چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا
اشکهای تلخ پترافون کانت - Die Bitteren Tranen Der Petra Von Kant
سال تولید : ۱۹۷۲
کشور تولیدکننده : آلمانغربی
محصول : تانگو فیلم
کارگردان : راینر ورنر فاسبیندر، برمبنای نمایشنامهای نوشته خودش.
فیلمنامهنویس : راینر ورنر فاسبیندر، برمبنای نمایشنامهای نوشته خودش.
فیلمبردار : میکائیل بالهاوس
آهنگساز(موسیقی متن) : -
هنرپیشگان : مارگیت کارستنسن، هانا شیگولا، ایرم هرمان، کاترین شاکه و افا ماتز.
نوع فیلم : رنگی، ۱۲۴ دقیقه.
«پترا فون کانت» (کارستنسن)، طراح لباس، غالب اوقاتش را در آپارتمان بزرگ و مجللش، همراه با خدمتکار وفادارش، «مارلنه» (هرمان) به سر میبرد. «پترا» در ملاقاتی که با دوستش، «سیدونی» (شاکه) دارد از همسر دومش، «فرانک» صحبت میکند، این که چگونه ازدواجشان باعث نابودی عشق و آزادیشان شده است. «سیدونی»، «پترا» را به دوست جوانش، «کارین تیم» (شیگولا) معرفی میکند که ازدواج ناخوشایندی داشته و دوست دارد بهعنوان مانکن لباس مشغول بهکار شود. «پترا»، «کارین» را ملاقات میکند و برایش درباره ازدواج ناموفق اولش با «پییر» صحبت میکند. به «کارین» میگوید در صورتی که پیش او بماند، تمام تلاشش را خواهد کرد تا او را به موفقیت برساند. اما «کارین»، پس از مدتی، «پترا» را ترک میکند. «پترا» دختر نوجوانش، «گابریله» (ماتز) را ملاقات میکند که به او میگوید دلباخته مردی شده است. «پترا» عصبانی میشود و به دخترش توهین میکند. هنگامی که در ملاقات با مادرش، از علاقهاش به «کارین» میگوید، او را میرنجاند. «کارین» به «پترا» تلفن میکند و میگوید که دیگر علاقهای به مانکن شدن ندارد. «پترا» سرخورده از همه جا به کارگر وفادارش «مارلنه» روی میآورد، اما «مارلنه» هم «پترا» را ترک میکند.
* نمایشی به سبک فاسبیندر از دنیای رو به زوال ملکهای که در دنیای پُرزرق و برق مُدگرفتار است. فیلم البته از ساختاری تآتری برخوردار است که آن هم بهدلیل اقتباس از نمایشنامهای نوشته خود فاسبیندر است. فیلم با نمائی از «مارلنه» در روشنائی صبح آغاز میشود و با نمائی از تنهائی «پترا» در تاریکی پایان مییابد. در این حد فاصل ما شاهد زوالِ زندگی از ورای دنیای «هاویشام» گونه «پترا» هستیم. از سوی دیگر فیلم روایت ناممکن بودن سلطهجوئی زنانه هم است. «پترا» که در رابطه سلطهجویانهاش با نزدیکانش شکست خورده، حتی با هزار و یک وعده موفقیت به «کارین» در ازای یک رابطه سلطهجویانه و رابطه ارباب - رعیتی با «مارلنه» هم ناکام میماند. فاسبیندر در ترسیم دنیای رو به زوال «پترا» از تمام تمیهدات بصری مثل نورپردازیهای سبک مدارانه (کار فیلمبردار بعدها مشهور شده، بالهاوس) و طراحی صحنه متراکم که فضائی خفه و بسته بر آپارتمان «پترا» داده، سود جسته است. تأثیر غولهای هالیوودی از جوزف فون استرنبرگ گرفته تا جوزف منکهویتس در اغلب صحنههای فیلم مشهود است. موسیقی فیلم مجموعهای از ترانههای راک و آثار کلاسیک است.
کشور تولیدکننده : آلمانغربی
محصول : تانگو فیلم
کارگردان : راینر ورنر فاسبیندر، برمبنای نمایشنامهای نوشته خودش.
فیلمنامهنویس : راینر ورنر فاسبیندر، برمبنای نمایشنامهای نوشته خودش.
فیلمبردار : میکائیل بالهاوس
آهنگساز(موسیقی متن) : -
هنرپیشگان : مارگیت کارستنسن، هانا شیگولا، ایرم هرمان، کاترین شاکه و افا ماتز.
نوع فیلم : رنگی، ۱۲۴ دقیقه.
«پترا فون کانت» (کارستنسن)، طراح لباس، غالب اوقاتش را در آپارتمان بزرگ و مجللش، همراه با خدمتکار وفادارش، «مارلنه» (هرمان) به سر میبرد. «پترا» در ملاقاتی که با دوستش، «سیدونی» (شاکه) دارد از همسر دومش، «فرانک» صحبت میکند، این که چگونه ازدواجشان باعث نابودی عشق و آزادیشان شده است. «سیدونی»، «پترا» را به دوست جوانش، «کارین تیم» (شیگولا) معرفی میکند که ازدواج ناخوشایندی داشته و دوست دارد بهعنوان مانکن لباس مشغول بهکار شود. «پترا»، «کارین» را ملاقات میکند و برایش درباره ازدواج ناموفق اولش با «پییر» صحبت میکند. به «کارین» میگوید در صورتی که پیش او بماند، تمام تلاشش را خواهد کرد تا او را به موفقیت برساند. اما «کارین»، پس از مدتی، «پترا» را ترک میکند. «پترا» دختر نوجوانش، «گابریله» (ماتز) را ملاقات میکند که به او میگوید دلباخته مردی شده است. «پترا» عصبانی میشود و به دخترش توهین میکند. هنگامی که در ملاقات با مادرش، از علاقهاش به «کارین» میگوید، او را میرنجاند. «کارین» به «پترا» تلفن میکند و میگوید که دیگر علاقهای به مانکن شدن ندارد. «پترا» سرخورده از همه جا به کارگر وفادارش «مارلنه» روی میآورد، اما «مارلنه» هم «پترا» را ترک میکند.
* نمایشی به سبک فاسبیندر از دنیای رو به زوال ملکهای که در دنیای پُرزرق و برق مُدگرفتار است. فیلم البته از ساختاری تآتری برخوردار است که آن هم بهدلیل اقتباس از نمایشنامهای نوشته خود فاسبیندر است. فیلم با نمائی از «مارلنه» در روشنائی صبح آغاز میشود و با نمائی از تنهائی «پترا» در تاریکی پایان مییابد. در این حد فاصل ما شاهد زوالِ زندگی از ورای دنیای «هاویشام» گونه «پترا» هستیم. از سوی دیگر فیلم روایت ناممکن بودن سلطهجوئی زنانه هم است. «پترا» که در رابطه سلطهجویانهاش با نزدیکانش شکست خورده، حتی با هزار و یک وعده موفقیت به «کارین» در ازای یک رابطه سلطهجویانه و رابطه ارباب - رعیتی با «مارلنه» هم ناکام میماند. فاسبیندر در ترسیم دنیای رو به زوال «پترا» از تمام تمیهدات بصری مثل نورپردازیهای سبک مدارانه (کار فیلمبردار بعدها مشهور شده، بالهاوس) و طراحی صحنه متراکم که فضائی خفه و بسته بر آپارتمان «پترا» داده، سود جسته است. تأثیر غولهای هالیوودی از جوزف فون استرنبرگ گرفته تا جوزف منکهویتس در اغلب صحنههای فیلم مشهود است. موسیقی فیلم مجموعهای از ترانههای راک و آثار کلاسیک است.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست