پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا
سفر یک آهنگساز جوان - Journey Of A Young Composer
سال تولید : ۱۹۸۵
کشور تولیدکننده : شوروی
محصول : گروزیا فیلم
کارگردان : گئورگی شنگلایا
فیلمنامهنویس : ارلم اچولدیانی و شنگلایا، برمبنای رمان باد بدون نام نوشته اوتار چخیدزه.
فیلمبردار : لِوان پاتاشویلی.
آهنگساز(موسیقی متن) : -
هنرپیشگان : گیا پرادزه، لِوان آباشیدزه، سهراب کیپشیدزه، روسودان کولیویدزه، روسلان میکابریدزه و تیموراز دژاپاریدزه.
نوع فیلم : رنگی، ۱۰۵ دقیقه.
سالهای آخر دهه اول قرن بیستم. شکست انقلاب 1905 - 1907 فضای سیاه و دل مردهای را بر جامعه روسیه حاکم کرده است. در این شرایط، آهنگسازی جوان به نام «نیکوشا» (آباشیدزه) میخواهد در گرجستان سیر و سیاحت کند و طی سفری به کارتلی، آهنگهای فولکلور را گردآوری کند. در سر راه کارتلی، «نیکوشا» با مردی زخمی بهنام «لکو تاتاشلی» (پرادزه) آشنا میشود که بعدها در زندگیاش نقش مهمی بازی میکند. بهزودی پزشک نیکوکاری بهنام «الیسبار» (کیپشیدزه)، «نیکوشا» را تحت تأثیر خود قرار میدهد و به او میگوید که بهتر است از تحقیقاتش دست بردارد و به تفلیس باز گردد، چون شرایط ناسبی در منطقه حکمفرما نیست. «نیکوشا» و «لکو» به طرف «تفلیس» حرکت میکنند. اما «لکو» که میپندارد «نیکوشا» یک انقلای است، نقشههائی برای برپائی قیامی تازه در سر میپروراند...
* آثار شنگلایا، وفاداری او را به حفظ سنتها و فرهنگ قومی گرجستان نشان میدهد. اما برخلاف آنچه بهنظر میآید نگاه او به گذشتهها نه از سر غم غربت، بلکه از سر ضرورت است. ضرورت پیوند دادن گذشته با زمان حال و اصلاً ضرورت عبور از هزارتوی سانسوری که فیلمهایش در زمان ساخته شدن میبایست از آن عبور میکردنند. خود شنگلایا ابراز میکرد که سفر یک آهنگساز جوانی فیلمی سیاسی است و اگر مثلاً ظلم و جور سربازان تزاری را محکوم کرده، قصدش قرار گرفتن در رده فیلمسازان تبلیغاتی و «رسمی» نبوده، چون منظور او از این سربازان، مأموران حکومت فعلی شوروی هستند. مأمورانی که در صحنهای، به سیاق دوران استالین به اعدامهای کور دست میزنند. در عوض، مطبوعات سینمائی شوروی سابق همیشه کوشش میکردند شنگلایا را هنرمندی معرفی کنند که با مشکلات معاصر کاری ندارد و در بند احیا و حفظ مظاهر فرهنگ گرجی است. غافل از اینکه، بهطور مشخص در همین سفر یک آهنگساز جوان قهرمان فیلم، «نیکوشا» بیش از آنکه هنرمندی در جستوجوی آهنگهای فولکلور باشد، هنرمندی انقلابی است. ریتم کند فیلم نیز از ریتم آرام زندگی مردم گرجستان تأثیر گرفته که با حضور جابهجای روسها به اغتشاش و ناهمگونی دچار میشود. معمولاً درک فیلمهائی که بهدلیل سانسور به تمثیل پناه بردهاند، برای تماشاگران غیر بومی سخت است. اما سفر... به خوبی اثبات این مدعای شنگلایاست که اگر فیلمی به تمامی بومی باشد، تماشاگران سراسر دنیا با آن ارتباط برقرار میکنند.
کشور تولیدکننده : شوروی
محصول : گروزیا فیلم
کارگردان : گئورگی شنگلایا
فیلمنامهنویس : ارلم اچولدیانی و شنگلایا، برمبنای رمان باد بدون نام نوشته اوتار چخیدزه.
فیلمبردار : لِوان پاتاشویلی.
آهنگساز(موسیقی متن) : -
هنرپیشگان : گیا پرادزه، لِوان آباشیدزه، سهراب کیپشیدزه، روسودان کولیویدزه، روسلان میکابریدزه و تیموراز دژاپاریدزه.
نوع فیلم : رنگی، ۱۰۵ دقیقه.
سالهای آخر دهه اول قرن بیستم. شکست انقلاب 1905 - 1907 فضای سیاه و دل مردهای را بر جامعه روسیه حاکم کرده است. در این شرایط، آهنگسازی جوان به نام «نیکوشا» (آباشیدزه) میخواهد در گرجستان سیر و سیاحت کند و طی سفری به کارتلی، آهنگهای فولکلور را گردآوری کند. در سر راه کارتلی، «نیکوشا» با مردی زخمی بهنام «لکو تاتاشلی» (پرادزه) آشنا میشود که بعدها در زندگیاش نقش مهمی بازی میکند. بهزودی پزشک نیکوکاری بهنام «الیسبار» (کیپشیدزه)، «نیکوشا» را تحت تأثیر خود قرار میدهد و به او میگوید که بهتر است از تحقیقاتش دست بردارد و به تفلیس باز گردد، چون شرایط ناسبی در منطقه حکمفرما نیست. «نیکوشا» و «لکو» به طرف «تفلیس» حرکت میکنند. اما «لکو» که میپندارد «نیکوشا» یک انقلای است، نقشههائی برای برپائی قیامی تازه در سر میپروراند...
* آثار شنگلایا، وفاداری او را به حفظ سنتها و فرهنگ قومی گرجستان نشان میدهد. اما برخلاف آنچه بهنظر میآید نگاه او به گذشتهها نه از سر غم غربت، بلکه از سر ضرورت است. ضرورت پیوند دادن گذشته با زمان حال و اصلاً ضرورت عبور از هزارتوی سانسوری که فیلمهایش در زمان ساخته شدن میبایست از آن عبور میکردنند. خود شنگلایا ابراز میکرد که سفر یک آهنگساز جوانی فیلمی سیاسی است و اگر مثلاً ظلم و جور سربازان تزاری را محکوم کرده، قصدش قرار گرفتن در رده فیلمسازان تبلیغاتی و «رسمی» نبوده، چون منظور او از این سربازان، مأموران حکومت فعلی شوروی هستند. مأمورانی که در صحنهای، به سیاق دوران استالین به اعدامهای کور دست میزنند. در عوض، مطبوعات سینمائی شوروی سابق همیشه کوشش میکردند شنگلایا را هنرمندی معرفی کنند که با مشکلات معاصر کاری ندارد و در بند احیا و حفظ مظاهر فرهنگ گرجی است. غافل از اینکه، بهطور مشخص در همین سفر یک آهنگساز جوان قهرمان فیلم، «نیکوشا» بیش از آنکه هنرمندی در جستوجوی آهنگهای فولکلور باشد، هنرمندی انقلابی است. ریتم کند فیلم نیز از ریتم آرام زندگی مردم گرجستان تأثیر گرفته که با حضور جابهجای روسها به اغتشاش و ناهمگونی دچار میشود. معمولاً درک فیلمهائی که بهدلیل سانسور به تمثیل پناه بردهاند، برای تماشاگران غیر بومی سخت است. اما سفر... به خوبی اثبات این مدعای شنگلایاست که اگر فیلمی به تمامی بومی باشد، تماشاگران سراسر دنیا با آن ارتباط برقرار میکنند.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید بلیط هواپیما
ایران اسرائیل دولت روز معلم معلمان رهبر انقلاب مجلس شورای اسلامی مجلس دولت سیزدهم خلیج فارس حجاب شهید مطهری
تهران سلامت شهرداری تهران هواشناسی سیل پلیس قوه قضاییه آموزش و پرورش بارش باران سازمان هواشناسی دستگیری وزارت بهداشت
بانک مرکزی خودرو بازار خودرو قیمت دلار قیمت خودرو ایران خودرو قیمت طلا دلار سایپا تورم کارگران حقوق بازنشستگان
فضای مجازی مسعود اسکویی تلویزیون رضا عطاران سریال سینمای ایران سینما دفاع مقدس فیلم تئاتر
دانشگاه علوم پزشکی مکزیک
غزه رژیم صهیونیستی جنگ غزه فلسطین آمریکا چین روسیه نوار غزه حماس ترکیه عربستان اوکراین
فوتبال استقلال سپاهان تراکتور باشگاه استقلال لیگ قهرمانان اروپا لیگ برتر ایران رئال مادرید بایرن مونیخ لیگ برتر باشگاه پرسپولیس لیگ برتر فوتبال ایران
اینستاگرام همراه اول دبی اپل ناسا وزیر ارتباطات تبلیغات گوگل پهپاد
کبد چرب کاهش وزن دیابت قهوه فشار خون داروخانه