چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا
نقش اتحادیه های صنفی در صنعت نمایشگاهی آلمان
صنعت نمایشگاه داری و برگزاری نمایشگاه های بزرگ تجاری و صنعتی در جهان طی چند دهه اخیر به کسب و کاری پر رونق در دنیا مبدل شده که ضمن آشنا ساختن فعالان بخش های مختلف عرصه صنعت و تجارت و فناوری با دستاوردها و توانمندی های یکدیگر، زمینه را برای رونق و رشد اقتصادی و صنعتی کشور میزبان فراهم میآورد. در حال حاضر بسیاری از کشور هایی که از پیشینه طولانی نمایشگاه داری برخوردارند، از جمله کشور های موفق جهان در عرصه اقتصاد و صنعت و فناوری محسوب می شوند. از جمله این کشورها می توان به آلمان اشاره کرد که از هنگام پایان جنگ جهانی دوم و آغاز تلاش برای نوسازی و بازسازی کشور، به برگزاری نمایشگاه های مختلف در داخل آلمان و حضور قدرتمند در نمایشگاه های دیگر کشورها و بعدها مدیریت نمایشگاه های مختلف در کشورهای مختلف جهان توجه جدی نشان داده است. به گونه ای که امروزه شرکتی مانند DEUTSCHE MESSE (دوییچ مسه) به غولی بی رقیب در صنعت نمایشگاه داری جهان مبدل شده و مرور سایت این شرکت به نشانی messe.de نشان می دهد این سایت حدود ۹۰ نمایشگاه مختلف را در ۵ قاره جهان برگزار می کند. نمایشگاه هایی که همگی در زمره معروف ترین، پربازدیدکننده ترین و پر رونق ترین نمایشگاه های تجاری جهان محسوب می شوند، هر چند ما این شرکت را بیشتر با نام نمایشگاه نسبیت می شناسیم. اما رسیدن به این موفقیت چگونه امکان پذیر شده است؟ بررسی نحوه عملکرد دست اندرکاران صنعت نمایشگاهی در آلمان، فرایند امور در برخی نمایشگاه های بزرگ و موفق و نحوه تعامل امور اقتصادی و تجاری در آلمان، نشان دهنده نقش مهم و غیر قابل انکار اتحادیه ها و اصناف تجاری در موفقیت شرکت هایی همچون دوییچ مسلم است. این اتحادیه ها و انجمن ها ضمن هدایت وسامان دهی امور کاری و تجاری نمایشگاهی، با دست اندرکاران بخش های مختلف صنعتی و از جمله حوزه ICT در تعامل بوده و امور را سازمان دهی می کنند. دو اتحادیه مهم صنفی که عملکرد موفق آنها باعث رونق بی نظیر نمایشگاه هایی همچون سبیت و شرکت آن در جهان شده عبارتند از AUMA ، اتحادیه ای که به طور رسمی رسیدگی به کل مسائل و امور کاری و اداری صنعت نمایشگاه داری در آلمان را بر عهده دارد وbitcom که ضمن تعامل با دست اندرکاران صنعت ICT در آلمان از برگزارکنندگان نمایشگاه سببیت نیز پشتیبانی میکند.
● آشنایی با AUMA
AUAM یا اتحادیه صنعت نمایشگاه های تجاری آلمان، در واقع سازمانی برای لابی کردن است. AUAM حمایت از منافع برگزارکنندگان نمایشگاه های مختلف تجاری و اقتصادی در آلمان را بر عهده داشته و برای تامین منافع این صنف از تعامل دائمی و سازنده ای با دولت، پارلمان اروپا و نیز کمیسیون اتحادیه اروپا برخوردار است. این اتحادیه اطلاعات مربوط به زمان برگزاری، موضوع، تعداد شرکت کنندگان و بازدیدکنندگان از نمایشگاه های مختلف را به زبان آلمانی، انگلیسی، فرانسوی و ایتالیایی متشر می کند. وظیفه دیگر AUMA بازاریابی برای نمایشگاه های مختلف و پشتیبانی از شرکت های آلمانی است که وظیفه سازمان دهی و برگزاری نمایشگاه هایی را در آلمان و جهان بر عهده دارند. هدف از این کار افزایش شهرت بین المللی نمایشگاه های آلمانی در جهان است. AUMA برای تامین منافع صاحبان مشاغل و به منظور رونق فعالیت های تجاری در آلمان از پشتیبانی وزارت اقتصاد و فناوری و نیز وزارت غذا، کشاورزی و حمایت از مصرف کنندگان آلمان برخوردار است. وظیفه دیگر AUMA طرح و معرفی فرصت های شغلی مورد نیاز بخش صنعت و تجارت آلمان در دانشگاه های این کشور برای ارائه آموزش مورد نیاز بخش صنعت است. انجام و پشتیبانی از فعالیت های تحقیقاتی و پژوهشی وظیفه دیگر AUMA است.
● اهداف
چشم اندازی که این اتحادیه برای خود در نظر گرفته عبارتند از:
۱) حفظ رتبه اول برای آلمان در عرصه صنعت نمایشگاه داری جهان و تقویت و توسعه فعالیت های تجاری و صنعتی این کشور
۲) ارتقای محبوبیت و وضعیت نمایشگاه های تجاری در آلمان از طریق افزایش رویدادهای نمایشگاهی که توسط آلمان در دیگر کشورهای جهان سازمان دهی می شود و پشتیبانی از بین المللی شدن صنعت این کشور
۳) بهینه سازی کیفیت خدمات و زیرساخت های موجود در یک فرایند دائمی
● اعضا:
با توجه به اهداف و وظایف تعیین شده برای AUMA، در حال حاضر این اتحادیه ۸۴ عضو دارد که عبارتند از شرکت های مختلف سازمان دهنده نمایشگاه تجاری در آلمان و خارج از این کشور (و از جمله دوییچ مسه برگزارکننده نمایشگاه سبیت)، اتحادیه های مهم تولید و ساخت کالا، شرکت های فروشنده و توزیع کننده کالاهای تجاری، موسسات مهم کشاورزی، بازرگانی خارجی و. . . و در نهایت اتاق صنعت و تجارت آلمان.
علاوه بر این، همه اتحادیه های تجاری و صنعتی مهم آلمان که به حوزه نمایشگاه های تجاری علاقه مند هستند، در AUMA عضویت دارند. اعضای AUMA همچنین شامل شرکت هایی هستند که در برگزاری نمایشگاه های تجاری خارجی مشارکت می کنند. علاوه بر این به منظور جلوگیری از تداخل مسوولیتها و موازی کاری، چند اتحادیه کوچک دیگر با وظایف مشابه نیز عضو AUMA هستند. این اتحادیه ها عبارتند از GDG (اتحادیه سازمان دهندگان نمایشگاه های مهم آلمان)، IDFA (مجمع شهرهای نمایشگاهی و سازمان های نمایشگاهی آلمان) و fama(اتحادیه تخصصی نمایشگاه ها).
اما auma اعضای دیگری نیز دارد که عبارتند از سازمان هایی که خدمات تخصصی نمایشگاهی ارائه می دهند. این سازمان ها خود در قالب اتحادیه ای موسوم به FAMAB گرد هم آمده اند و عموما در ارائه خدماتی همچون طراحی غرفه، ساخت اقلام تبلیغاتی و. . . فعال هستند.
اما جالب ترین عضو AUMA اتحادیه ای موسوم به EWC است که در سطح اروپا فعالیت می کند و وظیفه هماهنگ سازی امور نمایشگاهی و رویدادهای تجاری در سطح قاره اروپا را بر عهده دارد.
▪ سازمان دهی: نشست های عمو می هیات اجرایی و مدیریت ۳ بخش اصلی AUMA هستند. هیات اجرایی شامل حداکثر تعداد نماینده از شرکت صنعتی و تجاری و سازمان دهندگان نمایشگاه هاست.
رئیس و معاون اول که باید رئیس یک شرکت فعال در همین زمینه و معاون دوم که باید جزو فعالان صنعت نمایشگاهی باشند.
برای تسهیل اجزای فزایند امور، گروه های مختلف کاری به تبادل تجربیات در میان اعضا کمک کرده وتوصیه هایی را هم به آنان ارائه می کنند. آنان همچنین در صورت وقوع مشکلات و چالشهای احتمالی دستور العمل ها و راه حل هایی را پیشنهاد می کنند.
از جمله فعال ترین و مهم ترین گروه های کاری AUMA می توان به گروه های بازاریابی، مطبوعات، گروه های کاری تخصصی IT، قوانین و حقوق صنعت نمایشگاه داری و مشارکت در تجارت خارجی را اشاره کرد.
● روال های مهم کاری:
این اتحادیه برای پیش برد اهداف خود ۵ روال کاری مهم را تعقیب می کند:
الف) لابی کردن:
به منظور دفاع از منافع صنف در برابر قوه مجریه و مقننه در سطوح ملی و استانی، این اتحادیه در موضوعاتی همچون تحول در قوانین فروش و صادرات و موضوعات صنعتی، زیست محیطی، مالیاتی و. . . دخالت می کند و به طور مستقیم با وزارتخانه مربوط در تماس است.
اتحادیه مذکور همچنین در سازمان های متعدد خارجی و بین المللی فعال در حوزه صنعت نمایشگاه داری عضو است و با سازمان های همکار در دیگر کشورهای جهان تعامل دارد.
ب)ارائه خدمات مشورتی و اطلاع رسانی به مشتریان امور نمایشگاهی در آلمان و خارج از این کشور
AUMA اطلاعات لازم در مورد ویژگی های مختلف نمایشگاه های تجاری آتی را در اختیار فعالان این صنف در آلمان و خارج از این کشور می گذارد تا فعالان صنعتی و تجاری در نقاط مختلف جهان ساده تر بتوانند در مورد شرکت یا عدم شرکت در این نمایشگاه ها تصمیم بگیرند. همچنین AUMA اطلاعات مربوط به بیش از ۵هزار رویداد نمایشگاهی در آلمان و خارج از این کشور را نیز منتشر می کند.
ج)هماهنگ سازی فعالیت های تجاری شرکت های آلمانی در خارج از این کشور
AUMA به منظور کمک به شرکت های تجاری و اقتصادی آلمانی برای حضور موفق در خارج از این کشور، که برگزاری نمایشگاه یکی از جنبه های آن است، با وزارت اقتصاد و فناوری و وزارت غذا، کشاورزی و حمایت از مصرف کنندگان آلمان همکاری دارد و به این دو وزارتخانه برای طراحی برنامه های تجاری خارجی موفق کمک می کند. هدف از اجرای این برنامه ها تعیین میزان و نحوه کمک مالی دولت به شرکتهای تجاری و به خصوص شرکتهای تجاری کوچک و متوسط برای فتح بازار دیگر کشورهاست.
برای ایجاد هماهنگی میان سیاستمداران و فعالان صنعتی نشست های متعددی در گروه کاری مشارکت در تجارت خارجی AUMA برگزار میشود که طی آن دو طرف انتظارات و فعالیتهای خود را بیان کرده و هماهنگی لازم بین آنها ایجاد میشود.
د)بازاریابی
یکی از مهمترین اقدامات انجام شده توسط AUMA در این زمینه بازاریابی بینالمللی برای نمایشگاه های تجاری در آلمان است که به همین منظور از انواع روشهای اطلاعرسانی استفاده میشود. به عنوان نمونه این اتحادیه هر سال و در هر مناسبت نمایشگاهی نزدیک به ۲۰۰ هزار بروشور منتشر میکند. سازماندهی و پشتیبانی از سمینارهای مرتبط با نمایشگاهها در آلمان و خارج از آن هم از این فعالیتهاست. اما AUMA پس از پایان هر نمایشگاه نیز به منظور تداوم نفوذ تجاری- اقتصادی و جلب توجه شرکتکنندگان، اطلاعاتی را در مورد دستاوردها و شرایط نمایشگاه در اختیار شرکتهای آلمانی و موسسات حاضر می گذارد.
ه) آموزش و تحقیق
AUMA برای تبادل دانش و تجربیات، به پژوهش و تحقیق اهمیت زیادی میدهد و همه ساله یک گزارش تحلیلی در مورد رفتار مشارکتی آتی شرکتکنندگان در نمایشگاههای تجاری منتشر میکند. بررسی نقش و اهمیت نمایشگاه های تجاری در افزایش صادرات آلمانی، هزینهها، کارکرد، پتانسیلها و فواید ارتباطی نمایشگاههای تجاری از جمله دیگر موضوعات تحقیقاتی AUMA است. در کنار تحقیق و بررسی، AUMA دورههای مختلف آموزشی برگزار کرده و در این زمینه با موسسات تحقیقاتی و دانشگاهها نیز همکاری دارد.
آشنایی با BITKOM BITKOM دومین اتحادیه صنفی مهم پشتیبان صنعت نمایشگاهی در آلمان است که البته به طور تخصصی در حوزه ICT فعالیت دارد. BITKOM متشکل از اتحادیه فناوری اطلاعات، مخابرات و رسانههای جدید است که وظیفه حمایت از منافع بیش از ۱۲۰۰ شرکت فعال در این حوزه را بر عهده دارد. بیش از ۸۰۰ شرکت تجاری مهم صنعت ICT درآلمان و نیز ۶۰۰ موسسه تجاری کوچک و متوسط در آن عضویت دارند. شرکتهای عضو در BITKOM در مجموع سالانه بیش از ۱۲۰ میلیارد یورو کالا و خدمات را به فروش می رسانند و ارزش صادرات آنها بالغ بر ۵۰ میلیارد یورو است که این رقم بیش از ۹۰ درصد بازار ICT آلمان را شامل میشود. BITKOM متشکل از یک شبکه بزرگ و قدرتمند است که برترین مغزها و شرکتهای تجاری جهان دیجیتال در آلمان را در خود جای داده است. وظایف و فعالیتهای BITKOM بسیار گسترده است. این اتحادیه مشاورههای سیاسی، تجاری و اقتصادی ارائه میکند، وظایفی را به عنوان یک نهاد روابط عمو می انجام میدهد و حتی خدمات متمایز و خاصی را بر مبنای نیازهای خاص هر شرکت در نظر میگیرد.
BITKOM در کنار خدماترسانی به اعضا از تبادل تجربیات و آرا و نظرات در میان متخصصان و مقامات اجرایی و سیاسی استقبال کرده و بسته لازم برای این کار را فراهم میکند.
این اتحادیه با همکاری اعضای خود موفق به اجرای طرحها و پروژههای متعدد ICT در داخل و خارج از آلمان شده که از جمله آنها میتوان به عرضه کارت الکترونیک بهداشت، تیم پیشرفته آموزش IT و تدوین دستورالعمل بازیافت تجهیزات فرسوده الکترونیک اشاره کرد.
BITKOM همچین با مشورت و همکاری با دولت این کشور در تنظیم سیاستهای دولت آلمان در مورد شرکتهای تجارتی بزرگ و کوچک، قانونگذاری برای حفظ امنیت و سلامت فضای مجازی، اجرای فرایندهای دولت الکترونیک و وضع قانون در مورد رسانههای جدید دیجیتالی فعال است.
اصلاح و تجدیدنظر در بسیاری از قوانین مربوط به رسانهها و کپیرایت با همکاری BITKOM ممکن شده است. در بعد فنی و تکنیکی، این اتحادیه از همکاری موسسات و شرکتهای مختلف کاری با یکدیگر و ایجاد هماهنگی و یکپارچگی بین آنان حمایت میکند. ارائه آموزش در حوزه IT، مذاکره و چانهزنی برای تعدیل ارقام مالیاتی و انجام تحقیقات مرتبط با حوزههای سیاسی از دیگر فعالیتهای BITKOM است.
این اتحادیه خود را در برابر اعضای دولت و عموم مردم مسوول و متعهد میداند و تنها نماینده بخش ICT در فدراسیون صنایع آلمان (BDI) و نماینده انحصاری این حوزه در اتحادیه صنعتی اروپا (EICTA) به حساب میآید. BITKOM دو شعبه فرعی نیز دارد که به آن در انجام فرآیند و وظایفش کمک میکنند. شعبه اول BITKOM SERVICE GESELL SCHAFT MBH نام دارد که دفتر مرکزی آن در برلین واقع است و وظیفه آن پشتیبانی شرکتهای ICT از طریق برگزاری سمینارهای مختلف، حمایت از نمایشگاههای تجارتی و ارائه خدمات مشاوره و پشتیبانی مختلف است.
BITKOM از طریق شعبه نمایندگی دوم خود در نهاد نظارتی ICT اتحادیه اروپا حضور دارد که وظیفه آن تجزیه و تحلیل دقیق وضعیت توسعه بازارهای ICT قاره اروپاست. Mcert از جمله شرکتهای امنیت IT آلمان، یکی از اعضای برجسته BITKOM محسوب میشود که وظیفه آن ارائه خدمات و مشاورههای امنیتی به شرکتهای ICT آلمان و دیگر موسسات تجاری در تجاری در این کشور است.
● فعالیتهای سیاسی، حقوقی و اجتماعی
فعالیتهای سیاسی و حقوقی از جمله فعالیتهای اصلی BITKOM است که نقش آن بهینهسازی شرایط BITKOMK با هدف بهینهسازی شرایط اقتصادی، سیاسی و حقوقی شرکتهای عضو است. در کنار کمک به وضع قوانین مرتبط با حوزه ICT و قانونگذاری در مورد حقوق مشتریان BITKOM حتی در تنظیم مقررات مربوط به نیروی کار فعال در عرصه ICT هم دخالت و مشارکت میکند. این اتحادیه برای تغییر قوانین مالیاتی و کاهش میزان مالیات وضع شده توسط دولت بر شرکتهای ICT نیز به سختی تلاش کرده و با دیگر اتحادیههای بخش خصوصی و وزارتخانه های مربوط لابی میکند. اما BITKOM تنها به دنبال منافع تجاری نیست، و تلاش می کند بر سیاستگذاریهای زیستمحیطی، تحقیقاتی، مخابراتی، رسانهای، حقوقی، امنیتی، رگولاتوری و . . . تاثیر بگذارد. زمانی که طرح یا لایحهای تاثیر گذار بر ICT به مجالس قانونگذاری این کشور ارسال میشود، BITKOM پیشنهادات خود را در مورد آن مطرح کرده و برای به کرسی نشاندن نظریاتش نهایت تلاش را به عمل می آورد. BITKOM هر سال تابستان نشستی را در برلین در مورد سیاست و رسانههای عمو می برگزار میکند که فضای مناسبی برای تعامل میان نمایندگان عالیرتبه دو عرصه سیاست و تجارت محسوب میشود. این اتحادیه به هیچ حزب سیاسی آلمانی وابستگی ندارد و تعاملات آن وزرا و اعضای پارلمان کاملاً محرمانه است.
همکاری با CEBIT پشتیبانی از نمایشگاههای بزرگ ICT که توسط شرکتهای آلمانی در خارج و داخل این کشور برگزار میشوند، از جمله دیگر وظایف تعریف شده BITKOM است. این اتحادیه به همین منظور و برای حمایت از دو نمایشگاه مهم ICT آلمان CEBIT و SYSTEMS کمیتههای مشورتی و نشستهای کاری متعدد برگزار میکند تا جهتگیریهای استراتژیک و ساختار مناسبی برای نمایشگاههای مذکور طراحی شود. علاوه بر این نمایندگان BITKOM برای کمک به سازماندهی امور این دو نمایشگاه جلسات منظ می را با اتحادیه AUMA برگزار میکنند. این همکاری، برگزاری نمایشگاههای سبیت در چین، ترکیه، استرالیا و . . . را نیز شامل میشود.
● جمع بندی
چنانچه مشاهده میشود بخش خصوصی و اتحادیههای صنفی حا می آن در آلمان با حضور قدرتمندانه و فعال برای حفظ موانع خود تلاش کرده و تعامل گستردهای نیز با نظام سیاسی و دولت فدرال آلمان دارند. نتیجه این تلاش و سازماندهی گسترده کسب منافع کلان اقتصادی برای بخش خصوصی است که البته دولت و مردم نیز دز آن سهیم میشوند. به نظر میرسد مدل فعالیت و تعامل اتحادیههای صنفی در این کشور که ثمرات چشمگیر آن نیز غیر قابل انکار است، میتواند الگوی مناسبی برای فعالان اقتصادی ایران از جمله شرکتهای ICT در داخل کشور باشد. از سوی دیگر دولت نیز باید با درک پیامدهای مثبت همکاری با بخش خصوصی برای خود و جامعه، برای همگرایی بیشتر با اتحادیهها تلاش کند.
نویسنده: احسان موحدیان
منبع : ماهنامه تحلیلگران عصر اطلاعات
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست