یکشنبه, ۱۸ آذر, ۱۴۰۳ / 8 December, 2024
مجله ویستا
فنبازار بستر مبادلات فناوری
پیشرفتهای علمی و تكنولوژیك به طور شتابان تأثیرات همه جانبه و شگرفی را در تمامی جنبههای زندگی بشری و در مناسبات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و زیست محیطی كشورها برجا گذاشته و آثار آن روز به روز افزایش مییابد. بطوریكه بعنوان شاخص روند توسعهٔ كشورها مطرح و به صورت كالایی بازرگانی و سیاسی در آمده است. در این راستا كشورهای مختلف جهت ایجاد قدرت عرضه و تقاضا در زمینه فناوری برنامهریزیهایی انجام داده اند.
یكی از مكانیزمهایی كه اخیرا برای تسهیل و ارتقای فعالیتهای توسعه تكنولوژیكی، بویژه تكنولوژیهای پیشرفته و ایجاد قدرت عرضه و تقاضای فناوری بوجود آمده است، فنبازارها میباشند. فنبازارها در كشورهای مختلف و با حمایت و پشتیبانی اتحادیهها و سازمانهای بینالمللی و حتی در بسیاری از مناطق صنعتی و پاركهای علمی و فناوری راهاندازی شدهاند كه در هر یك از این مناطق با نامهای متفاوتی از آن یاد میشود. و دارای تفاوت های كلیدی از لحاظ ساختاری، عملكرد، مكان، مرز فعالیتی و غیره میباشند و بسته به ماموریت كه بر عهده دارند میتوانند از مشخصات متفاوتی برخوردار باشند.
در این مقاله سعی خواهد شد ضمن مطالعه تطبیقی و مقایسه فنبازارهای متعدد، به جمعبندی عملكرد و تاثیر فنبازارها پرداخته شود و در نهایت با تمركز بر روی عملكرد فنبازار در پاركهای فناوری، مشخصههای كلیدی آنها و كاركردشان در این پاركها مورد بررسی قرار گیرد. در ابتدا به معرفی تكنولوژی بعنوان یك كالای قابل تجارت و بررسی اجمالی آن پرداخته و سپس با بیان مشكلات شركتهای كوچك و متوسط در این ارتباط و با توجه به رسالت پاركهای علمی و فناوری ضرورت ایجاد ساختاری نظاممند بحث میگردد و با مرور روشهایی كه میتوان استفاده كرد به معرفی فنبازار و كاركردهای آن، بعنوان راهحل این موضوع پرداخته میشود.
● تكنولوژی بعنوان یك كالای قابل تجارت
▪ تعریف تكنولوژی
تكنولوژی را به صورت مفهوم گستردهای شامل مجموعهای ازتكنیكهای ویژه و فعالیتهای مرتبط مانند پتنتها وحقوق مالكیت معنوی، نیروی انسانی، برنامههای آموزشی، محصولات تكنولوژیكی و كالاهای میانی و قطعاتی كه در فرآیند انتقال حقیقی استفاده میشود، تعریف میشود.
طبیعت ویژه و غیرعادی تكنولوژی از این حقیقت سرچشمه میگیرد كه تكنولوژی برخلاف كالاهای مادی، یك كالای فكری [۱] است. ماهیت آن اطلاعاتی است كه فرایند تولید را ممكن میسازد. در حالی كه محتوا و ساختار فیزیكی آن در بسیاری موارد، استفاده از كالاهای مادی را تعیین میكند. تكنولوژی، پایه دانش رو به رشدی است كه تولید جریان مستمر محصولات و خدمات جدید را برای نوع بشر ممكن میسازد. همچنین تكنولوژی به عنوان یك فاكتور تولید از نظر فیزیكی مستهلك نمیشود. با این حال، چون دانش فنی پیوسته گردآوری میشود تكنولوژی موجود كهنه میشود و تدریجا جای خود را به دیگری میدهد. به زبان دیگر، دانش فنی فقط از نظر اقتصادی و كالای مادی، هم از نظر اقتصادی و هم از نظر فیزیكی مستهلك میشود.
میتوان یك تكنولوژی را فروخت و برای تعداد نامحدودی بدون ایجاد نقص در ذات آن استفاده كرد. بسته به تعداد معاملات، ممكن است درآمدهای فروش، چندین مرتبه از هزینه تولید تكنولوژی بیشتر باشد.
مبادلات انتقال تكنولوژی میتواند به انواع مختلفی مانند انتقال تكنولوژی شخصی در مقابل كمك بین دولتی وحمایتهای فنی، انتقال رسمی در مقابل انتقال غیررسمی (با كانال) و غیره تقسیمبندی شوند. انواع مبادلات مورد نظر عبارتند از:
▪ واردات تكنولوژی
▪ همكاری تكنولوژی
▪ قراردادهای تكنولوژی
▪ تحقیق مشترك و سرمایهگذاری مستقیم خارجی
به طور كلی میتوان جریان انتقال تكنولوژی را به دو صورت تجاری و غیر تجاری تقسیم كرد.
● جریان غیرتجاری تكنولوژی
قسمت اصلی جریان تكنولوژی، خارج از بازار انتقال تكنولوژی رخ میدهد. به این معنی كه دانش فنی به صورت بینالمللی از طریق شكل های غیرتجاری گسترش مییابد و ممكن است حتی بدون هیچ هزینهای منتقل شود. برخی از شیوههای جریان غیر تجاری تكنولوژی عبارتند از:
۱- افرادی كه دروس مهندسی و علمی در دانشگاههای خارج كشور خواندهاند و به وطنشان برمی گردند.
۲- رقیبانی كه از مهندسی مجدد استفاده میكنند.
۳- شعبههای شركتهای چندملیتی ([۲]MNC) در داخل
۴- جلسات رسمی و غیر رسمی انجمنها، جوامع ملی و بینالمللی
● جریان تجاری تكنولوژی
بخش دیگر جریان تكنولوژی ،بخش تجاری آن می باشد.در این بخش مبادله بین دو طرف به صورت مشهود انجام شده ونتایج مبادله در اسناد مالی منعكس میشود .
سرمایه گذاری مشترك [۳]یکی از موارد چنین جریانهایی است. هم شركتهای در حال رقابت و هم شركتهای بدون رقابت، این رویهها را اتخاذ میكنند. از انگیزههای سرمایه گذاری مشترك میتوان به ایجاد بازار و کاهش ضرر مالی اشاره نمود. اینگونه مشاركتها درصورتی موفق است كه هر شریك به اهداف خود برسد كه ممكن است در موضوعاتی مانند مالیات، تامین مالی و ریسك، علاوه بر تكنولوژی درگیر شوند.
با توجه به نمونههای فوق میتوان گفت انتقال تکنولوژی به مثابه كوه یخ شناوری است كه بخش تجاری آن ، تنها قسمت كوچكی از كل جریان تكنولوژی را تشكیل میدهد
● اهمیت تكنولوژی بعنوان یك كالای قابل تجارت
در سالهای اخیر موارد فراوانی در رابطه با " اتحادهای استراتژیك" از سرمایهگذاری مشترك در زمینه تحقیق و توسعه و همكاریهای دو طرفه،سرمایهگذاری ریسك پذیر، روابط تحت لیسانس تا ارجاع كارها به خارج از شركت مشاهده شده است كه بیانگر اهمیت مبادلات تكنولوژیهای نامحسوس (Intangible Technology) میباشد. همانگونه كه در جدول ۱ مشاهده میشود تجارت بینالمللی در زمینه تكنولوژی رشد محسوس و سریعی داشته است و در مقایسه با هزینههای ملی كشورها در زمینه تحقیق و توسعه قابل توجه شده است. دادههای این جدول در مورد پرداختها و دریافتهای تكنولوژیكی بدون در نظر گرفتن محصول نهایی و تجهیزات سرمایهای میباشد.
همچنین اهمیت مبادلات مربوط به تكنولوژی با دو توسعه مهم در رفتار شركتها و كمپانیها بسیار واضحتر میشود. اول اینكه، شركتهای چندملیتی تعداد مراكز تحقیق و توسعه خود را افزایش قابل توجهی در كشورهای مختلف دادهاند و همچنین بودجه R&D خود را در كشورهای دیگر نسبت به كشور اصلی خود ۱۲ درصد افزایش دادهاند. دوم اینكه، شركتها به ایجاد شبكههای بینالمللی و اتحاد در زمینههای تحقیق و توسعه با حضور دانشگاهها و دولتها روی آوردهاند. علاوه بر آن،موافقتنامه های بینالمللی در رابطه با حقوق مالكیت معنوی مانند موافقتنامه سازمان تجارت جهانی تحت عنوان TRIPS و افزایش استفاده از پتنتها ارزش مبادلات تكنولوژیكی را بسیار بیشتر نمایان میسازد.
● بنگاههای كوچك و متوسط و تجارت تكنولوژی
شركتهای كوچك و متوسط به لحاظ توان اقتصادی پایین، كمبود منابع مالی، و بسیاری كمبودهای دیگر كه با آنها مواجهند، مشكلاتی در ارتباط با تبادلات تكنولوژیكی دارا میباشند كه عمده آنها عبارتند از:
۱- عدم شفافیت بازار انتقال تكنولوژی: شركتهای كوچك و متوسط به عنوان تامین كنندگان بالقوه تكنولوژی به دلیل اینكه فروشندگان فعالی نمیباشند، شناخته شده نمیباشند و همچنین در ارتباط با جستجوی خریدار تكنولوژی و یا سرمایهگذار در این ارتباط به دلیل اینكه هزینههای جستجو بالا میباشد، با مشكل مواجه میباشند و با توجه به منابع خود از عهده كار مزبور بر نمیآیند.
۲- برای SME ها انجام مذاكرات، انجام توافقات و عقد قراردادها، قیمت گذاری تكنولوژی، ارزیابی تكنولوژی و موارد دیگر مرتبط با مبادلات تكنولوژی با مشكل مواجه میباشند.
۳- SMEها در ارتباط با مبادلات بینالمللی و انتقال تكنولوژی از خارج از كشور و با سایر كشورها به دلایل اختلافات زبانی، فرهنگی، قانونی، حقوقی و ..... با مشكلات عدیدهای مواجه میباشند.● راهحل:
۴- SME ها در زمینه بیمه سرمایه، تامین مالی، ضمانتهای بانكی، ...... مشكلات دارند
۵- مشكل دیگر SME ها در زمینه بازاریابی میباشد.
با توجه به مشاركت گسترده شركتهای كوچك و متوسط در اقتصاد كشورها، لازم است جهت حل مسائل آنها و از جمله مسائل فوق از طرف دولت برنامههایی در نظر گرفته شود.
● كاركرد پاركها
انجمن بینالمللی پاركهای علمی و فناوری، یك پارك علمی و فناوری را بصورت زیر تعریف مینماید:
یك پارك علمی سازمانی است كه بوسیله متخصصین حرفهای مدیریت میشود و هدف اصلی آن افزایش ثروت در جامعه از طریق ارتقاء فرهنگ نوآوری و رقابت در میان شركتهای حاضر در پارك و مؤسسات متكی بر علم و دانش است. برای دستیابی به این هدف یك پارك علمی،جریان دانش و فناوری را در میان دانشگاهها، موسسات تحقیق و توسعه، شركتهای خصوصی و بازار، به حركت انداخته و مدیریت میكند و رشد شركتهای متكی بر نوآوری را از طریق مراكز رشد و فرآیندهای زایشی تسهیل میكند. پاركهای علمی همچنین خدمات دیگری با ارزش افزوده بالا همراه با فضاهای كاری و تسهیلات با كیفیت بالا فراهم مینمایند.
مطابق این تعریف یكی از كاركردهای اصلی پاركهای علمی و فناوری، تقویت شركتهای كوچك و متوسط از طریق ارائه خدمات با ارزش افزوده بالا و هدایت جریان دانش در میان دانشگاهها، موسسات تحقیق و توسعه، شركتهای خصوصی و بازار میباشد. كه نظر به مسائل و مشكلاتی كه شركتهای كوچك و متوسط در زمینه تبادلات تكنولوژیكی با آن موجه میباشند، اتخاذ تدابیری در راستای حل مشكلات فوق از وظایف مجموعه مدیریتی پارك محسوب میشود.
● بعضی از روشهای جاری و سابق در زمینه حل مشكلات تبادلات تكنولوژیكی
كی از روشهای مقطعی و غیر نظاممند برای حل مشكل عبور خریدار تكنولوژی به صورت تصادفی از یك نمایشگاه تجاری یا یك سمینار و دستیابی به بعضی از منابع تكنولوژی میباشد. دستیابی به اطلاعات تكنولوژی از طریق چنین شانسهای تصادفی، راه درستی جهت دستیابی به تكنولوژی نمیباشد. نه تنها یك فرصت خوب ممكن است از دست برود بلكه چنین شانسهایی ممكن است به سمت تكنولوژیهایی با تبلیغات خوب و عمومیت منتهی شود، اما لزوما جهت رفع نیازمندیهای متقاضی مناسب نباشد. بدین طریق لازم است یك روش سیستماتیك جهت دستیابی به تكنولوژی دنبال شود. یكی از كارهای عمده بایستی شناخت منابع صحیح باشد. تعدادی از روشهای سیستماتیک جهت دستیابی به منابع تکنولوژی وجود دارد كه بعضی از مهمترین آنها عبارتند از:
نمایشگاهها و كنفرانسهای تكنولوژیكی و صنعتی، سازمانهای بینالمللی، دایركتوریها، مؤسسات صنعتی و اتاقهای بازرگانی، منابع اطلاعات دولتی، پتنتها، پایگاهها و بانكهای داده، .....
هر یك از موارد فوق كاركرد جداگانهای را در ارتباط با مبادلات تكنولوژی دنبال میكنند بعنوان مثال بانكها و پایگاههای اطلاعاتی در ارتباط با اطلاعرسانی تكنولوژی فعالیت میكنند و یكسری اطلاعات ویژه و نه همه اطلاعات مورد نیاز مبادلات تكنولوژی را منتشر میكنند. نمایشگاههای تكنولوژی با ابجاد بستر فیزیكی برای مذاكره و نمایش محصولات تكنولوژیكی نقش خود را در این ارتباط بازی میكنند.
همانگونه كه مشاهده میشود هیچ یك از روشهای نظاممند فوق كه كاركردهای متفاوتی را در انجام مبادلات تكنولوژی دارا میباشند ، به تنهایی كاركرد انجام مبادله تكنولوژی را دنبال نمیكنند ولی ممكن است كه بصورت تصادفی به قراردادهای مبادله تكنولوژی منجر بشوند.
از اینرو لزوم تدبیر مكانیزمی برای انجام نظاممند مبادلات تكنولوژیكی ضروری است و ایده آن از اواسط دهه ۱۹۹۰ در بعضی از سازمانها، مناطق صنعتی، ایالتها و كشورها شروع به شكلگیری نمود. و تحت عناوین مختلفی مانند فن بازار، تكنولوژی ماركت، تكنوماركت، ..... در كشورهای متعددی شكل گرفت. و ما در اینجا به اختصار از آن تحت عنوان "فنبازار" یاد میكنیم.
● تعریف فنبازار
فن بازار یك سیستم انتقال تكنولوژی جامع و یكپارچه به وجود میآورد كه مبادله تكنولوژی بین تامینكننده و متقاضی تكنولوژی را به صورت سیستماتیك و از طریق تمامی فرآیندهای مبادلات داخلی وخارجی تسهیل میكند. در این نمونه، سیستم كامل شده انتقال تكنولوژی میتواند دو نوع سیستم بازار داشته باشد. یكی سیستم فیزیكی بازار است كه مكان فیزیكی به همراه تسهیلات عینی در آن وجود دارد و دیگری بازار مجازی است كه از اینترنت واینترانت استفاده مینماید. از طرف دیگر هم در این بازار نظام مند معاملات تكنولوژی ،خدمات تخصصی و فنی نظیر مشاوره تكنولوژی، خدمات اطلاعات، كمك به پروژهها با حمایت دولت، كمك در برقراری قابلیت R&D، مطالعات امكانسنجی از تكنولوژیها و محصولات، ارزیابی بازارسازان تكنولوژی و... ارائه میشود.
بطور كلی یك فنبازار را میتوان بصورت زیر تعریف نمود:
فن بازار ارتباطات خوبی را بین تامینكنندگان تكنولوژی و خریداران آن برقرار میكند و اتصالات موثری از زیرساختهای حمایتی شامل سازمانها و مؤسساتی كه با مبادلات تكنولوژی مرتبط میباشند مانند شبكه نوآوری ملی برقرار مینماید، تا بتواند فرآیند مبادلات تكنولوژی را انجامپذیر نماید.
● فعالیتهای یك فنبازار مطابق زنجیره ارزش پورتر
الیتهای فن بازار میتواند از فعالیتهای اصلی كه با مبادلات تكنولوژی مرتبط هستند و فعالیتهای پشتیبانی كه اطلاعات و خدمات كامل را برای گسترش مبادلات ارائه مینمایند، تشكیل شود که براساس مدل مفهوم زنجیره ارزش پورتر در جدول ۵ خلاصه شدهاند.
تكنولوژی (ورودی) مبادله، واسطهگری و مشاوره تكنولوژی (عملیات) و ارزیابی و خدمات تجاریسازی تكنولوژی قابل تجارت (بازاریابی و خدمات) بخشهای مختلف فعالیتهای اصلی محسوب میشوند. فعالیتهای پشتیبانی شامل ۴ دسته فعالیت است:
۱.زیرساخت
۲. مدیریت منابع انسانی
۳. مدیریت تكنولوژی
۴. خرید، تملك، در جدول زیر جزئیات فعالیتها ی پشتیبانی مشخص است.
به وسیله این فعالیتها، فن بازار میتواند از عهده چند وظیفه مهم برآید. اول اینكه فن بازار میتواند بهرهبرداری از تكنولوژی و پتنتهای استفاده نشده، چه به وسیله بخش خصوصی ارائه شده باشد و چه به وسیله بخش دولتی، چه داخلی باشد، چه بینالمللی را محقق سازد. دوم اینكه فن بازار یك سری خدمات مشاورهای، خدمات واسطهگری و مبادلاتی از طریق شبكه تخصصی تكنولوژی ارائه میدهد. سومین وظیفه آن ارائه اطلاعات مرتبط با تكنولوژی، شیوههای تجارت و پتنتها به سازمانهای خطرپذیر و اعضای عمومی و خصوصی میباشد و بالاخره وظیفه نهایی فن بازار این است كه خدمات پشتیبانی مانند جستجوی عرضهكننده و متقاضی تكنولوژی، ارزیابی و مشاوره تكنولوژی قابل تجارت، بررسی بازار برای كسب و كار خطرپذیر، خدمات تأمین مالی و خدمات تأسیس كارخانه را به اعضا ارائه دهد
● نتیجه
با توجه به نقش پاركهای علمی و فناوری و كاركرد آنها در ارتباط با تقویت نوآورانه شركتهای عضو، فنبازار بعنوان راهحل نظاممند مبادلات تكنولوژیكی شركتها و گسترش همكاریهای بین اعضا و با خارج از پارك(ملی و بینالمللی) با ساختاری مشابه ساختار زیر پیشنهاد میشود. كه با توجه به حركت ایجاد پاركهای علمی و فناوری در كشورمان، مدیریت پارك بعنوان یكی از وظایف خود میتواند ایجاد فنبازار را برای خدماترسانی به شركتهای عضو با توجه به نیازها و شرایطی كه با آنها مواجه میشوند در برنامههایشان قرار دهند. ساختار پیشنهادی بصورت زیر میباشد:
فنبازار از سه بخش اصلی تشكیل میشود كه بخش اول بازار فیزیكی میباشد. بازار فیزیكی، مكانی است كه در آن صاحبان و منابع تكنولوژی به همراه نیروی انسانی ماهر در قالب نمایشگاههای تجاری و تكنولوژی به معامله میپردازند. بخش دوم بازار مجازی است كه بوسیله آن همكاریهای تكنولوژیك از طریق شبكه اطلاعاتی منسجم بر روی اینترنت شكل میگیرد. بخش سوم سیستم پشتیبانی است. سیستم پشتیبانی، خدمات اصلی برای تسهیل مبادلات را در دو بخش دیگر که شامل ارزیابی تكنولوژی، حق امتیاز، خدمات مالی و غیره هستند ارائه میدهد. این سه بخش در شكل زیر نمایان است.
ساختار فوق میتواند جوابگوی مجموعه وظایفی كه برای فنبازار پیشبینی شده است را بخوبی انجام دهد و بصورت نظاممند لنجام مبادلات تكنولوژیكی را ممكن سازد.
نویسندگان:
مهدی صفارینیا - امین سالاری
منابع و مآخذ:
۱- كتاب "فنبازار بستر مبادلات تكنولوژی"، ۱۳۸۲، پارك فناوری پردیس
۲- www.unido.org
۳- OECD,۲۰۰۱," Technology Balance of Payments ….."
۴- www.۱۰۰۰ventures.com
۵- www.iaspworld.org
۶- www.spicegroup.de
۱- intellectual commodity
[۲] Multi National Companies
[۳] Joint venture
نویسندگان:
مهدی صفارینیا - امین سالاری
مهدی صفارینیا - امین سالاری
منابع و مآخذ:
۱- كتاب "فنبازار بستر مبادلات تكنولوژی"، ۱۳۸۲، پارك فناوری پردیس
۲- www.unido.org
۳- OECD,۲۰۰۱," Technology Balance of Payments ….."
۴- www.۱۰۰۰ventures.com
۵- www.iaspworld.org
۶- www.spicegroup.de
۱- intellectual commodity
[۲] Multi National Companies
[۳] Joint venture
نویسندگان:
مهدی صفارینیا - امین سالاری
منبع : پارک فناوری پردیس
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست