چهارشنبه, ۳ بهمن, ۱۴۰۳ / 22 January, 2025
مجله ویستا
الزامات صنایع خودروسازی ایران در پیوستن به WTO
سازمان تجارت جهانی روز پنجشنبه ۵ خرداد ۸۴ پس از ۲۱ بار رد درخواست ایران (از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۴ میلادی) و مخالفت امریكا، سرانجام به آغاز مذاكرات مربوط به عضویت ایران در WTO رای داد.
پذیرش آغاز گفت و گوها، به معنای موافقت با تشكیل گروههای مذاكره كننده و كار گروه ویژه برای بررسی روند تطبیق ساختار اقتصاد ایران بر مبنای دستورالعملها، تعهدات و الزامات سازمان تجارت جهانی است. از سال ۲۰۰۶ مذاكرات كار گروه ایران با حضور نمایندگان ایران و اعضای معرفی شده از سوی سازمان تجارت جهانی به منظور بررسی روند الحاق نهایی ایران به WTO آغاز میشود.
طول دوره مذاكرات، متناسب با رفتار ایران و تلاش مدیران و فعالان سیاسی و اقتصادی كشور برای بسترسازی و اجرای تعهدات و الزامات مورد نظر سازمان تجارت جهانی است. برخی از كشورهای عضو این سازمان كه ساختار اقتصادیشان شبیه ساختار اقتصاد ایران بود، برای عضویت در WTO سالها به مذاكره و اصلاح ساختار اقتصادی خود پرداختند. به عنوان مثال چین پس از ۱۵ سال مذاكره و اعمال اصلاحات اقتصادی و همچنین روسیه بعد از ۱۰ سال مذاكره موفق شدند نظر WTO را برای عضویت خود جلب كنند.
با آن كه ۱۴۸ كشور جهان عضو سازمان تجارت جهانی هستند اما پارهای از كشورها مانند سوریه عملاً در زمینه اصلاح ساختار اقتصادی و اجرای تعهدات این سازمان ناموفق بودهاند. برخی كشورها نیز آمادگی لازم را برای عضویت در WTO ندارند. بنابراین باید به این نكته توجه كنیم كه پذیرش آغاز مذاكرات ایران برای پیوستن به WTO مانند برنده شدن در قرعهكشی یا بستن یك قرارداد تجاری ساده نیست. همچنین باید یادآور شویم كه اجرای تعهدات و الزامات موردنظر سازمان تجارت جهانی برای پیوستن ایران به WTO به شرطی ممكن است كه كلیه ساختارهای قانونی، اداری، سیاسی، اقتصادی، قضایی، نهادهای مدنی و غیره برای اصلاح ساختار اقتصادی كشور اراده كافی داشته باشند؛ در غیر این صورت نه تنها از مزیتهای عضویت در WTO برای بهبود اوضاع اقتصادی و تجاری بیبهره میمانیم بلكه باز شدن فضای تجاری و اقتصادی ممكن است مضراتی برای كشور داشته باشد و به گسترش فقر، بیكاری و تضعیف تولیدكنندگان بینجامد.
براساس بررسیهای صورت گرفته از سوی نهادهای بینالمللی مانند بانك جهانی و صندوق بینالمللی پول، اجرای تعهدات و الزامات WTO مانند اعمال سیاستهای تعدیل اقتصادی، كاهش تعرفهها، كاهش یارانههای غیرمنطقی و غیره در ۷۰ كشور جهان با موفقیت نسبی همراه بوده و به رشد و توسعه و افزایش ظرفیتها و مزیتهای اقتصادی و تجاری آنها كمك كرده است. در كشورهایی كه اصلاح قوانین و مقررات، كاهش تعرفهها و محدودیتها، ساده كردن قوانین پیچیده تجاری، كاهش تصدیها و كنترلهای دولتی، خصوصیسازی، شفافیت و شناورسازی نرخ ارز و كاهش یارانهها بهتر انجام شده و گسترش نهادهای مدنی، NGOها، مطبوعات مستقل همچنین حضور دستگاه قضایی سریع و كارآمد، احزاب قدرتمند، افزایش بهرهوری نیروی كار، آموزش نیروی انسانی، اصلاح سیستم اداری و مدیریتی و غیره به اصلاحات سیاسی و اقتصادی كمك كرده و روابط خارجی و تنشزدایی با كشورهای جهان و احترام به آزادیهای فردی و اجتماعی در خدمت توسعه اقتصاد قرار گرفته است، روند عضویت در WTO و استفاده از مزیتهای آن با سرعت و قدرت بیشتری همراه بوده است. اما در كشورهایی كه به تقویت بنیانهای تولیدی و علمی، كاهش هزینههای تولید، كاهش دخالت دولت در اقتصاد و خصوصیسازی توجه نشده و دولت تدبیر كافی برای اصلاحات اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و قضایی نیندیشیده است، نه تنها روند عضویت در سازمان تجارت جهانی طولانی شده بلكه الحاق به WTO و بازشدن درهای اقتصاد و سیل واردات كالاهای مختلف عملاً اشتغال و تولید داخلی را مورد تهدید قرار داده و به فشار بر گروههای كمدرآمد و افزایش شكاف طبقاتی منجر شده است.
اگر قرار است ایران به عضویت سازمان تجارت جهانی درآید باید نهادهای مدنی، NGOها، تشكلهای صنفی، تولیدی و علمی گسترش پیدا كنند و مطبوعات آزاد و مستقل توسعه یابند تا اطلاع رسانی شفاف، به فعالان اقتصادی و مردم برای آگاهی از روند تحولات، قوانین، نظارت بر قراردادها و فعالیتها، كسب اطلاعات لازم از شاخصهای مالی و اقتصادی شركتها و وزارتخانهها كمك كند و به این ترتیب اهدافی همچون حذف انحصارها، رقابتی شدن اقتصاد، خصوصیسازی مطلوبتر، همیاری مردم برای كاهش یارانههای غیرضروری و رونق كسب و كار حاصل شود. قوه قضاییه نیز باید كاهش اختلالها و رسیدگی به شكایات مردم و مدیران را مورد توجه قرار دهد و با شفافیت به رقابتی شدن اقتصاد و حذف سوءاستفادهها و سوداگریها توجه كافی مبذول دارد.
به عبارت دیگر اقتصاد رقابتی و تعدیل اقتصادی بدون اطلاعرسانی كافی، شفاف سازی فعالیتها و بازارهای كار، پول، سرمایه، ارز و كالا، انعطافپذیری در قیمتها، كیفیت، استاندارد و كاهش هزینههای تولید و اصلاح ساختار قضایی ممكن نیست و برای اجرای الزامات سازمان تجارت جهانی باید همه ساختارهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی خود را با شرایط جدید تطبیق دهند و اطلاعات متقارن در دسترس همه گروهها و افراد جامعه و فعالان اقتصادی قرارگیرد تا رقابت، آزادی عمل اقتصادی، نظارت اجتماعی رسانهها و حذف انحصارات ممكن شود و همگان از فرصتهای برابر كسب و كار در یك فضای رقابتی برخوردار شوند.
اگر چنین شرایطی در فضای كلان اجتماعی و اقتصادی پدید آید، بخش خصوصی و فعالان اقتصادی خواهند توانست از خلاقیت و توانایی خود و ظرفیتها و مزیتهای موجود در كشور برای رشد سودآوری، تجارت، صادرات و جلب سرمایهگذاران در داخل و خارج استفاده كنند و به تقویت بنیانهای دانش فنی، علمی، حرفهای و توان تولید بپردازند.
به عنوان مثال در صنعت خودروسازی –به عنوان موتور محركه اقتصاد ایران-با متوسط رشد سالانه ۲۸ درصد و سهم ۶ درصدی در تولید ناخالص داخلی و حدود یك میلیون شاغل در بخشهای تولید، مونتاژ، قطعهسازی و خدمات پس از فروش، طراحی و مهندسی و تامین و توزیع و نیز ارتباط با صنایع مختلف تولید مواد اولیه، مواد واسطهای، ماشینآلات و غیره، میتوانیم بنیانهای علمی، تولیدی، صادراتی، قراردادهای مشترك با سرمایهگذاران خارجی و حضور در شبكه تامین و توزیع جهانی را به گونهای ساماندهی و هدایت كنیم كه باعث تنوع محصولات و تولید برندهای معتبر جهانی در كشور شود و با استفاده از مزیتهای نسبی همچون انرژی و نیروی كار ارزان و متخصص و نیز بازار مناسب داخلی و منطقهای، -در شرایط عضویت ایران در WTO-بتوانیم شاهد حضور موثر خودروسازان و قطعهسازان رده اول جهان در كنار خودروسازان و قطعهسازان توانمند كشور باشیم و ایران به پایگاه بزرگ تولید انواع محصولات معتبر دنیا تبدیل شود و با انتقال دانش فنی و كسب استانداردهای روز جهان در مسیر افزایش فروش و سودآوری و تضمین بازار آینده خودروسازی كشور گام برداریم.
●توسعه روابط بینالمللی و افزایش قدرت چانهزنی
عدهای از ناظران سیاسی و كارشناسان اقتصادی معتقدند در سایه پیگیری برخی سیاستهای تنشزدایی و گسترش روابط خارجی در دولت خاتمی طی هشت سال گذشته، زمینه برای مذاكره و چانهزنی سیاسی با جامعه جهانی فراهم شده است. نوع رفتار سیاستمداران و وزارت خارجه در این مدت به گونهای بود كه منافع اقتصادی و تجاری را به یكی از شاخصهای اصلی توسعه روابط خارجی تبدیل كرد و در مورد اروپا و كشورهای همسایه مانند تركیه، گسترش روابط اقتصادی و عقد قراردادهای صنعتی باعث كاهش تنشهای سیاسی شد.
اتحادیه اروپا و به ویژه سه كشور انگلیس، آلمان و فرانسه نیز در پی انعقاد قراردادهای اقتصادی با ایران، برای حل مشكلات سیاسی تلاش كردند و نمونه آن تحركات تازه آنان برای تمدید دو ماهه تعلیق غنیسازی اورانیوم از سوی ایران بود. آنها به امریكا پیشنهاد كردند تا به ازای این اقدام، با آغاز گفت و گوهای ایران برای پیوستن به WTO موافقت كند.
این موضوع نشان دهنده ارتباط تنگاتنگ هر نوع رشد، توسعه و افزایش درآمد و كسب منافع اقتصادی در بازار رقابتی امروز با موضوعات سیاسی است.
برخی ناظران سیاسی نیز بر این اعتقادند كه واشنگتن از پیشنهاد ماه مارس اروپا برای كمك به پذیرش ورود ایران به سازمان تجارت جهانی در ازای تضمین ایران در خصوص لغو تلاشهای هستهای حمایت كرده است. باوچر سخنگوی وزارت خارجه امریكا در این زمینه گفت: پذیرش درخواست ایران برای آغاز گفت و گوهای مربوط به عضویت در WTO اتفاقی نبود و امریكا در پی قبول پیشنهاد اروپا پس از مذاكرات آذرماه ۱۳۸۲ در پاریس، به شرط همكاری ایران در تعلیق غنیسازی و بازفرآوری اورانیوم، با درخواست ایران موافقت كرده است.
بنابراین نباید تصور كنیم كه عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی صرفاً یك موضوع اقتصادی است. به عبارت دیگر ساختار سیاسی، روابط خارجی، نوع حضور در مجامع جهانی، ساختار حقوقی و قضایی كشور و حتی ساختار اجتماعی نیز بر موفقیت ما در این مذاكرات تاثیر دارد.
در تاریخ انقلاب صنعتی و تحولات اروپا، امریكا، ژاپن و غیره مهمترین عوامل رقابتی شدن اقتصاد، توجه به آزادیهای اساسی جامعه، ساختار حقوقی و قضایی، حق اختراع و اكتشاف و نوآوری، احترام به آزادی عمل، كاهش تنش و بهبود در روابط با كشورهای دیگر بوده است تا در سایه فضای شفاف و اطلاعرسانی به موقع، نتایجی مانند مشاركت مردم و شرایط رقابتی و برابر برای همه به دست آید و تجارت و تولید و صادرات و واردات نیز رشد كند. این فرایند به رفاه و آرامش اجتماعی، كاهش فقر و بیكاری و رشد درآمد سرانه كمك میكند و مردم انگیزه بیشتری برای تولید كالا و خدمات با كیفیت بهتر و رعایت استانداردها و كمك به منافع ملی مییابند.
مشكلات ساختاری و اقتصاد بیمار ایران نیز برخی كارشناسان را ناگزیر از پیشبینی زمانی طولانی برای مذاكرات پیوستن ایران به WTO كرده است زیرا آنان بر این باورند كه كاهش میزان دخالت دولت در اقتصاد، كاهش یارانههای غیرضروری، سادهسازی قوانین و مقررات صادرات، عوارض و مالیاتها، بهبود قیمتگذاری و كاهش كنترلها، هدفمند كردن یارانهها و كمك به گروههای كمدرآمد و تامین مایحتاج عمومی مردم با اصلاح نظام توزیع كالا، رفع انحصار دولت در بانكداری، بیمه، كارخانه و شركتها، اصلاح نظام آموزش، اطلاعرسانی شفاف و ایجاد شرایط برابر در مناقصهها، مزایدهها، قراردادها و فعالیتهای اقتصادی، اصلاح سیستم ارزی، كاهش ریسك در بازارهای كالا، پول، ارز، سرمایه و ایجاد انعطاف در تكنولوژی، هزینههای تولید و غیره به زمان زیادی نیاز دارد.
به اعتقاد كارشناسان و ناظران سیاسی و اقتصادی، عضویت ایران در WTO هم از سیاست تاثیرپذیر است و هم بر حضور بهتر ایران در عرصههای جهانی و روابط بینالمللی و بهبود وضعیت سیاسی كشور تاثیرگذار خواهد بود.
قانونمند شدن اقتصاد ایران و شفافیت و رقابتی شدن آن باعث خروج كشور از انزوا خواهد شد و به حضور فعالانهتر ایران در عرصههای بینالمللی كمك خواهد كرد.
امروز شركت در پیمانهای منطقهای و جهانی و هماهنگی و همزیستی مسالمت آمیز در دهكده جهانی، برای رسیدن به صلح و آرامش و نیز رشد اقتصاد و توسعه تجارت بسیار موثر است. ایران تاكنون ۱۲ موافقتنامه با اروپا منعقد كرده كه نتیجه نگاه اقتصادی سیاستمداران و مدیران اقتصادی كشور در عرصه روابط خارجی و رشد عقلانیت سیاسی و اقتصادی ایران است.
كاندولیزا رایس وزیر خارجه امریكا تصمیم اخیر كشورش را در موافقت با آغاز گفت و گوهای ایران برای عضویت در WTO حمایت از اقدام اروپا و نه پاداش ایران خواند.
در هر حال ایران میتواند از واردات ۶/۶ میلیارد دلاری خود از اروپا و صادرات نفت ۶/۵ میلیارد دلاری به كشورهای اروپایی، برای افزایش توان مذاكره خود استفاده كند.●توسعه پایدار و عضویت در WTO
اگرچه كاهش تعرفههای واردات كالا و خدمات خارجی به كشور برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی ضروری است و تبدیل نظام غیرتعرفهای واردات به نظام تعرفهای واردات كالا و خدمات، یكی از اقدامهای مناسب در سالهای گذشته بوده است اما كاهش تعرفهها باید با توجه به ملاحظات اقتصاد ملی و حفظ منافع تولیدكنندگان و مصرفكنندگان انجام شود و در سالهای آتی محور سیاستهای بازرگانی حمایت از تولید و اشتغال ملی باشد.
به عنوان مثال اگر چه متوسط تعرفههای بخش صنعت حدود ۲۸ درصد است و از تعرفه ۵ درصدی برخی كالاها تا تعرفه ۱۰۰ درصدی واردات خودرو را در صنایع كشور شاهد هستیم و در سالهای آینده تعرفهها باز هم كاهش خواهد یافت اما این روند تدریجی باید به گونهای باشد كه صنایع داخلی تقویت و حمایت شوند و از واردات كالاهای بیكیفیت و غیراستاندارد جلوگیری به عمل آید تا هم مصرفكننده سود ببرد و هم تولیدكننده داخلی در رقابت با كالاهای مشابه خارجی، به كاهش هزینههای تولید و بهبود كیفیت و رعایت استانداردها توجه كند و حتی اگر قرار است كالاهای نهایی و آماده مصرف وارد كشور شود، فایدهای برای مصرفكننده و رقابتی كردن تولید داشته باشد.
از سوی دیگر حضور سرمایهگذاران خارجی در صنعت خودروسازی میتواند مانع ورود كالاهای مصرفی نهایی شود و با استفاده از توان ساخت داخل در ایران و مزیتهای موجود همچون مواد اولیه، انرژی و نیروی كار ارزان، محصولاتی با برندهای معتبر جهانی را با كیفیت بالا و رعایت استانداردهای روز به دست مصرفكننده ایرانی برساند.
در این زمینه مواردی مانند افزایش قراردادهای جوینت ونچر و مشاركتی حائز اهمیت است. به عنوان نمونه قرارداد تولید محصولات ال۹۰ با رنو نیسان، تكنولوژی روز اروپا و فرانسه را با سرمایهگذاری مشترك فرانسه و ایران وارد كشور میكند و به استفاده از توان و مزیتهای قطعهسازی و خودروسازی، بازار ایران، مواد اولیه، انرژی، نیروی كار و غیره میانجامد. اما واردات كالاهای نهایی مانند خودروهای آماده فروش، از مزیتهای ایران استفاده نمیشود و كاهش تعرفهها و واردات بیشتر كالاهای مصرفی به رشد درآمد سرانه و قدرت خرید شهروند ایرانی و رشد منافع ملی منجر نمیشود.
البته در مواردی كه ایران هیچ مزیتی برای استفاده ندارد و تنها خریدار كالای نهایی و آماده مصرف شمرده میشود، بهتر است از شركتهای معتبر جهانی خرید كند. به عنوان مثال در مورد خرید هواپیما باید از مزایای پیوستن به WTO بهره ببریم اما در صنایع و كالاهایی كه ایران امكان استفاده از توان موجود و مزیتهای داخلی را دارد، باید با دعوت از سرمایهگذاران و مذاكره در گرفتن فرصت و زمان بیشتر از سازمان تجارت جهانی به گونهای عمل كنیم تا صنعتگران و تولیدكنندگان كشور بتوانند به رقابت با كالاهای وارداتی بپردازند.
صنعت خودروسازی كشور نیز در سالهای آینده باید به كاهش هزینههای تولید و همكاری با سرمایهگذاران خارجی صاحب برند معتبر جهانی بپردازد تا در قیمت، تكنولوژی ساخت و تنوع و كیفیت انعطافپذیری ایجاد شود و رضایت مشتری را حتی در شرایط تعرفه زیر ۱۰ درصدی واردات خودرو جلب كند. در صورت عضویت ایران در WTO كشور میتواند به پایگاه بزرگ ساخت منطقهای تبدیل شود و در بخشهایی مانند ریختهگری، تولید محصولات ارزان قیمت مانند ال۹۰ و غیره، صادرات را برمبنای مزیتهای نسبی خود افزایش دهد.
دولت نیز در مذاكرات خود باید وقت بیشتری از سازمان تجارت جهانی برای حمایت از صنایع مهم و اساسی خود درخواست كند تا در این فرصت صنایع كشور بتوانند خود را با الزامات WTO تطبیق دهند.
اگرچه بسیاری از صنایع تحت تاثیر سیاستهای مالی و ارزی و بازرگانی دولت در سالهای گذشته، با كاهش شدید تعرفههای واردات و فشارهای رقابتی رو به رو شدهاند اما دولت ایران باید یك برنامه تفصیلی و تدریجی برای تقویت مزیتهای نسبی كشور و كمك به صنعتگران در پیش گیرد. تعرفهها باید به تدریج كاهش یابند و نیز باید از نرخ سود بانكی، عوارض و مالیاتها به گونهای كاسته شود كه به كاهش هزینههای تولید و ارتقای استانداردها و دانش فنی تولیدات داخلی بینجامد.
پایه مالیاتی نیز باید گسترش یابد تا دولت برای تامین درآمد خود به مالیاتها متكی باشد نه به قیمت نفت. به این ترتیب دولت میتواند با مالیات بر ارزش افزوده و مصرف، از برخی صنایع و تولیدات حمایت نسبی به عمل آورد و مصرف كالاهای غیرضروری مانند سیگار را كنترل كند و در عوض معیشت مردم، مسكن و مواردی از این دست را با قیمتهای پایین و توزیع بهتر تامین كند.
دولت و صنایع و تولیدات كشور باید از تجربه اروپا و كشورهای صنعتی در پیوستن به WTO استفاده كنند تا هزینههای تولید، نظام بانكی، نرخ بهره، كالاهای معیشتی، عوارض و مالیات در جهت تقویت مزیتهای كشور هدایت شود و در بازارهای جهانی و صادرات و واردات حرفی برای گفتن داشته باشیم، معیشت مردم در شرایط رقابتی جهان تهدید نشود و گروههای آسیبپذیر در امان بمانند.
دولت اگر بخواهد مانند سالهای گذشته تنها بر عمران و ساخت زیربناها تاكید كند، قادر به افزایش كارایی اقتصاد نخواهد بود. عمران و سازندگی و توسعه صنعت نفت، سدسازی، منابع آب، فرودگاه و... لازم است اما توسعه پایدار زمانی تحقق خواهد یافت كه نیازهای ضروری و معیشتی مردم نیز با استفاده از دستاوردهای كارهای عمرانی برطرف شود.
دولت با وضع مقررات ساده و نظارت كافی میتواند منابع را به گونهای هدایت كند كه اشتغال مولد تقویت شود، دلالی كاهش یابد، هزینههای تولید كم شود و انعطافپذیری در تولید، قیمت، تكنولوژی و هزینه تولید افزایش یابد. به این ترتیب توسعه پایدار شكل خواهد گرفت و منابع به سمت رونق كسب و كار و تولید، تامین معیشت و افزایش قدرت خرید مردم و درآمد سرانه، گسترش تامین اجتماعی و رفاه نسبی افراد جامعه هدایت خواهد شد.
اما اگر دولت تنها به كاهش تعرفه واردات بدون هیچ برنامه مشخصی برای حمایت از اشتغال و تولید ملی بسنده كند، توسعه اقتصادی بخشهای مختلف به صورت نامتقارن و ناهمگن اتفاق خواهد افتاد و در شرایط پیوستن به WTO بسیاری از تولیدات و صنایع كشور نابود خواهند شد، بیكاری و فقر افزایش مییابد و گروههای كمدرآمد با فشار تورم، بیكاری، پیوستن بدون قدرت خرید، گرانی كالاهای داخلی و خارجی و مشكلاتی از این قبیل مواجه خواهند شد.
بسترسازی برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی باید به استفاده از الگوی توسعه پایدار و همه جانبه اقتصادی صورت گیرد و تنها كاهش تعرفهها یا حذف كنترل بازار ارز یا توسعه یك صنعت خاص كافی نیست بلكه باید به روند همه جانبه اصلاحات ساختاری و به خصوص تضمین معیشت گروههای متوسط و كمدرآمد جامعه توجه شود تا سیاستهای تعدیل اقتصادی و اصلاحات ساختاری به رشد و توسعه و حضور موثر ایران در جامعه جهانی كمك كند و عضویت در WTO برای ما سودمند باشد.
مرحوم دكتر حسین عظیمی مغز متفكر اقتصاد توسعه در ایران چند سال پیش با اشاره به مشكلات ساختاری ایران، توسعه ناپایدار و ناهمگن اقتصاد كشور، اشتباه تصمیمگیران و مدیران اقتصادی كشور در ارزیابی مفاهیم عمران و توسعه و معادل دانستن فعالیتهای ساخت و ساز فیزیكی و عمرانی و زیربناسازی با مفهوم توسعه گفته بود توسعه به معنای تغییرات كمی و كیفی در تمام بخشهای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و محوریت بخشیدن به انسان و تقویت وجه انسانی توسعه با افزایش بهرهوری، آموزش، اخلاق، آزادیهای فردی و اجتماعی، ایجاد رقابت و احترام به آزادی عمل اقتصادی و همچنین احترام به شأن اجتماعی دولت، مردم، نهادهای مدنی و غیره است و در شرایط فعلی كه بنیانهای علمی و فنی تقویت نشدهاند و اقتصاد از دولتی بودن، رشد ناپایدار و ناهمگن بخشهای مختلف، اشتباه مفهومی سیاستمداران و نبود سیستم جامع تامین اجتماعی و آموزش مناسب رنج میبرد، عضویت ما در WTO چیزی جز نابودی بسیاری از صنایع، تولیدات و ورشكستگی برخی فعالیتهای اقتصادی نیست و اگر با ضعف برنامههای كنونی عضو WTO شویم، بیكاری، فقر، تورم و مشكلات دیگر گسترش خواهد یافت و كشور نمیتواند از مزایای ورود به سازمان تجارت جهانی و مزیتهای نسبی خود بهرهمند شود.
او تاكید میكرد كار اصلی ما ارزیابی مجدد و درست مفاهیم توسعه و ارائه برنامههای تفصیلی و مهندسی اجتماعی است. اگر قرار است وارد بازارهای جهانی و جامعه رقابتآمیز بینالمللی شویم باید آموزش، مهارتهای فنی و حرفهای، مطبوعات و اطلاعرسانی آزاد، بخش خصوصی قدرتمند، دولت با تدبیر، سیستم تامین اجتماعی كارآمد و ابزارهای درست نظارتی و هدایت اقتصاد و جامعه را داشته باشیم و از اصلاح قوانین و مقررات گرفته تا نظام بانكی، بازار ارز و بازرگانی خارجی و قوه قضاییه كارا و سیستم اداری كارآمد و سریع را مورد توجه قرار دهیم تا در شرایط عضویت در WTO كشور را در معرض تهدید واردات بیرویه كالاها، اتلاف منابع ارزی، ورشكستگی صنایع، گسترش فقر، كاهش درآمد سرانه و قدرت خرید مردم همچنین مشكلات معیشتی و بیكاری بیشتر قرار نگیرد.
در نتیجه بر این نكته اساسی باید تاكید كرد كه در شرایط فعلی جز یك رشته صنایع كه دارای مزیت نسبی هستند و در سالهای گذشته به نوسازی و بازسازی خطوط تولید، ماشینآلات و سیستم مدیریتی خود پرداختهاند و در شبكه تامین و توزیع جهانی یا تحت لیسانس شركتهای معتبر خارجی قرار گرفتهاند، مابقی صنایع حرفی برای گفتن ندارند و در شرایط رقابتی و آزاد سازی اقتصاد لطمه خواهند دید.
البته گفتنی است كه این روند از سالها پیش آغاز شده و بسیاری از صنایع از جمله لوازم خانگی، نساجی، كیف و كفش، لوازم صوتی و تصویری و غیره تحت تاثیر كاهش شدید تعرفهها دچار مشكلات اساسی شدهاند و بالابودن نرخ سود بانكی و مواردی از این قبیل نیز هزینههای تولید آنها را بالا برده و در مواجهه با تورم و سیل واردات كالاهای بیكیفیت و ارزان، توانشان را تضعیف كرده است.
●سیاستهای تعدیل اقتصادی؛ محور الزامات WTO
یكی از توصیههای اساسی در مذاكرات پیوستن به سازمان تجارت جهانی، اجرای محورهایی از سیاستهای تعدیل اقتصادی برای اعمال اصلاحات اقتصادی است. به عبارت دیگر باید آزادسازی قیمتها، كاهش محدودیت صادرات و واردات، آزادی عمل اقتصادی، فضای رقابتی مناسب، كاهش دخالت و تصدی دولت و تبدیل شدن فعالیت دولت از شركتداری به امور حاكمیتی مانند آموزش، اصلاح زیرساختها و بافت شهرها و بازارها و غیره دولت باید با تدبیر و نظارت عالیه مورد توجه قرار گیرد.
برای انجام كارهای اقتصادی به كمك بخش خصوصی بیاید و دست فعالان اقتصادی را باز بگذارد. خصوصیسازی باید با سرعت بیشتری انجام شود و سازمانها و ادارات دولتی نباید به مانعی برای رشد بخش خصوصی تبدیل شوند و به رقابت با بخش خصوصی بپردازند.
یارانهها باید هدفمند شده و به سمت اقشار كمدرآمد هدایت شود تا نظام تامین اجتماعی-در شرایط جهانی شدن اقتصاد ایران- از این گروه حمایت كند. یارانه كالاهایی مانند بنزین و همچنین كالاهایی كه بیشتر مورد استفاده گروههای پردرآمد جامعه است باید به تدریج كاهش یابد زیرا پرداخت ۲۲ میلیارد دلار یارانه پیدا و پنهان، دولت را ناكارآمد میكند و باعث اتلاف منابع، ترافیك، آلودگی هوا، واردات سالانه ۵/۲ میلیارد دلار بنزین از خزانه كشور و از دست رفتن درآمدهای دولت میشود و حتی امكان بازسازی پالایشگاهها را در یك كشور نفتی مانند ایران تضعیف خواهد كرد.
بسیاری از انحصارات دولت در بانكداری، صنعت نفت، بیمه، خودروسازی، بازار ارز، تولید برخی كالاها و غیره باید حذف شود یا كاهش یابد زیرا در غیر این صورت كارایی ساختار اقتصاد به شدت پایین میآید و نرخ بالای سود بانكی و قیمت كالاهای دولتی در شرایط رقابتی نیست و دولت تنها به عاملی برای بالابردن هزینههای تولید بخش خصوصی و افزایش هزینههای زندگی خانوارها تبدیل میشود.
كنترل بازار ارز و بازرگانی خارجی نیز با نوسانات و اختلال همراه بوده است و هرگاه دولت با افزایش قیمت نفت و درآمد نفتی رو به رو شده، برای افزایش تقاضای ارز و فروش آن، تعرفه برخی صنایع مانند نساجی، كالاهای مصرفی، لوازم خانگی و فولاد را كاهش داده و این موضوع تولیدكنندگان را تهدید كرده است. واردات ۳۲ میلیارد دلاری سال ۸۳ و روند واردات در سالهای قبل نشاندهنده این واقعیت است كه دولت استراتژی مشخصی برای حمایت از تولید و تامین نیازهای مصرفی و وارداتی كشور ندارد و سیل واردات بیرویه برخی كالاها تنها تولید داخلی و اشتغال ملی را در معرض خطر قرار داده و باعث رشد دلالی، قاچاق و انحراف سرمایهها شده است.●اصلاحات ساختاری و اطلاعات متقارن
در شرایطی كه درآمد سرانه ایران حدود ۱۷۰۰ دلار و درآمد سرانه بسیاری از كشورهای صنعتی و توسعه یافته بالای ۳۰ هزار دلار است، یكی از مضرات عضویت در WTO كه بسیار نگران كننده است، حذف یارانهها و گسترش فقر بر اثر كاهش تولید و اشتغال است بنابراین ضمن اصلاح ساختارهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی باید شاهد گسترش نظام تامین اجتماعی و تحقیق و پژوهش در تولید و صنعت باشیم تا درآمد سرانه و تولید و بازار كسب و كار رونق یابد و مزیتها و بنیانهای علمی و صنعتی تقویت شود. لذا برای پیوستن ایران به WTO باید ارائه اطلاعات متقارن و شفاف به مردم، آزادیهای فردی، آزادی عمل اقتصادی، احترام به مطبوعات آزاد و مستقل برای نظارت بر فعالیتها، قراردادها و غیره، گسترش نهادهای مدنی و سادهسازی مقررات و اصلاحات ساختاری در بخشهای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مورد توجه قرار گیرد.
●الزامات برنامه چهارم برای پیوستن به WTO
در طول اجرای برنامه چهارم توسعه به دولت اجازه داده شده به منظور كاهش قاچاق كالا، حمایت منطقی و هدفمند از تولید داخلی، شفافسازی مقررات، كاهش تعدد رویههای واردات و فراهم آوردن بستر مناسب برای الحاق به سازمان تجارت جهانی، نظامهای تعرفهای بازرگانی كشور را تنظیم و محورهای زیر را اجرا كند:
كاهش دامنه و تعداد طبقات تعرفهای با رعایت نرخ موثر تعرفهای از تولید داخلی
برقراری تعرفههای ترجیحی و انعقاد موافقتنامههای دو یا چند جانبه تجاری و در صورت لزوم تجارت آزاد با كشورها و تشكلهای اقتصادی، منطقهای و فرامنطقهای
اتخاذ و اعمال تدابیر و اقدامات موثر حفاظتی، جبرانی و ضد دامپینگ در مواردی كه كالایی با شرایط غیرمتعارف و با امتیاز قابل توجه به كشور وارد میشود. اصلاح و بازنگری قوانین و مقررات مربوط به واردات به منظور ایجاد شفافیت در نظم تجاری و كاهش رویههای متعدد واردات
تدوین قوانین و مقررات مورد نیاز برای استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در اقتصاد، بازرگانی و تجارت و طرح جامع امنیت مبادلات الكترونیكی تا پایان سال دوم برنامه چهارم به منظور كاهش هزینههای تمام شده كالا و خدمات تولیدی كشور و تقویت توان رقابتی در بازارهای بینالمللی
به منظور تجهیز اقتصاد كشور به تجارت الكترونیك، وزارتخانهها و دستگاههای تولیدی، خدماتی و اقتصادی موظف به روزآوری پایگاهها و مراكز اطلاعرسانی و ارائه خدمات دستگاه مربوطه در محیط رایانهای و شبكهای از ابتدای برنامه چهارم، انجام مناقصه، مزایده و مسابقههای خرید و فروش كالا و غیره در قالب الكترونیكی از سال دوم برنامه چهارم هستند.
●مسؤولان اقتصادی چه میگویند
اسحاق جهانگیری وزیر صنایع و معادن اعلام كرده است: صنایع ایران آمادگی كامل برای پیوستن به WTO را دارند. ما در سالهای قبل نرخ تعرفه واردات كالاهای صنعتی را كاهش دادهایم و در حال حاضر متوسط نرخ تعرفه واردات كالاهای صنعتی ۲۸ درصد و بیشترین آن مربوط به خودرو (۱۰۰ درصد) است. بسیاری از صنایع توان كیفی و استانداردها را بالا بردهاند و مشكلی برای حضور در بازار جهانی و رقابت با آنها ندارند.
دكتر احمد مجتهد رئیس پژوهشكده پولی و بانكی وابسته به بانك مركزی نیز گفته است: موضوعات سیاسی و اقتصادی در خصوص پیوستن به سازمان تجارت جهانی به هم گره خورده و برخی تعهدات موردنظر سازمان تجارت جهانی در برنامه سوم و چهارم اجرا شده و یكسانسازی نرخ ارز، خصوصیسازی بانكها، آزادسازی بازرگانی، حذف مقررات غیرتعرفهای، اصلاح قانون مالیاتها و غیره مورد توجه قرار گرفته است.
اما موضوع مالكیت حقوق معنوی و دفاع از حق اختراع و اكتشاف و نوآوری و كارآفرینی، مقابله با پولشویی، قانون بازار اوراق بهادار و غیره باید در مجلس بررسی و اجرا شود. همچنین موضوع داوری بینالمللی و تعارض یا عدم تعارض آن با قوانین ایران و قانون اساسی نیز باید مورد بررسی قرار گیرد. اجازه فعالیت به موسسات خارجی نیز هنوز با مشكلات فنی روبه رو است.
در اینجا ذكر یك نكته ضروری است و آن این كه در طول مذاكرات، برخی از كشورهایی كه با ایران مشكل دارند، به دنبال گرفتن امتیازهایی هستند ولی ما باید در مقابل این فشارها مقاومت كنیم و قدرت چانهزنی خود را بالا ببریم.
باید اصلاحات سالهای گذشته را ادامه دهیم و گرفتار قضاوت زودهنگام نشویم و اهداف و الزامات را به طور تفضیلی عملیاتی كنیم و بسترهای مناسب را فراهم آوریم.
دكتر علی قنبری عضو شورای پول و اعتبار نیز میگوید: دولت به جای تصدیگری باید نقش یك ناظر قوی را در اجرای عدالت و فرصتهای برابر ایفا كند و زمینه آزادسازی، خصوصیسازی، شفافسازی و حذف انحصارها را فراهم آورد.
دكتر خوشچهره نایب رئیس كمیسیون اقتصادی مجلس نیز معتقد است: در مورد پذیرش آغاز مذاكرات با WTO نباید ذوق زده شویم و منافع ملی را به مخاطره بیندازیم بلكه باید ظرافتها و حساسیتها را درنظر بگیریم زیرا آنها تعهداتی را برای ما ایجاد میكنند كه شرایط بازی كشورهای قویتر را بپذیریم ولی ما انسجام لازم برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی را نداریم تا بتوانیم مصالح ملی را به خوبی حفظ كنیم لذا ابتدا باید حوزههای آسیبپذیر ما شناسایی شوند و آنها را مهار كنیم و بعد از شناسایی منافع عضویت در WTO اقدام به پیوستن كنیم. البته برخی میگویند بسیاری از آمال و آرزوهای اقتصاد ملی با ورود به این سازمان تحقق مییابد. شرایط و الزامات WTO باید متناسب با ظرفیتها و قابلیتهای كشورها باشد و بسیاری از كشورها از روش و شرایط موجود و تاثیر آنها بر اقتصاد ملی نگران هستند. باید پیامدهای عضویت در سه بخش كشاورزی، صنعت و خدمات بررسی شود و نقاط آسیبپذیر و تهدیدآمیز مورد بررسی قرارگیرد. به عنوان مثال ما در بخش خدمات وCopy right آسیبپذیر خواهیم بود و باید هزینههای بسیاری برای استفاده از این خدمات بپردازیم.
همچنین هزینههای دارو و درمان به شدت بالا خواهد رفت و مجبوریم بسیاری از داروها را كه خودمان تولید میكنیم با فرمولاسیون و به كار بردن Trade Mark با برندهای خارجی بفروشیم و حق امتیاز تعیین شده را به آنها بدهیم لذا قیمت دارو تا ۱۰ برابر افزایش مییابد و بر سلامت و بهداشت عمومی تاثیر خواهد گذاشت.
●قیمتهای نسبی و بهبود كیفیت
یكی از الزامات اساسی برای رقابتی كردن اقتصاد و حضور در اقتصاد جهانی و عضویت در WTO تصحیح قیمتهای نسبی، كاهش هزینههای تولید، بهبود كیفیت و بالا رفتن بهرهوری است و اگر صنایع ایران نتوانند این اقدامات را انجام دهند، بسیاری از تولیدات مورد تهدید قرار خواهند گرفت اما صنایعی كه بهرهوری را بالا ببرند و خود را به دانش فنی و استانداردهای روز تجهیز كنند و ارتقای كیفیت و قیمت مناسب را مدنظر قرار دهند، نه تنها در ایران قادر به ادامه حیات خواهند بود بلكه در شبكه تهیه و توزیع جهانی قرار خواهند گرفت و صادرات و سود خود را افزایش خواهند داد بنابراین ضروری است صنایع و خدمات فنی و مهندسی كشور طی چند سال آینده و در طول مذاكرات، به قیمتهای نسبی و مقایسه قیمتهای خود با كالاهای مشابه خارجی توجه كنند و با درنظر گرفتن حداقل تعرفه واردات كالا از خارج، تدابیر تازهای بیندیشند و با ارتقای دانش فنی، استانداردها و بهرهوری و همچنین كاهش هزینههای تولید، بهبود مدیریت، آموزش و غیره ادامه حیات خود را تضمین كنند. در شرایط پیوستن به WTO بسیاری از صنایع ایران مانند خودروسازی كه از حمایت تعرفه ۱۰۰ درصدی واردات بهرهمندند، دیگر نمیتوانند از فضای انحصاری فروش و حمایتهای انبوه دولتی برخوردار باشند. آنها باید ارائه محصولاتی با كیفیت بالاتر و قیمت پایینتر را مدنظر قرار دهند.
اگر بهرهوری تولید بالا نرود و شاهد انتقال دانش فنی و كاهش هزینههای تولید نباشیم، بسیاری از صنایع قادر به ادامه فعالیت نخواهند بود و در نتیجه اشتغال داخلی كاهش خواهد یافت و بیكاری بیشتر خواهد شد.●آثار عضویت در WTO بر صنایع خودروسازی
كارشناسان صنعتی معتقدند با پیوستن به سازمان تجارت جهانی، آن دسته از قطعهسازانی كه در ۱۰ سال آینده بتوانند به نوسازی و بازسازی كارخانههای خود بپردازند و طراحی و مهندسی، تحقیق و توسعه، نوسازی ماشینآلات و سیستم مدیریتیشان را به روز كنند و در شبكه تامین و توزیع جهانی قرار گیرند و با شركتهای معتبر جهانی همكاری كنند، نه تنها در بازار ایران قادر به رقابت خواهند بود بلكه صادرات محصولات آنها با بیمههای معتبر و تحت لیسانس شركتهای صاحب نام داخلی و بینالمللی نیز افزایش خواهد یافت.
خودروسازان ایران نیز به دلیل دارا بودن شبكه خدمات پس از فروش گسترده، نمایندگیها، مراكز تعمیراتی و دفاتر منطقهای و همچنین سرمایهگذاری كلانی كه در این زمینه صورت گرفته است، مورد توجه شركتهای معتبر خارجی خواهند بود و سرمایهگذاری خارجی به جای آن كه هزینه فراوانی را صرف ایجاد شبكه خدمات پس از فروش در ایران كنند، ترجیح میدهند از امكانات موجود خودروسازان داخلی بهره ببرند و با هزینه كمتر در بازار ایران و منطقه نفوذ كنند. در نتیجه سایپا و ایران خودرو از مزیت مطلق و بدون رقابت شبكه خدمات پس از فروش، اعتماد مشتریان و بازار و تقاضاهای داخلی و منطقهای برخوردارند و در سالهای آینده حتی با كاهش چشمگیر تعرفه واردات قادر به رقابت با واردات خواهند بود.
نكته مهم دیگر آن است كه جامعه ایران و مصرفكننده ایرانی با سیستمهای پیچیده كامپیوتری و الكترونیكی موجود و دیگر امكانات فنی خودروهای جدید آشنا نیست و این محصولات حتی در صورت پایین بودن قیمت و هزینه تمام شدهشان نسبت به خودروهای ایرانی، مورد استقبال گروههای متوسط و كمدرآمد كشور نخواهند بود لذا خودروسازان ایران با تولید خودروهای مجهز به موتور ساده انژكتوری، نظر مشتریان را به خود جلب خواهند كرد.
خودروسازان خارجی به منظور آماده سازی بازار ایران و شبكه خدمات پس از فروش آن برای عرضه خودروهای پیشرفته و پیچیده باید سالها صبر كنند تا مهندسان،مراكز تعمیراتی و مكانیكها به تدریج با تعمیر و نگهداری خودروهای جدید آشنا شوند و وسایل فنی و تجهیزات پیشرفته تعمیر این خودروها در مراكز تعمیراتی و نمایندگیهای خدمات پس از فروش نصب شود بنابراین هر خودروسازی برای نفوذ در بازار ایران لازم میداند خود را به شبكه سایپا و ایران خودرو نزدیك كند تا امكان آموزش، نصب تجهیزات، تعمیر و نگهداری، هدایت تكنیسینها و مهندسان ایرانی را بیابد.
عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی، نظر مشتری ایرانی را نسبت به دو خودروساز مطرح داخلی یعنی سایپا و ایران خودرو تغییر نخواهد داد و اعتمادی كه مشتری به همكاری سایپا و ایران خودرو دارد، بزرگترین سرمایه خودروسازان ایرانی است. بنابراین سایپا و ایران خودرو حتی اگر محصولاتی با برند ایرانی تولید نكنند و تنها بخواهند با لیسانس و مشاركت خودروساز جهانی به تولید بپردازند، باز هم در بازار ایران مشتری و نفوذ خواهند داشت و قادرند از مزیت بازار و مشتری و شبكه خدمات پس از فروش استفاده كنند اما عقلانیت اقتصادی و لزوم حضور صنعت پیشتاز ایران در منطقه و بازار جهانی ایجاب میكند كه خودروسازان داخلی، قطعهسازانی را كه در سالهای خودكفایی و افزایش درصد ساخت داخلی، به ضرورت همكاری برای افزایش تیراژ فكر میكردند و با مهندسی معكوس و مشكلات ارزی فراوان، یاور سایپا و ایران خودرو بودند، با خود همراه كنند تا در راه جهانی شدن خودروسازی ایران و در شرایط عضویت در WTO شبكهای قدرتمند را تشكیل دهند و ضمن مشاوره با قطعهسازان و خودروسازان اروپایی و مشاركت با خودروسازان و مراكز طراحی و مهندسی معتبر جهانی، مزیتهای خود را با نوسازی و بازسازی مدیریت و اصلاح خطوط تولید و ماشینآلات، استانداردها و انتقال دانش فنی و تكنولوژی تقویت كنند و به پایگاه معتبر ساخت منطقهای با مشاركت خودروسازان معتبر جهانی تبدیل شوند و علاوه بر بازار ایران و تولید خودروهای ارزان و با كیفیت و با تكنولوژی روز مانند ال۹۰ به رقابت موثر و كارآمد با رقبا بپردازند و با قرار گرفتن در شبكه تامین و توزیع جهانی شركتهایی مانند رنو نیسان، از مزیتهای خود برای صادرات قطعه و خودرو به كشورهای منطقه، آسیا و اروپا بهره ببرند.
البته در كنار این استراتژی جهانی و مدیریتی، باید در زمینه كاهش هزینههای تولید و چانهزنی با مدیران كلان اقتصادی به منظور كاهش نرخ سود بانكی، نرخ سود لیزینگ خودرو در شبكه فروش و خدمات پس از فروش، حذف عوارض نامناسب و غیره نیز تلاش كنند تا انعطافپذیری لازم در قیمت و تكنولوژی ساخت را در بازار رقابتی داخلی و صادرات خودرو و قطعه شاهد باشند.
خودروسازان و قطعهسازان ایرانی باید به طور همزمان مذاكره با خودروسازان معتبر جهانی، تقویت و نوسازی صنایع داخلی، تلاش برای كاهش هزینههای تولید، گسترش و به روزكردن شبكه خدمات پس از فروش، ارزان سازی محصولات و توجه به قدرت خرید پایین مصرفكننده و تلاش برای نفوذ در كشورهای منطقه را مورد توجه قرار دهند تا در ۱۰ سال آینده علاوه بر ارتقای استانداردها، تنوع تولید، انتقال دانش فنی و تكنولوژی، قرارگرفتن در شبكه جهانی تهیه و توزیع خودروسازان رده اول جهان و غیره، به اصلاح ساختار مالی و هزینههای خود برای كاهش هزینهها دست یابند و بهرهوری نیروی كار، سرمایه و مواد را بالا ببرند تا از صرفههای ناشی از مقیاس تولید بهرهمند شوند.
برخی از اظهارنظرها حاكی از آن است كه در آینده ۱۰ خودروساز اول جهان روند ادغامها را ادامه خواهند داد و به سه چهار خودروساز تبدیل خواهند شد و بروز چنین شرایطی رقابت را تشدید خواهد كرد؛ در نتیجه خودروسازان ایران برای ادامه حیات خود در شرایط عضویت در WTO باید در شبكه جهانی خودروسازان بزرگ و رده اول قرار گیرند بنابراین از هم اكنون باید مذاكره با آنها را آغاز كنند و فرصت را از دست ندهند تا به هنگام پذیرش نهایی عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی، ساختارهای مالی، اقتصادی، فنی و تولید و خدمات پس از فروش به منظور هر گونه تصمیمگیری و حفظ بازار در ایران و منطقه برای سرمایهگذاران، خودروسازان و قطعهسازان آماده باشد.
محسن شمشیری
Shamshiry@yahoo.com
Shamshiry@yahoo.com
منبع : اندیشه گستر سایپا
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست