دوشنبه, ۸ بهمن, ۱۴۰۳ / 27 January, 2025
مجله ویستا
الماس داغ - Hot Rock
سال تولید : ۱۹۷۲
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : هال لندرز و بابی رابرتس
کارگردان : پیتر یتس
فیلمنامهنویس : ویلیام گُلدمن، برمبنای رمانی نوشته دانلد ا. وستلیک
فیلمبردار : ادوارد براون
آهنگساز(موسیقی متن) : کوئینسی جونز
هنرپیشگان : رابرت ردفورد، جرج سیگال، ران لیبمن، پل سند، زیرو موستل، موزس گان و ویلیام ردفیلد.
نوع فیلم : رنگی، ۱۰۵ دقیقه.
«جان دورتموندر» (ردفورد)، که از یک محکومیت چهار ساله زندان آزاد شده، شوهر خواهر و همکارش، «اندرو کلپ» (سیگال)، را ملاقات میکند و پیشنهاد «کاری» دریافت میکند. «کلپ» نقشه سرقت الماس نفیسی بهنام «سنگ صحرا» را از موزه بروکلین در سر دارد و به «جان» میگوید که قرار و مدارش را هم با «دکتر آموزا» (گان) - سفیر یک کشور آفریقائی تازه استقلال یافته - گذاشته است. دو نفر دیگر نیز به کار دعوت میشوند: «مرچ» (لیبمن)، که رانندهای حرفهای است، و «آلن گرینبرگ» (سند)، متخصص مواد منفجره. یک شب، در حالی که «مرچ» با یک سانحه رانندگی ساختگی، حواس نگهبانان موزه را به بیرون پرت کرده، «دورتموندر»، «کلپ» و «آلن»، مجبور میشود که پیش از دستگیر شدن، الماس را ببلعد. صبح روز بعد، «دورتموندر» و «کلپ» میفهمند که «آلن» در زندان لانگ آیلند زندانی شده است. به کمک پدرِ «آلن» - «ایب» (موستل)، که وکیل است - نقشه زندان را بهدست میآورند و «آلن» را نجات میدهند؛ ولی «آلن» میگوید که الماس را در سلوالش در کلانتری پنهان کرده است. «دورتموندر» و «کلپ» با هلیکوپتری روی بام ساختمان کلانتری فرود میآیند و به کمک چندین نارنجک افراد کلانتری را به خیابان میکشانند. اما الماس پیدا نمیشود و آنان به این نتیجه میرسند که خود «ایب» الماس را دزدیده است. آنان «ایب» را میربایند و او را به حرف میآورند: الماس در صندوق امانت او در بانک است. «ایب» فوراً خود را به «دکتر آموزا» میرساند تا با او معامله کند، ولی «دورتموندر» به کمک یک متخصص هیپنوتیسم، کارمند بانک را هیپنوتیسم میکند و وارد بخش صندوقها میشود، صندوق «ایب» را باز میکند و الماس را برمیدارد. درست پیش از ورود «ایب» و «دکتر آموزا» به بانک، «دورتموندر» با الماس خود را به دوستانش میرساند.
* فیلمی بسیار شیرین که میتوان آنرا مصدق این نظر دانست که: «درست وقتی که نااُمید میشوی، اتفاق میافتد». نقشههای دقیق اعضاء گروه برای بهدست آوردن الماس - که هربار سختتر، پُرهزینهتر و باورنکردنیتر میشود، و فیلم را مدام بهسوی فانتزیتر شدن سوق میدهند - و مراحل میانی و هرکدام از عملیات که «حالا چکار کنیم؟» به همراه هویت فردی هرکدام از اعضاء، از نکات قابل اعتناء فیلم هستند، اما شاخصترین وجه تمایز الماس داغ نسبت به فیلمهای مشابهش، طنزی است که بهخصوص در پرداخت شخصیت ردفورد بهکار رفته است: پس از آن همه حرص و جوشی که در طول فیلم میخورد (بهخصوص در تقابل با خونسردی و بیخیالی اغراق شده سیگال) و حتی یک لبخند کوچک را هم از اطرافیانش - و از تماشاگر - دریغ میکند، شادی پایانیاش بهراستی دلچسب است. دو سال بعد دنبالهای برفیلم به نام سرقت بزرگ بانک به کارگردانی گاور چمپیون و همکاری جرج ک. اسکات ساخته میشود.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست