جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

نیروی انتظامی - Colors


نیروی انتظامی - Colors
سال تولید : ۱۹۸۸
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : اوریون
کارگردان : دنیس هاپر
فیلمنامه‌نویس : مایکل شیفر، برمبنای داستانی نوشته ریچارد دی‌لِلو و شیفر.
فیلمبردار : هاسکل وکسلر
آهنگساز(موسیقی متن) : هربی هنکاک
هنرپیشگان : شان پن، رابرت دووال، ماریا کونچیتا آلونسو، رندی بروکس، گراند بوش، دان چیدان، ترینیدا سیلوا جراردو مجیا، برایان دیویس، رومیو د لان، گلن پلامر، رودی ریمس و سای ریچاردسن.
نوع فیلم : رنگی، ۱۲۱ دقیقه.


با جدی شدن حضور نیروهای واحد ویژه ضد تبهکاری پلیس لس آنجلس در خیابان‌های شهر، افسر کهنه‌کاری به نام «باب هاجز» (دووال) که منتظر بازنشستگی «رابرت کریگ» (دیویس) یک فروشنده خرده‌پای کاکائین که عضو گروه «بلاذر» است، به دست اعضای گروه رقیب، «کریپس» کشته می‌شود. پلیس به‌طور موقت اعضای گروه - از جمله «راکت» (چیدل)، یکی از قاتل‌ها - را بازداشت می‌کند. کمی بعد، «هاجز» و «مک‌گاوین» یکی از «بلادزها» به‌نام «کلارنس براون» معروف به «های‌تاپ» (پلامر) را که به «کریپس‌ها» موادمخدر می‌فروشد، دستگیر می‌کنند. ولی «هاجز» برخلاف میل «مک‌گاوین» می‌گذارد که او برود. بعد هم با گروه چیکانوی خیابان بیست و یکم رودررو می‌شوند که یکی از آنان، تبهکار کهنه‌کاری به نام «فراگ» (سیلوا) نمی‌خواهد برادرکوچک‌ترش، «فلیپه» (دِلان)، وارد گروه شود. «کریپس‌ها» به مراسم تشییع جنازه «کریگ» حمله می‌کنند و پس از تعقیب و گریزی کشته میشوند. «مک‌گاوین» دختری به‌نام «لوئیزا» (آلونسو) را به «هاجز» معرفی می‌کند. «هاجز» اصرار دارد که آنان فقط باید حرفه‌ای عمل کنند و «مک‌گاوین» معتقد است که این یعنی تسلیم شدن برابر تبهکاران. پس از دستگیری یک گروه قاچاقچی، خبرچینی نام «های‌تاپ» را به «مک‌گاوین»‌ و «هاجز» می‌دهد. «فراگ» به «هاجز» می‌قبولاند که نام «فلیپه» را از پروده‌های پلیس پاک کند و بعد دستگیر می‌شود. «های تاپ» هم پس از درگیری با «مگ‌گاوین» به زندان می‌افتد و «راکت»، مرد بی‌گناهی کشته می‌شود. «راکت» و دیگر اعضای گروه «کریپس»، طی مهمانی آزادی «فراگ»، خانه او را به مسلسل می‌بندند، و «مک‌گاوین»، «لوئیزا» را به همکاری با گروه خیابان بیست‌ویکم (که حالا «فیلیپه» به آن ملحق شده) متهم می‌کند. پلیس گروه چیکانو را محاصره می‌کند، و «فراگ» تصور می‌کند «هاجز» از اعتمادش سوء استفاده کرده است. «هاجز» به دست «برد» (مجیا) - یکی از اعضای جوان گروه - کشته می‌شود و «مک‌گاوین» هم «برد» را می‌کشد. حالا او با سیاه‌پوست خشنی هم‌گروه می‌شود...
* تصویری بدون رتوش از پائین شهر پُر از جرم و خلافِ لس آنجلس از دید یکی از نااهل‌ترین، مخالف خوان‌ترین، پراکنده کارترین، پُرفراز و نشیب‌ترین و در عین حال پایدارترین «شورشی»های هالیوود. هاپر طی چهار دهه پیش از این مقام بازیگر، کارگردان و تهیه کننده، سبکی کاملاً شخصی را پی‌ریزی می‌کند. به گونه‌ای که حضورش در هر فیلم، حتی نوع گفت‌وگوها را هم برای تماشاگر قابل پیش‌بینی می‌کند. هاپر که دو دهه قبل‌تر با ایزی رایدر (1969) یکی از نخستین پیوندهای فرهنگ راک و سینما را خلق کرده بود، با نیروی انتظامی نیز موفق می‌شود از طریق حاشیه صوتی غنی‌اش، یکی از نخستین پیوندهای فرهنگ «رپ» و سینما را رقم زند.