پنجشنبه, ۴ بهمن, ۱۴۰۳ / 23 January, 2025
مجله ویستا
فیمینیسم و گرایشها
● مقدمه
فمنیسم اندیشهای نوبنیاد است و زمان عنصر لازم و ضروری برای شناختن هرچه بیشتر ماهیت این اندیشه است. هویت و ماهیت اندیشهها هنگامی به خوبی شناسایی میشوند و گستره و دامنهشان برای اندیشمندان روشن میگردند، که در بستر زمان به دقت مورد بررسی قرار گرفته، توصیفها، تحلیلها و موشکافیهای عمیقی توسط اندیشمندان و متفکران از آن صورت پذیرفته باشد، این در حالی است که فمنیسم با همه فراز و نشیبهایش هنوز در ابتدای راه است و شناسایی دقیق آن نیازمند زمان است.
● مفهوم فمنیسم
فمنیسم (Feminism) در اصل واژهای فرانسوی (Feminisme) است که از ریشه لاتین (femina) به معنای زن (woman) اخذ شده است. حالت وصفی این واژه (Feminine) در زبان انگلیسی و (Feminin) در زبان فرانسه است، که از کلمه لاتینی (femininus)به معنای زنانه گرفته شده است. در زبان فارسی «طرفداری از حقوق زن»، «جنبش آزادی زنان»، «زن باوری»، «زنآزاد خواهی» و غیره معادلهایی هستند که برای واژه فمنیسم ارائه شدهاند.(البته بنده نه نوع نگاه این گمراهان را قبول دارم { برای جا افتادن این مطلب به کتاب "نشت نشا" صفحه ۵۹ مقاله رپ یا انصار نوشته رضا امیر خانی مراجعه کنید} و نه نوع نگاه رایج در جامعه سنتی – مذهبی را و اعتقاد نگارنده بر این است که حقوق زنان در ایران آنچنان باید و شاید هم رعایت نمی شودکه البته با طلوع انقلاب اسلامی و نوع نگاه امام و به خصوص رهبری اندکی وضعیت این قصه پر غصه بهتر شده است.
و مثلا تاملی شود در نظریات آیت ا... صانعی به خصوص در باره ارثیه برابر که با توجه به شرایط زمان و مکان می تواند لازم الاجرا باشد. در مورد حضور در اجتماع و نوع پوشش بنگرید به کتاب زن همیشه مظلوم تاریخ "آیت ا... نکونام" )
(چندی پیش صحبتی در این امور بود که یکی از دوستان در نقد صحبت های بنده حدیثی را از پیامبر نقل کرد که " بهترین زینت زن همسرداری و خانه داری ست " که بنده هم موافق و هم مخالفم که البته این شرط لازم است نه کافی. اعتقاد بنده بر این است که زنان هم و باید وارد صحنه اجتماع شوند کما اینکه در صدر اسلام زنان حتی در جنگ ها نیز شرکت داشته اند به نقل از درس هایی از قرآن آقای قرائتی و نوع نگاه رایج در جامعه را چه در محافل شبه روشنفکری، فیمینیستی و چه در محافل مذهبی و سنتی و دو چندان دیگر گونه در تشکل های دانشجویی نمی پسندم
شرح این هجران و خون جگر
این زمان بگذار تا وقت دگر
در اصطلاح, اندیشمندان تعریف و معنای واحدی از فمنیسم ارائه ندادهاند. برخی از آنها معتقدند از آنجا که فمنیسم جنبش واحدی نیست, بنابراین امکان تعریف واحد از این مکتب وجود ندارد. آنان معتقدند اگر چه تمام فمنیستها در اینباره که زنان فرودستند و برای آزادی آنان باید استراتژیهایی اتخاذ کرد, هم عقیدهاند اما در مورد علل ستمدیدگی زنان و استراتژیهای رسیدن به آزادی, بین آنان اختلاف نظرهای اساسی وجود دارد. [۱] برخی دیگر بیان میدارند واژه فمنیسم از نوآوریهای قرن بیستم در دهه ۱۹۶۰ بوده که با دو اعتقاد اساسی در ارتباط است: اول آنکه زنان به دلیل جنسیتشان, دچار محرومیت هستند و دوم اینکه این محرومیت باید از میان برود. [۲] در دیدگاه دیگر فمنیست کسی است که معتقد باشد, زنان به دلیل جنسیت گرفتار تبعیض هستند, زنان نیازهای مشخصی دارند که نادیده و ارضا نشده باقی ماندهاند و لازمه ارضای این نیازها, تغییر اساسی در نظام اجتماعی, اقتصادی و سیاسی است. [۳]
▪ با مراجعه به فرهنگهای معتبر انگلیسی میتوان دو مفهوم اساسی و مهم را از فمنیسم برداشت کرد:
۱) فمنیسم آموزهای است که از حقوق برابر زنان با مردان در امور اجتماعی, اقتصادی و سیاسی دفاع میکند.
۲) فمنیسم جنبش سازمان یافتهای است که برای بدست آوردن حقوق اجتماعی, اقتصادی و سیاسی زنان شکل گرفته است.
حقیقت آنکه دو مفهوم اخیر با روند و مسیر تاریخی فمنیسم سازگارتر است. سه تعریف اول, تنها به مفهوم دوم از فمنیسم اشاره دارند, این نوع برداشت از آنجا ناشی میشود که بنا بر اعتقاد اینان فمنیسم واقعی اساساً همان مفهوم دوم است، مفهومی که دارای بار سیاسی بوده و به صورت یک جنبش فراگیر اروپا و آمریکا را در نوردیده است. در حالی که اگر بخواهیم بگونهای واقعبینانهتر قضاوت کنیم, فمنیسم هر دو مفهوم را داراست. در مفهوم اول فمنیسم تنها آموزه و دکترینی است که با بیان علمی در صدد اثبات برابری حقوق اجتماعی, سیاسی و اقتصادی زنان با مردان است. در صورتیکه در مفهوم دوم فمنیسم جنبشی است که با رهیافت سیاسی به دنبال بدست آوردن و تحقق بخشیدن آن آموزه و دکترین است. از حیث تاریخی نیز سابقه مفهوم اول طولانی است در حالی که مفهوم دوم به دهه ۱۹۶۰ به بعد برمیگردد.
بر این اساس شاید بتوان تعریفی جامع که هر دو مفهوم را برساند ارائه داد. «فمنیسم آموزه یا جنبشی است که در تلاش برای اثبات یا بهدست آوردن حقوق اجتماعی, سیاسی و اقتصادی برابر یا برتر با مردان است.» ویژگی این تعریف آن است که به گونهای میتواند همه گرایشهای فمنیستی که بعداً از آن سخن خواهیم گفت را پوشش دهد.
● گرایشهای فمنیستی
فمنیسم یک گرایش و مکتب واحد نیست. فمنیستها به این سؤال که اساساً چرا وضع زنان چنین است و راه حلّ آن چگونه است, پاسخ واحدی ارائه ندادهاند. از نظر اخلاقی فمنیستها دارای یک ایده و سبک واحد نبودند, صور فمنیسم هم با اعتلا و ارتقای عفت و پاکدامنی و هم با ایجاد روابط جنسی آزاد پیوند داشته است. [۱]
از نظر سیاسی نیز چهره فمنیسم در برگیرنده درجات و سلسله مراتب مختلفی بوده است, از لیبرال سخت شروع و به چپ افراطی ختم میشود. [۲]
● گرایش لیبرالی
«برابری» و «رفع تبعیض جنسی» مهمترین محور اصلی مطالعات فمنیسم لیبرال است
● گرایش مارکسیستی
محور عمده مطالعات فمنیسم مارکسیستی در رابطه با «برابری» و «حذف سرمایهداری» است. به نظر این دسته از فمنیستها سرمایهداری مشکل عمده نابرابری میان زنان و مردان است.
● گرایش رادیکالی
«نجات زنان» و «حذف مردسالاری» محور اصلی مطالعات و مطالبات این دسته از فمنیستهاست
● گرایش سوسیالیستی
حذف نظام «سرمایهداری» و «مردسالاری» محور مطالعه فمنیستها در این نگرش است. فمنستهای سوسیال معتقدند برای فهم مشکلات زنان و رهایی از آن باید هر دو نظام سرمایهداری و مردسالاری را به طور همزمان مورد مطالعه و ارزیابی قرار داد، که از این نظر این یک نگرشی «دوگانهگرا» است.
● گرایش پستمدرن
این گرایش نیز «حذف مردسالاری» را محور عمده مطالعات خویش قرار داده است. پستمدرنها از آنجا که با ارائه هر گونه تفسیری واحد و جهانشمول از جهان مخالفت میکنند، در باب مسائل زنان نیز معتقدند همه نگرشهای فمنیستی چون در جهت ارائه تفسیری واحد و جهانشمول از زنان برآمدند, لذا دچار مشکل هستند. به نظر این دسته از فمنیستها اساساً ارائه تفسیری واحد و کلّی در باب واقعیت, حقیقت, معرفت اخلاق و سیاست, در واقع تداوم فرهنگ مردسالارانه است، در حالی که در مقابل اینگونه تفسیرها, چندگانگی و کثرت امری مطلوب و ضروری به نظر میرسد.
میشل فوکو و ژاک دریدا، دو پست مدرن برجسته، تلاش کردند تفسیرهایی از فمنیسم ارائه دهند. در حالی که دریدا در مباحث اندیشهای به «ساخت شکنی» توجه داشت, فوکو تلاش نمود تا بحث از «قدرت و همبستگیاش با دانش» را گسترش دهد. به نظر دریدا با توجّه به دو قطبی بودن کاربردهای زبان مانند زمین و آسمان، ماده و روح, زن و مرد و غیره، باید اینها را از برداشتهای مابعد الطبیعهای رها ساخته و بنیادهای ساختهشده آنرا مورد سؤال قرار داد، و به تعبیری دیگر آنها باید «ساختشکنی» شوند(۶)
● نقد فمنیسم
تعدد گرایشات در فمنیسم نشانگر ناسازگاری، اختلافات, عدم تحمّل و نقد درونی حامیان آن در این مکتب است. در میان گرایشات فمنیستی, فمنیسم رادیکالی (افراطی) مخرّبترین و عقبافتادهترین جنبش دهه ۶۰ است. {۷}
اگر چه دیگر گرایشات همگی نیازمند نقد هستند اما آنچه امروزه نقد آن از اهمیت لازم برخوردار است, فمنیسم رادیکالی است. نقد این جنبش نیازمند فرایندی عمقی و در حوزههای معرفتی همچون هستیشناسی, شناختشناسی, انسانشناسی و غیره است, در حالی که دیگر گرایشات فمنیستی عموماً نیازمند نقدی سطحی و روین در مساله فمنیسم هستند، چراکه اساساً نقدهایی که در حوزه معرفتی و اندیشهای بر مکاتب لیبرالیسم، مارکسیسم، سوسیالیسم و پستمدرن وارد میشود به گونهای طبیعی مساله فمنیسم را نیز در بر خواهد گرفت. در حالی که وضعیت فمنیسم رادیکال بدینگونه نیست، فمنیسم رادیکال مکتب یا بهعبارت بهتر جنبشی است که بالاصاله در باب زنان و رهایی آنان شکل گرفته است. از این نظر شاید حق را به کسانی داد که معتقدند فمنیسم واقعی همان فمنیسم رادیکال است. {۸}
با این حال این مقاله در صدد نقد عمقی به جنبش فمنیسم نیست و تنها تلاش خواهد کرد به برخی از ابعاد و معضلات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی این جنبش که عموماً از زبان غربیها بیان شده است بطور فهرستوار اشاره نماید.
۱) جنبش فمنیسم منظری تک بعدی به تمام جنبههای زندگی انسان دارد. این جنبش تمام بدبختیها و شرور جهان را در اثر تسلط مردها بر زنان دانسته و خواهان حذف مردان در تمام عرصههای اجتماعی است، در حالی که زندگی در این جهان و بقا و تداوم آن ناگزیر از تعامل زن و مرد در زندگی اجتماعی است. بنابراین عدم توجّه به «مکمّل» بودن زن و مرد و برتری یا فرودستی هر یک از دو جنس بزرگترین خطای این دسته از فمنیستها است.
۲) روح حاکم بر جنبش فمنیستی, همان روح توتالیتر و دیکتاتوری است. فمنیسم به فرد اجازه نمیدهد تا برای خود تصمیمگیری نماید و بیندیشد, حتی در تفکر خصوصی اشخاص هم مداخله میکند, به فرد اجازه ابراز وجود نمیدهد و کوچکترین فعالیتهای افراد را تحت نظر دارد چرا که اساساً این جنبش مدعی کنترل تمام بخشهای مختلف زندگی بشر است[۹]
آنان در آن واحد ضد بورژوا, ضدّ کاپیتالیست, ضدّ خانواده, ضدّ دین و ضدّ روشنفکراند. {۱۰}
لحن و زبان این جنبش هم روحیة فاشیستی آن را نشان میدهد, کلمات زشت و وحشتناک و سخنرانیهای فاجعهآمیز فمنیستهای رادیکال نشان دهندة اشتیاق آنها برای لطمه زدن به دیگران است. یکی از مجلاتی که منعکس کننده طرز تفکر فمنیستهای افراطی است به نام «Now» و یا «سازمان ملی زنان» روی جلد یکی از شمارههایش این چنین اعلام میدارد:
«حالا زمان آن فرا رسیده تا کنترل زندگیمان را در دست گیریم. حالا زمان برای آزادی پرثمر برای زنان از تمام گروهها و طبقات اجتماعی, فرهنگها و سنین مختلف و گروههای گوناگون جنسی فرا رسیده و حالا دیگر زمان شبیهسازی ما و بوروکراتهایی که همچون عروسکهای خیمهشب بازیاند و خواهان کنترل و زجر دادن زنان, کشتن و تجاوز به جسم ما, به سر رسیده است. در حال حاضر زمان برای ضربه زدن و با نوک چکمه به زیر شکم پدرسالاران کوبیدن فرا رسیده! و حالا زمان برای مبارزه ما فرا رسیده است.» «نه خدا, نه آقا و نه هیچگونه قانونی نمیتواند سد راهمان باشد.» [۱۱]
به نظر میرسد همین پاراگراف کوتاه نشان دهنده خشم وغضب, لذتطلبی و نامفهوم بودن «فمنیسم» رادیکال باشد و اوج دیکتاتوری و فاشیستی آنان را نشان دهد. آنها حتّی به کاربردهای زبانی هم رحم نمیکنند.
۳) فمنیسم مسئولیتهای سنگینی را بر زنان تحمیل کرده است. زنی که در گذشته روش و شیوه زندگیش, انتخابش و اصولاً برنامه ادامه حیاتش در این جهان برای وی مشخص و معلوم بوده، امروز باید در کلیّه موارد تنها خودش تصمیم گیرنده اصلی باشد و این همه مسئولیتها وتصمیمات که هر زنی در جامعه امروزی با آن مواجه است به حدی سنگین است که برای عده بسیاری از زنان در غرب به مرز غیرقابل تحملّی رسیده است. [۱۲]
۴) فمنیسم باعث رشد فزاینده استفاده ابزاری مردان از زنان گردیده است. امروزه در غرب و حتی در برخی از جوامع شرقی، از زن به مثابه کالای جنسی در تبلیغات تجاری مورد استفاده قرار میگیرد.(۱۳
۵) بها ندادن به شریفترین حرفه زنان یعنی «مادری» و «خانهداری»، یکی از کریهترین و زشتترین چهرة فمنیستهاست. حرفهای که اساساً به لحاظ تواناییهای جسمی و روحی، تنها زنانند که میتوانند به خوبی از عهده آن برآیند و مردان هرگز قادر به اداره آن نیستند.
مگی گالاگر میگوید: فمنیسم با دروغ بزرگی که به زنان و مردان گفت به یک پیروزی بزرگ دست یافت. نقش یک خانم خانهدار در خانه دستکمی از زنان در مشاغل دیگر ندارد
. آنها تصور میکنند اگر زنی کاشف دارو باشد و راه معالجه بیماری سرطانی را نشان دهد و یا اخلاقیات جدیدی را در جامعه باب کند میتواند سروصدای بیشتری را در جامعه بر پا کند در حالی که کارهای یک خانم خانهدار بازتابی در مطبوعات و رادیو و تلویزیون ندارد اما باید دانست که دارای ارزش کمتری هم نیست و از نظر ارزش کاملاً با دستاوردهای بزرگ دیگر هم سنگ است [۱۴]
۶) فمنیسم باعث ایجاد تردید و عدم اعتماد بهنفس در دانشجویان و تحصیلکردگان دانشگاهی گردیده است. در صورتی که دانشجویان دیگر مشغول تحصیل تاریخ, ادبیات, علوم, زبانهای خارجی و دیگر مواد درسی هستند, دانشجویانی که مشغول تحصیل در رشتة زناناند در واقع تلاش میکنند تا برخوردهای ستیزهجویانهای را بیاموزند که این برخوردها توأم با اطلاعاتی دروغین است. [۱۵]
۷) روح جنبش فمنیستی «همجنسگرایی» است. خانم تی. گریس آتکینسون که خود یکی از فمنیستهای سرسخت است, اعتراف میکند که «فمنیسم به مثابه تئوری و همجنسبازی در حکم و عمل است.»[۱۶]
این دسته از فمنیستها که از ریشه با مردان سرناسازگاری دارند، به صراحت اعلام میدارند که باید حتی در روابط خصوصی نیز بجای آنکه با مردی سپری کنند، با همنوعان خود بسر برند. اگرچه این عمل از آنجا که مخالف طبیعت است، تنها در مقام شعار است و آنان در خلوت ناچارند نیاز طبیعی خود را تنها با مردان برطرف سازند. اساساً بسیاری از رهبران جریان فمنیستی شخصیت بسیار منفی داشتهاند. آنان بجای آنکه بدنبال ارتقاء منزلت زن و تحقق شعارهای فریبنده خود باشند، در واقع بدنبال تئوریزه کردن و معقول جلوه دادن راههای بیبندباری خویش برآمدند. برخی از فمنیستهای مطرح مانند خانم بتی فریدن در کتاب «ابهت و جاذبه فمنیستی» بجای آنکه به دنبال ارائه دیدگاههای علمی از فمنیسم باشد, به دنبال نشان دادن جاذبههای شخصی خویش هست. [۱۷]
اما همکاری نهادهای سیاسی و فرهنگی بویژه حضور مؤثر زنان خواهد توانست به ترمیم لطمهها و صدماتی که فمنیستها بر پیکر جوامع وارد کردهاند بپردازد. [۱۸]
رابرت ایچ بورک منتقد بزرگ اندیشه، اخلاق و فرهنگ غربی و آمریکایی درباره فمنیسم معتقد است، اگر غرب به ویژه آمریکا همین روند را در پیش گیرند, فمنیسم افراطی آنان را در سراشیبی به سوی «گومورا» فرا خواهد خواند. گومورا (به عربی عموره و سدوم) دو محل مجاور در بحرالمیت هستند که بنا به نقل تورات, محل عذاب قوم لوط به خاطر فساد و شهوترانی آنان بوده است. وی معتقد است با توجّه به مشابهتهای اخلاقی و فرهنگی میان جامعه کنونی آمریکا و مردم «گومورا» سرنوشت مشابهی برای جامعه مزبور قابل پیشبینی است و جوامع غربی بویژه آمریکا در سراشیبی منتهی به «گومورا» هستند. نقد محافل سنتی و مسائل مربوط به پوشش و حجاب و ... بماند برای بعد.
منبع : مطالبه
منابع مورد استفاده برخی از مجلات ویژه زنان و کتاب نقد
۱- ابوت و والاس، پیشین، ص ۱۵.
۲- اندرو هیوود، درآمدی بر ایدئولوژیهای سیاسی، محمد رفیعی مهرآبادی، تهران، وزارت امور خارجه، ۱۳۷۹ ص۴۰۹.
۳- مکنزی، پیشین، ص ۳۴۶.
۴- وینسنت، پیشین، ص۲۴۶.
۵- رابرت ایچ. بورک، در سراشیبی به سوی گومورا، لیبرالیسم مدرن و افول آمریکا، الهه هاشمی حائری، تهران، حکمت، ۱۳۷۹، ص۴۵۱.
۶- حاتم قادری، اندیشههای سیاسی قرن بیستم، تهران، سمت، ۱۳۷۹، ص۱۳۱.
۷- بورک، پیشین، ص۴۳۹.
۸- همان، ص۴۴۳.
۹- همان، ص۴۵۴.
۱۰- همان.
۱۱- همان، ص۴۵۶.
۱۲- همان، ص۴۴۱.
۱۳- روث سیدل، به سوی جامعهای نوع دوستتر، موسسه فرهنگی طه، پیشین، ص۵۴. (مقاله ترجمه شده از روث سیدل در کتاب نگاهی به فمنیسم، موسسه فرهنگی طه)
۱۴- بورک، پیشین، ص۵۰۴.
۱۵- همان، ص۴۱۹.
۱۶- هیوود، پیشین، ص۴۴۴.
۱۷- نیکلاس دیویدسن، پیشین.
۱۸- بورک، پیشین، ص۵۰۵.
منابع مورد استفاده برخی از مجلات ویژه زنان و کتاب نقد
۱- ابوت و والاس، پیشین، ص ۱۵.
۲- اندرو هیوود، درآمدی بر ایدئولوژیهای سیاسی، محمد رفیعی مهرآبادی، تهران، وزارت امور خارجه، ۱۳۷۹ ص۴۰۹.
۳- مکنزی، پیشین، ص ۳۴۶.
۴- وینسنت، پیشین، ص۲۴۶.
۵- رابرت ایچ. بورک، در سراشیبی به سوی گومورا، لیبرالیسم مدرن و افول آمریکا، الهه هاشمی حائری، تهران، حکمت، ۱۳۷۹، ص۴۵۱.
۶- حاتم قادری، اندیشههای سیاسی قرن بیستم، تهران، سمت، ۱۳۷۹، ص۱۳۱.
۷- بورک، پیشین، ص۴۳۹.
۸- همان، ص۴۴۳.
۹- همان، ص۴۵۴.
۱۰- همان.
۱۱- همان، ص۴۵۶.
۱۲- همان، ص۴۴۱.
۱۳- روث سیدل، به سوی جامعهای نوع دوستتر، موسسه فرهنگی طه، پیشین، ص۵۴. (مقاله ترجمه شده از روث سیدل در کتاب نگاهی به فمنیسم، موسسه فرهنگی طه)
۱۴- بورک، پیشین، ص۵۰۴.
۱۵- همان، ص۴۱۹.
۱۶- هیوود، پیشین، ص۴۴۴.
۱۷- نیکلاس دیویدسن، پیشین.
۱۸- بورک، پیشین، ص۵۰۵.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست