دوشنبه, ۶ اسفند, ۱۴۰۳ / 24 February, 2025
مجله ویستا
نوشتاری بر یک نمایشگاه و یادداشت آن

سوم آنكه از جمله موارد نادر است؛ كه شخصی چون دكتر علیرضا سمیعآذر یادداشتی در خور تحسین برای نمایشگاهی نوشته است كه برای رویدادهای گاه مهمتر این رشته هنری، هرگز به نگارش در نیامده! اگرچه به صورت كلی نوشتار مورد نظر در مواردی محتاطانه به نظر میرسد كه من ترجیح میدهم آن را مصلحت اندیشانه برای آینده مجسمهسازی یك نسل بدانم؛ با این وجود خود اینگونه نمینویسم و صریح بودن را تا حدی لازم میدانم. از همینرو معتقدم وقتی از این نمایشگاه كه حاصل كارهای یازده مجسمهساز جوان است بازدید میكنی حداكثر میتوانی آثار را به سه نفر نسبت دهی، به گمانم دلیل آن مشاهده سه تیپ آثاری است كه دكتر سمیعآذر از منظری دیگر در نوشتار خود به آن اشاره كرده است، كه به نقل مضمون میتوان آنها را آثار معمارگونه در ابعاد كوچك، آثار ملهم از تصویرنگاری اسطورهها و نمادهای كهن، و كارهای آزادتری در قلمرو هنر انتزاعی بر شمرد.
بر این اساس حتی اگر همین سه طبقهبندی را نیز در این نمایشگاه قایل شویم، تذكر این نكته غیرقابل نقد است كه خطر تأثیرپذیری بیش از حد هنرجویان در آموزشهای گروهی از یكدیگر گاه تا آن حد است كه استعدادهای فردی از بین میروند. در خصوص این نمایشگاه از این بگذریم زیرا، شیفتگی هنرجو به شیوهی استاد، كلیت آثار را، هیأتی فردی و شبیه آثار وی ساخته تا آن حد كه گویی به دیدن نمایشگاه یك فرد آمدهای و نه هنرمندانی مستقل و صاحب سلیقه. البته در این نمایشگاه خاص شاید چندان نتوان این انتقاد را با توجه به جوان بودن مجسمهسازان و زمان اندك آموزش صائب دانست، چرا كه بخشی از این تأثیر ناخودآگاه، حاصل سایه سنگین نام و شخصیتی چون تناولی است، كه شاید شاگردیاش برای نسل جوان افتخاری است.
اما در این مورد، بیانصافی است اگر بخواهیم شخص تناولی را عامل بدانیم چرا كه او احتیاجی به تثبیت جایگاه مجسمهسازیاش در تاریخ هنر ایران ندارد. بنابراین در این خصوص باید به نسل جوان متذكر شد، در فراگیری تجربیات معلم خود كه حاصل سالها كار هنری است، تفاوتِ آموزههای تكنیكی را با شیوههای فردی استاد مهم بدانند؛ خصوصاً وقتی بسیاری از آثار این شیوه، یادآوره مكتب شاخصی چون سقاخانه باشد! اگرچه به قول دوستی مكتب سقاخانه حداقل در مجسمهسازی آنقدر جای كار دارد كه نسل دیگری از مجسمهسازان ایران پیرو پیشگام و چهرهی شاخص آن باشند، البته گفتگو در این خصوص مقال دیگری میطلبد. بگذریم حتی با قبول این فرض، نمیتوان بعضی از انتقادهای صحیح در آثار خلق شده در گروههای هنری را نادیده گرفت. چرا كه برای مثال در همین نمایشگاه و با وجود طبقهبندی صحیح نقل شده در نوشتار دكتر سمیعآذر، میتوان نوعی تأثیرپذیری دیگر را نیز مشاهده كرد.
از جمله عدم جسارت كلی هنرجویان در تجربه و ساخت مجسمههایی با ابعاد متفاوت از سایر دوستان گروه، زیرا كه از این منظر نیز آثار گروه گویی از الگویی مشابه و در نهایت از ۳ اندازه كلی پیروی كردهاند.
نكته مهم این است، حتی پرهیز بعضی از هنرجویان، كه سعی كردهاند به قول آقای سمیعآذر آثار رها تری را خلق كنند، به دلیل عدم تذكر در راه رفتهای از مجسمهسازی دهههای پیشین اروپا (حداقل از نظر ساختار، همچون آثار آرانالدو پومودورو) افتادهاند. در این میان تجربههای مشابه به دست آمده، حاصل از شیوهی ابداعی كار با برنز كه منجر به ایجاد بافتی خاص در رویه آثار شده، اغلب آثار را نیز هیأتی مشابه بخشیده و مزید بر انتقاد فوق و جز در پارهای از آثار مانع از توجه مجسمهسازان به اتمام سطح اثر و رهایی از دلفریبی تكراری پیش آمده، حاصل از سطح قالب ریختهگری برنز شده است، البته شاید در چند اثر مناسب باشد اما عمومی شدن آن حكایتی دیگر است.
با این همه و علیرغم همه تفاصیل، منكر آن نیستم، وضعیت مجسمهسازی ایران بیش از هرچیز نیازمند تشكیل فعالیت گروهی مجسمهسازی است تا روی آوردن به مجسمهسازی فردی كه در نهایت شاید تك چهرههایی را به ارمغان بیاورد. بدینترتیب آموزگاری تناولی را در انتقال تجربههای شخصی خود در زمینهی شیوههای ساخت و همچنین شیوهی نقادی توام با آیندهنگری دكتر سمیعآذر را دربرخورد با نسل جوان، را باید ستود.
اما نسل جوان بداند، همانطور كه در یادداشت دكتر سمیعآذر به جا تذكر داده شده «در چنین كیفیتی مجسمه، كماكان جلوه مقتدر و- یادمانی- خود را حفظ كرده و قطعاً قادر به حركت به سوی چیدمانهای آزاد و سیال كه موجد انرژی رهایی بخش هستند، نخواهد بود.»
نویسنده : عباس اکبری
منبع : دوهفتهنامه هنرهای تجسمی تندیس
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست