سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
مجله ویستا

صبح بخیر - Good Morning


صبح بخیر - Good Morning
سال تولید : ۱۹۵۹
کشور تولیدکننده : ژاپن
محصول : شیزوئو یامانوئوچی
کارگردان : یاسوجیرو اوزو.
فیلمنامه‌نویس : کوگو نودا و اوزو
فیلمبردار : یوشون آتسوتا.
آهنگساز(موسیقی متن) : توشیرو مایوزومی.
هنرپیشگان : چیشو ریو، کونیکو میاکه، یوشیکو کوگا، ماساهیکو شیمازو، کوجی شیدارا و کیجی سادا.
نوع فیلم : رنگی، ۹۴ دقیقه.


در یک منطقه حومه توکیو، "مینورو" (شیدارا) و "ایسامو" (شیمازو) پسران "خانواده هایاشی" وقتی می‌بینند همسایه‌شان تلویزیون دارد و آنان ندارند، نزد مادرشان، "تامیکو" (میاکه) و پدرشان، "کیتارو" (ریو) گله می‌کنند. پدر معتقد است که آنان زیاد حرف می‌زنند و "مینورو" پاسخ می‌دهد که بزرگ‌ترها هم همین کار را می‌کنند و عبارت‌های روزمره‌ای چون "صبح‌بخیر" و "روز خوبیه" را مکرر و بیهوده به کار می‌برند. بچه‌ها با هم عهد می‌کنند که سکوت اختیار کنند و این امر منجر به اختلال‌هائی در روال روزمره زندگی و سوءتفاهم‌هائی در میان آشنایان می‌شود. سرانجام "کیتارو" یک دستگاه تلویزیون می‌خرد و بچه‌ها روال زندگی قبلی‌شان را از سر می‌گیرند و با پدر و مادر آشتی می‌کنند.
٭ از صبح بخیر اغلب به‌عنوان بازسازی شاهکار صامت اوزو، متولد شدم، اما.... (۱۹۳۲) یاد می‌شود، اما این فیلم خود نیز شاهکشاری واقعی است و تفاوت‌هایش با آن فیلم هم اهمیت زیادی دارند. در فیلم‌ قبلی، مسائل خانواده بیرون از خانه است (تحقیر شدن پدر و زورگوئی به پسرهای همسایه) اما در صبح‌بخیر "خانواده هایاشی" ساکن در منطقه حومه‌ای توکیو وضع کاملاً با ثبات و قوام یافته‌ای دارد و اطرافیان‌شان هستند که مشکل دارند. داخل خانواده، مسئله خرید تلویزیون نه مایه اختلافی دردناک بلکه خالق موقعیتی کمیک است و اعتراض بچه‌ها محملی می‌شود برای یکی از مشاهدات ساده اما ژرف اوزو: این که مکالمه‌ەای تشریفاتی و ظاهراً ابلهانه روزمره در عین حال ضرورتی حیاتی دارند. صبح‌بخیر با تأکید وسواسی ـ و کمیک ـ بر جزئیات، لبخندی اغماض آمیز به زندگی می‌زند.


همچنین مشاهده کنید