پنجشنبه, ۴ بهمن, ۱۴۰۳ / 23 January, 2025
مجله ویستا
اصلاح نظام اطلاع رسانی ، یا ترویج فرهنگ مطالعه و تحقیق ؟
سالهاست كه از مشكلات موجود در نظام اطلاع رسانی و كتابخانه های كشور صحبت می شود. و این امر ، به عنوان مانع اصلی برای پیشرفت روند تحقیق و پژوهش معرفی می گردد . مقالات فراوان اما پراكنده ای در این زمینه ، در نشریات مختلف به نگارش در آمده و حتی در سمینارهای چندی مانند : سمینار كتاب و كتابداری در سال ۱۳۶۰ در دانشگاه مشهد ، سمینار كتابداری و اطلاع رسانی پزشكی در سال ۱۳۶۷ در دانشگاه علوم پزشكی مشهد ، سمینار كاربردی مراكز و سارمانهای پژوهش فرهنگی و اطلاع رسانی در سال ۱۳۶۹ در تهران ( توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ) ، سمینار كتابداری در سال ۱۳۷۱ در دانشگاه مشهد ، و غیره برگزار گردیده ؛ اما مشكلات همچنان به قوت خود باقی است و چه بسا بیشتر هم شده است .
دلیل عمده این وضعیت ، آن است كه ضعف در سیستم اطلاع رسانی ، خود نه تنها مسئله اصلی محسوب نمی شود ؛ بلكه صرفا یك معلول است و مشكل در درجه اول ، نه از مراكز اطلاع رسانی ، كه از ضعف در فرهنگ مطالعه و تحقیق در جامعه ما نشات می گیرد و كمی و كاستیها ریشه در آن دارد . و در واقع ، همین نكته مهم است كه باید درابتدا مورد توجه قرار گیرد .
دراین مقاله ، سعی شده است ریشه های ضعف در فرهنگ مطالعه و تحقیق و ارتباط آن با نظام اطلاع رسانی مورد بحث و تجزیه و تحلیل قرار گیرد . من در اینجا به عنوان یكی از دست اندركاران كتابخانه های دانشگاهی كه بیست و چند سال است با این گونه كتابخانه ها ارتباط نزدیك دارم ، می خواهم برای اولین بار اعلام كنم كه : با توجه به نیاز و تقاضا ، عرضه كتابخانه های ما بسیار خوب بوده و در حد كاملأ قابل قبولی است ! ما از جهت كمبود كتابخانه و مراكز اطلاعاتی و منابع تحقیق ابدا مشكل نداریم ! این همه شكوه ها از كمبود ، بدون توجه به نیاز مراجعان و متقاضیان اطلاعات از كتابخانه ها نوشته شده و اصلأ درد دل واقعی اكثریت قریب به اتفاق جامعه ما نیست ؛ بلكه همه دردهای فرضی است – دردهایی كه نه مال مردم بلكه مال نویسندگان این مقاله ها است و شاید هم مال خود آنها نباشد ؛ بلكه به نیابت و با تصور ذهنی از خواست مردم ، چنین مطالبی را به نگارش درآورده اند !
اصولأ كتابخانه های ما ، در عرصه " عرضه و تقاضا " گاهی حتی بیش از تقاضا و نیاز عرضه كرده اند ، به خاطر همین مسئله اگر از دیدگاه اقتصادی صرف به آن نگاه كنیم "اسراف " هم كرده اند ، به جای آنكه متهم به تعلل و ركود شوند به ولخرجی و عرضه بیش از نیاز هم متهم هستند!از بیان حقایق فوق آن هم از یك آشنای با كتابخانه های امروز ، تعجب نكنید و به شگفت نیایید ، زیرا اگر از لایه اظهار نظرهای رایج و كلاسیك و یك شكل – كه بارها و بارها شنیده ایم و هیچ كدام هم مشكلی را حل نكرده – بگذریم و به عمق واقعیات برسیم ، از چنین ادعایی دیگر تعجب نخواهیم كرد .
و چگونه تعجب كنیم كه : به عیان می بینیم میلیونها دانش آموز درس می خوانند و دیپلم می گیرند ، بدون آنكه نیازی به مراجعه به كتابخانه ای داشته باشند . هزاران آموزگار و دبیر همه روزه تدریس می كنند ، بدون آنكه سالی یك بار از كتابخانه ای گذر كنند . صدها هزار دیپلمه ، هرسال در كنكور دانشگاهها شركت می كنند و هزاران نفر از آنها نیز در امتحانات آن قبول می شوند .
درحالیكه اكثریت آنها حتی در تمام عمرشان از كتابخانه ای استفاده نكرده اند . هزاران دانشجو در دانشگاههای كشور مشغول تحصیل اند كه اكثر آنها با كتابخانه كاری ندارند و آنهایی هم كه مراجعه میكنند ، یا برای خواندن جزوه درسی شخصی است ، و یا برای استفاده از چند كتاب محدود درسی كه به وفور و به تعداد مكرر در كتابخانه دانشكده موجود است . این جریان ، حتی به شكلی درمیان استادان دانشگاهها – اگر كه از استثناء نمی تواند به عنوان قاعده به حساب آید – نیز كم و بیش دیده می شود .اینجانب خود ، بارها شاهد بوده ام كه برخی از اعضاء هیئت علمی ، پس از پا فشاری زیاد برای سفارش و خرید سریع نشریه و یا كتابی علمی از خارج توسط كتابخانه ، پس از رسیدن آن ، خود هیچ گاه به سراغ آن نیامده اند – تا چه رسد به دیگران ! و در چنین اوضاع و احوالی ، نه تنها دانشجویان با الفبای تحقیق آشنایی ندارند ؛ بلكه حتی كم نیستند استادانی كه آنها نیز با امر تحقیق بیگانه اند .
با این اوصاف ، آیا هنوز باید بگوییم كه كتابخانه های ما مشكل دارند ؟ میزان مراجعه با سوادان ما به مراكز اطلاع رسانی این چنین است . بیسوادن – كه اكثریت افراد جامعه را تشكیل می دهند – كه واقعا نمی توانند كاری با كتابخانه داشته باشند .زمانی كه می بینیم دانشگاههایی حتی بدون داشتن كتابخانه شروع به كار می كنند ، دانشجو آموزش می دهند ، باید قبول كنیم كه اگر بالاترین مراكز آموزشی به این نحو ازخدمات كتابخانه ای و كتابخانه بی نیازند ، ما كتابداران یا دست اندر كاران مراكز اطلاع رسانی به منزله" كاسه های " داغتر از " آش " خواهیم بود . اگر سخن از كمبودها و كاستیهای آن به میان آوردیم و ناله و شكوه سر دهیم .
و بیخود نیست كه كسی هم به این انتقادات توجه نمی كند و اصلأ گوش شنوایی برای آن پیدا نمی شود و به عبارت دیگر ، خود می گوییم و خود هم می شنویم و سخن فراتر از این هم نمی رود . مگر غیر از این است كه ما آشنایان با امور كتابخانه ، چه بسا دیده ایم حتی زمانی كه تنها متخصص امور اطلاع رسانی و كتابداری یك دانشگاه – كه عهده دار و مسئول اداره كتابخانه های آن بوده – بدون دلیلی توسط مسئولان دانشگاه بركنار می شود و فردی كاملأ ناآشنا و بدون اطلاع از این فن به جایش گذاشته می شود . اصلأ آب از آب تكان نمی خورد : نه كوچكترین خللی ، در امر آموزش دانشگاه به وجود می آورد و نه كمترین ضایعه ای در امر پژوهش ( اگر كه واقعا وجود داشته باشد ) ؛ نه دانشجویی متوجه این تغییر می شود و نه حتی استادی دچار مشكل می گردد . و این چنین است كه ، بودجه فراوانی كه صرف تاسیس و راه اندازی این كتابخانه ها ، از جهت ساختمان و تجهیزات ، حقوق پرسنل ، خرید مواد و منابع و غیره می شود ( حتی در حد موجود ) ، اكثرا هرز می رود و بازده اش ، بسیار كمتر از سرمایه گذاری برای آن است .بنابراین ، مشكل بنیادی را ، نه در نظام اطلاع رسانی ، بلكه درپدیده دیگری كه علت آن محسوب می شود ، یعنی فرهنگ مطالعه و تحقیق در جامعه ، باید جستجو نمود كه منشا همه مشكلات دراین زمینه است .
زیرا كه اگر كم كاری كبد به صورت لك صورت پدیدار گردد ، راه معالجه آن استفاده ازكرم ضد لك نیست ؛ بلكه چاره اساسی رفع مشكل كبد است . درزمان ما ، علی رغم كوششهای گوناگونی كه برای باسواد كردن مردم صورت می گیرد ، هنوز خیل عظیمی از مردم كشور ما را افراد بی سواد تشكیل می دهد . " تمدن امروز رشد اجتماعی را به مقیاس وسیع مدیون سطح دانش عمومی می پندارد . بر اساس این باور نسبت با سوادی جمعیت به عنوان یكی از مظاهر پیشرفت مورد توجه است … خواندن و نوشتن اولین و ساده ترین وسیله رشد فكری است و تعمیم آن منشا رشد و توسعه اجتماعی است . آنجا كه بیسوادی ، به صورت پدیده غالب ، اكثریت افراد جامعه را در برمی گیرد ، بی خبری نیز مشخصترین ویژگی جمعی است و در بی خبری ، هیچگونه رشد و تعالی نمی توان یافت … در دنیای امروز ، نسبت باسوادی جامعه به عنوان یكی ار شاخصهای رشد و توسعه شناخته می شود " ۱
بعد از مشكل بزرگ بی سوادی ، مسكل نوسوادان به چشم می خورد . این گروه كه با زحمات زیاد و صرف بودجه ای قابل توجه ، در جریان سوادآموزی ، خواندن و نوشتن رایاد می گیرند ، عملأ مواد خواندنی مورد نیاز خود را در اختیار ندارند و اگر پس از گذشت زمان ، آنچه را كه یاد گرفته اند فراموش نكنند ، حداقل در جرگه كسانی قرار می گیرند كه دارای سوادی مرده و غیر قابل تحرك اند و آن طور كه انتظار می رود از این سواد بهره ای نخواهند برد . از طرفی در طبقه باسواد و تحصیل كرده نیز ، همان طور كه اشاره شد ، نه اقبالی جدی به مطالعه وجود دارد و نه احساس نیاز و نه عادت به آن .
و این در حالی است كه : " ما در عصر اطلاعات زندگی می كنیم . اطلاعات تولید شده در جهان ، به قدری زیاد است كه ما را با " انفجار اطلاعات " ، " آلودگی اطلاعات " و " رشد بیش از حد اطلاعات " مواجه ساخته است .تخمین زده می شود كه هر ساله تنها نزدیك به ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار گزارش تحقیق در دنیا منتشر می شود . و این رشد شتابان ، همچنان ادامه دارد . چكیده نوشته های مربوط به علوم شیمی Chemical Abstract" " قریب ۰۰۰/۴۵۰ قلم در هر سال است . چكیده نوشته های علوم زیستی Biological Abst" " ۰۰۰/۲۵۰ ، چكیده نوشته های مربوط به علوم فیزیك " Physics Anstracts " ۰۰۰/۱۶۵ ، چكیده نوشته های علوم مهندسی "Engineering Index " به حدود ۰۰۰/۱۰۵ در سال می رسد " . ۲ " در هرسال فقط در زمینه علوم و تكنولوژی متجاوز از یك میلیون و پانصد هزار مقاله معتبر ، در پنحاه و پنح هزار نشریه ادواری منتشر می شود .
عصر ما را دوران " انفجار انتشارات " و "انقلاب اطلاعات " می خوانند . پیشقراولان این عصر جدید ، محققان ، نویسندگان ، مترجمان ، ناشران ، كارگزاران و متخصصان چاپ ، متخصصان ارتباطات و كامپیوتر و همچنین كتابداران دكومانتالیستها ، اطلاع رسانان و آرشیویستها هستند . سرمایه و نیروی فكر و كار بسیار زیادی برای سازماندهی ، انباشت و بازیابی اطلاعات صرف می گردد . تا آنجا كه شاخص عقب ماندگی و پیشرفت جوامع بشری از میزان درآمد سرانه ، به میزان اطلاعات سازمان یافته و قابل دسترسی در جامعه تبدیل شده ایت . در استفاده از اطلاعات از همه مهمتر آماده سازی محیط اجتماعی – فرهنگی و آموزش افراد است كه نباید از آن غافل ماند " . ۳ بنابراین ، در چنین شرایطی از زمان ، با توجه به گسترش و اهمیت روزافزون اطلاعات علمی و نیاز به استفاده از آن ، و برای آماده كردن و مستعد نمودن زمینه بهره وری از این اطلاعات ، و ایجاد احساس نیاز واقعی به آن ، قبل از همه به یك برنامه ریزی وسیع و حساب شده در جهت ترویج فرهنگ مطالعه و تحقیق نیاز داریم كه در اینجا ، فقط به صورت بسیار مختصر و فهرستوار ، به رئوس آن اشاره می شود :
الف . انجام تغییرات لازم در نظام آموزشی مدارس ، بدانگونه كه مطالعه كتابهای جنبی و انجام تحقیقات ابتدایی جزو برنامه موظف درسی دانش آموزان قرار گیرد . و در این ارتباط ، كتابهای سودمند مناسبی در زمینه های موضوعی متنوع به طور گسترده و با استفاده از آخرین روشها و تكنیكهای فنی و علمی برای هر سطح و هر كلاس ، تالیف و انتشار یافته و در كتابخانه هر مدرسه دراختیار دانش آموزان قرار گیرد ؛
ب . آموزش روشهای ساده و عملی كتابداری به " كتابدار – معلم " های تمامی مدارس هر شهر و منطقه ، در خلال تعطیلات تابستان ؛
ج . روش استفاده از كتاب و كتابخانه و انجام تحقیقات ابتدایی ، به عنوان یك كتاب درسی تدوین و به دانش آموزان ارائه شده و برای هر درس تعیین گردد . و در این میان ، كوشش به عمل آید كه با استفاده از تجربیات علمی ، دانش آموز نه فقط یك كار اجباری و موظف درسی ، بلكه با علاقه و انگیزه به مطالعه و تحقیق روآور گردد ؛
د . به امر تحقیق و پژوهش در دانشگاهها و مراكز پژوهشی توجه بسیار جدیتر مبذول ، و برنامه های موظف تحقیقاتی و نیز درس " آشنایی با كتابخانه و روش تحقیق " در برنامه درسی كلیه رشته های دانشگاه گنجانیده شود ؛
ه . برای نظام تحقیقات در كشور ، با جمع آوری و استفاده از نظریات و تجربیات كلیه محققان و پژوهشگران ، در طی سمینارهای تخصصی و مستمر و جدی و با پشتوانه اجرایی ، برنامه ریزی جامع و مدونی به عمل آمده تا بدان وسیله :
۱. اولویتها را در این زمینه شناسایی و معرفی نماید .
۲. مانع كارهای تكراری و موازی در تحقق گردد .
۳. مشوق تحقیق و پژوهش و رواج فرهنگ آن شود .
۴. شبكه ای منسجم و فعال در امر پژوهش را پایه گذاری نماید .
۵. با رشد وشكوفایی تحقیق و پژوهش و در نتیجه ایجاد نیاز روزافزون و واقعی به مراكز اطلاع رسانی ، همزمان به طور جدی به گسترش این مراكز اقدام نموده و برای رفع مشكلات آنها درجهت ارائه خدمات مورد تقاضا به پژوهشگران چاره اندیشی اساسی نماید .
۶. از آنجا كه در اكثر رشته ها هر گونه پژوهش بنیادی ، به اطلاعات وسیع در سطح جهانی نیاز دارد با استفاده از تكنولوژی پیشرفته اطلاع رسانی ، ارتباط محققان داخلی را با آخرین فعالیتهای انجام شده و داده های علمی در آن زمینه در دنیا برقرار نماید .
۷. رهبری و ترویج امر پژوهش و حمایت از پژوهشگران را با فراهم آوردن امكانات تحقیق به جای مدرك گرایی در دانشگاهها و به طور كلی ایجاد انگیزه های لازم برای انجام پژوهش در میان جامعه تحصیل كرده مملكت ، بر عهده گیرد .
۸. و بالاخره با انتشار مرتب نشریات نقد كتاب و آثار تحقیقی ، معرفی و تشویق فعالیتهای پیشرفته پژوهشی ، اخبار و رویدادهای پژوهشی و غیره علاقه مندان به تحقیق را در جریان این گونه مسائل قرار دهد .
و در پایان ،چكیده عرایضم را به طور خلاصه در این بیت شعر بیان می كنم كه :
آب كم جو تشنگی آور به دست
تا بجوشد آبت از بالاو پست
ارجاعات
۱ – محمد طاهر ، مسائل آموزش و پرورش ( تهران : امیر كبیر ، ۱۳۶۴ ) .
۲ – محمد تقی مهدوی ،مدیریت اطلاعات (تهران : مركز اسناد و مدارك علمی ، ۱۳۶۸ ).
۳ – فصلنامه كتاب ، نشریه كتابخانه ملی ایران ، شماره اول ( بهار ۱۳۶۹ ) ص ۳ و ۴ .
حسن منتصب مجابی
دانشكده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه رازی
۱ – محمد طاهر ، مسائل آموزش و پرورش ( تهران : امیر كبیر ، ۱۳۶۴ ) .
۲ – محمد تقی مهدوی ،مدیریت اطلاعات (تهران : مركز اسناد و مدارك علمی ، ۱۳۶۸ ).
۳ – فصلنامه كتاب ، نشریه كتابخانه ملی ایران ، شماره اول ( بهار ۱۳۶۹ ) ص ۳ و ۴ .
حسن منتصب مجابی
دانشكده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه رازی
منبع : فصلنامه علوم اطلاع رسانی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست