چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا

بهشت - HEAVEN


بهشت - HEAVEN
سال تولید : ۲۰۰۲
کشور تولیدکننده : انگلستان، فرانسه، آمریکا، ایتالیا و آلمان
محصول : استفان آرنت، آنتونی مینگلا، ماریا کوپف، ویلیام هوربرگ و فردریک دوما ـ زایدلا
کارگردان : توم تیکور
فیلمنامه‌نویس : کریشتف کیشلوفسکی و کریشتف پیشه‌ویچ
فیلمبردار : فرانک گریبه
آهنگساز(موسیقی متن) : آروو پارت
هنرپیشگان : کیت بلانچیت، جووانی ریبیزی، رِمو جیرونه، استفانیا روکا، الساندرو اسپردوتی و ماتیا سبراجا
نوع فیلم : رنگی، ۹۶ دقیقه


تورینِ ایتالیا. ̎فیلیپا̎ (بلانچیت)، معلمی انگلیسی، بمبی را در دفتر کارخانه‌داری جای می‌دهد که به تصوّر او، مواد مخدر در اختیار بچه‌مدرسه‌ای‌ها قرار می‌دهد. اما به‌طور اتفاقی، بمب در یک آسانسور منفجر و باعث مرگ چهار فرد بی‌گناه می‌شود. ̎فیلیپا̎، بی‌خبر از این موضوع، بدون مقاومت تسلیم می‌شود و مصرانه می‌خواهد که به زبان انگلیسی شهادت دهد. ̎فیلیپو̎ (ریبیزی) ژاندارم جوان ایتالیائی، آن‌جاست تا شهادت‌های او را ترجمه و به روی کاغذ بیاورد. پیوندی بین او و ̎فیلیپو̎ به وجود می‌اید که خیلی زود به شیفتگیِ ̎فیلیپو̎ نسبت به ̎فیلیپا̎ تبدیل می‌شود. ̎فیلیپو̎ به او کمک می‌کند بگریزد و در اتاق متروکه‌ای در ادارهٔ پلیس پنهان شود. در آن‌جا ̎فیلیپا̎ به این مسئله اشاره می‌کند که برای آزادی اهمیتی ندارد و فقط مایل است کارخانه‌دار مقصر را بکشد. ̎فیلیپو̎ با نقشه‌ای، مرد را به سر وعدهٔ ملاقاتی می‌کشاند و ̎فیلیپا̎، مرد را می‌کشد. سپس هر دو به توسکانی فرار می‌کنند و در آن‌جا مدتی نزد ̎رجینا̎ (روکا)، یکی از دوستان قدیمی ̎فلیپا̎ پنهان می‌شوند. پدر ̎فیلیپو̎ ـ که خود نیز ژاندارم است ـ به آن‌دو پیشنهاد می‌کند که می‌تواند ترتیب فرارشان را بدهد ولی آن‌دو نمی‌پذیرند. ̎فیلیپا̎ نیز به ̎فیلیپو̎ اظهار عشق می‌کند و سپس در حالی‌که پلیس مخفی‌گاه آن‌دو را محاصره کرده، عاشق‌ها هلی‌کوپتری را می‌ربایند و در آسمان، بالاتر و بالاتر می‌روند.
● کیشلوفسکی و پیشه‌ویچ فیلم‌نامهٔ بهشت را در قالب بخشی از یک سه‌گانه نوشتند (که بخشی دیگر از آن را با نام دوزخ، دنیس تانوویچ در سال ۲۰۰۵ ساخت). و حالا از فیلم ناموفق بهشت می‌توان پی برد که مایه‌های اصلی فیلم‌نامه (سیاست و خشونت و عشق) بیشتر مناسبِ کار خودشان بوده تا فیلم‌ساز فرمالیستی مثل تیکور که پیش از این نیز با فیلم ̎شادابِ̎ بدو لولا بدو (۱۹۹۸) دغدغهٔ چندانی را برای ̎معناگرائی̎ نشان نداده بود. بهشت به هیچ ترتیبی تماشاگر را درگیر ̎حرف‌ها̎یش نمی‌کند و تنها امتیاز آن ̎حضورِ وینسلت و ریبیزی در هیئت زوجی ناجور است.


همچنین مشاهده کنید