جمعه, ۱۴ دی, ۱۴۰۳ / 3 January, 2025
مجله ویستا
نقش غیرت در سلامت فرد و اجتماع
لباس، نشانگر حالات روحی، ایمانی و شخصیت افراد است، زنان پوشیده در گوهر عفاف، درونی پاك و اعتقادی قوی دارند و حیا و حجاب را تدبیری برای صیانت از خویش و سلامت جامعه اسلامی میدانند. در مقابل، زنانی كه از اعتقادی راسخ و بازدارنده بیبهرهاند، پوششهای نامناسب برمیگزینند و جامعه را به سوی انحراف میكشانند و ارزشهای وجودی خویش را پاس نمیدارند. آموزههای دینی، غیرت شخصی را وسیلهای برای صیانت از خانواده و غیرت اجتماعی را سازوكاری برای سلامت اجتماع، برمیشمارد. این نویسنده در این نوشتار، با انتقاد از وضع موجود (كه آن را متناسب با جامعه اسلامی نمیداند) در تلاش است با معرفی آموزهها و توصیههای قرآنی و روایی، توجّه بیشتر مسؤولان و دلسوزان نظام را به این مهم معطوف دارد و نقش از یاد رفته بعضی از افراد را در تقویت روحیه غیرتمداری یادآور شود. مشاهده بعضی از زنان بزك كرده در جامعه اسلامی و پیروی بیرویه از مدلهای گوناگون غربی كه آسیبهای جدی به فرهنگ اسلامی وارد داشته، تأثر و تأسف غیرتمندان دینی را به همراه داشته است. دردمندانه باید گفت در سالهای اخیر، این موج نامبارك به صورت گستردهای، شهرها و حتی روستاهای دور و نزدیك كشور اسلامی را در برگرفته و بسیاری از دختران و زنان مسلمان را در مقاطع مختلف سنی، در كام خود فرو برده است.آسیبهای این تهاجم فرهنگی، زمانی جدیتر مینماید كه این تغییر رویه كم و بیش در دانشگاهیان و افراد تحصیل كرده و فهیم نیز دیده میشود؛ حتی در مواردی حتی گوی سبقت را از گروههای الگوی خود ربوده و به نوعی مروّج این تغییر مسیر در بین اقوام، آشنایان و دوستان خویش نیز شدهاند. جای تأسف است كه سیاستگذاران و كارگزاران فرهنگی، مواجهه با این خطر جدی را كه به شدت میتواند اخلاق اجتماعی و اقتصادی را تحت تأثیر قرار دهد، نادیده انگاشته و تأسف بارتر این كه بعضی از نزدیكان آنان نیز با این جریان نابهنجار، همسو و هماهنگ شدهاند. هشدارهای دلسوزان فرهنگی، بویژه رهبر فرزانه انقلاب درباره هوشیاری در برابر تهاجم فرهنگی جدّی گرفته نشده و یا اجرایی نشده است. پیروزی انقلاب شكوهمند اسلامی و احیای ارزشهای دینی، فضای معنوی خاصی را بر ایران اسلامی حاكم كرده است و در زمینه حجاب هم، بانوان محجبه و عفیف، الگوی عملی مسلمانان سراسر گیتی شدهاند. آنان با پیروی از آموزههای دینی، تأثیرات شگرفی در ساختار اجتماعی و حتی در پیشبرد دفاع مقدس نهاده و با حفظ حریم، در انواع فعالیتهای اجتماعی و سیاسی، مشاركت فعال داشتهاند. هنوز هم بسیاری از آنها، بر فرهنگ اصیل خویش پای میفشارند و در احیای ارزشهای دینی كوشا هستند. اما عدهای از بانوان ناآگاه و سست اراده نه تنها اصالت خویش را از یاد بردهاند بلكه چهره یك زن مسلمان را در دیدگاه جهانیان و متدینان داخلی غیر موجّه نموده و موجبات نگرانیهای اخلاقی را فراهم آوردهاند. این حركات نسنجیده، افزون بر این كه آنها را به اتلاف وقت و مدپرستی كشانده و ضربات اقتصادی شكنندهای به خانوادهها در جهت تأمین وسائل آرایشی و پوشاك جدید فراهم آورده است، عده بسیاری از جوانان كه نیروی كار جامعه هستند را درگیر كرده و با تخریب افكار و اذهانشان، آنها را به انواع بزهكاری و نابهنجاری سوق داده است. متأسفانه اخباری كه نشان میدهد زنان و دختران به سبب لباس نامناسب و آرایش غلیظ مورد تعرض و آزار و اذیت جنسی و جسمی قرار گرفتهاند و حتی در برخی موارد جان خویش را نیز از دست دادهاند كم نیست. بسیاری از این آزار دهندگان، حركات ناشایست و لباسهای جلف و آرایشهای نامناسب این زنان و دختران را انگیزه ربودن و تعرض به آنان برشمردهاند. این نكته بیانگر آن است كه بانوان باید در نوع پوشش و آرایش خویش دقت بیشتری را به عمل آورند تا با چنین پیامدهایی مواجه نشوند. مسأله تعجبانگیز، حضور زنان و دختران بدحجاب و بزك كرده در كنار برادران، پدران و همسرانشان است كه بعضی از آنان نه تنها از نگاههای هرزه رهگذران ناپاك رنج نمیبرند بلكه از نمایش نوامیس خود احساس مباهات هم میكنند! البته برخی از آنها به عنصری سست اراده تبدیل شدهاند كه توان حفظ و نگهداری از ناموس خود را ندارند. در این میان، از برخورد حساب شده مسؤولان و نهادها و همچنین سیاستگذاریهای بازدارنده خبری نیست. هر بار كه بعضی از دلسوزان نظام در پی مقابله با چنین پدیده ویرانگری كه مشابه آن در اندلس اتفاق افتاد، بر میآیند، عدهای با برخورد سطحی و غیرحسابشده و جمعی با غوغاسالاری و حمله حیثیتی به طراحان این گونه طرحها، آنان را زمینگیر نموده و به اشاعه بیشتر این فرهنگ غربی دامن میزنند. باید كوشید با طراحی درست و اجرای منطقی و مناسب، چهره جامعه دینی را بازسازی نمود. هرگونه كوتاهی از سوی مسؤولان فرهنگی، كاسه صبور غیرتمندان را لبریز كرده و حركت خودجوش آنان را برای حذف میكربهای مخرّب از پیكره جامعه دینی كه با خون شهیدان آبیاری شده، به همراه دارد. این خیزش، بدترین وضع ممكن در برخورد با این عروسكهای بزك شده و آدمكهای مروّج آنها است؛ چرا كه كنترل از دست نیروی انتظامی خارج میشود كه به هیچ وجه شایسته نظام مقتدر اسلامی نیست.
حجاب؛ پاسدار گوهر گرانبهای زنان صالح
اساسا حجاب زن، حریمی میان او و نامحرمان ایجاد میكند و سبب فروكش كردن غریزه جنسی و هدایت آنان در مسیر طبیعی میگردد. برداشتن این حریم، منشأ بسیاری از التهابها و اضطرابهای فردی و اجتماعی خواهد شد. نمونه آن در كشورهایی كه حجاب و پوشش را رعایت نمیكنند به وضوح دیده میشود.اكنون مسأله اینجاست كه آیا زنان باید چون عروسكی خود را بیارایند تا مردان چشمچران و هرزه به آنان چشم بدوزند و حرمت آنان را خدشهدار سازند؟ اسلام این راه را نمیپسندد و حجاب را سدّی در برابر امیال هوسبازان و سبب استحكام بنیان خانواده میشمارد. پوشش زنان باعث میشود تمتّعات جنسی منحصر به محیط خانواده شود و نیروی مولد و فعال جامعه نیز در پیشرفت جامعه از حركت سازنده باز نماند؛ چرا كه حضور زنان بیحجاب و بدحجاب، دل مردانِ سست ایمان را میرباید؛ در نتیجه باعث ركود فعالیت اجتماعی و عدم موفقیت در علمآموزی در مراحل مختلف زندگی میشود. به همین جهت، غالبا به زن بد حجاب یا بیحجاب، به دیده بازیچه مینگرند؛ نه عضو فعّال و مؤثر در جامعه. در حقیقت، حجاب كامل زنان و تقوای آنان، جامعه را اصلاح میكند. بر همین اساس، فرانتس فانون در تحلیلی جامعهشناختی از انقلاب الجزایر، درباره ترفندهای استعمارگران برای در اختیار گرفتن كشورهای دیگر مینویسد: «جامعهشناسان استعمار توصیه میكنند كه اگر زنها را در دست بگیریم، همه چیز به دنبال آن خواهد آمد.»(۲)حیا و حجاب زن، تدبیری است كه خود زن با نوعی الهام، برای گرانبها كردن خود و حفظ موقعیتش در برابر مردان به كار میبرد؛ زیرا زن با هوش فطری و حس ویژه خود، دریافته است كه با عفت و حجاب، بهتر میتواند مرد را مجذوب خود كند و هر چه متینتر و با وقارتر باشد، بر احترامش افزوده میشود. در حقیقت بیحجابی نوعی حركت بر خلاف فطرت و تمایلات و خواستههای بانوان است. اساسا هنگامی كه جامعه زن را برهنه بخواهد، طبیعی است كه روز به روز تقاضای آرایش و خودنمایی بیشتری دارد. وقتی زن از طریق جاذبه جنسیاش، وسیله تبلیغ كالاها، دكور اطاقهای انتظار و عاملی برای جلب جهانگردان و سیّاحان و مانند اینها قرار گیرد شخصیت او به حد عروسك یا یك كالای بیارزش سقوط میكند و ارزشهای والای انسانی او بكلّی به دست فراموشی سپرده میشود. تنها افتخار این زن، جوانی و زیبایی و خودنماییاش است كه رفته رفته آن هم از بین رفته و سرانجام به انسانی سرخورده و افسرده تبدیل خواهد شد. در جامعهای كه چنین رویكردی وجود دارد چگونه زن میتواند با ویژگیهای اخلاقی، آگاهی و تواناییاش به مقام والایی رسیده و الگوی مناسبی برای دیگر بانوان شود؟! دردآور است كه در كشورهای غربی و غربزده بیشترین شهرت و آوازه، پول و موقعیت برای زنان آلوده و بیبند و باری است كه به نام هنرمند و هنرپیشه معروف شده و به هر جا قدم مینهند، مورد استقبال هوسپیشگان قرار میگیرند. در كشور اسلامی ما، آنگاه كه نور انقلاب اسلامی تابیده شد، زن از ابتذال پیش گفته به در آمد و شخصیت خویش را بازیافت. حجاب را برازنده خود ساخت و در تمام صحنههای حیاتی اجتماعی حتی در صحنههای جنگ با همان حجاب اسلامی ظاهر شد و نقشی سازنده ایفا نمود. اما امروزه افرادی كه فرهنگ اسلامی را درك نكردهاند با عناوین و تدبیرهای مختلف میخواهند دوباره زنان را از منزلت و ارزش والای دینی خود دور ساخته و از مقام و منزلت آنان بكاهند. این افراد میكوشند تا با تولید و عرضه اجناس به شكلهای مختلف و ترویج فرهنگ مصرفی كه ارمغان غرب است، زنان را فریفته و نیازهای كاذبی را كه خود به آن دامن زدهاند، پاسخگو باشند؛ در حالی كه حجاب، نشاندهنده استقلال در فرهنگ مذهبی و ملی ماست؛ نشانگر حیا و پاكی روح و روان زن است؛ ارزش زنان را بالا میبرد؛ نشانه عفاف و نوعی مصونیت است. دختران و زنان با حجاب، از لحاظ روحی و اخلاقی سالمترند. حجاب باعث میشود زن، لطافت و طبیعت خود را حفظ كند و مانند گلی شود كه در دسترس همگان نیست و زود پژمرده نمیشود. زن با حجاب چون كمتر دیده میشود، محبوب است و هر چه محبوب باشد، مطلوب است. زن با حجاب، با وقار و متانت گام برمیدارد؛ به هنگام سخن گفتن، برای پرهیز از تحریك دیگران، صدای خویش را نازك نمیسازد؛ زن محجبه با حجابش فریاد برمیآورد: من جمالم را در جلال حجاب میبینم و پوششم حكایت از دلی روشن، درونی پاك و ایمانی قوی دارد. او میگوید: من اسیر نفس و مطیع شیطان و عقدههای روانی نیستم، از قید هر بند و اسارتی آزادم و در پرتو دستورات انسانساز اسلام، همچون مرواریدی در صدف عفاف جا گرفتهام. پیرو فاطمه زهرا علیهاالسلام هستم كه در تمام صفات نیكو و انسانی به بالاترین حد خویش رسیده و جهان، بعد از قرنها هنوز هم به وجودش افتخار میكند او باور دارد كه مخالفت با دستورات الهی به زیان انسان میانجامد؛ چنان كه قرآن كریم میفرماید: «یا أَیُّهَا النّاسُ إِنَّما بَغْیُكُمْ عَلی أَنْفُسِكُمْ» یعنی: ای مردم! طغیان و سرپیچی از دستورات الهی ضررش به خود شما بر میگردد.(۳)
وظیفه مسلمانان در پاسداری از زنان و دختران
دشمنان اسلام میكوشند تا زنان و دختران را از حریم عفاف و جاده سلامت به در آورده و مورد سوء استفاده قرار دهند. در مقابل، مسلمانان نیز وظایفی دارند و سكوت و بیتفاوتی در برابر این توطئه خانمانسوز، پسندیده نیست. قرآن مجید به مؤمنان میآموزد:«یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَ أَهْلِیكُمْ ناراً وَقُودُهَا النّاسُ وَ الْحِجارَهُٔ عَلَیْها مَلائِكَهٌٔ غِلاظٌ شِدادٌ لا یَعْصُونَ اللّهَ ما أَمَرَهُمْ وَ یَفْعَلُونَ ما یُوءْمَرُونَ»(۴)
یعنی: ای كسانی كه به خدا و رسولش ایمان آوردهاید! خود و خانوادهتان را از آتش دوزخی كه خود مردم و سنگها، هیزم و آتش آن است، حفظ كنید كه مأموران آتش، فرشتگانی بسیار سخت دل میباشند كه هرگز نافرمانی خدا نمیكنند و آنچه به آنها گفته میشود، فورا انجام میدهند. همچنین در آیه شریفه دیگری آمده است كه در روز قیامت وقتی انسانهای ظالم را به طرف جهنم میبرند، آنها با حالت ترس و ذلّت با گوشه چشم بر آتش دوزخ مینگرند و در آن حال، مؤمنان خطاب به ظالمان میگویند: «إِنَّ الْخاسِرِینَ الَّذِینَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ وَ أَهْلِیهِمْ یَوْمَ الْقِیامَهِٔ»(۵) آری زیانكاران كسانی هستند كه خود و خانوادهشان در امروز كه قیامت است ضرر كردهاند. این آیات و توصیههای معصومین به ما گوشزد میكند كه انسان علاوه بر آن كه مسؤول اعمال خویش است، باید در همه حال از كسانی كه وابسته به او هستند (همچون زن، دختر، خواهر، فرزند، برادر و...) نیز مواظبت كند تا آنان را از كجروی و گناه باز دارد. در این راه، باید آنان را مورد كنترل قرار داده و از برآوردن خواستههای نابجای آنان پرهیز كند. امام صادق علیهالسلام میفرماید:
«قال رسول الله صلیاللهعلیهوآله : من اطاع امرأته اكبّه الله علی وجهه فی النار. قیل: و ما تلك الطاعهٔ؟ قال: تطلبُ الیه الذَّهاب الی الحمّامات و العرسات و العیدات و النّایحات و الثیاب الرّقاق.»(۶) یعنی: رسول خدا صلیاللهعلیهوآله فرمود: كسی كه از زنش اطاعت نماید، خداوند او را به صورت، در آتش میاندازد. پرسیده شد: آن اطاعت چیست؟ فرمود: این كه زن درخواست رفتن به حمامها و عروسیها و مراسم عید و جشنها و نوحهسراییها و یا پوشیدن لباسهای نازك و بدننما را داشته باشد و شوهر از او اطاعت كند.
در نتیجه این سهلانگاریها و بیتفاوتیها در مهمانیها، جشنها و صحنههای اجتماعی با آشكار شدن زینت و زیبایی زنان، نگاههای شهوتانگیز متوجه آنان میشود و حوادث ناگواری رخ مینماید.
غیرتمداری در روایات و سیره معصومین علیهمالسلام
امام صادق علیهالسلام به نقل از حضرت علی علیهالسلام میفرماید: «یا اهل العراق! نبئت انّ نساءكم یدافعن الرّجال فی الطّریق؛ أما تستحون؟! قال الكلینی: و فی حدیث آخر انّ امیرالمؤمنین علیهالسلام قال: اما تستحیون و لا تغارون نساءَكم یخرجن الی الاسواق و یزاحمن العلوج؟!»(۷) یعنی: ای اهل عراق! با خبر شدم كه زنان شما در راه، با مردان برخورد میكنند؛ آیا حیا و شرم نمیكنید؟! مرحوم كلینی میگوید: در حدیث دیگری آمده است كه حضرت فرمود: آیا حیا نمیكنید و به غیرت نمیآیید كه زنانتان به طرف فروشگاهها بیرون میروند و با افراد بیایمان و لاابالی برخورد میكنند؟! همچنین در نامه ۳۱ نهجالبلاغه از كلمات حضرت امیر استفاده میشود كه هر چه زن كمتر از منزل خارج شود، از جهات مختلف برای او و همسرش بهتر خواهد بود. البته اگر كار ضروری و لازمی برای او پیش آید و خارج شود، باید حجاب را كاملاً رعایت كند و از هر گونه حركت ناشایستی دوری كند. اسلام، با حضور محجبانه زنان در اجتماع مخالفتی ندارد و منافاتی بین كار زن و حجاب و مستور بودنش نمیبیند.او میتواند در بیرون از خانه كار كند ولی باید مسائل شرعی را رعایت كند. چنانچه حضرت امام رحمهالله بارها فرمودند كه اگر شؤون و مسائل شرعیه رعایت شود، خدمت و كار زن در جامعه مانعی ندارد. البته صفت غیرت در انسان، مانند پاسبانی است كه موجب ثبات خانواده میگردد و غیرتمند با تعصب و حمیت و حفظ نوامیس خود، جلوی انحرافهای احتمالی را خواهد گرفت. انسان غیور نه تنها نسبت به خانواده خود بلكه نسبت به ناموس دیگران نیز حساس است؛ زیرا وظیفه حراست و پاسبانی را منحصر در اهل و عیال خود نمیداند بلكه در سطحی گستردهتر در اجتماع و حتی در سراسر جهان خود را مسؤول میداند. او آفریده خالقی است كه غیور مطلق است؛ چنان كه در روایتی، به غیرت الهی اشاره شده است: «ان الله غیور یحب كل غیور و لغیرته حرّم الفواحش ظاهرها و باطنها.»(۸) یعنی: خداوند غیرتمند است و هر انسان غیرتمندی را هم دوست دارد و چون غیور است، گناهان زشت چه آشكار و چه پنهانش را حرام كرده است. در برابر، كسانی كه غیرتمند نیستند و مخالف آن مشی میكنند. ذلیل و خوار خواهند شد؛ چنان كه رسول خدا صلیاللهعلیهوآله میفرماید: «جدع الله انف من لا یغار من المؤمنین و المسلمین.»(۹) یعنی: خدا بینی مؤمن و مسلمانی را كه غیرت نداشته باشد، به خاك ذلّت میمالد. البته غیرتمداری در سیره انبیا و امامان معصوم، بوضوح دیده میشود.پیامبر گرامی اسلام با تأیید غیرتمداری حضرت ابراهیم، خود را غیرتمندتر میدانند و با یادآوری آثار زیانبار بیغیرتی، از همگان میخواهند كه از باب «لَقَدْ كانَ لَكُمْ فِی رَسُولِ اللّهِ أُسْوَهٌٔ حَسَنَهٌٔ» از ایشان پیروی كنند: «كان ابراهیمُ علیه السلام ابی غیورا و انا اغیرُ منه و ارغم الله انف من لا یغار من المؤمنین.»(۱۰) یعنی: پدرم ابراهیم مرد غیرتمندی بود، ولی من غیرتمندترم و خداوند بینی مسلمانی را كه غیرت ندارد، به خاك ذلت میمالد. در سیره امامان معصوم علیهمالسلام كه كردار و گفتار آنان نه تنها سرمشق شیعیان و مسلمانان بلكه آزادمردان جهان است، آموزههای فراوانی در این باره وجود دارد؛ برای مثال، حضرت امام حسین علیهالسلام ، سردار غیرت و آزادی، وقتی مشاهده نمود كه لشكر یزید بین او و اهل بیت جدایی افكندهاند، با بازداشتن آنها از حركت به سوی خیمههای اهل بیت، غیرتمداری خویش را نشان داده و فرمودند: «اقول انا الذی اقاتلكم و لقاتلونی و النساء لیس علیهنّ جناح فامنعوا عتاتكم عن التعرّض لحرمی ما دمت حیّا.»(۱۱) یعنی: من با شما میجنگم و شما نیز با من میجنگید؛ زنها كه گناهی ندارند. تا من زنده هستم نگذارید سركشها و ستمكاران شما، متعرض اهل بیت من شوند. با نگاهی به روایات و سیره معصومین علیهمالسلام درمییابیم كه غیرت، از نیكوترین صفات مردان است. خداوند غیرتمندان را دوست دارد و خود نیز غیور است. بیغیرت، در دنیا و آخرت، عذاب میكشد و بیعفتی نوامیس او، فساد خانوادگی، ناصالح شدن فرزندان و... نتیجه همین بیغیرتی است.ناگفته نماند این صفت پسندیده و بعضی از صفات دیگر در حیوانات و پرندگان نیز وجود دارد. امام رضا علیهالسلام در این باره فرمودند: «فی الدیّك الابیضِ خمسُ خصال من خصال الانبیاء: معرفته باوقات الصلاهٔ و الغیرهٔ و السّخاء و الشجاعه و...»(۱۲) یعنی: خروس سفید، پنج خصلت از خصال انبیا را داراست: آگاهی به اوقات نماز، غیرت، بخشش، شجاعت و... . در حقیقت، وقتی صفت پسندیدهای در حیوانات و پرندگان كه عقل ندارند، وجود دارد، باید در اشرف مخلوقات به نحو كاملتر موجود باشد. این روایت حضرت امیر علیهالسلام كه بیغیرت را واژگون و سیاه قلب میدانند، شایان توجه است: «اناللّه یغار المؤمن فلیغر و من لا یغار فانّه منكوس القلب.»(۱۳) یعنی: خداوند نسبت به مؤمن غیرت دارد. او هم باید غیرت ـ كه از صفات خدای بزرگ است ـ داشته باشد. كسی كه غیرت ندارد، قلبش واژگون و سیاه است.
اقسام غیرت
در یك نگاه كلی، میتوان غیرت را به اقسام زیر تقسیم كرد:
الف) غیرت در دین
مسلمان تا جایی كه توان دارد، باید از دین دفاع كرده و آن را از خطرهای احتمالی حفظ كند و در صورتی كه لازم باشد از بذل جان و مال در این راه دریغ نورزد و در این راه نباید از سرزنش دیگران بهراسد. بسیاری از انبیا و امامان معصوم علیهمالسلام و مردان صالح در طول تاریخ جان و مال خویش را در راه حفظ و پاسداری از دین، تقدیم كردهاند.
ب) غیرت نسبت به نوامیس (فرزندان و خویشان و همكیشان)
انسان باید مراقب همسر، دختر، خواهر و همكیشان خود باشد و آنان را از انحراف باز دارد و نگذارد در موارد غیرضروری با نامحرم در تماس باشند. اختلاط و روابط ناسالم عاملی در گسترش فساد و انحراف، و پرهیز از آن مورد توجّه جدّی اسلام و رهبران دینی است. اسلام، در عین تأكید بر حضور اجتماعی زن، آن را بدون قید و شرط، مجاز نمیداند. یكی از شرایط مهم و اساسی در فعالیت و مشاركت اجتماعی زنان، رعایت مرزبندی و حفظ حریم است. قرآن مجید، درباره عدم اختلاط زنان و مردان میفرماید: «وَ إِذا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتاعاً فَسْئَلُوهُنَّ مِنْ وَراءِ حِجابٍ»(۱۴) یعنی: هرگاه از ایشان (زنان پیامبر صلیاللهعلیهوآله ) چیزی خواستید، از پشت پرده و حایل، طلب كنید. هر چند شأن نزول این آیه، ویژه زنان رسولالله صلیاللهعلیهوآله است اما «مورد نزول» نمیتواند شمول مفهومی آیه را محدود كند. بنابراین، آیه یاد شده به منظور منع اختلاط زن و مرد و حفظ زنها از محركات شهوانی وارد شده است. شهید مطهری رحمهالله میگوید: طبق این دستور مردان نباید وارد جایگاه زنان شوند و هر اندازه كه رعایت حریم كنند به تقوا و پاكی، نزدیكتر خواهد بود.(۱۵)امام صادق علیهالسلام درباره رعایت این مرزبندی فرمودند: «فی ما اخذ رسول الله البیعهٔ النّساء ان لا یحتَبین و لا یقعدن مع الرّجال فی الخلا.»(۱۶) یعنی: از جمله بیعتهایی كه رسول خدا صلیاللهعلیهوآله از زنان گرفت این بود كه در خلوت با مردان معاشرت و نشست و برخاست نكنند. غیرت مرد مسلمان، امری ستودنی است؛ چنان كه امیرالمؤمنین آن را از نشانههای ایمان شمردهاند: «غیرهٔ الرجل الایمان.» یعنی: غیرت مرد و حراست او از ناموسش، جزء ایمان است.(۱۷) تعادل در غیرت، همواره تلاشها را از نتیجه مطلوب و رسیدن به مقصود، باز میدارد. در اسلام، غیرت بیجا ممنوع است؛ چنان كه حضرت امیر علیهالسلام در وصیت خود به امام حسن علیهالسلام میفرماید: «و ایّاك و التغایُر فی غیر موصع. غیرهٔ فانّ ذلك یدعو الصحیحهٔ الی السّقم و البریئهٔ الی الرّیب.»(۱۸) یعنی: از غیرت و بدگمانی در جایی كه نباید غیرت به كار برد، اجتناب كن؛ زیرا این كار، زن پاك را به ناپاكی و زن بیگناه را به اندیشه گناه فرا میخواند. هر چند غیرتمندی بسیار پسندیده است اما غیرتمند باید از بدگمانی و وسوسههای نابجا بپرهیزد؛ زیرا چنین رفتارهایی، كانون گرم خانواده را سرد و بیروح و خود فرد را نیز به بیماری، مبتلا میسازد. از سوی دیگر، بیتفاوتی مردان نسبت به نوامیس نیز به شدت نكوهش شده است؛ چنان كه پیامبر گرامی اسلام میفرماید: «قال النبی صلیاللهعلیهوآله .... و المرأهٔ اذا خرجت من باب دارها متزینهٔ متعطرهٔ و الزوج بذلك راض یُنبی لزوجها لكل قدم، بیت فی النار.» یعنی: هر زنی كه خود را بیاراید و خوشبو كند و از منزل خارج شود و شوهرش به این امر راضی باشد، خداوند در قبال هر قدمی كه بر میدارد، برای شوهرش خانهای در دوزخ بنا خواهد كرد.(۱۹) زن مسلمان با رفتاری مناسب و متین، زمینه گسترش عفت عمومی را فراهم میآورد؛ زیرا جامعه اسلامی جامعهای به هم پیوسته است و فرد نباید خود را تافتهای جدابافته از دیگران تلقی كند. انسان مؤمن، نابهنجاریهای اجتماعی را به همان سان كه بر زن و ناموس خود برنمیتابد، درباره سایر زنان مسلمان نیز تحمل نمیكند (غیرت اجتماعی). مردان موظفند در برابر حرمت شكنیها ایستادگی كنند. امام صادق علیهالسلام در تعبیری ظریف به نتیجه چنین رویكردی اشاره مینمایند: «بَرّوا اباءكم یبرّكم ابناءُكم و عفوّا عن نساء الناس تعفّ عن نساءكم.» یعنی: نیكی كنید با پدرانتان تا پسرانتان به شما نیكی كنند و چشمپوشی كنید از زنان مردم تا مردم از زنانتان چشم بپوشند.(۲۰) در سایه غیرت اجتماعی ضمانتهای اجرایی برای فعالیت زنان فراهم میآید و جامعه از امنیت و سلامت معنوی بهرهمند میشود.انسان غیور، در مورد تربیت فرزندان حساس است و به همین جهت از ابتدا، زنی را برمیگزیند كه مؤمن و پاكدامن باشد تا وظیفه هدایت فرزندان را به بهترین شكل انجام دهد.چاساسا شیر مادر و رفتار و كردار او در تكوین شخصیت فرزندان بسیار مؤثر است كه در جای خود نیز، به اثبات رسیده است. انسان غیرتمدار، آمد و رفتها و دوستان و آشنایان فرزندان خود را از نظر دور نمیدارد و با حساسیتهای ویژهای كه دارد، او را در مسیر تربیت و سازندگی همراهی میكند.
ج) غیرت در مال
انسان مسلمان، باید مالش را از راه حلال كسب كند و در حفظ و حراست آن نیز كوشا باشد و از اسراف و تبذیر و خسّت و بخل بپرهیزد و حقوقی را كه خداوند بر مال واجب گردانیده، ادا كند و در یك كلمه، با مال خود آخرت خویش را آباد گرداند. ناگفته پیداست مالی كه از راه حرام بدست آید وبال گردن صاحب خویش خواهد بود و زیان آن در دنیا و آخرت به او میرسد.وظایف فردی و اجتماعی زنان
زنان باید با رعایت نكات و آموزههای دینی و با حساسیت خاصی در مسیر قرب و تكامل حركت كنند و از خویشتنبانی غافل نمانند. زنان غیرتمند و مؤمن در هر حال، مراقب اعمال و رفتار و گفتار و كردار خویش خواهند بود و همواره نكاتی را در نظر دارند.
۱ـ نحوه سخن گفتن
خداوند در قرآن كریم میفرماید:
«... فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ وَ قُلْنَ قَوْلاً مَعْرُوفاً...»(۲۱) یعنی: به گونهای هوسانگیز سخن نگویید كه بیماردلان در شما طمع كنند بلكه سخن شایسته بگویید... . افزون بر نازك نكردن صدا، زنان باید محتوای كلامشان نیز نیكو باشد و از وارد شدن در هر محاورهای جدا پرهیز كنند. اگر زنان به این آموزه قرآنی، پایبندی نشان دهند، از حوادث و زیانهای مخاطرهانگیز به دور خواهند ماند. در تفسیر نمونه درباره این آیه آمده است: «بلكه به هنگام سخن گفتن، جدی و خشك و به طور معمولی سخن بگویید؛ نه همچون زنان كم شخصیت كه سعی دارند با تغییرات تحریك كننده كه گاه توأم با ادا و اطوار مخصوصی است كه افراد شهوتران را به فكر گناه میافكند.»(۲۲) قرآن مجید، به نحوه سخن گفتن زنان توجّه خاصی نموده و به دنبال نهی از خضوع و نرمش كلام، به سخن شایسته دعوتشان میكند (و قُلن قولاً معروفا).
۲ـ لباس زن در خارج از منزل
امام صادق علیهالسلام میفرماید: «لا ینبغی للمرأهٔ ان یجمّر ثوبها اذا اخرجت [من بیتها].»(۲۳) یعنی: سزاوار نیست كه زن با لباس خوشبو [از خانه] خارج شود. اسلام، به جمال زنان توجه كرده و زینت و آرایش او را برای همسر بسیار با ارزش شمرده است، اما علاوه بر آن زیبایی را در حفظ عفت و پاكدامنی میداند و آن را برای زنان شایسته میشمرد. پیامبر اكرم صلیاللهعلیهوآله در روایتی، عفت و پاكدامنی را زینت زنان دانسته و میفرماید: «العفاف زینهٔ النساء.»(۲۴) همچنین در روایتی دیگر میفرماید: «ما زان الله عبدا بزینهٔ افضل من عفاف فی دینه و فرجه.»(۲۵) یعنی: بهترین چیزی كه خداوند بندهاش را به آن زینت كرده، پاكدامنی در دین و دامن است. بنابراین، زینت و ارزش یك زن و دختر مسلمان، به تقوا و دیانت اوست و پاكدامنی و متانت او هم از دیانت سرچشمه میگیرد. در روایات اسلامی برای بسیاری از نعمتهای الهی، زكات قرار داده شده است؛ برای مثال، زكات علم، انتشار آن؛ زكات شجاعت، جهاد؛ زكات بدن سالم، روزه گرفتن و زكات زیبایی، نیز پاكدامنی دانسته شده است. روایتی از حضرت امیر علیهالسلام گویای این امر است: «زكوهٔ الجمال العفاف.»(۲۶) پیشوایان معصوم علیهمالسلام پوشش و عفاف و پاكدامنی را همواره مورد عنایت قرار میدادند و زنان مسلمان را به چنین خواستهای رهنمون میشدند و با قول و فعل و تقریر، رضایت خود را از پوشش متناسب زنان اعلام میداشتند؛ چنان كه در روایتی حضرت علی علیهالسلام میفرماید: در روزی تار و بارانی به همراه رسول خدا صلیاللهعلیهوآله در بقیع نشسته بودم كه زن سوار بر مركبی عبور كرد. دست حیوان داخل گودالی افتاد؛ در نتیجه، زن به زمین خورد. پیامبر صلیاللهعلیهوآله چهره مباركشان را برگرداندند. عرض كردند: ای رسول خدا! آن زن، شلوار پوشیده است. پیامبر اكرم صلیاللهعلیهوآله سه بار فرمودند: خدایا! زنانی را كه از شلوار استفاده میكنند، مورد مغفرت قرار بده! ای مردم! از شلوار استفاده كنید؛ چرا كه شلوار پوشانندهترین لباسهای شما میباشد و با آن، زنانتان را هنگامی كه از خانه خارج میشوند، حفظ كنید.(۲۷) شبیه این توصیه را حضرت علی علیهالسلام نیز دارند: «علیكم بالصفیق فإن من رق ثوبه رق دینه.» یعنی: بر شما لازم است لباس ضخیم بپوشید؛ زیرا هر كس لباسش نازك است، دینش نیز همچون لباسش نازك و ضعیف است. اسلام به بانوان شوهردار سفارش كرده كه تنها در محیط منزل خود را برای شوهرانشان بیارایند و حتی از آرایش و لباسهای نازك در برابر فرزندان خود اجتناب كنند. مادران و خواهران حق ندارند به صرف محرم بودن، با هر وضع و لباس زنندهای در محیط خانه باشند. بلكه باید نهایت دقت و مراقبت از خود را بویژه در برابر فرزندان ممیز (كه خوب و بد را میفهمند) داشته باشند البته چنین دقت و مراقبتی از پدران نیز در برابر دختران و زنان محرم، انتظار میرود.
۳ـ كفش زنان مسلمان
در صدر اسلام، زنان عرب به پای خود خلخال میبستند كه در موقع راه رفتن سر و صدای زیادی از آن برمیخاست و نظر مردان نامحرم را جلب میكرد. به همین جهت، خداوند بانوان را از این كار، كه باعث تحریك بیگانه میشد، برحذر داشته و در كریمه قرآنی فرمودهاند: «وَ لا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ ما یُخْفِینَ مِنْ زِینَتِهِنَّ»(۲۸) یعنی: هنگام راه رفتن، پاهای خود را به زمین نزنند تا زینت پنهانشان معلوم شود و صدای خلخالی كه برپا دارند، به گوش رسد. در ادامه آن، آمده است: «وَ تُوبُوا إِلَی اللّهِ جَمِیعاً أَیُّهَا الْمُوءْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» یعنی: همه به سوی خدا بازگشت كنید! باشد كه رستگار گردید. فاضل مقداد، در كنز العرفان میگوید: برخی از زنان عرب، خلخال به پا میكردند و برای این كه بفهمانند خلخال به پا دارند، پای خود را محكم بر زمین میكوفتند و آیه، آنان را از این عمل، نهی میكند.(۲۹) بدینسان آیه از هر گونه راه رفتن كه زمینه توجه مردان را ایجاد كند، نهی میكند لام تعلیل (لِیُعلم)، دلالت دارد كه علت كوبیدن پا به زمین، اعلام زینت میباشد؛ خواه قصد اعلام زینت وجود داشته باشد یا نداشته باشد.(۳۰) مفسران با توجه به شأن نزول، سیاق و محتوا و آهنگ آیه، قاعده كلی و ضابطه عامی دادهاند كه نهی از كوبیدن پا بر زمین، بیانگر نهی از هر چیزی است كه توجه نامحرم را جلب كند و نگاهها را برانگیزد و زمینه فساد ایجاد كند. توجه به این آیه، سختگیری اسلام را در مورد حفظ عفت عمومی نشان میدهد. امروزه هم زنان بر اساس این آموزه قرآنی، باید از پوشیدن كفشهای پاشنه بلند صدادار كه توجه دیگران را به آنان جلب میكند، بپرهیزند. افزون بر این كه پوشیدن چنین كفشهایی علاوه بر ایجاد صدا كه توجّه نامحرمان را به سوی آنان جلب میكند، در نوع راه رفتن زنان نیز تغییراتی ایجاد میكند و سنگینی در راه رفتن را از آنان میگیرد و ناخواسته حركات بدنی نامناسبی را موجب میشود.
۴ـ پرهیز از حضور در محلهای پر رفت و آمد
زنان مؤمن باید از تردد در مكانهای پر رفت و آمدی كه آنها را در معرض دیدگان صدها فرد نامحرم و احیانا هرزه قرار میدهد، پرهیز كنند و سعی كنند در ساعات خلوت برای انجام كارهای ضروری از منزل خارج شوند. آنان باید از محلهای پر ازدحام دوری كرده و از كناره پیادهرو حركت كنند. حضرت امام صادق علیهالسلام به نقل از پیامبر اكرم صلیاللهعلیهوآله فرمودند: «لیس للنّساء من سروات الطّریق شیء و لكنّها تمشی فی جانب الحائط و الطریق.» یعنی: زنان از وسط خیابان عبور نكنند بلكه از كنار دیوار و یا از كنار سیر (كوچهها) حركت كنند.(۳۱)
۵ـ پاسداری از دیدگان خود و نگاه دیگران
خداوند در قرآن میفرماید: «وَ قُلْ لِلْمُوءْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ یَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ»(۳۲) یعنی: ای رسول! به زنان با ایمان بگو چشمهای خود را فرو گیرند و از نگاه كردن به مردان نامحرم خودداری كنند و دامان خود را حفظ نمایند. اساسا بسیاری از گناهان در نتیجه نگاه است و نگاه، تیری از تیرهای شیطان و وسیلهای برای انحراف و گمراهی است. وظیفه هر زن مسلمان این است كه از حركات تحریكزا بپرهیزد و تا آنجا كه میتواند از مواجهه و رویارویی غیرضروری با نامحرمان دوری كند. زنان و مردانی كه در نهادها و ادارات و كارخانهها و مؤسسات خصوصی و دولتی به كار مشغولند باید دقت بیشتری به این امور داشته باشند.از این آیه استفاده میشود كه چشمچرانی بر زنان نیز حرام است. حضرت علی علیهالسلام میفرمایند:بهترین ویژگی زنان، بدترین خصلتهای مردان است مانند كبر، ترس و بخل؛ زیرا اگر زن در برابر بیگانگان متكبر باشد، رام نخواهد شد و چنانچه بخیل باشد مال خود و شوهر را حفظ میكند و با صفت ترس، از هر چیزی واهمه دارد.(۳۳)
نگاه به زنان نامحرم؛ وسیله گمراهی
نگاه به زنان بد حجاب آنان را به عمل خود تشویق مینماید. آنان از این كه میبینند مورد توجه دیگران قرار گرفتهاند، احساس رضایت میكنند. دین اسلام، مردان را از نگاه به نامحرم بازداشته است؛ زیرا زنان بیاعتقاد و بیمبالات، خطرهای فراوانی برای افراد با ایمان دارند و در حقیقت، شكارگاه و دامهای شیطان هستند. رسول گرامی اسلام میفرماید: «اوثق سلاح ابلیس النّساء.»(۳۴) یعنی: مطمئنترین اسلحه برای شیطان، زنان هستند. شیطان از دامهای گوناگونی برای گمراهی انسان استفاده میكند كه از همه آنها مهمتر و كوبندهتر، زنان بیایمان هستند؛ زنانی كه خود را میآرایند و به عشوهگری و طنازی میپردازند و در صدد دلربایی از افراد هستند، به آسانی در مأموریت شیطانی خود در برابر سست ایمانان موفق میشوند.بنابراین، شایسته است در صورت مواجهه با چنین زنانی، انسان خود را كنترل نموده و به راحتی اسیر چنین وسوسههای شیطانی نشود. كوچكترین ضعف و سستی در این راه خسارات جدی در پی خواهد داشت.حضرت علی علیهالسلام میفرماید: «من اطلق طرفه كثر اسفه.»(۳۵) یعنی: هر كس چشم خود را رها كند (كنترل نكند) تأسف و ناراحتی او زیاد میشود. رسول گرامی اسلام درباره چشمچرانی میفرماید: «لكلّ عضو حظٌّ من الزنا فالعین زناه النَّظر.»(۳۶) یعنی: برای هر عضوی بهرهای از زناست و زنای چشم، نگاه بد (چشمچرانی) است.در مقابل، در روایات دینی برای چشمپوشی از نگاه به زنان نامحرم ثوابهای فراوانی شمرده شده است؛ چنان كه امام صادق علیهالسلام فرمودند: «من نظر الی امرأهٔ فرفع بصره الی السَّماء اَو غمّض بصره لَم یرتدَّ الیه بصره حتی یُزوّجُه من الحور العین.»(۳۷)یعنی: كسی كه نگاهش به زن بیگانهای بیفتد و برای این كه گناه نكند، دیدهاش را به سوی آسمان بیندازد و یا آن را ببندد، خداوند همان لحظه، حورالعینی را به ازدواج او در آورد. اگر انسان خداوند را ناظر رفتار خود ببیند و معتقد باشد كه خداوند خیانت چشمها و خطورات پنهانِ دلها را میداند «یَعْلَمُ خائِنَهَٔ الأَْعْیُنِ وَ ما تُخْفِی الصُّدُورُ»(۳۸) و شاهد و ناظر اعمال ماست: (أَ لَمْ یَعْلَمْ بِأَنَّ اللّهَ یَری). اگر در دل؛ نه در زبان به این باور برسد، در خلوت و جلوت با اختیاری كه خداوند به او داده است، از چشمچرانی پرهیز میكند؛ همچنین از قادر ازلی میخواهد كه هماره او را حفظ كند؛ همانگونه كه در مناجات شعبانیه آمده است: «الهی لم یكن لی حول فانتقل به عن معصیتك الا فی وقت ایقطتنی لمحبّتك.»(۳۹) یعنی: خدایا! قدرت دوری از معصیت را ندارم، مگر زمانی كه محبت خودت را در دلم زنده و فروزان گردانی.
برخی از راهكارهای مبارزه با پوشش نامناسب
الف) تقویت باورهای دینی با احیای فرهنگ ناب اسلامی
اگر زنی دارای باوری قوی باشد شالوده شخصیتی او نیز بر اساس همین باور شكل میگیرد؛ چنان كه حضرت علی علیهالسلام میفرمایند: «المرء بایمانه.» یعنی: شخصیت انسان در گرو باورهای اوست.(۴۰)آن حضرت در جای دیگر میفرمایند: «و المؤمن بِعَملِه.» یعنی: و ایمان انسان در عمل او جلوهگر است.(۴۱)بنابراین، باید با تقویت پایههای دینی و باورهای اعتقادی، وسیله اعمال صالح را در زنان فراهم آوریم و این مسؤولیت بیش از همه بر عهده متولیان مذهبی و فرهنگی جامعه است.
ب) باطنگرایی و سیرتگرایی به جای صورتگرایی
فراخوانی زن مسلمان به ارزشهای اصیل دینی و فراهم نمودن تمهیدات لازم برای تقویت عملی و پرورش روح ایمان و تعهد وی، نقش مهمی در این زمینه دارد. آنچه در اسلام ارزش دارد شخصیت وجودی و عظمت روح بلند انسان است و تن و نمای فیزیكی انسان منزلت والایی ندارد. حضرت مسیح علیهالسلام میفرماید:یعنی: بحق برای شما میگویم: تن چه سودی دارد در صورتی كه ظاهرش درست باشد و درونش تباه. بدنهای شما چه سودتان دهد كه خوشتان دارد و دلهایتان تباه باشد و سودی نبرید كه پوست خود را پاك نگاه دارید و دلهای شما چركین باشد.(۴۲) متأسفانه برخی از زنان در شرایط كنونی، حتی پوشش را نیز برای خودنمایی برمیگزینند. سخن تأملبرانگیز حضرت علی علیهالسلام در این مورد، كاملاً گویاست: «تظهر فی اخر الزّمان و هو شر الازمنهٔ نسوهٔ كاسیات عاریات متبرجات من الدین خارجات و فی الفتن داخلات و للشهوات مائلات و الی اللذات مسرعات مستحلات للمحرمات و فی جهنم خالدات.» یعنی: در آخر الزمان كه بدترین زمانهاست، ظاهر میشوند زنان پوشیدهای كه برهنهاند (لباس دارند اما به قدری نازك است كه گویا نپوشیدهاند.) و از خانه با خودآرایی بیرون میآیند، اینان از دین خارجند و در فتنهها داخل و به سوی شهوات تمایل دارند و به سوی لذات نفسانی در شتابند و حرامها را حلال میدانند و در دوزخ به عذاب ابدی گرفتار میآیند.(۴۳)
ج) معرفی و شناساندن الگوهای زن مسلمان
انسان فطرتا الگوگزین و اسوهپذیر است و دوست دارد ارزشهای باورمند خود را در چهرههای مجسم دیده و همانندسازی كند. با وجود این امروزه زن مسلمان، آنچنان كه باید با شخصیتهای بزرگ تاریخ اسلام آشنا نشده تا دریابد كه آنان چگونه با حضور توأم با وقار و متانت در جامعه اسلامی، شرافت و منزلت انسانی خویش را حفظ نمودند. زن مسلمان با شناخت شیوه رفتاری زهرای مرضیه علیهاالسلام و زینب كبری و الگوبرداری از آن، بازیچه هوسها قرار نمیگیرد و عامل فسادگستری نمیشود و به حیات طیبه و پاكیزه میرسد: «مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثی وَ هُوَ مُوءْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیاهًٔ طَیِّبَهًٔ وَ لَنَجْزِیَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ ما كانُوا یَعْمَلُونَ»(۴۴) یعنی: هر كس از مرد و زن كه ایمان داشته باشد و عمل صالح انجام دهد، به او حیات پاكیزه میبخشیم و پاداش آنها را بهتر از اعمالی كه انجام دادهاند، خواهیم داد. خداوند در این آیه، پاداش و ثواب را در برابر عمل صالح دانسته است؛ یعنی ملاك برتری، زن یا مرد بودن نیست، بلكه هر انسان مؤمنی كه عمل صالحی انجام دهد، به او پاداش داده میشود و فرقی هم بین زن و مرد نیست. البته كسانی كه دستورها و قوانین الهی را سرلوحه زندگی خود قرار میدهند در قرآن و احادیث از آنان، به نیكی یاد شده است.(۴۵) در این میان، پیروی از اسوهها تأثیر بسزایی در رشد و تكامل آدمی دارد و چه اسوهای بهتر از كسی كه پیامبر گرامی اسلام درباره او میفرماید: «اِنّ الله تعالی لیغضب لغضب فاطمهٔ و یرضی لرضاها.»(۴۶) یعنی: خداوند با غضب فاطمه علیهاالسلام غضبناك میشود و با رضایت او راضی میشود. حضرت امام خمینی رحمهالله در خصوص جامعیت حضرت زهرا و الگو قرار دادن این بانوی فرشته خو میفرماید: «تمام ابعادی كه برای زن متصوّر است و برای یك انسان متصور است، در فاطمه زهرا علیهاالسلام جلوه كرده و بوده است. یك زن معمولی نبوده است؛ یك زن روحانی، یك زن ملكوتی، یك انسان به تمام معنا انسان، تمام مشخّصه انسانیّت، تمام حقیقت زن، تمام حقیقت انسان، این زن معمولی نیست؛ این موجود ملكوتی است كه در عالم، به صورت انسان ظاهر شده است بلكه موجود الهی جبروتی، در صورت یك زن ظاهر شده است. زنی كه تمام خاصّههای انبیا در او است. زنی كه اگر مرد بود، نبی بود. زنی كه اگر مرد بود، به جای رسولالله بود.»(۴۷) «جلوههای ملكوتی، جلوههای الهی، جلوههای جبروتی، جلوههای مُلكی و ناسوتی هم در این موجود مجتمع است.»(۴۸) استاد شهید مرتضی مطهری نیز در تبیین عظمت و جامعیت حضرت زهرا علیهاالسلام مینویسد:«در تاریخ اسلام، زنان قدیسه و عالی قدر فراوانند. كمتر مردی است به پایه خدیجه برسد و هیچ مردی جز پیغمبر صلیاللهعلیهوآله و علی علیهالسلام به پایه حضرت زهرا علیهاالسلام نمیرسد. حضرت زهرا علیهاالسلام بر فرزندان خود كه امامند و بر پیغمبران غیر از خاتم الانبیاء برتری دارد.»(۴۹)در مقایسهای كوتاه بین اسلام و سایر مذاهب و مكاتب درمییابیم كه زن در اسلام، ارزش و منزلت والایی دارد. حضرت امام رحمهالله در این باره میفرماید: «آن قدر كه اسلام به زن خدمت كرده است، خدا میداند كه به مرد خدمت نكرده است.»(۵۰)اگر خداوند این اندازه برای زنان ارزش قائل است برای آن است كه صلاح و فساد كشور بستگی به صلاح و فساد خانواده دارد. اگر كانون خانواده، یك محیط آرام و دور از اضطراب و دلهره باشد، زمینه برای رشد و تربیت آیندهسازان فراهم میآید و مسائلی چون طلاق، جار و جنجال، اضطراب و بیماریهای عصبی و روانی كاهش مییابد. البته زنان به دو دسته صالح و ناصالح تقسیم میشوند كه بین این دو دسته از جهت ارزش و منزلت، فاصله بسیار است؛ چنان كه امام صادق علیهالسلام میفرماید: «لیس للمرأهٔ خطر لا لصالحتهنّ و لا لطالحتهنّ فامّا صالحتهنّ فلیس خطرها الذهب و الفضهٔ هی خیر من الذهب و الفضّهٔ و اما طالحتهن فلیس خطرها التراب خیر منها.»(۵۱) یعنی: برای زن، ارزش و هماوردی نیست؛ نه برای صالح آنها و نه برای ناصالح آنان. زن خوب ارزشش، با طلا و نقره برابری نمیكند بلكه بهتر از طلا و نقره است اما زن بد، خاك نیز قیمت و بهای او نیست بلكه خاك بهتر از اوست.
د) توجه دادن به مسؤولیت انسان در برابر اعمال خویش
توجیهات غیروجیهی كه از برخی بانوان غیرمتدین شنیده میشود (مانند: دلم میخواهد؛ آزادم؛ ربطی به دیگران ندارد) مردود است؛ زیرا در هیچ جای دنیا انجام هر كاری بر اساس خواهشهای نفسانی پذیرفته نیست. از آن گذشته، اگر جوان هرزه و لاابالی در برابر زنان همین حرف را بزند، در سایه آزادی این افراد، چه وضعیتی برای اینگونه از بانوان پیش خواهد آمد؟! توجیه «ربطی به دیگران ندارد.» هم با فلسفه وجوب امر به معروف و نهی از منكر نمیسازد؛ زیرا اگر یك یا چند عنصر مخرب به پیكره نظام اسلامی آسیب وارد كنند، وظیفه همگان است تا از سرایت آن آسیب، به جامعه پیشگیری كنند و او را ارشاد و راهنمایی و در صورت عدم پذیرش تنبیه نمایند. توجیهات دیگری چون «این آقا مثل برادرم است.» یا «انسان باید دلش پاك باشد.» نیز پذیرفتنی نیست؛زیرا در عیناینكه در یك جامعهاسلامی افراد خواهرانو برادراندینیهستند اما باید مسائل مربوط به محرم و نامحرم رعایتشود. رعایتنكردن اینامور، آسیبهای جدی به همراه خواهد داشت. همچنین این توجیه كه «این لباسها را به بازار نیاورند تا ما هم نخریم.» نیز نادرست است؛ زیرا صرف وجود این اجناس در بازار، از انسان سلب اختیار نمیكند؛ به علاوه، بسیاری از اشیای نامناسب دیگر هم در بازار موجود است كه انسان نباید آنها را خریداری نماید. تفكر «در جوانی مدپرستی و در پیری خداپرستی» هم بطلانش روشن است؛ زیرا خویشتنداری انسان از گناهان، در جوانی اجر و پاداش بیشتری دارد. از آن گذشته، چه تضمینی وجود دارد كه فرصت توبه به انسان دست دهد. این توجیهات یاد شده از منظر عقل و شرع پذیرفته نیست. خداوند در كتاب هدایت میفرماید: «وَ لا یُوءْذَنُ لَهُمْ فَیَعْتَذِرُونَ»(۵۲) یعنی: در روز قیامت به آنها اجازه داده نمیشود تا عذر و بهانه بیاورند.در آن روز بر دهانها مهر زده میشود، اعضا و جوارح سخن میگویند(۵۳)و تمام اعمال آدمی ثبت و ضبط میشود. خداوند میفرماید: «إِنّا كُنّا نَسْتَنْسِخُ ما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ»(۵۴) یعنی: بدرستی كه ما تمام رفتار و كردار شما را نسخهبرداری میكردیم. وقتی انسان، اعمال و رفتار خود را مانند فیلم حاضر ببیند، نمیتواند آن را انكار كند و شرمنده كردار و گفتار خویش خواهد بود. خداوند درباره مشاهده اعمال انسان در روز جزا میفرماید: «یَوْمَ تَجِدُ كُلُّ نَفْسٍ ما عَمِلَتْ مِنْ خَیْرٍ مُحْضَراً وَ ما عَمِلَتْ مِنْ سُوءٍ تَوَدُّ لَوْ أَنَّ بَیْنَها وَ بَیْنَهُ أَمَداً بَعِیداً»(۵۵)عنی: در روز قیامت هر كس آنچه از كار نیك انجام داده حاضر میبیند و فرد گنهكار دوست دارد میان او و آنچه از اعمال بد انجام داده، فاصله زمانی زیادی باشد. گنهكاران با دیدن كارنامه اعمال خود مات و متحیر میمانند و میگویند: «یا وَیْلَتَنا ما لِهذَا الْكِتابِ لا یُغادِرُ صَغِیرَهًٔ وَ لا كَبِیرَهًٔ إِلاّ أَحْصاها وَ وَجَدُوا ما عَمِلُوا حاضِراً وَ لا یَظْلِمُ رَبُّكَ أَحَداً»(۵۶) یعنی: «ای وای بر ما! این چه كتابی است كه هیچ عمل كوچك و بزرگی نیست، مگر این كه آن را شماره كرده است.» و همه اعمال خود را حاضر میبینند و پروردگارت به احدی ظلم نمیكند. با بررسی آثار تمدنهای مختلف در مییابیم كه حجاب از آداب و رسوم دیرینه تمدنهای بشری بوده است. نقوشی كه از نیاكان به جا مانده، از احترام به حجاب در بیشتر قومها و ملّتها حكایت میكند:«در نقشهایی كه از ایران باستان بر جای مانده، هیچ صورت زنی دیده نمیشود و ناامنی از ایشان نیز به نظر نمیرسد.»(۵۷) قرآن، به زنان مؤمن میآموزد كه با پیروی از حكم پیامبر صلیاللهعلیهوآله پوششهای بلند (مانند چادر) بر خویش افكنند تا شناخته نشوند و مورد آزار قرار نگیرند: «یا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لأَِزْواجِكَ وَ بَناتِكَ وَ نِساءِ الْمُوءْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلاَبِیبِهِنَّ»(۵۸) از مجموع آیات و روایات اسلامی برمیآید كه زن باید خود را از نامحرم پوشیده دارد و از هرگونه رفتار و سخن و لباسی كه نظر نامحرم را جلب كند، بپرهیزد تا كسانی كه در قلبشان طمع وجود دارد، به او تمایل پیدا نكنند. امام باقر علیهالسلام در هشداری میفرماید: سخن گفتن با زن نامحرم، از دامهای شیطان است.(۵۹) حجاب، سدّی در برابر امیال هوسبازان است و باعث روآوری جوانان به ازدواج میشود؛ چنان كه بیحجابی و بیعفتی میتواند سبب گریز جوانان از ازدواج گردد. حجاب موجب خشنودی خداوند است؛ زیرا زن، با حجاب، جلال خود را حفظ میكند و به راستی جمال و جلال زن در حجاب اوست. حجاب وسیلهای برای گسستن بندهای اسارت نفس و رهایی از آن است؛ حجاب نشانگر حیا و پاكی روح و روان زنان است و استقلال فرهنگی و دینی یك جامعه را به نمایش میگذارد و ایمان و اعتقاد زن را به خداوند نشان میدهد. زن با حجاب، در تیررس هواهای نفسانی ناپاكان نیست؛ در نتیجه محبوب است و محبوب میماند. زنان با حجاب چون مرواریدی در صدف عفافند كه با ارزشند و گرانبها. كوتاه سخن این كه زنان با حجاب تنها بنده خداوند و سبب عزّت و سرافرازی خود و خانوادهشان میباشند. با این وصف، در عصری قرار گرفتهایم كه در كلام غربیان، عصر برهنگی و آزادی جنسی نام گرفته است. غربیان و غربباوران، بیحجابی را جزئی از حقوق آزادی زنان، به حساب میآورند. به همین جهت، سخن از حجاب برای آنان ناخوشایند و گاه به مثابه افسانهای متعلق به زمانهای گذشته است. به راستی كدامین راه برای زنان عزّتآفرین و شخصیتآور است: آیا اگر زنان مانند عروسكی بزك شده به جامعه بیایند و مردان هرزه به آنان چشم بدوزند و حرمت آنان را پایین آورند و زنان درگیر مسابقه خودنمایی شوند، شخصیت آنان حفظ میشود یا این كه حرمت و احترام خود را در محیط خانواده حفظ كنند؟اساسا پوشش زنان سبب میشود تمتعات جنسی منحصر در خانواده باشد؛ همچنین به حفظ و حراست از كیان اجتماعی و استفاده بهینه از نیروهای فعال آن كمك میكند. در مقابل، حضور زنان بیحجاب و بدحجاب دل مردان را سبب كرده و ایمانشان را میرباید و چه بسا باعث ركود در فعالیتهای اجتماعی میشود.به امید روزی كه شاهد بازگشت عدهای از زنان و دختران جامعه اسلامی كه از جاده حجاب بیرون رفتهاند، باشیم. همانا حجاب، صدفی ارزنده است كه گوهرهای عفاف را در خود جای میدهد و عزّت دنیایی و كرامت عقبایی را به زنان مسلمان ارزانی میدارد. نوای شورانگیز آن شیر مرد بسیجی را حسن ختام این مقال میسازیم: ای زن به تو از فاطمه این گونه پیام است ارزندهترین زینت زن حفظ حجاب است
پی نوشتها:
۱ـ محقق و نویسنده.
۲ـ عبدالكریم بیآزار شیرازی، رساله نوین، ج ۳، ص ۴۹.
۳ـ یونس / ۲۳.
۴ـ تحریم / ۶.
۵ـ شوری / ۴۵.
۶ـ محمد بن حسن حرّ عاملی، وسائل الشیعه، ج ۱۴، ص ۱۳۰.
۷ـ همان، ص ۱۷۶؛ محمد بن یعقوب كلینی، الكافی، ج ۵، ص ۵۳۷.
۸ـ محمد بن یعقوب كلینی، پیشین، ص ۵۳۵.
۹ـ همان، ص ۵۳۶.
۱۰ـ محمد بن حسن حرّ عاملی، پیشین، ص ۱۷۶.
۱۱ـ شیخ عباس قمی، نفس المهموم، ص ۳۵۴.
۱۲ـ شیخ عباس قمی، سفینهٔ البحار، باب غیر.
۱۳ـ محمد بن حسن حرّ عاملی، پیشین، ص ۱۷۶؛ محمد بن یعقوب كلینی، پیشین، ص ۵۳۶.
۱۴ـ احزاب / ۵۳.
۱۵ـ ر.ك.: مرتضی مطهری، مسأله حجاب، ص ۱۵۴.
۱۶ـ محمد بن حسن حرّ عاملی، پیشین، ص ۱۷۴.
۱۷ـ آمدی، غررالحكم و دررالكلم، ج ۴، ص ۳۷۷.
۱۸ـ نهجالبلاغه، نامه ۳۱.
۱۹ـ محمدباقر مجلسی، بحارالانوار، ج ۱۰۳، ص ۲۴۹.
۲۰ـ الامالی، ج ۶، ص ۲۸۸.
۲۱ـ احزاب / ۳۳ـ۳۲.
۲۲ـ ناصر مكارم شیرازی و دیگران، تفسیر نمونه، ج ۱۷، ص ۲۸۹.
۲۳ـ محمد بن یعقوب كلینی، الكافی، ج ۵، ص ۵۱۹.
۲۴ـ نهج الفصاحه، ح ۲۰۰۸.
۲۵ـ همان، ح ۲۶۰۰.
۲۶ـ محمد محمدی ریشهری، میزان الحكمه، ج ۴، ص ۲۲۶.
۲۷ـ میرزا حسین نوری، مستدرك الوسائل، ج ۱، ص ۲۰۸.
۲۸ـ نور / ۳۱.
۲۹ـ فاضل مقداد، كنزالعرفان، ج ۲، ص ۲۲۴.
۳۰ـ ر.ك.: وهبه زحیلی، التفسیر المنیر، ج ۱۸، ص ۲۲۱.
۳۱ـ محمد بن یعقوب كلینی، پیشین، ص ۵۱۸.
۳۲ـ نور / ۳۱.
۳۳ـ نهجالبلاغه، كلمات قصار، ش ۲۳۴.
۳۴ـ نهجالفصاحه، ص ۱۹۶.
۳۵ـ محمد محمدی ریشهری، پیشین، ج ۱۰، صص ۷۲ـ۷۱.
۳۶ـ محمد بن حسن حرّ عاملی، پیشین، ج ۱۴، ص ۱۳۸.
۳۷ـ محمد محمدی ریشهری، پیشین، ج ۱۰، ص ۷۸.
۳۸ـ مؤمن / ۱۹.
۳۹ـ مفاتیحالجنان.
۴۰ـ آمدی، پیشین، ج ۱، ص ۶۲.
۴۱ـ همان، ص ۶۱.
۴۲ـ ابن شعبه حرّانی، تحف العقول، ص ۵۴۸.
۴۳ـ محمد بن حسن حرّ عاملی، پیشین، ص ۱۹.
۴۴ـ سوره نحل / ۹۷.
۴۵ـ ر.ك.: احزاب / ۳۵؛ حجرات / ۱۳؛ روم / ۲۱؛ قصص / ۷؛ آلعمران / ۴۵؛ تحریم / ۱۱.
۴۶ـ محمد محمدی ریشهری، میزانالحكمه، ج ۴، ص ۹۴.
۴۷ـ زن از دیدگاه امام خمینی رحمهالله ، ص ۸۸.
۴۸ـ همان، ص ۹۱.
۴۹ـ مرتضی مطهری، نظام حقوق زن در اسلام، ص ۱۵۰.
۵۰ـ زن از دیدگاه امام خمینی رحمهالله ، ص ۵.
۵۱ـ محمد بن حسن حرّ عاملی، پیشین، ج ۲۰، ص ۳۳.
۵۲ـ مرسلات / ۳۶.
۵۳ـ یس / ۶۵.
۵۴ـ جاثیه / ۲۹.
۵۵ـ آلعمران / ۳۰.
۵۶ـ كهف / ۴۹.
۵۷ـ ویل دورانت، تاریخ تمدن، ج ۱، ص ۵۵۲.
۵۸ـ احزاب / ۵۹.
۵۹ـ محمد بن حسن حرّ عاملی، پیشین، ج ۱۴، ص ۱۳۳.
منبع:ماهنامه رواق اندیشه، شماره ۳۷
نویسنده:سید حسین اسحاقی(۱)
منبع : خبرگزاری فارس
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست