جمعه, ۲۱ دی, ۱۴۰۳ / 10 January, 2025
مجله ویستا
بوی خوش زن - Profumo Di Donna
سال تولید : ۱۹۷۴
کشور تولیدکننده : ایتالیا
محصول : دین فیلم
کارگردان : دینوریزی
فیلمنامهنویس : روگرو ماکاری و ریزی، برمبنای رمانی نوشته جووانی آرپینو
فیلمبردار : کلودیو چیریلو
آهنگساز(موسیقی متن) : آرماندو ترووایولی
هنرپیشگان : ویتوریو گاسمن، الساندرو مومو، آگوستینا بللی، مویرا اورفئی و فرانکو ریچی.
نوع فیلم : رنگی، ۱۰۴ دقیقه.
«فاستو» (گاسمن)، افسر میانهسال نیروی زرهی، از هفت سال پیش که در حادثهای بینائی و دست چیش را از دست داده، با عمهاش در تورین زندگی میکند. گماسته هجدهسالهای بهنام «جووانی برتاتزی» (مومو) - که بلافاصله از طرف «فاستو» قلب «چپچو» میگیرد - مأموریت مییابد تا در یک مرخصی یک هفتهای همراه «فاستو» باشد. این دو با قطار به جنووا میروند و «چیچو» با اطاعت محض از دستورهای «فاستو»، خیابانگردی بهنام «میرکا» (اورفئی) را برای او میآورد. بعدتر وقتی «چیچو» تپانچهای را در چمدان «فاستو» پیدا میکند، «فاستو» ادعا میکند که میخواهد مردی را در ناپل بکشد. در رُم، آن دو با محبوبه «چیچو»، «دیانا» عذا میخورند و به دیدن یکی از اقوام «فاستو» میروند؛ کشیشی که باید برای «فاستو» طلب آمرزش کند. در ناپل، «فاستو» و «چیچو» با مرد نابینای دیگری بهنام «وینچنتسو» آشنا میشوند که گماشتهای بهنام «رافائله» (ریچی) دارد. «چیچو» دل باخته «سارا» (بللی) میشود، زن جوانی که «فاستو» پیش از نابینائی، دل باخته او بوده است. با وجود ابراز تمایلهای «سارا»، «فاستو» اصرار میکند که میتواند روی پای خودش بایستد؛ مدام به «سارا» بیاعتنائی میکند، ولی عکس قاب گرفته او را کنار تپانچهاش نگه میدارد. پس از یک مجلس نوشخواری، «وینچنتسو» خودش را با تیر میزند؛ ولی «فاستو» متوجه میشود که جرأت چنین کاری را ندارد. برای اجتناب از بازجوئیهای پلیس، «سارا» و «چیچو»، «فاستو» را به خانه روستتائی مادر «سارا» میبرند؛ «وینچنتسو» در بیمارستان بهبود مییابد و پلیس ماجرا را یک تصادف گزارش میکند. «چیچو» همراه «رافائل» به پادگان برمیگردد و «فاستو» را با «سارا» تنها میگذارد. بالاخره «فاستو» به عشق «سارا» پاسخ میدهد.
* ریزیِکارگردان و ماکاریِ فیلمنامهنویش کوشیدهاند این قصه متکی را بر شخصیتی کم مایه را جانی ببخشند، ولی به جای تزریق احساسات واقعی به فیلم (که به شدت به آنها نیاز دارد)، به موقعیتهای سکسی / کمدی و کنایههای آشنا اکتفا کردهاند. ریزی در واقع از معلولیت شخصیت اصلیاش استفاده - سا سوء استفاده - میکند تا جنبههای تحریکآمیز و زائد کلامی و بصریِ فیلم را توجیه کند. در واقع اگر صجنههای بیربط صرفاً «شیطنت آمیز» را از فیلم برداریم، زمانش به نصف میرسد. گاسمن نقش «فاستو»ی نابینا و در عین حال بیاخلاق را مطمئن بازی میکند ولی راهبهجائی نمیبرد و رابطه «فاستو - چیچو» هم عملاً پرداخت نشده باقی میماند. در سال 1992 به همین نام به کارگردانی مارتین برست و همکاری آل پاچینو و کریس اودانل بازسازی میشود.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست