سه شنبه, ۹ بهمن, ۱۴۰۳ / 28 January, 2025
مجله ویستا
بانوی مدفون در دمشق
روستای «راویه» - در حوالی دمشق - اکنون وسعت یافته و به آن منطقه «سیده زینب» میگویند. امامزادهای معتبر با سابقهای کهن، در آنجا است که از قدیم، نام و مشخصات او مورد اختلاف بوده است. عدهای تأکید دارند که این مزار به حضرت زینب کبرا(س) اختصاص دارد و عدهای دیگر نپذیرفتهاند. معمولاً دسته دوم در مورد شخصیت واقعی او اظهارنظر نکردهاند.
● امکلثوم در دمشق
بنا بر اسناد تاریخی، شخص مدفون در سوریه امکلثوم است. متون تاریخی کهن را که حکایت از این امر دارند، پی میگیریم:
ابن عساکر(م۵۶۱ق) هنگام ذکر مساجد دمشق مینویسد:
مسجد راویهٔ مستجد علی[قبر ]امکلثوم. و امکلثوم هذه لیست بنت رسول اللَّه(ص) التی کانت عند عثمان؛ لأن تلک ماتت فی حیاهٔ النبی(ص) و دفنت بالمدینهٔ و لا هی امکلثوم بنت علی من فاطمهٔ التی تزوجها عمر بنالخطاب(رض) لأنها ماتت هی و ابنها زید بنعمر بالمدینهٔ فی یوم واحد و دفنا بالبقیع. و إنما هی امرأهٔ من أهل البیت سمّیت بهذا الاسم و لایحفظ نسبها؛(۳)
مسجد راویه بر قبر امکلثوم است. این امکلثوم دختر رسول خدا(ص) نیست که همسر عثمان بود؛ زیرا او در زمان حیات پیامبر(ص) از دنیا رفت و در مدینه دفن گردید. همچنین دختر علی(ع) از فاطمه(س) نیست که عمر بنخطاب با او ازدواج کرد؛ زیرا او و پسرش زید بنعمر در مدینه و در یک روز در گذشتند و در بقیع مدفون گردیدند. این شخص زنی از اهل بیت به نام امکلثوم است که نسبش حفظ نشده است.
ابوالحسن علی بنابیبکر هروی(م۶۱۱ق) نوشته است:
راویهٔ قریهٔ من أعمالها بها قبر امکلثوم؛(۴)
راویه روستایی در اطراف دمشق است و در آن قبر امکلثوم است.
ابوالحسین محمد بناحمد بنجبیر(م۶۱۴ق) در سفرنامهاش مینویسد:
من مشاهد أهل البیت - رضی اللَّه عنهم - مشهد أمکلثوم ابنهٔ علی بنأبیطالب - رضی اللَّه عنهما - و یقال لها: زینب الصغری. و امکلثوم کنیهٔ أوقعها علیها النبی - صلیاللَّه علیه و سلم - لشبهها بابنته امکلثوم - رضیاللَّه عنها - و اللَّه أعلم بذلک.
و مشهدها الکریم بقریهٔ قبلی البلد یعرف براویهٔ علی مقدار فرسخ و علیه مسجد کبیر و خارجه مساکن و له أوقاف. و أهل هذه الجهات یعرفونه بقبر الستّ امکلثوم. مشینا إلیه و بتْنا به و تبرکنا برؤیته؛(۵)
از جمله زیارتگاههای اهل بیت(ع) مزار امکلثوم دختر علی بنابیطالب است و به او زینب صغرا میگویند. امکلثوم کنیهای است که پیامبر(ص) بر او نهاد؛ زیرا او شباهت زیادی به امکلثوم دختر پیامبر(ص) داشت. خداوند به این امر آگاهتر است.
بارگاه گرامی او در روستایی معروف به راویه در یک فرسخی شهر است. مسجد بزرگی بر آن بنا گردیده و خانههایی بیرون آن است و دارای موقوفاتی میباشد. مردم آنجا آن را قبر ستّ امکلثوم میشناسند. آنجا رفتیم و بیتوته کردیم و متبرک به زیارت آن شدیم.
▪ چند نکته در مورد سخن ابنجبیر:
الف) در عصر او شخص مدفون در میان مردم معروف به امکلثوم دختر امام علی(ع) بوده است.
ب) طبق نقل او مادر امکلثوم، حضرت زهرا(س) است؛ زیرا در زمان حیات پیامبر(ص)، امام علی(ع) همسری غیر از حضرت زهرا(س) نداشت.
ج) جمله «واللَّه أعلم بذلک» تردید ابنجبیر نسبت به شنیدهها را نشان میدهد.
د) امام علی(ع) از حضرت زهرا(س) دو دختر به نامهای زینب کبرا و امکلثوم داشته و بعضی امکلثوم را زینب صغرا نامیدهاند. مراد ابنجبیر از زینب صغرا دختر دوم امام علی(ع) است نه زینب کبرا قهرمان کربلا. اگر مراد او زینب کبرا بود عادتاً به روشنی آن را بیان میکرد.
یاقوت حموی(م۶۲۴ق) در معجم البلدان ذیل «راویه» مینویسد:
قریهٔ من غوطهٔ دمشق بها قبر امکلثوم؛
راویه روستایی در غوطه دمشق است که قبر امکلثوم آنجا میباشد.
عزّالدین محمد بنعلی معروف به ابن شداد(م۶۸۴ق) مینویسد:
راویهٔ بها قبر امکلثوم؛(۶)
در راویه قبر امکلثوم است.
عمادالدین حسن بنعلی طبری تألیف کتاب کامل بهایی را در سال ۶۷۵ق به پایان رساند. وی مینویسد:
روایت آمد که امکلثوم خواهر امام حسین(ع) در دمشق متوفا شد.(۷)
- ابوعبداللَّه محمد بنعبداللَّه بطوطه (م ۷۷۰ق) مینویسد:
بقریهٔ قبلی البلد(أی دمشق) و علی فرسخ منها مشهد امکلثوم بنت علی بنأبیطالب من فاطمهٔ - علیهم السلام - و یقال: إن اسمها زینب و کنّاها النبی - صلی اللَّه علیه و سلم - امکلثوم لشبهها بخالتها امکلثوم بنت رسول اللَّه - صلیاللَّه علیه و سلم - و علیه مسجد کبیر و حوله مساکن و له أوقاف. یسمّیه أهل دمشق قبر الستّ امکلثوم؛(۸)
در روستایی در یک فرسخی دمشق مزار امکلثوم دختر علی بنابیطالب(ع) و فاطمه(س) است. میگویند: نام او زینب است و کنیه «امکلثوم» را پیامبر(ص) بر او نهاد؛ زیرا او شباهت به خالهاش امکلثوم دختر پیامبر(ص) داشت.
بر مزار او مسجد بزرگی بنا گردیده و خانههایی در اطراف آن است و دارای موقوفاتی میباشد. اهل دمشق آن را قبر ستّ امکلثوم مینامند.
عبارت فوق، شباهت زیادی به سفرنامه ابنجبیر دارد که عین آن گذشت. ظاهراً چنین عبارتی در واقع نقل سخن ابنجبیر است. به فرض که گفته خود او باشد کلمه «یقال» تردید ابنبطوطه را به صحت این امر نشان میدهد.
بنا به گفته محمد حسنین سابقی از کتاب دستنویس سید عبدالرزاق مقرّم (م۱۳۹۱ق)، املاکی در سال ۷۶۸ق توسط سیدحسین موسوی وقف مرقد حضرت زینب در دمشق شد. بخشی از عبارت وقفنامه در مورد مصرف اموال وقفی چنین است:
... التی شرفت بقبرها قریهٔ راویهٔ شقیقهٔ السبطین و بضعهٔ البضعهٔ المحمدیهٔ و الجوهرهٔ الأحمدیهٔ الفاطمیهٔ العلویهٔ و رابطهٔ عقد التولیهٔ السرمدیهٔ من خصّها اللَّه تعالی بالکرامهٔ الأبدیهٔ السیدهٔ الجلیلهٔ امکلثوم زینب الکبری بنت أسد اللَّه الغالب الإمام الجلیل أمیرالمؤمنین أبیالحسنین علی بنأبیطالب - کرم اللَّه وجهه - ...؛(۹)
... بانویی که روستای راویه به برکت قبرش شرافت یافته، خواهر سبطین و پاره تن حضرت محمد(ص) و گوهر احمد و فاطمه و علی(ع)، و رابطه تولیت همیشگی، کسی که خداوند به او کرامت ابدی داده، سیده جلیله امکلثوم زینب کبرا دختر اسداللَّه الغالب امام علی بنابیطالب(ع)... .
در عبارت فوق در عین حال که تصریح شده شخص مدفون امکلثوم است اما آن، کنیه زینب کبرا دانسته شده است.
با توجه به اینکه سیدحسن موسوی زینب را ملقب به «کبرا» کرده، میتوان گفت: بر اساس نقلهای رسیده، او نخستین کسی است که بدون تردید مزار واقع در دمشق را متعلق به زینب کبرا دانسته است و از آن به بعد این مزار را به زینب کبرا نسبت دادند.
اما شخصیت علمی واقف برای ما نامعلوم است. چه بسا او از عوام ثروتمند بوده است و حتی میتوان احتمال داد او سواد خواندن و نوشتن نداشته و کاتب، این مزار را به زینب کبرا نسبت داده است. تأییدیه و گواهی علمای شام در حاشیه وقفنامه به معنای این است که وقف بر اساس موازین شرعی صورت گرفته نه اینکه انتساب قبر را تأیید کردهاند.
در قرن نهم به بعد بعضی مورخان مرقد زینب کبرا را در دمشق ثبت کردند و در عین حال نتوانستند نام یا کنیه امکلثوم را از مزار بردارند و او را «امکلثوم زینب» معرفی کردند. به عبارتی دیگر امکلثوم را کنیه زینب دانستند. جناب آقای محمدهادی خالقی میگوید: سال ۱۳۵۷ یا ۱۳۵۶ ش در سفر به سوریه، مشاهده کردم که بارگاه جدید را ساخته بودند و پیش از افتتاح، بخشی از بنای قبلی باقی مانده بود. بر ساختمان پیشین چنین نوشته شده بود: مقام السیدهٔ امکلثوم بنت علی(ع).
بنا بر آنچه گذشت، تا قبل از قرن هشتم در منابع تاریخی، شخص مدفون امکلثوم ضبط شده است، اما از قرن هشتم به بعد او را زینب کبرا دانستند.
اگر ثابت شود امکلثوم کنیه حضرت زینب نیست، نمیتوان پذیرفت که مزار آن حضرت در دمشق است. ما در مقاله «امکلثوم در کربلا» به تفصیل تبیین کردیم که امکلثوم کنیه آن حضرت نیست و در مقاله «مرقد حضرت زینب(س)» ثابت کردیم که شخص مدفون در دمشق، زینب کبرا نیست از تکرار آن مطالب خودداری میکنیم.
در کتاب کامل بهایی (پایان تألیف ۶۷۵ق) آمده است که وقتی اسیران از کربلا به دمشق رسیدند تا از آنجا به مدینه بروند، امکلثوم در گذشت و بیتردید مراد نویسنده، زینب کبرا نیست؛ زیرا آن حضرت از دمشق خارج و به مدینه رسید. بنابراین شخص مدفون در دمشق امکلثوم خواهر حضرت زینب و امام حسین(ع) است. عبارت کامل بهایی چنین است:
پس یزید امام زینالعابدین را خواند و پیش خود بنشاند و استمالتهای بسیار کرد و گفت: لعنت بر پسر مرجانه باد. اگر من صاحب پدر تو بودمی نمیگذاشتمی که کار بدین مقام رسیدی و آنچه او از من خواستی بدادمی و حاجت او روا کردمی و لیکن قضا گذشت. باید که چون به مدینه رسی هر کار و حاجتی که باشد، بنویس.
و امام را خلعت بداد و زنان را تشریفها فرستاد و لیکن گویند که اهل بیت هیچ قبول نکردند.
و روایت آمد که امکلثوم خواهر امام حسین(ع) در دمشق متوفا شد. یزید عمر بنخالد قرشی را بخواند و گویند: نعمان بشیر را و عمر مؤمن بود و اعتقاد پنهان داشتی و سیصد مرد بدو داد و گفت: این کودک و عورات را به مدینه رسان باید که به شب راه روی نه به روز تا ایشان را نه بینی و چون فرود آیی دور باشی. عمر بنخالد شرایط قبول کرد و ایشان را به سلامتی به مدینه رسانید.
چون به مدینه رسیدند، مردان و زنان با نوحه و زاری استقبال کردند و مدتی تعزیت حسین داشتند.(۱۰)
● مدفن امکلثوم در بقیع
▪ اشکال: نقل ابنعساکر(م۵۶۱ق) حکایت از آن دارد که امکلثوم دختر امام علی(ع) در بقیع مدفون است:
... امکلثوم بنت علی من فاطمهٔ التی تزوجها عمر بن الخطاب (رض) لأنها ماتت هی و ابنها زید بنعمر بالمدینهٔ فی یوم واحد و دفنا بالبقیع(۱۱)
... عمر بنخطاب با امکلثوم دختر علی(ع) از فاطمه(س) ازدواج کرد. او و پسرش زید بنعمر در مدینه و در یک روز در گذشتند و در بقیع مدفون گردیدند.
اخبار متعدد دیگر را در مقاله «امکلثوم در کربلا» (ص۱۹ و ۲۰) ذکر کردیم که نشان میدادند امام حسن(ع) و امام حسین(ع) بر جنازه امکلثوم نماز خواندند و این ظهور در آن دارد که او در مدینه از دنیا رفت. هر چند در آنها بقیع به عنوان محل دفن ذکر نشده اما عادتاً در بقیع دفن شده است و دست کم جنازه را به دمشق نبردهاند.
امام علی(ع) دو دختر با نام یا با کنیه امکلثوم داشته است: یکی امکلثوم کبرا که مادرش حضرت فاطمه(س) بود؛ او پیش از عاشورا از دنیا رفت و دیگری امکلثوم صغرا که مادرش کنیز بود و این امکلثوم صغرا در کربلا حضور داشت.
شخص مدفون در بقیع امکلثوم کبرا است و به نظر ما مزاری که در دمشق به حضرت زینب نسبت میدهند در واقع به خواهر او امکلثوم صغرا اختصاص دارد.
ـ توضیحی بر سخن ابنعساکر
چگونه میتوان سخن ابنعساکر در ابتدای مقاله را توجیه کرد که تصریح داشت شخص مدفون در دمشق دختر امام علی(ع) نیست؟
عبارت او به روشنی نشان میدهد که این سخن، برداشت شخص او است و نقل تاریخی نیست. دلیل او بر اینکه امکلثوم دختر امام علی(ع) از حضرت فاطمه(س) در دمشق مدفون نیست آن است که او در بقیع دفن شد. اما او به این نکته توجه نداشته که امام علی(ع) دو دختر به نام امکلثوم داشته است. ما هم با این بخش از سخن او موافقیم که دختر حضرت زهرا(س) در دمشق مدفون نیست اما نمیپذیریم که دختر امام علی(ع) در آنجا نباشد.
بعید نیست آن عده از کسانی که نام امام علی(ع) را به عنوان پدر امکلثوم در دمشق ذکر نکردهاند، دچار اشتباه ابنعساکر شدهاند. آنان چون میدانستهاند که دختر حضرت زهرا(س) در مدینه مدفون است، پذیرش اینکه امکلثوم دختر امام علی در دمشق باشد برایشان دشوار بوده است، اما توجه نداشتهاند که امام(ع) از همسر دیگر نیز دختری به همین نام داشته است.
همچنین ابنجبیر که امکلثوم را دختر امام علی(ع) و مادر او را حضرت زهرا(س) معرفی کرده، شاید به این دلیل بوده که توجه نداشته امام علی(ع) از همسری دیگر نیز دختری به نام امکلثوم داشته است. چه بسا مردمی دیگر و حتی ساکنان راویه نیز دچار چنین اشتباهی بودهاند.
● ذیلی بر مقاله مرقد حضرت زینب(س)
در آن مقاله پس از بررسی هر سه مکانی که گفته میشود مرقد آن حضرت در آنجا است (مصر و دمشق و مدینه) به این نتیجه رسیدم که هیچ کدام از مکانها معتبر نیستند و هیچ کدام را ترجیح ندادم. پس از نشر آن مقاله، مدینه را ترجیح دادم هر چند دلیلی قاطع در این زمینه وجود ندارد. دلیل این ترجیح آن است که:
الف) شخصیتی مانند زینب کبرا(س) وقتی از مدینه خارج میشود و به سرزمین دیگر میرود، نفس مهاجرت او و نیز ورودش به سرزمین دیگر، ایجاد سر و صدا میکند به گونهای که ثبت در تاریخ را به دنبال دارد. بعید نیست دفن او در مدینه سبب شده که تحتالشعاع شخصیتهای بزرگ دیگر قرار گیرد و مزار او مخفی شده باشد.
ب) ائمه اطهار(ع) به مزار امامان و امامزادگان به عنوان شعائر شیعه مینگریستند و مردم را به زیارت آنها تشویق میکردند؛ مانند مزار حضرت معصومه(س) و حضرت عبدالعظیم(ع). اگر این امامزادگان در بقیع دفن شده بودند، بعید است زیارت آنها این همه مورد تأکید قرار میگرفت. محققی که اخبار سفارش به زیارت امامان(ع) را بررسی کرده بود میگفت: حجم اخبار در مورد فضیلت زیارت امام حسین(ع) بیش از امامان دیگر است و پس از او امام علی(ع) و بعد از آن حضرت، زیارت امام رضا(ع) سفارش شده است. به نظر میرسد علت اصلی این همه سفارش به زیارت امام رضا(ع) دور بودن او از مرکز اسلامی بوده است.
بعید نیست علت نرسیدن خبری در مورد فضیلت زیارت حضرت زینب(س) این بوده که وی در بقیع دفن شده است و اگر در جای دیگر بود، به شیعیان سفارش میکردند که به زیارت او بروند تا به صورت پایگاهی جهت تقویت تشیع در آید.
به هر حال از میان سه مکانی که به عنوان مدفن زینب کبرا ذکر میکنند، مدینه قابل تقویت است. ناگفته نماند، باور اینکه مزار زینب کبرا(س) در هیچ کتابی ثبت نشده باشد، دشوار است. بسیاری از کتابها هنوز به صورت خطی باقی ماندهاند و نیز معمولاً کتابهای چاپی دم دست مورد مراجعه قرار میگیرند. به نظرم اگر جستجوی کاملتری صورت گیرد میتوان به حقیقت امر دست یافت.
● ذیلی بر مقاله امکلثوم در کربلا
در آنجا نشان دادم که امام علی(ع) دو دختر با نام یا با کنیه امکلثوم داشته است. یکی از امکلثوم کبرا که مادرش حضرت فاطمه(س) بود و دیگری امکلثوم صغرا که مادرش کنیز بود. با اینکه قرائن قابل اعتمادی وجود دارد که امکلثوم کبرا پیش از عاشورا درگذشت و امکلثومی که در کربلا حضور داشت امکلثوم صغرا است، اما چون این نظریه را در جایی ندیده بودم، در پایان صرفاً به صورت احتمال آن را مطرح کردم. اما پس از نگارش مقاله به سخنی از عاشوراپژوه برجسته، مرحوم حجتالاسلام محمدابراهیم آیتی در این باره برخوردم که قابل توجه است:
«این امکلثوم (امکلثوم حاضر در کربلا) دختر امیرالمؤمنین است اما نه از حضرت زهرا، امکلثوم که نامش زینب صغرا است او از حضرت زهرا(ع) است و بنا بر روایت کلینی و شیخ طوسی و مرحوم طبرسی، عمر بنخطاب او را به فشار و کشمکش زیادی در زمان خلافتش به تزویج خود در آورد و بعد از او در مدینه در اثر آوار از دنیا رفت. و این امکلثوم را که در کربلا حاضر بود امکلثوم صغرا گویند و مادرش امولد بود.»(۱۲)
● نتیجه
الف) امامزاده مدفون در نزدیکی دمشق، از امامزادگان معتبر است.
ب) در کتابهای قابل اعتماد، شخص مدفون، حضرت امکلثوم معرفی شده است.
ج) کنیه حضرت زینب کبرا، امکلثوم نیست و به نظر ما بعید است که شخص مدفون در دمشق حضرت زینب باشد.
د) بر اساس منابع تاریخی، امکلثومی که در آنجا مدفون است دختر امام علی(ع) میباشد.
ه) امکلثومی که مادرش حضرت زهرا(س) بود پیش از حادثه عاشورا درگذشت و در بقیع به خاک سپرده شد.
و) امکلثوم مدفون در دمشق، مادرش کنیز بود و در حادثه کربلا حضور داشت. او در میان اسیران، از کربلا بازگشت و وقتی به دمشق رسیدند درگذشت و در همین مکانی که به حضرت زینب نسبت میدهند، مدفون گردید.
سیدحسن فاطمی
۱) ر.ک: مجله پیام زن، آذر ۱۳۸۳، ش۱۵۳.
۲) ر.ک: مجله پیام زن، بهمن ۱۳۸۴، ش۱۶۷.
۳) تاریخ مدینهٔ دمشق، ج ۲، ص ۳۰۹ - ۳۱۰.
۴) الاشارات الی معرفهٔ الزیات، ص۱۲.
۵) رحلهٔ ابنجبیر، ص۲۲۸.
۶) الاعلاق الخطیره، تحقیق سامی دهان، مجلد مربوط به دمشق، ص ۱۸۲.
۷) کامل بهایی، ص۳۰۲.
۸) رحلهٔ ابنبطوطه، بیروت، ص۱۱۷.
۹) متن کامل وقفنامه در کتاب مرقد العقیله زینب از صفحه ۱۴۵ - ۱۵۰ آمده است.
۱۰) کامل بهایی، ص ۳۰۲.
۱۱) تاریخ مدینهٔ دمشق، ج۲، ص۳۰۹.
۱۲) بررسی تاریخ عاشورا، ص۱۶۱.
۱) ر.ک: مجله پیام زن، آذر ۱۳۸۳، ش۱۵۳.
۲) ر.ک: مجله پیام زن، بهمن ۱۳۸۴، ش۱۶۷.
۳) تاریخ مدینهٔ دمشق، ج ۲، ص ۳۰۹ - ۳۱۰.
۴) الاشارات الی معرفهٔ الزیات، ص۱۲.
۵) رحلهٔ ابنجبیر، ص۲۲۸.
۶) الاعلاق الخطیره، تحقیق سامی دهان، مجلد مربوط به دمشق، ص ۱۸۲.
۷) کامل بهایی، ص۳۰۲.
۸) رحلهٔ ابنبطوطه، بیروت، ص۱۱۷.
۹) متن کامل وقفنامه در کتاب مرقد العقیله زینب از صفحه ۱۴۵ - ۱۵۰ آمده است.
۱۰) کامل بهایی، ص ۳۰۲.
۱۱) تاریخ مدینهٔ دمشق، ج۲، ص۳۰۹.
۱۲) بررسی تاریخ عاشورا، ص۱۶۱.
منبع : مجله پیام زن
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست