دوشنبه, ۱۳ اسفند, ۱۴۰۳ / 3 March, 2025
مجله ویستا
هیبریدیهای هیدروژنی

حقیقت این است که این خودروها چند میلیون دلار قیمت دارند که در تیراژ محدود و دستی به صورت سدان، مینیون و خودروی بیابانی تولید میشوند. آنها بدون هیچ مشکل و عیب و نقصی در بزرگراهها حرکت میکنند تا به ما ثابت کنند که آوردن خودروهای هیدروژنی به بزرگراهها غیرممکن نیست. البته اقدامات بسیاری برای عملی کردن این رؤیا باید انجام گیرد؛ قیمتها باید کاهش یابند، طول عمر پیلهای سوختی باید افزایش پیدا کند و مشکلاتی که به خود خودروها مربوط نیست باید رفع شوند، از جمله تولید هیدروژن با صرفه اقتصادی و ایجاد زیرساختهای سوختگیری به صورت وسیع. ذخیره هیدروژن نیز یکی از این مشکلات است که در اینجا به تفصیل به بحث درباره آن می پردازیم.
داستان این نوع سوخت از استنفورد اّوشینسکی مخترع اجسام رقیقشده شروع میشود که چند دهه قبل، مواد خام نانظم و بیشکل را کشف و عصر جدیدی در علم مواد پایهگذاری کرد. او در مجله تایم "قهرمان جایزه سیاره" شناخته شد زیرا کارش در بسیاری از علوم کاربردهای شگفتانگیزی داشت، از جمله تولید باتریهای هیدروکسید نیکل تحت لیسانس خود او (او و شرکت روکسترهیلز، شرکتی در میشیگان که تولید کننده دستگاههای تبدیل انرژی است، این امتیاز را داشتند). در واقع این کار امکان ذخیره هیدروژن جامد را در فشار بسیار پایین فراهم آورد و واحد تجاری شرکت فوقالذکر، تکنولوژی واحد سیستمهای هیدروژنی اونیک Ovonic)) را خلق کرد.
شاید این کار او در ابتدا چندان مهم به نظر نرسد اما خودروهای هیدروژنی کنونی حاصل دست وپنجه نرم کردن متخصصان با مشکلات و حل بسیاری از مسائل در آزمایشگاههاست که یکی از آنها محل ذخیره هیدروژن است. دفعات سوختگیری خودروهای هیدروژنی به چگونگی تبدیل این نوع انرژی به یک نیروی محرک و نیز به مقدار حجمی از آن بستگی دارد که در خودرو ذخیره میکنیم. تولید خودروهایی با دفعات سوختگیری مناسب در مسئله تجاری کردن این خودروها بسیار نمود پیدا میکند زیرا ساختارهای سوختگیری برای این نوع سوختها هنوز در مرحله طفولیت خود هستند.
خودروسازان برای مدت بسیار طولانی با این مسئله دست به گریبان بودهاند. هیدروژن مایع که حاصل تلاش "ب.ام.و" برای حل این مسئله بود، بسیار مورد توجه قرار گرفته زیرا از طریق مایع کردن هیدروژن مقدار بیشتری از آن نسبت به نوع گازیاش قابل ذخیره است و این به معنای دفعات کمتر سوختگیری این نوع خودروهاست. با این حال نقطه ضعف سوخت هیدروژن آن است که هیدروژن مایع باید در ۴۲۳- درجه فارنهایت نگهداری شود و پایین آوردن دمای این ماده تا این حد، به انرژی زیاد و تجهیزات سوختگیری بسیار پیشرفته نیاز دارد.
بسیاری از خودروسازان پیلهای سوختی هیدروژن به شکل گاز و خودروهای احتراق داخلی هیدروژنی تولید میکنند. با این حال مخازن گازی هیدروژن مشکلات خود را دارند. سیلندرهای هیدروژن کنونی با حجم ۵۰۰۰ پوند در اینچ مربع کفاف حتی یک رانندگی آرام و کوتاه مدت را نمیدهند. این مشکل سبب شده است که بسیاری از خودروسازان به دنبال نسل جدیدی از سیلندرهای ذخیره هیدروژن با حجمی بالاتر از ۱۰هزارپوند در اینچ مربع باشند که این موضوع خود نیازمند تدابیر خاصی مانند احداث خطوط انتقال با توانایی انتقال چنین حجمی، جاسازهای مناسب و تهیه تجهیزات توزیع مخصوص است.
اینجاست که روش و اختراع شرکت اونیک برای مخازن هیدروژن جامد به کار میآید. این روش که در ظاهر بسیار فریبنده و غیرممکن به نظر میرسد، در عمل بسیار کاربردی است. در این روش مخزنی که پودرهای آلیاژی فلز را در خود دارد، با فشاری بسیار پایین ۱۵۰۰ پوند در اینچ مکعب از هیدروژن پر میشود. از بین رفتن گرما در طول فرایند سبب میشود که فلزها مانند اسفنج هیدروژن را به خود جذب کنند و ماده جدیدی به نام هیدرید فلز یا هیدروکسید به وجود آید. هیدروژنی که به این طریق به صورت جامد ذخیره میشود، در وضعیتی امنتر قرار دارد و می توان آن را در یک مخزن با فشاری کمتر از ۲۵۰ پوند در اینچمربع ذخیره کرد. سیستم سوخترسانی خودرو برای استفاده از این نوع سوخت با بهرهگیری از سیستمی ویژه، هرگاه موتور یا پیل سوختی هیدروژن لازم داشته باشند، گرما را آزاد میکند تا عملیات معکوس عملیات فوق صورت گیرد و هیدروژن به صورت گاز از هیدروکسید آزاد و به سیستم سوخت رسانی خودرو وارد شود. با این روش آلیاژهای فلزی حجمی چندین برابر حالت گازی را در همان سیلندر ذخیره میکنند و متعاقباً خودرو میتواند مسافت بیشتری را بپیماید.
چند سال پیش مجله "خودروهای سبز" یک تویوتا پریوس مدل ۲۰۰۲ مجهز به این سیستم را مورد تست رانندگی قرار داد و مشاهد شد که گسیل گازهای آلاینده این خودرو نزدیک به صفر است و خودرو بدون هیچ مشکلی حرکت میکند. نسل جدید این سیستم در مدلهای جدید تویوتا پریوس عرضه شده است که نسبت به مدلهای پیشین بسیار بهبود یافتهاند. امریکاییها در اقدامی جالب تعدادی از این خودروها را در بخشی از ناوگان حملونقل خود در کالیفرنیا به کار گرفتهاند تا ثابت کنند این خودروها در انجام امور روزمره نیز بهکار میآیند.
علاوه بر تغییرات مخازن که در بالا اشاره شد، تغییرات دیگری نیز در سیستم اینگونه خودروها داده شده است که شامل نشتگیرها، لوله انتقال سوخت سازگار با هیدروژن، سیستم مدیریت رایانهای که عملکرد تزریقکنندههای هیدروژن گازی شکل را کنترل میکند و تعبیه انواع حسگر و دریچهها می شود. همه این موارد عملکردی ایمن را برای این خودروها تضمین میکند.
تمام این تجهیزات در یک خودرو با ظاهری تیز جمع میشوند تا پیام شرکت سازنده مبنی بر استفاده از هیدروژن جامد در سیستم سوخترسانی خودرو را برساند. همچنین تولید چنین خودروهایی بیانگر آن است که موتورهای احتراق داخل هیدروژنی میتوانند مسیری موقت اما دستیافتنی برای رسیدن به "بزرگراههای هیدروژنی" باشند. امروزه رشد سریع تولید چنین خودروهایی، مشوق ساخت جایگاههای سوختگیری بیشتر شده است و خودروهای هیدروژنی تولیدی در آینده دیگر مشکلی در زمینه سوختگیری نخواهند داشت.
محمدرضا شرع پسند
پانوشت:
۱. منظور از بزرگراههای هیدروژنی وضعیتی است که تعداد قابل توجهی از این خودروها در بزرگراهها در حال تردد باشد.
منبع:
بخش خودروی سایت یاهو، هیبریدهای هیدروژنی، نوشته ران کوگان
www.yahoo.com\\Autos\\Hybrid-electric\\H۲ Hybrid by Ron Cogan
پانوشت:
۱. منظور از بزرگراههای هیدروژنی وضعیتی است که تعداد قابل توجهی از این خودروها در بزرگراهها در حال تردد باشد.
منبع:
بخش خودروی سایت یاهو، هیبریدهای هیدروژنی، نوشته ران کوگان
www.yahoo.com\\Autos\\Hybrid-electric\\H۲ Hybrid by Ron Cogan
منبع : اندیشه گستر سایپا
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست