سه شنبه, ۱۸ دی, ۱۴۰۳ / 7 January, 2025
مجله ویستا
تعارض هویتی فرانسه و جمعیت مسلمانان
برخورد اخیر دولت فرانسه با جمعیت پنج میلیونی مسلمانان و ایجاد ممانعتهایی برای حجاب دختران دانشجو در محافل آکادمیک فرانسه، موضوعی است که در گفتوگو با سیدکمال الدین موسوی، کارشناس ارشد مسائل اجتماعی، مورد بحث قرار گرفته است.
وی در این گفتوگو، به انگیزهها و ریشههای تاریخی این بحث پرداخته و در ادامه، مسئولیتها و وظایف برخوردهای فرهنگی با این مسئله را بازگو نموده است.
با توجه به برخوردهای اخیری که دولت فرانسه نسبت به مسلمانان از خود نشان داده است، ابتدا بفرمایید، انگیزهها و عواملی که برای بیحجابی در اروپا وجود دارد، از کدام دسته است و از چه ناحیهای مطرح میشود؟
حجاب یکی از مواهب الهی است و در فطرت انسانها ریشه دارد و بشر نمیتواند، در این باره که چرا انسانها به حجاب گرایش دارند، لیت و لعلّ داشته باشد. اگر بشری میخواهد در مورد این مسئله نظر و مطلب داشته باشد، باید علت و عوامل بیحجابی را بشناسند. در تاریخ اروپا این مسئله را به صورت محسوس و ملموس مشاهده میشود و در بسیاری از نوشته و فیلمهای قدیمی، نوعی حجاب در پوشش و رفتار زنان اروپا مشاهده میگردد. البته آنها به اندازه ما که دارای تعالیم خاص هستیم، پوشش نداشتهاند، لیکن در نوع فرهنگ آنها این مسئله وجود دارد. البته این نگرش سالم، چه در اروپا و چه در شرق و ایران، دستخوش عوامل متعددی شده است که برخی از آنها کاذب هستند، به همین دلیل ما به اینجا رسیدهایم.
اگر ما بخواهیم این بحث را به گونهای دنبال کنیم که نتایج آن در خدمت جوامع بشری قرار گیرد، از کجا باید آغاز کنیم و نوع نگاه و پرداخت ما به آن چگونه باید باشد؟
واقعیت این است ما باید روح اصیل آزادی و آزادگی را به فرد فرد افراد جامعه بشناسانیم که معنای واقعی آزادی چیست؟
اروپا در گذشته و حال، برخی از رفتارهای افراد را مانع اهداف امپریالیستی خود میداند؛ بدین معنا که اگر زنان آن جامعه در هالهای از حیا و عفاف و پوشش قرار بگیرند، خانوادههای مستحکم پیریزی میشود و این خانوادههای مستحکم و افراد تربیت شده در آنها، با اهداف آنها سازگار نیست؛ منافع غرب ایجاب میکند که ا فرادی بیتفاوت و بدون توجه به مسائل عمومی تربیت شوند.
آیا این مسئله به معنای آن است که اروپا، اهمیت نهادی چون خانواده را در نیافته است، یا اینکه تعبیر و تفسیری متفاوت از ما نسبت به خانواده دارد؟
خانواده به عنوان اصلیترین و پایدارترین نهادی است که در هر جامعهای وجود دارد؛ جامعهشناسی میگوید: ما نمیتوانیم هیچ نهاد دیگری را جایگزین خانواده قرار دهیم، علیرغم اینکه میتوان یک سازمان را منحل یا ادغام و یا وسیع کرد.
از ابتدای تمدن بشری تاکنون، خانواده به عنوان یک نهاد زیربنایی مطرح بوده است؛ غرب بر تأمین نیازها با تکیه بر امور ماشینی اعتقاد دارد و معتقد است که در این صورت است که انسانها به اهداف خود نزدیک میشوند. بر خلاف شرق که به بنیانهای خانوادگی و حفظ آن در امور اجتماع معتقد است، و هرگونه سستی خانواده را به زیان بشریت میداند.
این تفکر اروپا، مشخصاً در فرانسه چگونه است؛ یعنی فرانسه از چه دیدگاهی به این تفکر مینگرد؟
باید بگویم که در کشوری مانند فرانسه نیز از این تفکر غربی مستثنی نیست؛ کشور فرانسه که خود را مهد تمدن معرفی میکند، تا حدود دو دهه پیش، کمتر به چنین برخوردهایی (برخورد با مسلمانان و منع حجاب آنها) دامن میزد، اما به جهت رخدادهایی که اخیراً در دنیا به وجود آمده است، مانند تک قطبی شدن دنیا، مشترکالمنافع شدن قدرتهای افزونطلب در ارتباط با به دستآوری منابع مالی دنیا، و بسیاری عوامل دیگر، موجب شده است که کشوری مثل فرانسه، همانند دیگر کشورهای اروپایی و غربی، در مورد اسلام حساسیتهای ویژهای داشته باشد.
نقش مهاجرت مسلمانان به این کشور، پس از جنگ جهانی اول چیست و این بُعد از قضیه را چگونه ارزیابی میکنید؟
فرانسه در نزدیکی قاره افریقا قرار گرفته است و مهاجرتهای فراوانی از کشورهای اسلامی به آنجا صورت گرفته است و اکنون بیش از ۵ میلیون مسلمان در آنجا زندگی میکنند و این قدرت ۵ میلیونی، توقعات مختلفی از دولت فرانسه داشته است؛ از جمله اینکه نسل اول مسلمانان به عنوان شهروند درجه دوم محسوب شدهاند ولی دولت فرانسه مجبور است با نسل بعدی همچون شهروند اصلی برخورد کند و حتی مجبور است به نسبت جمعیت آنان، دولت فرانسه مجبور است با تعدادی از کرسیهای پارلمان را به آنها اختصاص دهد، لذا دولت فرانسه از این قدرت احساس خطر کرده و سعی میکند که موانعی ایجاد کند تا آنها خواستههای جدیدی از دولت فرانسه نداشته باشند.
این احساس دولت فرانسه در محافل علمی چگونه ارزیابی میشود؟ مجموعه آکادمیک فرانسه چه تأثیری در این رویکرد دارد؟
اکنون در دانشگاههای فرانسه، گرایشات ملموسی نسبت به اسلام ظهور کرده است؛ اخیرا در پی درگذشت دکتر عبدالجواد تقوی که در دانشگاه «مونترو» تدریس میکرد، استقبال خوبی از سوی جوامع دانشگاهی فرانسه، در تشییع جنازه ایشان و در شب اول ژانویه و تولد حضرت مسیح شد که این بیانگر توجه آنها به علوم شرق و عالمان مسلمان است.
به اعتقاد من، یک آگاهی و حس کنجکاوی در افکار دانشجویان و دانشگاهیان غربی نسبت به اسلام و مسلمانان ایجاد شده است؛ آنها به این نتیجه رسیدهاند که هر جا که مسلمانان نفوذ پیدا کنند، بسیار سریع میتوانند پایههای عقیدتی خود را پیریزی کنند و در آنجا قوت بگیرند، لذا آنها بحث فرهنگی را از این دیدگاه میبینند که اگر فرهنگ اسلام در آنجا قوت بگیرد، خطر بزرگ و جدیای برای آنها به وجود خواهد آمد؛ از این رو فرانسه قصد دارد با برخورد با یکی از پایههای اعتقادی مسلمانان (حجاب) آنان را از خواستههای بعدی باز بدارد.
آیا این بحث با پلورالیزمی که مورد ادعای آنها است، تداخل پیدا نمیکند؟ اساسا آیا این دو بحث میتوانند با هم همنشینی داشته باشند یا در تغایر و تضاد با یکدیگر هستند؟
البته در اروپا و جوامع غربیِ انسان محور، نباید به شعارهایی که آنها اذعان میدارند، همانند پلورالیزم و تکثرگرایی، زیاد توجه کنیم و حساب خاص برای آن باز کنیم و منتظر تحقق آنها باشیم؛ اگر آنها این شعار پلورالیزم را سر ندهند، زیر سئوال میروند. شعارهای جهان غرب همچون دموکراسی موجود در آن فقط در حد شعار است. اگر ما بخواهیم در کشور خود، افرادی را که برخی از اصول دین ما را رعایت نمیکنند و امر به معروف و یا نهی از منکر کنیم، مورد تعرّض آنها قرار میگیریم و ملاحظه میکنیم که بهانههای آنها در حقوق بشر، در پرده اغراض بعضا سیاسی مستور است. فرانسه هم که خود را مهد آزادی و تمدن معرفی میکند، اکنون کمی خدشهدار شده است و منافع فرهنگی و اقتصادی خود را در خطر میداند.
ولی فرانسه در خلأهای اقتصادی خود که در تبادل تجاری با امریکا به بنبستهایی رسیده بود، چشم امیدی به ایران داشته و در مورد بازارهای ایران برای خود محاسبه کرده است.
به طور کلی کشور ما همواره با فرانسه حسن رفتار و ارتباط مناسبی داشته است؛ از اینرو این حرکات را به خاطر دینزدایی و لائیسم پیریزی میکنند. در آنجا مسلمانان محبوبیت خاصی دارند. حضور حضرت امام(ره) مورد پذیرش مردم آنجا بود و هنوز نام نیک امام، نه تنها در نوفل لوشاتو، بلکه در تمام فرانسه مورد توجه، اهمیت و علاقه است.
در برابر این فرآیند، محافل دانشگاهی و حوزوی چه نقشی دارند و اساسا آیا مسئولیتی متوجه آنها است؟
البته فرانسه کار خود را میکند، ولی جوامع دانشگاهی و حوزوی باید عکسالعمل نشان دهند که من فکر میکنم، روش علامه جعفری در برخورد با مسائل، بسیار مناسب بود، فرانسه دارای دانشمندان مسلمان و غیر مسلمان آزاده و فراوانی است. شما مذاکرات و مناظرات ایشان را با برتراندراسل را دیده یا شنیدهاید؛ ایشان نقش متحولانهای در فرهنگ اروپا داشتهاند. ما باید یک همایش یا سمینار، از طریق مراکز مسئول، مانند سفارتخانه، رایزنیهای فرهنگی و مبلغین، در فرانسه یا ایران تشکیل دهیم و از مسلمانان و دانشمندان غیر مسلمان کشورهای اسلامی و غیر اسلامی دعوت شود و جوانب مختلف این مسئله و این نوع برخورد غرب با اسلام را به معرض هماندیشی و تبادل نظر قرار دهیم. علوم اجتماعی فرانسه، از دیر باز برای دنیا حرف سنجیده و ارزشمند داشته است.
آیا دستگاه سیاست خارجی کشور باید در این زمینه مسئولیت و سیاست خاصی در پیش بگیرد؟
وزارت امور خارجه، سازمان فرهنگ و ارتباطات و مبلیغن شیعه و سنی مقیم فرانسه که شناسایی شدهاند و باید تبلیغات وسیعی را در میان جمعیت ۵ میلیونی فرانسه آغاز کنند، زیرا دنیا تشنه هدایت است و از به بنبست رسیدن مادیات منزجر است. انسانها به دین گرایش یافتهاند. بسیاری از غیر مسلمانها آماده شنیدن نوای حق و دین مبین اسلام هستند؛ برای مثال چندی پیش، شاهد فیلمی بودیم که در آن، صاحب کمپانی فیات که در ایتالیا بوده است، با یکی از مبلغین مسلمان آشنا میشود و پس از تبادل افکار طولانی، در نتیجه به دین اسلام گرایش مییابد و مسئولین ایتالیا که گرایش وی به اسلام را مخالف با اهداف خود میدیدند، سرانجام وی را که یک شیعه مسلمان بود و در اقتصاد ایتالیا سهم ۳۰ درصدی داشت، از بین بردند.
منبع : طوبی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست