سه شنبه, ۷ اسفند, ۱۴۰۳ / 25 February, 2025
مجله ویستا
لیبرالیسم آمیبی

او بدین ترتیب نگاه بیولوژیك و تكاملی خود را در تحلیل نظام های سیاسی به نمایش می گذاشت و جوامع انسانی را نیز از همین روی، «ارگانیسم های اجتماعی» می نامید و معتقد بود كه فردباوری به طور غیرقابل اجتنابی در مراحل پیشرفته تكامل «ارگانیسم اجتماعی» پدید می آید. اسپنسر، گذر جوامع از حالت ابتدایی به حالت توسعه یافته را با زندگی یك آمیب مقایسه می كرد تا پرده از «ارگانیسم اجتماعی» مدنظر خود بردارد. آمیب، آنچنان كه می دانیم، تنها از یك سلول تشكیل شده است كه خود را از طریق تقسیم، تكثیر می كند و ارگانیسم های پیشرفته تر را به وجود می آورد. در حقیقت اگرچه تكثیر می شود اما در این پروسه و روند، نظم نیز می یابد. اسپنسر در مقایسه این وضعیت بیولوژیكی با زندگی اجتماعی و در حقیقت، «ارگانیسم اجتماعی» می گوید: «اولین پیچیدگی زمانی رخ می دهد كه خانواده های دوره گرد، در هم ادغام می شوند و قبایلی كه كمیت بسیار بزرگتری دارند را تشكیل می دهند. پیشرفت بیشتر در همین راستا هنگامی پدید می آید كه قبیله ضعیف تر، توسط قبیله قوی تر سركوب می شود و رئیس قبیله مغلوب، تسلیم رئیس قبیله پیروز می شود.» این پیچیدگی از نظر این فیلسوف لیبرال، اگرچه در مراحل ابتدایی تر به ندرت پایدار است اما در مراحل پیشرفته تر تكامل، ثابت و پایدار خواهد بود. او بدین ترتیب است كه اتحاد فراملیتی و تشكیل كشورهای متحده اروپایی را پیش بینی می كند.
اسپنسر از همین روی و در جهت تكامل و پیشرفت بیشتر، از ضرورت امكان رقابت و انتخاب سخن می گوید و در این مسیر حتی از غلبه قوی ترها بر ضعیف ترها به عنوان واقعیتی یاد می كند كه باید آن را پذیرفت، صرفاً از آن روی كه نتیجه این سیرتكاملی، پیشرفت سطح تمدنی عامه مردم و اجتماع خواهد بود. اسپنسر برمبنای چنین اندیشه ای، در عین حال كه از «همكاری طبقاتی» سخن می گفت اما از «مبارزه طبقاتی» هراسان و بیزار بود. كارگران لایق و زرنگ، بدین ترتیب می توانستند به دنبال مطالبات خود باشند و این پیگیری نیز اگرچه قابل حمایت بود اما به مفهوم درغلتیدن به اندیشه های مبتنی بر «كارگران مبارز» نبود. اسپنسر از همین روی بود كه در قامت یك منتقد از مضرات برابری اقتصادی نیز سخن می گفت و این برابری را نوعی از بدویت می دانست: «اندیشه های كمونیستی و سوسیالیستی، به مراحل بسیار ابتدایی تكامل بشر، تعلق دارد.»
جان گری، «اسپنسر» را همچون «فون هایك» از زمره لیبرال هایی می داند كه در اندیشه «فایده گرایی غیرمستقیم» هستند؛ لیبرال هایی كه اگرچه هر نوع استراتژی مبتنی بر بیشینه كردن مستقیم فایده را محكوم می كنند اما در نهایت نیز امور را با رجوع به فایده، ارزیابی می كنند.
رضا پارسا
منبع : روزنامه شرق
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست