چهارشنبه, ۳ بهمن, ۱۴۰۳ / 22 January, 2025
مجله ویستا
ابتدای ظهور
● پرسش: از کجا که مهدی موعود ظهور نکرده باشد؟
▪ پاسخ: مطابق مباحثی که قبلاً به آن اشاره شد ما به مهدی موعود شخصی معتقدیم نه نوعی، یعنی به ظهور شخصی به نام مهدی (ع) فرزند امام حسن عسکری (ع) با خصوصیات ظاهری وباطنی اعتقاد داریم، ولذا هیچ گاه در تطبیق آن اشتباه نخواهیم کرد، خصوصاً آنکه معجزه نیز مؤیّد ومثبت وجود او است. وامامان از اهل بیت، نیز هر کدام خصوصیات او را ذکر نمودهاند.
البته ما منکر سوءاستفاده از مفهوم عالی مهدویت نیستیم، چنان که از مقام منیع ربوبیّت ومقام نبوّت نیز سوءاستفادههایی شده است. وظیفه ما است که امام زمان (ع) را با تمام اوصاف مشخّص شده از طرف پیامبر وامامان: بشناسیم تا فریب مدّعیان دروغین مهدویت را نخوریم.
● پرسش: امام زمانعلیهالسلام چگونه از زمان مناسب ظهور خود آگاهی مییابد؟
▪ پاسخ: این سؤال گاه از دیدگاه شخص غیرشیعی مطرح گشته وگاه نیز از شخص شیعه امامی مطرح میگردد. در صورتی که سؤال از شخص غیر امامی مطرح گردد دو گونه میتوان به او پاسخ داد:
الف) اینکه این موضوع را باید همانند سایر مسائل اجتماعی بررسی کرد، به این معنا که هر گاه مصلحت اسلام وبشریّت اقتضای ظهور حضرت را داشته باشد، به طور حتم امام زمان (ع) ظهور خواهد کرد.
ب) اینکه امام (ع) از آنجا که از جانب خداوند متعال مورد تأیید است دستور ظهورش را مستقیماً از جانب او خواهد گرفت.
ودر صورتی که سؤال از شخصی امامی است در جواب سؤال او چند طرح ونظر داده شده است:
۱) اینکه آن حضرت به زمان ظهور خود به جهت روایاتی که از آباء واجدادش رسیده آگاهی دارد. این احتمال در ادله نقلی به آن اشاره نشده است.
۲) اینکه امام (ع) به طور اعجاز از زمان ظهورش آگاهی دارد به این نحو که خداوند هنگام رسیدن وقت ظهورش معجزهای ایجاد خواهد کرد و با آن، حضرت به وظیفهاش که همان ظهور است التفات پیدا میکند. در روایات اشاره به این احتمال شده است:
راوندی مرسلاً از امام کاظم (ع) در حدیثی راجع به حضرت مهدی (ع) نقل کرده که فرمود: «... إذا حان وقت خروجه انتثر ذلک العلم من نفسه، وأنطقه اللَّه عزّوجلّ فناداه: أُخرج یا ولیّ اللَّه! فاقتل أعدآء اللَّه، وله سیف مغمّد إذا حان وقت خروجه اقتلع ذلک السیف من غمده وأنطقه اللَّه عزّوجلّ فناداه السیف: أُخرج یا ولیّ اللَّه! فلایحلّ لک أن تقعد عن أعدآء اللَّه...»؛ «هر گاه وقت خروج حضرت رسید علم به خروج در نفس او منتشر خواهد شد. آن علم او را ندا داده که ای ولّی خدا! خروج کن ودشمنان خدا را به قتل برسان. وبرای او شمشیری است، هنگامی که وقت خروج او فرا رسد از غلافش بیرون میآید وحضرت را ندا داده، میگوید: ای ولیّ خدا! خروج کن، که برای تو حلال نیست که از دشمنان خدا صرف نظر کنی.»( خرائج وجرائح، ج ۳، ص ۱۱۶۷، ح ۶۴ ؛ کمال الدین، ص ۱۵۵ ؛ بحارالأنوار، ج ۵۲، ص ۳۱۱، ح ۴)
صدوق نیز از مفضّل بن عمر نقل کرده که از امام صادق (ع) درباره تفسیر جابر سؤال کردم؟ حضرت فرمود: «... إنّ منّا إماماً مستتراً، فإذا أراد اللَّه عزّوجلّ إظهار أمده نکت فی قلبه نکتة وأمر بأمر اللَّه عزّوجلّ»؛ «همانا از ما امامی است پنهان، هر گاه خداوند اراده کند تا او را از پرده غیبت به در آورد، در قلب او علامتی مینهد، آن گاه به امر خدا سفارش خواهد کرد.»( کمالالدین، ص ۳۴۹، ح ۴۲ ؛ بحارالأنوار، ج ۵۱، ص ۵۷، ح ۴۹ ؛ کافی، ج ۱، ص ۳۴۳، ح ۳۰)
در حدیثی از امام زمان (ع) رسیده که فرمود: «علمنا علی ثلاثة أوجه: ماضٍ وغابر وحادث، أمّا الماضی فتفسیر، وأمّا الغابر فموقوف، وأمّا الحادث فقذف فی القلوب ونقر فی الأسماع وهو أفضل علمنا...»؛ «علم ما اهل بیت بر سه نوع است: علم به گذشته وآینده وحادث. علم گذشته، تفسیر است. علم آینده، موقوف است. وعلم حادث، انداختن در قلوب وزمزمه در گوشهاست. این بخش بهترین علم ماست...».( دلائل الامامه، ص ۵۲۴، ح ۴۹۵)
۳) اینکه حضرت مهدی (ع) با آن ذکاوت وخُبْرَوِیّتی که دارد وقت ظهور را دریابد.
احتمال دوّم مطابق روایات وعقل است.
● پرسش: حکمت معین نبودن وقت ظهور حضرت چیست؟
▪ پاسخ: گاهی این سؤال در ذهن انسان خطور میکند که چرا وقت ظهور در منابع اسلامی معین نشده است؟ در جواب این سؤال میگوییم:
۱) کسی که منتظر شخص دوستداشتنی است ووقت آمدن او را نمیداند همیشه در حال انتظار است، همیشه آماده است، همیشه درصدد پیاده کردن دستورات او در خود واجتماع است. ولی در صورتی که زمان رسیدن او را بداند خصوصاً آنکه بداند که بسیار دور است، مأیوس شده وهرگز خود را به این زودی آماده نمیکند.
۲) معین نبودن وقت ظهور، یک نوع امتحانی است برای مردم تا معلوم گردد آیا مردم با این همه سختیهای مختلف، روحیه خود را از دست میدهند یا خیر.
۳) گاه مصلحت در تقدیم وتأخیر زمان غیبت است که این معنا با معین بودن زمان ظهور سازگاری ندارد. ولذا در قصه حضرت موسی (ع) به جهت ادامه ملاقات او با خداوند از سی روز تا چهل روز، عدهای به انحراف کشیده شدند.
۴) در صورت معین بودن ظهور، دشمنان حضرت (ع) درصدد تدارک برآمده وبا حضرت در همان زمان به مقابله برخواهند خواست. لذا در روایات اسلامی از عنصر «ناگهانی بودن ظهور» به عنوان عنصر اساسی در پیروزی حضرت یاد شده است.
امام صادق (ع) به ابن النعمان فرمود: «ای پسر نعمان! به راستی عالم نمیتواند به هر چه اطلاع دارد تو را آگاه سازد... پس عجله نکنید، به خدا سوگند! سه بار این امر -امر فرج- نزدیک شد ولی به جهت آنکه شما آن را فاش کردید خداوند آن را به تأخیر انداخت. به خدا سوگند! نزد شما سرّی نیست مگر آنکه دشمنان شما به آن از شما آگاهترند».
۵) در صورت عدم تعیین وقت ظهور، حالت انقطاع وتوجه وتضرّع خاصّی بر انسانها حاکم خواهد شد، که چه بسا این امر سبب تعجیل در فرج امام زمان (ع) گردد. ولی اگر وقت ظهور به طور قطع مشخّص باشد دیگر از این اثر معنوی خبری نیست.
۶) از آنجا که وقت ظهور همانند علایم ظهور، متعلّق «بدا» واقع میشود، لذا نباید به طور دقیق وقت ظهور مشخص باشد تا مردم به کارهایی تشویق شوند که مؤثّر در ظهور امام زمان (ع) است.
۷) از آنجا که ممکن است ظهور حضرت به طول انجامد، لذا وقت آن معین نشده است تا مردم مأیوس نباشند وبا احتمال ظهور حضرت در هر لحظه حالت انتظار مثبت را از دست ندهند.
● پرسش: آیا تعیین وقت ظهور صحیح است؟
▪ پاسخ: تعیین تاریخ ظهور امام زمان (ع) به چند نحو متصور است:
۱) اینکه تاریخ ووقت ظهور حضرت را به طور دقیق وتفصیلی معین کنیم که در فلان سال، وفلان ماه وفلان روز خواهد بود. این احتمال باطل است، زیرا در هیچ روایتی به آن اشاره نشده است ومضافاً به اینکه در برخی از احادیث تعیین کننده وقت ظهور مورد لعن قرار گرفته است.
۲) اینکه موعد ظهور به نحو اجمال تعیین گردد، به اینکه بگوییم: هر گاه خداوند اراده کند آن حضرت ظهور خواهد کرد. این احتمال به طور حتم اشکالی نداشته وصحیح است.
۳) اینکه از طریق قواعد حساب وجفر، به طور اجمال یا تفصیل به زمان ظهور حضرت علم پیدا کرده واز آن خبر دهیم. این احتمال گر چه در برخی روایات به آن اشاره شده ولی از سند معتبری برخوردار نیست. خصوصاً آنکه تاریخ ظهور، ممکن است مورد بدا واقع شود.( بحارالأنوار، ج ۵۲، ص ۱۰۶، ح ۱۳)
۴) اینکه مطابق برخی از روایات به طور کلّی واجمال به زمان ظهور آن حضرت اشاره گردد:
طبرسی از امام صادق (ع) نقل کرده که: «لایخرج القآئم إلّا فی وتر من السنین، سنة إحدی أوثلاث أوخمس أوسبع أوتسع»؛ «قائم در سال وتر [فرد] ظهور خواهد کرد، سال یک یا سه یا پنج یا هفت یا نه.»( اعلام الوری، ج ۲، ص ۲۸۶ ؛ بحارالأنوار، ج ۵۲، ص ۲۹۱، ح ۳۶)
ونیز به سند خود از امام صادق (ع) نقل کرده که فرمود: «ینادی باسم القآئم فی لیلة ثلاث وعشرین من شهر رمضان ویقوم فی عاشورآء، وهو الّذی قتل فیه الحسین بن علی (ع)...»؛ «به اسم قائم در شب بیست وسوّم ماه رمضان ندا داده خواهد شد ودر روز عاشورا قیام خواهد کرد، وآن روزی است که حسین بن علی در آن روز به شهادت رسید.»( همان)
● پرسش: آیا جمله «کما ملئت ظلماً وجوراً» با صالح بودن مردم منافات دارد؟
▪ پاسخ: در مورد سؤال فوق میگوییم:
ـ اولاً: در بیشتر روایات جمله «کما ملئت...» به کار رفته نه «بعد ما ملئت»، واین جمله در حقیقت تشبیه حکومت پر از عدل است به حکومتی پر از ظلم، یعنی چگونه حکومتی پر از ظلم میشود، همان گونه که حکومت حضرت پر از عدل خواهد بود.
ـ ثانیاً: گسترش ظلم وتعدی وتجاوز، به نحو سببیت برای ظهور در این روایات ذکر نشده است، بلکه به عنوان شرط مقارن ظهور است.
ـ ثالثاً: در این روایات خبر از واقعیتی خارجی هنگام ظهور میدهد، نه اینکه مردم را تشویق به ظلم کند تا با گسترش آن، حضرت ظهور کند، بلکه ما وظیفه داریم گسترش دهنده عدالت، یعنی همان چیزی باشیم که حضرت به جهت آن ظهور میکند ودر این امر بزرگ سهیم شویم.
● پرسش: معنای ظهور امام زمانعلیهالسلام چیست؟
▪ پاسخ: در اینکه معنای ظهور امام زمان (ع) چیست، سه احتمال داده شده که قابل جمع است:
۱) اینکه مقصود از ظهور، بروز وانکشاف بعد از محجوب بودن واستتار باشد. این معنا مختص فهم شیعی است که معتقد به غیبت برای امام زمان (ع) است.
۲) اینکه مقصود اعلان انقلاب وقیام به جهت پیاده کردن اسلام ناب ودر سایه حکومت عدل باشد. این مفهوم با دیدگاه امامی ودیگران نیز سازگاری دارد.
۳) مقصود از ظهور، پیروزی وسیطره بر عالم است. این معنا بعد از آن حاصل میشود که حضرت از پرده غیبت به در آمده وامور او مرتّب گردد.
● پرسش: مراد از ظهور اصغر واکبر چیست؟
▪ پاسخ: همان گونه که برای تثبیت وجا افتادن غیبت کبرا، خداوند متعال برای امام زمان (ع) غیبت صغرا را مقدّر کرد تا زمینه برای غیبت کبرا فراهم گردد، در مورد ظهور حضرت نیز گفته شده که قبل از ظهور اکبر، خداوند برای ایجاد آمادگی برای آن، ظهور اصغری را پیشبینی کرده است.
به این معنا که خداوند مدّتی قبل از ظهور اکبر، سطح علمی مردم را در طبقات مختلف جامعه بالا میبرد تا برای درک عصر حضرت مهدی (ع) قابلیت لازم را پیدا نمایند. این آمادگی از دو طریق حاصل میشود:
۱) بالا بردن شعور وآگاهی مردم نسبت به احتیاج داشتن حکومت جهانی توحیدی.
۲) بالا بردن سطح علمی مردم برای پذیرش چنین حکومتی.
● پرسش: چه عواملی زمینهساز حکومت واحد جهانی است؟
▪ پاسخ: ممکن است گفته شود با توجه به تشتّت آرا واختلاف مذاهب وتنوع حکومتها وناسازگاری آنها نسبت به یکدیگر، تشکیل حکومت واحد جهانی ممکن به نظر نمیرسد؛ چگونه میتوان همه میلتها را تحت حکومت واحدی جمع کرد. نه تنها تشکیل حکومت واحد جهانی ممکن ومیسور است، بلکه امری حتمی ولازم به نظر میرسد وعلل وعوامل زیادی در زمینه سازی آن دخیل میباشند:
۱) خطر جنگ وخونریزی که همواره مانند کابوس وحشتناکی بر سر جوامع انسانی سایه افکنده، تنها با وحدت حکومت در سطح جهان ویکپارچگی همه امتها برطرف میشود.
۲) به تصریح دانشمندان «تضاد منافع» ریشه اصلی واوّلی برخوردهای خونین وپیکارهای سهمگین حکومتها با یکدیگر است. حال اگر بدانیم که شعار حکومت حضرت، عدل وانصاف برای کلّ جامعه بشری است، همگی به سوی حکومت عدل جهانی سوق داده میشوند.
۳) یکی دیگر از عوامل تشکیل حکومت جهانی، تکامل عقول وادراکات بشر است که به نوبه خود میتواند زمینهساز حکومت جهانی گردد؛ زیرا بشر هم از ناحیه خود در راه حرکت به سوی کمال وترقّی وتکامل عقلانی است وهم در هنگام ظهور حضرت مهدی (ع) به کمال نهایی خود نایل میگردد، ولذا میتوانند با یکدیگر تألّف کرده وبه حکومت جهانی تن دهند، زیرا همه تعارض وتزاحمها از ناحیه کم عقلی وجهل وکمخردی است.
● پرسش: ظرفیت کلّی برای ظهور حضرت مهدیعلیهالسلام چیست؟
▪ پاسخ: شکی نیست که هر کار اجتماعی احتیاج به آماده کردن ظرفیتهای مناسب دارد. در مورد ظهور منجی کل بشری که پدیده اجتماعی عظیمی است احتیاج به تحقق مقدمات وشرایط خاصی است؛
۱) پیشرفت دینی در میان امت اسلامی ولو در طبقه خاصی از آنها.
۲) گسترش انحراف عمومی در بین مردم.
۳) گسترش ظلم وفساد در سطح عموم ودر نتیجه دور شدن مردم از دین ومتابعت از هوای نفس.
۴) پیشرفت بشر در صنعت وتکنولوژی.
۵) آماده شدن یاران خاص حضرت برای نصرت ویاری او.
● پرسش: امام زمانعلیهالسلام در ظاهر با چه سنّی ظهور میکنند؟
▪ پاسخ: مطابق روایات شیعه وسنّی، امام زمان (ع) در حالی که ظاهر او جوان وبه سنّ چهل سالگی است ظهور خواهند کرد. اینک به برخی از روایات اشاره میکنیم:
۱) ابن صباغ مالکی به سندش از رسول خدا (ص) نقل کرده که در حدیثی فرمود: «مهدی از اولاد من با سن چهل سال است...».( الفصول المهّمة، ص ۲۱۷)
۲) شیخ صدوق؛ به سندش از اباصلت هروی نقل میکند که گفت: به امام رضا (ع) عرض کردم: قائم شما هنگام خروج چه علامتی دارد؟ حضرت فرمود: «علامت او این است که او از حیث سنّ پیر است ولی در ظاهر جوان نشان داده میشود، به حدی که هر گاه کسی به او نظر میافکند گمان میکند که او سی ساله یا کمتر است. واز جمله علامات او آن است که به مرور ایام وشبها پیر نمیشود تا آنکه مرگ او فرا رسد».( کمال الدین، ص ۶۵۲، ح ۱۲)
نعمانی به سندش از امام صادق (ع) نقل کرده که فرمود: «اگر قائم قیام کند مردم او را انکار خواهند کرد؛ زیرا در حالی که جوان رشیدی است به سوی آنها باز میگردد...».( الغیبة، نعمانی، ص ۱۸۸)
ممکن است روایاتی که اشاره به سن چهل سالگی دارد مقصود آن باشد که جسد وجسم او در حدّ کمال است؛ زیرا بدن تا چهل سالگی به کمال رشد خود میرسد. گر چه برخی روایات نیز به سنّ ۱۸ سالگی و۵۱ سالگی اشاره کرده است ولی روایت اوّل از محمّد بن حمیر نقل شده نه از یکی از معصومین:.
وروایت دوّم گر چه از پیامبر اکرم (ص) نقل شده ولی از صحت سند برخوردار نیست، خصوصاً آنکه هر دو روایت با روایات مستفیضی که دلالت بر ظاهر چهل سالگی دارد مخالف است.
● پرسش: خصوصیات جسمی امام زمانعلیهالسلام هنگام ظهور چگونه است؟
▪ پاسخ: مطابق برخی از روایات سنّی وشیعی، امام زمان (ع) هنگام ظهور دارای صفات وخصوصیات جسمی خاص است از قبیل:
۱) أجلی الجبهه: یعنی پیشانی وسیع وعریض.( سنن ابی داوود، ج ۲، ص ۴۲۲)
۲) اقنی الأنف: وسط بینی او برآمده ولی دو سوراخ آن تنگ است.( همان)
۳) کأنّ وجهه کوکب درّی: گویا صورت او همانند ستارهای درخشان است.( الفصول المهمة، ص ۳۱۷)
۴) اللون لون عربی: با چهرهای گندم گون.( البیان، ص ۹۴)
۵) افرق الثنایا: ما بین دندانهای او باز است.( همان، ص ۹۶)
۶) اکحل العینین: مژههای او سیاه است.( همان)
۷) براق الثنایا: با دندانهای سفید.( همان)
۸) أزج الحاجبین: با ابروانی کشیده وباریک.( الحاوی للفتاوی، ج ۲، ص ۱۴۷)
۹) مربوع القامة: قامتش متوسط.( الغیبة، نعمانی، ص ۲۸۱ ؛ ارشاد مفید، ص ۳۴۲)
۱۰) الجسم جسم اسرائیلی: جسم او تنومند است.( البیان، ص ۹۴)
۱۱) علی خدّه الایمن خال اسود: بر گونه راست او خالی سیاه است.( الفصول المهمة، ص ۳۱۷.)
● پرسش: آیا علایم قریب برای ظهور، با اینکه حضرت به طور ناگهانی ظهور میکند منافات دارد؟
▪ پاسخ: مطابق برخی از روایات، ظهور وقیام حضرت مهدی (ع) به طور ناگهانی خواهد بود، واین از عنایات خداوند در حق آن حضرت است تا دشمنان را غافلگیر کرده وجلو تدابیر آنها را گرفته وهر گونه اقدامی را بر ضد حضرت از آنها سلب کند.
طبرسی توقیعی را از ناحیه مقدسه به شیخ مفید؛ نقل کرده که در آخر آن چنین آمده است: «هر کس باید کاری کند که محبت ما را به خود جذب کرده واز کاری که کراهت وسخط ما را بر میانگیزد دوری کند. پس همانا امر ما یک دفعه وبه طور ناگهانی اتفاق خواهد افتاد».( احتجاج، ج ۲، ص ۳۲۴)
در توجیه اشکال فوق میگوییم:
علایم قریب برای ظهور حضرت مهدی (ع) همانند ندای آسمانی وفرورفتن زمین بیدا با اهلش ودیگر علایم، برای آگاهی مخلصین ومؤمنان است، تا از قرب ظهور آگاهی داشته باشند، ولذا ظهور برای آنها ناگهانی نخواهد بود. آری عنصر اتفاق وظهور ناگهانی برای دشمنان حضرت مهدی (ع) است تا از این غفلتی که خداوند در آنها قرار میدهد حضرت بتواند به مقاصد عالی خود که همان سلطه بر ظالمان وگسترش عدل وداد است برسد.
● پرسش: خداوند متعال چه عنایتی به جهت پیروزی حضرت مهدیعلیهالسلام هنگام ظهور انجام خواهد داد؟
▪ پاسخ: مطابق روایات، خداوند متعال هنگام ظهور امام زمان (ع) امدادهای غیبی را به کمک آن حضرت خواهد فرستاد که از آن جمله است:
۱) عنصر ناگهانی وغفلت دشمنان
مطابق روایات، حضرت هنگامی ظهور میکنند که دشمنان، همه از ظهور او غافلند. ودر دانش نظامی این مطلب به خوبی روشن است که چقدر عنصر غفلت وناگهانی هجوم در پیروزی بر دشمن تأثیر دارد.
امام زمان (ع) در توقیعی که به شیخ مفید؛ فرستاد فرمود: «...پس همانا امر ما به طور ناگهانی است...».( احتجاج، ج ۲، ص ۳۲۴)
۲) ایجاد رعب ووحشت
یکی دیگر از راههای نفوذ بر دشمن که در علم نظامی از آن بهرهگیری فراوان میشود ایجاد ترس وخوف ورعب در قلوب دشمن است، تا از این راه تسلیم گردند.
نعمانی به سند خود از امام صادق (ع) نقل کرده که فرمود: «أمر اللَّه عزّوجلّ أن لاتستعجل به حتّی یؤیده [اللَّه] بثلاثة [أجناد]: الملائکة، والمؤمنین، والرعب»؛ «خداوند عزّوجلّ امر نمود تا به آن عجله نکنی تا اینکه او -مهدی (ع)- را به سه لشکر تأیید نماید: ملائکه، مؤمنین ووحشت.»( الغیبة، نعمانی، ص ۱۹۸)
۳) جذب تمام مسلمین
یکی دیگر از تأییدات الهی در حقّ حضرت آن است که به عنایت الهی از راهی قیام خود را شروع خواهد کرد که مورد اتفاق تمام مسلمانان است. از جمله آنکه:
الف) ظهور خود را از مسجدالحرام شروع خواهد کرد که مورد اتفاق تمام مسلمانان است.
ب) خطابهای که در مسجدالحرام هنگام ظهورش میخواند به امور مشترک واتفاقی بین مسلمانان اشاره دارد.
ج) قیام خود را با همان شعارهای رسول خدا (ص) شروع میکند.
د) مطالبه خون امام حسین (ع) میکند.
۴) تأیید از جانب ملائکه
از جمله تأییدات الهی نسبت به حضرت مهدی (ع) کمک فرستادن ملائکه برای یاری حضرت وقتال به همراه حضرت بر ضدّ ظالمان است.
گنجی شافعی به سند خود از علی بن ابیطالب (ع) در حدیثی در رابطه با مهدی (ع) نقل کرده که فرمود: «خداوند او را با سه هزار از ملائکه یاری خواهد کرد...».( البیان، ص ۹۶)
قندوزی حنفی از کتاب «اسعاف الراغبین» صبان نقل کرده که در روایات فراوان آمده است که هنگام ظهور حضرت بر بالای سر او فرشتهای ندا میدهد: «این خلیفه خداست او را متابعت وپیروی کنید... وهمانا خداوند متعال او را با سه هزار فرشته یاری خواهد کرد...».( ینابیع الموده، ص ۵۶۳)
نعمانی به سند خود از امام صادق (ع) نقل کرده که فرمود: «خداوند متعال او -مهدی (ع)- را با سه لشکر یاری خواهد کرد: با ملائکه...».( الغیبة، نعمانی، ص ۱۲۸)
این تأیید به نوبه خود در توجه مردم به حضرت نقش به سزایی دارد، زیرا هنگامی که مخالفان مشاهده کنند که حضرت مشمول نصرت فرشتگان خداوند است ترس سراسر وجود آنها را فرا گرفته وپی به الهی بودن این قیام خواهند برد ودر نتیجه طوعاً یا کرهاً خود را تسلیم حضرت میکنند.( همان)
● پرسش: اولین مکانی که حضرت در آنجا ظهور میکند کجاست؟
▪ پاسخ: مطابق روایات شیعه واهل سنّت اولین مکانی که حضرت در آنجا ظهور میکند بین رکن ومقام است.
سیوطی به سندش از رسول خدا (ص) نقل کرده که فرمود: «مهدی از مدینه به سوی مکه خروج میکند، مردم از او میخواهند که از میانشان خروج کند آن گاه با او بین رکن ومقام بیعت میکنند در حالی که کراهت دارد...».( الحاوی للفتاوی، ج ۲، ص ۱۵۲)
شیخ طوسی به سندش از امام باقر (ع) نقل کرده که فرمود: «گویا قائم را در روز عاشورا، روز شنبه، ایستاده بین رکن ومقام مشاهده میکنم...».( همان، ص ۱۰۲)
این اخبار به جهت کثرت وتظافر آنها قابل اثبات تاریخی است.
● پرسش: حضرت مهدیعلیهالسلام بعد از ظهور چه عملی انجام میدهند؟
▪ پاسخ: مطابق روایات، بعد از ظهور، بین رکن ومقام خطبهای خوانده، آن گاه مردم را به بیعت با خود دعوت مینماید:
نعمانی به سندش از جابر بن یزید جعفی از امام باقر (ع) نقل کرده که در حدیثی طولانی فرمود: «وقائم در آن روز در مکه است، تکیه بر بیتالحرام داده وبه آن پناه میبرد. آن گاه ندا میدهد: «یا أیّها الناس!...».(الغیبة، نعمانی، ص ۱۵۰)
مجلسی به سندش از امام باقر (ع) نقل کرده که فرمود: «همانا او -امام زمان (ع)- به سوی مسجدالحرام به حرکت در میآید ودر آنجا کنار مقام ابراهیم چهار رکعت نماز میگزارد وبا تکیه بر حجرالأسود حمد خدا وثنای او را به جای آورده ویادی نیز از پیامبر کرده وبر او درود میفرستد. آن گاه سخنی را آغاز خواهد کرد که هرگز کسی چنین سخن نگفته است...».( بحارالأنوار، ج ۱۳، ص ۱۸۰)
نعمانی به سندش از امام باقر (ع) نقل کرده که در حدیثی فرمود: «گویا بر او نظر میکنم در حالی که بین رکن ومقام مردم با او بیعت میکنند...».( الغیبة، نعمانی، ص ۱۳۹)
● پرسش: اوّل کسی که با حضرت مهدیعلیهالسلام بیعت میکند چه کسی است؟
▪ پاسخ: مطابق روایات، اول کسی که با حضرت مهدی (ع) بیعت میکند جبرئیل است.
ابان بن تغلب از امام صادق (ع) نقل کرده که فرمود: «همانا اول کسی که با قائم (ع) بیعت میکند جبرئیل است...».
طبرسی از ابیعبداللَّه (ع) نقل کرده که در حدیثی فرمود: «...پس خداوند عزّوجلّ جبرئیل را میفرستد تا نزد او آمده وسؤال کند، به او میگوید: به چه چیزی دعوت میکنی؟ قائم او را از ماهیت دعوت خبر میدهد. جبرئیل میگوید: پس من اوّل کسی هستم که با تو بیعت میکنم. آن گاه میگوید: کف دستت را بده، وآن را بر دست خود مسح میکند...»( احتجاج، ص ۴۳۱)
در اینکه بیعت جبرئیل به چه معنا است، دو احتمال وجود دارد:
۱) معنای رمزی: به این معنا که مقصود از آن تأیید الهی برای حضرت است، زیرا جبرئیل بزرگترین نماینده الهی است. ولی این معنا در صورتی صحیح است که حمل بر معنای صریح وظاهر آن ممکن نباشد، در حالی که چنین نیست.
۲) معنای رایج: به این معنا که مقصود به بیعت همان معنای رایج آن است که مردم با خلیفه ودیگران انجام میدهند. وفایده آن دو چیز است:
الف) توجه مردم به لزوم بیعت با حضرت.
ب) تأیید حرکت وقیام امام زمان (ع).
● پرسش : آیا جبرئیل بعد از وفات رسول خداصلی الله وعلیه وآله عهد کرده که بر زمین نازل نشود؟
▪ پاسخ : اربلی در «کشف الغمه» از امام صادق (ع) نقل کرده که فرمود: «جبرئیل نزد رسول خدا (ص) به جهت عیادت آمد وعرض کرد: سلام بر تو ای محمّد! این آخرین روزی است که به سوی دنیا فرود میآیم».( کشف الغمه، ج ۱، ص ۱۹و۱۸)
ونیز از امام باقر (ع) نقل کرده که فرمود: «هنگامی که وفات رسول خدا (ص) نزدیک شد... در آن هنگام جبرئیل گفت: ای محمّد! این آخرین نزول من به دنیا بود...».( همان)
ـ اولاً: همه این روایات مقید به قیدی است وآن اینکه تا مادامی که مصلحتی در بین نباشد.
ـ ثانیاً: مقصود جبرئیل آن بود که به جهت نزول وحی دیگر بعد از وفات پیامبر نازل نمیشود، زیرا شریعت با رحلت ایشان کامل خواهد شد.
ـ ثالثاً: بر فرض تعارض، روایات نزول حضرت جبرئیل وبیعت با امام زمان (ع) از حیث تعداد بیشتر بوده واز حیث سند صحیحتر است.
● پرسش: مقصود از اصلاح امر حضرت مهدیعلیهالسلام در یک شب چیست؟
▪ پاسخ: مطابق روایات شیعه وسنّی، خداوند متعال امر حضرت مهدی (ع) را در یک شب اصلاح خواهد کرد؛
ابوبصیر از امام صادق (ع) نقل کرده که فرمود: «خداوند عزّوجلّ امر او را در یک شب اصلاح خواهد نمود».
ونیز از امام حسین (ع) نقل است که فرمود: «قائم ما اهل بیت [کسی است که] خداوند متعال امر او را در یک شب اصلاح وآماده خواهد نمود».
ابن ماجه از امام علی (ع) نقل کرده که رسول خدا (ص) فرمود: «مهدی از ما اهل بیت است که خداوند (امر) او را در یک شب اصلاح وآماده خواهد نمود».( سنن ابن ماجه، ج ۲، ص ۱۳۷۶)
مقصود به اصلاح امر حضرت در یک شب آن است که مقدمات نصر وپیروزی را در اسرع وقت، ودر یک شب فراهم کرده واو را مأمور به ظهور خواهد نمود. واولین اقدامی که برای او خواهد نمود اجتماع اصحاب خاص آن حضرت است.
ولی چیزی که باقی میماند اینکه چگونه امر حضرت در یک شب اصلاح وآماده میشود در حالی که مطابق روایات، گروهی همانند جیش سفیانی ودجال ودیگران به مبارزه با او خواهند پرداخت.
ـ اولاً: ممکن است مقصود از «یک شب» که در روایات آمده کنایه از سرعت اصلاح امر امام زمان (ع) باشد.
ـ ثانیاً: ممکن است مقصود از اصلاح امر حضرت (ع) پیروزی در یک شب باشد.
ـ ثالثاً: ممکن است مقصود از اصلاح امر حضرت، تنها مقدمهسازی برای اعلان ظهور باشد، گر چه پیروزی نهایی به طول انجامد.
ـ رابعاً: از آنجا که معارضه با مخالفان به سرعت وبا اعجاز انجام میگیرد، لذا تعبیر به یک شب شده است.
● پرسش: غلبه بر جهان با یاران اندک چگونه ممکن است؟
▪ پاسخ: اگر چه در روایات به یاران محدود حضرت یعنی ۳۱۳ نفر اشاره شده است، ولی پیروزی آنان بر مستکبران به رهبری حضرت مهدی (ع) از جهاتی دور از انتظار نیست زیرا:
۱) در روایات به یاران دیگری در حدود ده هزار نفر نیز اشاره شده که بدون تحقق آنها حضرت مهدی (ع) ظهور نخواهد کرد.
۲) غلبه حضرت بر جهان ممکن است از طریق اعجاز باشد، زیرا خداوند متعال ضمانت کرده تا گروه اندک را در صورت استقامت بر گروه زیاد پیروز گرداند.( سوره بقره، آیه ۲۴۹)
۳) از طریق علل واسباب عادی وظاهری نیز حصول چنین فتح وپیروزی امری دور از انتظار نخواهد بود، زیرا حضرت در موقعی ظهور خواهند کرد که اوضاع واحوال اجتماعی، اخلاقی وسیاسی کاملاً مساعد باشد. در آن موقع همه ملل به جهت سرخوردگی از نظامهای مختلف وقتل وغارتها به تنگ آمدهاند، ولذا در انتظار چنین حکومتی به سر میبرند، ومردم به مجرّد شنیدن خبر ظهور به آن حضرت وحکومتش روی خوش نشان میدهند، وایشان تنها با گروه خاصی درگیر خواهند شد.
۴) از آنجا که جهان به مانند دهکدهای کوچک درآمده وهر چه از عمر آن بگذرد این ارتباط تنگتر خواهد شد، لذا با به دست گرفتن نقطههای کلیدی وبا استعانت از خداوند متعال، حکومت جهانی حضرت تحقق خواهد یافت.
● پرسش: آیا پیروزی حضرت مهدیعلیهالسلام بر مخالفان وگسترش حکومتش همراه با اعجاز است؟
▪ پاسخ: در مورد سؤال فوق سه احتمال وجود دارد:
۱) اینکه نصرت حضرت وپیاده کردن حکومت جهانی تماماً با اعجاز وقدرت خارقالعاده الهی باشد. ولی این احتمال از جهاتی قابل مناقشه است:
الف) اگر اعجاز راه صحیحی برای دعوت الهی بود، حضرت میتوانست در خلال غیبت صغرا از آن برای سیطره بر عالم استفاده کند.
ب) با اعجاز احتیاج به تعداد زیادی از اصحاب نیست.
ج) مطابق برخی روایات بین حضرت ومخالفینش جنگ وخونریزی شدیدی در خواهد گرفت، ودر صورت اعجاز تام، احتیاج به این کارها نیست.
۲) اینکه خداوند متعال اراده کرده که حضرت مهدی (ع) به صورت عادی بر دشمنان خود غالب شده وحکومت عدل جهانی را گسترش دهد، بدون آنکه کوچکترین کمکی از راه اعجاز در پیشبرد اهداف او بشود.
این احتمال نیز خالی از اشکال نیست زیرا مطابق روایات، حضرت مهدی (ع) مورد عنایت وتأیید خاص الهی در جهت ظهورش خواهد بود.
۳) با ردّ دو احتمال پیشین به این نتیجه میرسیم که نصرت حضرت به طور طبیعی وعادی خواهد بود، گر چه این نصرت همراه با تأییدات جزئی وخاصّی از جانب خداوند است، زیرا همان گونه که میدانیم بشر در عصر ظهور مورد ظلم وستم فراوان است، واز طرفی از حیث فرهنگی ورشد عقلانی، عموم بشر به بالاترین سطح خود رسیده است، ولذا به دنبال چنین رهبری الهی میگردد که با لبیک به دعوتش از او پیروی نماید. هرگز ابرقدرتها با همه امکاناتی که دارند نمیتوانند در مقابل اراده ملتها بایستند. اگر مردم همگی یکپارچه ویک صدا فریاد برآورند، دشمنانشان به زانو در خواهند آمد. مگر نبود که در صدر اسلام چگونه مردم فوج فوج داخل اسلام شده ودعوت پیامبر را پذیرفتند؟ در عصر ظهور نیز هنگامی که مردم دنیا از وسایل ارتباط جمعی خبر قیام مصلحی جهانی را بشنوند به او گرویده واز او حمایت خواهند کرد، وکسی نمیتواند در صورت اقبال مردم با اراده آنها مقابله کند. گر چه هر کجا که مانعی خاص پیدا شده خداوند متعال به کمک او آمده واز حضرت حمایت خواهد نمود.
ولذا در روایات آمده است که امام زمان (ع) با نصرت وترسی که در دل دشمنان میافتد حمایت خواهد شد. این ممکن است که به صورت عادی باشد؛ زیرا با نصرت مردم که به عنایت خداوند واقبال مردم است، چنان رعبی در دل دشمنان خواهد افتاد که همه امکانات خود را گذارده، فرار خواهند نمود.
امیر مؤمنان علی (ع) میفرماید: «هنگامی که حضرت مهدی (ع) ظهور میکند نام مبارکش بر سر زبانها خواهد بود، ووجود مردم سرشار از عشق به مهدی است، به گونهای که جز نام او هیچ نامی در یاد وزبان آنان نیست، وبا دوستی او روح خود را سیراب میکنند».( الحاوی للفتاوی، ج ۲، ص ۶۸)● پرسش: آیا حضرت مهدیعلیهالسلام با شمشیر قیام خواهد کرد؟
▪ پاسخ: برخی سؤال میکنند که مطابق برخی روایات، امام زمان (ع) با شمشیر قیام خواهد کرد وبا آن به مقابله با مخالفان حق وحقیقت وظالمان خواهد پرداخت. این مسأله قابل پذیرش نیست، زیرا چگونه ممکن است یک نفر با شمشیر در مقابل تسلیحات کشتار جمعی جدید ومخرّب که میتواند کلّ کره زمین را چندین بار نابود کند ایستاده ومقابله کند.
اصل این مسأله در روایات به آن اشاره شده است. محمد بن مسلم از امام باقر (ع) نقل کرده که فرمود: «... وأمّا شبهه من جدّه المصطفی (ص) فخروجه بالسیف وقتله أعداء اللَّه وأعداء رسوله(ص) والجبّارین والطواغیت، وأنّه ینصر بالسیف والرعب...»؛ «وامّا شباهت مهدی به جدّش مصطفی (ص) به خروج با شمشیر وکشتن دشمنان خدا ودشمنان رسولش وجبّاران وطاغوتها است. وهمانا او به توسط شمشیر وترس نصرت ویاری خواهد شد...».( بحارالأنوار، ج ۵۱، ص ۲۱۸)
ولی بحث در آن است که مقصود از شمشیر چیست؟آیا شمشیر موضوعیّت وخصوصیّت دارد، یا اشاره به چیزی دیگر است؟
ـ اولاً: چه اشکالی دارد که شخصی با شمشیر ولی همراه با اعجاز الهی که حضرت را مساعدت میکند با دشمنان خود به مقابله پردازد؟
ـ ثانیاً: به احتمال زیاد مقصود از شمشیر، قوّت واسلحه است زیرا مسلمانان در آن عصر یعنی قبل از هزار سال اسلحهای به جز شمشیر نداشته وهرگز به ذهن آنها چنین تسلیحاتی خطور نمیکرده است، لذا از «اسلحه» به شمشیر تعبیر شده است.
در این صورت دو احتمال وجود دارد:
الف) اینکه امام زمان (ع) نیز به قدرت واعجاز الهی ویا از راه تسلط بر تسلیحات موجود بر ضد مخالفان وظالمان استفاده میکند.
ب) احتمال دیگر آن است که امام زمان (ع) با تسلط بر مراکز تصمیمگیری واز کار انداختن وسایل جنگی آنها که با هستههای مرکزی ارتباط دارد، تمام آنها را از راه اعجاز یا طریق عادی از کار میاندازد.
ـ ثالثاً: مطابق برخی روایات، شمشیرهای اصحاب حضرت از آهن است، ولی نه مثل این آهنهایی که در دسترس ما قرار دارد، بلکه به گونهای است که اگر یکی از آنان با شمشیر خود بر کوه زند، آن را دو نیم میکند. وبنابر تعبیر دیگر، وسیله دفاعی آنان به گونهای است که اسلحه دشمن هرگز بر آنها کارگر نیست.( بصائر الدرجات، ص ۱۴۱)
لذا ممکن است اسلحهای را که حضرت ویاورانش به کار میبرند از وسایلی باشد که بتواند همه دستگاههای دشمنان را از کار بیندازد ولی در مقابل، هیچ دستگاهی بر آن کارگر نباشد، همان گونه که در این زمان، بشقاب پرندهها واشیای نورانی شناخته نشده را مشاهده میکنیم.
ـ رابعاً: پیروزی عمده امام زمان (ع) وسیطره آن حضرت بر جهان از راه اقبال مردمی به سوی ایشان است. ودیگر از راه ترس ورعبی است که خداوند در قلوب مخالفان وظالمان قرار میدهد تا تمام تسلیحات خود را بر زمین گذارده، فرار کرده یا تسلیم میشوند، خصوصاً آنکه در ابتدای ظهور، وقتی مقداری از معجزات حضرت را مشاهده کردند میفهمند که امر او الهی است ونمیتوان با مرد الهی مقابله کرد، بدین جهت تسلیم حضرت میشوند وگروه اندکی نیز که به مخالفت ومقابله میپردازند نابود میشوند.
ـ خامساً: از کجا که در زمان ظهور حضرت مهدی (ع)، این اسلحه خطرناک در اختیار بشر باقی مانده باشد؛ زیرا ممکن است که در اثر حوادث وآشوبها وجنگهای جهانی که پیش از ظهور آن حضرت اتفاق میافتد این اسلحهها نابود شود.
ـ سادساً: جنگها وکشتارهای بیرحمانه، نتیجه جهل وضلالت وبی خردی بشر است. حال اگر در عصر ظهور، عقل مردم کامل شود، بر فرض که سلاحهای خطرناک در اختیار داشته باشند آن را بر ضدّ یکدیگر به کار نمیگیرند؛ ونیروهایی که آن سلاحها را در اختیار دارند پی به حقّانیت حضرت برده ویا با ایجاد رعب ووحشت که در دلشان قرار میگیرد از به کار بردن آن بر ضدّ حضرت خودداری میکنند.
● پرسش: کشتاری که در روایات مهدویت به آن اشاره شده به چه وقتی اشاره دارد؟
▪ پاسخ: اخباری که در آنها، کشتار در حجم وسیعی را مطرح کردهاند بر دو قسم است:
الف) قسمتی از آنها مربوط به ملاحم وفتنههای قبل ظهور است وهیچ گونه ارتباطی به دوران ظهور ندارد وتنها ناظر به اوضاع نابسامان جهان پیش از ظهور است. بیشتر این روایات از روایات مرسه اهل سنت است.
ب) دستهای دیگر از روایات مربوط به هنگامه ظهور وحکومت امام زمان (ع) است.
این نوع روایات نیز بر دو گونهاند:
۱) روایاتی که از طریق عامه واز نبویّات است وبیشتر آنها مشکل سندی دارد، به طوری که بعضی از آنها مرسل، وبرخی دیگر به پیامبر (ص) منتهی نمیشود، بلکه از افرادی مانند کعبالاحبار نقل شده که در زمان پیامبر مسلمان نبوده است.
عمده این روایات از اسرائیلیات است که با اغراض مختلفی وارد کتابهای روایی شدهاند. عالمی از اهل سنّت مانند ابنکثیر، هنگامی که به روایات امثال کعبالاحبار میرسد میگوید: «خدا ما را از این همه اخبار دروغی که وارد تفسیرها وکتابهای روایی و... شده، بینیاز کند...».( تفسیر ابنکثیر، ج ۴، ص ۱۷)
۲) روایاتی که از طرق اهل بیت: نقل شده ویا در کتابهای شیعه ذکر شده است. در این کتابها، اخبار منقول از اهل بیت: وبرخی دیگر که نقل شده به آن حضرت منتهی نمیشود.
● پرسش: حجم کشتارها وخونریزیها در هنگام قیام حضرت مهدیعلیهالسلام چه مقدار است؟
▪ پاسخ: نمیتوانیم ادعا کنیم که هنگام قیام امام زمان (ع) هیچ گونه قتل وکشتاری رخ نمیدهد؛ زیرا مسلّماً این واقعه عظیم بدون برطرف کردن خارها ودشمنان سر راه آن حضرت میسّر نخواهد شد.
ولذا در روایات مشاهده میکنیم که اهل بیت: بر اصل قتل وخونریزی هنگام ظهور وقیام حضرت اشاره کردهاند.
بشیر بن ابیاراکه نبّال میگوید: هنگامی که به مدینه وارد شدم به طرف منزل ابوجعفر امام باقر (ع) رفتم... عرض کردم: مرجئه میگویند: هنگامی که قیام قائم روی دهد همه کارها برای او هموار خواهد شد وبه اندازه یک ظرف حجامت هم خون نمیریزد. حضرت فرمود: «... کلّا والّذی نفسی بیده حتّی نمسح وأنتم العرق والعلق...»؛( الغیبة، نعمانی، ص ۲۸۳ ؛ بحارالأنوار، ج ۵۲، ص ۳۵۶)
«هرگز چنین نیست، سوگند به آن که جانم به دست اوست کار به اینجا میانجامد که ما وشما عرق وخون بسته شده را پاک خواهیم کرد.»
به این مضمون روایات دیگری نیز رسیده است. ولی از طرفی دیگر تاریخ گواهی میدهد که پیامبر اسلام (ص) وامامان اهل بیت: سعی داشتهاند امور را به طور عادی واز مسیر طبیعی آن انجام دهند، وحتّیالامکان دست به شمشیر نبرند، زیرا هدف آنان ارشاد وهدایت مردم است، جز آنکه گسترش عدل در جامعه اقتضای کشت وکشتاری گر چه در حدّ محدود را دارد، وقرار نیست که تمام امور از طریق معجزه حلّ شود، ولی اندیشه افراطی نیز در این مسأله صحیح نیست وهرگز دلیلی عقلی وعقلایی ونقلی بر گستردگی کشتارها در حدّی وسیع وجود ندارد، خصوصاً آنکه مطابق ادعای برخی، از هر نه نفر هفت نفر یا از هر هفت نفر پنج نفر کشته میشوند.!
● پرسش: مطابق روایات شیعه، قتلها در چه وقتی خواهد بود؟
▪ پاسخ: با توجه به احادیث اهل بیت: پی خواهیم برد که جهان اندکی قبل از ظهور شاهد جنگهای خونین خواهد بود. ولذا میتوان گفت که مردم با مشاهده ومواجهه با این جنگها به استقبال مصلحی عالمی خواهند رفت، وحضرت نیز از این موقعیت استفاده کرده وبا کمترین استقامتی از طرف مخالفین خود وظالمین، عالم را فتح خواهد کرد.
امام صادق (ع) فرمود: «لایکون هذا الأمر حتّی یذهب ثلث الناس. فقیل له: إذا ذهب ثلث الناس فما یبقی؟ فقال۷: أما ترضون أن تکونوا الثلث الباقی؟»؛ «این امر -قیام امام زمان (ع)- واقع نمیشود تا اینکه دو سوّم مردم از بین بروند. راوی میگوید: به حضرت عرض کردم: اگر دو سوّم مردم از بین بروند، چه کسی باقی میماند؟ حضرت فرمود : «آیا راضی وخرسند نمیشوید که شما از یک سوم باقی مانده باشید.»( کمال الدین، ج ۲، ص ۶۵۶و۶۵۵، باب ۵۷، ح ۲۹)
زراره میگوید: به امام صادق (ع) عرض کردم: آیا ندای آسمانی حقیقت دارد؟ فرمود: «إی واللَّه حتی یسمعه کلّ قوم بلسانهم. وقال۷: لایکون هذا الأمر حتی یذهب تسعة أعشار الناس»؛ «آری به خدا سوگند، چنان است که هر قومی با زبان خودشان آن را میشنوند. آن حضرت فرمود: «این امر محقّق نمیشود تا اینکه نُه دهم (۹۱۰) مردم از میان بروند.»( الغیبة، نعمانی، ص ۲۷۴، باب ۱۴، ح ۵۴)
سلیمان بن خالد میگوید: از امام صادق (ع) شنیدم که میفرمود: «قدّم القائم موتتان: موت أحمر وموت أبیض حتی یذهب من کلّ سبعة خمسة: الموت الأحمر، السیف، والموت الأبیض: الطاعون»؛ «قبل از قیام قائم دو نوع مرگ رخ میدهد، مرگ سرخ ومرگ سپید، تا اینکه از هر هفت نفر پنج نفر از بین برود. مرگ سرخ با شمشیر ومرگ سپید با طاعون است.»( کمال الدین، ج ۲، ص ۶۵۵، باب ۵۷، ح ۲۷)
با ملاحظه این احادیث واحادیث دیگر پی خواهیم برد که حجم وسیعی از کشتارها وخونریزیها مربوط به دوران پیش از قیام حضرت مهدی (ع) وقبل از ندای آسمانی است.
گرچه برخی از روایات نیز از مجعولات واسرائیلیات بوده وبا اهداف وانگیزههای خاصّی مانند خدشهدار کردن چهره نهضت جهانی وحکومت حضرت مهدی (ع) ویا توجیه کشتارها در فتوحات و... وارد کتابهای روایی شده وکشتارهای زیادی را به امام زمان (ع) نسبت داده است.
ونیز یک سری از آنها مرسل ومرفوعه است ومشکل سندی دارد. همانند روایتی را که فضل بن شاذان مرفوعاً از امام صادق (ع) نقل میکند که حضرت فرمود: «یقتل القائم (ع) حتّی یبلغ السوق. فیقول له رجل من ولد أبیه...»؛ «حضرت قائم (ع) آن قدر از انسانها را میکشد که تا ساق پا را خون فرا میگیرد، تا آنکه شخصی از فرزندان پدرش به او اعتراض شدید میکند...».( بحارالأنوار، ج ۵۲، ص ۳۸۷، باب ۲۷، ح ۲۰۳)
البته همچنان که اشاره شد این حدیث مرفوعه بوده ومشکل سندی دارد. واز طرفی محتوا ودلالتش ناتمام است، زیرا ممکن است که «سوق» که در روایت آمده مقصود از آن نام شهر یا محلّی همانند «سوق الاهواز» باشد. خصوصاً آنکه در حدیث مذکور سخن از خون به میان نیامده است. لذا چنین به نظر میرسد که «سوق» محل ومکان مخصوص باشد.
ونیز برخی از روایات به جهات دیگری ضعف سند دارد: در روایتی از امام صادق (ع) نقل شده که فرمود: «...وبه حدّی از ظالمان را خواهد کشت که جاهلان میگویند: اگر این مرد از ذریّه محمّد بود ترحم میکرد».
ولی این روایت از حیث سند مورد اشکال است؛ زیرا در سند آن احمد بن عثمان آدمی است که مجهول میباشد.( مستدرک علم رجال الحدیث، ج ۱، ص ۳۶۵)
زرّ بن حبیش میگوید: از علی (ع) شنیدم که میفرمود: «خداوند به واسطه مردی از ما فتنهها وآشوبها را برطرف میسازد وآنان -فتنهگران- را خوار وذلیل میگرداند وبر آنان جز شمشیر وارد نمیکند. شمشیر بر دوش نهاده وهشت ماه به شدت مبارزه میکند تا اینکه میگویند: به خدا سوگند این از فرزندان فاطمه نیست، اگر از فرزندان فاطمه بود به ما رحم میکرد».( کنز العمال، ج ۱، ص ۵۸۹)
واز عیسی بن خشاب نقل شده که به امام حسین بن علی (ع) عرض کردم: آیا شما صاحب این امر هستید؟ فرمود: «لا، ولکن صاحب الأمر الطرید الشرید الموتور بأبیه المکنّی بعمّه، یضع سیفه علی عاتقه ثمانیة أشهر»؛ «خیر، ولی صاحب امر، رانده شده، دور افتاده، خونخواه پدرش ودارای کنیه عمویش میباشد.شمشیرش را هشت ماه بر دوش خود مینهد.»( کمال الدین، ج ۱، ص ۳۱۸، باب ۳۰، ح ۵)
واز ابوبصیر نقل شده که فرمود: شنیدم که امام باقر (ع) میفرمود: «یضع السیف علی عاتقه ثمانیة أشهر هرجاً هرجاً حتّی یرضی اللَّه. فقلت: فکیف یعلم رضی اللَّه؟ قال: یلقی اللَّه فی قلبه الرحمة...»؛ «...شمشیر را هشت ماه بر دوش خود مینهد وبه شدّت مبارزه میکند تا اینکه خداوند راضی شود. عرض کردم: چگونه رضایت خدا را میداند؟ فرمود: خداوند در دل ایشان رحمت قرار میدهد.»( الغیبة، نعمانی، ص ۱۶۴)
این روایات از حیث سند ضعیف هستند، زیرا در سند اول ودوم عمر بن قیس وعیسی بن خشاب وجود دارند که هردو مجعولند.
ودر سند روایت سوّم ابن ابیحمزه واقع شده که او هم مورد تضعیف قرار گرفته است.
از طرفی دیگر ممکن است که مقصود از این احادیث، مدّت عملیات تهاجمی لشکریان حضرت باشد که در طول هشت ماه ادامه مییابد.
این نکته نیز قابل توجه است که کاری بس عظیم که حضرت انجام میدهد یعنی همان گسترش حکومت عدل جهانی در سطح کره روی زمین اقتضای چنین قتل وکشتاری گر چه در حدّی محدود را دارد، زیرا با قیام حضرت هرگز ستمگران ساکت نخواهند بود، ولی این کشتارها را در مقابل قیامها ونهضتهای دیگر که ملاحظه میکنیم چندان قابل توجه نیست.
● پرسش: با امکان هدایت بشر از راه دعوت اخلاقی وتربیت انسانی، چرا امام زمانعلیهالسلام از شمشیر استفاده میکند؟
▪ پاسخ: از کارهای حتمی امام موعود (ع) جنگی تمام عیار با تمام انسانهای خون آشام است. در مسأله جنگ ممکن است چنین انگاشته شود که هدایت انسان وساختن جامعه بشری با دعوت اخلاقی وتربیت درست، امکانپذیر است ونیازی به خونریزی وجنگ نیست.
مطالعه تاریخ بشری -از روزی که تاریخی بر جای مانده است- به خوبی این واقعیت را آشکار میسازد که موانع راه رشد وتکامل انسان جز با قدرت وخونریزی از سر راه برداشته نمیشود، وتعالیم اخلاقی واصول تربیتی هر چند تأثیرهای ژرف وگسترده داشته است لیکن این تأثیرها در برخی از افراد نجیب انسانی بوده است، ودر طبقه سلطهطلب ودنیادار واستثمارگر که منابع اقتصادی، سیاسی ونظامی جامعهها را در دست داشته ودارند، یا هیچ تأثیری نداشته و یا تأثیر آن تحوّلآفرین ودگرگونساز نبوده است. برای تربیت وهدایت آنان باید عامل دیگری به کار میرفته است تا سدّ راه انسانها نگردند وراه رشد را بر تودهها نبندند، تا همگان بتوانند بیهیچگونه مانعی به راه رشد خویش ادامه دهند. از این رو مسأله جنگ وکاربرد نیروبه عنوان یک ضرورت برای دستیابی به هدفهای انسانی مطرح میگردد. اسلام، با توجه به همین واقعیتها جنگ را نه به عنوان هدف وآرمان بلکه به عنوان راه ووسیله برای تحقق توحید و عدل پذیرفته است.
در قرآن کریم آمده است: {وَقاتِلُوهُمْ حَتّی لاتَکُونَ فِتْنَةٌ وَیَکُونَ الدِّینُ کُلُّهُ للَّهِِ...}؛
«با آنان نبرد کنید تا دیگر فتنهای نباشد ودین، همهاش برای خدا گردد...».( سوره بقره، آیه ۱۹۳)
از این رو پیامبر اسلام که «رحمة للعالمین» است فرمود:«الخیر کلّه فی السیف وتحت ظلّ السیف، ولایقیم الناس إلّا السیف، والسیوف مقالید الجنّة والنار»؛«تمام نیکی وخیر در شمشیر است ودر زیر سایه شمشیر، ومردمان را جز شمشیر راست نمیکند. وشمشیرها کلیدهای بهشت ودوزخند.»( وسائل الشیعة، ج ۱۱، ص۵)
امام باقر (ع) فرمود: «...إنّ فی القائم من آل محمّد شبهاً من خمسة من الرسل... وأمّا شبهه من جدّه المصطفی فخروجه بالسیف وقتله أعداء اللَّه وأعداء رسوله والجبّارین والطواغیت، وأنّه ینصر بالسیف والرعب ...»؛ «قائم آل محمد: شباهتهایی با پنج تن از پیامبران دارد... امّا شباهت او به جدّ خود رسول اکرم (ص) قیام با شمشیر است وکشتن دشمنان خدا وپیامبرش، وجبّاران وسرکشان، او با شمشیر وترس [که در دل جباران افکنده میشود] مدد میگردد.»( کمال الدین، ج ۱، ص ۷)
● پرسش: شیوه ورفتار امام زمانعلیهالسلام با ظالمان ودشمنان چگونه خواهد بود؟
▪ پاسخ: مطابق برخی از روایات کسانی مورد غضب امام عصر (ع) قرار میگیرند که حجت بر آنان تمام شده ولی عناد وسرکشی کرده وحجّت خدا را نمیپذیرند.
امام صادق (ع) فرمود: «...در این هنگام قائم (ع) ظهور میکند وسبب نقمت خدا وخشم وغضب او بر بندگان میگردد؛ زیرا خداوند از بندگانش انتقام نمیگیرد مگر بعد از آنکه حجّتش را انکار کنند».
● پرسش: آیا بیشتر قتلها که توسط حضرت انجام میگیرد از مسلمانان است؟
▪ پاسخ: برخی میگویند: مستفاد از روایات آن است که بیشتر قتلها در محدوده بلاد اسلامی وبین مسلمانان اتفاق خواهد افتاد، سؤال این است: چگونه چنین خواهد شد با آنکه میدانیم مشرک وکافر از حقّ دورترند تا مسلمان، ولذا آنها به کشته شدن سزاوارترند تا مسلمان.
ـ اولاً: روایات دلالت ندارد بر اینکه کشتارها وقتلها فقط در محدوده مسلمانان است وحضرت کسی از کفار را به قتل نمیرساند، بلکه ظاهر برخی از روایات عموم است که شامل هر معاندی که درصدد ایجاد مانع از برپایی حکومت حضرت است، میشود.
ـ ثانیاً: گر چه اسامی برخی از جماعاتی که توسط حضرت واصحابشان به قتل میرسند در روایات ذکر شده است، ولی این دلالت ندارد که قتل وکشتار در دستهها وجماعات دیگر اتفاق نمیافتد وحضرت از کفار ومشرکان کسی را به قتل نمیرساند.
ـ ثالثاً: بر فرض که روایات، ظهور در اختصاص کثرت قتلها در مسلمین داشته باشد، این امری غیرمنتظره نیست، بلکه مطابق با قواعد کلّی است؛ زیرا مطابق برخی از روایات، بسیاری از بلاد کفر تسلیم حضرت خواهند شد، وکثرت قتل در بین مسلمین به جهت پاکسازی آنان از عناصر نامطلوب است. در میان امت اسلامی حجّت در تمام جوانب برای مردم تمام شده است لذا از هیچ کس عذری پذیرفته نمیشود.
توضیح این مطلب اینکه: یکی از مشکلاتی که امام مهدی (ع) با آن روبهرو میشود مشکل انحرافها وبرداشتها وتفسیرهای نادرستی است که در راه وروشهای دین خدا واصول وفروع احکام الهی پدید آمده وقرنها در ذهن جامعه اسلامی نفوذ ورسوخ کرده است. این موضوع، مانعی عظیم بر سر راه امام مهدی (ع) است. مانع کفر وبیدینی وبیاعتقادی در برابر این مانع امری ساده است. کفر به سلاحی مجهّز نیست وانسان بی اعتقاد حقّی را به نام اسلام واژگونه نیاموخته است، وبرای او اصل یا اصولی را نادرست تفسیر نکرده است، وچیزی را به شکل انحرافی ونادرست به نام دین خدا در ذهن جای نداده است، وآیه یا حدیثی را به دلخواه خویش معنی نکرده است. ولی با مسلمان ومدّعی خداشناسی که تعالیم دین یا بخشهایی از آن را به گونهای انحرافی آموخته ومعنای بسیاری از احادیث وآیات قرآنی را واژگونه فهمیده است، وبه اصول ومبانی وراه وروشهایی پایبند ومعتقد است که در حقیقت ضدّ دین خدا وراه وروش پیامبران است، چگونه میتوان روبهرو شد؟ بخشی از برنامههای کشتار گسترده وفراگیر امام مهدی (ع) در جامعههای اسلامی شاید به این علت باشد که مسلمانان با حربه اسلام انحرافی -که در حقیقت ضدّ اسلام است- به جنگ با امام بر میخیزند، وامام ناگزیر با قاطعیّت با آنان روبهرو میشود وکار آنان را یکسره میکند، البته در صورتی که از افکار واندیشههای نادرست خویش دست برندارند.
امام صادق (ع) فرمود: «... وإنّ القائم یخرجون علیه فیتأوّلون علیه کتاب اللَّه ویقاتلونه علیه»؛ «لیکن قائم [در هنگام رستاخیز خویش] با مردمی روبهرو میشود که رو در روی او میایستند وآیههای کتاب خدا را در برابر او به نظر خود تأویل میکنند، ودر همین راستا با او به نبرد بر میخیزند.»( الغیبة، نعمانی، ص ۲۹۷)
● پرسش: آیا امام زمانعلیهالسلام بعد از ظهور با اعراب به جنگ برمیخیزد؟
▪ پاسخ: مجلسی به سند خود از امام صادق (ع) نقل کرده که فرمود: «ما بقی بیننا وبین العرب إلّا الذبح، وأومأ بیده إلی حلقه»؛ «بین ما وبین عرب چیزی به جز ذبح باقی نمیماند. آن گاه حضرت به دست مبارک خود به حلقشان اشاره نمودند.»( بحارالأنوار، ج ۵۲، ص ۳۴۹)
۱) ظاهر حدیث این است که عرب هر یک از ائمه اهل بیت: را به قتل خواهد رساند.
۲) احتمال دیگر اینکه امام صادق (ع) اشاره به جنایات وقتل وذبحی است که منصور عباسی در عصر آن حضرت نسبت به بنیهاشم وذریه پیامبر اکرم (ص) داشته است. ومطابق تاریخ تعداد زیادی از آنها را به قتل رسانید.
● پرسش: اینکه امام زمانعلیهالسلام هنگامظهوربر عرب شدید است به چه معناست؟
▪ پاسخ: در غالب روایاتی که در آن سخن از سنت جدید، قضاوت جدید، امر جدید وکتاب جدید به میان آمده این تعبیر به چشم میخورد: «علی العرب شدید»، معنای این جمله چیست.
آنچه به ذهن میآید -والعلم عند اللَّه تعالی- اینکه: حضرت مهدی (ع) قیام خود را از مکه که سرزمین عرب است شروع خواهد کرد. حضرت با برنامهای اصلاحی وتوسعه همه جانبه، مقصد ومرام خویش را به پیش خواهد برد. طبیعی است که پیاده کردن این برنامهها با مشکلات فراوانی همراه است، درگیری با سفیانیها ودجّالها ودیگر منحرفان که با برنامههای حضرت به مقابله برخواهند خاست، در همین منطقه خواهد بود. طبیعی است که با چنین شرایطی برنامه حضرت در عصر سختی پیاده خواهد شد. لذا عرب سختیهای فراوانی از آن خواهد کشید، گرچه امام زمان (ع) از امکانات اعجازی نیز استفاده وبهره خواهند برد. شاهد این معنا اینکه در برخی از روایات ذیل جمله «علی العرب شدید» چنین آمده است: «ویل للعرب من شرّ قد اقترب» یعنی وای بر عرب از شرّی که بر او نزدیک شده است. واین ممکن است که به جهت اظهار ترحّم بر آنها باشد.( بحارالأنوار، ج ۵۲، ص ۲۹۴، ح ۴۲)
● پرسش: آیا امام زمانعلیهالسلام در مقابله خود با منحرفان، از منحرفان شیعه شروع میکند؟
▪ پاسخ: مفضل بن عمر میگوید: از امام صادق (ع) شنیدم که میفرمود: «اگر قائم ما قیام کند از دروغگویان شیعه شروع کرده، آنها را به قتل خواهد رساند».( اختیار معرفة الرجال، ج ۲، ص ۵۸۹)
در توجیه این حدیث میگوییم:
ـ اولاً: بعد از چشمپوشی از ضعف سند حدیث، میدانیم که کلمه «شیعه» فرقه امامیه، اسماعیلیه، زیدیه ودیگر فرقههای شیعی را شامل میشود، همان گونه که بر کسی که خود را به تشیّع نسبت داده ولی بعد از مدّتی از خطّ اهل بیت منحرف شده است اطلاق میگردد. ابوالخطاب، مغیرة بن سعید، احمد بن هلال عبرتایی، ابن ابیالعزاقر ودیگر منحرفین که ادعای تشیّع داشتند، در حالی که اهل بیت: از آنها بیزار بودند از این دستهاند. لذا کشّی خبر فوق را تحت عنوان «ما روی فی محمّد بن ابیزینب» معروف به ابوالخطاب که فرقه خطابیه به او نسبت داده میشود، نقل کرده است. او کسی بود که احادیث زیادی از طرف امام در مورد لعن ونفرین او صادر شد واز خداوند طلب نمود که حرارت شمشیر را به او بچشاند.( همان، ص ۵۹۱)
در نتیجه: مقصود از کذابین شیعه، همین افراد ویا فرقههای دیگر شیعه، غیر از امامیهاند که با نسبتهای ناروا ودروغ، گروهی را منحرف کردهاند ولذا امامان شیعه آنها را لعن کرده وحکم به کفر آنها نموده واز آنها تبرّی جستهاند. وهنگام ظهور نیز امام زمان (ع) در ابتدا آنها را نابود خواهد کرد.
ـ ثانیاً: از آن جهت که حضرت مهدی (ع) مردم را دعوت به اسلام ناب محمّدی که در تشیّع اصیل متبلور است دعوت میکند، باید در مرتبه اوّل منحرفین از این راه اصیل را از بین برده، تا بتواند دیگران را به این راه وارد کند. کسانی که مقابله با آنها به مراتب سختتر ودشوارتر از کفّار وصاحبان ادیان ومذاهب دیگر است.
در نتیجه: حدیث فوق هرگز ربطی به راویان حدیث اهل بیت: ندارد، آنهایی که علوم اهل بیت را اخذ کرده وبا دقت تمام به دست آیندگان رساندند. آنان کسانی بودند که از طریق امامان شیعه مورد مدح وستایش قرار گرفتند که میتوان در رأس آنها از زراره، محمّد بن مسلم، برید عجلی، ابوبصیر نام برد.
● پرسش: وظایف حضرت عیسیعلیهالسلام بعد از نزول از آسمان چیست؟
▪ پاسخ: ابوهریره در حدیثی از رسول خدا (ص) نقل میکند که فرمود: «...او از آسمان فرود میآید... با مردم به جهت دعوت به اسلام جنگ خواهد کرد، صلیب را خرد کرده وخوک را میکشد وجزیه وضع میکند. خداوند در عصر او همه ملتها به جز اسلام را نابود میگرداند ومسیح دجال را نیز به هلاکت میرساند. در روی زمین چهل سال درنگ میکند وبعد از وفات، مسلمانان بر او نماز میگزارند».( سنن ابیداوود، ج ۲، ص ۳۱۹، ح ۴۳۲۴ ؛ کنزالعمال، ج ۱۴، ص ۳۳۳، ح ۳۸۸۴۳)
ممکن است که مقصود از کشتن خوک، کنایه از تحریم خوردن آن بر مسیحیان آن عصر باشد. ومقصود از وضع جزیه، کنایه از ابطال جمیع ادیان است.( المسیح المنتظر ونهایة العالم، ص ۲۴۰)
● پرسش: حضرت عیسیعلیهالسلام بعد از نزول به چه شریعتی عمل میکند؟
▪ پاسخ: از برخی روایات استفاده میشود که حضرت عیسی (ع) بعد از فرود آمدن از آسمان، به شریعت اسلام عمل میکند نه به شریعت خود.
سمره از رسول خدا (ص) نقل کرده که فرمود: «عیسی بن مریم در حالی که تصدیق کننده به محمّد (ص) وبر ملت او است نزول میکند، آن گاه دجال را به قتل میرساند...».( مسند احمد، ج ۵، ص ۱۳ ؛ المعجم الکبیر، ج ۷، ص ۲۲۱)
ابن حبّان در صحیح خود از ابوهریره نقل کرده که گفت: از رسول خدا (ص) شنیدم که میفرمود: «...وهنگامی که سر از رکوع برمیدارد «سمع اللَّه لمن حمده» میگوید...».( صحیح ابن حبّان، ج ۵، ص ۲۲۳)
● پرسش: منجی ورهبر در حکومت عدل توحیدی جهانی کیست؟
▪ پاسخ: در مورد سؤال فوق سه احتمال وجود دارد:
۱) منجی ورهبر جهانی همان عیسی بن مریم است، ومنظور از مهدی نیز اوست.
۲) منجی ورهبر، مهدی موعود اسلامی است، که از او به مسیح نیز تعبیر شدهاست.
۳) منجی ورهبر، حضرت مهدی است که حضرت عیسی نیز از جانب خداوند به مساعدت او میشتابد.
ادلّه احتمال اول
۱) لفظ مسیح که مقصود از آن، نجات بخش ومنجی است لقب حضرت عیسی (ع) میباشد.
۲) در برخی از اناجیل وروایات اسلامی به طول عمر حضرت مسیح در آخرالزمان اشاره شده است.( انجیل متّی، ۲۰-۱۹/۲۸)
۳) در برخی از روایات آمده: «ولا مهدیّ إلّا عیسی بن مریم»؛ «ومهدی به جز عیسی بن مریم نیست.»
ـ اولاً: نامگذاری حضرت عیسی (ع) به مسیح بر استقلال او در برپایی حکومت عدل جهانی دلالت ندارد؛ زیرا نام «مسیح» را برخی از کاتبان اناجیل بر حضرت مسیح اطلاق نمودند وقرآن نیز به جهت شهرت آن بر آن حضرت اطلاق کرده است. ودیگر اینکه کافی است در لقب دادن حضرت عیسی به مسیح به جهت آنکه در تأسیس حکومت عدل جهانی مشارکت دارد.
ـ ثانیاً: توافق اسلام ومسیحیت در بازگشت حضرت عیسی (ع) در آخرالزمان وطول عمر او دلالت بر استقلال ایشان در تشکیل حکومت ورهبری ندارد.
ـ ثالثاً: در مورد حدیث «ولا مهدیّ إلّا عیسی بن مریم» که ابن ماجه آن را در سنن خود نقل کرده اشکالاتی وجود دارد:
الف) این حدیث معارض با روایات متواتری است که مهدی را از ذریه رسولخدا (ص) معرفی کرده است.
ب) این روایت از منفردات محمّد بن خالد جندی است وتنها اوست که آن را نقل کرده است در حالی که او کسی است که به تعبیر آبری، نزد اهل سنّت معروف نیست. وبه تعبیر حاکم نیشابوری، مجهول بوده ونقل حدیثش به جهت تعجب است.( المنار المنیف، ص ۱۲۹) لذا قرطبی میگوید: «احادیث نبوی که دلالت بر خروج مهدی (ع) از عترت پیامبر (ص) واز اولاد فاطمه (س) دارد اصحّ از این حدیث است وحکم، مطابق آن احادیث است».( التذکرة، ج ۲، ص ۲۹۹)
ابونعیم اصفهانی نیز حدیث را غریب میداند.( حلیة الاولیاء، ج ۹، ص ۱۶۱)
دلیل احتمال دوم:
مسیح در لغت گر چه به معنای مسح شده است ولی این کلمه لقب کسی قرار گرفته که از جانب خداوند مسح شده وقابلیّت برای نجات عالم را دارد، ومطابق روایات این قابلیّت تنها برای حضرت مهدی (ع) است.
پاسخ:
ـ اولاً: لقب دادن حضرت مهدی (ع) به «مسیح» به معنایی که ذکر شده گر چه امر معقولی است ولی در روایات به آن اشاره نشده است.
ـ ثانیاً: از مجموعه احادیث استفاده میشود که حضرت مسیح با تشریک مساعی با حضرت مهدی (ع) امر حکومت جهانی را به پیش خواهند برد.
ادلّه احتمال سوم:
از مجموعه قرائن وادله به دست میآید که حکومت جهانی با رهبری حضرت مهدی (ع) وتشریک مساعی حضرت عیسی (ع) بر پا خواهد شد زیرا:
۱) امام مهدی (ع) وارث طرح کامل حکومت عدل جهانی توحیدی از رسول اکرم (ص) است.
۲) در روایات اسلامی آمده است که حضرت عیسی از امامت جماعت بر مسلمین امتناع کرده وامام مهدی (ع) را به عنوان امامت معرفی میکند.
۳) حکمت اقتضا میکند که رهبر حکومت جهانی از امت اسلام باشد.
۴) در عبارات اناجیل آمده است که حضرت عیسی به کمک شخصی به نام «فرزند انسان» از آسمان فرود آمده وبا مساعدت او این حکومت بر پا خواهد شد.
● پرسش: زندگانی حضرت عیسیعلیهالسلام بعد از نزول چه مقدار است؟
▪ پاسخ: از برخی روایات استفاده میشود، حضرت عیسی بعد از نزول به زمین چهل سال عمر میکند ودر این مدت ازدواج کرده، بعد از رحلت مسلمانان بر او نماز میگزارند:
۱) ابوهریره در حدیثی از رسول خدا (ص) نقل کرده که فرمود: «...او -مسیح- چهل سال در روی زمین مکث خواهد کرد وبعد از وفاتش مسلمانان بر او نماز میگزارند».( مسند احمد، ج ۲، ص ۴۰۶ ؛ سنن ابیداوود، ج ۲، ص ۳۱۹)
۲) عبداللَّه بن عمر از رسول خدا (ص) نقل کرده که فرمود: «عیسی بن مریم به زمین فرود میآید وازدواج میکند وفرزنددار میشود».( المنتظم، ج ۲، ص ۳۹)
منبع : درگاه پاسخگویی به مسایل دینی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست