شنبه, ۲ تیر, ۱۴۰۳ / 22 June, 2024
مجله ویستا

لاستیک تیوبلس وایمنی آن


لاستیک تیوبلس وایمنی آن
موردی که برای خودرو شخصی اینجانب در خصوص مزیت های لاستیکهای تیوبلس در مقایسه با لاستیکهای تیوپ دار اتفاق افتاد باعث انعکاس این تجربه به سایر دوستان شد. چند ماه قبل با خودرو شخصی خود در حرکت بودم.احساس اینکه یکی از چرخها کم باد است باعث توقف خودرو گردید. یکی از چرخهای جلو به شدت کم باد شده بود بطوری که گیج باد فشار را ۱۵ PSI نشان می داد. چرخ مذکور به دلیل اینکه قبلاً به دلیل پنچری از دیواره جانبی لاستیک دیگر امکان پنچری تیوبلس آن نبود مجبور به استفاده از تیوپ با توجه به نوبودن لاستیک شده بودم. عدم موقعیت مناسب پارک برای تعویض چرخ واصرار همراهان باعث شد تا یک مسافت ۳کیلومتری را حداکثر با سرعت ۵۰کیلومتربر ساعت به منظور ایمنی بیشتر وحفاظت از لاستیک طی نمایم. پس از رسیدن به مغازه پنچرگیری متأسفانه لاستیک به حدی گرم شده بود که به راحتی گرمای آن از نیم متری همراه با بوی سوختگی احساس می شد.
گرمای لاستیک به حدی بود که تماس دست با سطح لاستیک بیش از چند ثانیه امکان پذیر نبود.پس از جدا کردن لاستیک از رینگ،تیوپ از ۲۰نقطه حالت گزیدگی از طرف لاستیک پیدا کرده بود و دیگر امکان استفاده از آن امکان پذیر نبود. شکی نبود علیرغم اینکه با سرعت پایینی حرکت کرده بودم طی مسافت بیشتر باعث ترکیدگی تیوپ ولاستیک می گردید. بنابراین اهمیت تنظیم باد وعدم استفاده حدالامکان ازتیوپ مشخص می گردد . لذا در صورت شرایط خاص واضطراری درصورت استفاده از تیوپ; چرخ مذکوررابرای زاپاس قرار دهید.
امروزه از دلایل اصلی خودروسازان برای استفاده از چرخهای تیوبلس؛ ایمنی خودرو وجلوگیری از ترکیدن لاستیک است.در خودروهای امروزی به دلیل استفاده رانندگان از سرعت های بالا(بیش از ۱۰۰کیلومتردر ساعت) علاوه بر تیوبلس شدن چرخها; ارتفاع دیواره جانبی لاستیکها نیز کاهش یافته است. علت آن برای جلوگیری ازانعطاف زیاد لاستیک وگرم شدن آن است.
درصورتی که ارتفاع لاستیک زیادباشدحرکت لایه های لاستیک باعث گرم شدن لاستیک می گردد. چند پیشنهادتنظیم باد چرخها علاوه بر مزیت های اقتصادی آن نظیر بالارفتن طول عمر لاستیک،کاهش مصرف سوخت و... باعث بالارفتن ایمنی رانندگی می گردد. با توجه به اینکه کاهش وافزایش چند PSI فشار تأثیرات منفی دارد واکثر گیج های باد آپاراتی ها،از تنظیم افتاده ونیاز به کالیبره شدن دارند،حتماً نسبت به تهیه یک گیج باد استاندارد برای تنظیم باد چرخهای خودروی خود اقدام نمایید. از تیوپ دار کردن چرخها خودداری کنید.
مگردر شرایطی که لاستیک نو بوده وامکان پنچری به صورت تیوبلس نباشد که لازم است بعنوان چرخ زاپاس استفاده گردد.
در سفرهای طولانی فشار باد لاستیک بین ۲تا۳ psi بیش تر از حالت عادی در شرایط رانندگی در شهر باشد. لاستیک ها را مرتباً زیر وسیله نقلیه جابجا کنید(سواری هر ۳۰۰۰کیلومتر وباری هر ۵۰۰۰کیلومتر) تعویض لاستیک زمانی است که عمق آج به ۶/۱ میلیمتر رسیده باشد.
توصیه می گردد روی هر خودرو از یک نوع لاستیک استفاده گردد. در صورتی که مجبور به استفاده از انواع لاستیک هستید،لاستیکهای رادیال را در محورهای عقب استفاده نمایید. حرکات غیر عادی لاستیک از قبیل کشیدن به یک جهت ویا لرزش وغیره را جدی بگیرید.
منبع : روزنامه ابرار