جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

پنهان بودن میلاد امام زمان


پنهان بودن میلاد امام زمان
تاریخ دوران بنی امیّه و بنی عبّاس، به ویژه از زمان امام ششم حضرت صادق علیه السلام به بعد، گواه آنست كه خلفاء نسبت به امامان معصوم بسیار حسّاس شده بودند، و هر چه زمان پیش می رفت نفوذ آنان بیشتر و علاقه مردم به آن بزرگواران افزونتر می شد، تا آنجا كه خلفاء عباسی حكومت خود را درمعرض خطر می دیدند، به ویژه كه شهرت داشت مهدی موعود(ع) از نسل پیامبر و از دودمان امامان معصوم و حضرت عسكری بوجود خواهد آمد و دنیا را از عدل و داد پر می سازد; از این رو امام عسكری(ع) سخت مورد مراقبت بود و همانند پدر و جدّ و جدّ اعلای خویش در مركز حكومت عباسی« سامرّاء» زیر نظر قرار داشت، و از سوی عباسیان كوشش می شد تا از به وجود آمدن و پرورش كودك موعود جلوگیری شود، ولی مشیت الهی بر حتمیت این تولد قرار گرفته بود و تلاش آنان بی ثمر ماند، و خدای متعال ولادت او را همانند موسی مخفی قرار داد، در عین حال اصحاب خاص امام عسكری(ع) بارها امام موعود را در زمان حیات پدرش دیدند، و به هنگام درگذشت حضرت عسكری(ع) نیز امام عصر(عج) ظاهر شد و بر جنازه پدر نماز گزارد و مردم او را مشاهده كردند و پس از آن غایب گردید. از هنگام تولد امام قائم(ع) تا شهادت پدرش حضرت عسكری(ع) بسیاری از بستگان و یاران ویژه امام یازدهم موفق به دیدار او شدند یا از وجود او در خانه امام آگاه گشتند; اصولاً روش امام عسكری(ع) چنین بود كه در عین پنهان داشتن فرزند ارجمند خویش، در فرصتهای مناسب یاران مورد اطمینان را از وجود او آگاه می فرمود تا آنان به شیعیان برسانند و پس از او در گمراهی نمانند; برای نمونه به چند مورد اشاره می كنیم
۱) «احمد بن اسحاق» كه از بزرگان شیعه و پیروان ویژه امام عسكری(ع) است می گوید
«خدمت امام عسكری(ع) شرفیاب شدم، و می خواستم در مورد جانشین پس از او پرسش كنم، و آن گرامی بدون آنكه سؤال كنم فرمود
ای احمد، همانا خدای متعال از آن هنگام كه آدم را آفرید زمین را از حجت خدا خالی نگذاشته و نیز تا قیامت خالی نخواهد گذاشت، به جهت حجت خدا از اهل زمین رفع بلا می شود و باران می بارد و بركات زمین خارج می گردد. عرض كردم
ای پس رسول خدا، امام و جانشین پس از شما كسیت؟ آن حضرت با شتاب به درون خانه رفت و بازگشت در حالیكه پسری سه ساله كه رویی همانند ماه تمام داشت بر دوش خویش حمل می كرد و فرمود
ای احمد بن اسحاق، اگر نزد خدای متعال و حجتهای او گرامی نبودی ای پسرم را به تو نشان نمی دادم، همانا او همنام رسول خدا و هم كنیه اوست، او كسی است كه زمین را از عدل و داد پر می سازد همچنانكه از ظلم و جور پر شده باشد. ای احمد بن اسحاق مَثَل او در این امّت مثل «خضر» علیه السلام و «ذوالقرنین» است، سوگند به خدا غایب می شود بطوریكه در زمان غیبت او از هلاكت نجات نمی یابد مگر كسی كه خداوند او را بر اعتراف به امامت وی ثابت قدم بدارد و موفق سازد كه برای تعجیل فرج او دعا كند. عرض كردم
سرور من، آیا نشانه ای دارد كه دل من به آن اطمینان (بیشتری) پیدا كند؟ (در این هنگام) آن پسر به عربی فصیح گفت
«منم بقیهٔ الّله در زمین، همانكه از دشمنان خدا انتقام می گیرد، ای احمد بن اسحاق پس از مشاهده عینی دنبال اثر نگرد...» مرحوم صدوق می فرماید این روایت را به خط «سعد بن عبداللّه» و او از «احمد بن اسحاق» نقل كرد.
● اعتقاد به حضرت مهدی موعود در سایر ادایان
اعتقاد به امام مهدی موعود علیه السلام كه مصلحی الهی و جهانی است در بسیاری از مذاهب و ادیان وجود دارد، و نه تنها شیعه كه اهل تسنّن و حتی پیروان ادیان دیگر مانند یهود و نصاری و زردشتیان و هندویان به ظهور یك مصلح بزرگ الهی اذعان و اعتراف دارند و آنرا انتظار می برند. در كتاب «دید» كه نزد هندویان از كتب آسمانی است آمده
پس از خرابی دنیا پادشاهی در آخرالزمان پیدا شود كه پیشوای خلایق باشد و نام او منصور باشد، و تمام عالم را بگیرد و بدین خود در آورد و همه كس را از مؤمن و كافر بشناسد و هر چه از خدا خواهد برآید. و در كتاب «جاماسب» شاگرد زردشت ذكر شده
مردی بیرون آید از زمین تازیان از فرزندان هاشم، مردی بزرگ سر و بزرگ تن و بزرگ ساق و بر دین جدّ خویش بود با سپاه بسیاری و روی به ایران نهد و آبادان كند و زمین پرداد كند و از داد وی باشد گرگ با میش آب خورد. در كتاب «زند» كه از كتابهای مذهبی زردشتیان است آمده
آنگاه فیروزی بزرگ از طرف ایزدان می شود، و اهریمنان را منقرض می سازد و تمام اقتدار اهریمنان در زمین است و در آسمان راه ندارد، و بعد از پیروزی ایزدان و برانداختن تبار اهریمنان، عالم كیهان به سعادت اصلی خود رسیده بنی آدم بر تخت نیكبختی خواهند نشست. و در تورات، در سفر تكوین از دوازده امام كه از نسل اسماعیل پیامبر بوجود می آیند سخن گفته شده است
«و در حق اسماعیل ترا شنیدم اینكه او را بركت داده ام و او را بارور گردانیده به غایت زیاد خواهم نمود و دوازده سرور تولید خواهد نمود و او را امت عظیم خواهم نمود» و در مزامیر حضرت داود علیه السلام نوشته است
«.. و اما صالحان را خداوند تأیید می كند...صالحان وارث زمین خواهند بود و در آن تا همیشه ساكن خواهند بود» و در قرآن كریم نیز ذكر شده است
«وَلَقَد كَتَبنا فِی الزَّبُورِ مِن بَعدِ أَ نَّ الاَرضَ یَرِثُها عِبادِیَ الصالِحونَ » ما در زبور (داود) بدنبال ذكر(یعنی تورات) نوشتیم كه بندگان شایسته ماوارث زمین خواهند شد. و باز قرآن می فرماید
«وعد الله الذین آمنوا منكم و عملو الصالحات لیستخلفنهم فی الارض كما استخلف الذین من قبلهم و لیمكنن لهم دینهم الذی ارتضی لهم و لیبدلنهم من بعد خوفهم امنا یعبدوننی لایشركون بی شیئاً» خداوند به كسانی از شمایان كه ایمان آورده اند و كارهای شایسته كرده اند و عده داده است كه آنان را در زمین خلیفه و جانشین سازد چنانكه گذشتگان را خلافت و جانشینی بخشید و دینی را كه خدا بر ایشان پسندیده است برقرار نماید و ترس آنان را به ایمنی تبدیل كند كه مرا عبادت می كنند و چیزی را شریك من قرار نمی دهند. و نیز می فرماید
«و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمهٔ و نجعلهم الوارثین» اراده كرده ایم كه بر مستعفان (خداپرستانی كه زیر بار ستم ستمگران ناتوان شده اند) منت نهیم و آنان را پیشوا و وارث زمین سازیم. این گونه آیات كه نمونه ای از آن ذكر شد گواه آنست كه سرانجام، جهان در درست بندگان شایسته الهی قرار خواهد گرفت و این میراث به آنان خواهد رسید و به مقام رهبری و پیشوایی جهانیان نائل خواهند آمد. اگر بشر از مسیر صحیح و راه خدا منحرف مانده و تا عمق پرتگاههای انحراف و پستی سقوط و نزول كرده است، در واقع به حدّ نهائی این قوس نزولی چیزی نمانده است و به زودی وجدان بشریت بیدار می شود و درمی یابد كه با تكیه بر زور و توانائی، یا خرد و اندیشه خود و تكنیك و علوم مادی نمی تواند نظم و عدالت و سعادت فراگیر را در جهان مستقر سازد، و راهی جز این ندارد كه مناسبات خود را بر اساس ایمان و وحی و پذیرش ولایت الهی استوار سازد و با رهبری مصلحی الهی و جهانی خود را از گرداب خطرها نجات بخشد و راه كمال را بپیماید تا حكومتی جهانی بر اساس عدالت همراه با امنیت، صفا و صمیمیت برقرار گردد.
منبع : کانون فرهنگی رهپویان وصال - شیراز