یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا

بیگانه‌ها - Aliens


بیگانه‌ها - Aliens
سال تولید : ۱۹۸۶
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : گیل آن هرد.
کارگردان : جیمز کامرون، برمبنای داستانی نوشته دیوید گیلر، والتر هیل و کامرون از شخصیت‌هائی خلق شده توسط دان اوبانن و رانلد شوست.
فیلمنامه‌نویس : جیمز کامرون، برمبنای داستانی نوشته دیوید گیلر، والتر هیل و کامرون از شخصیت‌هائی خلق شده توسط دان اوبانن و رانلد شوست.
فیلمبردار : ایدریان بیدل.
آهنگساز(موسیقی متن) : جیمز هورنر.
هنرپیشگان : سیگورنی ویور، کاری هن، مایکل بین، پل رایزر، لنس هنریکسن، بیل پاکستن، ویلیام هوپ و جنت گُلدستاین.
نوع فیلم : رنگی، ۱۳۷ دقیقه.


یک گروه اکتشاف فضائی، «ریپلی» (ویور) را که مدتی در حالت بی‌هوشی در سفینه‌ای سرگردان در اعماق فضاگذرانده، نجات می‌دهند و به یک ایستگاه فضائی می‌برند. در آنجا «برک» (رایزر)، نماینده «شرکت» به او می‌گوید که بی‌هوش‌اش پنجاه و هفت سال طول کشیده و در این مدت اوضاع تا حد زیادی به شکل سابق بازگشته، اختیارات «شرکت» محدود شده، ایالات متحد اقتدارش را بازیافته و نیروئی موسوم به «تفنگداران استعماری آمریکا» حافظ این اقتدار است. «ریپلی» وقتی درمی‌یابد گروهی از مهاجران در سیاره‌ای که پیشتر او و دوستانش «بیگانه» را در آن یافته بودند ساکن شده‌اند، سخت به هراس می‌افتد. اما رؤسای شرکت هشدارهای «ریپلی» را جدی نمی‌گیرند. تا این‌که «برک» به آنان می‌گوید ارتباط‌شان با ساکنان سیاره‌ قطع شده است. «برگ» از «ریپلی» می‌خواهد تا به‌عنوان راهنمای گروهی از تفنگداران برای نجات جان اهالی سیاره به آنجا برود. در سیاره تک‌تک اعضای گروه در مصاف با «بیگانه‌ها» به هلاکت می‌رسند، تنها «ریپلی» که موفق به نجات جان دختری به‌نام «نیوت» (هن) از دست هیولا شده، با یاری روباتی به‌نام «بیشاپ» (هنریکسن) از جدال نهائی پیروز بیرون می‌آید.
* بیگانه‌ها بیش از آنکه دنباله‌ای بر فیلم بیگانه (ریدلی اسکات، 1979) باشد یا اثری صرفاً محدود در قالب ژانر به شمار آید، بازتاب مضامین مورد علاقه و سبک خاص کار خود کامرون است. در اینجا مثل رمبو: اولین خون قسمت 2 (جرج پان کاسماتوس، 1985) یا نابودگرها، شاهد شور و شوقی آئینی نسبت به سلاح هستیم. این ستایش تعمیم پیدا می‌کند و استفاده کنندگان از سلاح را نیز دربرمی‌گیرد. در حالی که در بیگانه شخصیت‌ها مأیوسانه و بدون مقاومت یکی پس از دیگری از پا در می‌آیند، در بیگانه‌ها تفنگداران پیش از آنکه هلاک شوند، قهرمانانه مبارزه می‌کنند. کامرون که به هنگام کارگردانی این فیلم، تازه از نگارش فیلم‌نامه رمبو... فارغ شده بود، با ارجاع‌های متعدد به شکست آمریکا در ویتنام در گفت‌وگوی شخصیت‌های فیلم، به «بیگانه‌ها» به‌عنوان شمار بی‌پایانی از عناصر شیطانی همان نقشی را می‌دهد که ویتنامی‌ها در رمبو داشتند. بیگانه‌ها در قیاس با بیگانه از دیدگاه سیاسی متفاوتی نیز بهره‌مند است. برخلاف آن فیلم که تباهی در وجود «شرکت» تجلی می‌یافت، در اینجا فساد در وجود «برک»، مدیر فاسدی مجسم می‌شود که قوانین را به نفع خود زیرپا می‌گذارد. او درست همتای مقام شریر آمریکائی فیلم رمبو است: فرد فاسدی که جایگزین سیستم فاسد می‌شود. همچنین با قیاس نحوه پرداخت شخصیت روبات‌ها، «اش و بیشاپ» در دو فیلم، می‌بینیم که دیدگاه بدبینانه فیلم نخست در مورد تکنولوژی تا حد زیادی تلطیف و بیشتر معطوف به نحوه استفاده از آن شده است. با بیگانه 3 (دیوید فینچر، 1992) و رستاخیز بیگانه (ژان پی‌یر ژونه، 1997) دنبال شد. ‌


همچنین مشاهده کنید