یکشنبه, ۵ اسفند, ۱۴۰۳ / 23 February, 2025
مجله ویستا
فمینیست و جایگاه زن در اسلام - سید محمد شفیعی مازندرانی

«فالتجا الی فاطمهعلیها السلام فلم ینفعه»
به دیدار فاطمهعلیها السلام شتافت ولی مقصود وی حاصل نگشت.(۱)
از این فراز از تاریخ به دست میآید که فاطمهعلیها السلام در امور اجتماعی و سیاسی، دخالت داشت، از این روابوسفیان به او مراجعه کرد ولی آن حضرت وساطت او را قبول نکرد.
در سال فتح مکه، حارث بن هشام به ام هانی دختر ابوطالب پناهنده شد و او، وی را امان داد. امیرالمؤمنینعلیه السلامبه خانه وی داخل شده خواست او را مجازات کند. ام هانی شمشیر او را گرفت و رها نمیکرد پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم واردشد و چون ام هانی را غضبناک دید فرمود:
لا تغضبی علیا فان الله یغضب لغضبه
و سپس فرمود:به هر کس که تو امان بدهی ما را قبول است و سپس تبسم کرده و فرمود: اگر ابوطالب یک جهان فرزند داشتهمه، در شجاعت، بینظیر بودند.(۲)
ابن اثیر در النهایة در بحث «لمم» درباره استیضاح ابوبکر توسط فاطمه زهراعلیها السلام مینویسد:
و خرجت فی لمة من نسائها یتوطئی زیلها علی ابی بکر فعاتبته;
با هیئتی از زنان بنی هاشم در حجاب اکمل به مجلس ابوبکر وارد شد و او را استیضاح کرد.
از این چند گزارش که در منابع معتبر اهل سنت آمده و ما نیز آن را قبول داریم به دست میآید:
الف) زنان شایسته در مهمترین کارهای سیاسی- اجتماعی کشور حق رای دارند.
ب) پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم به دیدگاه زنان توجه داشت و اگر آنان به کسی امان میدادند قبول میفرمود.
ج) به رغم آن که در جهان دمکراسی، توجه به حق نظر و رای زن سابقه چندانی ندارد، اسلام رای زن را از آغازپیدایش این دین، محترم شمرده است.
● جواز حضور زن در جامعه و حرمت فسادانگیزی
در منطقه سبع مساجد، در مدینه، منطقهای که جنگ احزاب در آن واقع شده است. پایینتر ازمسجد علیعلیه السلام، مسجد فاطمهعلیها السلام است. این مساجد جایگاه عبادت حاضران در آن میدان وسنگرداران جنگ خندق بود. و گواهی تاریخی برای حضور زن در اجتماع از دیدگاه اسلام است.
بنابراین، رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم حضور زن در صحنه اجتماعی، سیاسی را تایید کرده است و فقط ازحضوری که تحریکات و تمایلات نفسانی دیگران را در پی دارد، نهی فرموده است.
پس از احداث مسجدالنبی، مردان در داخل به امامت پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم و زنان در خارج آن به امامتیکی از صحابه، نماز جماعت را برپا میکردند.
عبدالله بن عمر نقل میکند که رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم فرمود:
لا تمنعوا نسائکم المساجد و بیوتهن خیرلهن.(۳) و نیز میگوید: رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم در بابولا یبدین زینتهن الا لبعولتهن.
فرمود: لا خلخال ولا شنف ولا قرط ولا قلادة.
و در باره:
الا ما ظهر منها.
قال: الثیاب(۴)
حضرت درباره آیه فرمود:مراد از زینت عبارت است از: خلخال، دستبند، گوشواره، گردنبند و... آشکار نسازند مگر آنچهکه در عرف زندگی مؤمنات، بهطور معمولی آشکار میباشد. که از آن جمله است لباس روئین.
ابوموسی اشعری میگوید: رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم میفرمود:
ایما امرئة استعطرت فمرت علی قوم لیجدوا ریحها فهی زانیة.(۵)
هر زنی، به منظور جلب نظر نامحرمان، خود را معطر سازد و قدم از خانه بیرون نهد تا دیگران را جلبکند او اهل فحشا است.
دقت در احادیث فوق، بیانگر این حقیقت است که حضور مخرب، ممنوع است نه حضورسازنده و هدفمند.
در روزگاری که پدر، از داشتن دختر ناخشنود بود رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم میفرمود:
البنات حسنات(۶)
دختران در خانه پدران، حسنه الهیاند.
در جامعهای که برای زنان چندان ارج و بهایی قایل نبودند پیامبر اکرمصلی الله علیه وآله وسلم میفرمود:
زن، بوی خوش و نماز، در مکتب من محبوباند.(۷)
پیامبر اکرمصلی الله علیه وآله وسلم در سفرها حتی برخی از جنگها بعضی از زنان را که توانایی کاری در استایخدمتبه پیشرفت عملیات جهاد را داشتند، همراه خویش میبرده است. در جنگ احد، نسیبهدر برابر دیدگان پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم شمشیر به دست گرفت و مقاتله کرد و آن حضرت در حق او فرمود:
لمقام نسیبه بنت کعب افضل من مقام فلان و فلان.(۸)
● فمینیسم (زن گرایی)
یکی از شعارهای فریبنده، که در افق فکری اومانیسم خودنمایی بیشتری دارد «حقوق زن» وحمایت از آن است. حمایت از زن اگر جدی و به دور از فریب کاری باشد، ارجمند است. زیرا درمکتب دین به ویژه اسلام زن جایگاه ویژهای دارد ولی متاسفانه آنچه در مجامع غیر دینی استچیزی دیگر است.
زن گرایی افراطی، باعث تضییع حقوق اساسی زن است. زن گرایان به بهانه احیای حقوق زن ازهویت و ارزش زن کاستند. بدیهی است که زن گرایی هدایت نشده جز این، نتیجهای ندارد. گرچهاین تفکر (زن گرایی) عکسالعمل طبیعی نادیده گرفته شدن زن و حقوق او، در تاریخ است ولی،چاره درد، را نباید در فمینیسم جویا شد. آری: در ادوار مختلف (جز در میان پیروان راستینانبیا) به زن، ستم رفته است. البته تفکر زن گرایی ریشه در اومانیسم دارد و دارای سابقه تاریخینیست.
● خاستگاه فمینیسم
اندیشه برابری زن و مرد به قرن هفدم باز میگردد. حرکتی که از قرن هفدهم میلادی به نامحقوق فطری و طبیعی بشر آغاز شد و در قرن هجدهم، در فرانسه به ثمر نشست.
بنیانگذاران حقوق بشر، زنان را به دیده تحقیر مینگریستند. چنانکه «مونتسکیو» نویسندهشهیر فرانسوی و از بنیانگذاران انقلاب کبیر فرانسه در کتاب روحالقوانین (۱۷۴۸) زنان را موجوداتیبا روحهای کوچک و دارای ضعف دماغی، متکبر و خودخواه معرفی میکند. در اعلامیه حقوقبشر هم که در سال ۱۷۸۹ در فرانسه به تصویب رسید، از برابری حقوق زن و مرد سخنی به میاننیامده است و در حقیقتباید آن را اعلامیه حقوق مردان دانست.
نهضت زنان، در قرن نوزدهم در فرانسه گسترش یافت و نام فرانسوی فمینیسم (ذژخذخذحب)به خود گرفت. جنبش فمینیستی در واقع نوعی اعتراض به مردسالاری آشکار حاکم بر اعلامیهحقوق بشر فرانسه بود.(۹)
دستیابی به حق رای برای زنان انگلیس در سال ۱۹۱۸ یکی از جلوههای پیروزی فمینیسم بودو پس از آن فروکش کرد. برخی، دو دهه اول قرن بیستم را سالهای خیزش موج اول فمینیسممینامند.
پس از جنگ جهانی دوم و در سال ۱۹۴۵، نظریه برابری زن و مرد طرفداران بسیاری یافت وسرانجام برای اولین بار در اعلامیه جهانی حقوق بشر، که از طرف سازمان ملل متحد در سال۱۹۴۸ میلادی منتشر شد، تساوی حقوق زن و مرد به روشنی و در سطح جامعه ملل مطرح شد.
با این حال، اعلامیه حقوق بشر که بر حقوق طبیعی و فطری تاکید میکرد، فاقد اعتبار حقوقی وضمانت اجرایی بود. این امر موجب شد که از آن پس، معاهدات بینالمللی که از اعتبار حقوقیبیشتری برخوردارند و مشخصتر به مسایل زنان توجه دارند، در دستور کار سازمان ملل قرارگیرند. از جمله این معاهدات میتوان به کنوانسیون «حقوق سیاسی زنان» (۱۹۵۲)، کنوانسیون«رضایتبرای ازدواج» (۱۹۶۲) و کنوانسیون «محو کلیه اشکال تبعیض علیه زنان» (۱۹۷۹) اشارهکرد. همچنین سازمان ملل سالهای ۱۹۷۶ تا ۱۹۸۵ را به عنوان دهه زنان نامگذاری کرد.
● افول فمینیسم
در دهه هفتاد، یک زن فمینیست از وضع ظاهرش و موهای کوتاه مردانه و کفش بدون پاشنه وکت و شلوار زمخت و چهره بدون آرایش، به راحتی از دیگران تشخیص داده میشد. در این دههفمینیستها با رد کلیت ازدواج و تاکید بر تجرد و حرفه اقتصادی، آرمانهای خود را مطرحمیکردند. شعار «زنان بدون مردان و یا رفتارهای مردانه» مربوط به همین دوره است.
پس از آن حرکتهای فمینیستی تند، رو به اعتدال نهاد و آثار سوء زیادهروی در حرکتهای زنمدارانه، که بیش از همه دامان خود زنان را میگرفت، آشکار شد. خشونت روزافزون در محیطخانواده و در محیط کار و عدم امنیت جنسی از دست آوردهای این دوره بود.
پس از آن، جهان غرب به نقشهای سنتی و نهاد خانواده رویکردی دوباره داشته است. «دانیللژه» و «برنزان هارویو» در بررسی اجتماع چالشی جدید مشاهده کردند; شکل قدیمیتر خانوادهو آرمانگرایی مجددا بر صحنه ظاهر شده بود و مردم برای خود پدربزرگ و مادربزرگ ابداعمیکردند تا خانوادهها بتوانند سه نسل را در بر گیرند، وضعیتی که احتمالا هیچ گاه در گذشتهوجود نداشته است. تقسیم سنتی نقشها به سرعتباز گشته و اقتدار پدرسالارانه نیرومندترمیشد. (۱۰) سازمان ملل متحد هم سال ۱۹۹۴ را به عنوان سال خانواده اعلام کرد. و از آن پس زنان مدرندر دهههای اخیر سعی میکنند با ظاهری زنانه و رفتاری ظریف تمایز خود را از مردان به نمایشبگذارند.
● زنگرایی افراطی آزاد
بعضی از فمینیستها، ریشه ستم بر زنان را در فقدان حقوقی مدنی و فرصتهای برابرآموزشی میدانند.
بعضی از افراد، جنسیت فرد را تعیین کننده حقوق او نمیدانند و معتقدند که سرشت زنانه ومردانه کاملا یکسان است و تنها «انسان» وجود دارد، نه جنسیت. یکی از آرمانهای آنان، تحققجامعه دو جنسی است. اعضای جامعه دو جنسی، از نظر جنسی مذکر یا مؤنثاند، اما ویژگیهایمردانه و زنانه را با اختلافات اغراقآمیز روان شناختی نشان نمیدهند; یعنی در آنها تضاد شدیدمیان ویژگیهای مردانه با ویژگیهای زنانه وجود ندارد. دختران و پسران از امکان آموزشی برابربهرهمند میشوند و ویژگیهای سنتی مردانه و زنانه به آنان القاء نمیشود.
آنان نقشهای جنسیتی را محصول روابط اجتماعی در طول تاریخ میدانند، نه ودیعههایطبیعی و غیرقابل تخلف. آنان نظریه «مورگان» را میپذیرند که معتقد است در ابتدای حیاتبشری مادرسالاری رایجبوده است و پدر سالاری را واقعیتی تلخ میدانند که به تدریجبر جوامعبشری تحمیل شده است. (۱۱)
● زن گرایی مارکسیستی
مکتب مارکسیستی در قرن نوزدهم و بر مبنای نظریه «مورگان» درباره مادرسالار بودن جوامعاولیه بشری، معتقد است که پیدایش مالکیتخصوصی در جوامع سبب اسارت زنان شده است وتا زمانی که نظم بورژوازی، مالکیت و خانواده بورژوایی وجود دارد، این اسارت تداوم خواهدداشت.
سرمایهداری در حفظ کار خانگی به شکل امروزی آن میکوشد و با اجتماعی شدن کار خانگیمخالفت میورزد.
«انگلس» و «مارکس» بر اساس همین تحلیل، دیدگاه حذف خانواده به عنوان کوچکترینواحد اقتصادی جامعه را مطرح کردند. انگلس معتقد بود که خانواده بازتابی از روابط استثماریمرد بر زن و فرزندان است. آنها مدعی بودند که زنان پس از بر افتادن نظام بورژوایی به رهاییخواهند رسید.
از این رو، مبارزات فمینیستی را تابعی از مبارزه طبقاتی میپنداشتند. با توجه به اینکه نظامسرمایهداری، جامعه را به دو عرصه عمومی (بازار) و خصوصی (خانواده) تقسیم کرده است،«انگلس» اولین شرط رهایی زن خانهدار را در آن میبیند که جنس مؤنثبه فعالیت عمومی بازگردانده شود.
مارکسیستها از این راه ضربهای کاری به ارکان خانواده فرود آوردند که بدین زودیها قابلجبران نیست.
زن گرایان افراطی، ازدواج را، از آن جهت که زن را به موجودی «خانهدار»، «فرزندزا» و «خوددیگر بین» و مرد را به «نانآور»، «پدر» و «من اصلی» تبدیل میکند، انکار میکنند. همچنین به ایندلیل که مردان حتی در نزدیکترین روابط خود، زنان را زیر سلطه در میآورند، زنان باید جدا ازمردان زندگی کنند. آنان مردان را دشمن اصلی میدانند. آنان نظریه زوج آزاد را آسانترین راه برایرهایی از بردگی ازدواج به شمار میآوردند.
نظریه زوج آزاد نوعی همزیستی مشترک میان زن و مرد است که بر مبنای آن هیچ مسؤولیتحقوقی بر عهده طرفین نیست و تنها پاسخی به نیازهای جنسی، بدون در نظر گرفتن وجوه عاطفیآن است. در یک دیدگاه افراطیتر، نظریه زوج آزاد تا همجنس گرایی پیش میرود.
● زن گرایی امروز
از دهه هفتاد به بعد گروهی به نام فمینیستهای جدید و متاثر از دیدگاههای پست مدرنیستی ظهور کردند که با تکیه بر روانشناسی رفتارگرایانه بر حفظ ویژگیهای زنانگی تاکید میورزیدند.آنان با تاکید بر اصل تفاوت انسانها، معتقدند که باورهای جهان شمول فمینیستهای رادیکال نه تنها غیر قابل دسترسی است، بلکه میتواند اشکال جدیدی از ستم را بیافریند، زیرا در ایندیدگاهها از تفاوت شرایط جوامع مختلف و اختلاف فرهنگها غفلتشده است. آنها معتقدندکه زن نیازمند خانواده، همسر و فرزند است.
با وجود اختلافات فراوان در دیدگاههای فمینیستی، میتوان به وجه مشترک تمامی آنها اشاره کرد. آنها یافتههای بشری را منبع و معیار تشریع و قانونگذاری میدانند و همگی فرزندان شایسته نهضت رنسانس و تفکرات اومانیستیاند و خانواده، هستهای که بر سرپرستی مرد استوار است را آماج حملات خود قرار میدهند و خواهان رفع تمام تمایزات جنسیتی در قوانین، آموزش وپرورش، فرصتها و امکاناتاند.
● فمینیسم در ایران
با تهاجم جدید فرهنگ غرب در ایران، در آستانه انقلاب مشروطه، وضعیت زنان نیز همپایسایر اقشار اجتماعی تغییر کرد. از این رو، مشروطیت را باید نقطه عطفی در تاریخ فرهنگی ایراندانست; زیرا آثار شگرفی در تغییر نگرشها در میان زنان برجای گذاشت و جامعه ایرانی رانادانسته و ناخواسته بر مدار فرهنگ غرب کشاند. گروهی از غرب گرایان داخلی که تحولاتفرهنگی مغرب زمین را با خوشبینی تحلیل میکردند، تنها راه سعادت را الگو برداری از جهان بهاصطلاح متجدد و رهایی از مظاهر سنتی میدانستند.
از این رو در اواخر سلطنت قاجار، جنبشهایی پدید آمد که توسط زنان ایرانی هدایت میشدکه از فرزندان و یا همسران تحصیل کردههای دنیای غرب بودند. حتی برخی از زنان روشنفکر درروزنامههای ایرانی که پیش از مشروطه در خارج از کشور به چاپ میرسید، مقالاتی در ترویجدیدگاههای غرب مینوشتند.(۱۲) نوشتههای این گروه، خود شاهدی بر تاثیرپذیری آنان از تحولاتغرب است.
در دوران سلسله پهلوی فصل جدیدی در تاریخ زنان ایران گشوده شد و غرب زدگی و بیهویتی نیمه پنهان چهره خود را آشکار ساخت. کشف حجاب در سال ۱۳۱۷ که به بهانه آزاد کردننیمی از نیروهای انسانی جامعه انجام شد، نقطه عطفی است که تاثیر به سزایی در شکلگیریبرداشتهای منفی در ذهنیت جامعه مسلمان ایرانی داشت.
● مبانی فمینیسم
مبنای اساسی فمینیسم یا زن گرایی غربی عبارت است از:
۱) نفی کلیسا و نفوذ مسیحیت
۲) مذهب زدایی و دور ساختن دین از خانواده
۳) نفی اصالتهای اخلاقی دینی در باب زن از جمله: حجاب، عفت، پارسایی، وفاداری،حیا و هر گونه ارزش انسانی از منظر دین
۴) شکستن حریم خانواده و تعهدات خانوادگی
۵) مبارزه با هر گونه مظاهر پیوندهای خانوادگی
البته مبانی فوق، بر اساس اومانیسم یا انسانگرایی افراطی بنیان یافته است که نفی تفکر معنویو مبارزه با دین و گرایش به خدا از اصول آن میباشد.
بنابراین، مسلمان باید توجه کند که فاکتورها و دستورالعملهای زن گرایان فمینیست، باچارچوبها و معیارهای اعتقادی الحادی ویژهای شکل گرفتهاند که هرگز سر سازگاری بامعیارهای حیات بخش دین به ویژه اسلام در راستای حمایت از زن و حقوق او ندارند.● جایگاه و حقوق زن از دیدگاه امامقدس سره
امام خمینی در مناسبتهای مختلف در بیاناتشان جایگاه و منزلتحقیقی زنان را از دیدگاهاسلام بیان داشتهاند. در دیدگاه امامقدس سره زن دارای مرتبه و منزلتی است که هیچ مکتب و مرامفمینیستی- که زن را تا سطح یک ملعبه و یا ابزار کار نزول داده است- یارای دسترسی به آن راندارد. ایشان با اشاره به روز زن با بیان منزلتحضرت فاطمهعلیها السلام در باره جایگاه زن میفرماید:
▪ فردا روز زن است، روز زنی است که عالم به او افتخار دارد. روز زنی استکه دخترش در مقابل حکومتهای جبار ایستاد و آن حرف را زد، آن حرفهارا زد که همه میدانید. (۱۳)
▪ روز بزرگی است، یک زن در دنیا آمد که مقابل همه مردان است. یک زنبه دنیا آمد که نمونه انسان است، یک زن به دنیا آمد که تمام هویت انسانی دراو جلوهگر است.
▪ مبارک باد بر ملت عظیم الشان ایران بویژه زنان بزرگوار روز مبارک زن;روز شرافتمند عنصر تابناکی که زیربنای فضیلتهای انسانی و ارزشهای والایخلیفةالله در جهان است.
و مبارکتر و پربهاتر انتخاب بسیار والای روز بیستم جمادی الثانی است، روزپرافتخار ولادت زنی که از معجزات تاریخ و افتخارات عالم وجود است. (۱۴)
من عید سعید مولود اعظم حضرت زهراعلیها السلام را به همه شما خانمها و زنهایتمام کشورهای اسلامی تبریک عرض میکنم و از خداوند تعالی مسالت دارم کههمه زنهای محترمه را در راهی که خدای تبارک و تعالی مقرر فرموده است.همان راه را بروند و به مقاصد عالیه اسلامی برسند. برای زنها کمال افتخاراست که روز تولد حضرت صدیقه را روز زن قرار دادهاند، افتخار است ومسؤولیت. (۱۵)
● کرامت وجودی زن
در مکتب امام خمینیقدس سره زن بسیار تکریم شده و در اوج والایی قرار دارد، ایشان در این بارهمیفرمایند:
اسلام میخواهد که زن و مرد رشد داشته باشند. اسلام زنها را نجات داده است از آنچیزهایی که در جاهلیتبود. آنقدری که اسلام به زن خدمت کرده است، خدا میداند به مردخدمت نکرده است آنقدر که به زن خدمت کرده. شما میدانید که در جاهلیت زن چه بوده و دراسلام چه شده. در زمانی که پیغمبر اسلام آمد، زنها را هیچ حساب میکردند اسلام زنها راقدرت داده است. (۱۶)
● زن مربی سعادت
امام به اغراض سوء دیدگاههای فمینیستی و انتظاری که از زن دارند، توجه داشته و همواره برجایگاه آنان و تاثیری که در جوامع دارند تاکید میورزیدند.
▪ اگر زنان شجاع و انسانساز از ملتها گرفته شوند، ملتها به شکست انحطاط کشیدهمیشوند. (۱۷) اسلام به شما آنقدر احترام قایل است که برای مردها نیست، اسلام شما را میخواهدنجات بدهد، اسلام شما را میخواهد از این ملعبهای که اینها میخواهند شما را ملعبه قرار بدهندنجات بدهد، اسلام میخواهد شما را یک انسان کامل تربیت کند.
▪ زن انسان است. آن هم یک انسان بزرگ. زن مربی جامعه است. از دامن زن انسانها پیدامیشوند. مرحله اول مرد و زن صحیح، از دامن زن است. سعادت و شقاوت کشورها بسته بهوجود زن است. زن با تربیت صحیح خودش انسان درست میکند و با تربیت صحیح خودشکشور را آباد میکند. مبدا همه سعادتها از دامن زن بلند میشود. زن مبدا همه سعادتها بایدباشد. (۱۸)
▪ زن مظهر تحقق آمال بشر است. زن پرورشده زنان و مردان ارجمند است. از دامن زنمرد به معراج میرود. دامن زن محل تربیتبزرگ زنان و بزرگ مردان است. (۱۹) زنها مردانشجاع را در دامن خود بزرگ میکنند. قرآن کریم انسانساز است و زنها نیز انسانساز، اگرزنهای انسانساز از ملتها گرفته بشود، ملتها به شکست و انحطاط مبدل خواهند شد، شکستخواهند خورد، منحط خواهند شد (۲۰) .
● آزادی و تساوی زن و مرد از دیدگاه امام
در منظر امامقدس سره اسلام زنان را سربلند و شایسته میخواهد و آنچه دین گریزان برای زن قایلند،چیزی جز تباهی و ملعبه شدن نیست، ایشان میفرمایند:
مقام زن مقام والاست، عالیرتبه هستند. بانوان در اسلام بلند پایه هستند. (۲۱)
ما میخواهیم زن به مقام والای انسانیتخودش باشد، نه ملعبه باشد، نه ملعبه در دستمردها باشد، در دست اراذل باشد. (۲۲)
اسلام زن را مثل مرد در همه شؤون، همانطوری که مرد در همه شؤون دخالت دارد، زن همدخالت دارد، همانطوری که مرد باید از فساد اجتناب کند، زن هم باید از فساد اجتناب کند.زنها نباید ملعبه دست جوانهای هرزه بشوند، زنها نباید مقام خودشان را منحط کنند و خدایناخواسته بزک کرده بیرون بیایند و در انظار مردم فاسد قرار بگیرند. زنها باید انسان باشند،زنها باید تقوا داشته باشند، زنها مقام کرامت دارند، زنها اختیار دارند، همانطوری که مردهااختیار دارند. خداوند شما را با کرامتخلق کرده است، آزاد خلق کرده است. (۲۳)
اسلام نظر خاص بر شما بانوان دارد، اسلام در وقتی که ظهور کرد در جزیرةالعرب، بانوانحیثیتخودشان را پیش مردان از دست داده بودند، اسلام آنها را سربلند و سرافراز کرد، اسلامآنها را با مردان مساوی کرد. عنایتی که اسلام به بانوان دارد بیشتر از عنایتی است که بر مرداندارد. (۲۴)
● حقوق زن
یکی از مباحثی که بازار آن گرم است و به عنوان حربهای برای تشویش افکار زنها از آن استفادهمیشود، موضوع ازدواج و طلاق است. خردهگیران بدون توجه به اختیاری بودن انتخاب زوج بامتمسک قراردادن نمونههایی، زنان را بنده مرد قلمداد میکنند و معتقدند اختیار طلاق در دستمردان، تبعیضی برای زنان است. امام خمینیقدس سره با اشاره به این موضوع و اختیاری که اسلام برایزنان قرار داده میفرمایند:
- طلاق در صورتی که در ضمن عقد با مرد (وقتی که میخواهند عقد کنند) شرط بکنند و درضمن عقد این شرط بشود که وکیل در طلاق خودش یا مطلق. این زنهایی که حالا تحت زوجیتهستند چه؟ این ولایت فقیه را مخالفت میکنند در صورتی که نمیدانند از شؤون فقیه هست. اگرچنانچه یک مردی با زن خودش رفتارش بد باشد او را اولا نصیحت کند و ثانیا تادیب کند و اگردید نمیشود اجراء طلاق کند. شما موافقت کنید با این ولایت فقیه. ولایت فقیه برای مسلمینیک هدیهای است که خدای تبارک و تعالی داده است. منجمله همین معنیی که شما سؤالکردید و طرح کردید که زنهایی که الان شوهر دارند اگر چنانچه گرفتاریهایی داشته باشند چهباید بکنند؟ آنها رجوع میکنند به آنجایی که فقیه است، مجلسی که در آن فقیه استبهدادگاهی که در آن فقیه است و فقیه رسیدگی میکند و اگر چنانچه صحیح باشد، شوهر را تادیبمیکند، شوهر را وادار به اینکه درست عمل کند و اگر چنانچه نکرد طلاق میدهد. ولایت داردبرای این امر که اگر چنانچه به فساد میکشد، یک زندگی به فساد کشیده میشود، طلاق میدهدو طلاق اگر چه در دست مرد است لکن فقیه در جایی که مصلحت اسلام را دید، مصلحتمسلمین را دید و در جایی که دید نمیشود به غیر این، طلاق بدهد. این ولایت فقیه هست.ولایت فقیه برای شما یک هدیه الهی است. (۲۵) اسلام زنها را در مقابل مردها قرار داده، نسبتباآنها تساوی دارند. البته یک احکام خاص به مرد است که مناسب با مرد است، یک احکامخاص به زن است، مناسب با زن است، این، نه این است که اسلام نسبتبه زن و مرد فرقیگذاشته است. (۲۶)
در نظام اسلامی، زن همان حقوقی را دارد که مرد دارد، حق تحصیل، حق کار، حق مالکیت،حق رای دادن، حق رای گرفتن، لیکن هم در مرد، مواردی است که چیزهاییبه دلیل پیدایشمفاسد بر او حرام است و هم در زن مواردی هست که به دلیل اینکه مفسده میآفریند، حراماست. اسلام خواسته است که زن و مرد حیثیت انسانیشان محفوظ باشد. اسلام خواسته است کهزن ملعبه دست مرد نباشد. اینکه در خارج منعکس کردهاند که در اسلام با زنها با خشونترفتار میشود، امر غیرصحیحی است و تبلیغات باطلی است که از مغرضین حاصل شده والا مردو زن هر دوشان در اسلام اختیارات دارند، اگر اختلافاتی هست، برای هر دو هست و آن مربوطبه طبیعت آنان است. (۲۷)
البته در شرق برای مردها یک محدودیتهایی هست که آن محدودیتها به صلاح خودمردها هست و آن محدودیتها، یعنی در آنجاهایی که مفسده هستبرای مرد، از قماربازیجلوگیری میکند اسلام، از شرابخواری جلوگیری میکند اسلام، از هروئین جلوگیری میکند اسلام،از شرابخواری جلوگیری میکند برای اینکه مفسده دارند.
برای همه یک محدودیتهایی هست، محدودیتهایی شرعی و الهی، محدودیتهایی استکه به صلاح خود جامعه است، نه این است که برای جامعه یک چیزی مثلا نافع بوده است کهمحدودیتبرایش ایجاد کردهاند. (۲۸)
هیچ فرقی ما بین گروه و گروهی در اسلام نیست فقط به تقوا و به اتقاء به علیالله تعالی فرقاست. (۲۹)
زنهایی که میخواهند ازدواج کنند، از همان اول میتوانند اختیاراتی برای خودشان قراربدهند که نه مخالف شرع باشد و نه مخالف حیثیتخودشان، میتوانند از اول شرط کنند که اگرچنانچه مرد فساد اخلاق داشت، اگر بد زندگی کرد با زن، اگر بد خلقی کرد با زن، وکیل باشند درطلاق. اسلام برای آنها حق قرار داده است، اسلام اگر محدودیتی برای مردان و زنان قایل شدهاست همه به صلاح خودتان بوده است. تمام قوانین اسلام، چه آنهایی که توسعه میدهد، چهآنهایی که تحدید میکند، همه بر صلاح خود شماست، برای خود شماست. همانطوری که حقطلاق را با مرد قرار داده استحق این را قرار داده است که شما در وقت ازدواج شرط کنید با اوکه اگر چه کردی یا چه کردی، من وکیل باشم در طلاق. و اگر این شرط را کرد، دیگر نمیتواند اورا معذور کند، اگر این در ضمن شرط یا در ضمن عقد واقع شد نمیتواند او را محدود کند،نمیتواند اخلاق بد انجام بدهد و اگر مردی با زن خودش بدرفتاری کرد، در حکومت اسلام او رامنع میکنند، اگر قبول کرد تعزیر میکنند، حد میزنند و اگر قبول نکرد مجتهد طلاق میدهد. (۳۰)
خداوند همانطوری که قوانینی برای محدودیت مردها در حدود اینکه فساد بر آنها راه نیابددارد، در زنها همه دارد، هم برای صلاح شماست، همه قوانین اسلامی برای صلاح جامعهاست. (۳۱)
امامقدس سره همچنین خاطرنشان میکردند:
... به زن و مرد سفارش میکنم که هر کس به حد قانونی رسیده است، در این مجلس، در اینانتخاب شرکت کند و افرادی که پیشنهاد میشود و انتخاب شده استیعنی پیشنهاد شده است،هر یک را که خواستند، به او رای بدهند. (۳۲)
امامقدس سره به زنان فرمودند:
... آنقدری که اسلام خدمتبه شما کرد، به مردها آنقدر خدمت نکرد. اسلام، شما را حفظکرد و شما متقابلا اسلام را حفظ بکنید.
همانطوری که مردها باید در امر سیاسی دخالت کنند و جامعه خودشان را حفظ کنند، زنهاهم باید دخالت کنند و جامعه را حفظ کنند. البته با حفظ آن چیزی که اسلام فرموده است، کهبحمدالله امروز در ایران جاری است. (۳۳)
● حجاب و پوشش بانوان
حجاب از مقولههایی است که با فطرت انسان آشناست و اختصاص به زن ندارد و فقط در بابکیفیت آن است که در این باره زن از مرد متمایز میباشد حجاب زن در دیدگاه اسلام پوششمعقول است که ممکن استبا توجه به آداب و رسوم هر ملتی کیفیت و شکل مخصوص به خودرا دارا باشد.
امام در پاسخ سؤالی در این باره میفرمایند:
حجاب به معنای متداول میان ما که اسمش حجاب اسلامی استبا آزادی مخالفتی ندارد.اسلام با آنچه خلاف عفت است مخالفت دارد و ما آنان را دعوت میکنیم که به حجاب اسلامیرو آورند... زنان شجاع ما دیگر از بلاهایی که غرب به عنوان تمدن به سرشان آورده استبهستوه آمدهاند و به اسلام پناهنده شدهاند. (۳۴)
در اسلام زن باید حجاب داشته باشد ولی لازم نیست که چادر باشد بلکه زن میتواند هرلباسی را که حجابش را به وجود آورد اختیار کند. (۳۵)
در وزارتخانههای اسلامی نباید زنهای لختبیایند، زنها بروند اما با حجاب باشند مانعیندارد بروند اما کار بکنند لکن باحجاب شرعی باشند، با حفظ جهات شرعی باشند. (۳۶)
هوشیاری امام در حفظ منزلت زن در پاسخ به فریبکاران
در یکی از سؤالاتی که از امام راحل شده است، سعی شده با فریبکاری حجاب را عامل انزوامعرفی کنند، در این سؤال آمده است:
این چادر، آیا صحیح است که این زنها خود را در زیر چادر مخفی کنند؟ این زنها درانقلاب شرکت کردند، کشته دادند، زندان رفتند، مبارزه کردند. این چادر هم یک رسم از قدیماست، حالا دیگر دنیا هم عوض شده، حالا این صحیح است که مثلا اینها خودشان را مخفی کنند؟
امامقدس سره در پاسخ میفرمایند:
اولا اینکه این یک اختیاری استبرای آنها، خودشان اختیار کردند. شما چه حقی دارید کهاختیار را از دستشان بگیرید؟ ما اعلام میکنیم به زنها که هر کس چادر میخواهد هر کسپوشش اسلامی میخواهد، بیاید بیرون، از سی و پنج میلیون جمعیت ما، سی و سه میلیونشبیرون میآید. شما چه حقی دارید که جلو اینها را بگیرید؟ این چه دیکتاتوری است که شمانسبتبه زنها دارید؟ و ثانیا اینکه ما یک پوشش خاصی را نمیگوییم، برای حدود زنهایی کهبه سن و سال شما رسیدهاند هیچ چیزی نیست، ما زنهای جوانی که وقتی ایشان آرایش میکنندو میآیند یک فوج را دنبال خودشان میکشند، اینها را داریم جلوشان را میگیریم، شما هم دلتاننسوزد. (۳۷)
البته باید توجه داشته باشید که حجابی که اسلام قرار داده است، برای حفظ آن ارزشهایماست. هر چه را که دستور فرموده است، چه برای زن و چه برای مرد، برای این است که آنارزشهای واقعی که اینها دارند و ممکن استبه واسطه وسوسههای شیطانی یا دستهای فاسداستعمار و عمال استعمار پایمال میشدند اینها، این ارزشها زنده بشود. (۳۸)
● آزادی زن در دیدگاه امامقدس سره
امام در رهنمودهای خود به این نکته توجه داشتند که:
ما دو قسم آزادی داریم که یک قسم مفیدش در غیر زمان این دو جنایتکار بود و در زماناینها این قسم از آزادی بکلی ممنوع بود و آن آزادی آنها میخواستند که زنها آزاد باشند کههر جوری بزک بکنند و بیایند توی خیابانها و با جوانها خدای ناخواسته چه بکنند. آن را آزادیقرار داده بودند. حالا هم الآن آنهایی که میخواهند اسلام نباشد دلشان برای این آزادیمیسوزد. (۳۹)
آنها آزادی را در یک جبهه نگه داشته بودند و فریاد هم میزدند: «آزاد زنان و آزادمردان» همینها بودند مقصودشان که اینها آزادند هر کاری که میخواهند بکنند، به هر مرکزفحشایی میخواهند بروند. اختناق در یک جبهه دیگر بود، برای قلمهایی که اگر میخواست کسییک کلمه راجع به مصالح مملکتبنویسد، راجع به مصالح اسلام بنویسد، اینها آزاد نبود و اختناقبود. (۴۰)
اینها آنقدر که به نیروی انسانی این کشور ضرر زدند به آن ذخایر آنها ضرر نزدند. انسانهارا فلج کردند، جوانهای ما را از بین بردند، جوانهای ما که باید خدمتبکنند به این کشور،کشاندند به یک جاهایی که در آنجاها جز اینکه افکارشان لجبشود و نتوانند خدمتی بکنند به اینمملکت، چیز دیگری نبود.
تمام مراکز فحشا را اینها درش را باز کردند و با بوق و کرنا، ترویج کردند و کمک کردند کهاین جوانهای ما بروند در این مراکز فحشا و فلجبشوند، همانجا باید دفن بشود جوانیشان،جوانی این جوانهای ما را، از آنها گرفتند، فلجشان کردند، این خواهرهای محترمی که در داماینها افتادند و در دام ترویجهای آنها افتادند و در تبلیغات آنها افتادند و از آن وظیفهانسانیشان سلب شدند، ملعبه دست جنایتکاران شدند، این تاسفی برای اشخاصی که غیرتمندند،اشخاصی که خوی انسانیشان را از دست ندادند یک تاسفی همیشگی هست که این محترمات رااینها چه کردند به اسم آزادی. (۴۱)
● خاتمه
زن در دیدگاه اسلام با مرد در حقیقت انسانی و سیر تکاملی تفاوتی ندارد، بر این اساس درعرصههای اساسی هر دو دوش به دوش هم پیش میروند از جمله:
۱) در عرصه کمال و سیر تکاملی علمی
۲) در عرصه جزا و دستیابی به پاداش الهی
۳) در عرصه جنت و دستیابی به مقامات اخروی
۴) در عرصه تقرب و دستیابی به مقامات معنوی
تردیدی نیست که در عرصههای مورد اشاره زن و مرد در نگرش اسلامی مساویاند، تنها دربرخی از عرصههای فرعی زندگی است که هر کدام با توجه به جایگاه ویژهای که در نظام احسندارند از حیث احکام اسلامی تفاوتهایی بر اساس عدالت الهی دارند که با فلسفه خلقت آنانهماهنگی کامل دارند.
پینوشتها:
۱) فخر رازی، تفسیر کبیر.
۲) ر.ک: زمخشری، ربیع الابرار، ج ۱، ص ۸۶۹، چاپ منشورات الشریف الرضی.
۳) حاکم، مستدرک، ج ۲، ص ۳۲۷ و ۴۳۰ و ۴۳۱، بیروت، دارالکتب العلمیة.
۴) حاکم، مستدرک، ج ۲، ص ۳۲۷ و ۴۳۰ و ۴۳۱، بیروت، دارالکتب العلمیة.
۵) حاکم، مستدرک، ج ۲، ص ۳۲۷ و ۴۳۰ و ۴۳۱، بیروت، دارالکتب العلمیة.
۶) صدوق، ثواب الاعمال، ص ۴۴۸، رضیالدین طبرسی، مکارم الاخلاق، ص ۲۵۱.
۷) انس میگوید: رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم فرمود:حبب الیالنساء والطیب و جعلت قرة عینیالصلوة، حاکم، مستدرک، ج ۲، ص ۱۷۵.
۸) ر.ک: المغازی، ج ۱، ص ۲۶۹، مکتب الاعلام الاسلامی.
۹) ر.ک: جان استوارت میل، کنیزک کردن زنان، ترجمه خسرو بیگی، چاپ اول، سال ۷۷.
۱۰) مارتین سگالن، جامعهشناسی تاریخی خانواده، ترجمه حمید الیاسی، نشر مرکز، چاپ دوم، ۱۳۷۵، ص ۳۳۵.
۱۱) فمینیسم، از منشورات نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه.
۱۲) زن در دوره قاجار، ص ۱۱۱.
۱۳) صحیفه نور، ج ۱۲، ص ۱۴۸.
۱۴) شرح چهل حدیث، ص ۴۸۶ و ۴۸۷.
۱۵) شرح چهل حدیث، ص ۱۲۶.
۱۶) صحیفه نور، ج ۱۷، ص ۱۴۳.
۱۷) صحیفه نور، ج ۱۵، ص ۱۹۹.
۱۸) صحیفه نور، ج ۱۶، ص ۲۴۶.
۱۹) صحیفه نور، ج ۱۳، ص ۲۱۹.
۲۰) صحیفه نور، ج ۱۵، ص ۲۵۷.
۲۱) صحیفه نور، ج ۱۵، ص ۲۳۷ و ۲۳۸.
۲۲) صحیفه نور، ج ۹، ص ۱۳۷.
۲۳) صحیفه نور، ج ۱۵، ص ۲۳۲.
۲۴) صحیفه نور، ج ۱۳، ص ۲۲۱.
۲۵) صحیفه نور، ج ۱۶، ص ۵.
۲۶) صحیفه نور، ج ۱۴، ص ۱۲۹.
۲۷) صحیفه نور، ج ۱۸، ص ۵۷.
۲۸) صحیفه نور، ج ۱۶، ص ۱۲۲.
۲۹) صحیفه نور، ج ۱۶، ص ۱۸۵.
۳۰) صحیفه نور، ج ۱۶، ص ۱۵.
۳۱) صحیفه نور، ج۱۴، ص ۱۴۲.
۳۲) صحیفه نور، ج ۸، ص ۱۷۹.
۳۳) صحیفه نور، ج ۷، ص ۲۰۵.
۳۴) ر.ک، تبیان، دفتر هفتم، ص ۹۵.
۳۵) ر.ک. تبیان، دفتر هفتم، ص ۹۵.
۳۶) ر.ک. تبیان، دفتر هفتم، ص ۹۶.
۳۷) ر.ک. تبیان، دفتر هفتم، ص ۹۶.
۳۸) ر.ک. تبیان، دفتر هفتم، ص ۹۷.
۳۹) ر.ک. تبیان، دفتر هفتم، ص۲۶۳.
۴۰) ر.ک. تبیان، دفتر هفتم، ص ۲۶۴.
۴۱) ر.ک. تبیان، دفتر هفتم، ص ۲۶۵
۱) فخر رازی، تفسیر کبیر.
۲) ر.ک: زمخشری، ربیع الابرار، ج ۱، ص ۸۶۹، چاپ منشورات الشریف الرضی.
۳) حاکم، مستدرک، ج ۲، ص ۳۲۷ و ۴۳۰ و ۴۳۱، بیروت، دارالکتب العلمیة.
۴) حاکم، مستدرک، ج ۲، ص ۳۲۷ و ۴۳۰ و ۴۳۱، بیروت، دارالکتب العلمیة.
۵) حاکم، مستدرک، ج ۲، ص ۳۲۷ و ۴۳۰ و ۴۳۱، بیروت، دارالکتب العلمیة.
۶) صدوق، ثواب الاعمال، ص ۴۴۸، رضیالدین طبرسی، مکارم الاخلاق، ص ۲۵۱.
۷) انس میگوید: رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم فرمود:حبب الیالنساء والطیب و جعلت قرة عینیالصلوة، حاکم، مستدرک، ج ۲، ص ۱۷۵.
۸) ر.ک: المغازی، ج ۱، ص ۲۶۹، مکتب الاعلام الاسلامی.
۹) ر.ک: جان استوارت میل، کنیزک کردن زنان، ترجمه خسرو بیگی، چاپ اول، سال ۷۷.
۱۰) مارتین سگالن، جامعهشناسی تاریخی خانواده، ترجمه حمید الیاسی، نشر مرکز، چاپ دوم، ۱۳۷۵، ص ۳۳۵.
۱۱) فمینیسم، از منشورات نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه.
۱۲) زن در دوره قاجار، ص ۱۱۱.
۱۳) صحیفه نور، ج ۱۲، ص ۱۴۸.
۱۴) شرح چهل حدیث، ص ۴۸۶ و ۴۸۷.
۱۵) شرح چهل حدیث، ص ۱۲۶.
۱۶) صحیفه نور، ج ۱۷، ص ۱۴۳.
۱۷) صحیفه نور، ج ۱۵، ص ۱۹۹.
۱۸) صحیفه نور، ج ۱۶، ص ۲۴۶.
۱۹) صحیفه نور، ج ۱۳، ص ۲۱۹.
۲۰) صحیفه نور، ج ۱۵، ص ۲۵۷.
۲۱) صحیفه نور، ج ۱۵، ص ۲۳۷ و ۲۳۸.
۲۲) صحیفه نور، ج ۹، ص ۱۳۷.
۲۳) صحیفه نور، ج ۱۵، ص ۲۳۲.
۲۴) صحیفه نور، ج ۱۳، ص ۲۲۱.
۲۵) صحیفه نور، ج ۱۶، ص ۵.
۲۶) صحیفه نور، ج ۱۴، ص ۱۲۹.
۲۷) صحیفه نور، ج ۱۸، ص ۵۷.
۲۸) صحیفه نور، ج ۱۶، ص ۱۲۲.
۲۹) صحیفه نور، ج ۱۶، ص ۱۸۵.
۳۰) صحیفه نور، ج ۱۶، ص ۱۵.
۳۱) صحیفه نور، ج۱۴، ص ۱۴۲.
۳۲) صحیفه نور، ج ۸، ص ۱۷۹.
۳۳) صحیفه نور، ج ۷، ص ۲۰۵.
۳۴) ر.ک، تبیان، دفتر هفتم، ص ۹۵.
۳۵) ر.ک. تبیان، دفتر هفتم، ص ۹۵.
۳۶) ر.ک. تبیان، دفتر هفتم، ص ۹۶.
۳۷) ر.ک. تبیان، دفتر هفتم، ص ۹۶.
۳۸) ر.ک. تبیان، دفتر هفتم، ص ۹۷.
۳۹) ر.ک. تبیان، دفتر هفتم، ص۲۶۳.
۴۰) ر.ک. تبیان، دفتر هفتم، ص ۲۶۴.
۴۱) ر.ک. تبیان، دفتر هفتم، ص ۲۶۵
منبع : کانون فرهنگی رهپویان وصال - شیراز
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست