پنجشنبه, ۴ بهمن, ۱۴۰۳ / 23 January, 2025
مجله ویستا
سلامت جسمانی
میدانیم كه انسان موجودی است متشكل از روح و جسم، و این دو بعد بر روی یكدیگر تاثیر دارند. در نتیجه همانطور كه روح بر جسم دارای تاثیر است و این مطلب رادر بیماریهای روان تنی (Psychosomatic) میبینیم، جسم نیز بر روح دارای تاثیر است. حال اگر این بعد از وجود آدمی یعنی جسم مادی او دارای سلامت كافی باشد، اثرات مشغول كننده و باز دارنده آن برروح نیز كمتر خواهد شد و برعكس.
بسیاری از بیماریها بر روی جسم اثر سوء گذارده و از آنجا كه روح جسمانیهٔ الحدوث است میتوانند بر روح نیز اثر سوء گذارند. (۱) برای مثال بسیاری از بیماریهای جسمی دارای آثار غیر جسمی بوده و موجب بروز اختلالات روانی از جمله ایجاد اضطراب در انسان میگردند.
در دین به سلامتی جسمی و هر آنچه كه به آن مرتبط است اهمیت زیادی داده شده و دستورات زیادی در رابطه با عواملی كه سلامتی جسمی انسانها را به خطر میاندازند آورده شده است كه به عنوان نمونه میتوان به دستورات بهداشتی و پیشگیری كننده از بیماریها، توصیههای درمانی، دستور رجوع به طبیب درهنگام بیماری، ممنوعیت استفاده از موادی كه به بدن آسیب میرسانند و.... اشاره كرد. (۲)
در واقع، از آنجا كه انسان موجودی جسمانی و روحانی است و دین نیز برای هدایت و به كمال رساندن انسان آمده است، به هر دو بعد وجودی وی و سلامتی آنها توجه كافی را مبذول نموده و از توانائی و سلامت در هر دو بعد تمجید فرموده است چنانكه قرآن كریم درتوصیف طالوت كه از مردان الهی بوده میفرماید:
«و زاده بسطهٔ فی العلم والجسم» (۳) ;و خداوند علم و قدرت جسم او را وسعتبخشیده است.
درآیات و روایات وارده از ناحیه ائمه اطهارعلیهم السلام، دستورات وتوصیههای فراوانی درباره تغذیه، بهداشت، ورزش و تحرك جسمانی، خواب و استراحت، مسائل جنسی و... به ما رسیده است كه به پارهای از آنها در خلال بحث اشاره خواهیم كرد.
تغذیه
یكی از اختصاصات شاخص جسمانی انسان، مسئله خوردن وآشامیدن است كه از اهمیتبسزائی برخوردار است. تغذیه و نحوه آن ارتباط تنگاتنگی با سلامتی جسمی و در نتیجه سلامتی روانی دارد. در قرآن كریم در آیاتی به این مسئله اشاره شده و برای مثال فرموده شده:
«فلینظر الانسان الی طعامه» (۴) ; پس انسان باید كه به طعام خود بنگرد.
اساسا یك رژیم غذائی كامل و سالم باید بتواند كلیه نیازهای بدن به انواع مواد غذائی از قبیل نیاز به كربوهیدراتها، پروتئینها، چربیها، ویتامینها و مواد معدنی و آب را تامین نماید.
كربوهیدراتها بعنوان منبع اصلی تامین انرژی، پروتئینها برای حفظ ساختمان و كار نواحی مختلف بدن، ویتامینها و مواد معدنی و آب برای انجام كلیه فعالیتهای متابولیسمی بدن، سنتز و تاثیر هورمونها و... دارای كاربرد هستند. اگر بخواهیم به زبانی سادهتر مواد غذائی ضروری در یك رژیم غذائی مناسب را تقسیم بندی نمائیم، میتوانیم آنها را به چند گروه تقسیم كنیم:
الف) گروه شیر; شامل شیر، پنیر، بستنی، كره، خامه، ماست، و بقیه غذاهائی كه از شیر ساخته میشود.
ب) گروه گوشت; شامل گوشت قرمز (گوشت گاو، گوسفند، شتر و...)، گوشتسفید (گوشت مرغ و ماهی)، تخم مرغ، بقولات ومغزهای آجیلی بعنوان جایگزین.
ج) گروه میوه و سبزیها (دارای نقش بسیار مهم)
د) گروه نان و مواد آردی شكل (۵)
دریك رژیم غذائی متعادل باید از این چهار گروه حداقل یكی دو نمونه وجود داشته باشد و البته مسئله تنوع غذائی و این نكته كه هر ماده غذائی آثار مخصوص به خود را در بدن بجای میگذارد را نباید فراموش كرد. در همین باره به روایت زیر درباره نحوه تغذیه رسول اكرمصلی الله علیه وآله كه برترین الگوی انسانها در همه ابعاد هستند و بجهت اختصار تنها ترجمه آنرا در اینجا میآوریم، توجه فرمایید:
«آن جناب همه رقم غذا میل میكرد، خیار را با خرما میخورد ومحبوبترین میوهها پیش آن حضرت خربزه و انگور بود، هندوانه را با خربزه و گاهی با شكر و بسا با خرما میل میكرد - تا آنجا كه گوید - وقتی كه روزه میگرفت و مصادف ایام رسیدن رطب بود، فقط با آن افطار میكرد. اكثر اوقات انگور را دانه دانه میل میفرمود. پنیر میخورد - تا آنجا كه گوید - خرما میخورد و بعد آب مینوشید، اكثر غذای آن حضرت خرما با آب بود.
شیر و خرما و حلیم میخورد، محبوبتری غذاها پیش آن جناب گوشتبود، كدو را دوست داشت و به یك نوع آن كه دباء نامیده میشود علاقه داشت و از خوردنیهای سفره دستبه سوی آن دراز میكرد گوشت مرغ و گوشتحیوانات صحرائی و پرندگان و همچنین نان و روغن و سركه و كاسنی و ریحان كوهی و كلم میل میفرمود». (۶)
شیوه تغذیه این بالاترین انسانها درهمه زمانها ومكانها كه روایت فوق تنها گوشهای از آن است، میتواند الگوی خوبی برای همگان باشد.غذا، خوشمزه یا ضروری؟
متاسفانه عده زیادی از افراد بیش ازآنكه در فكر رفع نیازهای ضروری بدن از طریق مصرف غذاهای مناسب باشند، دراندیشه خوشمزگی و لذت بردن از غذا هستند. طعم خوراك هر چند از مسائلی است كه حتما باید درنظر گرفته شود، اما مسئله مهمتر آن است كه آیا این غذاها نقشی سودمند در رفع نیازهای واقعی بدن ایفاء میكنند یا خیر؟ تعدادی از غذاها هستند كه با وجود مزه عالی نه تنها سود چندانی ندارند بلكه مصرف دائم آنها میتواند به ایجاد انواع بیماریها منجر شود. مع الاسف با تغییر شیوه زندگی در دوران گسترش تكنولوژی و تبدیل زندگانی طبیعی به یك زندگی ماشینی و مصنوعی كه درآن، این انسانها هستند كه برای چرخاندن چرخه ماشین و تكنولوژی به دنبال آنها دوان دوان به نفس افتادهاند نه ماشینها برای اداره مطلوب زندگی انسان، مصرف این مواد كم یا بیخاصیتیا مضر روز به روز در حال افزایش میباشد و طبیعتا آثار سوء آن گریبانگیر جامعه انسانی شده و خواهد شد.
برخی از توصیههای غذایی در روایات
در فرهنگ قرآن وائمه اطهار علیهم السلام در باب تغذیه وخوراكیها و نحوه غذا خوردن نكات زیادی آمده است كه رعایت آنها باعث ایجاد یك سلامت جسمانی مطلوب در انسان خواهد شد و ما در اینجا به دو نكته از مهمترین آنها اشاره میكنیم:
اولین نكته حلال بودن غذاست. قبلا اشاره شد كه دستورات تشریعی دین، اعتباری محض نبوده بلكه براساس تكوین، تدوین شدهاند; یعنی باید و نبایدهای مطروحه در دین براساس هستها و نیستهائی است كه در متن هستی وجود دارد. به تعبیر فقهای عظام: «احكام تابع مصالح و مفاسد واقعی است». بنابراین اگر گفته میشود فلان غذا حلال است، این به معنای مفید بودن آن غذا برای جسم و روح است و اگر بیان میگردد كه ماده خاصی حرام است. این به معنای مضر بودن آن برای جسم و روح انسان است. البته عوامل دیگری در حكم به حلیت و حرمتیك چیز دخیل است كه ربط چندانی به بحث فعلی ماندارد. (۷) طبق این تفسیر حلیتیك ماده غذائی ارتباط مستقیمی با سلامت جسمی و روانی پیدا میكند و دارای یك اثر مثبت واقعی در جسم و روح انسان میباشد. قرآن كریم به این مسئله مهم و رابطه علی و معلولی بین مصرف غذای حلال و انجام اعمال صالح و مفید چنین اشاره میفرماید:
«یا ایها الرسل كلوا من الطیبات و اعملوا صالحا» (۸) ;ای رسولان ما از غذاهای پاكیزه و حلال متناول كنید و به اعمال نیكو بپردازید.
از این آیه میتوان چنین استنباط كرد كه بین از طیبات تغذیه كردن و انجام رفتارهای شایسته رابطه مستقیمی وجود دارد.
دومین توصیه مهم در باب غذا خوردن، توصیه به كم خوری و اجتناب از پرخوری است، در روایات برای كم خوری آنقدر آثار مفید مادی و معنوی ذكر شده كه انسان رامتعجب میكند، همانطور كه در متونی كه راجع به عرفان عملی بحث مینماید به این مسئله مهم اهمیت زیادی داده شده است. امیرمؤمنان علی علیه السلام فرمودند:
«قلهٔ الاكل یمنع كثیرا من اعلال الجسم». (۹) ;كم خوردن ازبروز بسیاری از بیماریهای جسمی جلوگیری میكند.
درباره اثرات معنوی و روانی آن نیز فرمودند: «من قل اكله صفی فكره» (۱۰) ; هركس كم بخورد، فكرش صفا ونورانیت پیدا میكند. و صفا و نورانیت فكر نعمتی است كه آنرا به هركس ندهند.
نیز در روایات از پرخوری و آثار سوء جسمی و روانی آن شدیدا مذمتشده ومومنان به پرهیز از آن توصیه شدهاند.
برای مثال رسول اكرمصلی الله علیه وآله فرمودند:
«ایاكم و البطنهٔ فانها مفسدهٔ للبدن و مورثهٔ للسقم و مكسلهٔ عن العبادهٔ» (۱۱) ; بپرهیز از پرخوری كه فاسد كننده بدن و موجب بیماری و كسل كننده از عبادت است.
و هم فرمودند: «لا یدخل ملكوت السماوات والارض من ملا بطنه» (۱۲) ; به ملكوت آسمانها و زمین (و مقامات بلند معنوی) راه پیدا نمیكند كسی كه شكمش پر باشد.
و این عدم راهیابی به معنای توقف در رشد و شكوفائی و به منزله حركتبه سوی حیوانات و دور شدن از مسیر انسانیت است.
گیاههای دارویی آرامشبخش
در طب سنتی كه اساس آن را درمان با داروهای گیاهی و برخی مواد غذائی طبیعی تشكیل میدهد، به مسئله اضطراب وناآرامی توجه شده و بررسی هائی صورت گرفته و برپایه آنها داروهای گیاهی معینی به عنوان آرامبخش و مسكن اعصاب وروان معرفی شده است. (۱۳) یكی از این داروها كه از قدیم در طب سنتی ایران به عنوان آرامشبخش به كار میرفته و بررسیهای علمی اخیر صحت آرامبخش بودن آن و مزیت نسبی آن نسبتبه «بنزو دیازپینها» (دیازپام، اگزازپام، كلونازپام و...) را تائید مجدد نموده است، سنبل الطیب یا والریان (Valerian) میباشد (۱۴) . این بررسیها نشان داده كه این دارو در رفع بیخوابی ونیز برطرف كردن اضطراب موثر بوده بدون اینكه حالتخماری را كه از عوارض جانبی آزار دهنده داروهای ضد اضطرابی چون دیازپام، فلورازپام، كلونازپام و... است راداشته باشد. نحوه مصرف این دارو به شرح زیر است: مقدار ۵ گرم ریشه سنبل الطیب را در ۲ لیوان آب جوش دم كرده بزرگسالان صبح و ظهر و عصر شب یك استكان با كمی قند تناول نمایند (كودكان نسبتبه سنشان كمتر) یااینكه ۲-۱ گرم ریشه خشك آن را به صورت چای دم نموده و ۳۰ تا ۴۰ دقیقه قبل از رفتن به رختخواب مصرف نمایند (برای رفع بی خوابی).از دیگر داروهای گیاهی آرامبخش میتوان به روغن بادام شیرین (Almond oil) ، گشنیز (Coriander) ، فندق ( (۱۵) (Pear) اشاره كرد كه مقدار و شیوه مصرف آنها در كتب مربوط آمده است. (۱۶)
مختصر آنكه تغذیه مناسب یكی از عوامل مهم در تامین سلامتی جسمی بوده و به نحو غیر مستقیم به سلامت روانی نیز كمك مینماید و نباید در پیشگیری و درمان معضلات روانی این عامل مهم را فراموش كرد.
ورزش
امروز درباره ضرورت ورزش و نقش آن در تامین سلامت جسمی آنقدر مطلب گفته ونوشته شده است كه دیگر ضرورت چندانی ندارد كه ما در اینجا به توضیح اهمیت این عمل بپردازیم و تنها به آثار ورزش در ارتباط با اثر آرامبخشی آن اشاره میكنیم. اما قبل از آن باید بدانیم كه در اسلام به ورزش و تحرك داشتن و دوری از كسالت و تنبلی اهمیت فوق العادهای داده شده و این دین همه مومنان را به تامین قدرت در قوای جسمی و هم نظامی تشویق فرموده است. همه پیامبران واولیاء الهی ازنظر جسمی دارای قدرت و تحرك و پویائی بوده و حتی یك نفر از آنها نبوده است كه در این جنبه ضعیف باشد. برای مثال رسول اكرمصلی الله علیه وآله آنقدر قدرت جسمانی داشتهاند كه علیعلیه السلام میفرماید هرگاه كار جنگ شدت میگرفت، مابه آن حضرت پناه میبردیم. قدرت جسمانی امیرمؤمنانعلیه السلام كه در این جهت نیز مقتدای همه پهلوانان بوده و هستند آنقدر بوده كه هیچ جنگاوری به جنگ ایشان نیامد مگراینكه شكستخورد. قدرت بدنی حضرت موسیعلیه السلام آنقدر زیاد بود كه تنها با یك مشت فردی را به هلاكت رساندند.
اولیاء دین همواره ورزش و تحرك را تشویق و حتی گاهی خود ترتیب مسابقات ورزشی متناسب باآن زمان را میدادند و گاهی خود نیز دراین مسابقات شركت میفرمودند. (۱۷) تشویق به انجام ورزش اسب دوانی، تیراندازی، شنا، شمشیربازی، پیاده روی، ورزشهای رزمی مختص آن زمان و مكان، از جمله كارهائی بوده است كه رسول اكرمصلی الله علیه وآله و ائمه اطهارعلیه السلام در طول زندگی خود آن را انجام داده و خود نیز در آنها پیشقدم بودهاند. (۱۸) دستور كلی دین در دین باره این است كه: «ایاك و الضجر و الكسل فانهما یمنعان حظك من الدنیا و الآخرهٔ (۱۹) ; بپرهیز از بیحوصلگی و كسالت كه این دو تورا از بهرهگیری از دنیا و آخرت محروممی كنند.
ورزش و آرامش روانی
ورزش از چند طریق باعث ایجاد آرامش در انسان میگردد:
الف) از طریق تخلیه انرژیهای درونی. انسان در ارتباط با محیط بصورت دائمی دارای تبادلات انرژی میباشد. یعنی از راه خوردن مواد غذائی و مایعات، خواب و... انرژی دریافت نموده و از طرف دیگر این انرژیهای دریافتی را مصرف و تخلیه مینماید. اگر این انرژیها در درون انسان متراكم شده و راه تخلیه خود را به صورت صحیح نیابند، ممكن استخود را به شكلهای گوناگون مثل انفجارات روانی، ناآرامیهای فردی و اجتماعی هیجانات كنترل نشده و همچنین اضطراب و ناآرامی نشان دهند.
ورزش كردن باعث میگردد كه این انرژیهای متراكم درونی انسان كه در زمان قدیم صرف كار و رفت و آمد و... میشد، در مسیری سالم و سازنده مصرف و تخلیه شود و تعادل درونی بین انرژیهای دریافتی و پرداختی برقرار و در نتیجه آرامش روانی بر وجود وی حاكم گردد. درنظر گرفتن این مسئله بخصوص درنوجوانان و جوانان كه دارای انرژی و جنب و جوش فراوانی میباشند بسیار مهم است. خود شما هم شاید حالت آرامش روانی توام بانشاطی را كه پس از یك ورزش كردن متعادل به انسان دست میدهد، تجربه كرده باشید و شاید یكی از علل این مطلب كه گفته میشود بیماریهای روانی بخصوص اضطراب وافسردگی در زمانهای قدیم كمتر از امروز بوده است، این بوده كه افراد آن روزگار دارای تحرك و فعالیتبدنی فراوان بودهاند و فرصتی برای ابتلاء به اضطراب و افسردگی نداشتهاند! امروزه كار درمانی یكی از شیوههای درمان بیماران روانی است، چرا كه كار كردن هم به مثابه نوعی ورزش كردن است كه موجب تخلیه انرژیهای درونی و بسیاری آثار مفید دیگر میشود.
ب) از راه ایجاد نشاط روحی. یكی از آثاری كه همه ورزشكاران درسخنان خود به آن اشاره میكنند، نشاطی است كه از طریق ورزش كردن نصیب انسان میشود. پرواضح است كه نشاط را با اضطراب و غم و اندوه و افسردگی سرسازگاری نبوده و آنها را از میان برخواهد داشت.
ج) گزارشاتی مبنی برتاثیر ورزش بر افزایش آزاد كردن آندروفینها در بدن وجود دارد. آندروفینها از مخدرهای درونی بدن انسان هستند كه دارای اثرات ضد درد آرامبخشی (Sedation) میباشند. نیز این مواد با اثرات خواب آوری خود در آرامش بخشی به افراد كمك میكنند.
د) از راه تغییر وضعیتبدن. بطور كلی حالت جسمی و وضعیتهای مختلفی كه جسم و بدن و حالات صورت انسان به خود میگیرد، هم نشانگری از حالات روانی او میباشد و هم براین حالات روانی دارای تاثیر بوده و زمینه تغییر آنها را فراهم میكند. (۲۰) شاید یكی از علل اینكه در روایات فرمودهاند هرگاه دچار غضب شدید، برخاسته و وضو بگیرید، همین مطلب باشد. تغییر با اضطراب بیان شده است. (۲۱) برای مثال گفته شده چارلز دیكنز هر وقت دچار ناكامی و اضطراب میشده، در خیابانها به قدم زدن میپرداخته است. (۲۲) ورزش كردن میتواند بعنوان یكی از راههای خوب و مفید تغییر وضعیتبدن و دور شدن از محیط و اندیشه اضطرابزا مطرح باشد.
ه) و بالاخره از راه تقویتحس اعتماد به نفس و احساس عزت نفس.
امروزه هر چه بیشتر میگذرد نسبتبه آثار جسمی و روانی ورزش توجه بیشتری نشان داده شده، آثار مفید ورزش بیشتر كشف میشود. برای مثال «در مطالعه اخیری كه در ژورنال اپیدمی شناسی آمریكا (American gournal to Epidemiology) به چاپ رسیده نشان داده شده كه افزایش مشاركت در برنامههای ورزشی، تمرینات بدنی و فعالیتهای جسمانی به شدت باكاهش علائم افسردگی (احساس اینكه زندگی بی ارزش است و یا برخورداری از یك روحیه ضعیف)، بی قراری و اضطراب (تنش و بی قراری بدن) و احساس كسالت (بی خوابی، احساس فرسودگی) همراه است». (۲۳)
خواب
خواب از نیازهای انسان است. تقریبا همه انسانها قسمتی از شبانه روز را به خواب اختصاص میدهند. خواب بخصوص خواب شبانه باعث
تجدید قوای جسمی و روانی شده و به انسان آرامش میبخشد چنانكه قرآن كریم فرمود:
«هو الذی جعل لكم اللیل لتسكنوا فیه» (۲۴) ; او خداوندی است كه شب را قرار داد تا در آن بیارامید.
امام صادق علیه السلام فرمودند: «النوم راحهٔ للجسد» (۲۵) ; خواب برای بدن مایه راحتی است.
مقدار نیاز خواب برای افراد و گروهها سنی مختلف بایكدیگر تفاوت دارد. بصورت كلی میتوان گفت مقدار خواب بین ۸ - ۶ ساعت میتواند نیاز یك فرد بزرگسال را برطرف كند. این مقدار قابل كاستن است هر چند كه این كاهش شاید برای بسیاری از افراد به مصلحت نباشد. اما افزایش بی دلیل خواب اقدامی است نابخردانه كه باعث اتلاف عمر آدمی شده و در روایات از آن نهی شده است چنانكه امام صادق علیه السلام فرمودند:
«كثرهٔ النوم مذهبهٔ للدین و الدنیا» (۲۶) ; پرخوابی تباه كننده دین و دنیای انسان است.پینوشتها:
۱) البته این مسئله كلی نبوده و بعضا بیماریها دارای اثرات مثبتی در روح و روان انسان هستند كه از جمله آنها میتوان به پاكی و طهارت آن از گناه و ازتقاء درجه و شدت وجودی اشاره كرد. این مسئله از مطالعه روایاتی كه درباره آثار بیماریها در افراد با ایمان آمده، فهمید میشود.
۲) برای مثال ن. ك. "طب الائمه"، علامه سید عبدالله شبر.
۳) بقره: ۲۴۷.
۴) عبس: ۲۴.
۵) درمان طبیعی، دكتر میشل موری، ترجمه دكتر عبدالرحیم گواهی، ص ۳۶۴.
۶) سنن النبیصلی الله علیه وآله، علامه طباطبائی;، ص ۱۷۲.
۷) ن.ك: اسلام ومقتضیات زمان، استاد شهید مطهری، ج ۲.
۸) مؤمنون، آیه ۵۱.
۹) غررالحكم.
۱۰) غررالحكم.
۱۱) میزان الحكمه، ج ۱، ص ۱۱۷.
۱۲) همان، ص ۱۱۸.
۱۳) ن. ك: دارو و درمان گیاهی، دكتر محمد صادق رجحان، ص ۹۲.
۱۴) درمان طبیعی، ص ۳۳۵.
۱۵) در روایات به این اثر ضد اضطراب گلابی اشاره شده است (طب الائمه ،ص ۴۷۴).
۱۶) بدیهی است كه منظور از مطالب بالا این نیست كه هر نوع اضطرابی رامیتوان بوسیله خوردن این مواد درمان كرد، بلكه بخشی از انواع مختلف این بیماری بوسیله آرامبخشهای فوق قابل رفع هستند. حجامت نیز از روشهای درمانی خوبی است كه در روایات وارده از ناحیه ائمه: و نیز در طب سنتی از آن و آثارش بسیار یاد شده است و بجاست كه متولیان امور بهداشتی و درمانی كشور بجای مبارزه بااین روش كه روز به روز در حال گسترش استبه اتخاذ یك برخورد منطقی و معقول باآن بپردازند.
۱۷) همان، ص ۳۵۰.
۱۸) ن. ك: ورزش در اسلام، حسین صبوری.
۱۹) میزان الحكمه، ج ۸، ص ۳۹۴.
۲۰) نك به: كلام جسم، جودی جمیز، ترجمه دكتر آرین ابوك.
۲۱) درآمدی به روانشناسی انسان، دكتر علی اكبر شعاری نژاد، ص ۱۴۶.
۲۲) همان.
۲۳) درمان طبیعی، ص ۴۰۰.
۲۴) یونس: ۶۷.
۲۵) میزان الحكمه، ج ۱، ص ۲۵۸.
۲۶) همان، ص
دكتر داود عرفانیفر
بسیاری از بیماریها بر روی جسم اثر سوء گذارده و از آنجا كه روح جسمانیهٔ الحدوث است میتوانند بر روح نیز اثر سوء گذارند. (۱) برای مثال بسیاری از بیماریهای جسمی دارای آثار غیر جسمی بوده و موجب بروز اختلالات روانی از جمله ایجاد اضطراب در انسان میگردند.
در دین به سلامتی جسمی و هر آنچه كه به آن مرتبط است اهمیت زیادی داده شده و دستورات زیادی در رابطه با عواملی كه سلامتی جسمی انسانها را به خطر میاندازند آورده شده است كه به عنوان نمونه میتوان به دستورات بهداشتی و پیشگیری كننده از بیماریها، توصیههای درمانی، دستور رجوع به طبیب درهنگام بیماری، ممنوعیت استفاده از موادی كه به بدن آسیب میرسانند و.... اشاره كرد. (۲)
در واقع، از آنجا كه انسان موجودی جسمانی و روحانی است و دین نیز برای هدایت و به كمال رساندن انسان آمده است، به هر دو بعد وجودی وی و سلامتی آنها توجه كافی را مبذول نموده و از توانائی و سلامت در هر دو بعد تمجید فرموده است چنانكه قرآن كریم درتوصیف طالوت كه از مردان الهی بوده میفرماید:
«و زاده بسطهٔ فی العلم والجسم» (۳) ;و خداوند علم و قدرت جسم او را وسعتبخشیده است.
درآیات و روایات وارده از ناحیه ائمه اطهارعلیهم السلام، دستورات وتوصیههای فراوانی درباره تغذیه، بهداشت، ورزش و تحرك جسمانی، خواب و استراحت، مسائل جنسی و... به ما رسیده است كه به پارهای از آنها در خلال بحث اشاره خواهیم كرد.
تغذیه
یكی از اختصاصات شاخص جسمانی انسان، مسئله خوردن وآشامیدن است كه از اهمیتبسزائی برخوردار است. تغذیه و نحوه آن ارتباط تنگاتنگی با سلامتی جسمی و در نتیجه سلامتی روانی دارد. در قرآن كریم در آیاتی به این مسئله اشاره شده و برای مثال فرموده شده:
«فلینظر الانسان الی طعامه» (۴) ; پس انسان باید كه به طعام خود بنگرد.
اساسا یك رژیم غذائی كامل و سالم باید بتواند كلیه نیازهای بدن به انواع مواد غذائی از قبیل نیاز به كربوهیدراتها، پروتئینها، چربیها، ویتامینها و مواد معدنی و آب را تامین نماید.
كربوهیدراتها بعنوان منبع اصلی تامین انرژی، پروتئینها برای حفظ ساختمان و كار نواحی مختلف بدن، ویتامینها و مواد معدنی و آب برای انجام كلیه فعالیتهای متابولیسمی بدن، سنتز و تاثیر هورمونها و... دارای كاربرد هستند. اگر بخواهیم به زبانی سادهتر مواد غذائی ضروری در یك رژیم غذائی مناسب را تقسیم بندی نمائیم، میتوانیم آنها را به چند گروه تقسیم كنیم:
الف) گروه شیر; شامل شیر، پنیر، بستنی، كره، خامه، ماست، و بقیه غذاهائی كه از شیر ساخته میشود.
ب) گروه گوشت; شامل گوشت قرمز (گوشت گاو، گوسفند، شتر و...)، گوشتسفید (گوشت مرغ و ماهی)، تخم مرغ، بقولات ومغزهای آجیلی بعنوان جایگزین.
ج) گروه میوه و سبزیها (دارای نقش بسیار مهم)
د) گروه نان و مواد آردی شكل (۵)
دریك رژیم غذائی متعادل باید از این چهار گروه حداقل یكی دو نمونه وجود داشته باشد و البته مسئله تنوع غذائی و این نكته كه هر ماده غذائی آثار مخصوص به خود را در بدن بجای میگذارد را نباید فراموش كرد. در همین باره به روایت زیر درباره نحوه تغذیه رسول اكرمصلی الله علیه وآله كه برترین الگوی انسانها در همه ابعاد هستند و بجهت اختصار تنها ترجمه آنرا در اینجا میآوریم، توجه فرمایید:
«آن جناب همه رقم غذا میل میكرد، خیار را با خرما میخورد ومحبوبترین میوهها پیش آن حضرت خربزه و انگور بود، هندوانه را با خربزه و گاهی با شكر و بسا با خرما میل میكرد - تا آنجا كه گوید - وقتی كه روزه میگرفت و مصادف ایام رسیدن رطب بود، فقط با آن افطار میكرد. اكثر اوقات انگور را دانه دانه میل میفرمود. پنیر میخورد - تا آنجا كه گوید - خرما میخورد و بعد آب مینوشید، اكثر غذای آن حضرت خرما با آب بود.
شیر و خرما و حلیم میخورد، محبوبتری غذاها پیش آن جناب گوشتبود، كدو را دوست داشت و به یك نوع آن كه دباء نامیده میشود علاقه داشت و از خوردنیهای سفره دستبه سوی آن دراز میكرد گوشت مرغ و گوشتحیوانات صحرائی و پرندگان و همچنین نان و روغن و سركه و كاسنی و ریحان كوهی و كلم میل میفرمود». (۶)
شیوه تغذیه این بالاترین انسانها درهمه زمانها ومكانها كه روایت فوق تنها گوشهای از آن است، میتواند الگوی خوبی برای همگان باشد.غذا، خوشمزه یا ضروری؟
متاسفانه عده زیادی از افراد بیش ازآنكه در فكر رفع نیازهای ضروری بدن از طریق مصرف غذاهای مناسب باشند، دراندیشه خوشمزگی و لذت بردن از غذا هستند. طعم خوراك هر چند از مسائلی است كه حتما باید درنظر گرفته شود، اما مسئله مهمتر آن است كه آیا این غذاها نقشی سودمند در رفع نیازهای واقعی بدن ایفاء میكنند یا خیر؟ تعدادی از غذاها هستند كه با وجود مزه عالی نه تنها سود چندانی ندارند بلكه مصرف دائم آنها میتواند به ایجاد انواع بیماریها منجر شود. مع الاسف با تغییر شیوه زندگی در دوران گسترش تكنولوژی و تبدیل زندگانی طبیعی به یك زندگی ماشینی و مصنوعی كه درآن، این انسانها هستند كه برای چرخاندن چرخه ماشین و تكنولوژی به دنبال آنها دوان دوان به نفس افتادهاند نه ماشینها برای اداره مطلوب زندگی انسان، مصرف این مواد كم یا بیخاصیتیا مضر روز به روز در حال افزایش میباشد و طبیعتا آثار سوء آن گریبانگیر جامعه انسانی شده و خواهد شد.
برخی از توصیههای غذایی در روایات
در فرهنگ قرآن وائمه اطهار علیهم السلام در باب تغذیه وخوراكیها و نحوه غذا خوردن نكات زیادی آمده است كه رعایت آنها باعث ایجاد یك سلامت جسمانی مطلوب در انسان خواهد شد و ما در اینجا به دو نكته از مهمترین آنها اشاره میكنیم:
اولین نكته حلال بودن غذاست. قبلا اشاره شد كه دستورات تشریعی دین، اعتباری محض نبوده بلكه براساس تكوین، تدوین شدهاند; یعنی باید و نبایدهای مطروحه در دین براساس هستها و نیستهائی است كه در متن هستی وجود دارد. به تعبیر فقهای عظام: «احكام تابع مصالح و مفاسد واقعی است». بنابراین اگر گفته میشود فلان غذا حلال است، این به معنای مفید بودن آن غذا برای جسم و روح است و اگر بیان میگردد كه ماده خاصی حرام است. این به معنای مضر بودن آن برای جسم و روح انسان است. البته عوامل دیگری در حكم به حلیت و حرمتیك چیز دخیل است كه ربط چندانی به بحث فعلی ماندارد. (۷) طبق این تفسیر حلیتیك ماده غذائی ارتباط مستقیمی با سلامت جسمی و روانی پیدا میكند و دارای یك اثر مثبت واقعی در جسم و روح انسان میباشد. قرآن كریم به این مسئله مهم و رابطه علی و معلولی بین مصرف غذای حلال و انجام اعمال صالح و مفید چنین اشاره میفرماید:
«یا ایها الرسل كلوا من الطیبات و اعملوا صالحا» (۸) ;ای رسولان ما از غذاهای پاكیزه و حلال متناول كنید و به اعمال نیكو بپردازید.
از این آیه میتوان چنین استنباط كرد كه بین از طیبات تغذیه كردن و انجام رفتارهای شایسته رابطه مستقیمی وجود دارد.
دومین توصیه مهم در باب غذا خوردن، توصیه به كم خوری و اجتناب از پرخوری است، در روایات برای كم خوری آنقدر آثار مفید مادی و معنوی ذكر شده كه انسان رامتعجب میكند، همانطور كه در متونی كه راجع به عرفان عملی بحث مینماید به این مسئله مهم اهمیت زیادی داده شده است. امیرمؤمنان علی علیه السلام فرمودند:
«قلهٔ الاكل یمنع كثیرا من اعلال الجسم». (۹) ;كم خوردن ازبروز بسیاری از بیماریهای جسمی جلوگیری میكند.
درباره اثرات معنوی و روانی آن نیز فرمودند: «من قل اكله صفی فكره» (۱۰) ; هركس كم بخورد، فكرش صفا ونورانیت پیدا میكند. و صفا و نورانیت فكر نعمتی است كه آنرا به هركس ندهند.
نیز در روایات از پرخوری و آثار سوء جسمی و روانی آن شدیدا مذمتشده ومومنان به پرهیز از آن توصیه شدهاند.
برای مثال رسول اكرمصلی الله علیه وآله فرمودند:
«ایاكم و البطنهٔ فانها مفسدهٔ للبدن و مورثهٔ للسقم و مكسلهٔ عن العبادهٔ» (۱۱) ; بپرهیز از پرخوری كه فاسد كننده بدن و موجب بیماری و كسل كننده از عبادت است.
و هم فرمودند: «لا یدخل ملكوت السماوات والارض من ملا بطنه» (۱۲) ; به ملكوت آسمانها و زمین (و مقامات بلند معنوی) راه پیدا نمیكند كسی كه شكمش پر باشد.
و این عدم راهیابی به معنای توقف در رشد و شكوفائی و به منزله حركتبه سوی حیوانات و دور شدن از مسیر انسانیت است.
گیاههای دارویی آرامشبخش
در طب سنتی كه اساس آن را درمان با داروهای گیاهی و برخی مواد غذائی طبیعی تشكیل میدهد، به مسئله اضطراب وناآرامی توجه شده و بررسی هائی صورت گرفته و برپایه آنها داروهای گیاهی معینی به عنوان آرامبخش و مسكن اعصاب وروان معرفی شده است. (۱۳) یكی از این داروها كه از قدیم در طب سنتی ایران به عنوان آرامشبخش به كار میرفته و بررسیهای علمی اخیر صحت آرامبخش بودن آن و مزیت نسبی آن نسبتبه «بنزو دیازپینها» (دیازپام، اگزازپام، كلونازپام و...) را تائید مجدد نموده است، سنبل الطیب یا والریان (Valerian) میباشد (۱۴) . این بررسیها نشان داده كه این دارو در رفع بیخوابی ونیز برطرف كردن اضطراب موثر بوده بدون اینكه حالتخماری را كه از عوارض جانبی آزار دهنده داروهای ضد اضطرابی چون دیازپام، فلورازپام، كلونازپام و... است راداشته باشد. نحوه مصرف این دارو به شرح زیر است: مقدار ۵ گرم ریشه سنبل الطیب را در ۲ لیوان آب جوش دم كرده بزرگسالان صبح و ظهر و عصر شب یك استكان با كمی قند تناول نمایند (كودكان نسبتبه سنشان كمتر) یااینكه ۲-۱ گرم ریشه خشك آن را به صورت چای دم نموده و ۳۰ تا ۴۰ دقیقه قبل از رفتن به رختخواب مصرف نمایند (برای رفع بی خوابی).از دیگر داروهای گیاهی آرامبخش میتوان به روغن بادام شیرین (Almond oil) ، گشنیز (Coriander) ، فندق ( (۱۵) (Pear) اشاره كرد كه مقدار و شیوه مصرف آنها در كتب مربوط آمده است. (۱۶)
مختصر آنكه تغذیه مناسب یكی از عوامل مهم در تامین سلامتی جسمی بوده و به نحو غیر مستقیم به سلامت روانی نیز كمك مینماید و نباید در پیشگیری و درمان معضلات روانی این عامل مهم را فراموش كرد.
ورزش
امروز درباره ضرورت ورزش و نقش آن در تامین سلامت جسمی آنقدر مطلب گفته ونوشته شده است كه دیگر ضرورت چندانی ندارد كه ما در اینجا به توضیح اهمیت این عمل بپردازیم و تنها به آثار ورزش در ارتباط با اثر آرامبخشی آن اشاره میكنیم. اما قبل از آن باید بدانیم كه در اسلام به ورزش و تحرك داشتن و دوری از كسالت و تنبلی اهمیت فوق العادهای داده شده و این دین همه مومنان را به تامین قدرت در قوای جسمی و هم نظامی تشویق فرموده است. همه پیامبران واولیاء الهی ازنظر جسمی دارای قدرت و تحرك و پویائی بوده و حتی یك نفر از آنها نبوده است كه در این جنبه ضعیف باشد. برای مثال رسول اكرمصلی الله علیه وآله آنقدر قدرت جسمانی داشتهاند كه علیعلیه السلام میفرماید هرگاه كار جنگ شدت میگرفت، مابه آن حضرت پناه میبردیم. قدرت جسمانی امیرمؤمنانعلیه السلام كه در این جهت نیز مقتدای همه پهلوانان بوده و هستند آنقدر بوده كه هیچ جنگاوری به جنگ ایشان نیامد مگراینكه شكستخورد. قدرت بدنی حضرت موسیعلیه السلام آنقدر زیاد بود كه تنها با یك مشت فردی را به هلاكت رساندند.
اولیاء دین همواره ورزش و تحرك را تشویق و حتی گاهی خود ترتیب مسابقات ورزشی متناسب باآن زمان را میدادند و گاهی خود نیز دراین مسابقات شركت میفرمودند. (۱۷) تشویق به انجام ورزش اسب دوانی، تیراندازی، شنا، شمشیربازی، پیاده روی، ورزشهای رزمی مختص آن زمان و مكان، از جمله كارهائی بوده است كه رسول اكرمصلی الله علیه وآله و ائمه اطهارعلیه السلام در طول زندگی خود آن را انجام داده و خود نیز در آنها پیشقدم بودهاند. (۱۸) دستور كلی دین در دین باره این است كه: «ایاك و الضجر و الكسل فانهما یمنعان حظك من الدنیا و الآخرهٔ (۱۹) ; بپرهیز از بیحوصلگی و كسالت كه این دو تورا از بهرهگیری از دنیا و آخرت محروممی كنند.
ورزش و آرامش روانی
ورزش از چند طریق باعث ایجاد آرامش در انسان میگردد:
الف) از طریق تخلیه انرژیهای درونی. انسان در ارتباط با محیط بصورت دائمی دارای تبادلات انرژی میباشد. یعنی از راه خوردن مواد غذائی و مایعات، خواب و... انرژی دریافت نموده و از طرف دیگر این انرژیهای دریافتی را مصرف و تخلیه مینماید. اگر این انرژیها در درون انسان متراكم شده و راه تخلیه خود را به صورت صحیح نیابند، ممكن استخود را به شكلهای گوناگون مثل انفجارات روانی، ناآرامیهای فردی و اجتماعی هیجانات كنترل نشده و همچنین اضطراب و ناآرامی نشان دهند.
ورزش كردن باعث میگردد كه این انرژیهای متراكم درونی انسان كه در زمان قدیم صرف كار و رفت و آمد و... میشد، در مسیری سالم و سازنده مصرف و تخلیه شود و تعادل درونی بین انرژیهای دریافتی و پرداختی برقرار و در نتیجه آرامش روانی بر وجود وی حاكم گردد. درنظر گرفتن این مسئله بخصوص درنوجوانان و جوانان كه دارای انرژی و جنب و جوش فراوانی میباشند بسیار مهم است. خود شما هم شاید حالت آرامش روانی توام بانشاطی را كه پس از یك ورزش كردن متعادل به انسان دست میدهد، تجربه كرده باشید و شاید یكی از علل این مطلب كه گفته میشود بیماریهای روانی بخصوص اضطراب وافسردگی در زمانهای قدیم كمتر از امروز بوده است، این بوده كه افراد آن روزگار دارای تحرك و فعالیتبدنی فراوان بودهاند و فرصتی برای ابتلاء به اضطراب و افسردگی نداشتهاند! امروزه كار درمانی یكی از شیوههای درمان بیماران روانی است، چرا كه كار كردن هم به مثابه نوعی ورزش كردن است كه موجب تخلیه انرژیهای درونی و بسیاری آثار مفید دیگر میشود.
ب) از راه ایجاد نشاط روحی. یكی از آثاری كه همه ورزشكاران درسخنان خود به آن اشاره میكنند، نشاطی است كه از طریق ورزش كردن نصیب انسان میشود. پرواضح است كه نشاط را با اضطراب و غم و اندوه و افسردگی سرسازگاری نبوده و آنها را از میان برخواهد داشت.
ج) گزارشاتی مبنی برتاثیر ورزش بر افزایش آزاد كردن آندروفینها در بدن وجود دارد. آندروفینها از مخدرهای درونی بدن انسان هستند كه دارای اثرات ضد درد آرامبخشی (Sedation) میباشند. نیز این مواد با اثرات خواب آوری خود در آرامش بخشی به افراد كمك میكنند.
د) از راه تغییر وضعیتبدن. بطور كلی حالت جسمی و وضعیتهای مختلفی كه جسم و بدن و حالات صورت انسان به خود میگیرد، هم نشانگری از حالات روانی او میباشد و هم براین حالات روانی دارای تاثیر بوده و زمینه تغییر آنها را فراهم میكند. (۲۰) شاید یكی از علل اینكه در روایات فرمودهاند هرگاه دچار غضب شدید، برخاسته و وضو بگیرید، همین مطلب باشد. تغییر با اضطراب بیان شده است. (۲۱) برای مثال گفته شده چارلز دیكنز هر وقت دچار ناكامی و اضطراب میشده، در خیابانها به قدم زدن میپرداخته است. (۲۲) ورزش كردن میتواند بعنوان یكی از راههای خوب و مفید تغییر وضعیتبدن و دور شدن از محیط و اندیشه اضطرابزا مطرح باشد.
ه) و بالاخره از راه تقویتحس اعتماد به نفس و احساس عزت نفس.
امروزه هر چه بیشتر میگذرد نسبتبه آثار جسمی و روانی ورزش توجه بیشتری نشان داده شده، آثار مفید ورزش بیشتر كشف میشود. برای مثال «در مطالعه اخیری كه در ژورنال اپیدمی شناسی آمریكا (American gournal to Epidemiology) به چاپ رسیده نشان داده شده كه افزایش مشاركت در برنامههای ورزشی، تمرینات بدنی و فعالیتهای جسمانی به شدت باكاهش علائم افسردگی (احساس اینكه زندگی بی ارزش است و یا برخورداری از یك روحیه ضعیف)، بی قراری و اضطراب (تنش و بی قراری بدن) و احساس كسالت (بی خوابی، احساس فرسودگی) همراه است». (۲۳)
خواب
خواب از نیازهای انسان است. تقریبا همه انسانها قسمتی از شبانه روز را به خواب اختصاص میدهند. خواب بخصوص خواب شبانه باعث
تجدید قوای جسمی و روانی شده و به انسان آرامش میبخشد چنانكه قرآن كریم فرمود:
«هو الذی جعل لكم اللیل لتسكنوا فیه» (۲۴) ; او خداوندی است كه شب را قرار داد تا در آن بیارامید.
امام صادق علیه السلام فرمودند: «النوم راحهٔ للجسد» (۲۵) ; خواب برای بدن مایه راحتی است.
مقدار نیاز خواب برای افراد و گروهها سنی مختلف بایكدیگر تفاوت دارد. بصورت كلی میتوان گفت مقدار خواب بین ۸ - ۶ ساعت میتواند نیاز یك فرد بزرگسال را برطرف كند. این مقدار قابل كاستن است هر چند كه این كاهش شاید برای بسیاری از افراد به مصلحت نباشد. اما افزایش بی دلیل خواب اقدامی است نابخردانه كه باعث اتلاف عمر آدمی شده و در روایات از آن نهی شده است چنانكه امام صادق علیه السلام فرمودند:
«كثرهٔ النوم مذهبهٔ للدین و الدنیا» (۲۶) ; پرخوابی تباه كننده دین و دنیای انسان است.پینوشتها:
۱) البته این مسئله كلی نبوده و بعضا بیماریها دارای اثرات مثبتی در روح و روان انسان هستند كه از جمله آنها میتوان به پاكی و طهارت آن از گناه و ازتقاء درجه و شدت وجودی اشاره كرد. این مسئله از مطالعه روایاتی كه درباره آثار بیماریها در افراد با ایمان آمده، فهمید میشود.
۲) برای مثال ن. ك. "طب الائمه"، علامه سید عبدالله شبر.
۳) بقره: ۲۴۷.
۴) عبس: ۲۴.
۵) درمان طبیعی، دكتر میشل موری، ترجمه دكتر عبدالرحیم گواهی، ص ۳۶۴.
۶) سنن النبیصلی الله علیه وآله، علامه طباطبائی;، ص ۱۷۲.
۷) ن.ك: اسلام ومقتضیات زمان، استاد شهید مطهری، ج ۲.
۸) مؤمنون، آیه ۵۱.
۹) غررالحكم.
۱۰) غررالحكم.
۱۱) میزان الحكمه، ج ۱، ص ۱۱۷.
۱۲) همان، ص ۱۱۸.
۱۳) ن. ك: دارو و درمان گیاهی، دكتر محمد صادق رجحان، ص ۹۲.
۱۴) درمان طبیعی، ص ۳۳۵.
۱۵) در روایات به این اثر ضد اضطراب گلابی اشاره شده است (طب الائمه ،ص ۴۷۴).
۱۶) بدیهی است كه منظور از مطالب بالا این نیست كه هر نوع اضطرابی رامیتوان بوسیله خوردن این مواد درمان كرد، بلكه بخشی از انواع مختلف این بیماری بوسیله آرامبخشهای فوق قابل رفع هستند. حجامت نیز از روشهای درمانی خوبی است كه در روایات وارده از ناحیه ائمه: و نیز در طب سنتی از آن و آثارش بسیار یاد شده است و بجاست كه متولیان امور بهداشتی و درمانی كشور بجای مبارزه بااین روش كه روز به روز در حال گسترش استبه اتخاذ یك برخورد منطقی و معقول باآن بپردازند.
۱۷) همان، ص ۳۵۰.
۱۸) ن. ك: ورزش در اسلام، حسین صبوری.
۱۹) میزان الحكمه، ج ۸، ص ۳۹۴.
۲۰) نك به: كلام جسم، جودی جمیز، ترجمه دكتر آرین ابوك.
۲۱) درآمدی به روانشناسی انسان، دكتر علی اكبر شعاری نژاد، ص ۱۴۶.
۲۲) همان.
۲۳) درمان طبیعی، ص ۴۰۰.
۲۴) یونس: ۶۷.
۲۵) میزان الحكمه، ج ۱، ص ۲۵۸.
۲۶) همان، ص
دكتر داود عرفانیفر
منبع : بنياد انديشه اسلامي
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست