دوشنبه, ۲۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 10 February, 2025
مجله ویستا
تأثیر قرآن در دلها
![تأثیر قرآن در دلها](/mag/i/2/4urll.jpg)
و قال الّذین کفروا لا تسمعوا لهذا القرآن والغوا فیه لعلّکم تغلبون.
تأثیر قرآن بحدی بوده که شدیدترین دشمنان آن و همانهای که بیشترین عقده را در برابر قرآن داشتند به آن تسلیم شدند و در برابرش سجده نمودند و در رأس اینها عمر(رضی الله)، سعد ابن معاذ(رض)، اسید بن حضیر(رضی الله عنه) و دیگر رؤسا و سردمداران مکه بودند که بدان تسلیم شدند. عمر(رضی الله عنه) کسیکه شمشیر خود را از نیام میکشد و در چاشت روز بسراغ محمد(صلی الله علیه وسلم) می برآید تا او را بکشد، ولی شامگاهان همانروز این عمر از زمرهء مسلمانان است. آنهم در اثر شنیدن چند آیتی از قرآنکریم در خانهء خواهرش از زبان سعید ابن زید که داستانش بسیار مشهور است.
فکر کنید! سعد ابن معاذ سردار قبیلهء خزرج و برادر زاده اش اسید ابن حضیر چگونه ایمان آورده است؟ در کتب سیرت روایت شده است که؛ وقتی پیامبر(صلی الله علیه وسلم) در مکه بود هیئتی از مدینه آمدند تا با پیامبر(صلی الله علیه وسلم) بیعت کنند که همان بیعت عقبه است. پیامبر(صلی الله علیه وسلم) دو نفر نمایندهء محترم( حضرت مصعب ابن عمیر و عبدالله ابن ام مکتوم) را با ایشان همراه ساخت تا بایشان اسلام را بیاموزند. وقتی اینها به مدینه رسیدند و این دو شخص تعلیم قرآن را به مسلمانان آغاز کردند، خبربه سعد ابن معاذ سردار قبیلهء خزرج رسید. او به برادر زاده اش گفت: تو باید بروی و این دو شخص را که مردم ضعیف ما را بی خرد میسازند، ازین کار منع کن و از مدینه بران. اسید نزد این دو صحابه کرام آمد و گفت: شمارا چه کسی فرستاده است تا مردمان ضعیف مارا بیعقل بسازید؟ بعد ازین هردو را تهدید کرد و گفت: ازینکار دست بردارید و اگر کدام ضرورت دیگری داشته باشید برایم بگویید؟ مصعب(رضی الله) برایش گفت: نمیخواهی بنشینی و گوش بدهی؟ اگر به چیزی راضی شدی آنرا بپذیر و اگر چیزی را نخواستی ما بتو کاری نداریم. اسید نشست و مصعب(رضی الله) به خواندن قرآن شروع کرد، او می شنید. مجلس خاتمه نیافته بود که او اسلام آورد. دوباره نزد کاکای خود سعد آمد و گفت: این دو شخص بسیار اهمیت ندارند، اسلام خود را از کاکایش پنهان کرد. سعد بن معاذ بسیار غضب شد و خود برخواست و نزد این دو صحابی آمد و گفت: آمده اید تا مردمان ضعیف و بی عقل مارا گمراه بسازید، مارا بگذارید و بروید؟ مصعب(رضی الله عنه) برایش گفت: بنشین و گوش بده، اگر راضی شدی خوب و در غیر آن ما بتو کاری نداریم. سعد گفت: این حرف انصاف است. مصعب(رضی الله عنه) قرآن را میخواند و او گوش میداد. مصعب(رضی الله عنه) گفته است: قسم بخدا(ج) وقتی سعد قرآنرا میشنید در روی او نور ایمان داشت میدرخشید، سعد قرآئت را تمام نکرده بود که سعد ایمان خود را اعلام کرد. از آنجا برگشت و قبیلهء خود را جمع کرد و برایشان گفت: مرا چگونه میپندارید؟ گفتند: سید ما و فرزند سید ما هستی. سعد گفت: سخن مرد و زن شما برمن حرام است تا وقتیکه بر محمد(صلی الله علیه وسلم) ایمان بیاورید. این بود که همهء قبیله اش یکباره مسلمان شدند... خداوند(ج) از آنها راضی باشد.
اینچنین است تأثیر قرآن در دلهای دوستان و دشمنانش. داستان ولید ابن مغیره و عتبه ابن ربیعه و امثال ایشانرا بشنوید که با شنیدن قرآن مسلمان شده اند. اگر حب زعامت، مقام و مال نمیبود همه درین دین خدا(ج) داخل میشدند، ولی هدایت بدست خداست: یضّل من یشاء و یهدی من یشاء و هو اعلم بالمهتدین.
صاحب تفسیر منار نگاشته است: یکی از فلاسفهء فرانسه کتابی نگاشته است و درآن نظریهء دعوتگران مسیحی را رد کرده است که میگویند: به محمد(صلی الله علیه وسلم) آیاتی همانند موسی و عیسی (علیه السلام) وحی نشده است و آیاتی که او آورده است خارق العاده نیست. این فیلسوف میگوید: محمد(صلی الله علیه وسلم) با بسیار تواضع، علاقه مندی، با تضرع و سوز دل قرآنرا میخواند و در دلها آنچنان اثر میگذاشت که بدان جذب میشدند و ایمان می آوردند و این تأثیر ما فوق همهء آیاتی بود که پیامبران قبل از محمد(صلی الله علیه وسلم) آورده بودند.
رافعی(رح) در کتاب خود کلمات ارزشمندی را از امیرشکیب ارسلان نقل کرده است: روزی از لوثیر و کالفین دو مصلح مشهور در تاریخ مسیحیت در نزد فولتر فیلسوف فرانسوی یاد آوری شد؟ او در پاسخ گفت: این دوشخص لایق و مقدار دو نعل کفش محمد(صلی الله علیه وسلم) هم نیستند.
● عاری بودن قرآن از نقص:
در آخر، یکی از اعجاز قرآنکریم سلامت آن از نقص است، برخلاف کلام بشر، خداوند(ج) فرموده است: ولو کان من عند غیر الله لوجدوا فیه اختلافاً کثیراً.
اینها نمونه های از اعجاز قرآنکریم بود که یاد آور شدیم. عرصه های دیگری هم از اعجاز قرآنکریم وجود دارد که از خوف اطالت بهمین قدر کفایت میکنیم. برای همیشه مرور زمان از اعجازهای علمی قرآن و اسرار آن پرده میبردارد. هرگاه زمان میگذرد بخشی از اعجاز قرآن هویدا میگردد. دلایل بسیار قاطع وجود دارد که این کلام پروردگار جهانیان است. اگر دانشمندان مسلمان بخشهای ازین اعجاز را بر شمرده اند همانند مشت نمونهء خروار و یاهم قطره ای از بحر است. چون بشر قادر برین نیست که همهء اسرار کلام خداوند(ج) را درک و احاطه کند، کسی قادر به درک حقیقت ذات باری تعالی و عظمت صفات او طور کامل احاطه داشته باشد.
نوشته:محمد میرویس غیاثی
منبع : سایت اعجاز علمی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست