چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا
جایگزینی گاز طبیعی برای سوخت خودروها
در كشور ما نیز با توجه به غنی بودن ذخایر ملی گاز طبیعی كه حدود یك پنجم ذخایر گاز طبیعی دنیا را دربر میگیرد، مدتی است كه از سوی ارگانهای ذیربط، حركت به سوی جایگزینی گاز طبیعی برای سوخت خودروها آغاز شده و به طور جدی پیگیری میشود. طرح تبدیل سوخت خودروها به گاز طبیعی ( CNG ) یك طرح فراسازمانی و ملی محسوب میشود و به این لحاظ ضروری است در تصمیمگیریها از نقطه نظرات مسؤولان و پژوهشگران محترم دانشگاهها، وزارت صنایع و معادن، وزارت كشور، وزارت نفت و سازمان بهینهسازی مصرف سوخت كشور و همچنین متولیان اجرای این طرح، سازمان حفاظت محیط زیست، مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، شهرداریها، شركتهای خودروسازی، سازمانهای مرتبط با گاز، سازمان تاكسیرانی و سازمان اتوبوسرانی استفاده شود. بدیهی است كه این طرح عظیم و راهبردی، جز از طریق برنامهریزی و همكاری صمیمانه، استفاده از مهندسی همزمان و در نظر گرفتن كلیه محدودیتها و اهدافی كه هر یك از سازمانها و وزارتخانههای مذكور در اجرای طرح تبدیل سوخت خودروها به گاز طبیعی دارند، میسر نخواهد شد.
اما در مقدمه این حركت، شاید مهمترین عامل به منظور تسریع در دستیابی به اهداف طرح، آگاهی و آشنایی عمومی نسبت به مزیتهای استفاده از سوخت جایگزین است. بنابراین جلب افكار عمومی، به عنوان استفادهكنندگان و بهرهبرداران اصلی و نهایی سوخت به سمت این حركت، مسألهای بسیار با اهمیتتر از برنامهریزیهای اجرایی وزارتخانه و ارگانهای مرتبط است. ین نوشتار تلاش میكند تا به میزانی هرچند اندك، گامی در جهت ارتقای این آگاهی بردارد و اثرها و مزیتهای استفاده از سوخت گاز طبیعی ( CNG ) را در خودروهای ساخت داخل مورد بررسی و تحلیل قرار دهد.
مهمترین عامل به منظور تسریع در دستیابی به اهداف طرح، آگاهی و آشنایی عمومی نسبت به مزیتهای استفاده از سوخت جایگزین است.
مشخصات كلی یك خودروی گازسوز
تفاوت اصلی میان خودروهای گازسوز و خودروهای معمولی در سیستم سوخترسانی آنهاست. سوخت گاز طبیعی ( CNG ) درون مخزنی كه معمولاً در زیر یا صندوق عقب خودرو (بسته به نوع و مدل آن) نصب شده، ذخیره میشود. در سیستم سوخترسانی خودروهای گازسوز همانند خودروهای بنزینسوز، ابتدا سوخت باید با درصد مناسبی از هوا مخلوط و پس از اختلاط به درون محفظه احتراق سیلندر موتور هدایت شود. خودروهایی كه هم از سوخت گاز طبیعی فشرده ( CNG ) و هم از بنزین یا گازوئیل به صورت جایگزینی ( Bi-fule ) استفاده میكنند، خودروهای دوگانهسوز نامیده میشوند. این خودروها دارای دو سیستم جداگانه سوخترسانی بنزین و گاز طبیعی هستند و به صورت اختیاری امكان استفاده از یك یا دو سوخت را دارند. در حال حاضر، برخی از تولیدكنندگان خودرو در سطح جهان مانند ایتالیا، امریكا، آلمان و سوئد نسبت به تولید خودروهای دوگانهسوز اقدام كردهاند. در كشور ما و در حال حاضر، به دلیل نوپا بودن طرح CNG و طی كردن مراحل آغازین آن، كارخانجات تولیدكننده خودرو هنوز برنامه مدونی جهت تولید انبوه خودروهایی كه از ابتدا برای مصرف گاز طراحی شده باشند (اصطلاحاً خودروهای OEM ) ندارند. ولی با توجه به برنامهریزیهای انجام شده، اولین سری خودروهای دوگانهسوز تولید یكی از كارخانهها در سال ۱۳۸۵ وارد بازار میشود. خودروهای دوگانهسوز فعلی، خودروهای بنزینی یإ؛ ۰۳۹;۰۳۹; گازوئیلسوز هستند كه به گازسوز تبدیل شدهاند و به طور عمده وسایل نقلیه عمومی میباشند. این قبیل خودروها به دلیل این كه طراحی اولیه موتورشان برای استفاده از بنزین صورت گرفته، غالباً با كاهش توان قدرتی موتور مواجه میشوند كه این كاهش چیزی حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد تخمین زده میشود. وجود تفاوتهای متعدد در ساختار شیمیایی سوخت خودروها، مانند داشتن اعداد اكتان متفاوت، بر روی میزان تراكم و درنتیجه بازده موتور مؤثر است. همچنین وجود تفاوت در شكل كلی آنها یعنی گاز و یا مایع بودن، اثرات مختلفی از نظر خوردگی قطعات داخلی موتور و كاربراتور در پی دارد كه در نهایت باعث كاهش قدرت موتور خواهد شد.
مزایای استفاده از CNG
مزایای زیست محیطی
استفاده از سوخت گاز طبیعی ( CNG ) كه پس از هیدروژن دومین سوخت پاك به لحاظ عدم آلایندگی هوا به شمار میرود، در حفظ محیط زیست تأثیر بهسزایی دارد. امروزه براساس آمارهای منتشر شده از سوی منابع معتبر، طی ۳۶۵ روز هر سال، بیش از ۳۰۰ روز شاهد هوای آلوده در حد خطرناك، در شهر بزرگی مثل تهران هستیم كه این مهم هیچگاه از دیدگاه افراد ساكن یا حاضر در این شهر، مورد توجه جدی قرار نمیگیرد. گازهای آلاینده منتشره، از خودروهایی با سوخت گاز طبیعی ( CNG )، بسیار كمتر از خودروهای بنزینی یا گازوئیلسوز مشابه است. به عنوان مثال، آلاینده منوكسید كربن یك خودروی گازسوز تقریباً ۶۵ درصد، اكسیدهای نیتروژن حداقل ۷۰ درصد، ذرات معلق حدود ۸۰ درصد كمتر از خودروی بنزینسوز است. همچنین خودروهای گازسوز به هنگام سوختگیری، آلایندههای سمی ناشی از تبخیر بنزین از باك خودرو را نخواهند داشت. علاوه بر آن، موتورهایی كه با سوخت گاز طبیعی ( CNG ) كار میكنند، نسبت به خودروهای دیزلی و بنزینی به مراتب ذرات معلق كمتری تولید میكنند. این ذرات، خطر ابتلا به سرطان و بیماریهای ریوی را به دنبال دارند.
مزایای اقتصادی
مزایای به كارگیری سوخت گاز طبیعی ( CNG ) را میتوان از دو دیدگاه مورد بررسی قرار داد. اولین مزیت اقتصادی این طرح، وجود حدود ۲۰ درصد از ذخایر گاز طبعی جهان در ایران و قیمت نهایی تمام شده این سوخت نسبت به بنزین و یا سایر سوختهاست. این قیمتها تنها ۲۵ درصد قیمت تمام شده بنزین خواهد بود كه با توجه به اثرات اقتصادی قیمت انرژی و سوخت بر روی كلیه محصولات و خدمات، چه در ایران و چه در كلیه نقاط دنیا بسیار حائز اهمیت و تعیینكننده است. دومین مزیت استفاده از سوخت گاز طبیعی ( CNG ) صرفهجویی ارزی در واردات بنزین و سایر محصولات نفت خام از خارج از كشور است كه میتوان از این منبع مازاد ارزی، جهت خارج كردن خودروهای فرسوده از چرخه حمل و نقل و در نتیجه كاهش بار ترافیكی بهره برد (در حال حاضر ۲۰ درصد از بنزین مصرفی كشور از خارج خریداری میشود). در بعد اقتصادی مسأله، توجه به این مسأله نیز اهمیت دارد كه صادرات سوختهای مایع نسبت به گاز طبیعی بسیار سهلتر و به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفهتر است.
مزایای فنی
استفاده از سوخت گاز طبیعی ( CNG ) كاهش تعمیرات موتور و صرفهجویی در این زمینه را به همراه دارد، زیرا به دلیل یكنواخت بودن سوخت گاز طبیعی ( CNG )، روغن موتور تمیزتر و بادوامتر مانده و غلظت خود را دیرتر از دست میدهد كه نتیجه آن سلامت موتور خودرو و افزایش عمر آن خواهد بود. به لحاظ ایمنی نیز چون سوخت گاز طبیعی ( CNG ) نسبت به هوا سبكتر است، در صورت نشت از مخزن ذخیره یا سایر اجزا، به سرعت به سمت بالا حركت میكند. از سوی دیگر، دمای اشتعال گاز طبیعی (۶۵۰ درجه سانتیگراد) تقریباً دو برابر بنزین (۳۵۰ درجه سانتیگراد) میباشد كه همین مسأله موجب میشود خطر انفجار یا آتشسوزی خودروهای گازسوز به شدت كاهش یابد. بالاخره این كه، استحكام بیشتر بدنه مخازن ذخیره گاز نسبت به باكهای معمولی بنزین از نظر مشخصات فیزیكی و مواد تشكیلدهنده آن از دیگر مسائل ایمنی استفاده از گاز طبیعی ( CNG ) به شمار میرود. به امید روزی كه استفاده از سوخت گاز طبیعی ( CNG ) به جای بنزین، نه فقط از سوی ارگانها و یا كارشناسان، بلكه از طرف خود مصرفكنندگان آن نیز توصیه شود.
All rights reserved, Powered by Nazm Gostaran System
محمدسپهر اصفهانی
اما در مقدمه این حركت، شاید مهمترین عامل به منظور تسریع در دستیابی به اهداف طرح، آگاهی و آشنایی عمومی نسبت به مزیتهای استفاده از سوخت جایگزین است. بنابراین جلب افكار عمومی، به عنوان استفادهكنندگان و بهرهبرداران اصلی و نهایی سوخت به سمت این حركت، مسألهای بسیار با اهمیتتر از برنامهریزیهای اجرایی وزارتخانه و ارگانهای مرتبط است. ین نوشتار تلاش میكند تا به میزانی هرچند اندك، گامی در جهت ارتقای این آگاهی بردارد و اثرها و مزیتهای استفاده از سوخت گاز طبیعی ( CNG ) را در خودروهای ساخت داخل مورد بررسی و تحلیل قرار دهد.
مهمترین عامل به منظور تسریع در دستیابی به اهداف طرح، آگاهی و آشنایی عمومی نسبت به مزیتهای استفاده از سوخت جایگزین است.
مشخصات كلی یك خودروی گازسوز
تفاوت اصلی میان خودروهای گازسوز و خودروهای معمولی در سیستم سوخترسانی آنهاست. سوخت گاز طبیعی ( CNG ) درون مخزنی كه معمولاً در زیر یا صندوق عقب خودرو (بسته به نوع و مدل آن) نصب شده، ذخیره میشود. در سیستم سوخترسانی خودروهای گازسوز همانند خودروهای بنزینسوز، ابتدا سوخت باید با درصد مناسبی از هوا مخلوط و پس از اختلاط به درون محفظه احتراق سیلندر موتور هدایت شود. خودروهایی كه هم از سوخت گاز طبیعی فشرده ( CNG ) و هم از بنزین یا گازوئیل به صورت جایگزینی ( Bi-fule ) استفاده میكنند، خودروهای دوگانهسوز نامیده میشوند. این خودروها دارای دو سیستم جداگانه سوخترسانی بنزین و گاز طبیعی هستند و به صورت اختیاری امكان استفاده از یك یا دو سوخت را دارند. در حال حاضر، برخی از تولیدكنندگان خودرو در سطح جهان مانند ایتالیا، امریكا، آلمان و سوئد نسبت به تولید خودروهای دوگانهسوز اقدام كردهاند. در كشور ما و در حال حاضر، به دلیل نوپا بودن طرح CNG و طی كردن مراحل آغازین آن، كارخانجات تولیدكننده خودرو هنوز برنامه مدونی جهت تولید انبوه خودروهایی كه از ابتدا برای مصرف گاز طراحی شده باشند (اصطلاحاً خودروهای OEM ) ندارند. ولی با توجه به برنامهریزیهای انجام شده، اولین سری خودروهای دوگانهسوز تولید یكی از كارخانهها در سال ۱۳۸۵ وارد بازار میشود. خودروهای دوگانهسوز فعلی، خودروهای بنزینی یإ؛ ۰۳۹;۰۳۹; گازوئیلسوز هستند كه به گازسوز تبدیل شدهاند و به طور عمده وسایل نقلیه عمومی میباشند. این قبیل خودروها به دلیل این كه طراحی اولیه موتورشان برای استفاده از بنزین صورت گرفته، غالباً با كاهش توان قدرتی موتور مواجه میشوند كه این كاهش چیزی حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد تخمین زده میشود. وجود تفاوتهای متعدد در ساختار شیمیایی سوخت خودروها، مانند داشتن اعداد اكتان متفاوت، بر روی میزان تراكم و درنتیجه بازده موتور مؤثر است. همچنین وجود تفاوت در شكل كلی آنها یعنی گاز و یا مایع بودن، اثرات مختلفی از نظر خوردگی قطعات داخلی موتور و كاربراتور در پی دارد كه در نهایت باعث كاهش قدرت موتور خواهد شد.
مزایای استفاده از CNG
مزایای زیست محیطی
استفاده از سوخت گاز طبیعی ( CNG ) كه پس از هیدروژن دومین سوخت پاك به لحاظ عدم آلایندگی هوا به شمار میرود، در حفظ محیط زیست تأثیر بهسزایی دارد. امروزه براساس آمارهای منتشر شده از سوی منابع معتبر، طی ۳۶۵ روز هر سال، بیش از ۳۰۰ روز شاهد هوای آلوده در حد خطرناك، در شهر بزرگی مثل تهران هستیم كه این مهم هیچگاه از دیدگاه افراد ساكن یا حاضر در این شهر، مورد توجه جدی قرار نمیگیرد. گازهای آلاینده منتشره، از خودروهایی با سوخت گاز طبیعی ( CNG )، بسیار كمتر از خودروهای بنزینی یا گازوئیلسوز مشابه است. به عنوان مثال، آلاینده منوكسید كربن یك خودروی گازسوز تقریباً ۶۵ درصد، اكسیدهای نیتروژن حداقل ۷۰ درصد، ذرات معلق حدود ۸۰ درصد كمتر از خودروی بنزینسوز است. همچنین خودروهای گازسوز به هنگام سوختگیری، آلایندههای سمی ناشی از تبخیر بنزین از باك خودرو را نخواهند داشت. علاوه بر آن، موتورهایی كه با سوخت گاز طبیعی ( CNG ) كار میكنند، نسبت به خودروهای دیزلی و بنزینی به مراتب ذرات معلق كمتری تولید میكنند. این ذرات، خطر ابتلا به سرطان و بیماریهای ریوی را به دنبال دارند.
مزایای اقتصادی
مزایای به كارگیری سوخت گاز طبیعی ( CNG ) را میتوان از دو دیدگاه مورد بررسی قرار داد. اولین مزیت اقتصادی این طرح، وجود حدود ۲۰ درصد از ذخایر گاز طبعی جهان در ایران و قیمت نهایی تمام شده این سوخت نسبت به بنزین و یا سایر سوختهاست. این قیمتها تنها ۲۵ درصد قیمت تمام شده بنزین خواهد بود كه با توجه به اثرات اقتصادی قیمت انرژی و سوخت بر روی كلیه محصولات و خدمات، چه در ایران و چه در كلیه نقاط دنیا بسیار حائز اهمیت و تعیینكننده است. دومین مزیت استفاده از سوخت گاز طبیعی ( CNG ) صرفهجویی ارزی در واردات بنزین و سایر محصولات نفت خام از خارج از كشور است كه میتوان از این منبع مازاد ارزی، جهت خارج كردن خودروهای فرسوده از چرخه حمل و نقل و در نتیجه كاهش بار ترافیكی بهره برد (در حال حاضر ۲۰ درصد از بنزین مصرفی كشور از خارج خریداری میشود). در بعد اقتصادی مسأله، توجه به این مسأله نیز اهمیت دارد كه صادرات سوختهای مایع نسبت به گاز طبیعی بسیار سهلتر و به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفهتر است.
مزایای فنی
استفاده از سوخت گاز طبیعی ( CNG ) كاهش تعمیرات موتور و صرفهجویی در این زمینه را به همراه دارد، زیرا به دلیل یكنواخت بودن سوخت گاز طبیعی ( CNG )، روغن موتور تمیزتر و بادوامتر مانده و غلظت خود را دیرتر از دست میدهد كه نتیجه آن سلامت موتور خودرو و افزایش عمر آن خواهد بود. به لحاظ ایمنی نیز چون سوخت گاز طبیعی ( CNG ) نسبت به هوا سبكتر است، در صورت نشت از مخزن ذخیره یا سایر اجزا، به سرعت به سمت بالا حركت میكند. از سوی دیگر، دمای اشتعال گاز طبیعی (۶۵۰ درجه سانتیگراد) تقریباً دو برابر بنزین (۳۵۰ درجه سانتیگراد) میباشد كه همین مسأله موجب میشود خطر انفجار یا آتشسوزی خودروهای گازسوز به شدت كاهش یابد. بالاخره این كه، استحكام بیشتر بدنه مخازن ذخیره گاز نسبت به باكهای معمولی بنزین از نظر مشخصات فیزیكی و مواد تشكیلدهنده آن از دیگر مسائل ایمنی استفاده از گاز طبیعی ( CNG ) به شمار میرود. به امید روزی كه استفاده از سوخت گاز طبیعی ( CNG ) به جای بنزین، نه فقط از سوی ارگانها و یا كارشناسان، بلكه از طرف خود مصرفكنندگان آن نیز توصیه شود.
All rights reserved, Powered by Nazm Gostaran System
محمدسپهر اصفهانی
منبع : مجله گسترش صنعت
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست