دوشنبه, ۲۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 10 February, 2025
مجله ویستا
دین، دموکراسی و روشنفکری در ایران امروز
تاریخ نشر : ۸۴۰۶۰۵
تیراژ : ۲۰۰۰
تعداد صفحه : ۲۶۴
نوبت چاپ : ۱
شابک : ۹۶۴-۸۱۶۸-۳۷-۷
رده دیویی : ۳۰۵.۵۵۲۰۹۵۵
نوع اثر : تالیف
زبان کتاب : فارسی
قطع : رقعی
جلد : شومیز
محل نشر : تهران
نویسنده : تاجیک - محمدرضا
در دوازدهمین شماره از مجموعهی حاضر، دربارهی این موضوعات سخن میرود: 'دیرینه شناسی آگاهی و تمایلات مذهبی در ایران'، 'حکومتهای دینی حداکثری 'واقعا موجود' دردسرهایشان'، 'جهانی شدن و دین: عرفی سازی یا قدسی سازی'، 'شریعتی، دینداری و روشنفکری'، 'خاتمی، دین، اجتماع و سیاست'، 'روشنفکر دینی، گفتمان و قدرت'، 'دین و دموکراسی: به سوی یک گفتمان مسلط'، 'انقلاب آرام: فراز و فرود ارزشهای دینی در جامعهی امروز ایرانی'، 'اسلام سیاسی'، 'وحدت دینی و تکثر سیاسی'، 'دینداران و استراتژی قرائت متون دینی'. در مقدمهای از کتاب آمده است: 'در یک سدهی گذشته، نیز دین همواره در کانون هویت انسان و جامعهی ایرانی سکنی گزیده و ادبیات غنی و متنوعی را پیرامون خود خلق کرده است. در دوره بعد از انقلاب، تغییر ارزشها به دلیل تغییر زیرساختهای اصلی جامعه به تندی صورت گرفت. اما پس از جنگ تحمیلی و تغییر ساختار اقتصادی، ارزشهای جامعه به تدریج دگرگون شد. نابرابریهای اجتماعی افزایش یافت و در پی آن ارزشهای دینی به سمت ارزشهای غیر دینی و غیر مذهبی گرایش یافت، در نتیجه نمادهای ارزشهای دینی مانند چادر، ریش، روحانیت و حتی نهادهای وابسته به آن نظام ارزشی مانند سپاه، جهاد سازندگی، حوزه، لباس روحانیت و حتی رهبران مذهبی، ارزش و منزلت گذشتهی خود را از دست دادند. بنابراین در شرایط کنونی، اگر چه، 'دین' کماکان به عنوان معتبرترین، جدیترین و فراگیرترین عامل در این عرصه محسوب میگردد، اما یگانه سازنده و پردازنده نظام صدقی حاکم بر جامعهی ایرانی نیست. از این رو، در جامعهی امروز ایرانی، شاهد فراهم آمدن امکان بقا و پویایی منظومههای غیر دینی که بعضا به عنوان رقیب دین نقش آفرینی میکنند، هستیم افزون بر دلایل فوق، میتوان به پدیدهی سیاستزدگی مفرط سپهر عمومی امروز جامعه، در شکلگیری این وضعیت اشاره کرد. با بهرهای آزادانه از عشمآوری، میتوان گفت: اگر چه خداوند میخواست که اسلام دین باشد، اما قدرت پیشگان جامعه از آن سیاست ساختند، و دین کلی، جهانی و فراگیر را به سیاست جزئی، قبیلهای و محدود به مکان و زمان تقلیل دادند. در سطح جامعه، سیاسی شدن امر دینی یا قدسی شدن امر سیاسی، ایرانیان را به گروهها و فرقهها تقسیم کرد؛ هر یک از این گروهها از فلان آیهی قرآن و فلان حدیث بهرهبرداری کرده و پشت آرای مراجع و فتاوای فقهای خود پناه میگیرد...'.
تیراژ : ۲۰۰۰
تعداد صفحه : ۲۶۴
نوبت چاپ : ۱
شابک : ۹۶۴-۸۱۶۸-۳۷-۷
رده دیویی : ۳۰۵.۵۵۲۰۹۵۵
نوع اثر : تالیف
زبان کتاب : فارسی
قطع : رقعی
جلد : شومیز
محل نشر : تهران
نویسنده : تاجیک - محمدرضا
در دوازدهمین شماره از مجموعهی حاضر، دربارهی این موضوعات سخن میرود: 'دیرینه شناسی آگاهی و تمایلات مذهبی در ایران'، 'حکومتهای دینی حداکثری 'واقعا موجود' دردسرهایشان'، 'جهانی شدن و دین: عرفی سازی یا قدسی سازی'، 'شریعتی، دینداری و روشنفکری'، 'خاتمی، دین، اجتماع و سیاست'، 'روشنفکر دینی، گفتمان و قدرت'، 'دین و دموکراسی: به سوی یک گفتمان مسلط'، 'انقلاب آرام: فراز و فرود ارزشهای دینی در جامعهی امروز ایرانی'، 'اسلام سیاسی'، 'وحدت دینی و تکثر سیاسی'، 'دینداران و استراتژی قرائت متون دینی'. در مقدمهای از کتاب آمده است: 'در یک سدهی گذشته، نیز دین همواره در کانون هویت انسان و جامعهی ایرانی سکنی گزیده و ادبیات غنی و متنوعی را پیرامون خود خلق کرده است. در دوره بعد از انقلاب، تغییر ارزشها به دلیل تغییر زیرساختهای اصلی جامعه به تندی صورت گرفت. اما پس از جنگ تحمیلی و تغییر ساختار اقتصادی، ارزشهای جامعه به تدریج دگرگون شد. نابرابریهای اجتماعی افزایش یافت و در پی آن ارزشهای دینی به سمت ارزشهای غیر دینی و غیر مذهبی گرایش یافت، در نتیجه نمادهای ارزشهای دینی مانند چادر، ریش، روحانیت و حتی نهادهای وابسته به آن نظام ارزشی مانند سپاه، جهاد سازندگی، حوزه، لباس روحانیت و حتی رهبران مذهبی، ارزش و منزلت گذشتهی خود را از دست دادند. بنابراین در شرایط کنونی، اگر چه، 'دین' کماکان به عنوان معتبرترین، جدیترین و فراگیرترین عامل در این عرصه محسوب میگردد، اما یگانه سازنده و پردازنده نظام صدقی حاکم بر جامعهی ایرانی نیست. از این رو، در جامعهی امروز ایرانی، شاهد فراهم آمدن امکان بقا و پویایی منظومههای غیر دینی که بعضا به عنوان رقیب دین نقش آفرینی میکنند، هستیم افزون بر دلایل فوق، میتوان به پدیدهی سیاستزدگی مفرط سپهر عمومی امروز جامعه، در شکلگیری این وضعیت اشاره کرد. با بهرهای آزادانه از عشمآوری، میتوان گفت: اگر چه خداوند میخواست که اسلام دین باشد، اما قدرت پیشگان جامعه از آن سیاست ساختند، و دین کلی، جهانی و فراگیر را به سیاست جزئی، قبیلهای و محدود به مکان و زمان تقلیل دادند. در سطح جامعه، سیاسی شدن امر دینی یا قدسی شدن امر سیاسی، ایرانیان را به گروهها و فرقهها تقسیم کرد؛ هر یک از این گروهها از فلان آیهی قرآن و فلان حدیث بهرهبرداری کرده و پشت آرای مراجع و فتاوای فقهای خود پناه میگیرد...'.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست