شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

نشانه های استرس


نشانه های استرس
نشانه های استرس شغلی برای هر فرد متفاوت است و به عوامل زیادی مانند موقعیت و شرایط کاری، مدت زمان قرار گرفتن در معرض استرس و میزان استرس وارد شده بستگی دارد. بی خوابی، حواس پرتی، اضطراب و تنش، غیبت از کار، افسردگی، خستگی، ناامیدی، عصبانیت بیش از حد، مشکلات خانوادگی و بیماری های جسمی همچون میگرن، بیماری قلبی، سردرد، سوءهاضمه و کمردرد از نمونه های بارز استرس شغلی به شمار می روند. استرس شغلی ممکن است به دلایل مشکلات پیچیده و فراوانی به وجود آید اما برخی از نمونه های معروف و تثبیت شده آن عبارتند از:
▪ ناامنی شغلی:
معروف ترین استرس، ناامنی شغلی است. اکنون در بسیاری از اداره های دولتی و غیردولتی در حال تغییر ساختارند و دلیل آن نیز چیزی جز تغییر و تحول در ساختارهای اقتصادی و گریز از فشارهای مالی نیست. این روزها، عواملی مانند سازماندهی دوباره تشکیلات، اعمال کنترل بیشتر، ادغام شرکت ها و نقل و انتقالات به عنوان موارد اصلی ایجاد استرس برای کارمندان درآمده اند.
▪ انتظارات و توقعات دور از ذهن:
حجم بالای کار، ساعت طولانی کاری و گرایش شدید به انجام پروژه ها در مدت زمان معین می تواند کارمندان را از نظر جسمی و روحی تحت فشار زیادی قرار دهد. سفرهای مکرر تجاری و دور بودن بیش از اندازه از خانه و خانواده نیز می تواند به عنوان یکی از عوامل ایجاد استرس شغلی به شمار روند.
▪ دشمنی به نام فن آوری:
رایانه، تلفن همراه، اینترنت، دورنگار و پیجر و مانند آن سبب افزایش سرعت و دقت شده است. از این رو کارفرمایان انتظار دارند تا کارمندان با استفاده از امکانات یاد شده خلاقیت، سودمندی و شایستگی شان را بیش از گذشته افزایش دهند و در نتیجه چنین توقعات و انتظاراتی، استرس بر کارمندان چیره می شود و این موضوع برای برخی از مشاغل گریزناپذیر است.
▪ فرهنگ محیط کار:
گاه ناسازگاری با محیط کار از ابعاد گوناگون امری استرس زا تلقی می شود. فرقی نمی کند که به تازگی وارد فضای جدید کاری شده باشید و یا برای سالیان طولانی در آن بخش مشغول خدمت باشید.
شما برای این که بتوانید خود را با گزینه های متعدد فرهنگ محیط کار مانند الگوهای ارتباطی میان افراد گوناگون، رعایت سلسله مراتب، رعایت پوشش و مرتب به نظر رسیدن، الگوهای کاری و رفتار با کارفرمایان سازگار کنید و وفق دهید، خواه ناخواه به سمت مشکلات عدیده ای با همکاران و یا حتی مقامات بالاتر سوق داده می شوید. در بسیاری از موارد، سیاست های شغلی و یا شایعات بی پایه و اساس در محیط کار از مهم ترین منابع تولید استرس است.
▪ مشکلات شخصی و یا خانوادگی:
کارمندانی که دچار مشکلات خانوادگی و یا حتی عاطفی هستند اغلب تنش های شخصی خود را با مسایل کاری آمیخته و آنها را با خود به محیط کارشان می آورند و همین موضوع انگیزه های کاری آنها را کاهش می دهد و عدم تمرکز در انجام مسوولیت ها بر حجم استرس ها می افزاید.
چگونه استرس را کنترل کنیم؟ رعایت برخی نکات در محیط کار می تواند از میزان استرس شغلی بکاهد.
۱) از یاد نبریم که چنانچه در موقعیت کاری خود نیز احساس امنیت می کنیم باید دایما آماده پذیرایی از تغییرات باشیم تا بتوانیم در جهان رقابت های فشرده امروزی به صورت هر چند به ظاهر طبیعی به کار و زندگی خود ادامه دهیم.
۲) اگر می خواهیم استرس را کم کنیم باید برای خودمان وقت بیشتری بگذاریم و سعی کنیم نیرو و انگیزه بیشتری ایجاد کنیم. در کنار خانواده بودن بهترین درمان است.
۳) پناه بردن به سیگار، مواد مخدر و … دردی را دوا نخواهد کرد و برعکس بر حجم مشکلاتتان خواهد افزود، چرا که اگر تا دیروز موقتا استرس ها را قابل تحمل می کردید اکنون باید پاسخگوی عوارض ناشی از رفتارهای پرخطر هم باشید.
۴) شاید شما به یک شست و شوی ذهنی نیاز داشته باشید در این صورت خود را از قید و بند منفی بافی، ترس و وحشت، خشونت و کینه ورزی رها و دور کنید. پرداختن به ورزش امری ساده اما دشوار است بنابراین عزمتان را جزم نمایید و به ماهیچه هایتان جانی دوباره ببخشید و شمارش معکوس کاهش استرس را آغاز کنید.
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید