چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا
یادگیری و شعار زدگی
یادگیری یك لذت است ، اما چه بر سر آن آمده است ؟ چرا از یادگیری لذت نمی بریم و لذتهای دیگر را به آن ترجیح میدهیم ؟ یك واقعیت مسلم درباره وضع فعلی یادگیری و دانایی این است كه آنها به صورت سوژههای شعاری درآمدهاند . همه از بزرگ و كوچك ، رئیس و زیردست ، دولتمرد و شهروند درباره شان و منزلت دانایی و دانستن ، حرفهای قشنگ میزنند همه میگویند یادگیری چیز خوبی است ، همه می گویند یادگیری امری ضروری است ، میگویند زندگی بدون یادگیری معنا ندارد ؛ اما واقعیتهای جامعه ما چیز دیگری را نشان میدهد . یكی از بلاهایی كه بر سر یادگیری آوردهایم ، این است كه آن را بیش از حد ، شعاد زده كردهایم .
چقدر باید تاسف خورد كه بیشتر احادیث و سخنان ائمه و بزرگان در باب یادگیری و دانش ، در سخنرانی افراد فقط برای خالی نبودن عریضه و درموقعیتها و مكانهای مختلف ( به صورت نوشته هایی بر روی پارچه و كاغذ ) فقط برای قشنگی و ژست عالمانه مورد استفاده قرار میگیرند .
خیلی از افراد در جامعه ما بلدند درباره ضرورت و منزلت یادیگری و دانایی ، نطق غرایی بكنند ، اما در عمل كاری انجام نمیدهند .
شعار زدگی یادگیری آفتهای زیادی در جامعه ما ایجاد كرده است :
▪ خودفریبی ناشی از توجه به ظواهر موضوع .
▪ جدی تلقی نشدن جایگاه یادگیری در زندگی مردم
ا▪ نحراف در علت یابی و آسیب شناسی معضلات فرهنگی
▪ عدم استفاده صحیحی از موقعیت های علمی
▪ تنزل جایگاه و شان دانایی و استفاده ابزاری و تشریفاتی از دانش افزایی
▪ ساده انگاری و ساده اندیشی درباره یادگیری و دانایی .
فرض كنید خبرنگار هستید میكروفون را در دست بگیرید و از دانش آموزان و دانشجویان سوال كنید چرا درس میخوانید ؟ از معلم و استاد سئوال كنید چرا دوست دارید فرزندتان درس بخواند ؟ از مردم كوچه و بازار سوال كنید آیا یادگیری خوب است ؟ به طور حتم جوابهای قشنگی خواهید شنید . حرفهای گنده گنده و سطح بالا از كوچك ترها و حرف های عالمانه و خیر خواهانه از بزرگترها . اما حیف كه فقط حرفها قشنگند ولی چیزی از واقعیتهای تلخ جامعه نمیكاهند . یادیگری یك لذت است .
اما نه یادگیری شعار زده و تشریفاتی . لذت یادگیری ، به جای حرفو شعار به باور نیاز دارد به فرصت هایی برای چشیدن این لذت نیاز دارد و به شعف و عطش درونی نیاز دارد . لذت یادگیری را با هیچ توجیه و شعاری از خود دریغ نكنید .
● یادگیری و دانش آموز
یكی از سوژه های مورد توجه اكثر خانوادهها مسائل تحصیلی فرزندان است . والدین دوست دارند فرزندانشان بیشترین و بهترین پیشرفت تحصیلی را داشته باشد و از طرف دیگر ، افت تحصیلی ، برای آنها موضوعی غیر قابل پذیرش است .
والدین از این كه فرزندانشان به هنگام ورود به دورههای راهنمایی و متوسطه دچار افت میشود ، متعجب شده و سئوال میكنند كه چرا دیگر فرزندشان انگیزه ای برای درس خواندن ندارد؟ دریافتن دلایل ضعف و مشكلات تحصیلی دانش آموزان عمدتاً به مسائلی از قبیل تنبلی و بی خیالی و بازیگوشی استناد میشود . ولی آیا این همه داستان است ؟
به جرات می توان گفت كه والدین مدارس معلمان و سایر افراد در ارتباط با موضوع مسائل تحصیلی دانش آموزان ، بسیار ساده انگارانه و سطحی رفتار می كنند . كمتر كسی است كه در علت یابی افت تحصیلی به ” لذت یادگیری ” نیز توجه كند .
به چندین و چند دلیل ، ما یعنی مدرسه و والدین كاری میكنیم كه لذت یادگیری از دانش آموز گرفته میشود . وقتی این لذت كم میشود و یا از بین میرود طبعاً افت انگیزه و به دنبال آن افت تحصیلی پیش می آید . و ما چه می كنیم تا این افت ها جبران شود ؟
اگر درك كنیم كه ” یادیگری لذت است ” شاید بهتر بتوانیم پی ببریم كه چرا از تلاش هایمان كمتر نتیجه میگیریم ؟ مگر میتوان در كسی به زور انگیزه ایجاد كرد ؟ مگر لذت بردن از چیزی میتواند تحمیلی باشد ؟ چه پیش میآید كه یك دانش آموز كنجكاو و علاقمند به یادگیری ، در ۶ سالگی به تدریج به فردی بدون انگیزه تبدیل میشود ؟ یك دلیل عمده آن همین است كه فرایند یاددهی یادگیری در جامعه ما نه تنها منطقی نیست ، بلكه گاهی جنبه منفی هم دارد .
مدارس و كلاسهای ما گاهی نه تنها ایجاد انگیزه نمیكنند ، بلكه انگیزه های داشته را هم از بین میبرند . بازخواستهای معلم و والدین از درس و مشق ، امتحانات ، سخت گیری ها و كنترلها ، تكالیف تحمیلی و غیر فعال ، تاكید صرف و جایزه و ایجاد انگیزههای بیرونی و سایر موارد ، منجر به یك نتیجه می شوند : یادگیری از عملی اختیاری به عملی اجباری تبدیل میشود .
در این وضعیت كودك یا نوجوان ، دیگر از یادگیری لذت نمیبرد و آن راكاری برای خودش نمیداند . چرا بعضی از دانش آموزان به تدریج از درس و مدرسه نیز بیزار میشوند ؟ آیا این پدیده ذاتی است ، یا محصول اكتساب است ؟چرا به جای آنكه موقعیت هایی برای لذت بردن از یادگیری تدارك ببینیم ، كاملاً برعكس عمل كرده و موقعیتها و فرصتها را علیه ” لذت یادیگری ” به كار میگیریم ؟ نیت مدارس و والدین خیرخواهانه است اما این خیرخواهی با ناشیگری و ناكارآمدی توام شده و بازخوردی منفی برجای میگذارد .
در بیشتر تلاشهای مدارس و والدین برای ارتقاء و انگیزه تحصیلی و ایجاد زمینه برای پیشرفت تحصیلی نوعی از زور و تحكم نهفته است . البته دلیل اصلی استفاده از چنین روشهایی بیحوصلگی و تسریع در نیل به نتیجه است .
اگر به مشكلات تحصیلی دانش آموزان ، از زوایه ” لذت یادگیری ” نگاه كنیم ، به طور حتم دریافتن راهكارهای اصلاحی نیز به نتایج متفاوتی خواهیم رسید . اصلاً كسی به این نكته توجه دارد كه بزرگترین وظیفه آموزش و پرورش ، یاد دادن نیست ، بلكه ایجاد شوق یادگیری است . آموزش و پرورش ایران در این باره چگونه عمل می كند .
چون نمیتوانیم شوق یادگیری را در سطح گسترده ایجاد كنیم ، لذا از چند موفقیت علمی دانش آموزان در مسابقات و المپیادها ذوق زده می شویم مدارس ما بیش از هر چیز به روح جدیدی از جنس لذت یادگیری نیاز دارند . با علم كردن شاگر اولها ، المپیادیها ، برندگان مسابقات ، تیزهوشها ، موفقیت های مدارس برخوردار و غیره ، ضعف های خود را در عدم ایجاد شوق یادگیری و تحرك علمی می پوشانیم . منطقی بیاندیشیم ، اگر ما به جای دانش آموزان امروزی بودیم چه میكردیم ؟ آیا وقتی شرایطی فراهم می آوریم كه دانش آموز از یادگیری لذت نمی برد ، حق داریم كه افت تحصیلی را غیر عادی تلقی كنیم ؟ آیا در چنین شرایطی میتوان انتظارداشت كه كسی كشته و مرده یادگیری باشد ؟!
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست