دوشنبه, ۱۹ شهریور, ۱۴۰۳ / 9 September, 2024
مجله ویستا
پسایهودیسم و یهودیان تلاش گرا
پست صهیونیسم(Post _ Zionism) اعتراضی یهودی است كه بر پایه آن، برخی از یهودیان، صهیونیسم را از بُعد مذهبی و غیر مذهبی رد میكنند. كسانی كه صهیونیسم را از بُعد مذهبی و غیر مذهبی رد میكنند، به سه دسته تقسیم میشوند:
۱) برخی از یهودیان ارتدوكس، مانند گروه «نتوری كارتا»؛ این گروه این اشكال را به جنبش صهیونیسم وارد میكند كه صهیونیسم جنبشی غیر مذهبی است كه از یهود امتی نژاد پرست و غیر مذهبی میسازد و این موضوع با تعالیم مذهب یهود در تعارض است؛ در حالی كه ارتدوكسها خواهان تشكیل و ایجاد امتی به تمام معنا مذهبی بوده كه هویت آن با اجرای اوامر و نواهی خداوند مرتبط باشد.
این یهودیان ارتدوكس، جنبش صهیونیسم را جنبش مشیحانی دروغین میدانند كه با اراده خداوند به ستیزه پرداخته است؛ به نظر آنها، صهیونیسم باید یهود را به صبر، انتظار و بردباری دعوت كند تا خداوند به آنها اجازه بازگشت دهد. در واقع، خداوند آنها را به گرفتن زمام امور و بازگشت به فلسطین برای سكونت در آن دعوت نمیكند.(۱)
۲) اصلاحطلبان؛ این دسته بر این باورند كه صهیونیسم، یهود را از جنبههای مذهبی تهی كرده، تنها در پی بازگشت به گذشته پر شكوه یهودی است. بسیاری از اصلاح طلبان عقیده دارند كه دولت صهیونیسم در وجدان یهودیان، خداوند، وفاداری به آن، حمایت از آن و اقامه شعائر او را گرفته است. «الكساندر شندلر»، یكی از خاخامهای اصلاح طلب میگوید: یهود در حال حاضر تصور میكند، اسرائیل معبد آنها و رئیس دولت آن بزرگ خاخامهای آنهاست؛ همچنین، یكی دیگر از خاخامها صهیونیسم را چون گوسالهای طلایی توصیف كرده و میگوید: در حال حاضر، بت پرستی جای عبادت واقعی و حقیقی را گرفته است.
۳) كسانی كه از بعد غیر مذهبی با صهیونیسم به مخالفت برخاستهاند، یا لیبرال هستند و یا كمونیسم؛ آنها در این دیدگاه اشتراك نظر دارند كه میتوان مشكل یهود را در جوامع غرب، یا از طریق افزایش لیبرالیسم در جامعه یا از طریق وضع قوانین اشتراكی و سوسیالیستی حل كرد. این گروه كه صهیونیسم را رد میكنند، در جوامع غرب در اقلیت قرار دارند، اما روز به روز رو به افزایش هستند.
پسا صهیونیسم در شكل دیگری هم ظهور كرده است؛ برخی از یهودیان بر این باورند كه مسئله صهیونیسم به آنها مربوط نیست و به شهركنشینان صهیونیسم یا برخی یهودیانی كه به دنبال وطن جدیدی برای خود هستند ارتباط دارد. پس میتوان گفت كه عدم توجه به صهیونیسم، دیدگاه غالب یهودیان در جهان است و بسیاری از بزرگان با فرهنگ و تحصیل كرده یهود در جهان، به این دیدگاه باور دارند.(۲)
البته با گسترش صهیونیسم و به دست گرفتن رهبری گروههای یهودی جهان، رهایی یا رد كردن آشكار آن مشكل است؛ به همین دلیل برخی از اعضای گروههای یهود، برای اسرائیل به جنگ رو آوردهاند، اما عملاً كاری در خدمت به منافع صهیونیسم انجام ندادهاند، و چه بسا صهیونیسم ملی ـ میهنی در هر نوع آن، تعبیری از این رهایی است. یكی از طرفداران این ایده، این نوع از صهیونیسم را به گروههای ارشاد نظامی تشبیه كرده كه سرود نظامی «به پیش، به پیش» را میخواند، اما از جای خود تكان نمیخورد.(۳)
به بیان دیگر، بسیاری از یهودیان جهان، دولت صهیونیستی را به عنوان حقیقتی موجود میپذیرند، اما گاهی اوقات روی به نقد ریشهای جنبش و دولت صهیونیسم میآورند؛ مثلاً برخی ارتدوكسها دولت صهیونیسم را دولتی غیرمذهبی میداند كه در آن لامذهبی منتشر شده، شعائر دینی در آن به پا داشته نمیشود.
برخی یهودیان سكولار اصلاحطلب و محافظهكار، آن را دولتی خشكه مذهب میدانند كه تعدد و تنوع درون خود را رد میكند و یهودیت ارتدوكس بر آن خیمه زده است. برخی از لیبرالها هم آن را دولتی مییابند كه در بخش عمومی و دولتی، برخی از سمبلها و اصول خشك كمونیسم تسلط دارد و دولت سیاست دولتهای نژادی و نژادپرست را دنبال میكند. برخی چپیها هم آن را دولتی فردگرا چون ایالات متحده میبینند كه حول محور اقتصاد سرمایهداری در حال گردش است، و یا رودرروی نظام فاشیستی جهان قرار دارد. همچنین بسیاری از یهودیان اعتقاد دارند كه مفهوم صهیونیسم در مركزیت اسرائیل و حیات دیاسپورای آن نقش نداشته، به جای آن مفهوم مركزیت دیاسپورا در حیات یهودیان مطرح است.(۴)
علاقه و عشق اعضای بسیاری از گروههای یهود به اسرائیل علاقهای واقعی نیست، بلكه مملو از اختلاف نظرها است، اما اكثر یهودیان جهان پرچم صهیونیسم را بر میدارند و از آن دولت حمایت میكنند تا پرستیژ این كشور را بالا برده، دیدگاهها و شناختهای سنتی را كه بر فرهنگ عامه حاكم است، از بین ببرند. دیدگاه و شناختی كه معتقد است، یهود حیواناتی خونخوار و ترسو بوده، رحم و شفقت در وجود آنها نیست.
بدین ترتیب، یهودیان سعی میكنند، به جای این نگرش، یهودی تلاشگرا را معرفی كنند كه صحرا را میكارد و از آنچه دارد، به ملل مستضعف جهان میبخشد. به همین دلیل از بین رفتن تصویر ارائه شده و زیبا از دولت صهیونیسم از جاذبیت آن برای سایر یهودیان جهان میكاهد و باز به همین دلیل، آنها تمام سعی خود را به كار میبرند تا مسافت میان خود و این دولت را حفظ كنند و از آن دور بمانند و به هر ترتیب، پیوستن به آن را رد میكنند.(۵)
نویسنده: مرتضی شیرودی
پی نوشتها:
۱. حمدان جمال، استراتژی استعمار و آزادی (قاهره: نشر الهلال، ۱۹۶۵)، ص ۱۰۵.
۲. حمدان جمال، یهود انترو بولوژی (قاهره: كتابخانه فرهنگی، ۱۹۶۷)، ص ۵۷.
۳. الخالدی ولید، مشكل فلسطین و جنگ اعراب ـ اسرائیل (بغداد: دانشگاه موصل، ۱۹۸۳)، ص ۱۵۱.
۴. المسیری عبدالوهاب، ایدئولوژی صهیونیسم (كویت: مجلس فرهنگ و ادب ملی، ۱۹۸۸)، ص ۲۰۰.
۵. هیأت موسوعه فلسطین، موسوعه فلسطین، ج ۴ (دمشق: الهلال، ۱۹۸۴)، ص ۱۸.
پی نوشتها:
۱. حمدان جمال، استراتژی استعمار و آزادی (قاهره: نشر الهلال، ۱۹۶۵)، ص ۱۰۵.
۲. حمدان جمال، یهود انترو بولوژی (قاهره: كتابخانه فرهنگی، ۱۹۶۷)، ص ۵۷.
۳. الخالدی ولید، مشكل فلسطین و جنگ اعراب ـ اسرائیل (بغداد: دانشگاه موصل، ۱۹۸۳)، ص ۱۵۱.
۴. المسیری عبدالوهاب، ایدئولوژی صهیونیسم (كویت: مجلس فرهنگ و ادب ملی، ۱۹۸۸)، ص ۲۰۰.
۵. هیأت موسوعه فلسطین، موسوعه فلسطین، ج ۴ (دمشق: الهلال، ۱۹۸۴)، ص ۱۸.
منبع : باشگاه اندیشه
وایرال شده در شبکههای اجتماعی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست