سه شنبه, ۹ بهمن, ۱۴۰۳ / 28 January, 2025
مجله ویستا
کتب اربعه
● مقدمه
پیروان این مكتب روایات زیادی از رسول خدا (ص) از طریق ائمه اهل بیت-علیهم السلام-نقل كردهاند،و روایات زیاد دیگری از علی (ع) و سایر امامان-علیهم السلام-دارند كه امروز از منابع اصلی معارف و فقه شیعه محسوب میگردد،از جمله كتابهای چهار گانه زیر كه به كتب اربعه معروف شده است: «كافی» ، «من لا یحضره الفقیه» ، «تهذیب» و «استبصار» را میتوان نام برد.ولی تكرار این موضوع را ضروری میدانیم كه هر حدیثی در یكی از این منابع معروف یا سایر منابع معتبر وجود داشته باشد به این معنی نیست كه آن حدیثبه خصوص معتبر است،بلكه هر حدیثی سلسله سندی دارد كه باید هر یك از رجال سند آن جداگانه در كتب رجال مورد بررسی قرار گیرد،هر گاه تمام رجال سند مورد اعتماد بودند،آن حدیثبه عنوان یك حدیث صحیح پذیرفته میشود،در غیر این صورت،مشكوك یا ضعیف است و این كار تنها در خور آگاهان و علمای علم حدیث و رجال است.
از این جا به خوبی روشن میشود كه وضع جمع آوری احادیث در كتب شیعه با منابع معروف اهل سنت متفاوت است چرا كه در كتب معروف صحاح مخصوصا صحیح بخاری و صحیح مسلم،مبنای نویسندگان این بوده است،كه احادیثی را گرد آوری كنند كه نزد آنها صحیح و معتبر بوده است و به همین دلیل هر یك از آن احادیث میتواند،برای دستیابی به عقاید اهل سنت مورد استناد قرار گیرد در حالی كه مبنای محدثان شیعه به این بوده كه همه احادیث منسوب به اهل بیت-علیهم السلام-را جمع آوری كنند،و شناخت صحیح از غیر صحیح را به علم رجال واگذار كردهاند-دقت كنید.
● من لا یحضره الفقیه
كتاب «من لا یحضره الفقیه» تالیف شیخ محمد بن علی بن حسین بن موسی بن بابویه قمی-در گذشته به سال ۳۸۱ ه.ق-است.
علامه حلی درباره وی چنین گفته است: «شیخ و فقیه ما و زعیم مذهب شیعه در خراسان كه مردی كهنسال بود و همه مشایخ شیعه از او پیروی میكردند،به سال ۳۵۵ ه.ق وارد بغداد شد.او از فقیهان عالیقدر،حافظان حدیث،عالمان علم رجال و راویان اخبار به شمار میرفت كه در حفظ حدیث و كثرت دانش میان اهالی قم بی نظیر بود.وی در حدود سیصد تالیف داشته و به سال ۳۸۱ ه.ق در شهر ری در گذشته است.
علامه سید بحر العلوم درباره او نیز گفته است:
» محمد بن علی بن حسین بن موسی بن بابویه قمی یكی از شخصیتهای بزرگ شیعه و ركنی از اركان شریعت اسلام و سرآمد محدثان بود كه در روایتحدیث از امامان راستین-درود بر آنان-صداقت داشت.او از بركت دعای امام-زمان-درود بروی-دیده به جهان گشود و بدان هتبه درجاتی عالی از فضل و كرامت نائل آمد و امام در توقیعی كه از ناحیه مقدسش صادر شده بود،وی را چنین توصیف كرده است:
«صدوق فقیهی بزرگوار است كه خداوند مردم را به وسیله او بهرهمند میگرداند» .
● تالیفات شیخ صدوق
پارهای از تالیفات شیخ صدوق عبارتند از:
۱) كتاب «علل الشرایع» .
۲) كتاب «عیون اخبار الرض «
۳) كتاب» الامالی «.
۴) كتاب» الخصال «.
۵) كتاب» ثواب الاعمال» .
۶) كتاب «من لا یحضره الفقیه» .
علامه سید بحر العلوم به توصیف كتاب «من لا یحضره الفقیه» پرداخته و چنین گفته است:
«این كتاب یكی از كتابهایی است كه در شهرت و اعتبار به روشنایی روز میماند.
محدث نوری نیز درباره كتاب مذكور گفته است:
«بسیاری از علماء،احادیث موجود در كتاب «من-لا یحضره الفقیه» را از چند نظر بر احادیث مذكور در سه كتاب دیگر از كتابهای چهارگانه ترجیح دادهاند،چه آنان اعتقاد داشتند كه شیخ صدوق احادیثبسیاری را حفظ بودهو آنها را نیك ضبط كرده و در روایت تامل روا داشته است و نیز كتاب خود را پس از كتاب «الكافی» تالیف نموده و صحت احادیثی را كه در كتاب آورده،تضمین كرده است،و نه تنها مانند دیگر مؤلفان قصد گردآوری همه احادیث روایتشده را نداشته،بلكه به ثبت احادیث پرداخته است كه بدانها فتوی داده و بر صحت آنها حكم كرده است و با اعتقادی راسخ آنها را حجت میان خود و خدا میدانسته است» .
وی نام كتاب «من لا یحضره الفقیه» را از كتاب «من-لا یحضره الطبیب» تالیف محمد بن زكریای رازی اقتباس كرده است.
شیخ صدوق این كتاب را در چهار مجلد تالیف نمود و محدث بحرانی احادیث مذكور در چهار مجلد را شماره كرده و مجموع آنها را ۵۹۶۳ حدیث در ۴۴۶ باب به ترتیب زیر ذكر نموده است:
۳۹۱۳ حدیث مسند.
۲۰۵۰ حدیث مرسل.
نسخههای خطی این كتاب فراوان است كه یكی از آنها نسخه مورخ سال ۶۸۱ ه.ق در كتابخانه منچستر است،همچنانكه در صفحه ۲۹۸ فهرست كتابهای خطی آن كتابخانه به سال ۱۹۳۴ م چاپ شده،آمده است.
البته من هنوز بدان نسخه خطی دست نیافتهام.
همچنین كتاب فوق الذكر چندین بار به چاپ رسیده است،از جمله:
الف) در لكهنوی هند به سال ۱۳۰۰ ه.ق.
ب) در تبریز به سال ۱۳۲۲ ه.ق.
ج) در تهران به سال ۱۳۷۲ ه.ق.
د) در نجف اشرف به سال ۱۳۷۷ ه.ق.
سید حسن خراسان شرح حال مبسوطی از شیخ صدوق نگاشته كه به عنوان مقدمه جلد اول كتاب «من لا یحضره-الفقیه» در سال ۱۳۷۷ ه.ق به زیور طبع آراسته شده است.
● الاستبصار
كتاب «الاستبصار» نیز تالیف شیخ طوسی است كهشرح حال وی به طور خلاصه در صفحات قبل ( ذیل عنوان تهذیب الاحكام )بیان شد.
علامه شیخ آقا بزرگ تهرانی به توصیف این كتاب پرداخته و چنین گفته است (۱) :
«این كتاب یكی از كتابهای چهارگانه و مجموعههای حدیث است كه نزد فقیهان شیعی دوازده امامی مدار استنباط احكام شرعی بودهاند و مشتمل بر چندین كتاب تهذیب است كه تنها موارد اختلاف اخبار در آن ذكر گردیده و روش جمع و ائتلاف میان اخبار مخالف و موافق بیان شده است» .
شیخ طوسی گفته است (۲) :
«بدانید-خدایتان تایید كناد-كه من این كتاب را به سه بخش تقسیم كردهام:بخش اول و دوم مسائل مربوط به عبادات را شامل میشود و بخش سوم در زمینه معاملات و دیگر ابواب فقهی است» .شیخ الطائفه-خدایش رحمت كناد-احادیث این كتاب را به ترتیب زیر دستهبندی كرده است:
۱) خش اول:شامل ۳۰۰ باب و ۱۸۹۹ حدیث.
۲) بخش دوم:شامل ۲۱۷ باب و ۱۱۷۷ حدیث.
۳) بخش سوم:شامل ۳۹۸ باب و ۲۴۵۵ حدیث.
بنابر این،كتاب «الاستبصار» مجموعا ۹۱۵ باب و ۵۵۳۱ حدیث را در بر میگیرد.
نسخه خطی این كتاب فراوان است كه یكی از آنها نسخهای استبه خط شیخ جعفر بن علی بن جعفر مشهدی كه در روز هشتم ماه ذی قعده سال ۵۷۳ ه.ق كتابت آن را به پایان برده است.
وی این نسخه را از روی نسخه دست نویس مؤلف،شیخ طوسی-در گذشته به سال ۴۶۰ ه. ق-نوشته است كه هم اكنون در كتابخانه شیخ علی كاشف الغطاء در نجفاشرف وجود دارد.
این كتاب چندین بار به چاپ رسیده است،از جمله:
الف) در لكهنوی هند به سال ۱۳۰۷ ه.ق(۳)
ب) در نجف اشرف به سال ۱۳۷۵ ه.ق در چهار مجلد.
● الكافی
كتاب «الكافی» تالیف شیخ محمد بن یعقوب كلینی بغدادی-در گذشته به سال ۳۲۸ ه.ق-است.
در كتاب «تاج العروس» زیر واژه «كلان» چنین نوشته شده است:
«ابو جعفر محمد بن یعقوب كلینی از فقیهان و عالمان بزرگ شیعه در عهد خلافت المقتدر بالله عباسی بوده و به جهت ورودش به ناحیه» درب السلسلهٔ «در بغداد،سلسلی لقب یافته است» .او به سال ۳۲۷ ه.ق در ناحیه «درب السلسلهٔ (۴) » و نیز در «صور (۵) » روایتحدیث میكرد.
شیخ طوسی گفته است:
شیخ كلینی قابل اعتمادترین و استوارترین دانشمند در علم حدیثبود كه كتاب «الكافی» را در طول بیستسال تصنیف كرد و به سال ۳۲۸ ه.ق درگذشت.
نجاشی گفته است:
شیخ كلینی به سال ۳۲۹ ه.ق-سال پراكندگی ستارگان (۶) -وفات یافت و ابو قیراط،محمد بن جعفر حسینی بر جنازه وی نماز گزارد و در آرامگاهی كه در «باب الكوفهٔ» است،به خاك سپرده شد. ابن عبدون گفته است:
من قبر او را در جاده طائی دیدهام كه تخته سنگی بر روی آن نهاده شده و بر آن تخته سنگ نام وی و پدرش نوشته شده است.
ابو علی در كتاب «منتهی المقال» گفته است:
آرامگاه شیخ كلینی در تكیه مشهور مولوی در ناحیه شرقی بغداد واقع شده كه زیارتگاه خاص و عام است و بر نمای بیرونی آن پنجرهای كار گذاشته شده كه در سمت چپ عابری كه به قصد ورود به شهر از روی پل (۷) میگذرد،قرار گرفته است.
● تالیفات شیخ كلینی
تالیفات شیخ كلینی عبارتند از:
۱) كتاب «رسائل الائمهٔ» -درود بر آنان-كه سید-بن طاووس مطالبی از آن را در كتاب «كشف المحجهٔ» آورده است.
۲) كتاب «الرد علی القرامطهٔ» .
۳) كتاب «ما قیل فی الائمهٔ من الشعر» .
۴) كتاب «الرجال» .
۵) كتاب «تعبیر الرؤی» .
۶) كتاب «الكافی» .علامه شیخ آقا بزرگ تهرانی در كتاب «الذریعهٔ» ،ج ۱۷،ص ۲۴۵ به توصیف كتاب «الكافی» پرداخته و چنینگفته است:
این كتاب یكی از مهمترین كتابهای چهارگانه است كه مبتنی بر اصول قابل اعتماد است و كتابی همانند آن در نقل و روایت احادیث از پیامبر اكرم و امامان-درود خدا بر آنان-به رشته تحریر در نیامده است.
این كتاب مشتمل برسی و چهار رساله و سیصد و بیست و شش باب است كه شیخ كلینی آن را در دوران غیبت صغرای امام زمان-درود بر وی-در طول مدت بیستسال تالیف كرده است.
كتاب مذكور دارای سه بخش است:
۱) اصول كافی
۲) فروغ كافی
۳) روضه كافی بر این كتاب شروح و حواشی و تعلیقات بسیاری نیز نوشته شده است.
شیخ یوسف بحرانی در كتاب «لؤلؤهٔ البحرین» ،ص ۳۹۴ مجموع احادیث كتاب «الكافی» را به ترتیب زیر چنین ذكر كرده است:
۵۰۷۷ حدیث صحیح.
۱۴۴ حدیثحسن.
۱۱۱۸ حدیث موثق.
۳۰۲ حدیث قوی.
۹۴۸۰ حدیث ضعیف.
بنابر این كتاب «الكافی» مجموعا ۱۶۱۲۱ حدیث دارد و نسخههای خطی آن نیز بسیار است. كهنترین نسخهای كه من از این كتاب دیدهام،نسخه موجود در كتابخانه مدرسه علمیه نواب در شهر مقدس مشهد است كه به خط علی بن ابی المیامین(ظ)علی بن احمد بن علی بوده و به سال ۶۷۵ ه.ق در شهر واسط نگارش یافته است و هم اكنون نیز در میان میكرو فیلمهای كتابخانه مركزی دانشگاه تهران به شماره ۵۱۵۶ یافت میشود (۸) .
كتاب «الكافی» چندین بار در ایران و هند به چاپ رسیده است،از جمله:
الف) در لكهنو به سال ۱۳۰۲ ه.ق.
ب) در ایران به سال ۱۲۷۸،۱۲۸۱،۱۳۱۱،۱۳۱۵،و ۱۳۷۴ ه.ق.
ج) اخیرا نیز به سال ۱۳۸۱ ه.ق در هشت مجلد به سرمایه كتابخانه اسلامیه به زیور طبع آراسته شده است.همچنین دكتر حسین علی محفوظ شرح حال مفصلی از شیخ كلینی نوشته است كه در آغاز كتاب «الكافی» چاپ شده و نیز به صورت جداگانه تحت عنوان «سیرهٔ الكلینی» انتشار یافته است.
● تهذیب الاحكام
كتاب «تهذیب الاحكام» تالیف شیخ الطائفهٔ ابو جعفر محمد بن حسن طوسی-در گذشته به سال ۴۶۰ ه.ق-است.
علامه حلی درباره وی گفته است:
«شیخ الطائفه و زعیم و پیشوای شیعه دانشمندی عالیقدر و بلند مرتبت و مورد اعتماد و راستگو بوده كه در علم اخبار،رجال،فقه،اصول،كلام،ادب و جمیع فضائل انسانی سر آمد روزگار خویش به شمار میرفته است.وی در همه فنون اسلامی دستبه تالیف زده و به تهذیب عقاید و اصول و فروع پرداخته و از جهت علمی و عملی جامع كمالات نفسانی بوده است» .
شیخ الطائفه در ماه رمضان سال ۳۸۵ ه.ق به دنیا آمد و به سال ۴۰۸ ه.ق به بغداد رفت و خلیفه عباسی عبد الله بن قادر،ملقب به «القائم بامر الله» كرسی علم كلام را دراختیار وی نهاد.سپس شیخ در سال ۴۴۸ ه.ق به نجف اشرف هجرت كرد و فعالیت علمی را در آنجا از نو زنده كرد و رونق بخشید و از آن پس نجف به صورت حوزه علمیه بزرگ شیعه در آمد كه تا به امروز همچنان پابرجاست.
شیخ طوسی-خدایش رحمت كناد-همچنان در نجف بود تا در شب ۲۲ محرم سال ۴۶۰ ه.ق چشم از جهان فرو بست و در آن ایام تعداد شاگردان شیعی وی به سیصد تن میرسید و تعداد شاگردان سنی مذهبش نیز بسیار بود.
● تالیفات شیخ طوسی
شیخ طوسی بیش از پنجاه كتاب تالیف كرده است كه پارهای از آنها عبارتند از:
۱) كتاب «مسائل الخلاف» .
۲) كتاب «التبیان فی تفسیر القرآن» .
۳) كتاب «المبسوط فی الفقه» .
۴) كتاب «الرجال» ی «الابواب» .
۵) كتاب «الفهرست» .
۶) كتاب «التهذیب» .
علامه شیخ آقا بزرگ تهرانی در كتاب «الذریعهٔ» ،ج ۴،ص ۵۰۴ به توصیف كتاب «التهذیب» پرداخته و گفته است:
«این كتاب یكی از كتابهای چهارگانه و مجموعههای كهن است كه از زمان تالیف آن تا به امروز ماخذ و مرجع دانشمندان شیعین بوده است.شیخ الطائفه این كتاب را از اصول صحیح و قابل اعتماد نزد علمای پیشین و نیز از كتابهایی اتخاذ كرده و به رشته تحریر در آورده است كه خود آنها را از هنگام ورود به بغداد در سال ۴۰۸ ه.ق تا زمان هجرت به نجف در سال ۴۴۸ ه.ق در اختیار داشته است» .
این كتاب شرحی استبر رساله «المقنعهٔ» تالیفاستادش شیخ محمد بن محمد بن نعمان،معروف به شیخ مفید در گذشته به سال ۴۱۳ ه.ق كه در زمینه فقه نگاشته شده است (۹) .
محدث بحرانی گفته است (۱۰) :
«ابواب كتاب» التهذیب «را شمردهام،۹۳ باب بوده و ۱۲۵۹۰ حدیث داشته است» .
نسخههای خطی این كتاب فراوان است و شیخ آقا-بزرگ تهرانی در كتاب «الذریعهٔ» گفته است (۱۱) :
«جزء اول كتاب در تبریز و به خط مؤلف آن شیخ الطائفه یافت میشود و این نسخه كه خط شیخ بهائی نیز بر روی آن به چشم میخورد،در كتابخانه سید میرزا محمد حسین بن علی اصغر شیخ الاسلام طباطبایی-در گذشته به سال ۱۲۹۲ ه.ق-وجود دارد و هم اكنون در اختیار نوادگان وی میباشد» .شیخ عز الدین بن عبد الصمد عاملی نسخهای از آن را در سال ۹۴۹ ه.ق به خط خویش نوشته و در پایان آن چنین نگاشته است:
«من نسخه دست نویس خود را با نسخه اصلی كتاب كه به خط مؤلف كتاب،شیخ طوسی است، مقابله و تصحیح نمودهام» .
این كتاب تا كنون چندین بار به چاپ رسیده است كه یكبار در سال ۱۳۱۸ ه.ق و بار دیگر در سال ۱۳۷۸ ه.ق در ده مجلد در نجف اشرف به زیور طبع آراسته شده است.علامه شیخ آقا بزرگ تهرانی شرح احوال و آثار شیخ طوسی را مفصلا به عنوان مقدمهای بر تفسیر «التبیان» شیخ-طوسی به رشته تحریر در آورده كه به سال ۱۳۸۱ ه.ق در نجف اشرف به چاپ رسیده است و همین مقدمه نیز با عنوان «حیاهٔ الشیخ الطوسی» به طور مستقل چاپ شده است.
علامه محمد حسین جلالی
با مقدمه استاد مكارم شیرازی
پی نوشتها:
۱- كتاب «الذریعهٔ» ،ج ۲،ص ۱۴.
۲- به پایان كتاب «الاستبصار» ،ج ۴،ص ۳۳۴ رجوع كنید.
۳- در دو مجلد بزرگ و حجیم.
۴- به كتاب «الاستبصار» -تالیف شیخ طوسی،ج ۲،ص ۳۵۲ رجوع كنید.
۵- به شرح حال شیخ كلینی در كتاب «لسان المیزان» ،ج ۵،ص ۴۳۳ و نیز به كتاب «تاریخ الكامل» -تالیف ابن اثیر،ذیل حوادث سال ۲۲۸ ه.ق رجوع كنید.
۶- سالی را گویند كه ظاهرا حوادث جوی و ریزش شهابهای ثاقب در آن بسیار رخ میداده است.(مترجم).
۷- مراد از پل،به احتمال قوی «جسر عتیق» است كه امروزه آن ر «جسر مامون» مینامند،چه نجاشی در كتاب «الرجال» ،ص ۲۶۷ وضعیت جغرافیایی مقبره شیخ كلینی را به نقل از ابن-عبدون چنین توصیف میكند:... و اكنون آرامگاه وی در جانب شرقی دجله در مدخل جسر عتیق «جسر مامون كنونی» واقع شده كه در سمت چپ عابری كه از سمت مشرق به سوی كرخ میرود،نیز قرار گرفته است.(مترجم).
۸- به فهرست میكروفیلمهای كتابخانه مركزی دانشگاه تهران،تالیف محمد تقی دانش پژوه،ص ۳۸۴ كه به سال ۱۳۴۸ ه.ش در تهران چاپ شده است،رجوع كنید.
۹- جمله «رحم المفید» طبق حساب جمل با عدد ۴۱۳ یعنی سال وفات شیخ برابر است.
۱۰- كتاب «لؤلؤهٔ البحرین» ،ص ۳۹۶،چاپ نجف اشرف،عراق.
۱۱- كتاب «الذریعهٔ الی تصانیف الشیعهٔ» ،ج ۴،ص ۵۰۴.
منبع: ماخذ حدیث از دیدگاه شیعه صفحه های ۲۵, ۳۸-۳۷, ۴۱, از طر یق شبكه امام علی(ع)
با مقدمه استاد مكارم شیرازی
پی نوشتها:
۱- كتاب «الذریعهٔ» ،ج ۲،ص ۱۴.
۲- به پایان كتاب «الاستبصار» ،ج ۴،ص ۳۳۴ رجوع كنید.
۳- در دو مجلد بزرگ و حجیم.
۴- به كتاب «الاستبصار» -تالیف شیخ طوسی،ج ۲،ص ۳۵۲ رجوع كنید.
۵- به شرح حال شیخ كلینی در كتاب «لسان المیزان» ،ج ۵،ص ۴۳۳ و نیز به كتاب «تاریخ الكامل» -تالیف ابن اثیر،ذیل حوادث سال ۲۲۸ ه.ق رجوع كنید.
۶- سالی را گویند كه ظاهرا حوادث جوی و ریزش شهابهای ثاقب در آن بسیار رخ میداده است.(مترجم).
۷- مراد از پل،به احتمال قوی «جسر عتیق» است كه امروزه آن ر «جسر مامون» مینامند،چه نجاشی در كتاب «الرجال» ،ص ۲۶۷ وضعیت جغرافیایی مقبره شیخ كلینی را به نقل از ابن-عبدون چنین توصیف میكند:... و اكنون آرامگاه وی در جانب شرقی دجله در مدخل جسر عتیق «جسر مامون كنونی» واقع شده كه در سمت چپ عابری كه از سمت مشرق به سوی كرخ میرود،نیز قرار گرفته است.(مترجم).
۸- به فهرست میكروفیلمهای كتابخانه مركزی دانشگاه تهران،تالیف محمد تقی دانش پژوه،ص ۳۸۴ كه به سال ۱۳۴۸ ه.ش در تهران چاپ شده است،رجوع كنید.
۹- جمله «رحم المفید» طبق حساب جمل با عدد ۴۱۳ یعنی سال وفات شیخ برابر است.
۱۰- كتاب «لؤلؤهٔ البحرین» ،ص ۳۹۶،چاپ نجف اشرف،عراق.
۱۱- كتاب «الذریعهٔ الی تصانیف الشیعهٔ» ،ج ۴،ص ۵۰۴.
منبع: ماخذ حدیث از دیدگاه شیعه صفحه های ۲۵, ۳۸-۳۷, ۴۱, از طر یق شبكه امام علی(ع)
منبع : مرکز تعلیمات اسلامی واشنگتن
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست