سه شنبه, ۹ بهمن, ۱۴۰۳ / 28 January, 2025
مجله ویستا
ارتباطات و فنآوری اطلاعات و نقش آن در نظارت کارآمد
در این مقاله، ابتدا دلایل و اهمیت و ضرورت اطلاعات در عصر حاضر و نقش آن درامور تصمیمگیری بررسی شده است و به دنبال آن، بررسی وضعیت نظام اطلاعرسانی در كشورمان و ساختار و فرآیند نظام ملی اطلاعرسانی در چند كشور از جمله سنگاپور، مالزی، دانمارك و اردن مورد تحلیل قرار گرفته و علت ارتباط تنگاتنگ I.T و سیستمهای نظارتی توضیح داده شده است.سپس پیشنهادهایی در راستای طراحی و ایجاد یك ساختار ملی اطلاعرسانی جامع مطرح گردیده است.
با توجه به روند رو به رشد روشهای زندگی و تقویت روز افزون نظام تفكر و تولید اندیشههای جدید در جوامع انسانی، رسیدن به شاهراههای اطلاعاتی، امری بدیهی به نظر میرسید كه با ظهور صنعت اطلاعات و راه اندازی شبكه جهانی اینترنت، فاصله تفكرات انسانی بیش از گذشته كوتاه شد، حال آنكه لزوم استفاده از صنایع مدرن در بسیاری از نقاط جهان، به درستی شناخته نشده است.
موج سوم، كتاب معروف الوین تافلر، تمدن بشر را از سه موج پیاپی تاثیر گرفته میداند كه با هر موج، تاریخ تمدن وارد فصل جدیدی از مراحل سیستماتیك خود میشود.(۱)
لذا با آغاز هزاره سوم میلادی، مقوله دانش و اطلاعات وارد ابعاد تازهای از مباحث بشری گشته كه در اكثر نشستهای علمی جهان، سخن از گذار جوامع انسانی به جوامع تكنولوژیك اطلاعاتی و پردازش دادههای انفورماتیكی به میان آمده است.
آنچه كه پس از انقلاب صنعتی حادث شد، بهبود شرایط مادی زندگی بشر را به همراه داشت، لكن در عصر حاضر، كه نوع نگاه جامعه، انقلابی دیگر را در جستجوی پردازش دادهها و كسب دانش برای كمك به ارتقای سطح معنوی زندگی دنبال میكند، حادثه جدید را در ابعاد فراصنعتی ایجاد خواهد نمود.
بنابراین لزوم تغییرات سریع و همه جانبه در سازمانها، جوامع و به تبع آن در امور نظارت بر اجرائیات، بیش از پیش جلوه گر شده و مورد توجه صاحب نظران قرار گرفته است. لذا در این مقاله، ابتدا به عوامل اهمیت و ضرورت اطلاعات در عصر حاضر و نقش آن در تصمیمگیری و توسعه اشاره خواهد شد و سپس نظام اطلاعرسانی در كشور ایران تحت بررسی قرار خواهد گرفت. آنگاه نقش اطلاعات در نظارت بر زیرگروههای اجرایی تحلیل شده و عملكرد سیستمهای اطلاعرسانی در چند كشور مورد بررسی قرار خواهد گرفت و در انتها، پیشنهادهایی برای ایجاد یك نظام توانمند اطلاعرسانی ارائه میگردد.
● نقش نظارت در فرآیند تصمیمگیری و ارتباط آن با فنآوری اطلاعات
بر كسی پوشیده نیست كه از جمله مسائل مهم در اداره امور اجرایی یك جامعه، تصمیمگیری است و كسی كه در مصدر اتخاذ یك تصمیم قرار گرفته است، در زمانی قادر به اتخاذ روشی مناسب برای حل موضوعات ارجاعی خواهد بود كه دستگاه نظارت بر امور تالی، او را با اطلاعات صحیح از فرآیند در حال اجرای مجموعه زیردست، تغذیه نموده باشد.
بنابراین بسیاری از دانش پژوهان بخش مدیریت، بر این باورند كه تصمیمگیری مترادف با مدیریت و نظارت مهمترین بخش جوهر و ذاتی آن است.
بدیهی است كه تصمیمگیری به شیوهای كارآمد، به خصوص در دنیای پیچیده كنونی، مستلزم به كارگیری و برخورداری از مقادر زیادی از اطلاعات میباشد و در واقع اطلاعات به عنوان ابزاری راهبردی، ركنی مهم در تصمیمسازی مدیریت محسوب میشود.
بیشك اتخاذ روش یك مدیر برای تصمیمگیری، بستگی به صحت و دقت اطلاعاتی دارد كه در زمان تصمیمگیری، در اختیار وی قرار دارد(۲) و البته كاملا واضح است كه به منظور جمعآوری دادههای اولیه كه به دست پردازش سپرده خواهند شد، وجود یك سیستم كارآمد نظارتی بسیار ضروری است.
گستردگی تحولات و دگرگونیهای داخلی و خارجی سازمانها، ضرورت اخذ تصمیمات پیچیدهتر را برای مدیران آشكار ساخته است، بطوری كه در حال حاضر، بدون دسترسی به سیستمهای اطلاعاتی مدیریت، تصمیمگیری به مفهوم علمی آن ممكن نمیباشد.
یكی از متفكران عرصه مدیریت، عدم اطمینان و پیشبینی ناپذیری امور و تحولات را از بارزترین ویژگیهای انتقال از محیطهای ساده به پیچیده یا محیطهای ایستا به پویا و اتخاذ تصمیمات برنامهریزی نشده میداند.(۳) حال آنكه به علت تراكم امور جاری و گستردگی شاخههای عملیاتی، یكی از روشهای ایجاد یك نظارت كارآمد در امور اجرایی، استفاده از روشهای رایانهای و اتوماتیك نمودن امور كنترل در بازوهای اجرایی است.
لذا با توجه به شرایط كنونی حاكم بر سازمانها و جوامع، مدیران باید اهمیت دسترسی به اطلاعات، به ویژه در رابطه با تصمیمات برنامهریزی نشده و كاهش عدم اطمینان را درك نموده و در جهت دستیابی به اطلاعات دستهبندی شده و دقیق، صحیح و روزآمد، به عنوان یك آیتم اساسی در تصمیمگیری و یك منبع گرانبها در ایجاد روشهای مدیریتی و نظارت، اهتمام ورزند.
● نقش اطلاعات در توسعه جوامع
برنامهریزی توسعه و پیشرفت آگاهانه اقتصادی و اجتماعی، تلاش ارزشمندی است كه نیاز شدید به دانش و اطلاعات دارد و میتوان آن را به عنوان نمود تصویری كاربرد اطلاعات در توسعه دانست.
اگر اجتماعات كنونی را به دو دسته توسعه یافته و در حال توسعه تقسیم نماییم، مشخصا به دو گروه ثروتمندان اطلاعاتی و فقرای اطلاعاتی برخورد میكنیم.(۴)
▪ گروه اول، جوامعی هستند كه به ابزار پیشرفته و توسعه مسلحاند، و به عنوان محصول عصر اطلاعات تبدیل شدهاند و پیشتاز میدان تلقی میگردند و سایر جوامع دنبالرو آنها خواهند بود.
بدیهی است كه این جوامع به اهمیت اطلاعات و نقش آن در كلیه امور اعم از مدیریت، نظارت و غیره پی بردهاند و از تسهیلات آن بهرهمندند و بیش از ۵۰% اشتغال نیروی انسانی خود را در بخش صنایع اطلاعرسانی مستقر نمودهاند كه این مورد بر اهمیت موضوع میافزاید. تا آنجا كه سهولت در دسترسی به اطلاعات را شاخص تعیینكننده در امر توسعه دانستهاند.(۵)
در شرایطی این چنین، جوامع در حال توسعه در صورتی كه علاقمند به كاهش فاصله عمیق خود با جوامع پیشرفته باشند، باید از راه كسب دانش و اطلاعات در جهت توسعه بكوشند و مشكلات و گلوگاههای موجودِ خود را، ناشی از استفاده نادرست از ابزارهای دیروزی، برای حل مشكلات امروزی بدانند.
سیاستگزاران این اجتماعات، با توجه به رسالت خطیر و تعهد سنگین خود به عنوان رابط بین حال و آینده جامعهای كه در آن زندگی میكنند، باید توجه لازم را به این مهم معطوف دارند و تمهیدات و انگیزه لازم برای ایجاد نظام منسجم و هماهنگ اطلاعات و فناوری آن را فراهم نمایند.
«پل رومر» استاد دانشگاه بركلی(۶) در همین رابطه گفته است كه: «اگر قرارباشد بیش از۶۰% عوامل رشد و توسعه پایدار را براساس دانش و دانایی بدانیم، لازم است هرگونه برنامهریزی در راستای تحقق توسعه مذكور را براساس دانش و دانایی و بهرهگیری از فناوری اطلاعات طراحی نماییم.»
این امر به حدی بااهمیت است كه هیچ گاه نباید تحتالشعاع كمبودها و صرفهجوییهای مالی و اقتصادی قرار گیرد، بدین معنا كه هرگاه جامعه یا جوامعی با كمبود منابع و گلوگاههای اقتصادی بیشتری مواجه باشند، ضرورت توجه به این امر، جدیتر مینماید، زیرا پرداختن به آن میتواند فرصتهای ویژهای را در مقولههای مختلف توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و امور كاربردی فراهم آورد.
● بررسی وضعیت نظام اطلاعرسانی در كشور ایران
امروزه اغلب كشورهای در حال توسعه برای ورود به عرصه اطلاعات، برنامهای از قبل تعیین شده دارند كه در آن اهداف، روشها، سیاستها، راهبردها، فعالیتهای اجرایی، پروژههای عملیاتی و... بطور دقیق مشخص شدهاند.
در ایران نیز این مهم از ابتدا مورد توجه بوده است و به منظور اعمال مدیریت مبتنی بر نگرش سیستمی و جامع و ایجاد هماهنگی بین واحدها و سازمانها (بویژه دولتی) یكی از بالاترین مراجع برنامهریزی و تصمیمگیری كشور، متولی آن قرار داده شده است، (سازمان مدیریت و برنامهریزی كشور). و این وظیفه به دنبال آن به عهده مركز آمار ایران محول گردید. (تأسیس سازمان برنامه و بودجه در ۱۳۳۲ و مركز آمار ایران در تیرماه ۱۳۴۴).
به دلیل مشكلاتی كه در ادامه به آن اشاره خواهد شد، از زمان شروع برنامهریزی در ایران، نبود یك سیستم هماهنگ و منسجم برای دستیابی به اطلاعات قابل اعتماد در سطح ملی، همواره از جمله موانع عمده تصمیمگیری و سیاستگزاری در برنامههای قبل و بعد از انقلاب بوده است و این محدودیتهای اطلاعات، نه تنها باعث شده كه اجرای برنامهها به صورت دقیق و قوی انجام نشود، بلكه در مواردی زیانهای اقتصادی و اتلاف وقت و منابع فراوانی را نیز به دنبال داشته و دارد.(۷)
خوشبختانه در سالهای اخیر و با ایجاد نگرشهای مثبت، صاحبنظران و مدیران در سطوح بالای كشور، توجه جدی و بازنگری به نظام و ساختار موجود اطلاعرسانی و هرگونه سرمایهگزاری و وضعیت قوانین و مقررات در این زمینه، ضرورت تام یافته و به عنوان یكی از عوامل تعیینكننده در موفقیت برنامهها و طرحهای توسعه، میباید در راس برنامههای دستاندركاران و مسئولان ذیربط قرار گیرد.
از دیدگاه كارشناسان، نقاط ضعف و نارساییهایی در نظام اطلاعرسانی كشور وجود دارد.(۸ تا ۱۵) كه در زیر اهم آنها را براساس سه مقوله اصلی در امور اطلاعرسانی شامل گردآوری، سازماندهی و اشاعه اطلاعات، تقسیم و بطور خلاصه به آنها اشاره میگردد.
الف) نقاط ضعف گردآوری و تولید اطلاعات
۱) مشخص نبودن نیازهای اطلاعاتی نظام برنامهریزی قبل از فرآیند تولید.
۲) بیتوجهی به نیاز دستگاههای اجرایی در هنگام جمعآوری دادهها.
۳) نبود رابطه بین عرضه و تقاضای اطلاعات.
۴) عدم ایجاد درك مشترك و بیان یكسان در تعاریف و مفاهیم.
۵) ارائه دادهها و اطلاعات پردازش نشده و غیركارشناسی.
۶) تعمیم آمارهای كهنه در برنامهریزیهای فعلی.
۷) نبود نگرش مثبت در مدیران درخصوص اطلاعات موجود و در نتیجه عدم مشاركت آنها در تولید آن.
ب) نقاط ضعف در سازماندهی
۱) عدم ارائه اطلاعات واقعی كه از طریق نظارت مستقیم حاصل میگردد
۲) نبود مرجع سیاستگزاری واحد، مركب از نمایندگان دستگاههای اجرایی كه دارای احاطه كافی بر مفاهیم و عرصههای مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی باشد۳) تداخل وظایف بین مراكز ذیربط و وجود سازمانهای موازی
۴) عدم وجود یك دستگاه مسئول و متولی واحد و نامشخص بودن جایگاه دستگاههای اصلی آمار و اطلاعات
۵) عدم همكاری سازمانها و منابع اطلاعاتی در ارائه دادهها
۶) نداشتن امكانات و ابزارها و نیروی انسانی متخصص و وجود محدودیتهای مالی
۷) نبود مدیریت و نظارت بر تولید اطلاعات
ج: نقاط ضعف در اشاعه اطلاعات
۱) نرسیدن آمار و اطلاعات به متقاضیان اصلی، به علت نداشتن ارتباط مشخص با مراكز اطلاع رسانی
۲) عدم استفاده از اطلاعات در برنامهریزیها به علت نبود نگرش مثبت و ارائه اطلاعات ناقص قبلی
۳) مشكلات ناشی از ضعف فرهنگ عمومی و فرهنگ اطلاعاتی همگانی در ارائه و به كارگیری اطلاعات
● نقش اطلاعات در نظارت بر زیرگروههای اجرایی
با توجه به نقش همه جانبه اطلاعات در كلیه امور جاری جوامع توسعه یافته و در حال توسعه، تاثیر وجود اطلاعات در امور نظارتی نیز بیش از گذشته حائز اهمیت مینماید.
آنچه به عنوان نظارت مطرح میشود، در واقع دقت نمودن در امور اجرایی و حسن اجرای برنامهریزیهای قبلی است و در گذشته به علت كم بودن حجم امور، اكثر واحدهای مستقل در سازمانها به امر نظارت سنتی و ارائه گزارشات مختلفی كه بعضا در امور تصمیمسازی موثر بوده است، اقدام مینمودهاند.
لكن در حال حاضر و با توجه به كثرت زیرشاخههای اجرایی در كل كشور، ناظرین بر عملكرد دستگاههای ذیربط نیز دچار گسیختگی اطلاعات و عدم توانایی اتخاذ تدابیر مناسب در تهیه گزارشات موثر در امور تصمیمسازی مدیران ارشد گشتهاند.
حال آنكه در صورت استفاده از تجهیزات فناوری اطلاعات و در اختیار داشتن پروسههای عملیاتی و بایدها و نبایدهایی كه توسط سیاستگزاران اولیه تهیه شده است، میتوانند با استفاده از سیستمهای انفورماتیك و دادهپردازی حسن اجرای قوانین و دستورالعملهای ابلاغ شده را بیش از پیش كنترل نمایند.
بطور مثال دقت نظر بسیاری از سازمانها در نظارت بر حضور كاركنان و امكان اشتباه در حضور و غیاب، باعث شده است كه تجهیزات رایانهای، معضلات مربوط به تفاوت نظر كاركنان و محاسبات حقوقی آنها را تسهیل نماید.
لذا در صورتی كه این نوع نگاه سیستماتیك در اركان دیگر نظارت نیز مورد توجه قرار گیرد، مسلما ضمن تسهیل امور مدیریتی، باعث بالارفتن راندمان اجرایی پروژهها و در نهایت تاثیرپذیری روند توسعه در امور اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و... خواهد گردید.
به همین دلیل است كه نوع مدیریت دولت الكترونیك در بسیاری از كشورها از جمله ایران در دست بررسی و یا اجرا میباشد.
● وضعیت نظام ملی اطلاعات در چند كشور
با توجه به حركت همه جانبه جوامع مختلف به سوی جامعه اطلاعاتی و عصر اطلاعات و تلاش آنان در جهت ایجاد بستر مناسب برای همسویی با این حركت جهانی، بدیهی است مطالعه و شناخت مكانیسم سیاستگزاریهای شكل گرفته و اجرا شده در زمینه نظام ملی اطلاعرسانی و فناوری اطلاعات در جهات ساختاری و عملكردی و بهرهگیری از الگوهای آنان میتواند زمینههای مناسبی را برای ایجاد نظام جامع اطلاعرسانی فراهم نماید كه تنها به ذكر چند نمونه مختصر اكتفا میكنم.
▪ سنگاپور
در حال حاضر متولی اصلی فناوری اطلاعات در سنگاپور هیئت ملی رایانهاست كه ارتباط بسیار نزدیكی با هیئت ارتباطات سنگاپور دارد. هیئت ملی رایانهیكی از اركان توسعه اقتصادی ـ اجتماعی این كشور محسوب میشود و مسئولیت راهبری و توسعه فناوری اطلاعات در این كشور را به عهده دارد.
این هیئت از سال ۱۹۸۱ به منظور غلبه سنگاپور بر عصر اطلاعات و با بهرهبرداری از فناوری اطلاعات و همچنین كسب توان رقابت اقتصادی و ارتقای سطح زندگی تشكل شد و هدف اصلی آن، سوق دادن كشور به جایی است كه یكه تاز میدان رقابت در عصر اطلاعات باشد.
سنگاپور برای گسترش و كاربرد فناوری اطلاعات در كشور دو طرح عظیم فناوری اطلاعات در سال ۲۰۰۰را در حال اجرا دارد.(۱۶)
▪ مالزی
مالزی از جمله كشورهایی است كه هزاره اطلاعات را به خوبی درك نموده و به منظور پیشبرد و هدایت سریع و هدفمند فناوری اطلاعات، «شورای فناوری اطلاعات» را با هدف ایجاد جامعه غنی از اطلاعات و با درنظر گرفتن دورنمایی از سال ۲۰۲۰ تاسیس نموده است.
رئیس این شورا نخست وزیر مالزی است و اعضای آن شامل نمایندگانی از بخش خصوصی و دولتی هستند كه به همراه جمع كثیری از مشاوران عالی رتبه در این زمینه، برای دوره سه ساله انتخاب میشوند.
این شورا جنبههای مختلف فناوری اطلاعات از جمله میكروالكترونیك، مخابرات، نرمافزار، نیروی انسانی و غیره را بررسی و چگونگی توسعه آن را در كشور در كلیه ابعاد مشخص و پیشنهاد میكند.
این شورا به طور مستقیم با دولت در ارتباط است و هدفهای تعیین شده از طرف آن را اجرا میكند، همچنین برنامه ملی و دیگر برنامههای فناوری اطلاعات در كشور را نظارت میكند.
این شورا نظارت بر پروژه (۳)MSC ;پروژه ملی مسیر برتر چند رسانهای كه كاربردهای نمادین آن و فعالیتهای بخش خصوصی و... را تحت كنترل دارد، عهده دار میباشد. این شورا همچنین دارای یك بخش مهم و راهبردی به نام شورای ایالتی فناوری اطلاعات است كه مسئول تدوین برنامه ملی فناوری اطلاعات میباشد.(۱۷)
▪ دانمارك
فناوری اطلاعات در دانمارك به عهده دولت است و به دلیل اهمیت فراوان آن، وزارتخانهای به نام وزارت تحقیقات و فناوری اطلاعات مسئولیت طراحی و پیادهسازی مسائل فناوری اطلاعات را در راستای رسیدن به جامعه اطلاعاتی به عهده دارد.
از نقطه نظر دولتمردان دانمارك، جامعه اطلاعاتی باید به گونهای باشد كه هر فرد بتواند به آسانی و با ارتباطی منطقی به اطلاعات دسترسی داشته باشد و در واقع چگونگی كاربرد فناوری اطلاعات را بداند.
به همین منظور دولت دانمارك در سال ۱۹۹۵ اولین اعلامیه خود را به عنوان از رؤیا تا جامعه اطلاعاتی ۲۰۰۰ را كه مربوط به خط مشی فناوری اطلاعاتی و اجرای آن در دانمارك بود به مجلس آن كشور ارائه كرد.
▪ اردن
در كشور اردن از اواسط دهه ۱۹۸۰، تلاشهایی برای ایجاد یك نظام ملی اطلاعات برپایه مشاركت تمامی بخشهای درگیر آغاز شد، هدف از این نظام ملی اطلاعات سازماندهی و مدیریت فعالیتهای مرتبط با اطلاعات در راستای اراده ملی بود و به این منظور تشكیلاتی با عنوان مركز ملی اطلاعات برای هماهنگی به وجود آمد.
سیاستگذاری ملی، موضوعی بود كه نظام ملی اطلاعات با آن مواجه شد و باید تبیین و تدوین میشد. از این رو مركز ملی اطلاعات چهارچوب سیاست ملی را در این زمینه بررسی و مطالعه نیازهای اجتماعی، اقتصادی، فنی و جنبههای تشكیلاتی را در اولویت قرار داد و به ساختار اداری آن نیز در سطوح ملی و بخشی توجه كرد.
از جمله مهمترین وظایف مركز ملی اطلاعات اردن میتوان به پیریزی و مدیریت نظام ملی اطلاعات، ایجاد هماهنگی میان مراكز مختلف تولید، پردازش و توزیع اطلاعات، استانداردسازی رویهها و روشهای پردازش اطلاعات، توسعه نرمافزار، آموزش نیروی انسانی، ایجاد پایگاههای مرجع و اساسی دادهها اشاره نمود.(۱۸)
● نتیجهگیری و پیشنهاد
آنچه در بالا به آن اشاره شد، بیانگر نقش بسزای اطلاعات در تصمیمگیریهای مدیریت، اهمیت شایان توجه آن در پیشرفت جوامع در حال توسعه و از میان برداشتن فاصله موجود بین این كشورها با جوامع بسیار پیشرفته است.
بررسی و طرح مسائل مبتلا به نظام ملی اطلاعرسانی در كشور از دیدگاه صاحبنظران و كارشناسان امر كه حاصل سالها تجربه، مطالعه و مواجهه آنان با این موضوع میباشد و همچنین تلاش همه جانبه سایر كشورها در این زمینه، همگی بر لزوم یك نظام اطلاعرسانی كارآمد برای استفاده هرچه بیشتر از منابع و امكانات محدود تاكید دارد.
بدیهی است كه فقدان چنین نظامی موجب ناكارآمدی برنامهریزی توسعه ملی خواهد بود، لذا توجه به مطالب فوقالذكر، نكات و پیشنهادهای زیر قبل از هرگونه بازنگری و تصمیمگیری در این زمینه مفید و لازم به نظر میرسد.
۱) تلاش و توجه جدی سیاستگذاران و دستاندركاران به منظور تدوین یك خط مشی ملی در فناوری اطلاعات به منظور ایجاد نظام ملی اطلاعرسانی كه میتواند سهم بسزایی در توسعه همه جانبه بخشهای مختلف جامعه داشته باشد.(۱۹)
۲) دستگاه مسئول اطلاعرسانی و فناوری اطلاعات در كشور به دلیل اثر فرابخشی آن باید زیرنظر بالاترین مرجع تصمیمگیری اجرایی كشور باشد كه این خود، حاكی از اهمیت به كارگیری اطلاعات در كشور خواهد بود.(۲۰)
۳) ایجاد تشكیلات و سازمان اجرایی مناسب، با نقش هماهنگ كنندگی در سطح ملی و با وظایف و اختیارات لازم، امكانات و نیروی متخصص مورد نیاز و توجه به جایگاه مناسب شغلی كاركنان آن، تا هماهنگی لازم در زمینه مدیریت و سازماندهی فعالیتهای مرتبط با اطلاعات را تحقق بخشد.
۴) وضع قوانین و مقررات و مكانیسمهای لازم كه براساس آن وزارتخانهها، سازمانها و دستگاههای مختلف (بویژه دولتی) مكلف به همكاری مستمر و نزدیك با نهاد مسئول اطلاعرسانی در كشور شوند و به كارگیری روشهایی كه به تقویت این همكاری كمك نماید.
۵) اعمال مدیریت دادهها به طور اصولی و دقیق در جهت تعیین نیاز كاربران اطلاعات و هدایت تولیدات اطلاعاتی به سوی كاربردی شدن هر چه بیشتر آنها.
۶) ایجاد و توسعه شبكههای داخلی اطلاعرسانی و مجموعههای اطلاعاتی در موسسات دولتی و غیردولتی و همكاری با پایگاهها و شبكههای جهانی اطلاعرسانی.
۷) فراهم نمودن بستر فرهنگی به منظور برقراری فضای مبتنی بر اعتماد در عموم، از طریق رعایت رازداری، تعهد در اطلاعرسانی عمومی در حد معین و بیطرفی و استقلال در نظام اطلاعرسانی.
۸) استفاده از روشهای روزآمد دادهپردازی اطلاعات در امور نظارت بر عملیاتهای اجرایی واحدهای مختلف اجرایی در كشور.
۹) استفاده از نتایج حاصله از فنآوری نظارت در امور تصمیمگیری و مدیریت سیستمها
۱۰) ایجاد یك سیستم یكپارچه برای كنترل امور اجرایی، كه راهگشای پاسخگویی مسئولین كشور به مردم عزیز باشد.
امید است كه در آیندهای نزدیك شاهد استقرار نظام ملی اطلاعرسانی جامع در كشور و بهرهگیری از آن در سیاستگذاریها و برنامهریزیهای مختلف و نظارت عالیه در جهت پیشرفت و توسعه ملی باشیم.
منابع:
برگرفته از مجموعه مقالات سومین همایش نظارت كارآمد ـ تیرماه ۸۳
۱ـ Toffler, Arvin; The Third Wave, New York, William morry, ۱۹۸۰
۲ـ سعادت، اسفندیار، فرایند تصمیمگیری در سازمان انتشارات دانشگاه تهران، تهران ۱۳۷۳، ص ۱۴۳.
۳ـDuncon, R.B. Characteristics of organizational environment and perceived environment of uncetainty, Administrative Science Quarterly, No. ۳. ۱۹۸۲
۴ـ بهشتی، ملوك السادات جامعه اطلاعاتی و توسعه نشر اطلاعرسانی مركز اطلاعات و مدارك علمی ایران؛ شماره ۳، دوره ۱۲، ص ۳.
۵ـ نقش كلیدی انفورماتیك در توسعه، نشر انفورماتیك، شماره ۶۷، اردیبهشت ۱۳۷۷، ص ۲.
۶ـ همان منبع، ص ۳.
۷ـ نظام ملی اطلاعرسانی گامهایی باید پرشتاب، مجلس و پژوهش؛ سال ۳۰، شماره ۱۷، آبان ۱۳۷۴.
۸ـ بهشتیان، مهدی و حسین ابوالحسنی، سیستمهای اطلاعاتی مدیریت، انتشارات بنیاد مستضعفان و جانبازان تهران، ۱۳۷۴.
۹ـ كیائی نژاد، محمدصادق، مشكلات نظام آماری، بررسی موردی استان كرمان، نشریه برنامه و بودجه، سازمان برنامه و بودجه، شماره ۴، ص ۴۰.
۱۰ـ منتظمی مدیران، سیستم اطلاعات و نقش كامپیوتر. نشریه تدبیر، شماره ۲۸.
۱۱ـ هاشمی، سیما و... اطلاعات برای تصمیمگیری مدیران. نشریه تدبیر، شماره ۵۰، ص ۵۶.
۱۲ـ فقر آماری با شیوههای نادرست بكارگیری اطلاعات، نشریه تدبیر، شماره ۵۹، ص ۵۴.
۱۳ـ مراكز متعدد آماری و شبكه ارتباطی مدیران، نشریه تدبیر، شماره ۵۹، ص ۵۶.
۱۴ـ نظام آماری كشور، بالاخره مسئولیت با كیست، روزنامه همشهری، ۸ آبان ۱۳۷۴.
۱۵ـ نظام آماری در ایران چارهای باید، نشریه مجلس و پژوهش، سال چهارم، شماره ۲، خرداد و تیر ۱۳۷۵.
۱۶ـ فیضی، علی سنگاپور، جزیره هوشمند نشریه انفورماتیك، شماره ۷۲، آبانماه ۷۸، ص ۱۹۰ تا ۱۹۴.ج
۱۷ـ میقانی، بهزاد فنآوری اطلاعات در مالزی، نشریه انفورماتیك، شماره ۶۷، اردیبهشت ۱۳۷۷.
۱۸ـ حكمت، اكبر آمادهسازی اردن برای قرن ۲۱ نشریه انفورماتیك، شماره ۶۶، فروردین ۷۷، ص ۸۸ تا ۹۶.
۱۹ـ مرغلانی، محمد عوامل موثر بر انتقال فنآوری اطلاعات دركشورهای در حال توسعه، ترجمه عباس گیلوری، نشریه اطلاعرسانی دوره۱۳، شماره ۱۲، زمستان ۱۳۷۶، ص ۳۱.
۲۰ـ میقانی، بهزاد نظام انفورماتیك كشور، نشریه انفورماتیك، شماره ۷۰، مردادماه ۱۳۷۷. ص ۱۲۳.
برگرفته از مجموعه مقالات سومین همایش نظارت كارآمد ـ تیرماه ۸۳
۱ـ Toffler, Arvin; The Third Wave, New York, William morry, ۱۹۸۰
۲ـ سعادت، اسفندیار، فرایند تصمیمگیری در سازمان انتشارات دانشگاه تهران، تهران ۱۳۷۳، ص ۱۴۳.
۳ـDuncon, R.B. Characteristics of organizational environment and perceived environment of uncetainty, Administrative Science Quarterly, No. ۳. ۱۹۸۲
۴ـ بهشتی، ملوك السادات جامعه اطلاعاتی و توسعه نشر اطلاعرسانی مركز اطلاعات و مدارك علمی ایران؛ شماره ۳، دوره ۱۲، ص ۳.
۵ـ نقش كلیدی انفورماتیك در توسعه، نشر انفورماتیك، شماره ۶۷، اردیبهشت ۱۳۷۷، ص ۲.
۶ـ همان منبع، ص ۳.
۷ـ نظام ملی اطلاعرسانی گامهایی باید پرشتاب، مجلس و پژوهش؛ سال ۳۰، شماره ۱۷، آبان ۱۳۷۴.
۸ـ بهشتیان، مهدی و حسین ابوالحسنی، سیستمهای اطلاعاتی مدیریت، انتشارات بنیاد مستضعفان و جانبازان تهران، ۱۳۷۴.
۹ـ كیائی نژاد، محمدصادق، مشكلات نظام آماری، بررسی موردی استان كرمان، نشریه برنامه و بودجه، سازمان برنامه و بودجه، شماره ۴، ص ۴۰.
۱۰ـ منتظمی مدیران، سیستم اطلاعات و نقش كامپیوتر. نشریه تدبیر، شماره ۲۸.
۱۱ـ هاشمی، سیما و... اطلاعات برای تصمیمگیری مدیران. نشریه تدبیر، شماره ۵۰، ص ۵۶.
۱۲ـ فقر آماری با شیوههای نادرست بكارگیری اطلاعات، نشریه تدبیر، شماره ۵۹، ص ۵۴.
۱۳ـ مراكز متعدد آماری و شبكه ارتباطی مدیران، نشریه تدبیر، شماره ۵۹، ص ۵۶.
۱۴ـ نظام آماری كشور، بالاخره مسئولیت با كیست، روزنامه همشهری، ۸ آبان ۱۳۷۴.
۱۵ـ نظام آماری در ایران چارهای باید، نشریه مجلس و پژوهش، سال چهارم، شماره ۲، خرداد و تیر ۱۳۷۵.
۱۶ـ فیضی، علی سنگاپور، جزیره هوشمند نشریه انفورماتیك، شماره ۷۲، آبانماه ۷۸، ص ۱۹۰ تا ۱۹۴.ج
۱۷ـ میقانی، بهزاد فنآوری اطلاعات در مالزی، نشریه انفورماتیك، شماره ۶۷، اردیبهشت ۱۳۷۷.
۱۸ـ حكمت، اكبر آمادهسازی اردن برای قرن ۲۱ نشریه انفورماتیك، شماره ۶۶، فروردین ۷۷، ص ۸۸ تا ۹۶.
۱۹ـ مرغلانی، محمد عوامل موثر بر انتقال فنآوری اطلاعات دركشورهای در حال توسعه، ترجمه عباس گیلوری، نشریه اطلاعرسانی دوره۱۳، شماره ۱۲، زمستان ۱۳۷۶، ص ۳۱.
۲۰ـ میقانی، بهزاد نظام انفورماتیك كشور، نشریه انفورماتیك، شماره ۷۰، مردادماه ۱۳۷۷. ص ۱۲۳.
منبع : خبرگزاری فارس
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست