سه شنبه, ۲ مرداد, ۱۴۰۳ / 23 July, 2024
مجله ویستا

الفبای مدیریت استرس


الفبای مدیریت استرس
همه ما در طول زندگی خود تنش‌هایی را تجربه کرده‌ایم. یک خبر بد و ناخوشایند، مرگ نزدیکان، ترس از حضور در مدرسه، هیجان امتحان، ترس از دیر رسیدن به محل کار، ترس از دست دادن شغل، هیجان انتخاب همسر و... استرس‌هایی هستند که کم‌ و بیش زندگی و سلامت ما را تحت تاثیر قرار می‌دهند...
مدیریت خوب این استرس‌ها و برخورد خردمندانه و آگاهانه با آنها از عوامل تقویت و ارتقای سلامت فرد و جامعه می‌باشد. استرس عبارت است از نیرویی خارجی که سبب هیجان، تنش یا ناراحتی انسان می‌شود و با اندکی دقت درمی‌یابیم که استرس‌ها و هیجان‌ها همه از نوع بد و منفی نیستند بلکه بسیاری از آنها استرس‌های مثبت و انرژی‌دهنده هستند. استرس‌های مثبت یا یوسترس چنانچه خوب مدیریت شوند موجب شکوفایی و خلاقیت می‌شود و برخورد آگاهانه و صحیح با استرس‌های منفی با دیسترس نیز از بار منفی آنها می‌کاهد. لازم به ذکر است که داشتن مقداری استرس در امور زندگی مطلوب بوده و موجب ایجاد انگیزه در غلبه بر مشکلات و سبب شکوفایی می‌شود. نشانه‌های مربوط به استرس بسته به نوع استرس و شخصیت افراد متفاوت بوده و معمولا علایم زیر دیده می‌شود: انقباض عضلانی، سردرد، انقباض عضلات صورت و گردن، افزایش فشارخون، رنگ‌پریدگی، احساس سفتی در معده، تکرر ادرار و عرق کردن به خصوص عرق کف دست و خشکی دهان.
سوزان کوباسار، روان‌شناس، در تحقیقات خود دریافت که شخصیت‌های مقاوم به استرس که با فشارهای مشابه دیگران روبه‌رو می‌شوند ولی در زیر بار آن از هم نمی‌پاشند دارای سه ویژگی‌ شخصیتی هستند: متعهد نسبت به خود، کار، خانواده و ارزش‌ها؛ تسلط داشتن بر زندگی و اعتقاد به اینکه در سرنوشت خود موثرند؛ تغییرات زندگی را به چشم گونه‌ای مبارزه‌طلبی می‌بینند و ترک این مساله که تغییر در زندگی طبیعی است و فرصت‌های جدیدی را به ارمغان می‌آورد.
در پایان پیشنهاد می‌شود فهرستی از یوسترس‌ها و دیسترس‌های احتمالی خود تهیه و به دقت به آنها فکر کنید. آیا می‌توانید تعدادی از آنها را حذف کنید؟

دکتر محمدعلی حیدرنیا - متخصص پزشکی اجتماعی - عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
منبع : روزنامه سلامت