسنجیها نشان داده است که تنها ۴۰ درصد از افراد یهودی در اسرائیل خود را مذهبی میشمارند و بیش از ۶۰ درصد به خداوند اعتقاد دارند و ۱۳ درصد آنها به خدا هیچگونه اعتقادی ندارند . و ۵۶ درصد نیز هیچگاه در کنیسه و نمازهای جمعی یهودیان شرکت نمیجویند .
شکاف میان مذهبیون و غیرمذهبیون که از موضوعات موردتوجه جامعهشناسان پست صهیونیست است، با توجه به روند مهاجرت یهودیان غیرمذهبی هر روز دامنه جدیدتری به خود میگیرد . پست صهیونیسم در طول یک دهه گذشته بتدریج از محافل آکادمیک به حوزههای شعر، فیلم، رمان، موسیقی و تئاتر منتقل شده است . یکی از اولین فیلمهایی که مضمون پست صهیونیستی داشت، فیلمی بود که توسط "رام لوی"۱۱ ساخته شد . این فیلم درباره تراژدی اشغال فلسطین و اخراج اعراب بود . البته از پخش این فیلم ممانعتبه عمل آمد . لوی در سال ۱۹۸۶ موفق شد فیلم "من احمد هستم" را تهیه کند این فیلم نحوه بر خورد اسرائیلیها با فلسطینیها را به تصویر میکشید . فیلم پست صهیونیستی "بیت" نیز توسط "آموس گیتائی"۱۲ و "آنسوی تبعید" توسط "دیوید بن شیریت" ۱۳ ساخته شدهاند . در فیلم نخست نحوه تصرف خانههای فلسطینیها و جایگزینی آنان توسط یهودیان به تصویر کشیده شده و در فیلم دوم داستان ماجراهای پیش آمده برای سه آواره زن فلسطینی تصویر شده است . سریال۲۲ قسمتی تکوما (رستاخیز) همزمان با پنجاهمین سالگرد تشکیل اسرائیل از جمله فیلمهای پست صهیونیستی بود که تمام آنچه را که مورخین و جامعهشناسان پست صهیونیست میگفتند با ظرافتخاصی به تصویر کشیده بود . پخش این فیلم از تلویزیون اسرائیل انتقادات بسیار فراوانی را از طرف یهودیان افراطی و صهیونیستها به دنبال آورد .
تهاجم اسرائیل به جنوب لبنان در سال ۱۹۸۲ باعثشد که شاعران پست صهیونیست در زمینه صلحطلبی و مبارزه با جنگطلبی اسرائیلی اشعاری بسرایند . همزمان با آغاز انتفاضه این اشعار بیشتر شد به گونهای که حتی اشعار شاعران عرب عراقی، سوری و فلسطینی و لبنانی به عبری برگردانده شد .
پست صهیونیسم در حوزه موزیک نیز سربرآورد به گونهای که آویو جفن۱۴ ستاره پاپ در اسرائیل در قالب یکی از ترانههای خود نظامیگری اسرائیل را مورد نقد قرار داد . رمان، دیگر حوزهای بود که پیامهای پست صهیونیستها را در قالب داستانهای کوتاه خود منتقل میکرد . بسیاری از داستانهای، کوتاه مصری و حتی فلسطینی به زبان عبری برگردانده شدهاند . نویسندگانی چون " آلبرت سویسا"۱۵، "سامی میخائیل"۱۶ "اسحاق لائور"۱۷ و "دیوید گروسمن"۱۸ از جمله نویسندگانی بودند که در این حوزه آثاری را تالیف کرده، از اوایل دهه ۱۹۸۰ نیز بازیگران تئاتر پست صهیونیستبه میدان آمدند . "هانوخ لوین"۱۹ اولین شخصی بود که گفتمان صهیونیستی را در حوزه تئاتر به چالش طلبید . در طول این دهه تئاترهای زیادی توسط اعضای "جنبش اینک صلح" به روی صحنه رفت . این بازیگران رفتار نظامیگری اسرائیل را از سال ۱۹۶۷ به شدت مورد انتقاد قرار دارند . این تئاترها با عنوان "بازی اینک صلح" مشهور شدهاند . اسحاق لائور رماننویس مشهور پست صهیونیست در سال ۱۹۸۹ تئاتری با عنوان "ابراهیم به ارتش برمیگردد" ساخت . وی در این اثر سیاستهای اعلام شده توسط اسرائیل در هنگام اشغال فلسطین را با سیاستهای نازیها مقایسه کرده بود . این اثر توسط مقامات صهیونیستی توقیف شد . در دهه نود بتدریج مقالات پست صهیونیستی نیز به مطبوعات راه یافتبه گونهای که در ۱۵ اکتبر سال ۱۹۹۵ تمامی مطالب مطرح شده در سمپوزیوم پست صهیونیسم بویژه مطالبی که درباره آینده اسرائیل بود، در روزنامههای این رژیم درج شد .
● نتیجهگیری
نقطه تفکر پست صهیونیسم که سه دهه پس از پیدایش اسرائیل در محافل آکادمیک منعقد شد، با گذشت زمان به حوزه شعر، سینما، مطبوعات و تئاتر کشیده شد و هم اکنون تا حدودی به صحنه عمل سیاسی آمده استبه گونهای که "جنبش اینک صلح"۲۰ در این راستا تشکیل شده و نیروهای ذخیره نیز با استناد به مطالبی که پست صهیونیستها مطرح کردهاند بطور دستجمعی از خدمت در مناطق اشغالی خودداری کردند که در نوع خود یک بحران برای اسرائیل محسوب میشود .
البته به علت جنایات سردمداران اسرائیل و گسترش بحران در منطقه، زمینه فعالیت پست صهیونیستها چندان فراهم نیست اما ممکن است آنان در آینده مخاطبان بیشتری را جذب کرده و مبانی و روشهای صهیونیسم سیاسی را در عرصههای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و نظامی متزلزل کنند .
ناصر پورحسن
جهت دیدن منابع و پینوشتها به خود سایت حضور مراجعه شود:
http://www.hawzah.net/Per/Magazine/hz/۰۴۳/HZ۰۴۳۱۰.ASP
جهت دیدن منابع و پینوشتها به خود سایت حضور مراجعه شود:
http://www.hawzah.net/Per/Magazine/hz/۰۴۳/HZ۰۴۳۱۰.ASP
منبع : مجله حضور
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست