سه شنبه, ۱۶ بهمن, ۱۴۰۳ / 4 February, 2025
مجله ویستا
قوم مایا
تاریخ نشر : ۸۴۱۱۰۲
تیراژ : ۱۰۰۰
تعداد صفحه : ۴۵۲
نوبت چاپ : ۱
شابک : ۹۶۴-۴۲۶-۱۹۴-۱
رده دیویی : ۷۰۹.۷۲۸۱
نوع اثر : ترجمه
زبان کتاب : فارسی
قطع : رحلی
جلد : گالینگور
محل نشر : تهران
مترجم : کندری - مهران
نویسنده : بودز - کلودفرانسوا
درکتاب عنوان شده است: 'تمدن عالی مایا در ایالتهای جنوبی 'مکزیک'، شمال 'گواتمالا' و قسمتهایی از 'هندوراس' و 'السالوادور' شکوفا شد. در دوران کلاسیک هیچ تمدنی از لحاظ هنر، معماری، دین و غیره به پای تمدن مایا در سرزمینهای پست نرسید. هنگامی که این قوم از شمال آمریکا به سوی 'مکزیک' و مناطق کوهستانی 'گواتمالا' روی آورد، در همان هزارهی اول ورود، تیرههایی از آنان به سوی خلیج مهاجرت کردند، گروهی در آن جا ماندند و دیگران به 'پتنگ و 'یوکاتان' رفتند. مهمترین دورهی تمدن این قوم، عصر کلاسیک آن است که در سرزمینهای پست شکوفا شد. مطالعات نجومی آنان و شناختن عدد صفر ریاضیاتی پیچیده و تقویمی بسیار صحیح را پدید آورد. خط هیروگلیف آنان بسیار پیشرفته بود و حتی موفق شدند کاغذ الیافی بسازند. در معماری، به طور کلی از سنت 'تئوتی واکان'.... پیروی کردند و بناهایی ساختند که میتوان آنها را با بناهای همزمان آن در اروپا مقایسه کرد؛ همچنین، ظروف سفالین این قوم در دنیا بینظیر است. قوم مایا در دورهی پس از کلاسیک به سطح دهقانان عادی بازگشت و پس از کشف آمریکا به دفعات با اسپانیاییها به مقابله پرداخت، اما جنگ داخلی باعث شد تا گروهی با اسپانیاییها، بر ضد حکام دیگر، متحد شدند و زمانی متوجهی نتایج غمانگیز عمل خود شدند که بسیار دیر شده بود، زیرا ضعف سرخپوستان به پیروزی اسپانیاییها منجر شد'. در این کتاب مصور، مقولهی فرهنگ و هنر (هنرهایی نظیر پیکرتراشی، معماری، و مجسمهسازی) قوم مایا از دوران پیش از کلاسیک تا مرحلهی متاخر پس از کلاسیک بررسی میگردد. همانگونه که در کتاب آمده است: 'هنر مایا مانند هر هنر دیگری در تاریخ جهان بیانگر جهانبینی مستقلی است. شکل و محتوا با یکدیگر رابطهی تنگاتنگی دارند و شیوههای مختلف بیان سازمان سیاسی و اجتماعی، محتوای اعتقادات و آیینهای آن فرهنگ را تجسم میبخشند... هنر یادمانی ـ که معماری و تقریبا گل مجسمهسازی را شامل میشود ـ نسبتا خوب از منافع و مصالح این قوم حمایت میکند. بیش از همه مجموعهی معابد، هرم و گور جاذب و گیرا است که کل قدرت شهریاران را در این سو نیز مانند آن سو ابراز میدارد.... تاریخ پیدایی جهان و تصویر آن سو در هنر یادمانی و نقاشی روی آوندهای گور به طرق گوناگون تصویر شدهاند.... علاقهی مایا به دوره گردش زمان منبع الهام مهم دیگری را در هنر آنان گشود... هنر مایا همواره خلاق بوده و پیوسته به حیطهی تخیل تعلق داشته است... هنر مایا را تنوع عظیم سبکهای محلی جاذبتر به نظر میرساند، اما محدودیت آن را نیز مشکلتر میکند. از آن رو که هیچگونه برتری سیاسی در سرزمینهای مایا وجود نداشت، هیچ سبک واحدی هم نبود که شهریار آن را معین کرده باشد. برعکس، فروپاشی سیاسی به این منجر شد که شهر شخصیت هنری خود را در یک یا چندین جهت توسعه داد'.
تیراژ : ۱۰۰۰
تعداد صفحه : ۴۵۲
نوبت چاپ : ۱
شابک : ۹۶۴-۴۲۶-۱۹۴-۱
رده دیویی : ۷۰۹.۷۲۸۱
نوع اثر : ترجمه
زبان کتاب : فارسی
قطع : رحلی
جلد : گالینگور
محل نشر : تهران
مترجم : کندری - مهران
نویسنده : بودز - کلودفرانسوا
درکتاب عنوان شده است: 'تمدن عالی مایا در ایالتهای جنوبی 'مکزیک'، شمال 'گواتمالا' و قسمتهایی از 'هندوراس' و 'السالوادور' شکوفا شد. در دوران کلاسیک هیچ تمدنی از لحاظ هنر، معماری، دین و غیره به پای تمدن مایا در سرزمینهای پست نرسید. هنگامی که این قوم از شمال آمریکا به سوی 'مکزیک' و مناطق کوهستانی 'گواتمالا' روی آورد، در همان هزارهی اول ورود، تیرههایی از آنان به سوی خلیج مهاجرت کردند، گروهی در آن جا ماندند و دیگران به 'پتنگ و 'یوکاتان' رفتند. مهمترین دورهی تمدن این قوم، عصر کلاسیک آن است که در سرزمینهای پست شکوفا شد. مطالعات نجومی آنان و شناختن عدد صفر ریاضیاتی پیچیده و تقویمی بسیار صحیح را پدید آورد. خط هیروگلیف آنان بسیار پیشرفته بود و حتی موفق شدند کاغذ الیافی بسازند. در معماری، به طور کلی از سنت 'تئوتی واکان'.... پیروی کردند و بناهایی ساختند که میتوان آنها را با بناهای همزمان آن در اروپا مقایسه کرد؛ همچنین، ظروف سفالین این قوم در دنیا بینظیر است. قوم مایا در دورهی پس از کلاسیک به سطح دهقانان عادی بازگشت و پس از کشف آمریکا به دفعات با اسپانیاییها به مقابله پرداخت، اما جنگ داخلی باعث شد تا گروهی با اسپانیاییها، بر ضد حکام دیگر، متحد شدند و زمانی متوجهی نتایج غمانگیز عمل خود شدند که بسیار دیر شده بود، زیرا ضعف سرخپوستان به پیروزی اسپانیاییها منجر شد'. در این کتاب مصور، مقولهی فرهنگ و هنر (هنرهایی نظیر پیکرتراشی، معماری، و مجسمهسازی) قوم مایا از دوران پیش از کلاسیک تا مرحلهی متاخر پس از کلاسیک بررسی میگردد. همانگونه که در کتاب آمده است: 'هنر مایا مانند هر هنر دیگری در تاریخ جهان بیانگر جهانبینی مستقلی است. شکل و محتوا با یکدیگر رابطهی تنگاتنگی دارند و شیوههای مختلف بیان سازمان سیاسی و اجتماعی، محتوای اعتقادات و آیینهای آن فرهنگ را تجسم میبخشند... هنر یادمانی ـ که معماری و تقریبا گل مجسمهسازی را شامل میشود ـ نسبتا خوب از منافع و مصالح این قوم حمایت میکند. بیش از همه مجموعهی معابد، هرم و گور جاذب و گیرا است که کل قدرت شهریاران را در این سو نیز مانند آن سو ابراز میدارد.... تاریخ پیدایی جهان و تصویر آن سو در هنر یادمانی و نقاشی روی آوندهای گور به طرق گوناگون تصویر شدهاند.... علاقهی مایا به دوره گردش زمان منبع الهام مهم دیگری را در هنر آنان گشود... هنر مایا همواره خلاق بوده و پیوسته به حیطهی تخیل تعلق داشته است... هنر مایا را تنوع عظیم سبکهای محلی جاذبتر به نظر میرساند، اما محدودیت آن را نیز مشکلتر میکند. از آن رو که هیچگونه برتری سیاسی در سرزمینهای مایا وجود نداشت، هیچ سبک واحدی هم نبود که شهریار آن را معین کرده باشد. برعکس، فروپاشی سیاسی به این منجر شد که شهر شخصیت هنری خود را در یک یا چندین جهت توسعه داد'.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست