پنجشنبه, ۱۳ دی, ۱۴۰۳ / 2 January, 2025
مجله ویستا
رشد چشمگیر تئاتر مذهبی در سالهای اخیر
رشد کمی و کیفی تئاتر مذهبی در سالهای اخیر چشمگیرتر بوده است. پیش از انقلاب اسلامی، تئاتر مذهبی به طور خودجوش و کمرنگ از سوی برخی از هنرمندان کشورمان پیگیری میشد،و این حرکت خودجوش پس از انقلاب از طریق مساجد، کانونهای فرهنگی مذهبی، مدارس و بسیج و سپاه و حوزه هنری تبلیغات اسلامی به حد اعتلای کمی خود رسید.
در این دوره مطرح شدن مسایل مذهبی ملاک بود و باید احکام و فرامین دینی از طریق تئاتر به عموم آموزش داده میشد. بنابراین تئاتر مذهبی آغازین کاملاً ساده و آموزشی بود و گاهی نیز این جریان متصل بر جریان تبلیغی میشد، تا در فضای مذهبی باز هر آنچه پیش از انقلاب ممنوع شده بود به عنوان شعائر مذهبی در اختیار عموم قرار گیرد.
در زمان جنگ، باورهای مذهبی مانند ایثار، جهاد، شهادت جزء مضامین تئاترهای مذهبی شدند، تا از این طریق آدمها برای حضور در جنگ آمادگی ذهنی و روانی بیشتری پیدا کنند. هدف اعزام نیروهای معتقد به جبهههای جنگ بود. آنها باید آگاهانه در راهی پا پیش میگذاشتند که جزء شهادت هیچ آینده دیگری برای آن قابل پیش بینی نبود.
تعداد این آثار زیاد بود و در هر مدرسه و مسجد و جبههای میشد این نوع کارها را با حضور رزمندگان، دانشآموزان، دانشجویان و غیره دید. این نوع تئاتر ساده مردمی شده بود و در بین تودهها به دنبال اهداف انقلابی و تبلیغی بود،و رفته رفته با پایان گرفتن جنگ از رونق افتاد.
هر چند هنوز هم رگههایی از آن را در تئاتر دفاع مقدس میبینیم، که شاید این بار سادگی و آموزشی بودن و تبلیغی شدنش جزء آسیبهای آن به شمار آید.
اما روزگاری جزء لاینفک آن تئاترها به شمار میآمد.
از دهه ۷۰ کم کم شاهد رشد نوعی تئاتر مذهبی-دینی بودیم که صرفاً به جنبههای تبلیغی و تهییجی توجه نداشت بلکه هدف رسیدن به معیارهای زیبایی شناسانه برای بیان توجیه پذیرانه آثار بود، هر چند در این بین تئاتر ساده و عمومی نیز مسیر خود را با همان فرامین و اصول از پیش جا افتاده پیش میبرد. شاید این جریان دوم کاملاً متأثر از فضاهای مذهبی و هنر مذهبی مانند تعزیه بود.
در فضای مذهبی سادگی یک رکن غیرقابل تغییر است. تمامی پیامبران برای عامه مردم،با زبانی ساده و محاورهای فرامین و دستورات دینی-مذهبی را ابلاغ کردهاند و تمامی پیروان و مبلغان جریانهای مذهبی نیز باید با همین سادگی به تبلیغ بپردازند. هدف پیچاندن و سردرگمی مردم نیست، بلکه در سادهترین شکل ممکن باید مفاهیم و دستورات القاءپذیر شوند.
به همین مناسبت نیز تئاتر مذهبی از جریان روشنفکری بسیار ابا دارد،و به راحتی تن به چنین شرایطی نمیدهد.با این تحلیل ساده که مخاطب این گونه آثار همیشه سادگی را یک رکن ارتباطی در نظر میگیرند. مگر آنکه هدف تجربه کردن و ارتباط با اقشار تحصیلکرده باشد. در آن صورت زیباییشناسی و هر گونه فرم و دفرم و پیچیدگی مضمونی و موضوعی توجیهپذیر خواهد بود. شاید در این دگرگونی تجربهها بتوان شکلهای نوینتری را به تئاتر مذهبی هر کشوری اضافه کرد، تا از راههای دیگر نیز بتوان مفاهیم مذهبی را برای دیگران القاء کرد.
محمد چرمشیر در همکاری با دو کارگردان نامی –آتیلا پسیانی و سیروس کهوری نژاد- نوعی تئاتر آیینی را تجربه کرد که این حرکت چند صباحی طول نکشید و آن چه باید نتیجه آن باشد و از سوی دیگران ادامه یابد،تداوم پیدا نکرد. "اسب در باد"، "ماری که آب میخورد زهر میشود و گاوی که آب میخورد شیر میشود"،نمونهای از این حرکت بود که در همان سالها بحثهای کوچکی را به دنبال داشت. حتی این نمونهها داشت با واژه و سبک و سیاق پست مدرنیسم هم آغشته میشد،و یا با چنین اصطلاحی همنام و همسو میشد، با این وجود نتوانست به عنوان یک ژانر -حداقل از سوی کارگردانهای بومی و شهرستانی در مطالعه آیینهای سنتی-مذهبی خود به عنوان یک الگو مطرح شود.
همچنین محمد چرمشیر در همکاری با کارگردانهایی مانند فرهاد مهندسپور، دکتر علی رفیعی و رضا حداد، نمونههای قابل ملاحظهای از تئاتر دینی را مطرح ساختند. خود این نمونهها میتواند برای تئاتر دینی اسلامی هم به عنوان یک الگوی مؤثر و مفید به کار گرفته شود.
"دیرراهبان "و "روز رستاخیز" هر دو به کارگردانی فرهاد مهندسپور، مسایلی را دربرمیگیرد که کاملاً دینی است، اما با وجود اشتراکات بسیار با دین اسلام، در ظاهر به مسیحیت بیشتر گرایش دارد. در "در مصر برف نمیبارد"، مسأله عشق و هجران یوسف و عاشقیهای زلیخا مطرح میشود که نوعی عرفان تلقی میگردد. البته این مسایل در دین اسلام مشترک است، ولی ارتباط مستقیم با این مسایل ندارد.
تئاتر مذهبی شیعی با راهاندازی جشنواره تئاتر رضوی از سال ۸۲ به طور جدیتر محور بحثها شد که این جشنواره از دوره چهارم (سال ۸۵) با حمایت مرکز هنرهای نمایشی و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شد، و در این دوره نمونههای قابل بحثتری برای پیشبرد اهداف این جشنواره ایجاد شد. در این دوره تعدادی متن با این مضمون مشخص تولید شد تا در سالهای دیگر از سوی افراد علاقهمند برای کار کردن استفاده شود. این جشنواره امسال نیز دوره پنجم خود را با دنباله روی از این اهداف در بجنورد برگزار کرد.
همچنین همایش آیینهای عاشورایی که از سال ۸۳ به همت مرکز هنرهای نمایشی برگزار شده است، یکی دیگر از جشنوارههایی است که در ماه محرم با هدف اعتلای تئاتر مذهبی برگزار میشود. در این جشنواره هم امام حسین(ع) و مصایب خاندان او در کربلای خونین مورد توجه هنرمندان قرار میگیرد. این جشنوارهها باید از حالت سفارشی شده بیرون بیاید و هنرمندان بر پایه باورهای خود و بنابر کشف و شهود شخصی اقدام به نوشتن و اجرا کنند.
این گونه نتیجه مطلوبتر خواهد بود، در غیر این صورت همه چیز رنگ و لعاب تصنعی به خود خواهد گرفت و از یک ارتباط دوجانبه محروم خواهد شد.
محمد رحمانیان و گروه فدک در سالهای اخیر تجربههای زیادی را در زمینه تئاتر مذهبی به صحنه آوردند. محمد رحمانیان از سال ۸۲ با نمایشهای پل، اسبها و عشقه هم به لحاظ جذب مخاطب و هم رعایت اصول زیباییشناسانه و هم دربرگیرنده محتوای مذهبی-دینی سرآمد بوده است.
این سه نمونه کاملاً حرفهای بوده و همینها نیز برای همه میتواند به عنوان الگو مطرح شود.
مهدی متوسلی در گروه فدک تهیهکننده نمایشهایی مانند "خورشید کاروان"، "اذان صبح" و "نخلهای سوخته مدینه" بوده است،که این نمایشها نیز با هدف جذب مخاطب معتقد تولید و تاکنون موفق به جذب تعداد زیادی از علاقهمندان در تالارهای گوناگون شدهاند.
همین نمونهها و نمونههایی از این دست فراوان است که خود میتواند بیانگر یک تئاتر مذهبی فعال باشد که به صورت خودجوش در کنار دیگر تولیدات تئاتری کشور از جایگاه معتبری برخوردار است. مشروط بر این که بتوان زمینه حرفهای شدن، مستقل بودن و پرهیز از سفارشی شدن را برای رشد و تعالی آن فراهم کرد.
علاوه بر موارد فوق میتوانیم به نمونههای درخشانی از تئاتر دینی نیز اشاره کنیم که هر یک به نوعی میتواند راهگشا برای هنرمندان دیگر باشد. بهرام بیضایی (مجلس ضربت خوردن، سیاوشخوانی، مرگ یزدگرد)، نغمه ثمینی (رازها و دروغها، افسون معبد سوخته)، حمید امجد (نیلوفر آبی، مهر و آیینهها) و چیستا یثربی (سرخ سوزان) صاحب این نمونههای برجسته هستند که این آثار در یک فرصت مفصل باید مورد کنکاش کارشناسان قرار گیرد و با ریز شدن ویژگیهای این آثار هنرمندان دیگر نیز از روند شکل گرفتن آگاه شوند.
یکی از بهترین راهها برای آموزش فنون نوشتاری دیگران، تجزیه و تحلیل درست و موشکافانه آثار آنان است و اگر قرار باشد که تئاتر مذهبی هم همیشه با شکلهای قابل استنادتری روبرو شود، باید آثار ارزشمند قبلی به دقت مورد نقد و تحلیل قرار گیرند
منبع : ایران تئاتر
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست