دوشنبه, ۱۵ بهمن, ۱۴۰۳ / 3 February, 2025
مجله ویستا
کلیدهای خانه - LE CHIAVI DI CASA
سال تولید : ۲۰۰۴
کشور تولیدکننده : ایتالیا، فرانسه و آلمان
محصول : الدا فری و انتسو پورچلی
کارگردان : جانی آملیو
فیلمنامهنویس : ساندرو پترالیا، استفانو رولی و آملیو، برمبنای رمانی نوشتهٔ جوزپه پونتیجا
فیلمبردار : لوکا بیگاتزی
آهنگساز(موسیقی متن) : فرانکو پیرسانتی
هنرپیشگان : آندرهآ روسی، کیم روسی استوارت، شارلوت رامپلینگ، مانوئل کاستی، مایکل وایس، آلا فرویچ، و پیرفرانچسکو فاوینو
نوع فیلم : رنگی، ۱۰۵ دقیقه
̎جانی̎ (استوارت) و همسرش، صاحب بچهای شدهاند ولی همسر ̎جانی̎ سر زا رفته است و خود بچه با لطمات روحی و جسمی فراوان پا به این دنیا گذاشته است. این پسر، ̎پائولو̎ (روسی)، را خانوادۀ همسر ̎جانی̎ بزرگ میکنند و به پانزده سالگی که میرسد، ̎جانی̎ به فکر میافتد که او را ملاقات کند و مدت زمانی را با او بگذراند. ̎پائولو̎ قرار است به آلمان برود و توسط پزشکان متخصص تحت درمان قرار گیرد. ̎چانی̎ پیشنهاد میکند که به سراغ پسرش برود و همراه با او به برلین سفر کنند. در بدو امر، ̎جانی از وخامتِ وضعِ جسمی پسرش یکه میخورد ولی ضمناً متوجه صمیمیت و گرمای وجودِ پسرش میشود و در همان چند روز اول، برای نخستین بار، پیوند عاطفی شدیدی نسبت به پسرش احساس میکند. موقع اقامتشان در برلین، ̎جانی̎ با ̎نیکول̎ (رامپلینگ) دوست میشود ـ زنی که دخترش حدوداً از همان مشکلات پسر ̎جانی̎ رنج میبرد ـ و به کمک ̎نیکول̎ است که ̎جانی̎ درمییابد که توجه و مراقبت از یک بچهٔ معلول، اجر و پاداشهای خاص خودش را دارد.
● پرسشی که در بطن کلیدهای خانه، بررسی ظریف آملیو از استحالهٔ یک مرد به یک پدر نهفته، این است: آیا والدین با نگهداری از بچههایشان، در واقع از خود نگهداری نمیکنند؟ آملیو که پیش از این در دزد بچهها (۱۹۹۱) رابطهٔ تأثیرگذار پدر/ فرزندی را مورد کاوش قرار داده بود، از تلویزیون ایتالیا سفارش اقتباس کتابی از پونتیجا به نام دو بار متولد شده را دریافت کرد و در عوض به قول خودش یک داستان ̎موازی̎ تحویل داد. انگیزهٔ این تغییر مسیر آشنائی او با روسی پسربچهٔ معلول جسمی و ذهنیای بود که نقش ̎پائولو̎ را بازی میکند. استوارت در نقش پدر آمیزهٔ بغرنجی از نگرانی و ترس، شرم و عشق را منتقل میکند و رامپلینگ ناظر آگاهِ مناسبی برای رابطهٔ دشوار این پدر و پسر است. آملیو حس واقعگرائی خیرهکنندهای دارد و اجازه میدهد بازیها ـ یا ̎حضور̎ها ـ ی روسی و استوارت همه چیز را بگوید. دوربین، نظارهگری فعال و بیآرام و در عین حال نشانگر جدائی این دو از دنیای اطراف است. روسی حس طنز بسیار شیطنتآمیزی نیز دارد که در لحظاتی معلولیتش را به فراموشی میسپارد و گفتوگوهای نیشدار و جذابی را به بار میآورد. با صحنههائی پُر از نوسان و بنبست عاطفی، کلیدهای خانه فشار قابل ملاحظهای به قلب و روح تماشاگرش میآورد و نشان میدهد که دیگر داستانهای معلولیت چهقدر ساده و تکبُعدی با موضوع برخورد میکنند.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست