چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا
فقه اهل بیت(ع)
فقه اهل بیت(ع)، میراثی است ژرف، پر مایه، عظیم و انسانساز. شبپرستان، طلوع آن را ناخوش داشتند و در انزوایش با همه توان كوشیدند و حكومت و حاكمیتش را غصب كردند. فقهی كه شاخصه مذهبش عدل و امامت است، نمیتوانست با شب پرستان همساز شود. فقهی كه ساختار، بنیاد و هدف آن برپایی عدالت اجتماعی به رهبری و ولایت پاكترین راهبران است، برای حاكمان و حكومتهایی كه پایههای اقتدارشان، بر جهل، ظلم، ناپاكی و نابرابری استوار بود، غیر قابل تحمل بود. این است كه ستمكاران تاریخ، شریعه كوثر علوی را سد كردند، هم مانع بالندگی و پویایی آن شدند و هم مردم را از گوارای زلال و ناب معارف اهل بیت و عدالت فطرت پذیر و حیاتبخش نظام امامت، محروم كردند.
اگر پیام غدیر پای میگرفت و امت پس از پیامبر، به ارتجاع مبتلا نمیگشت و فقه پر مایه و ناب اهل بیت، روابط اجتماعی و رفتار فردی مسلمانان را سامان میداد، تاریخ به گونهای دیگر شكل میگرفت و رقم میخورد. و این همه بدبختی و سیه روزی به بشر نمیرفت. مكتب فقهی اهل بیت(ع) را امتیازها و برجستگیهایچشمگیری است. منبع علوم و معارف آن، گسترهای فراخ دارد. نزدیك به دو قرن، گفتار و سیره امامان معصوم(ع) رهنمودها و راهبریهای آنان در مقاطع گوناگون، متنوع، مختلف و متطور تاریخ و پاسخ گویی به مسائل و حوادث نو پیدا، در اعصار و امصار متمایز و بعضا متضاد، مایهها و آموزههای استوار، متقن و زندگی سازی را فراراه بشر نهاد، تعالیمی كه در هر دورهای و جامعهای راهبر و راهگشاست. در مكتب شیعه، نزدیك به دو قرن وحی الهی توسط خاندان وحی تفسیر علمی و عملی شد. آن گاه كه خلافت، جمع و نقل احادیث نبوی را منع میكرد، امیر مؤمنان امام علی(ع) به جمع احادیث پیامبر پرداخت ، كتاب پرحجم «الجامعهٔ» را نوشت و اصحاب و یارانش را نیز بر این مهم وادار میكرد. ابو رافع، ملازم آن حضرت، كتاب «السنن و الاحكام و القضاء» مینویسد و علی بن رافع، كتابی در مسائل مختلف فقه، مانند: وضو، نماز و سایر ابواب تالیف میكند. سلمان كتاب مینویسد، ابن عباس انظار استاد و مولایش علی(ع) را در تفسیر وحی به مردم میآموزد و عمار و ابوذر نیز در كوچه و خیابان دیدگاهها و انظار اهل بیت را تبلیغ میكنند. هنگامی كه خلفا برای ساماندهی جامعه و تنظیم قوانین و مقررات، به قیاس و استحسان روی آوردند، دانشگاه صادقین(ع) دهها عالم فقیه، متكلم و متخصص در علوم آن روز تحویل جامعه داد. این مهم را امامان(ع)، در سخت ترین دوران پی گرفتند و به قیمت استقبال از رنجها، زندانها و به مسلخ رفتنها معارف انسان ساز تشیع را عرضه داشتند و اندیشه حاكم را نقد و رد كردند. این حركت، پس از غیبت آخرین معصوم، با دست مایهایعظیم، توسط شاگردان عسكریین(ع) پی گرفته شد و با بهرهوری از اصول اربعمئه و دیگر آموزههای اهل بیت، كتابها تالیف شد و عالمانی پرورش یافتند. شیعه سد باب اجتهاد را منافی روح دین خاتم و نا همخوان با دو اصل: عدل و امامت میدانست، چه، عدالت بدون مقررات و قوانین سعادتبخش و هماهنگ با نیازهای روز امكان پذیر نیست و امامت جز در نظاماتی كه بر پایه ولایت باشد، تجلی پیدا نمیكند. باز بودن باب اجتهاد در شیعه، بستری بود برای حضور مكتب در همه ادوار. از بركت گشودن باب اجتهاد، صدها فقیه و عالم گرانقدر سر برآورد كه برخی از آنان مایه مباهات مسلمانان و افتخار تاریخ بشرند. بدین سان، اجتهاد در هر دوره، تعرضی بود علیه قوانین جور و ظالمان تاریخ. چه بسیار فتوا دارانی به پاس فتوای خویش به مسلخ رفتند و با خون خویش پرچم حقانیت فقه سرخ فام اهل بیت را فریاد كردند.
فقیهی كه عدل و امامت، ساختار اندیشهاش بود استقرار قوانین و احكام اسلامی سرلوحه كارش، نمیتوانست در فضای ظلم آلود، استشمام كند و در جامعهای كه سكان داران آن ستم پیشگانند، بزید. پافشاری فقیهان بر این مهم، كاروانی از شهیدان فضیلت به راه انداخت و پرچم خونین فقاهت را بر گنبد زرین و بام بلند حوزههای علوم دینی بر افراشت. آتش جسد پاك شهید اول از قرنها پیش گرما بخش محفل حوزویان در درازای تاریخ شد. طلبهای كه اولین درس فقاهت را با نام و یاد شهید اول میآغازد، از همان آغاز حقانیت فقه شیعه را با جوهر خون خویش به امضا مینشیند و لمعات خون سرخ و شهادت مظلومانه شهید را در سطر سطر لمعه چراغ راه خویش میگیرد. این است كه دیو صفتان، هر زمان كه بر آن شدند، جوهره عدالت و امامت را از فقه بگیرند و انزوا، بی تفاوتی و فرد سالاری را فرهنگ حوزه و زیرساخت اندیشه فقیهان كنند، سرخی لالههای بستان فقاهت دست رد بر سینه آنان زد و رسوایشان كرد. در قرن اخیر، تلاشهای زیادی برای جا انداختن تز جداییدین از سیاست انجام گرفت و سوگمندانه باور برخی اندیشههای حوزویان شد. اما حركتشكوهمندانه شاگرد مكتب فقهی سامرا، شهید مدرس، و پافشاری وی بر شعار جدا ناپذیری دیانت از سیاست و از همه مهمتر فریاد بلند امام خمینی و انقلاب سترگ وی، و شهادت مظلومانه فقیه نو اندیش آیت الله صدر در عراق و لاله گون شدن محرابهای: تبریز، شیراز، كرمانشاه، یزد و... از خون شاگردان اندیشهور و فقیه امام خمینی، قدس سره، رسوایشان ساخت و جامعیت و جامعه گرایی دین را فریاد كرد.
این است كه در این عصری كه بار امانت الهی: «ولایت» بر دوش حوزهها نهاده شد و مستضعفان پاك فطرت جهان، با ندای «ربنا اخرجنا من هذه القریهٔ الظالم اهلها و اجعل لنا من لدنك ولیاً و اجعل لنا من لدنك نصیراً». بلند است و از حكومت كریمه اسلامی یاری میجویند، شایسته استحوزه با تبیین درست و متقن معارف كوثر اهل بیت، لشكر محمد را جلودار شده و دروازه فكر و دل ملتها را فتح كنند. امروز ملتی پیروز و سرفراز است كه فرهنگ خویش را غالب كند. دین، عرصه پیكار فرهنگهاست. جنگ مرئی به مبارزه فرهنگی تبدیل شده است. شیطانها با لباس فرهنگ به سراغ ملتها آمدهاند. اگر معارف پاك و زلال اهل بیت و جمالدل ربای فرهنگ و فقه شیعه، بدون پیرایه به ارواح، قلوب و فطرت مردم دنیا برسد چنانكه خود فرمودهاند: «فان الناس لو علموا محاسن كلامنا لاتبعونا» مردم دنیا فوج فوج به مكتب اهل بیت روی كرده و نقشههای شیاطین را بر آب خواهند كرد كه: «ان كید الشیطان كان ضعیفاً».ضرورت كاوش در فقه شیعهفقه اهل بیت، با زیرساخت اجتماعی و انسانی كه بداناشارت رفت و ویژگیهایی كه در روش استنباط و حتی منابع استنباط دارد و میراث تلاش اجتهادی هزارها فقیه و ابعاد دیگری - كه این مقال را مجال بیان آنان نیست - پاسخ گوی همه نیازهای قانونی و حقوقی جهان امروز است. كافی است با ذهنی جهان نگر، تلقی درستی از انسان اسلام و فهم دقیقی از رسالت دین، به سراغ این ذخیره عظیم رفت و با شناختی واقع بینانه از نیازهای نوپیدای انسان امروز، اشكال، ابعاد و نیازهای جوامع را بر منابع شیعی عرضه كرد. این كار، طلیعه نهضتی جدید شده و ایران شیعی را ام القری، راهبر جهان اسلام، مقتدا و پناهگاهی برای مستضعفان جهان خواهد كرد. در این راستا و انجام این مهم، بایسته است كه شورای مدیریت انبوه استعدادهای فاضلان جوان را به سمت پاسخ گویی به نیازهای نسل و جامعه امروز سوق دهند و مدرسان و اساتید بزرگوار، با طرح مسائل مستحدثه در درسهای خود، توانایی فقه شیعه را در اداره جهان امروز، بنمایانند و بزرگان با تاسیس مراكز پژوهشهای فقهی و نشر مجلات گوناگون تخصصی و عمومی، جنبش و حركتی نو در حوزه فقاهت پدید آورند. مجله فقه اهل بیت، كه اینك به لطف حق، در فضای عطر آگین جمهوری اسلامی، به خانواده مطبوعات میپیوندد، بر آن است كه با عنایت اهل بیت، صفحات خود را به قطرهای از اقیانوس علوم آنان طراوت بخشیده و در حد توان با یاری اساتید بزرگوار حوزه و فاضلان جوان، به تبیین مسائل مستحدثه فقهی و موضوعات بایسته برون فقهی، پیرامون فقهی و درون فقهی بپردازد: مسائل برون فقهیحوزههای علوم دینی با الهام از اصل «علیكم بالمتون لابالحواشی» كه دستوری برای مبتدیان بود، كمتر پا را از متون درسی و مباحث درونی فقه، فراتر گذاشته و از دانشهای جدید و مفید و كارساز در فقه، بهره بردهاند. از آنجا كه این دانشها و نگاههای بیرونی، در بسامانی و كار آمدی و نقد اندیشهها و فراوردههای فكری بسیار مفید است، بایسته است این قالبها كه مبتكر برخی از آنها دانشمندان اسلامی بودهاند، بار دیگر در حوزهها طرح شده و به عنوان رشته درسی مقبول اولیای حوزهها قرار گیرد. اینك برخی از آن سرفصلها در این مقوله:
۱) بررسی مكتبهای فقهیبا این كه در تاریخ فقاهت، مجتهدانی صاحب سبك و مكتبظهور كردهاند، حوزهها از این زاویه به سراغ آن فقیهان نرفتهاند. اگر مكاتب فقهی مجتهدان بزرگ بررسی و مقایسه شود، مكانیزم استدلال، شیوه برداشت آنان از قرآن و سنت، مشی اجتهادی شان در مواردی كه «نقلی» نرسیده است، اصول و قواعدی كه برای اجتهاد ابداع كردند و مسائل جدیدی كه بر فقه افزودند و... شناسایی، فهم و مقایسه گردد، آموزه و راهنمای خوبی برای پاسخ گویی مسائل مستحدثه و بالنده كردن فقه در روزگار ما میشود.
۲) تاریخ فقه و اصولامروز تاریخ علم در دانشگاههای دنیا رشته مخصوصی راویژه خویش كرده است. تاریخ علم، هویت آن دانش است و به عالمان آن دانش اصالت میدهد و آنان را با گذشته تلخ و شیرین آشنا میكند. فهم تاریخ علم، عالم را بر آن دانش محیط میكند، روش برخورد با معضلات علم را میآموزد و راه حل مشكلات علمی را مینمایاند. بایسته است در اصول و فقه، پژوهشی تاریخی شود، بدین گونه كه زمان پیدایش هر اصل، قاعده و مساله شناخته شود، طرح كننده آن اصل، قاعده و مساله معلوم شود و علت افزودن و طرح آن ارزیابی و ریشهیابی گردد و عكس العمل نقدها و ادله مخالفان روشن شود. این امور، طالب فقه و اجتهاد را به چگونگی تحول و دگرگونی فقه آشنا كرده به او میآموزد كه چسان فقه شیعه از مجموعههای حدیثی و اصول اربعمئهٔ بهسطح جواهرالكلام ارتقا یافتهاست. این شناختها، طالب فقه را توانا در تاسیس اصول، استخراج قاعده جدید، طرح مسائل نو و پاسخ گویی به حوادث واقعه میكند. در این راستا، لازم است تاریخ علم اصول و تاریخ فقه تدوین شود و مدارس فقهی هر منطقهای و نقش اجتماعی - سیاسی كه این مدارس فقهی داشتهاند، شناخته شود، طبقات الفقهاء عالمان شیعه با اسلوبی ویژه نگارش یابد شود و نقش و جایگاه هر فقیه در بنای این میراث عظیم نموده شود.
۳) فلسفه علم فقهامروز در كنار هر علمی، فلسفه آن دانش نیز مطرح است. بااین كه به طور پراكنده در اصول و مقدمات كتابهای فقهی برخی مباحث كه امروز به نام فلسفه علم مطرح است، حثشده، ولی لازم است این موضوع نیز در حوزهها به عنوان یك رشته علمی شناخته شود و مدرسان و فاضلان در این زمینه رساله، مقالهها و كتابها بنویسند. در فلسفه علم فقه، ماهیت بحث و روش پژوهش و اجتهاد مجتهد، ارزیابی میگردد و چگونگی تحقق این بحث و فحص و ساختار و مبادی و مقارنات آن بررسی میشود. محیط، نظریههای فلسفی و كلامی، جهان بینی و تلقی فقیه از انسان، رسالت و مكتب، در فتوای او مؤثر است. مبادی روانی، ساختار اجتماعی، وضعیتسیاسی و خواست اجتماعی به استنباط فقیه جهت میدهد. فلسفه علم فقه، این امور را بدون هیچ گونه جانبداری از بیرون بررسی میكند. در فلسفه علم فقه، از اهداف «شریعت» بحث میشود و هر یك از فتاوای فقیه با این مقاصد محك زده میشود; زیرا هر مساله را در جایگاه خودش باید قرار داد و آن اهداف و مقاصد شریعت را در هر مسالهای باید مد نظر داشت. فلسفه علم فقه، هم علت فقاهت در فتوای یك فقیه را نشان میدهد و هم منشا اختلاف فقیهان را. با شناخت فلسفه علم فقه، میتوان رویارویی علما را در مقابله با مشروطیت و دفاع از آن تفسیر كرد و نیز اختلافهای فقیهان را در دیگر زمینهها.۴) فقه و علوم دیگرهر انسان از محیط خود تاثیر میپذیرد، تربیتخانوادگی،آموزههای مدرسه، عوامل محیطی و اقلیمی، شرایط اجتماعی، دوستیها و دشمنیها افكار و روح او را میسازد. چنانكه زندگی اجتماعی نیز مرهون فراوردههای دانش و علمی است كه در آن جامعه ارزش شده است و همان علوم و دانشها، زندگی اجتماعی را شكل و جهت میدهد و افزون بر تاثیر در اندیشههای فقیه، روابط اجتماعی كه موضوع فقه است تحول میپذیرد. بر این اساس، نمیتوان علم فقه را بر كنار از تاثیر دانشهای دیگر و بی نیاز از دیگر علوم پنداشت. چنانكه علوم انسانی، اعتقاد و اخلاق فقیه در اندیشههای فقهی او مؤثر است علوم تجربی و دستاوردهای آن در قالب صنعت و تكنیك نیز در موضوع سازی فقه و تاثیر بر استنباط مجتهد از راه موضوع، تاثیر میگذارد. در چگونگی تاثیر علوم حتی علوم تجربی در اجتهاد و سرفصلهایی كه باید در آنها كاوش شود گفتههای بسیاری است كه خود، مقالههای مستقلی را میطلبد، فقط در اینجا به رابطه و تعامل فقه و حقوق جدید اشارتی گذرا داریم:
۵) فقه و حقوقتعیین حقها و بحثحقوق كه فقه نیز بدان پرداخته، میدانهاو بسترهای جدید و موضوعهای گسترده و بسیاری پیدا كرده است. دهها روش و مكتب حقوقی در دنیا سر بر آورده است. این پیشرفتها بیشتر در قرون اخیر بوده است كه حوزهها از مسائل اجتماعی و فضای سیاسی جهان بر كنار بودهاند، از این روی، بر فقه عرضه نشدهاند. امروز، لازم است مباحثی چون: حقوق مدنی و شهروندی، حقوق جزای عمومی و اختصاصی، حقوق تجارت با انواع ده گانهاش، مسائل مربوط به حمل و نقل، امور مالی، حقوق بین الملل، حقوق دریایی، آبی و خاكی و فضایی، حقوق مخابرات و رسانهها، حقوق دولت و تعارضهایی كه بین حق دولت، حق جامعه با حق افراد پدید میآید، به هاضمه فقه اسلامی برده شود. امروز فقط حدود دو هزار مساله و قانون در دریاها مطرح است. سوگمندانه، با این غنای فقه اهل بیت، در دریا و فضا از قوانین سویس، فرانسه، ایتالیا، انگلستان و... وام میگیریم و روابطمان را بر اساس قوانین آنها پی میریزیم. بایسته استحوزهها هم مباحثحقوقی جدید را بر منابع فقه عرضه بدارند و هم از روشهای تحقیق و حل مباحثحقوقی در رشد و غنای دستگاه استنباط بهره برند زیرا برخی پایههای فكری فقیه یك سلسله اعتباریات و اصول عقلانی و عرفی است و آگاهی از نظریات حقوقی دیگران و مكاتب حقوقی، چه بسا نظر فقیه را تغییر دهد یا تعمیق و توسعه بخشد. بی شك، با اصالتهای انسانی و جوهره فطرت پذیری كه فقه اهل بیت دارد، دیدگاههای حقوقی شیعه، مترقیترین، انسانی ترین و دلپذیرترین نظام حقوقی در دنیا خواهد شد.
موضوع شناسیموضوعات مهبط احكاماند، چگونگی تلقی از موضوع و نوعاستنباط فقیه را جهت میدهند. بدون شناخت موضوع، فقیه نمیتواند حكم متناسب آن را بیان كند. گرچه موضوع شناسی در ردیف علوم مورد لزوم مجتهد شمرده نشده ولی مقوم استنباط صحیح و درست است; زیرا دهها عوارض، قیودات، ملاكات و مصالحی كه شرع بر حفظ و توجه به آنها نظر دارد و ممكن است در وقتی دون وقت دیگر، همراه موضوع باشند، به هنگام استنباط فقیه را ملزم میكند كه دریافت و شناخت صحیحی از موضوع داشته باشد. بنا بر این، سد ثغور موضوع نیز وظیفه فقیه است. او، باید حدود موضوع را كه در لسان دلیل آمده مشخص و تعیین موضوع كند. به گفته شهید صدر: «رابطه موضوع و حكم، به سان علاقه بین سبب و مسبب است، مثل آتش و حرارت. همان گونه كه مسبب بنیادش بر سبب است، حكم نیز، بر موضوعش مبتنی است; چه علیتحكم و استمرار و انقضای آن منوط به موضوع است.» بر این اساس، رتبه موضوع پیشتر از حكم است. فقیه تا موضوع را با تمام شرایط و خصوصیات نشناسد، مقومات موضوع و آنچه در ساختار آن مؤثر است درنیابد، چه بسا حكمی صادر كند كه همخوان با آن موضوع نباشد. مجله، ستونی را در شمارههای آینده به موضوع شناسی مسائل مستحدثه ویژه میكند و هر موضوع را از زبان كارشناسان آن در معرض افكار و انظار فاضلان و مدرسان قرار میدهد. امروزه در عرصه پزشكی، روابط دیپلماتیك، در سطح بین المللی، میدانهای رسانهای و اطلاعاتی، حوزه اقتصادی، سیستم پولی و... مقولههای پیچیدهای ظهور كرده است كه شناخت آنها، نیاز به سالها مطالعه و تخصص دارد.
مسائل مستحدثهبا ظهور تكنولوژی جدید، بافت و ساختار جامعه متغیر شد،شكل زندگی، روابط اجتماعی و حتی زیست فردی و معیشتی مردم چهره دیگر یافت. این تغییرها در گسترهای فراخ و سریع و شتابنده انجام گرفت و مهلت انطباق آنها با شریعت برای مجتهدان و حوزهها دست نداد. در انقلاب مشروطه، مباحث اجتماعی بر فقها عرضه شد و مجتهدان طراز اول وارد عرصه سیاست و اجتماع شدند، بزرگانی مانند مرحوم نائینی، آخوند خراسانی و... گامهایی در این میدان برداشتند، ولی توفیق درخوری نیافتند. با ظهور انقلاب مبارك اسلامی، این مهم ضرورتی فوری و حیاتی یافت. بنیاد گذار و رهبر انقلاب، كه خود مجتهدی آگاه به زمان و واقف به دانشهای حقوقی، سیاسی و اجتماعی روز بود، با پشتیبانی ملت در كوتاهترین مدت اركان جامعه را بر بنیاد شریعت پی نهاد، به گونهای كه با شگفتی و اعجاب متفكران، اندیشه وران و سیاستمداران جهان رو به رو شد. اما تثبیت همه ابعاد اقتصادی و اجتماعی حكومت بر موازین شریعت و همگون ساختن مناسبات اجتماعی، سیستم معیشتی، جزائی، قضایی، آموزشی، تربیتی و فرهنگ عمومی كاری زود رس و آسانیاب نبود، مدت، فرصت، مبادی مقدمات و امكانات وافری میطلبید. حوزهها كه پاسداران شریعتند و نگهبانان دیانت و مبین حلال و حرام آن و به تعبیر رهبر معظم انقلاب: دستگاه مولد فكری نظام اسلامیاند، باید به این مهم پاسخ گویند، اشكال جدید زندگی امروز و دگرگونیهای آن را نیك بشناسند و با انطباق آن با موازین شریعت، مقررات، مناسبات و ارتباطات اجتماعی را بر پایه احكام زندگیساز اسلام پی ریزند. بیشترین اوراق مجله را به بیان مسائل مستحدثه ویژه كردیم، تا با بهرهوری از انظار فقیهان مسؤولیتشناس حوزه و فاضلان وظیفهبان و گرانمایه در این راه قدمی برداریم. مسائل مستحدثه و موضوعات نو پیدای بسیاری در این روزگار رخ نموده است كه پاسخ مناسب و درخور میطلبد. این موضوعات در تمامی عرصههای زندگی فردی و اجتماعی این مرز و بوم خود نمایی میكند. به دو طیف از این موضوعات اشارتی كوتاه میكنیم.
۱) احكام جامعه و مظاهر جدید اجتماعیبا پیشرفت علم جامعه شناسی و روان شناسی اجتماعی وشاخههای متنوع و مختلف جامعه شناسی جدید، افزون بر خود جامعه كه به عنوان نهاد حقوقی نیرومندی شناخته شده، عرصهها و میدانهای دیگر جامعه نیز حقوق و حریمی ویژه پیدا كردهاند و در نتیجه مقولههای اجتماعی طیف وسیعی از احكام حقوقی را به خود اختصاص دادهاند. مسائلی چون زیست محیطی، استانداردها، برنامههای دولت در زیبا سازی شهرها، حل مساله ترافیك و دیگر مظاهر و مقولههای اجتماعی كه كم هم نیستند، هر كدام دهها پرسش فقهی را به همراه خود دارند.
۲) هنرزیبا دوستی و جمال پرستی ودیعه الهی و غریزهای فطریاست. این گرایش سكوی عروج انسان به مقامات عرفانی و معنوی است. شاهكارهای ادبی و گنجینههای هنری وامدار این تمایل بشرند. جلوهها و مظاهر آن در انواع معماریها، نقاشیها، مینیاتوری، تذهیب، شعر در دوران گذشته و مقولههای گسترده دامن و لطیف و دقیق آن در روزگار ما، زندگی بشر را تلطیف میكند. امروز، در هنرهای زیبا و شاخههای مختلف آن دانشكدهها پدید آمده و دهها مركز فرهنگی و هنری با تابلوهای زیبا و دل انگیز در هر كوی و برزن این دیار چشم نواز است و فراوردههای آن مراكز هزاران جوان، نوجوان و پیر و برنا را تغذیه میكند. افزون بر این، باید در قبال ماهواره كه امروز و فردا امواج نامرئی آن درون خانهها را فرا خواهد گرفت، موضعی درست و واقع بینانه گرفته شود. این غول رسانهای جدید كه تهدیدی علیه فرهنگ دینی و ملی این مرز و بوم به شمار میرود، ابزاری مؤثر در پیشبرد دانشها، صید و شكار رمز و راز پیشرفت كشورهای قدرتمند و كشف نقطه ضعفهای آنان و شناسایی نقشهها و حیلههایشان نیز میتواند باشد. آمدن ماهواره، مقدمه ایجاد دهكده جهانی است. اگر این ایده جامه عمل پوشد، چهره زندگی در جوامع اسلامی به گونهای دیگر خواهد شد و هزاران پرسش نوپیدا فراروی فقیهان و دین شناسان قرار خواهد گرفت. دهكده جهانی نه تنها روابط بینالملل را چونان معاشرت یك قبیله خواهد كرد كه نظام خانواده و مشی و رفتار افراد جامعه را دگرگون خواهد كرد. شناخت این دهكده و راه مقابله با آثار آن از ضروریات فوری و حتمی حوزهها و پاسداران ایمان و شریعت است. اگر امروز دستگاه اجتهاد برای پاسخ به این پرسشها آماده نشود، مغزهای دهكده جهانی پرسشها را جهتخواهند داد و ذهن و دل جوانان این مرز و بوم را به تسخیر خود در خواهند آورد. خلاصه اگر امروز متولیان حفظ و حراست دین در جهان اسلام، به چارهجویی نپردازند و پایگاهی نیرومند و توانا برای تبیین عصری شریعت بر فراز نكنند، در غوغای هجوم امواج، غافلگیر خواهند شد. اطلاع رسانی فقهیاین بخش با هدف انتقال اطلاعات علمی- پژوهشی در قلمروفقه، استفاده از تجارب فقیهان، نقد و بررسی فعالیتهای پژوهشی در قلمرو فقه، ارائه طرحهای در دست پژوهش اشخاص و مراكز فقهی، شناسایی و معرفی خدمات پژوهشی در فقه، گشوده شده است و به كار نقل و نقد گفتهها و نوشتههای فقهی در مطبوعات و انتشارات میپردازد و به سمینارها و بزرگداشتهای فقهی و طرحهای نو قابل اجرا در حوزه فقه میپردازد. امید آن كه اهل قلم و پژوهشگران مسائل فقهی و نیز آنانی كه دغدغه توانا سازی فقه اهل بیت را در سر میپرورانند، با ارائه كارها و طرحهای نو فقهی خود، ما را در این مهم یاری كنند.
ختام در این مجله بر آنیم در محورهای گفته شده و موضوعات ناگفته دیگر، از فاضلان روشن اندیش، فقیهان متعهد و وظیفهبان و اساتید محترم بهره برده و با اشراف و راهنمایی كامل و مستمر مدیر مسؤول محترم مجله آیت الله سید محمود هاشمی، هدیهای ناچیز تقدیم ساحت اهل بیت عصمت و طهارت، بقیهٔ الله الاعظم، ارواحنا له الفدا، و حوزههای مقدس علوم دینی كنیم، امید آن كه مقبول خداوند و اهل بیت عصمت و طهارت قرار گیرد.
منبع : سازمان آموزش و پرورش استان خراسان
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست