چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا
مبانی روششناسی علوم قرآنی
این مقاله درصدد تبیین مبانی و زیرساختهای كلان روششناسی علوم قرآنی است كه در چهار محور به بحث و بررسی فشرده درباره آن میپردازد: هویتشناسی علوم قرآنی، جایگاه روششناسی علوم قرآنی، روششناسی علوم قرآنی در پرتو نگرششناسی و تمایز و تشابه روشهای علوم قرآنی . نخست، مفهوم علوم قرآنی در فرهنگ كلاسیك مطرح میشود و سه علم مورد تعریف و شناسایی قرار میگیرد: فلسفه علوم قرآنی، فلسفه قرآنشناسی و علم تفسیر . سپس، جایگاه روششناسی علوم قرآنی در میان روششناسی عمومی تحقیق، روششناسی علوم، روششناسی علوم اسلامی و روششناسی احیای دین تبیین میگردد و آنگاه، رابطه روششناسی علوم قرآنی با نوع نگرش به قرآن مورد بررسی قرار میگیرد و بر لزوم بازسازی و اصلاح نگرش به قرآن تاكید میشود و سرانجام، تمایز و تشابه روشهای علوم قرآنی مطرح میگردد و موضوعشناسی و نوع نگرش ما به آن به عنوان قابل دفاعترین نظریه در تبیین فلسفی تمایز و تشابه روشها معرفی میشود .
● مقدمه
علم در لغتبه مفهوم دانایی است كه به صورت تصوری یا تصدیقی و هر كدام به گونه بدیهی و نظری مصداق پیدا میكنند . البته این دانایی ممكن استبه نحو شهودی و حضوری نیز محقق شود كه اهل عرفان بر آن تاكید ویژهای دارند . اما در اصطلاح فلاسفه و دانشمندان تجربی و علوم انسانی در معانی مختلفی به كار رفته است: در میان فلاسفه یونان باستان و قرون وسطی به مطلق دانستنیهای دارای مبادی و مسائل روشمند و دارای موضوع و رئوس ثمانیه یا اصول هشتگانه اطلاق میشدهاست; ولی پس از پیدایش فلسفههای حسی و تجربی به ویژه پوزیتیویسم منطقی، علم به مفهوم دانش تجربی شناخته شد و در فلسفه ماتریالیسم دیالكتیك و عرف علممحوران، تنها راه نیل به واقع قلمداد گردید.
علوم به لحاظ موضوع و هویت، به بشری و دینی تقسیم میشوند . علوم بشری، علومی هستند كه منشا پیدایش و تكامل آنها استعداد علمی و كنجكاوی بشری است; ولی علوم دینی منشا الهی و آسمانی دارند و اندیشه بشر در پیدایش آن نقشی ایفا نمیكند; بلكه در حفظ و نگهداری اصالت و بازسازی و پیرایش آن نقشآفرینی دارد . علوم بشری به علوم مبادی چون فلسفه علوم، فلسفه فیزیك، فلسفه ریاضی و . . . و علوم مسائل چون علم هندسه، حساب، فیزیك، زیستشناسی و . . . تقسیم میشود; چنان كه علوم اسلامی نیز به علوم مبادی چون فلسفه كلام، فلسفه دین، فلسفه عرفان و . . . و علوم مسائل تقسیم میشود; مانند: انسانشناسی اسلامی، فلسفه اسلامی، كلام، اصول، علوم قرآن و حدیث و . . . .
بنابراین، علوم قرآنی بخشی از علوم اسلامی است و آن عبارت است از: مجموعه اصول و قواعدی كه فهم قرآن به آنها بستگی دارد .
● محورهای مطالعه مبانی روششناسی علوم قرآنی
هدف این مقاله بررسی معرفتشناسانه مبانی روششناسی علوم قرآنی است . برای نیل به این مقصود در چهار محور كلان به بررسی فشرده آنها خواهیم پرداخت: هویتشناسی علوم قرآنی، جایگاه روششناسی علوم قرآنی، روششناسی علوم قرآنی در پرتو نگرششناسی و فلسفه تمایز و تشابه روشهای علوم قرآنی .
▪ هویتشناسی علوم قرآنی
علوم قرآنی در نگاه پیشینیان با نگاه معاصرین متفاوت است . علوم قرآنی در منظر آنان عبارت بوده است از: علم محكم و متشابه، علم قرائتها، جمع و تدوین، تحریف و عدم آن، علم ناسخ و منسوخ و . . . ; ولی در نگاه معاصرین علوم قرآنی را میتوان در نگرشی كلان به سه قسم تقسیم نمود:
الف) فلسفه علوم قرآنی:
این علم درباره مبانی یا مبادی علوم قرآنی به بحث میپردازد و از این جهت مانند فلسفه علوم است . مسائل این علم در اصل همان اصول موضوعه علوم قرآنیاند; چون، پیشنیازهای فهم علوم قرآنی، تاریخ پیدایش علوم قرآنی، رابطه علوم قرآنی با علوم حدیثی، رابطه علوم قرآنی با هنر و ادبیات، روششناسی علوم قرآنی و . . . .
ب) فلسفه قرآنشناسی:
در این دانش كه همان مباحث علوم قرآنی به مفهوم كلاسیك آن است، اصول و مبانی قرآنشناسی (نه علوم قرآنی) بحث میشود . تفاوت این دانش با دانش پیشین در این است كه در فلسفه علوم قرآنی، موضوع بحث، علوم قرآنی است; ولی در این علم، موضوع، خود قرآن است . در آنجا با علمشناسی سروكار داریم و در اینجا با معلوم خارجی كه قرآن كریم است .
از مهمترین مسائل این علم عبارتند از: تاریخ تدوین قرآن كریم، امكان و فلسفه وحی، اعجاز قرآن، سبكشناسی ادبی قرآن و این كه آیا قرآن زبانش علمی استیا تمثیلی و اسطورهای و یا عرفانی، آیات محكم و متشابه و ویژگیها و فلسفه آن دو، مساله تحریف لفظی و معنوی، مفهوم مكی و مدنی و تعیین مصداقهای آن، شاان نزول آیات و چگونگی نزول قرآن و . . . .
اینها مسائلی هستند كه فهم و شناختحقیقت قرآن به عنوان یك حقیقت و كتاب آسمانی به آنها بستگی دارد . پیشینیان، این مسائل بنیادین را همان علوم قرآن میدانستند .
ج) علم مسائل قرآنی یا دانش نگرش قرآن به مسائل:
دانشی كه درباره شناخت مراد خداوند و نوع نگرش قرآن به مسائل مورد نیاز انسان به بررسی میپردازد، علم تفسیر خوانده میشود . این دانش خود به دو نوع تقسیم میشود: تفسیر تجزیهای یا تفسیر آیه به آیه و تفسیر موضوعی یا تفسیر آیاتی كه موضوع واحدی دارند . هر كدام از این دو نوع تفسیر روش خاصی دارد كه باید در فلسفه قرآنشناسی مورد بحث و بررسی قرار گیرد . تفاوت این دانش نیز با دانشهای پیشین این است كه علم نخستبحثی فلسفی درباره علوم قرآنی است; اما دانش دوم به قرآنشناسی به عنوان یك پدیده و حقیقت اختصاص دارد . این علم با تكتك آیات یا بخشی از آنها سروكار دارد، نه همه آنها .
به نظر میرسد مهمترین علم از علوم قرآن، علم سوم باشد و بقیه از جهتی نقش پیشنیاز را نسبتبه آن ایفا میكنند .
باید خاطر نشان ساخت كه علوم قرآنی به طور كلان در همین سه مورد خلاصه میشوند و بقیه دانشهای مربوط به قرآنشناسی به نحوی در یكی از این علوم قابل اندراجند .
▪ جایگاه روششناسی علوم قرآنی
یكی از مباحث مهم و مقدماتی، پس از جایگاه و مفهوم علوم قرآنی، جایگاه روششناسی تحقیق در علوم قرآنی است; یعنی، در میان روششناسیهای دیگر، روش این علوم چه جایگاهی دارد؟ آیا این بحث همان بحث روششناسی دین یا همان روش تفسیر قرآن استیا همان بحث روششناسی احیای دین؟ به عبارت دیگر، جایگاه این گفتمان كجاست؟
در عرصه علوم به طور عام، شش روش كلان قابل طرح و بررسی است:
روششناسی عمومی تحقیق، روششناسی علوم، روششناسی احیای دین، روششناسی تفسیر قرآن، روششناسی علوم اسلامی و روششناسی تحقیق در علوم قرآنی .
در شیوه نخست، اصول و قواعد حاكم بر مراحل تحقیق به طور عام مورد بحث قرار میگیرد; یعنی، بیان میشود كه هر تحقیقی از طرح سؤال و ایجاد مساله آغاز میشود و در مرحله دوم اسناد و مدارك مربوط به آن موضوع و مساله جمعآوری میشود و در گام سوم، فرضیه یا فرضیهها ارائه میشود تا آنكه نوبتبررسی و ارزیابی میرسد كه محقق با اتخاذ روش متناسب با موضوع به ارزیابی و تجزیه و تحلیل مساله میپردازد و در گام بعدی به استنتاج و تدوین همت میگمارد و حاصل تحقیق خویش را به صورت قانون و قاعده و اصل در اختیار حقیقت جویان قرار میدهد .
روششناسی تحقیق، عهدهدار تبیین وظایف و شرایط هر یك از منازل و مراحل یاد شده است كه هر پژوهشگری باید به آنها عنایت كامل داشته باشد .
روششناسی علوم یا متدولوژی یكی از مسائل مهم فلسفه علم است . در این قلمرو، اصول و قواعد حاكم بر علوم در عرصه حقیقتیابی و یا علم خاص مورد بررسی قرار میگیرد .
تفاوت این دانش با دانش پیشین در عام و خاص بودن است; روششناسی عمومی تحقیق عام است و بسان كلیدی است كه به تمامی درهای پژوهشی میخورد; ولی متدولوژی، خاص هر علم ویژه همان علم است .
روششناسی احیای دین عهدهدار تبیین اصول و قواعد مربوط به شیوه احیای دین در قلمرو معرفت و عینیت است . دین ممكن است در دو عرصه اندیشه و اعمال فردی و عینیت جامعه با انحطاط و ضعف مواجه شود . آنگاه احیاگران دین به بازسازی آنها همت میگمارند و این عمل كه در قلمرو اندیشه و عمل صورت میپذیرد، روششناسی خاصی لازم دارد كه بر اساس نگرشهای مختلف اتخاذ میگردد . بررسی شیوهها و اصول و قواعد آن را دانش روششناسی احیای دین بر عهده دارد (۱).
روششناسی تفسیر قرآن یكی از مسائل مهم فلسفه علوم قرآنی است و آن عبارت از بررسی اصول و قواعدی است كه در تفسیر و تبیین مراد خداوند از آیات به كار میرود .
تفاوت این نوع از روششناسی با شیوه احیای دین در این است كه احیای دین به مجموعه متون و منابع دینی اعم از قرآن و سنت، مربوط میشود و عرصه رفتار فردی و اجتماع را نیز در بر میگیرد; ولی روش تفسیر قرآن ویژه قرآن كریم است .
علوم اسلامی نیز روششناسی خاص خود را دارد كه فرزانگان غالبا از این روش به «روش اجتهاد» تعبیر میكنند و قواعد آن را نیز در علم اصول فقه و قواعد فقهی بیان میكنند; اما روشن است كه علوم اسلامی بسی فراتر از وادی فقه و مسائل فرعی است .
تفاوت این دانش با دانش پیشین در این است كه در این شیوه با علمشناسی دین سروكار داریم; ولی در احیای دین با معرفت دینی و آثار فردی و اجتماعی دین به طور عام . از سوی دیگر، در گفتمان احیا قید بازسازی و زنده كردن دین، ملاك اصلی در شناخت دین است; اما در روششناسی علوم اسلامی چنان قیدی لحاظ نمیشود .
اینك مناسب به نظر میرسد، از جایگاه روششناسی علوم قرآنی بحثبه عمل آید .
در این كه آن از روششناسی علوم بشری و روششناسی عمومی تحقیق متمایز است، بحثی نیست; زیرا كه موضوع آن دو تماز آشكاری دارند . آنچه در خورد بحث است، تفاوت آن با روششناسی احیای دین و روششناسی علوم اسلامی است .
وجه مشترك آنها در این است كه همگی روششناسی دینی به شمار میآیند; اما تفاوت آن با روششناسی احیای دین در این است كه محور بحث در روششناسی علوم قرآنی «علم» است; ولی در احیای دین، محور بحث اعم از علمشناسی و پدیدارشناسی است .
تمایز آن با روششناسی علوم اسلامی نیز مورد تردید نیست; زیرا كه در علوم دین شناختی با تمامیت معارف دین، اما در علوم قرآنی فقط با علوم مربوط به قرآن سروكار داریم . وجه اشتراك آن دو نیز، دینی بودن و با علمشناسی سروكار داشتن است . بنابراین، یكی از مسائل اساسی فلسفه علوم قرآنی «روششناسی علوم قرآنی» است كه با روشهای دیگر علوم اسلامی، روش عمومی تحقیق و روششناسی علوم متمایز است .
▪ روششناسی علوم قرآنی در پرتو نگرششناسی
چگونگی نگرش به موضوع پژوهش است كه چگونگی اتخاذ روش تحقیق در آن موضوع را رقم میزند . پس نگرششناسی، زیربنای روششناسی خواهد بود .
بحث ما در روششناسی علوم قرآنی نمیتواند، بدون طرح انواع نگرشها و نوع نگرش مطلوب به قرآن به انجام برسد . هفت نوع نگرش كلان به قرآن مطرح شده است كه هر كدام، روش خاصی را در فهم آن توصیه میكند . آن نگرشها عبارتند از: نگرش عامیانه، نگرش فلسفی و عقلانی، نگرش عرفانی، نگرش نقلی (اخباریگرانه)، نگرش انقلابی وایدئولوژیك، نگرش علمی (ساینتیستی) و نگرش ربانی یا نگرش جامع و مطلوب .
در نگرش عامیانه، قرآن كتابی است كه وجود آن در خانه و یا همراه آدمی مایه بركت است و خواندن آن بر مزار مردگان وسیله تحصیل اجر و ثواب اخروی است و اینكه نباید بدون وضو به آن دست زد و قرائت آن نیز بر اجر و ثواب اخروی میافزاید .
اما در نگرش اهل فلسفه و عقل گرایان، كتابی است كه با منطق و برهان سر و كار دارد و همواره خردپذیر است و بر خلاف عقل و برهان سخن نمیگوید و اصولا كتابی است كه به تمامی امور به دیده برهانی مینگرد و مطالب خرد گریز و خرافه به حریم آن راه نمییابد .
در برابر این نگرش، نگرش صوفیه و اهل عرفان قرار دارد . آنان بر این باورند كه قرآن كتاب عشق است و به امور به دیده باطن مینگرد و درصدد است از ظاهر برای عبور به باطن بهرهگیرد . بنابراین، قرآن كتابی است دارای اسرار، و اسرار آن را نیز فقط اولیا و عرفای حقبین میدانند و اهل ظاهر یعنی، فلاسفه و متكلمان و فقها جز به پوستهای از آن پی نمیبرند . در این بینش، زبان قرآن زبان رمزی و تاویلی خواهد بود و این كه باید برای فهم حقایق آن اهل اشارت بود; نه اهل عبارت یا دقت فلسفی و فقهی.
اخباریون و اهل حدیث نیز مانند حنابله و مرحوم ملاامین استرآبادی در فهم قرآن به نفی نقش عقل آدمی و لزوم تمسك كامل به سنت پیامبر (ص) و صحابه و اهل بیت (ع) تاكید میورزند و بر این باورند كه جز راسخان در علم به معارف قرآن راه نمییابند و قرآن كتابی است كه ظاهرش حجت نیست، مگر این كه سنت نبوی یا صحابه و اهل بیت (ع) بر مراد آن صحه بگذارد .
دو نگرش دیگر كه حاصل راهیابی فرهنگ و ادبیات غرب و شرق به دنیای اسلام است، عبارت است از: نگرش انقلابی و مبارزهای و دیگر، نگرش علمی و تجربهگرایانه . ماركسیسم طرز تفكری بود كه به همه مسائل به دیده انقلابی و ایدئولوژی مبارزاتی مینگریست . این مكتب به طور عمیق در جوامع غربی و شرقی موج نویی ایجادكرد تا آنجا كه به قرآننگری گروهی از مسلمانان تاثیر گذاشت و قرآن در نظر آنان كتابی تلقی گردید كه دارای ایدئولوژی انقلابی با نگرش ضد طبقاتی است . آنان حتی آیات عبادی و عرفانی را بر پایه تفكر انقلابی و ضد طبقاتی تاویل كردند . هدف اصلی این نگرش آن بود كه در برابر ایدئولوژی انقلابی سوسیالیستی رقیبی درست كنند و اسلام را به عنوان مكتب همگام با انقلاب ضد طبقاتی به خورد جامعه دهند (۲).
عدهای دیگر از متفكران اسلامی چون رشیدرضا در مصر و مهندس بازرگان و دكتر رهسپار در ایران و سرسید احمدخان هندی تحت تاثیر موج علمگرایی و تجربه مداری در غرب به نگرش علمی نسبتبه قرآن روی آوردند و بر این اصل تاكید ورزیدند كه قرآن كتابی است كه با علوم و زبان تجربی قابل درك عمیق است و راه فلاسفه، اهل عرفان و اخباریون ما را به جایی نمیرساند (۳).
نگرش دیگر، نگرش جامع یا نگرش ربانی است; یعنی، نگرشی كه قرآن را آینه خدانما میشمارد و بر این باور است كه قرآن كتابی است مظهر تجلیات اسمائی حضرت حق . به عبارت دیگر، خداوند وجودی است واحد در عین تلازم با كثرت، نامحدود و مطلق، دارای عشق و محبت نسبتبه خود و آثار خود، توانایی و قدرت نامتناهی، علم و دانش بینهایت، عزت و شكست ناپذیری در برابر طاغوتها و مستكبران .
قرآن نیز كه مظهر اسماء و صفات اوست، كتابی خواهد بود، مشتمل بر مفاهیم عشق، علم و آگاهی، قدرت و توانایی، عزت و مبارزه با كفر و شرك و متلازم با معارف اجتماعی و كثرت .
در پرتو این نگرشها بدیهی است كه روشهای فهم و تبیین قرآن متفاوت و متمایز خواهد بود; یعنی، به تعداد نگرشهای متفكرانه، روشهای متعدد خواهیم داشت . پس، باید پیش از شناخت روش تحقیق در علوم قرآنی، نگرش خود را به قرآن مطالعه و معین كنیم .
قرآن كریم برای خود ویژگیهایی را ذكر كردهاست كه از مجموعه آنها میتوان نگرش قرآن به خود را به دست آورد; به قرار زیر:
قرآن دارای مقام جمع و تفصیل است; قرآن خود را «كتاب» ، «آیات» و «كلام» نامیده است; نوراست; یعنی، حقایق آن آشكار و نیز آشكار كننده حقایق است; هدایتگر است; یعنی جامعه را به سوی سعادت و كمال راستین رهبری میكند; كتاب حكمت است; ذكر و شفا و رحمت است; عزیز، عظیم و كریم است; مبین، یعنی، روشن و عاری از تكلف زبانی یا معنوی است; میزان و معیار و معجزه جاویدان است; دارای محكم و متشابه و تاویل است; جز پاكان، به حقیقت آن راه نمییابند; عاری از شبهه سندی و معنایی است; سخن نهایی و قول فصل است; روشنگر هر چیزی است; با زبان قوم سخن میگوید، بیآنكه به قومی خاص نظر داشته باشد; كتاب تدبر و تامل است; حق است; یعنی، ثابت و تغییرناپذیر و جاودانه است; در عین كتاب تدبر بودن، آسان و عاری پیچیدگی است; حقیقت كتابهای آسمانی پیشین را تصدیق میكند و بر حقایق آنها نظر دارد; قرآن ممكن استبه طور یك جانبه و آیات آن بریده از هم مورد تفسیر قرار گیرد كه كار ناشایستگان است (۴).
قرآن در نگرش نهجالبلاغه نیز دارای این ویژگیهاست: برخی آیات آن برخی دیگر را تفسیر میكند; یعنی، آیات وحدت، همسویی و هماهنگی محتوایی دارند (۵) ; ظاهرش زیبا وهنرمندانه و باطنش عمیق و ناپیدا كرانه است (۶) ; قابل تحریف معنوی و تفسیر به رای است (۷) ; عمق آن را اولیای الهی میفهمند و اجرای آن نیز در شان آنان است (۸) ; مظهر و تجلیگاه حضرت حق است (۹) ; نیازمند به استنطاق است و تمامی معارف مورد نیاز انسان را دربردارد (۱۰).
از دیدگاه امام خمینی (ره) نیز قرآن كتابی است جامع، دارای ابعاد عمیق اجتماعی، مظهر صفات و اسماء حضرت حق، دارای كثرت ظاهری در عین وحدت باطنی و دارای ظاهر و بطون كه حقیقتباطنی آن را فقط پاكان و اولیای حق میفهمند (۱۱).
علامه طباطبایی (ره) دو نكته اساسی در قلمرو روششناسی قرآن را مطرح میكند: یكی این كه نگرشهای تفسیری به برهانی، عرفانی، علمی، ادبی و . . . تقسیم میشوند و تفسیر قرآن در پرتو این نگرشها در واقع تطبیق است، نه تفسیر; یعنی، اینان ابتدا به باور و یقین خاصی در معرفت قرآن رسیدهاند و پس از آن، نگرش خود را بر قرآن تطبیق میكنند . نكته دیگر اینكه به دو اصل كلیدی در روش خود اشاره میكند: یكی لزوم تفسیر قرآن به قرآن و دیگر نقش اهل بیت (ع) و تفكیكناپذیری آن دو; یعنی، قرآن كتابی است كه روششناسی خاص خود را دارد كه در آن، تفسیر قرآن به قرآن و اهلبیت (ع) نقش عمدهای ایفا میكنند .
حاصل سخن این كه علامه با نگرشهای یك بعدی و غیر قرآن محوری مخالف است و آنها را تطبیق میداند و دیگر این كه در روش خود به نقش قرآن و اهلبیت (ع) تاكید خاصی میورزد . پس نگرش علامه به قرآن همان نگرش ربانی و جامع است . این تمایز در نگرش، روش علامه را نیز از روشهای دیگر متمایز میكند .
بدین سان، روش تفسیری علامه را نمیتوان از فیلسوفبودن یا عارفبودن او به دست آورد . بلكه باید، مجموعه آثار آن بزرگ را در این زمینه مطالعه كرد و پس از آن نوع نگرشهای دیگر مقایسه نمود و آنگاه روش تفسیری او را روشهای تفسیری دیگر مفسران باز شناخت .
برخی از محققان گفتهاند: علامه در مقدمه المیزان میان نگرش یا گرایش تفسیری و روششناسی تفسیر خلط كردهاست و برخی دیگر بر این باورند كه علامه قرآن پژوهان را به تخلیه ذهن از باورها و معرفتهای پیشین فرا خواندهاست; حال آنكه این امر در عرصه تفكر امكانپذیر نیست . ولی با توجه به مباحث پیشین میتوان گفت كه علامه (ره) نگرششناسی را مقدمه روششناسی میدانسته است و این بیانگر اوج دقت اوست . از سوی دیگر، علامه در مقدمه، قرآن پژوهان را از پیش داوری و یك سونگری در نگرش به قرآن و تفسیر منع میكند و به اتخاذ روش خاص و جامع دعوت میكند، نه تخلیه ذهن از شناختهای لازم و پیشنیازهای ضروری تفسیر .
▪ تمایز وتشابه روشهای علوم قرآنی
یكی از مباحثبنیادین روششناسی علوم، فلسفه تمایز و تشابه روشهاست; یعنی، این بحث كه سبب اختلاف یا اشتراك روشهای علوم چیست؟ برای مثال چرا در علم فیزیك روش تجربی و در علم فلسفه روش برهانی به كار میرود؟ و اصولا آیا در علوم قرآنی نیز اختلاف و تمایز روشهای معنا دارد، یا اینكه در علت تمایز و تشابه علوم قرآنی اختلافی نیست؟
چنانكه گذشت، اركان تحقیق علمی در میان مراحل آن، موضوع یا مسالهشناسی، روششناسی و هدف است; یعنی، قدم اول در تحقیق علمی، شناخت موضوع یا مساله است; قدم بعدی، جمعآوری اسناد و مدارك با شیوههای ویژه است . در قدم سوم; فرضیه یا فرضیهها ارائه میشود . پس از آن، فرضیهها با روشهای مناسب مورد آزمون و بررسی قرار میگیرند تا آن كه تحقیق به پایان خود یعنی مرحله استنتاج میرسد .
چنان كه ملاحظه میشود موضوع تحقیق، روششناسی مساله و هدفشناسی بسیار مهم است . از همین روی فیلسوفان علم، فلسفه تمایز و تشابه علوم را غالبا در اركان یادشده جستجو كردهاند .
شهید مطهری تمایز و تشابه علوم یا خانوادگی میان آنها را در هویت موضوع میداند. (۱۳) از میان نظریههای مطرح در قلمرو تمایز علوم فقط نظریه موضوع قابل دفاع است . این موضوع علم است كه روش علم و تحقیق را تعیین میكند; چنان كه كثرت و وحدت علوم نیز بر گرد همان محور میچرخد . بنابراین، باید فلسفه تمایز و تشابه علوم قرآنی نیز بر مدار موضوعشناسی و نوع نگرش ما به آن بچرخد .
موضوعات علوم قرآنی از این نظر كه پیرامون قرآن و مسائل قرآن شناختی بحث میكنند، با یكدیگر خویشاوندی دارند; اما از جهت این كه فلسفه علوم قرآنی، موضوعش «علوم قرآنی» ، فلسفه قرآنشناسی موضوعش «قرآن» و تفسیر قرآن، مدارش «مراد حضرت حق» است، از یكدیگر متمایز خواهند بود .
این تمایز و تشابه به طور منطقی و طبیعی به خود آن علوم و پس از آن به هدف و روش آنها سرایتخواهد كرد . در نتیجه، روششناسی علوم قرآنی دو قلمرو كلان خواهد داشت: روششناسی مشترك كه از اصول و قواعد روش شناسنانه عام و مشترك میان علوم قرآنی بحث میكند و روششناسی ویژه یا مختص كه پیرامون اصول و قواعد خاص در هر یك از علوم سهگانه به بحث میپردازد .
با توجه به اینكه نگرش مورد قبول ما، نگرش جامع و ربانی به قرآن و موضوعات علوم قرآنی بود، ماهیت روششناسی ما در علوم قرآنی نیز هویت ربانی و الهی جامع را خواهد داشت و از روشهای پژوهشگران دیگر متمایز خواهد شد .
● نتیجه
چكیده سخن این كه روششناسی علوم قرآنی بر چهار مبنای مهم و كلان استوار است: هویتشناسی علوم قرآنی، جایگاه روششناسی علوم قرآنی در میان روششناسیهای دیگر، رابطه روششناسی با نگرششناسی ما به قرآن و تمایز و تشابه روششناسیهای مطرح در علوم قرآنی كه میتواند در چهار عرصه مطرح شود: اصول روششناختی مشترك در علوم قرآنی، اصول روششناختی فلسفه علوم قرآنی، اصول روششناختی فلسفه قرآنشناسی و اصول روششناختی تفسیر قرآن . بحث و بررسی پیرامون روششناسیهای چهارگانه نیاز به مجال و مقال گستردهتری دارد .
عباس ایزدپناه
۱. ر . ك: مؤلف; «رهیافتی بر روششناسی احیای دین» ، مجموعه مقالات دومین كنگره بینالمللی امامخمینی (ره) و احیای تفكر دینی، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)، تهران، ۱۳۷۷ .
۲. در این زمینه آثار تفسیری «سازمان مجاهدین خلق ایران» ، «گروه آرمان مستضعفین» و «گروه فرقان» مصداق بارزی است .
۳. ر . ك: رشیدرضا، تفسیر «المنار» ; مهدی بازرگان، آثار تفسیری وی; احمد رهسپار; هفت آسمان .
۴. ر . ك: قرآن، هود/۱، حجر/۱ و بقره/۲ و شوری/۵۱، نساء/۱۷۴، اسراء/۹، زخرف/۴۴، اسراء/۸۲، فصلت/۴ و حجر/۷۸، یوسف/۱، حدید/۲۵، اسراء/۸۸، آل عمران/۷، واقعه/۷۷- ۷۹، بقره/۹ و ۲، طارق/۱۳- ۱۵، نحل/۸۹، یوسف/۲، محمد/۲۴، رعد/۱، قمر/۱۷، مائده/۴۸ و حجر/۹۱ .
۵. صبحی صالح، نهجالبلاغه، خطبه ۱۳۳ .
۶. همان، خطبه ۱۸
۷. همان، خطبه ۱۳۸
۸. همان، حكمت ۴۳۲ و خطبه ۱۲۵
۹. همان، خطبه ۱۴۷
۱۰. همان، خطبه ۱۵۸
۱۱. ر . ك: امام خمینی، روحالله، سرالصلوهٔ، ص ۴۷۳ و ۴۹۲; قرآن، كتاب هدایت، ص۳۶; چهل حدیث، ص۶۶۹; شرح دعای سحر، ص۷۲ و زین العابدین، عبدالسلام، منهجالامام الخمینی فیالتفسیر، ص۸۲ .
۱۲. طباطبایی، محمدحسین، المیزان، ج۱، ص ۴- ۱۴، اسماعیلیان، قم .
۱۳. ر . ك، مطهری، مرتضی; مجموعه آثار، ج۶، ص۴۷۹ .
صحیفه مبین شماره ۲۲
۱. ر . ك: مؤلف; «رهیافتی بر روششناسی احیای دین» ، مجموعه مقالات دومین كنگره بینالمللی امامخمینی (ره) و احیای تفكر دینی، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)، تهران، ۱۳۷۷ .
۲. در این زمینه آثار تفسیری «سازمان مجاهدین خلق ایران» ، «گروه آرمان مستضعفین» و «گروه فرقان» مصداق بارزی است .
۳. ر . ك: رشیدرضا، تفسیر «المنار» ; مهدی بازرگان، آثار تفسیری وی; احمد رهسپار; هفت آسمان .
۴. ر . ك: قرآن، هود/۱، حجر/۱ و بقره/۲ و شوری/۵۱، نساء/۱۷۴، اسراء/۹، زخرف/۴۴، اسراء/۸۲، فصلت/۴ و حجر/۷۸، یوسف/۱، حدید/۲۵، اسراء/۸۸، آل عمران/۷، واقعه/۷۷- ۷۹، بقره/۹ و ۲، طارق/۱۳- ۱۵، نحل/۸۹، یوسف/۲، محمد/۲۴، رعد/۱، قمر/۱۷، مائده/۴۸ و حجر/۹۱ .
۵. صبحی صالح، نهجالبلاغه، خطبه ۱۳۳ .
۶. همان، خطبه ۱۸
۷. همان، خطبه ۱۳۸
۸. همان، حكمت ۴۳۲ و خطبه ۱۲۵
۹. همان، خطبه ۱۴۷
۱۰. همان، خطبه ۱۵۸
۱۱. ر . ك: امام خمینی، روحالله، سرالصلوهٔ، ص ۴۷۳ و ۴۹۲; قرآن، كتاب هدایت، ص۳۶; چهل حدیث، ص۶۶۹; شرح دعای سحر، ص۷۲ و زین العابدین، عبدالسلام، منهجالامام الخمینی فیالتفسیر، ص۸۲ .
۱۲. طباطبایی، محمدحسین، المیزان، ج۱، ص ۴- ۱۴، اسماعیلیان، قم .
۱۳. ر . ك، مطهری، مرتضی; مجموعه آثار، ج۶، ص۴۷۹ .
صحیفه مبین شماره ۲۲
منبع : بلاغ
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست